Fiberklaar

DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

BMaster schreef:Lier komt ook aan de beurt zag ik daarnet!
Enkel Lier "centrum" :-(
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 40 keer

DarkV schreef:
BMaster schreef:Lier komt ook aan de beurt zag ik daarnet!
Enkel Lier "centrum" :-(
Mja sorry, had ik niet echt op gelet... voor mij persoonlijk is dat voldoende :-)
Steffie
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jan 2022, 12:18

Mijn ouders hebben ook brieven gekregen van Fiberklaar. Voor normale pakket "particulier klanten" is dit toch een onzin constructie?

Zonder dat andere TV aanbieders zoals TV vlaanderen, Telenet of Scarlet actief deelnemen is dit gewoon een Proximus promo stunt.
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 19 keer

Scarlet is (was, nu fusie op papier) een dochteronderneming van Proximus. Er is niets dat Telenet of TV Vlaanderen weerhoudt om ook via deze glasvezel diensten aan te bieden. Telenet kiest er bewust voor om dit niet te doen en de coax verder te melken, ze werken wel samen met Fluvius (voor die vijf pilootdorpen :lol: ). Er zijn voldoende andere aanbieders naast Proximus beschikbaar waaronder EDPnet.

Ze hoeven niet te participeren als ze dat niet wensen, maar daar waar glasvezel beschikbaar is verdwijnt het koper. Ik zou overigens zeer graag de "promostunt" ook hier hebben.
Steffie
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jan 2022, 12:18

Ik vraag mij af als je EDPnet fiber neemt, waar je uw TV moet gaan vandaan halen.
Proximus is de enige TV aanbieder & komt altijd met internet
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

De meeste mensen die EDPnet nemen (= onbeperkt volume) zijn cordcutters, en hebben dus geen behoefte aan een TV abonnement:
ze gebruiken Netflix of andere streaming diensten, en/of TV via internet (VRT Nu, VTM Go, GoPlay, TVV App TV, ...)

Of combineren een internet abonnement via één aanbieder, en TV via Telenet ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Philiper
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 jun 2011, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Steffie schreef:Ik vraag mij af als je EDPnet fiber neemt, waar je uw TV moet gaan vandaan halen.
Proximus is de enige TV aanbieder & komt altijd met internet
Multifiber biedt een simpele kant en klare oplossing met tv+internet+telefonie (tv is wel via tvv app tv)
https://www.multifiber.be

Ja kan als je edpnet wil ook gewoon zelf app tv nemen van tvv:
https://www.tv-vlaanderen.be/tv-via-internet/

Dit laatste heb ik zelf ook en zeer content van :-D
wouter5
Plus Member
Plus Member
Berichten: 172
Lid geworden op: 27 nov 2011, 11:24
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 10 keer

Philiper schreef:
Steffie schreef:Ik vraag mij af als je EDPnet fiber neemt, waar je uw TV moet gaan vandaan halen.
Proximus is de enige TV aanbieder & komt altijd met internet
Multifiber biedt een simpele kant en klare oplossing met tv+internet+telefonie (tv is wel via tvv app tv)
https://www.multifiber.be

Ja kan als je edpnet wil ook gewoon zelf app tv nemen van tvv:
https://www.tv-vlaanderen.be/tv-via-internet/

Dit laatste heb ik zelf ook en zeer content van :-D
Moet zeggen dat ik TV vlaanderen via internet eens heb getest en qua beeldkwaliteit toch serieus ondermaats vond tov. Telenet, Orange,... via decoder. Maar is een andere discussie. Voor mij is Proximus dan de enige optie. Mijn vrouw kijkt nog heel graag lineaire TV.
Orange Love Trio + Speedboost
D: 382.7 Mbps - U: 38 Mbps
Oneplus 7 pro en iPad pro
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik vond tv ondermaats.
De behoefte verschoof dus naar muziek en streaming. 8)
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ik zit met zelfde "probleem". Velen hier blijven gewoon vasthouden aan hun eigen gedacht en denken dat dit de mainstream gedachte is. In praktijk is het voor de meeste mensen nog altijd zo dat ze TV kant-en-klaar willen. App tv van TVV is al zelfs een stap te ver en bovendien ondersteunt TVV dan nog geen Apple TV bv.

Dus ja, op de fiberklaar kabel zal enkel Proximus voor de meeste mensen de keuze zijn (als ze al fiber kennen, laat staan dat ze meer dan 1 provider willen hebben wegens anders "te moeilijk" ofwel "te lui").
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Als "kant en klare lineaire TV" een behoefte is, dan is je keuze inderdaad beperkt tot
  • - Telenet/Orange via coax
    - Proximus/Scarlet via DSL, of Proximus via fiber
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
beont
Plus Member
Plus Member
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 jan 2011, 10:06
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 4 keer

Bestaat er een app voor google TV van TV vlaanderen?

Edit: laat maar, reeds gevonden. Ik ga die eens een weekje testen :-D Als het goed werkt hebben ze een klant bij (en Orange 1 minder)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

philippe_d schreef:Als "kant en klare lineaire TV" een behoefte is, dan is je keuze inderdaad beperkt tot
  • - Telenet/Orange via coax
Volgens mij kan je Telenet TV niet meer krijgen als je geen internet hebt bij hen (in tegenstelling tot vroeger).
Ratface
Plus Member
Plus Member
Berichten: 216
Lid geworden op: 09 jan 2012, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 13 keer

DarkV schreef:Volgens mij kan je Telenet TV niet meer krijgen als je geen internet hebt bij hen (in tegenstelling tot vroeger).
Toch wel blijkbaar.
https://www.netweters.be/t5/De-nieuwe-T ... 970#M12842
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ben van plan TVV ook eens te testen. Wat ik vreemd vind is waarom ze de kwaliteit niet optrekken want dat is blijkbaar HET argument waarom men dit initiatief minder apprecieert, een easy win lijkt me voor hun.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
master-magic
Pro Member
Pro Member
Berichten: 323
Lid geworden op: 03 dec 2005, 12:44
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 13 keer
Contacteer:

en als Eleven sport eind deze maand verdwijnt zal het voor sommige nog minder aantrekkelijk worden, enkel pro league behouden ze bij Tv Vlaanderen.
greets
master-magic
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) . (Tv Vlaanderen Basic+).
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Steffie schreef:Mijn ouders hebben ook brieven gekregen van Fiberklaar. Voor normale pakket "particulier klanten" is dit toch een onzin constructie?

Zonder dat andere TV aanbieders zoals TV vlaanderen, Telenet of Scarlet actief deelnemen is dit gewoon een Proximus promo stunt.
Niet iedereen wilt nog tv kijken zoals we 25 jaar geleden deden. Ik heb 3 jaar geleden de traditionele tv buitengegooid en daar nog geen seconde spijt van eigenlijk. Wel heb ik Netflix, Disney+ en Streamz (al dan niet via een abonnement van mezelf). Voor de "normale" tv programma's is er de VRT NU app, de VTM GO app en Kodi voor alles van de play-zenders. Al die apps staan gewoon op mijn Google TV box (Xiaomi). En dat werkt gewoon prima!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 805
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 37 keer
Contacteer:

Dizzy schreef:Ben van plan TVV ook eens te testen. Wat ik vreemd vind is waarom ze de kwaliteit niet optrekken want dat is blijkbaar HET argument waarom men dit initiatief minder apprecieert, een easy win lijkt me voor hun.
Dacht dus dat ik de enige was die kwaliteit laag vond. Had al paar keer gezegd en niemand reageerde erop.

Kwaliteit is echt niet goed voor de tv formaten van deze tijd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dat snap ik dus niet goed. We zijn bezig met fiber aan te slepen en dan gaan we daar baggerstreams op doorsturen?

Mensen zijn gewoontedieren. De meeste willen gewoon in de zetel liggen en enkel nog op het knopje + en - drukken om te zappen. Zo zijn ze jarenlang gekweekt. Die apps zijn leuk maar elke app is anders en je moet telkens switchen van apps. Voor de modale zetelzapper is dat vaak te ingewikkeld.

We zouden beter evolueren naar overkoepelenden diensten/apps die meerdere kanalen aanbieden. TVV is een beetje zo maar dan krijg je ineens veel mindere kwaliteit van beeld, tja.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Hou je ons even op de hoogte betreffende de TVV app? Ben ik wel benieuwd naar.
In wat voor resolutie sturen die nu door misschien?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

Via de TVV app op android(TV) weet ik het niet maar het ziet er even troebel uit als via de browser, en dat is 720p max:

Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik snap dat iedereen het maximale uit zijn tv wilt halen. 1080 liefst en als het kan 4K of zelfs 8K. Een haarscherp beeld is altijd leuker om naar te kijken dan een troebel beeld.

Aan de andere kant : een lagere resolutie verbruikt minder bandbreedte. Dat men deze resolutie gaat terugschroeven heeft positieve gevolgen voor zowel de provider als de eindgebruiker dus.

Eindgebruiker : men gaat minder downloaden (aka streamen), dus het aantal GB dat je gebruikt is aanzienlijk minder, dus je zal niet boven de limieten van je abonnement komen. Sinds de eerste covid golf hebben zowat alle providers de tijdstippen waar hun datalimieten op actief zijn behoorlijk aangepast, maar laten we eerlijk zijn : de meeste mensen kijken tv 's avonds. Dus als de datalimieten actief zijn.

Providers : zij kopen hun bandbreedte niet in per GB of TB, maar per gigabit. Als je dus er voor kan zorgen dat een stream een aanzienlijke aantal mbit minder verbruikt door de resolutie te veranderen dan bespaar je (letterlijk) geld. Zeker als er vele mensen tegelijk die stream ontvangen.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

Ja da's leuk minder resolutie voor diegenen die dat willen met hun limiet, maar vrtnu is 1080p max voor livetv en da's gratis...
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Klopt. En daar zijn providers echt niet blij mee. Mochten ze kunnen (netneutraliteit en zo) dan zouden ze dit ook wel gaan beperken in bandbreedte per gebruiker. EDPnet is de enige provider (bij mijn weten) die geen limiet hanteert. Al de rest doet dat wel...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 19 keer

splinterbyte schreef:Via de TVV app op android(TV) weet ik het niet maar het ziet er even troebel uit als via de browser, en dat is 720p max:
Het troebele kan mogelijks ook veroorzaakt worden door Crabbé zijn smoel :twisted:
master-magic
Pro Member
Pro Member
Berichten: 323
Lid geworden op: 03 dec 2005, 12:44
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 13 keer
Contacteer:

krisken schreef:Ik snap dat iedereen het maximale uit zijn tv wilt halen. 1080 liefst en als het kan 4K of zelfs 8K. Een haarscherp beeld is altijd leuker om naar te kijken dan een troebel beeld.

Aan de andere kant : een lagere resolutie verbruikt minder bandbreedte. Dat men deze resolutie gaat terugschroeven heeft positieve gevolgen voor zowel de provider als de eindgebruiker dus.

Eindgebruiker : men gaat minder downloaden (aka streamen), dus het aantal GB dat je gebruikt is aanzienlijk minder, dus je zal niet boven de limieten van je abonnement komen. Sinds de eerste covid golf hebben zowat alle providers de tijdstippen waar hun datalimieten op actief zijn behoorlijk aangepast, maar laten we eerlijk zijn : de meeste mensen kijken tv 's avonds. Dus als de datalimieten actief zijn.

Providers : zij kopen hun bandbreedte niet in per GB of TB, maar per gigabit. Als je dus er voor kan zorgen dat een stream een aanzienlijke aantal mbit minder verbruikt door de resolutie te veranderen dan bespaar je (letterlijk) geld. Zeker als er vele mensen tegelijk die stream ontvangen.
wie internet via EDPNET neemt heeft geen limieten zoals bij telenet en deels bij proximus, dan kan je streamen zoveel je wilt, maar laten we zeggen dat je bij telenet nu ook genoeg hebt aan de datalimiet dat is opgetrokken naar 1500GB per maand, daar kan je al wat mee streamen in 720 of 1080 kwaliteit.
als je niet met meerdere streamt in huis, dan wordt het misschien krap, maar zoveel neemt dat niet weg die streams (als het niet 4K is).
greets
master-magic
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) . (Tv Vlaanderen Basic+).
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

krisken schreef:...EDPnet is de enige provider (bij mijn weten) die geen limiet hanteert. Al de rest doet dat wel...
Telenet vanaf Business Fibernet 300 Mbps heeft ook geen limiet, ik heb de 1000/50 Mbps speedboost; € 82,35 p/m incl BTW en ik doe rond de 20TiB per maand dus dat lijkt wel onbeperkt te zijn...
Dus ze zijn er wel, alleen kost het wat meer. Ik zou liever fiber hebben natuurlijk, maar dat is hier bij mij niet en ik moet kiezen tussen ADSL van 5/0.5 Mbps of iets op coax.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik denk dat je behoorlijk zou verschieten hoeveel % alle streams samen doorwegen in het dataverkeer van de providers. Het is niet alleen de streams van de gekende TV zenders hé, ik spreek ook over Youtube, Netflix, Disney+, Prime, ...

Vergeet niet dat een provider dit 2x mag betalen. In de eerste plaats om die streams binnen te halen via hun transit lijnen (of peering als ze chance hebben). Daar betalen ze per megabit/gigabit en moeten ze kosten maken om apparatuur aan te schaffen die de steeds hogere snelheden aankunnen (10Gbit, 100Gbit, ...). En tenslotte mag men nog eens geld uitgeven aan de andere kant, met name richting de eindgebruiker. Want ook daar moet de apparatuur vervangen worden om dergelijke snelheden aan te kunnen.

Ik kan van de VRT stream geen exacte cijfers geven maar als de 1080 stream van de VRT 8Mbit gebruikt en de 720 stream 4Mbit, dan zou ik toch ook proberen om deze laatste in mijn app in te bouwen. Helft van het gebruik = dubbel zoveel mensen kunnen kijken voor eenzelfde kostprijs voor hun...

Splinterbyte : ik spreek over de traditionele eindgebruikersabonnementen. Niet degene voor bedrijven natuurlijk. Natuurlijk kan je altijd wel een provider vinden die je een echt onbeperkt abonnement kan geven. Maar dan zal je ook steeds de hoofdprijs betalen. EDPnet is hier echt een uitzondering in.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

krisken schreef:...Vergeet niet dat een provider dit 2x mag betalen...
Daar betaal jij toch voor, of heb je gratis internet misschien?
krisken schreef:...ik spreek over de traditionele eindgebruikersabonnementen. Niet degene voor bedrijven natuurlijk...
Ik heb dit abbo gewoon als particulier hoor.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Daar betaal ik zeker voor, maar dan moeten we ook niet klagen als de prijzen voor een internetabonnement de hoogte in gaan ...
Gratis internet heb ik inderdaad liggen, als backuplijn :-) Zie mn onderschrift hier :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

Je zou zo kunnen denken ja, als het meer belast wordt dat de prijs omhoog gaat, maar doen ze dat in Nederland ook? Wellicht hebben de providers daar gewoon betere infrastructuur investeringen gedaan ipv het enkel in hun eigen/aandeelhouders' zakken te steken. Daar zijn gewoon amper of geen limieten op de vaste lijnen en daar gaat ook wel veel data over me dunkt.

Het is eerder de streaming providers als netflix die tijdelijk hun bitrate verlaagden tijdens de lockdown.
De ISPs, in belgie zelfs, geven zelfs meer smallband snelheid en op 4G wat gratis volume packs sinds de corona...
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Heeft niks te maken met aandeelhouders die geld in hun zakken steken hoor. Dat kennen ze in Nederland ook, don't worry.

In Nederland open je vandaag een datacenter en morgen heb je tig mails van exchanges met de vraag of ze een fiber bij je mogen binnen gooien zodat je jouw klanten kan laten peeren met de halve wereld. De AMS-IX, initieel bedoeld voor hosters binnen Amsterdam, is nu één van de grootste exchanges ter wereld geworden. Het kleinere broertje, de NL-IX, zat jarenlang enkel in Nederland, maar sinds een aantal jaar ook in veel er rond liggende landen (ook in BE, jawel). En dan heb je nog speed-ix en dergelijken. Allemaal platformen waar je een abonnementsgeld betaald voor een verbinding met een bepaalde capaciteit en je dan met iedereen zo goed als gratis data kan uitwisselen.

In België hebben we er één. BNIX. En dat beperkt zich tot 3 datacentra in België. Brussel om meer exact te zijn. De plek waar de duurste datacentra van heel t land staan.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

krisken schreef:...In België hebben we er één. BNIX...
BelgiumIX bestaat blijkbaar ook: https://belgiumix.net/locations/
krisken schreef:...de meeste mensen kijken tv 's avonds...
Jij doet alsof tv/streaming het meeste bandbreedte verbruikt via de ISPs transit maar kijk eens op de BNIX site ( https://www.bnix.net/en/about/figures ) bijvoorbeeld:
The peaks on the BNIX platform in 2020 mainly occurred in the afternoon instead of the evening, especially because of many people working from home.
Laatst gewijzigd door splinterbyte op 11 jan 2022, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ah ja, die bestaat ook nog. Hoewel die nog niet zo oud is. Maar goed, kijk ns naar de members (https://belgiumix.net/current_members/) : hoeveel er van herken je? En hoeveel er van leveren internettoegang tot particulieren?

Als je kijkt naar de locaties (https://belgiumix.net/locations/) zie ik opnieuw voornamelijk Brussel. Alsof er geen andere plekken zijn waar er datacentra staan... Het is dankzij partners als Unix Solutions, Verixi en dergelijken die eigen fiberringen hebben dat de tier2 sites erbij gekomen zijn.

Je had vroeger in België overigens de FreeBIX, dat is over gegaan in NL-IX.
splinterbyte schreef:
The peaks on the BNIX platform in 2020 mainly occurred in the afternoon instead of the evening, especially because of many people working from home.
Logisch, nog niet veel mensen hebben de cablecutters mentaliteit. Maar eens die stijgt (en dat gebeurd) zal dit rap veranderen.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

Ja freebix bestaat niet meer, de domeinnaam is momenteel zelfs niet meer geregistreerd zie ik.
Dus volgens jou kan je bv in een antwerps datacenter geen BNIX krijgen? Misschien niet rechtstreeks maar een provider kan altijd een dark fiber huren en via de meet-me room gaan he en dat doen er ook verschillende...
krisken schreef:...Logisch, nog niet veel mensen hebben de cablecutters mentaliteit...
Dingen als Netflix zijn nogtans al wel redelijk populair, zelfs bij mensen die nog lineaire TV kijken...
krisken schreef:...kijk ns naar de members (https://belgiumix.net/current_members/) : hoeveel er van herken je?...
- Fastic: een ISP op fluvius fiber
- cloudflare: zeer groot deel van het internet
- ovh: ook groot
- voo: de waalse coax ISP in belgie

de rest is idd wat kleiner en/of onbekend, maar dat zal nog groeien zeker dit nog een nieuwe IX is...
Laatst gewijzigd door splinterbyte op 11 jan 2022, 15:47, 3 keer totaal gewijzigd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Punt is dat men nu 4k en beter verkoopt als TV terwijl je nog altijd een belabberd signaal ontvangt, ook als je fiber hebt. Dat was voorheen ook al zo met HD, hoe lang heeft dat geduurd tegen dat zelfs alle populaire kanalen HD waren.

Ik denk dat velen liever maar 10 kanalen naar keuze hebben in de beste kwaliteit dan al die zenders waar je nooit naar kijkt in een zwakke kwaliteit.

En dan het opnemen, eerst pushen ze de mensen naar boxen zonder HDD en daarna gaat men beknibbelen op de opslag in de cloud.

De evolutie op TV is echt verkeerd. We gaan soms precies achteruit ipv vooruit. Vroeger keek je naar de zenders op zoveel toestellen als je wou en kon je alles zelf opnemen en bewaren zolang je wou. Nu mag je nog gapen terwijl ze de reclame door uw strot proppen en mag je blij zijn dat je de kwaliteit van je oude TV op de nieuwe haalt. Opnemen? Je kan toch betalen voor de optie om terug te kijken :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

splinterbyte schreef:Ja freebix bestaat niet meer, de domeinnaam is momenteel zelfs niet meer geregistreerd zie ik.
Dus volgens jou kan je bv in een antwerps datacenter geen BNIX krijgen? Misschien niet rechtstreeks maar een provider kan altijd een dark fiber huren en via de meet-me room gaan he en dat doen er ook verschillende...
krisken schreef:...Logisch, nog niet veel mensen hebben de cablecutters mentaliteit...
Dingen als Netflix zijn nogtans al wel redelijk populair, zelfs bij mensen die nog lineaire TV kijken...
Maar natuurlijk kan een datacenter in Antwerpen, Hasselt of Gent BNIX krijgen. Zoals je zegt : een darkfiber huren en klaar. Maar apparatuur in die meet-me kost ook geld. Die dark fiber kost geld. En die apparatuur colocaten in Brussel kost eveneens geld.

Netflix zit op BNIX. Maar Disney hun ASN bvb niet. De VRT zit op BNIX, maar VTM niet. De Play zenders sturen alles uit via Telenet fibers. Telenet zit op BNIX, maar heb je ooit al eens geprobeerd om te peeren met Telenet? Zij sturen vrolijk alles uit via hun transit lijnen. Google bvb idem dito : Google zit op BNIX, maar Youtube (eveneens van Google) sturen ze niet via BNIX. En zo kan ik nog wel even door gaan.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

krisken schreef:...Telenet zit op BNIX, maar heb je ooit al eens geprobeerd om te peeren met Telenet?...
Ik ken een hosting bedrijf die dat doen, en dat is blijkbaar veel makkelijker dan peeren met proximus :)

Anyway we zijn hier wat teveel off topic aan het gaan he...
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Proximus is makkelijk te doen via BICS hoor. Telenet is echter rampzalig naar mijn mening.
Voordeel via BICS is dat je meteen ook toegang hebt tot AMS-IX, DE-CIX en nog een heel aantal andere mooie exchanges waar je partners op kan vinden.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

@krisken: waarom is uw avatar altijd zo raar, alsof er een afbeelding ontbreekt?
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”