Ventilator voor koelkast

Plaats reactie
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Ik heb een inbouw koelkast-diepvries combinatie in de keuken, een AEG SDB41611AS. Dit is het enige model dat past zonder de keuken te moeten aanpassen.

Eigenlijk heeft die nooit echt goed gewerkt; je moet de thermostaat bijna op de hoogste stand zetten om aan 4°te geraken en dan draait de compressor wel érg veel. Volgens de specificaties zou die ongeveer 185 kWh op jaarbasis moeten verbruiken, ik heb ze een aantal dagen gemeten en ik kwam herrekend op 300 kWh/jaar. Dat is vrij veel voor een al bij al beperkte koelkast.

Ik dacht eerst dat de koelkast zijn warmte niet goed kwijt kon, dus heb ik bovenaan de kast (waar een rooster hangt voor verluchting) een paar casefans gemonteerd en de rest afgeplakt. Dat verhoogt de luchtstroom behoorlijk (je voelt de luchtstroom onderaan de ijskast) maar dat maakt volgens de metingen geen verschil in verbruik.
Als tweede test heb ik de ventilatoren binnen in de koelkast gelegd, tegen de achterkant waar de verdamper zit. Dat maakt op het eerste zicht wel een verschil; ik kan de thermostaat nu een stuk lager zetten en de temperatuur gaat zelfs onder 4°. Ik heb nog niet gemeten wat de impact op verbruik is maar het lijkt er toch op dat de motor minder draait, en dat de oorzaak van het "probleem" is dat de verdamper niet alle warmte kan opnemen zonder geforceerde ventilatie.

Nu ben ik dus op zoek naar een oplossing om elegant enkele ventilatoren te monteren. Heeft iemand al zoiets kant en klaar te koop gezien? Indien niet zal ik zelf iets in elkaar moeten knutselen.

Overigens; die 185kWh die op het label stond was mogelijk een "creatieve" meting, want ik zie hier dat ze nu officieel 314 kWh per jaar zou verbruiken...
https://www.electromania.be/koelkasten- ... 611as.html
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Mocht de verdamper niet genoeg warmte op nemen, dan had je wel een kapotte compressor ;-)

Cijfertjes is theorie met een ijskast gevuld met isolatie.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Op de hoogste stand vriest de verdamper (de achterkant van de koelkast) aan. Er is bij mijn weten geen gastekort, want dat zou dat aanvriezen ook kunnen verklaren. Wat volgens mij betekent dat er onvoldoende natuurlijke convectie is en die dus niet alle warmte kan onttrekken.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Nogmaals, mocht er onvoldoende warmte onttrokken worden is niet alle vloeibaar gas verdampt en zou je compressor niet lang meegaan van vloeibaar gas binnen te krijgen.

Theoretische verbruiken zijn veelal fabeltjes.
Staat een ijskast ingebouwd in een kast zal er niet veel van kloppen.
Misschien werkt een ventilator op de condenser zelfs efficiënter dan in de ijskast.
Niet vergeten dat elke watt die je toevoegt (ventilator) ook afgevoerd moet worden door meer te koelen.

Combinatie vriezer en koelkast werken trouwens nooit niet zo geweldig vermits de cyclus begint in het vriesvak en eindigt in het koelvak, er is dus geen afzonderlijke regeling van beiden.
Misschien afhankelijk van de vulling maakt dit toch al een merkbaar verschil?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

Wat dan met diegene die beschikken over gescheiden circuits en individueel instelbaar temp. digitaal ...(volgens hun specificaties ..) Samsung heeft er zo verschillende , wel no frost types
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Juist ja, die bestaan ook... Ik dacht alleen maar richting de mogelijke oorzaak hier.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dat zijn wel crazy verbruikscijfers (crazy is in dit geval superslecht).

Code: Selecteer alles

Merk    Type        energielabel    écht verbruik (kWh/jaar)    volume koelkast    volume diepvries  
AEG     SDB41611AS  A+              300                         208                50
Bosch   KSR38V10FF  A+              144                         355                0
Bosch   GSN40A31    A++             129                         0                  333
Mijn 2 Bosch toestellen (diepvries & koelkast apart) verbruiken samen minder dan uw koelkast!
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Mijn samsung toestel verbruikt volgens specificaties 163 maar dat is wel een koel/vries combi.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Ik ben er me van bewust dat het slecht is, dat is ook de reden van het openen van het topic :)
Ik wil er nu ook wat aan doen. Vandaar de vraag of er kant-en-klare units bestaan, of dat ik zelf moet gaan knutselen.
Doracu
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 jul 2021, 12:17
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Hoe vaak doe je de deur open en hoe lang blijft deze open?

Plaats je warme gerechten rechtstreeks in de koelkast?

Op zich is de inhoud van een koelkast een zeer grote buffer om koude op te slaan.
dus eenmaal de inhoud gekoeld, moet de koelkast enkel nog de verliezen compenseren.
SpecialK schreef:Ik ben er me van bewust dat het slecht is, dat is ook de reden van het openen van het topic :)
Ik wil er nu ook wat aan doen. Vandaar de vraag of er kant-en-klare units bestaan, of dat ik zelf moet gaan knutselen.
Zulke ventilatoren gaan niet kant en klaar bestaan, omdat ze in een koelkast met wandkoeling weinig voordeel bieden.
Je zal ventilatoren ook moeten schakelen via de deurschakelaar van de koelkast, als de deur opengaat moet de ventilator uitvallen om extra verliezen te voorkomen.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Heb je zo'n no-frost vriesvak?
Kan dat de oorzaak zijn dat er om de ene of de andere reden vaak ontdooid wordt?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Nee, ik moet de diepvriezer periodisch eens zelf ontdooien; geen no-frost. De diepvriezer werkt trouwens "te" goed; die gaat vlotjes richting -27°. Ook dat is al vanaf de eerste dag zo.

Vandaar dat ik echt de indruk heb dat de verdamper van het koelkast-gedeelte te klein ontworpen is, en dus niet voldoende lucht kan koelen.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Klopt mijn gevoel dat je veel van de koelkast verwacht?
Vriezen op -27°
Koelen op 4°

Bij on staat het hier op -20 en +6
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Het target is koelen op 4° (dat is ook de aanbevolen temperatuur). Ik zou liever hebben dat de diepvriezer "maar" tot -18 koelt maar omdat, dit een gecombineerd systeem is kan je dat niet apart regelen. Als ik de thermostaat zodanig instel dat de diepvriezer tot -18 gaat, is het in de koelkast ongeveer 9°. En dan bederft alles toch wel zeer snel.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

SpecialK schreef:Het target is koelen op 4° (dat is ook de aanbevolen temperatuur). Ik zou liever hebben dat de diepvriezer "maar" tot -18 koelt maar omdat, dit een gecombineerd systeem is kan je dat niet apart regelen. Als ik de thermostaat zodanig instel dat de diepvriezer tot -18 gaat, is het in de koelkast ongeveer 9°. En dan bederft alles toch wel zeer snel.
Echt?
Dan moet jij dringend volgende info er even op nalezen:
https://www.favv-afsca.be/dagelijksleve ... /koelkast/
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”