Droog contact over wireless

Plaats reactie
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Ik moet binnenkort een tijdelijk apparaat aansturen waarbij ik een contact moet sluiten om het op te starten, en het apparaat twee contacten kan sluiten om meldingen terug te sturen. Het apparaat staat ongeveer 30 meter van de stuurkast. Ik kan dat bedraad doen maar het is wel heel wat werk om die kabel proper te monteren; de kabel moet oa boven een poort van 6m komen dus ik heb eigenlijk een hoogtewerker nodig.

Omdat het toch tijdelijk is dacht ik eraan om het draadloos op te lossen. Ik zoek dus een transmitter/receiver waarbij ik aan de éne kant een contact sluit, en waarbij aan de andere kant een relais gesloten wordt. Zodra ik het contact loslaat moet het relais ook afvallen. Er mag wat vertraging op zitten, zelfs een paar seconden is niet echt een probleem. Het zou wel "betrouwbaar" moeten zijn.

Dit voldoet op het eerste zicht prima:
https://store.ncd.io/product/wireless-c ... nel-1-way/

Alleen heb ik er dan twee nodig (één setje voor het contact dat ik moet sluiten, een tweede setje voor de twee contacten die het apparaat sluit en voor die prijs... kan ik ook wel een installatiebedrijf een kabel laten leggen.

Het ander uiterste is er zo drie kopen en de zenders ombouwen zodat ze niet meer op batterij hoeven te werken en er een relais aan solderen.
https://www.aliexpress.com/item/4000402109818.html
Dat heb ik al wel eens gebruikt om een paar gordijnen te automatiseren en dat werkt prima, maar voor een toch wat professionelere toepassing vind ik dit er een beetje over :)

Ik zoek eigenlijk iets tussen de twee in :)
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Shelly uni?

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Zijn dat niet vooral schakelaars? Het is belangrijk dat het relais aan de ontvanger enkel wordt aangetrokken zolang een contact bij de zender gesloten is. Het mag dus niet "latching" werken waarbij een puls het relais aantrekt, tot er een nieuwe puls gegeven wordt.

Het moet overigens niet echt draadloos, over IP mag ook. Dit zou bv ook kunnen werken:
https://relaypros.com/Relay/Relay/CAT_R ... X_ETHERNET

Voordeel tov de eerste oplossing is dat ik er hiervoor maar ééntje per kant nodig heb.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Het budget is vast wel een handig gegeven ;-)
Moet het echt professioneel zijn kan je eens kijken naar "Steute.", die hebben bangelijke draadloze oplossingen op batterij die jaren kan meegaan.

Prijs is nog wel oké
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Laten we zeggen 200 eur voor twee adapters of zo.
Ondertussen heb ik dit gevonden, dat lijkt precies te voldoen (over IP, maar dat mag dus ook)
https://www.distrelec.be/Web/Downloads/ ... asheet.pdf
Ik moet de handleiding eens doornemen maar op het eerste zicht kan die een inkomend signaal vertalen naar een uitgang. Alleen jammer dat ik er nog relais aan moet hangen om echt een droog contact te krijgen.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Deze modules bevatten ook 1 ingang, die kan je eventueel wel omflashen met Tasmota en laten communiceren.

https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 15922feb-0

Wel DC-voeding nodig tussen 5 en 24V
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

SpecialK schreef:Zijn dat niet vooral schakelaars? Het is belangrijk dat het relais aan de ontvanger enkel wordt aangetrokken zolang een contact bij de zender gesloten is. Het mag dus niet "latching" werken waarbij een puls het relais aantrekt, tot er een nieuwe puls gegeven wordt.
Ah sorry, wist niet dat je iets met een afstandsbediening wou (ipv app). Dit is geen schakelaar. In de app kan je instellen dat de relay automatisch terug naar de open state moet gaan na x seconden.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Dat is het ook niet helemaal; het is echt het verlengen van een drukknop. Zolang ik aan de éne kant op die drukknop druk moet de oplossing aan de andere kant een contact sluiten. Laat ik die drukknop los, dan moet het contact aan de andere kant (bijna) ogenblikkelijk terug openen. De drukknop is dagen aan één stuk door "ingedrukt", dus geen vooraf ingestelde tijd.

Met Tasmota lijkt dat mogelijk (al moet ik dan vermoedelijk wel nog een heartbeat programmeren voor als de verbinding wegvalt); de oplossing die ik ondertussen gevonden heb zou ook moeten voldoen.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Je kan denk ik ook gewoon esphome flashen op die shelly uni
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”