Nieuwe auto

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Dizzy schreef:Het zegt veel over een vakantie als een laadpaal missen al DE belevenis is :lol:
...
In the middle of nowhere met een platte batterij vallen kan inderdaad een echte belevenis zijn.
Beetje zoals zonder brandstof vallen en dan aan een toevallige voorbijganger of boer 10km verderop een paar liter diesel afkopen.
Zal met een EV moeilijk gaan denk ik.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

R2D2 schreef:
sky schreef:
Wat ben je met 10 laadpalen aan een Frans tankstation als er per uur 100-den komen tanken. Nu rijden de meeste nog op benzine of diesel, maar als men eens de omslagmaakt, kom je niet toe met 10 of 20 laadpalen om evenveel auto's per uur te laden als je normaal je normaal laat tanken.
En als die omslag gemaakt is en iedereen elektrisch rijdt dan ga jij er van uit dat het aantal laadpalen gelijk blijft? En dat die oliemaatschappijen hun pompen sluiten en verdwijnen?

Kijk, telkens weer worden de meest onlogische argumenten aangehaald omdat men blijkbaar niet wil afstappen van fossiele brandstoffen (of welke andere reden dan ook). Zo ik het moeilijk discuteren natuurlijk.
De huidige toestand is zo dat er nu op dit moment geen gebrek is aan laadpalen. Mits plannen vind je ze altijd op je reisweg en als er geen ICE wagens voor geparkeerd staan, kan je er bijna altijd laden. Er wordt op dit moment zeer veel geïnvesteerd in bijkomende laadcapaciteit en snelladers, op aangeven van de overheid en door puur privaat initiatief.
Er is geen reden om te denken dat die laadcapaciteit de groeiende vraag niet gaat volgen. Op dit moment lijkt de laadcapaciteit zelf voorop te lopen.

Het klopt dat de info over nieuwe laadplaatsen niet altijd actueel is, dat de verschillende apps niet eenduidig zijn en dat laadkaarten en laadtarieven niet altijd even transparant zijn. Maar dat zijn echt kinderziekten en groeipijnen in een jonge zich ontwikkelende markt. En daar is intussen al veel verbetering in.

En omdat het steeds meer laadpalen verschijnen heb je ook steeds meer kans op een laadpaal vlakbij en als die bezet is, dan is het alternatief ook dichtbij.

En vergeet niet dat veel EV-rijders thuis of op het werk laden en dus bijna nooit een openbaar laadpunt nodig hebben.
Ik heb de simulatie eens gedaan met ‘a better route planner’
Ingave van id4 met 55kWh batterij.

Van Gent naar Les Menuires moet men bijna elke 150km laden. Dus 6x opladen, en dan kom je aan met 10% lading. Laadpaal in Les Menuires is buiten dienst.
Dat geeft: 9h30 rijden. + 4h Laden. (Extra stop om toch met 50% aan te komen nog niet meegeteld)
Dat is niet acceptabel, vind ik persoonlijk.
(Wel een leuke app, kan veel verschillende auto’s ingeven en het resultaat zien)

Edit : 2de simulatie met tesla model x. 9h rijden, 4x laden (1h20).
Dat is acceptabel. Maar dat is ver buiten mijn budget.

Edit 2: 3de simulatie met vw id 4 pro 77kWh batt. 5x Laden, 1h40.
Dat is nog oké, maar die kost ook weer een stuk meer.

Met deze prijzen denk ik toch niet dat dat voor iedereen weggelegd is.
Bijlagen
9B28C259-4F20-415D-A17D-62878B07A778.jpeg
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”