Geldbedrag huwelijk

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Misschien niet zo globaal maatschappelijk, maar toch wel een maatschappelijke vraag.

Ik ben uitgenodigd op het feest van het huwelijk van een indirecte collega.
Ik zal door logischerwijs niet met lege handen staan, maar een vraag waar ik het altijd moeilijk mee heb: welk bedrag geef je nu?

Aangezien het een collega is waar ik vroeger mee samengewerkt heb, maar we zitten niet in dezelfde afdeling, dacht ik zelf aan 50 euro, maar ik heb geen flauw idee of dit aanzien wordt als een normaal bedrag, of eerder als een vrek-bedrag.

2 vragen:
- Wat vinden jullie normale bedragen in de verschillende situaties die je kan hebben (familie, vrienden, collega's, ...)?
- En als er een collega zou afkomen met 50 euro, zouden jullie dit weinig vinden of niet?
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Lol toevallig, ik zit deze week met dezelfde vraag.

Het vrijgezellefeestje is betaald: 190euro de man inclusief drank en was geslaagd. Nu uitnodiging voor de ceremonie, niet het feest: ik had 25 euro in mijn gedachten maar weet het ook niet goed.
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

gouden raad van mijn vader:

zorg dat je cadeau op zijn minst de kostprijs van (jouw deel) van het feest dekt.

als je uitgenodigd wordt op een receptie, dan zal je enkele glaasjes drinken, en wat hapjes krijgen
als je uitgenodigd wordt op een volledige warme (3-4-5 gangen maaltijd) ga je meer krijgen.

het is typisch ook een indicatie van hoe "betrokken" de huwenden zich tot jou voelen (uitnodigen uit beleefdheid vs hartsvrienden vs ...)


het cadeau kan je daar best op aanpassen.
kurtcockaert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 04 sep 2012, 20:37
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 15 keer

Ik geef minstens 75 Euro indien ik naar huwelijk ga. Receptie, eten en feest. Receptie alleen is 25.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Een cadeau is geen sponsoring en nog minder een afrekening van verbruik.

Ik heb wel begrip dat men geld geeft bij een huwelijk omdat de trouwers meestal jong zijn en nog veel kosten hebben. 10 mixers is dan minder handig dan wat cash. Hoeveel? 50 EUR/man is gangbaar bleek uit de laatste huwelijken maar uiteindelijk beslis je zelf hoeveel de ontvanger u waard is.

Voor de rest geef ik liever geen cadeau's. Het is een commercie in vele gevallen en vaak doe je de persoon een groter plezier met iets waar men echt wat aan heeft, een beleving bijvoorbeeld. Zelf vraag ik daarom al jaren geen cadeau's meer. Geluk zit niet in wat je hebt... eens je genoeg hebt.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Het rare is dat iedereen denkt dat daar tariefkaarten voor bestaan, die zijn er dus niet.
Je geeft wat je zelf denkt dat een mooie gift is, klaar.

Wat voor de ene veel is, is voor een ander te weinig, en omgekeerd.

Als er iemand reclameert over wat je gegeven hebt, zou ik toch mijn vriendschap eens in vraag stellen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik denk dat je wel gelijk hebt Joe.

Het is het gebaar die telt en niet het bedrag. Bedoel mijn pa heeft een veel beter inkomen dan mij die verwacht ook niet dat ik hem hele grote cadeau's geeft maar hij verwacht wel dat ik iets geef voor zijn verjaardag+vaderdag.

En mijn moeder in plaats van cadeaus heeft ze veel liever dat ik eens extra kom of eens wat help in het huishouden dat is haar meer waar ddan geld. Bij haar is tijdbesparende zaken een grotere gift dan enig geldwaarde.
Gebruikersavatar
Edward
Plus Member
Plus Member
Berichten: 163
Lid geworden op: 04 jan 2005, 12:07
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer

Nu moet ik toch even terugdenken aan het huwelijk van een koppel waar we als vriendengroep waren uitgenodigd. De bruidegom had Turkse roots en dus werd het een zeer groot feest met minstens 500 genodigden.
Maar toen kwam de kat op de koord. Net vóór de maaltijd echt begon kwam er een soort ceremoniemeester aan de micro staan met een kartonnen doos. Wat bleek, daar zaten alle omslagen met geld in die waren geschonken.
En hij begon daar met elke omslag te openen, het bedrag af te roepen en de naam en toenaam van de schenker...Geweldig. :lol:
Er waren hier en daar toch enkelen die een beetje kleiner werden.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

Edward schreef: Er waren hier en daar toch enkelen die een beetje kleiner werden.
+1
zelf willen ze veel cashen, als het om een cadeau gaat zijn het hier plots vrekken.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Als indicatie kan je inderdaad nemen wat je hen kost voor het deel van 'het feest waarop je uitgenodigd bent. Ook kan je even checken mer a' dere collega's wat ze geven.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Bij Turkse trouwfeesten worden de bankbiljetten soms op het bruidskleed aangebracht, in het geval van Turkse lires kan dat een mooi beeld opleveren :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

profke schreef:gouden raad van mijn vader:

zorg dat je cadeau op zijn minst de kostprijs van (jouw deel) van het feest dekt.

als je uitgenodigd wordt op een receptie, dan zal je enkele glaasjes drinken, en wat hapjes krijgen
als je uitgenodigd wordt op een volledige warme (3-4-5 gangen maaltijd) ga je meer krijgen.

het is typisch ook een indicatie van hoe "betrokken" de huwenden zich tot jou voelen (uitnodigen uit beleefdheid vs hartsvrienden vs ...)


het cadeau kan je daar best op aanpassen.
Ik deel zijn mening.
Je "gaat eten", en geeft zelf wat je zelf aan "gaan eten" zou spenderen, of toch van welke "faciliteiten" jij denkt gebruik te maken.
Vaak dekt dat niet alle nevenkosten van zo'n feest, maar dat is aan het koppel zelf hoe bescheiden of decadent het moet zijn, dat kan je niet steeds op voorhand inschatten.
Denk dat 50€ per persoon wel realistisch is.

Denk dat je ook wat de rangorde moet respecteren, geef jij plots meer als bijvoorbeeld een familielid zou dat ook maar vreemd zijn.

Er zegt niemand dat je een feest moet organiseren tenslotte, dat is omdat je dat als koppel zelf wil want trouwen = "maar" handtekening zetten.
Je hoeft ook zelf niet naar het feest te gaan hé.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik vind het een beetje vreemd dat men het eten dat men zal consumeren als maatstaf neemt voor wat men zal geven. Geeft men dan eigenlijk gewoon niets? Het lijkt me nog al een Hollandse manier van denken waarbij men vooral geen nadeel mag hebben terwijl het om een cadeau aan goede vrienden is.

Uiteraard is het een beslissing van het koppel hoeveel het feest zal kosten maar als zij niet gierig zijn waarom zouden de gasten dat dan wel moeten zijn?

Daarnaast is dat gegeven ook cultureel en sociaal beladen. Die feesten zijn steeds groter en duurder geworden door de commerce en door de onderlinge drang om elkaar de loef af te steken. Zelf ben ik niet getrouwd en ik ben het ook niet van plan, als je bij elkaar blijft is dat omdat je dat wil niet door een feest of een briefje. Soit, da's mijn persoonlijke mening.

Sommige geven een groot feest en anderen een BBQ. Voor mij is alles goed en ik zal hetzelfde geven zonder te beginnen tobben over hoeveel satés ik al binnen heb. Bij een aantal huwelijken/feesten heb ik meegeholpen door zelf wat te doen bvb foto's nemen of DJ-en. Dat is op zich een grote cadeau want laat je dat doen dan kost u dat veel geld. Ook de organisatie van een vrijgezellenavond kan een cadeau zijn.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
beont
Plus Member
Plus Member
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 jan 2011, 10:06
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 4 keer

Dizzy schreef:Ik vind het een beetje vreemd dat men het eten dat men zal consumeren als maatstaf neemt voor wat men zal geven. Geeft men dan eigenlijk gewoon niets? Het lijkt me nog al een Hollandse manier van denken waarbij men vooral geen nadeel mag hebben terwijl het om een cadeau aan goede vrienden is.
Historisch gezien komt dat vooral omdat het vroeger de gewoonte was dat de ouders van het getrouwde koppel de trouw betaalden en dat de cadeau's voor het koppel zelf waren. Daarmee dat de mensen niet de grote cadeau's gaven.

90% van de mensen die naar mijn huwelijk kwamen hebben ongeveer het bedrag gegeven wat ze gegeten en gedronken hebben. (kost huwelijk/aantal personen) Ik heb daar zelf absoluut geen problemen mee, maar ik geef meestal dan ongeveer hetzelfde als ik naar hun huwelijk ga (rekening houdende met hoeveel jaar ertussen zit)

Beetje een bekrompen gedoe, maar wat doe je er aan...
Goede vrienden van mij geef ik gewoon een mooi bedrag waarvan ik denk dat ze er tevreden zouden mee zijn.

In het geval van een collega zou ik iets van 40 euro geven voor een receptie, en een feest 80-100euro (rekening houdende als je alleen gaat). En in het geval van collega's zou mijn voorkeur uitgaan om iets samen te leggen en iets leuks te kopen.
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 19 keer

In mijn geval (ik ben gehuwd), geef ik wat ik zelf heb gekregen. Als een koppel ons 150 euro heeft gegeven, dan geven wij op hun huwelijk hetzelfde. Omgekeerd was dat ook zo en op die manier heb ik het wel graag. Dan is er daar geen discussie over. Als de vrienden het graag superduur maken dan ga ik mijn bedrag daar niet op afstemmen. Zo hadden vrienden een traiteur ingehuurd en dat alleen al kwam op 75 euro per persoon. Dan moet er daar nog drank en een receptie bij en zo wordt dat zeer duur per persoon en dan was het eten zelfs niet zo lekker...
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Meh, dat verhaal van cadeaus... Komt altijd op hetzelfde neer: wie geeft wat? Wat krijg ik er voor terug?

Zelfde bij verjaardagen. Ik geef cadeau aan pa en op mijn verjaardag geeft die iets aan mij. Nuloperatie.

Als niemand nu eens iets betaalt? Probleem opgelost. Ik steek ook steeds 5 euro in de pot voor een kind bij een ander en heb er zelf geen. :lol:
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Flying schreef:In mijn geval (ik ben gehuwd), geef ik wat ik zelf heb gekregen. Als een koppel ons 150 euro heeft gegeven, dan geven wij op hun huwelijk hetzelfde. Omgekeerd was dat ook zo en op die manier heb ik het wel graag. Dan is er daar geen discussie over. Als de vrienden het graag superduur maken dan ga ik mijn bedrag daar niet op afstemmen. Zo hadden vrienden een traiteur ingehuurd en dat alleen al kwam op 75 euro per persoon. Dan moet er daar nog drank en een receptie bij en zo wordt dat zeer duur per persoon en dan was het eten zelfs niet zo lekker...
Dat is uiteraard het beste, alles opschrijven in een boekje maar wie doet dat...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Wij doen €50-75 pp afhankelijk van de relatie met het koppel - voor feest. Receptie is eerder €25 of via een gezamenlijke pot.
Eventuele “verpakkingskosten” worden niet in rekening gebracht :-)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Persoonlijk heb ik 2 enveloppes mee. Eén met een kaartje en één met geld. Bij aankomst verdwijnt het kaartje in de schaal. Naar gelang wat je te eten krijgt volgt in de loop van de avond de tweede enveloppe. Dat is minimum 50 euro. Aangevuld met briefjes van 10,afhankelijk van mijn inschatting van de kosten voor mij.

Zeker toch bij mensen van werk en verenigingen die ik niet zo goed ken. Bij goeie vrienden en familie 75 euro minimum.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik ben echt verbaasd hoeveel daarover gerekend wordt... een kado is toch iets spontaan, en of dat nu een voorwerp of een pakje centjes is, dat blijft toch hetzelfde.

Geldwolven... :bang:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Je mag me gerust een geldwolf vinden. Heb ik geen problemen mee. Maar misschien heb ik geen oneindige bankrekening en heb ik een manier gevonden van werken waar ik me goed bij voel? 't Is niet omdat dit niet overeenkomt met wat voor jou past, dat je meteen dergelijke beledigingen moet uiten naar anderen...

Weet je, vroeger was het simpel. Mensen hadden een paar maand of een paar jaar verkering, en woonden nog bij hun ouders. Toen kwam de dag dat ze gingen trouwen en dan hadden ze hun "uitzet" nodig. En zo kocht iedereen wel iets. Klaar. Nu is de situatie helemaal anders : velen wonen alleen en leren elkaar dan kennen. Of wonen al jaren samen. Die mensen hebben al alles. En dan kan je een bedankje zo goed als enkel in geld uitdrukken...

Eénmaal ben ik echter in anonieme schaamte gevallen : uitgenodigd op een trouwfeest van een vriend van een goede vriendin (we waren een paar keer uit geweest met een bende etc) en dan denk je ach ... 75 euro will do. En dan zag ik wat voor moeite die mensen gedaan hadden. OK, beide ouders waren van goede komaf, maar toch. En dan ga je serieus nadenken over dergelijke dingen.

Net zoals koppels die een kind krijgen van mij een inmiddels standaard cadeau krijgen : een paar dozen pampers. Kunnen ze altijd gebruiken, en zijn ze altijd blij mee. Iedereen weet wel hoeveel keer je een baby mag verschonen op een dag... Origineel? Niet echt. Gewoon functioneel.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Die pampers zijn gewoon grappig.
Maar echt, uitrekenen hoeveel jij 'moet' geven om het feest dat zij je 'geven' te bekostigen ? Dat is toch van de pot gerukt.
Ik trouw en trakteer daarom mijn vrienden en familie op een feest, omdat ik en mijn partner blij zijn en dat willen vieren met de mensen die we graag hebben.
Als er dan ene durft te vragen hoeveel hij 'in de pot moet leggen' om de rekening te betalen, ben ik beledigd, ik trakteer omdat ik dat wil.

Maar wat hier gezegd wordt, is dat jullie allemaal jullie deel willen betalen, maar ook liefst geen cent meer...
Wat is het volgende, inkomgeld voor een trouwfeest ?

Rare jongens, die Romeinen.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ooit al eens bij stilgestaan dat het ook omgekeerd kan? Dat mensen zich in de schulden steken (moedwillig) omdat ze jou persé op hun trouwfeest willen? En dat dit buiten het budget valt voor hun, en ze daarom leningen aangaan?

Je bent ook niet van gisteren. Je weet perfect dat je tegenwoordig voor alles een lening kan aangaan. Vroeger ging je enkel lenen om een huis te kopen. Daarna voor een huis en een wagen. En nu kan je alles kopen op afbetaling of met een lening. De stap om de droom van zoveel vrouwen (een groot huwelijksfeest met alles er op en er aan) waar te maken is zo simpel te maken. Een paar handtekeningen en hupla.

En ja, ik heb weet van huwelijksfeesten waar geen van beide partijen geld over had, maar waar ze toch iedereen die ze lief hebben uitgenodigd hebben. Niemand begreep hoe ze aan het geld kwamen, maar iedereen voelde aan hun water dat er iets niet klopte. En jawel, hoewel het trouwfeest "simpeltjes" was, was er een lening voor aangegaan die ze best konden missen. En ja, dan ben ik gaan bekijken wat dit zou kosten aan "mijn" deel. Zodat ze alvast dat niet moesten betalen.

Ik heb geen idee wat een trouwfeest kost. Zelf nooit in het huwelijksbootje gestapt. Noch kerkelijk, noch burgerlijk. Dus dan ga je wat uit op je gevoel.

Misschien is inkomgeld voor een huwelijksfeest niet zo een gek idee...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

En ook dan geef je op gevoel en naar eigen vermogen, niet berekend... maar vooral uit het hart.
Onthou vooral dat aan het geven van cadeaus geen rechten hangen, als dat wel is heet het kopen of minstens ruilhandel, niet geven en cadeau.


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Joe de Mannen schreef:Die pampers zijn gewoon grappig.
Maar echt, uitrekenen hoeveel jij 'moet' geven om het feest dat zij je 'geven' te bekostigen ? Dat is toch van de pot gerukt.
Ik trouw en trakteer daarom mijn vrienden en familie op een feest, omdat ik en mijn partner blij zijn en dat willen vieren met de mensen die we graag hebben.
Als er dan ene durft te vragen hoeveel hij 'in de pot moet leggen' om de rekening te betalen, ben ik beledigd, ik trakteer omdat ik dat wil.

Maar wat hier gezegd wordt, is dat jullie allemaal jullie deel willen betalen, maar ook liefst geen cent meer...
Wat is het volgende, inkomgeld voor een trouwfeest ?

Rare jongens, die Romeinen.
J.
Kan ik me volledig in vinden. Ik zou het niet leuk vinden als mijn vrienden zo zouden berekenen hoeveel ik mag kosten. "Vriendschap" is dan een louter financiële connectie, dat is niet mijn opvatting van vrienden.

Ik nodig iemand uit omdat ik wil dat die erbij is niet omdat ik denk dat die wel een dikke cadeau zou opleveren. Personen die zo denken blijven dan beter thuis.

Ik heb me ooit eens opgewonden over iemand die steeds zat uit te rekenen wat iedereen dronk op café om dat net zoveel bij te leggen als hij had verbruikt. Dat is eigenlijk hetzelfde. Daar heb ik geen zin in en op café gaan moet plezant zijn en geen boehoudkundige oefening waarbij je geen cent aan iemand anders mag trakteren boven wat je zelf kreeg. Ik wil niet uitrekenen hoeveel meer een Duvel kost dan een cola en wie hoeveel cola's en een droge worst heeft gegeten en hoeveel stukjes kaas heeft iedereen gegeten :roll:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Nu, dat van op café gaan en ne pot. Daar heb ik het ook moeilijk mee ze. 20 euro inleggen en dan 4 cola's drinken en de rest drinkt het duurste bier van de kaart?

We lossen dat trouwens op met de smartphone. 1 iemand betaalt en de rest rekent gewoon af via Payconiq.

Ik trakteer regelmatig op café maar dat is uit vrije wil en vaak trakteren ze u de keer erop dan wel eentje. Lig ik niet wakker van.

Wat een huwelijksfeest betreft, je geeft dat toch niet om uw eigen kas te spijzen? Ik ben al naar feesten geweest met alles op en aan, ik ben er al geweest waar het gaarkeuken eten was, en ben er al geweest bij mensen in de tuin. Je doet dat naar eigen vermogen, en daar ga je toch absoluut u niet voor in de schulden werken zeker?
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Ik vind dat een feest iets is dat je al je vrienden en familie moet kunnen gunnen, en systematisch terugkrijgt als ze ook ooit trouwen of een verjaardagsfeest geven voor een rond getal, of ze moeten ons maar uitnodigen op restaurant. Mij zouden ze zelfs niks moeten geven op m'n trouwfeest, ook al zouden m'n ouders dat samen betalen (wat in m'n geval n.v.t. is). 'k Vind het gewoon belachelijk van er zoveel geld aan uit te geven zoals sommige families doen, dan steek ik dat geld nog liever in een huis of renovatie...

Als je het zelf niet kan betalen uit je eigen zak, of er een lening moet nemen voor een 'groots' feest, begin er dan niet aan.
Ieder z'n budget natuurlijk, maar hier zal het zeker geen 'groots' feest worden, en ik ga er zeker geen 5K of hoger aan spenderen.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

SPR schreef:Nu, dat van op café gaan en ne pot. Daar heb ik het ook moeilijk mee ze. 20 euro inleggen en dan 4 cola's drinken en de rest drinkt het duurste bier van de kaart?
Als Cola drinker ken ik dat gevoel... als het eens occasioneel is dat iemand anders een Duvel drinkt lig ik er zeker niet wakker van maar ik heb in het verleden gezelschap gehad die gewoon een "sponsor" zochten voor hun dure drank (soms niet alleen duur bier maar zelfs Gin tonic ed.).

Als ik trouwens naar een huwelijk ga dan is het bedrag dat ik geef een "cadeau"... geen vergoeding voor wat ik er eet (dan ben ik beter af op restaurant).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik begrijp dat het niet normaal is dat 1 iemand in het gezelschap roze champagne staat te zuipen en de rest cola, dat is onevenwichtig maar het verschil tussen een pint en een frisdrank is minder groot. Uiteindelijk ga je met vrienden hopelijk op café voor het gezelschap en niet om een financiële slag te slaan. Uiteindelijk is dat misbruik een beetje uw vrienden afzetten wat een beetje een tegenspraak is van vriendschap.

We hadden ooit eentje in ons gezelschap die allerlei lepe truken gebruikte. We betaalden om beurt maar als hij aan de beurt was nam hij zelf niets. De volgende ronde nam hij dan ineens iets serieus duurder of hij ging naar huis net voor het zijn beurt (weer) was. Na een paar keer viel dat echter op en hebben we hem ermee geplaagd, hij heeft toen mogen sponsoren toen iedereen ineens iets duurders nam op zijn ronde :lol: Nadien was dat gedrag ineens gedaan. Hij heeft er nog een bijnaam aan overgehouden, de pin :)
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Dizzy schreef:het verschil tussen een pint en een frisdrank is minder groot
Als ik een gemiddelde prijslijst bekijk... Cola 2 euro, Duvel 3.6 euro.

Nu ja, het zijn inderdaad steeds dezelfde personen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Dark een duvel is geen pint he :angel:

Ik ben dan een mix tussen die personen. Zou wel trakteren maar niet spontaan. Bv als er afspraak is om elk eens te trakteren doet ik dat wel maar ben niet zo spontaan.

Aan andere kant profiteer ik er eigenlijk nooit van om iets duurder te nemen als ik het niet betaal.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Ik begrijp beide kanten.
Vroeger was ik ook van het idee dat je geeft wat je wil. Degene die het feest geeft doet dit niet voor het geld en kan zo ver gaan als die zelf wil.
Toevallig staan wij ook op het punt om een trouwfeest te geven. We zijn reeds 12jaar getrouwd voor de wet, maar gingen 'dan wel eens' een tof feest geven. Dat was normaal vorig jaar september, hopelijk nu oktober. Een feest geven wij zodat we nog eens een leuke avond hebben voor familie, vrienden en collega's. Echt gek doen we niet. Trouwzaal in de buurt, met receptie, eten en hopelijk dans. Welnu, ergens hoop ik toch ook dat we op het einde van de rit netto gezien geen kleine auto van ons rekening zien verdwijnen...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik ben al blij dat er toch nog aanhangers van spontane giften zijn hier :)

Als je een trouwfeest geeft om winst te maken is dat toch duidelijk de verkeerde reden, maar je mag hopen dat de rekening 'meevalt' daar is niks mis mee :)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

woutervh schreef:maar gingen 'dan wel eens' een tof feest geven.
Afhankelijk van waar in Belgie kan dat gaan van een x-gangen menu tot twee bonnetjes voor je drank (en krijg je misschien nog een broodje) :lol:
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Het zou voor het eerst zijn dat ik een etentje/feestje geef en daar geld voor in ruil wil. Heb vorige week nog mosselen friet gemaakt voor bijna de ganse familie. Flesje wijn en drank inclusief. Ben ik nu gek dat ik geen enveloppe vraag? :angel:

Ik geef toe, mosselen friet kost me nu wel geen halve auto. :)
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

En dat is natuurlijk wel het verschil. Een trouwfeest kost heel snel duizenden euro's. Moet dat? Dat moet ieder voor zichzelf uitmaken. Maar als ik erop wordt uigenodigd, dan vind ik het normaal om een mooie kado te geven.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Een mooie kado: ja helemaal mee eens
Uitgerekend navenant de kosten van het feest of erger nog navenant uw eigen verbruik: no way.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Stel u de vraag waarom je uitgenodigd bent.
Om de hoop te vergroten ?
Omdat je dichte/verre familie bent ?
Om de feest te kunnen betalen ?
Om de ambiance op gang te trekken ?

Stel je daarna de vraag hoeveel je om die reden geeft en hoeveel het koppel om die reden geeft.
Je hebt mensen die een feest geslaagd maken, je hebt mensen die een feest verkloten & je hebt mensen die je niet gezien hebt op je feest, ook al waren ze er de hele avond.
Imho heb ik liever een gast die de avond Kompleet maakt en de 20ste koffiezet meebracht dan iemand die op 5 minuten weg was of alle tomaat garnaal van het koud buffet heeft opgegeten maar wel het halve feest heeft gesponsored
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

DarkV schreef:Als ik een gemiddelde prijslijst bekijk... Cola 2 euro, Duvel 3.6 euro.
Hoeveel jaar is het geleden dat je nog eens op café bent geweest?

Dat terzijde. Een Duvel drink je normaal gezien niet aan het tempo van een cola of een pint. Dan sla je (normaal gezien) sneller een rondje over.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ooit werd er geopperd om een UB-meet-en-greet te houden, toch maar niet doen denk ik zo... :beerchug:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”