Fritzbox: scammers blokkeren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

(mijn excuses voor de taalfouten of rare grammar, sinds ik corona gehad heb, is denken iets moeilijker geworden)

Aangezien hier veel mensen toch best wel wat last mee hebben, zal ik even een topic maken van hoe ik het oplos.
Het zal niet de goedkoopste nog de beste manier zijn, maar voor mij werkt het perfect.

Ik gebruik de Fritzbox toestellen:
*7530 Deze is de meest voorkomende fritzbox, kan je gebruiken bij EDPNET, Proximus of alle SIP providers. Telenet lijn helaas niet.
*7590 Deze kan m'n voor alle providers gebruiken (voor telenet moet je via ISDN werken)

Het belangrijkste voor deze scamtelefoontjes te blokkeren is dat ze altijd een buitenlands nummer gebruiken.
Dit komt omdat je voor een Belgisch telefoonnummer een Belgisch identiteitskaart nodig hebt. Je kan als Indische scammer bijvoorbeeld niet een Belgisch GSM nummer of vaste lijn nemen zonder Belgische identiteit.

Anonieme oproepen blokkeren is ook wel aangeraden, maar dit kan problemen geven met bekende diensten in België.


Mijn fritzbox beheerd oproepen als volgt:
-Buitenlandse oproepen worden geblokkeerd, worden automatisch afgelegd.
-Anonieme oproepen worden geblokkeerd, deze krijgen het volgende bericht te horen:
"Sorry, uw oproep werd geblokkeerd omdat u belt met een buitenlandse of anonieme nummer, gelieve terug te bellen met een Belgisch telefoonnummer"

Sindsdien heb ik helemaal geen last meer gehad van scamtelefoontjes, drie dagen krijg ik een 20tal buitenlandse telefoontjes in de logboek.
Allemaal mooi automatisch geblokkeerd.
Moest er een goedkopere manier / makkelijkere manier zijn voor mensen met een analoge lijn (telenet) dan hoor ik het graag.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nummers blokkeren:

Ga naar telefonie> Oproep behandeling
Druk rechts onderaan op 'Nieuwe regel'

Buitenlandse nummers blokkeren:
(elke buitenlandse nummer begint met 00 op de fritz, bijv. 003167---)
-inkomende oproepen
-Gedeelte: Telefoonnummergebied
-Telefoonnummergebied: 00
-Naam van de oproepblokkering: "Buitenland"
-druk op OK
Anonieme oproepen blokkeren: (Dit blokkeert anonieme oproepen volledig, ze krijgen zelfs geen beltoon, beter oplossing beneden)
-inkomende oproepen
-Gedeelte: Zonder telefoonnummer
-druk op OK
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Anonieme oproepen blokkeren met bericht: (dit geeft ze een waarschuwing dat ze geblokkeerd zijn wegens anoniem)
-Ga naar Antwoord apparaten> Maak een nieuw antwoord apparaat en noem het "Block".
-Vul de snelle wizard in.
-Selecteer je nieuwe antwoord apparaat en druk op "instellingen"
-Stel het volgende in:
-Aannemen van gesprek: Onmiddellijk opnemen
-Bedrijfsmodus: Enkel Begroeting
-Begroeting wijzigen (download het audio bestandje in de bijlage, of spreek je eigen bericht in voor anonieme bellers)
-druk op OK

Ga naar Oproepbehandeling>Doorschakeling
-Nieuwe doorschakeling
-Leg vast welke oproepen doorgestuurd moeten worden: Alle oproepen zonder telefoonnummer naar (eigen nummer)
-Leg vast naar welk nummer oproepen doorgestuurd moeten worden: Oproepen doorschakelen naar intern antwoordapparaat "block"
Bijlage:
blokkade bericht
https://mega.nz/file/L9YT2IzD#aK7Kx8kw6 ... wtm3H7V7G8
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
openaf
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 02 jul 2008, 14:26
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 1 keer

Ik krijg veel meer binnenlandse scammers oproepen dan buitenlandse, en hoe kun je aan iemand uit het buitenland u met een Belgisch nummer bellen ?
Gebruikersavatar
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

openaf schreef:en hoe kun je aan iemand uit het buitenland u met een Belgisch nummer bellen ?
Niet, maar het geeft hun het idee dat ze me wel kunnen bereiken met een binnenlands nummer.
Iets waarbij je traceerbaar bent :)


Ik heb nog nooit een binnenlands nummer gehad die werdt gebruikt voor de typische scam telefoontjes (microsoft support, anti virus etc).
Niet sinds de verplichting van een identiteitskaart.


Voor telemarketeers kan je best de "bel me niet meer" lijst gebruiken.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
openaf
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 02 jul 2008, 14:26
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 1 keer

Binnenlandse scammers gebruiken vaak (valse) nummers die niet bestaan.
Gebruikersavatar
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

openaf schreef:Binnenlandse scammers gebruiken vaak (valse) nummers die niet bestaan.
Dat kan, maar ik heb er persoonlijk nog geen tegengekomen op mijn vaste lijn nog op mijn GSM.
Dus ook geen ervaring mee.

Als u een oplossing heeft, dan hoor ik het graag.

Voorlopig is buitenland & anoniem blokkeren erg effectief.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Goede how-to, maar toch enkele opmerkingen ...
Garpenlov schreef:*7590 Deze kan m'n voor alle providers gebruiken (voor telenet moet je via ISDN werken)
Deze zin i.v.m. ISDN begrijp ik niet zo goed ..
Garpenlov schreef:Het belangrijkste voor deze scamtelefoontjes te blokkeren is dat ze altijd een buitenlands nummer gebruiken.
Misschien is dat jouw ervaring, maar dat is pertinent onwaar.
Buitenlandse scammers gebruiken ook Belgische nummers, zowel vastelijn als GSM nummers.
In sommige gevallen zijn dat fake nummers, soms ook nummers die aan een echte abonnee toebehoren :-( .
Garpenlov schreef:Anonieme oproepen blokkeren is ook wel aangeraden, maar dit kan problemen geven met bekende diensten in België.
Mijn fritzbox beheert oproepen als volgt:
  • -Buitenlandse oproepen worden geblokkeerd, worden automatisch afgelegd.
    -Anonieme oproepen worden geblokkeerd, deze krijgen het volgende bericht te horen:
    "Sorry, uw oproep werd geblokkeerd omdat u belt met een buitenlandse of anonieme nummer, gelieve terug te bellen met een Belgisch telefoonnummer"
Buitenlandse nummers blokkeren werkt voor veel mensen niet:
  • - als je soms legitieme buitenlandse oproepen krijgt (je hebt kennissen/vrienden in het buitenland).
    - of je hebt eens een familielid (kinderen) die op vakantie zijn, en jou dringend nodig hebben: je wil deze oproepen niet blokkeren, toch?
Doorschakelen naar een aparte mailbox is een goed idee, maar dan wel met de mogelijkheid om een boodschap op te nemen, zodat je toch terug kan bellen indien nodig (scammers gaan geen boodschap inspreken :-( )
Garpenlov schreef:Moest er een goedkopere manier / makkelijkere manier zijn voor mensen met een analoge lijn (telenet) dan hoor ik het graag.
Als je een Telenet "Top lijn" hebt (inbgegrepen in One, One Up, Klik ...), of de optie "ken je beller", of een Proxumus lijn met de optie "weergave oproeper", dan kan je de analoge lijn gewoon verbinden met de Fritz!Box (7490, 7590, ...), en dezelfde methodes toepassen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 431
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 42 keer

Garpenlov schreef:
Buitenlandse nummers blokkeren: (elke buitenlandse nummer begint met 00 op de fritz, bijv. 003167---)
Sturen sommige GSM providers ook niet bij een oproep van een gewone Belgische GSM het nummerformaat door in de vorm van 00324XXXXXX....
Dan ga je op deze manier toch ook oproepen van die nummers blokkeren.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Gebruikersavatar
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

Reden dat ik geen voicemail dienst geef voor onbekende nummers is omdat er geregeld 5 seconden stilte was voor de lijn werdt verbroken.

Ik heb nog geen last gehad van valse nummers of Belgiche telefoon nummers die gebruikt worden voor scams.
Sinds ik mijn nummer bij de "bel me niet meer" lijst gezet heb, krijg ik ook geen telemarketers.

Hier is het de laatste jaren enkel buitenlandse & onbekende nummers.
Meestal een computer die direct met 5 verschillende nummers probeert tot je opneemt.

klein voorbeeld:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Garpenlov schreef:Aangezien hier veel mensen toch best wel wat last mee hebben, zal ik even een topic maken van hoe ik het oplos.
Het zal niet de goedkoopste nog de beste manier zijn, maar voor mij werkt het perfect.
Hier wijs ik graag even naar, dit is hoe ik het doe in mijn situatie.
Indien je familie hebt in het buitenland, die graag op je vaste lijn wil bellen. Dan kan je uiteraard buitenland niet blokkeren.
Tenzij je een nummer kan whitelisten, hiervan ben ik niet zeker of ze de regels kunnen bypassen.
philippe_d schreef:
Garpenlov schreef:*7590 Deze kan m'n voor alle providers gebruiken (voor telenet moet je via ISDN werken)
Deze zin i.v.m. ISDN begrijp ik niet zo goed ..
Dit is inderdaad een misverstand, ik doelde op de analoge lijn functie van de 7490/7590.


Als jullie denken een betere manier te hebben, zet het dan even bij in de topic.
Niemand heeft deze gasten graag aan de lijn, dus te meer info te beter.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

TanknaT schreef:Sturen sommige GSM providers ook niet bij een oproep van een gewone Belgische GSM het nummerformaat door in de vorm van 00324XXXXXX....
Dan ga je op deze manier toch ook oproepen van die nummers blokkeren.
- Fritz!Box is intelligent genoeg om dit niet als een buitenlands nummer aan te zien.
- de 0032 wordt in principe door de (vaste lijn) provider gestript voor de CLIP.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”