BIPT onbeperkt internet

Plaats reactie
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

nav een europese code (meer bepaald de EU Open Internet Verordening) moet er wat veranderen ivm de spelregels rondom fup

kort
Aanbieders kunnen toegang tot internet niet afsluiten zodra het volume van de FUP bereikt is
Aanbieders kunnen het volume niet zo laag instellen dat maandelijks meer dan 10 procent van de klanten de limiet overschrijdt
De betekenis van ‘onbeperkt gebruik’ en ‘redelijk gebruik’ moet helder worden uitgelegd aan bestaande en nieuwe abonnees

het ganse verhaal :

https://www.bipt.be/consumenten/publica ... t-internet
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1690
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 68 keer

Mooie uitleg voor de operatoren maar uiteindelijk gaat er niets veranderen, zullen de kleine lettertjes worden
Internet = PX FLEX pack
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Wat een hypocrisie. In het woordenboek is de definitie van onbeperkt nog nooit veranderd.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Het begint bij een woordenboek, hierin gaat de JEP al grof in de fout. Als zoiets zo fout kan lopen is het misschien beter dat het woordje onbeperkt geschrapt moet worden in het algemeen in reclames :-D
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

goed voor de consument, maar is dit in België momenteel een probleem?

ik heb in een ver verleden wel aanvaringen gehad met telenet, omdat die niet het gemiddeld verbruik van alle andere klanten wouden weergeven
de smallband toen was erbarmelijk

dit soort onzin is al een hele tijd van de baan bij onze duopolist providers
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Volgens BIPT stelt er zich wel een probleem bij het aanbieden van mobiel internet waarvan meer dan 10% van de klanten problemen hieromtrent ondervinden. De oplossing voorgesteld door BIPT is echt Belgisch, ingewikkeld voor iets simpels.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Mijn enige vraag: hoe kan je als consument weten hoeveel klanten er last van hebben? Dus hoe kan je die 10% controleren?

Met de huidige 3TB limiet bij Px (ik weet het theoretisch) en TN/Orange, geloof ik niet dat meer dan 10% van de klanten nog boven die limiet gaan. Bij Scarlet en Tadaam zal dat een iets ander verhaal kunnen zijn.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Ik weet hoe lastig het was om bij telenet het gemiddelde verbruik te weten, toen was de SLA dat wie meer dan 2x het gemiddelde deed, op smallband ging:

https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=50&t=26934

Daar zijn veel aangetekende schrijvens aan verspild .... ondertussen zijn de zakelijke abbo's onbeperkt en dus voor internet momenteel geen issue voor mij, en bij base weet ik exact wat de data limiet is.

Maar hetzelfde probleem stelt zich nu voor mensen met een FUP: hoe kan je die 10% controleren?
Doracu
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 jul 2021, 12:17
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Bezorg al uw opmerkingen aan het BIPT…

Veel kans dat het niets zal veranderen, maar geen reactie’s geeft hen helemaal een vrijgeleide.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Doracu schreef:geeft hen helemaal een vrijgeleide.
De vrijgeleide hebben ze al, de politiek dekt de ISP's in, al dan niet via het BIPT.
Fluppeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 719
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Van mij mogen ze in dergelijke communicatie ook de namen noemen van de betreffende ISP's. Het betreft een consultatie over eventuele richtsnoeren. Of dat afdwingbaar is en of dat er iets in praktijk zal veranderen? Daarvoor heb je een telecom waakhond nodig en geen marionet.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Doracu
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 jul 2021, 12:17
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

heist_175 schreef:
Doracu schreef:geeft hen helemaal een vrijgeleide.
De vrijgeleide hebben ze al, de politiek dekt de ISP's in, al dan niet via het BIPT.
Maar als niemand opmerkingen doorgeeft gaan de politiekers en ‘regulatoren’ nog denken dat ze echt op de juiste weg zitten
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”