Nieuwe lease: elektrische familiewagen

GlennB86
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 jun 2018, 16:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

quovadis schreef:
Sasuke schreef:Dan zal het een verschil in gewoonte zijn denk ik :-) Onze iD3 is trouwens al 3x stilgevallen tijdens het rijden (software bug), soms valt het scherm uit (software bug) en de radio speelt ook regelmatig niet ... (software bug). Verder blijf ik het een zeer zeer kale wagen vinden, waar VW zowiezo al wel kaler is dan anderen, steek de ID3 er wel bovenuit voor mij.

Maar kiezen is altijd subjectief hé.
software bugs zijn mssn al opgelost hé :-)
Ondertussen zitten ze aan versie 3.0 van de software, wat eigenlijk een complete rewrite is. In het begin waren er ook issues met bijladen van de 12V batterij, die zouden ook opgelost moeten zijn. Maar hoeveel ID.3's zouden er rondrijden die met een zwakke 12V batterij zitten omdat de oude software deze leeg liet lopen? De ID.3 is in de verkoop gegaan voor de software af was, degene die de wagen in zijn eerste (en zelfs tweede) jaar gekocht hebben zijn de betatesters geweest. Dit heeft me niet tegen gehouden om toch een ID.3 te bestellen, jammer genoeg moet ik nog tot in november wachten. Ik ga dan wel een wagen hebben waar de kinderziektes uit zijn. (Hoop ik toch :lol:)

UPDATE: Levering uitgesteld tot eind februari 2023. 14 maand wachtijd... :bang:
Laatst gewijzigd door GlennB86 op 08 jan 2022, 14:07, 2 keer totaal gewijzigd.
h1ttent1t
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 mei 2020, 10:01
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

Ik zeg het nog eens, maar het is misschien niet opgevallen tussen alle off-topic: ik zou toch ook eens naar de MG Marvel R of de ZS EV update kijken als je niet ver van een dealer woont ;)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

MichelJ schreef:BMW i4 al zeker niet meer te leveren dit jaar :lol:
Collega kreeg hier te horen dat hij een jaar moest wachten op z'n Audi eTron... al was dat worst case (uiteindelijk blijkt de levertijd van 4 maanden soms wel haalbaar op basis van anderen).
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

Hakki schreef:
Sasuke schreef: Oplossing 1 - Slimme laadkabel (tot 11kw) met SIM kaart die het verbruik (eender waar) meet en op basis daarvan wordt dit terugbetaald aan de werknemer.
We zijn dit intern ook aan het bekijken. Mag ik vragen welke kabel jullie gebruiken en welke vergoeding jullie hanteren?
Ik vond NRGKick als kabel, maar dat lijkt me precies duur?
Als je ervaringen te delen hebt (pro/contra), graag.
Ik heb van mijn werkgever een slimme lader die thuis mijn verbruik registreert en dat dan terug betaald. Echter komt er dit jaar een #capaciteitstarief en met een slimme domme belastingsmeter is dat gewoon niet haalbaar om nog te bepalen wat het kost om een hybride wagen met een batterij van 10kw op te laden. Op dit ogenblik duurt het snelladen 4 u maw daar zit je al tegen het maximum aan van wat je basistarief wordt. Dat betekent als je die overdag in steekt dat je minstens 55e + btw die maand extra kwijt bent of misschien zelfs 110e + btw. Dat gaat je werkgever nooit terug betalen. Dus dan wordt het traag laden, je mag dan natuurlijk niet vergeten dat ding in te teken net voor je gaat slapen of je hebt nog altijd extra kosten aan je broek.. Zelfs aan een traag tempo van 8 u zit je al snel aan 1.5kwh als je de verliezen meerekent.. En dan is dit maar een hybride van 10kw wat als je 75kw batterij hebt die half leeg is.. Dan mag je auto 2 dagen liggen laden voor de batterij terug vol is.. Maar laadpalen plaatsen id straat how neen dat gaan we niet doen.. Hypocrisie ten top...

Tom
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Tim

Ik begrijp niet wat jij als slimme lader beschouwt
Ik heb een slimme wallbox, ook wel load balanced genoemd. Is een wallbox die aangestuurd kan worden uit de digitale meter van de DNB.
Met instelling van parameters kan je het maximale vermogen bepalen en het laden stelt zich automatisch af op het huisverbruik.

Ik heb voor een open wallbox systeem gekozen en laatst testen uitgevoerd en ik kom met een piek van 3,5kW toe om en de warmtepomp én de EV (64kWh versie) te laden en onder normale omstandigheden te koken (alles is elektrisch)

Met kerstdag heb ik een kerstmenu gekookt (2 kookplaten, air fryer, friteuse, oven en 2* afwasmachine gebruikt) en de WP stond in voor de verwarming, dit leverde een piek op van 4,18kW. Uiteraard ga je dan de EV niet opladen.

Hadden de afwasmachine sessies iets beter gepland dan kwam ik ook onder de 3,5kW.

Dit is 1 kW méér dan de 2kW waarvoor je standaard betaald. Meerkost per maand om de 3,5kW te gebruiken zou me bij Gaselwest 4,28€/maand kosten. Veel investeringen om dit naar beneden te brengen (thuisbatterij) is er niet en zelf nog uitzoeken om dit manueel te doen is aan comfort inboeten.
Voor wie PV's heeft vermoed ik dat die meerkost er enkel zal zijn van Nov t/m Feb.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Maar dan laad de auto toch enorm traag om aan die waarden te komen?
Als je eens leeg rijdt en de volgende dag met volle tank weg moet dan haal je dat toch niet aan die snelheden? Dan kom je niet toe met een nacht.

Het blijft natuurlijk een grote grap dat capaciteitstarief. Als je betaalt kan het netwerk het ineens wel aan zogezegd.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dat het capaciteitstarief achterlijk is, is duidelijk.
Ik kom echter zelden terug van een 300km trip om dan fritten te beginnen bakken én een lamsschouder in de oven én wasmachine én droogkast.

@slimme wallbox
Welk type?
Ik zoek er eentje die ook 0A kan laden, waarbij die dus moet detecteren dat hij alleen maar mag laden als er niets van het net getrokken wordt. De facto moet ie dan wachten op "overschot" van PV-stroom.
Ik ben dat nog niet tegengekomen. De laagste waarde die ik vond, was 6A (1,5kW).
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Mijne, ZappiV2, kan je volgens mij instellen dat die enkel PV-stroom mag gebruiken. Of dat je kan instellen dat die enkel mag laden indien de PV opbrengst meer is dan de afname van de woning, dat weet ik niet. Lijkt me ook een rare opstelling, want dat ga je dan toch enkel hebben als je niet thuis bent of tijdens zeer zonnige dagen ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Sasuke schreef:Lijkt me ook een rare opstelling, want dat ga je dan toch enkel hebben als je niet thuis bent of tijdens zeer zonnige dagen ?
Je zou naar een regeling kunnen gaan
0A import: enkel laden met het teveel aan stroom, zeker met het permanent telewerk nu, zou dat een prima optie zijn vanaf maart tot en met oktober.
0A import overdag & 12A import 's nachts (na 23u bv): overdag enkel laden met het teveel aan stroom en 's nachts niet meer dan 12A importeren, om een VREG/DNB capaciteitstarief-piek te trekken - dit zou dan een "winter regeling" zijn

Vanaf maart heb ik gewoon heel veel stroom over, waarom zou ik die voor een habbekrats verpatsen aan mijn energieleverancier, om wat later stroom te importeren aan de volle pot?
Dettie
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 27 aug 2006, 13:17
Locatie: Poperinge
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 66 keer

Ikzelf rij met een skoda octavia 4 1.5 tsi. Aankoop was 07-2020.
Sedert die dag tot op heden, heb ik wekelijks meerdere meldingen van dingen die niet werken op mijn wagen.

Ik heb ondertussen meerdere software updates gehad, vervangwagens. Computerresets

Nog even geduld is het antwoord, de volgende software update komt eraan.

Even geduld bij skoda = 6maand wachten
communicatie = noppes, je bent aan je lot overgelaten.

Update komt nu Q2 2022

probleemlijst

Front assist niet beschikbaar
Lane assist niet beschikbaar
Storing start stop systeem
Voorruitverwarming , bij indrukken knop gaat hij na 3sec al weer uit (bug in laatste softwareversie)
Cruise control die soms in storing gaat
Geen geluid RADIO , GPS (spreekt niks uit) , Parkeersensoren (geen beep signalen)
Parkeerfunctie niet beschikbaar
Remmanoeuvrefunctie
Telefoon niet beschikbaar

En zo zijn we dus 1.5 jaar verder aan het bollen.
De expert zit op de zaak maar kan niks doen tot de software er is ...

Het grootste probleem bij nieuwe wagens is .

Het gaat ontzetten hard in de industrie, nieuwe systemen, iedereen wil alles digitaal.

Mijn wagen is gebouwd op het MIB platform van vw, dus de VW golf, seat leon, skoda octavia, skoda enyaq hebben allemaal dezelfde issue's
Maar ze hebben geen tijd om alles te testen. Wij zijn de proefpersonen

Hun visie, de auto verkopen, dan fixen we hem wel .

De skoda octavia IV heeft idem zelfde problemen als de iD3, de 12v batterij loopt in bepaalde gevallen ook leeg.
Dit meestal bij het opladen van de hoogspanning batterij, dit systeem krijgt te warm, waardoor de 12V batterij ventilator aangesproken wordt om de koelen. Maar die wordt dan weer niet bijgeladen door het hoogspanningscircuit. Resultaat, 12V volledig plat de volgende dag
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Inderdaad, toen in ook voor de keuze stond en een Superb iV in het vizier had ben ik ook eens gaan kijken op de grotere Skoda fora. Ik las daar vooral veel problemen, maar dat vonden de meeste fans niet erg en er waren trucjes voor etc. maar dat zou bij mij niet door de beugel kunnen. Op de Toyota fora was het een heel ander verhaal, dus (ook na het zien van de Superb) maar voor een Corolla gegaan en het mij nog niet beklaagd :)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het is en blijft een feit dat de nieuwe EV's gewoon nog te nieuw zijn en dus logischerwijze veel problemen hebben. Dat was vroeger ook bij klassieke wagens, een nieuw model had ook vaak "kinderziektes".

Door de toenemende digitalisering kan er nu uiteraard ook veel meer kapot gaan. Maar zelfs als het niet kapot is dan moet het nog altijd goed samenwerken. Door de hoge druk om toch maar enkele peperdure modellen te kunnen leveren zal dit niet gepaard gaan met de nodige testen. Ik geloof dat de verantwoordelijke van de software van de VW Golf ontslagen is omdat de software "niet voldeed".

Dit is ook de reden waarom ik niet geloof dat de wagens veel goedkoper gaan worden. Er gaan steeds meer chips in die we niet teveel hebben. Die chips kosten steeds meer geld door toenemende complexiteit. Men zegt dan wel dat de wagens eenvoudiger zijn maar dat gaat dan om de motor, de meeste andere zaken zijn net veel ingewikkelder geworden. Al die zaken gaan stuk en kosten geld.

Anderzijds is het voor de fabrikanten ook een leuke bijkomende inkomst om veel stukken te kunnen verkopen. Als er iets niet werkt is dat uw probleem en moet je maar een nieuwe chip of auto kopen.

Wat is het volgende, net als je je wagen van kleur wil laten veranderen crasht hij en zit je met een half roze wagen? :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

BMW’s keuze om hun bestaande platformen te elektrificeren was zo slecht nog ni :-) ZERO issues tot hiertoe :banana:

IDrive … nog altijd retestabiel. En of je nu met een ICE of EV rijdt, software, handling, knoppen … allemaal gelijk.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik heb met mijn vorige lease, een BMW 225xe plug-in, in 4 jaar toch twee keer in de garage gestaan omdat de tankklep (voor brandstof) niet meer open ging (blijkbaar was die voorzien voor meer gebruik, of werkte het speciale systeem voor betere langdurige conservering van brandstof niet goed meer ;) gelukkig was er een trekkoortje om het manueel te doen). Ik was blij dat ik de 500€ die het elke keer kostte niet zelf moest betalen. Om maar te zeggen dat ook BMW niet feilloos is.
Mijn Opel Ampera die ik enige tijd daarvoor reed had minder problemen (buiten die ene keer dat mijn auto klonk als een slijpschijf op metaal door een kapotte lager, maar dat hebben ze kosteloos gefixt), ondanks dat het een Opel was :)
Ik denk dat er veel van het model&jaar afhangt en een beetje geluk soms ook (buiten software, die fouten zullen voor bijna iedereen hetzelfde zijn).
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ik had het puur op software hoor. Mijn 5 reeks heeft op 8j enkel naar de garage geweest voor onderhoud en 1 keer omdat de auto plots een sportuitlaat had gekregen precies. Bleek dat de aansluiting tussen motor en uitlaat onderaan door de wagen was gebrand wegens doorgescheurd.wagen was toen 4j oud en is ook kosteloos hersteld geweest.

Met ford heb ik enkel nog maar probleem wagens gekregen precies.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
TeLugo
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 sep 2021, 20:56
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 2 keer

De Nissan Leaf is één van de weinige elektrische wagens die zich reeds wereldwijd heeft bewezen op vlak van betrouwbaarheid.

Alle andere merken zijn nog maar net begonnen en zal de toekomst moeten uitmaken of ze goede keuzes hebben gemaakt
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

NuKeM schreef:Om maar te zeggen dat ook BMW niet feilloos is.
Als iemand die al heel z'n leven met BMW rijdt kan ik je zeggen dat dat een understatement is :-D
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

heist_175 schreef:
Sasuke schreef:Lijkt me ook een rare opstelling, want dat ga je dan toch enkel hebben als je niet thuis bent of tijdens zeer zonnige dagen ?
Je zou naar een regeling kunnen gaan
0A import: enkel laden met het teveel aan stroom, zeker met het permanent telewerk nu, zou dat een prima optie zijn vanaf maart tot en met oktober.
0A import overdag & 12A import 's nachts (na 23u bv): overdag enkel laden met het teveel aan stroom en 's nachts niet meer dan 12A importeren, om een VREG/DNB capaciteitstarief-piek te trekken - dit zou dan een "winter regeling" zijn
Wat doet dat met de levensduur van de batterij? Die zal namelijk heel vaak switchen tussen laden en niet laden op 1 dag.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

devastator schreef:Wat doet dat met de levensduur van de batterij? Die zal namelijk heel vaak switchen tussen laden en niet laden op 1 dag.
Ik denk dat hitte & snelladen erger zullen zijn dan traag of vaak laden.
Maar euhm... ik heb er geen stats van ofzo.

Ik weet trouwens niet of er zo vaak geswitcht zou worden tussen laden/niet-laden.
Als mijn thuisbatterij vol is, gaat alles naar het net. En in zo'n oplaadscenario (en met een EV) zou ik in de namiddag vollen bak mijn EV laden.
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 515
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 52 keer

Dizzy schreef:Het is en blijft een feit dat de nieuwe EV's gewoon nog te nieuw zijn en dus logischerwijze veel problemen hebben. Dat was vroeger ook bij klassieke wagens, een nieuw model had ook vaak "kinderziektes".
Ik ben maar 1 persoon; en de volgende uitspraak is dus niet representatief voor het gehele merk, maar:

0,0 problemen met mijn 100% elektrische Mercedes. Uitermate tevreden in alle opzichten.
 iPhone 12 Pro —  iPad (9th Gen) —  Apple TV 4K (2nd Gen) —  MacBook Pro
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Kleine update, na een nieuwe testrit toch gezwicht voor de Hyundai Ioniq 5. Nu checken hoe ik hem binnen het budget kan doen passen. Wat een fantastische wagen... en hij past in de garage :-D.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik ben zelf ook wat aan het rondkijken. Ondertussen met een Hyundai ioniq 5 gaan rijden, een Kia ev6, opel e-corsa, fiat 500e, polestar 2. De Hyundai Kona en de Volvo C40 zijn nog geplanned.

De leukste was de polestar 2. Zeer jammer van de tablet Google automotive controls... Toch nog altijd een fan van knoppen in een wagen.

Het meest gewone de corsa (saai zelfs). De fiat was een fijne wagen, beter dan verwacht om eerlijk te zijn.

De ioniq 5 viel me hard tegen - een hele nerveuze wagen om snelweg mee te doen. De Kia daar naast was super relax - de cruise control en lane assist op die laatste 2 zijn echt wel een wereld van verschil, in het voordeel van de Kia.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

devilkin schreef:De ioniq 5 viel me hard tegen - een hele nerveuze wagen om snelweg mee te doen. De Kia daar naast was super relax - de cruise control en lane assist op die laatste 2 zijn echt wel een wereld van verschil, in het voordeel van de Kia.
Nochtans hebben beiden (Ioniq 5 en ev6) dezelfde lane follow assist en highway drive assist. Sterker nog: ze worden in dezelfde fabriek gemaakt. Is de implementatie bij de ev6 dan anders?

Je kan uiteraard ook de graad van nervositeit wat instellen (eco, normal of sport mode).

De Hyundai Kona is heel kleine t.o.v. al de rest.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ja, ik dacht ook dat het hetzelfde zou zijn, maar toch, behoorlijk verschil.

Persoonlijk vond ik de Ioniq 5, de Polestar alsook de EV6 aan de nogal grote kant. Het is ook niet de primaire wagen, dus kleiner mag wel.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Goztow schreef:
devilkin schreef:De ioniq 5 viel me hard tegen - een hele nerveuze wagen om snelweg mee te doen. De Kia daar naast was super relax - de cruise control en lane assist op die laatste 2 zijn echt wel een wereld van verschil, in het voordeel van de Kia.
Nochtans hebben beiden (Ioniq 5 en ev6) dezelfde lane follow assist en highway drive assist. Sterker nog: ze worden in dezelfde fabriek gemaakt. Is de implementatie bij de ev6 dan anders?

Je kan uiteraard ook de graad van nervositeit wat instellen (eco, normal of sport mode).

De Hyundai Kona is heel kleine t.o.v. al de rest.
Uit ervaring kan ik zeggen dat beide wagens inderdaad zitten op hetzelfde platform, maar de rijervaring helemaal anders is. Ikzelf rij ook liever met een EV6 dan met een Ioniq5 om eerlijk te zijn. Ook heb je bij Kia een pak meer auto voor dezelfde prijs dan bij een Polestar. Bijkomend voordeel van de EV6 is (net als de Ioniq 5) de gigantische laadsnelheid (230kW!) tegenover de Polestar.

Als je een kleinere wagen wilt : eens kijken naar de Opel Mokka-E?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 19 keer

Ik heb zelf ook een week met een Ioniq 5 gereden en dat is de beste auto waar ik ooit mee heb gereden. Er komt niets in de buurt.

De nerveuze houding van de Ioniq 5 t.o.v. de EV6 is gekend en ligt volledig aan de lane assist. Er is ondertussen een update geweest om dit te verhelpen. Dat ze op hetzelfde platform staan betekent niet meteen dat ze ook hetzelfde zijn. De EV6 is later uitgekomen en is daardoor recenter qua software. Zie ook verschil in opslagcapaciteit van de batterij, De Ioniq 5 krijgt nu al een grote update om die capaciteit te verhogen en om een batterijverwarming toe te voegen zodat de auto nog sneller kan laden met fast charging. Zie ook https://www.vroom.be/nl/nieuws/hyundai- ... ate-23401/.

Wij gaan hier thuis nog niet overschakelen op elektrisch, maar hebben wel beslist dat mocht er iets gebeuren met één van de auto's waardoor we onverhoopt een andere nodig hebben, het sowieso de Ioniq 5 wordt. Wat een teleurstelling om die terug te moeten afgeven.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ik kan je enkel volgen in de teleurstelling dat ik hem weer moest afgeven.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Eender welke, deftige, EV rijdt een stuk leuker dan de ‘modale’ ICE … Het instant vermogen, aantal PK’s en het grote koppel geven de gemiddelde huisvaders (of moeders) plots het type wagen waar ze naar keken, maar nooit konden/mochten kopen.

Dat er slecht een goeie EV’s zijn is zeker een feit … maar daar hebben de ioniq5/ev6 en consoorten geen last van :-)

Ik geloof je best als je voordien met een 100-150pk ICE monovolume/break reed, dat je omver geblazen wordt als je een rit maakt met een degelijke BEV :-)

Ik duim met je mee dat hij in het budget past :beerchug:
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

krisken schreef:
Als je een kleinere wagen wilt : eens kijken naar de Opel Mokka-E?
Da's ook nog een optie, al is het voor Opel de eerste generatie, en heb ik al wat meer vertrouwen in Hyundai ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
TeLugo
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 sep 2021, 20:56
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 2 keer

Sasuke schreef:Eender welke, deftige, EV rijdt een stuk leuker dan de ‘modale’ ICE … Het instant vermogen, aantal PK’s en het grote koppel geven de gemiddelde huisvaders (of moeders) plots het type wagen waar ze naar keken, maar nooit konden/mochten kopen.
Kunnen we dan voor de prijs van een modale ICE een BEV kopen?

Denk dat je dan enkel voor de Dacia kan kiezen… want de rest van de elektrische wagens die momenteel te koop zijn kan een modaal gezin niet betalen.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ik heb een paar jaar geleden een model 3 gehuurd. Maar de isolatie was een stuk slechter dan in de ioniq 5. Er was veel windgeluid. Ondertussen misschien verbeterd maar dat was echt een afknapper.

Voor diegene die nog zoeken, de BMW X1 komt eind dit jaar ook elektrisch uit. Maar ik vrees dat die sowieso net buiten budget gaat vallen voor mij en niet tijdigd leverbaar is. De Cupra Born 73 KWH gaat eind maart of zo uitkomen maar enkel in de 4-personen versie. De 5-personen versie is pas voor 2023 gepland.

Er is in ieder geval nu al heel wat meer keuze dan pakweg 2 jaar geleden. De prijzen zijn nog te hoog voor het gemiddeld gezin, daar ben ik het over eens.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

TeLugo schreef:
Sasuke schreef:Eender welke, deftige, EV rijdt een stuk leuker dan de ‘modale’ ICE … Het instant vermogen, aantal PK’s en het grote koppel geven de gemiddelde huisvaders (of moeders) plots het type wagen waar ze naar keken, maar nooit konden/mochten kopen.
Kunnen we dan voor de prijs van een modale ICE een BEV kopen?

Denk dat je dan enkel voor de Dacia kan kiezen… want de rest van de elektrische wagens die momenteel te koop zijn kan een modaal gezin niet betalen.
Als je kijkt wat je kan besparen op brandstof en je steek dit budget in de aankoop dan valt dat wel mee. Ook naar onderhoud toe is het een pak goedkoper.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

TeLugo schreef:
Sasuke schreef:Eender welke, deftige, EV rijdt een stuk leuker dan de ‘modale’ ICE … Het instant vermogen, aantal PK’s en het grote koppel geven de gemiddelde huisvaders (of moeders) plots het type wagen waar ze naar keken, maar nooit konden/mochten kopen.
Kunnen we dan voor de prijs van een modale ICE een BEV kopen?

Denk dat je dan enkel voor de Dacia kan kiezen… want de rest van de elektrische wagens die momenteel te koop zijn kan een modaal gezin niet betalen.
Daar ging mijn reactie toch helemaal niet over. Maar als je die lijn trekt, OK ... maar die gaat niet op voor de (bedrijfs)lease rijders, die kunnen nu voor hetzelfde budget een BEV nemen ... en dat is dan wel veel leuker dan de modale ICE :p
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

TeLugo schreef:Kunnen we dan voor de prijs van een modale ICE een BEV kopen?

Denk dat je dan enkel voor de Dacia kan kiezen… want de rest van de elektrische wagens die momenteel te koop zijn kan een modaal gezin niet betalen.
Bedoel je aankoopprijs of TCO? Want op vlak van TCO wint de EV na enkele tienduizenden kilometers al.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

JamesEarlGray schreef: Bedoel je aankoopprijs of TCO? Want op vlak van TCO wint de EV na enkele tienduizenden kilometers al.
Ik heb zelf ook een EV en ik ben daar toch niet meer zo zeker van hoor :)

Aan de huidige energieprijzen zit ik aan 10 eur "brandstof"/100km; dat zou ik met mijn vroegere diesel ook halen.
Verzekering is een beetje meer dan de vorige (duurdere wagen), daar tegenover staat dat er geen verkeersbelasting is.

De diesel zou vandaag 55,5% aftrekbaar zijn, tegen 100% voor de elektrische. Maar je moet die aftrekbaarheid ook niet overroepen. Als een elektrische wagen 50.000 eur excl btw kost, en de diesel 40.000 en je schrijft beiden op 4 jaar af (16% restwaarde) dan betekent dat dat je voor de elektrische 10500 eur per jaar afschrijft waarvan je dan 2625 eur belastingen recupereert en dus 7875 eur minder netto winst hebt. Op de diesel schrijf je 8400 eur af waarvan je 1155 eur recupereert en dus 7245 eur minder netto winst hebt.

Zoveel scheelt het allemaal niet hoor...
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Diesel en benzine zijn ook significant duurder geworden he...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

krisken schreef:Als je kijkt wat je kan besparen op brandstof en je steek dit budget in de aankoop dan valt dat wel mee. Ook naar onderhoud toe is het een pak goedkoper.
Tegenover een grote wagen misschien of als je heel veel km doet. 2 Jaar geleden kwam dit alleszins nog enorm duur uit toen we voor een wagen voor men vrouw keken. Na 8 jaar rijden (tanken + onderhoud + verzekering + een set winterbanden elke 4 jaar) kwamen we nog niet aan het startbedrag van de Ioniq op dat moment (en was het ongeveer break-even met een standaard elektrische variant van dezelfde wagen). Jammer, want ik was graag elektrisch gegaan eigenlijk toen, intussen is dat al wat bekoeld wel. (Die vergelijking was wel met een stadswagen). Je kon die periode een winnen via Q, we zaten helaas 6km naast het juiste antwoord anders was dat wel perfect geweest :lol: .

Nu met het veranderen van werk mag ik normaal binnen een maand een wagen bestellen. Ik vermoed dat een elektrische gezinswagen daar nog niet tussen zal zitten. Het is sowieso al moeilijk om een wagen te vinden waar er nog iemand achter mij kan zitten. De ID.3 lijkt me dan klein, zeker als ge een kinderwagen in de koffer wil krijgen (maar ik heb er nog niet in gezeten, dus schijn kan bedriegen).
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

JamesEarlGray schreef:
TeLugo schreef:Kunnen we dan voor de prijs van een modale ICE een BEV kopen?

Denk dat je dan enkel voor de Dacia kan kiezen… want de rest van de elektrische wagens die momenteel te koop zijn kan een modaal gezin niet betalen.
Bedoel je aankoopprijs of TCO? Want op vlak van TCO wint de EV na enkele tienduizenden kilometers al.
Als ik naar mijn situatie kijk:
40 000 km, een 2400 l naft aan 1,9 € / l komt op 4560 €
Onderhoud is een 150 € / jaar

Voor dat geld haal ik er de meerprijs van een EV echt niet uit na een paar tienduizenden kilometers. Op het einde van zijn levensduur zal het waarschijnlijk wel goedkoper zijn (aan de huidige elektriciteitstarieven!), het ding is dat je dat die centen daar per direct moet leggen. Voor de modale Vlaming is dat niet haalbaar. Firmawagens of goed betaalde IT'ers en andere functies, ok, maar daarbuiten?

Als ik kijk naar mijn eigen gebruik, daar zitten regelmatig ritten van 270 km in (schoonfamilie aan de andere kant van het land). Dat is met de goedkopere EV's in de winter (en gooi er nog wat tegenwind bovenop) al geen evidentie.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

2400L per 40kkm (kkm of beter Mm, megameter?) is maar 6,0L/100km, voor een otto-cyclus nafte zonder hybrideondersteuning is dat wel weinig. Of gaat het over een kleine wagen?

Daarnaast is restwaarde interessant voor de mensen die hun wagen niet helemaal oprijden.

Hoe zit het met verzekeringskost? Jaarlijkse belasting? BIV?

Want de volledige kost bevat ook al die nog onbesproken kosten.

Nu effe een bedenking, los van voorgaande discussie: ik heb net eens de berekening gemaakt en helaas gebruiken wij de wagen énkel voor lange afstanden, want voor kleine afstanden (alles binnen de 15km eigenlijk) gebruiken we altijd de fiets. Dat wilt zeggen dat wij per dag dat wij de wagen gebruiken makkelijk 220km rijden (heen en terug). Dat maakt range anxiety wel reëel voor ons, zeker omdat we die dagen met kleine kindjes op schok zijn en idealiter het tanken doen op andere dagen wanneer niet iedereen mee is.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ik doe ook regelmatig ritten van 200 tot 300km ... met kindjes ... geen range anxiety eigenlijk. Laden doen we thuis, heeft niemand last van :-)
Heb sinds ik de BEV heb veel minder tijd verloren met tanken dan met de Diesel eigenlijk ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”