Grondstoffen duurder, bijbetalen op getekend contract?

duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

cadsite schreef: Ola, we spreken met een kenner!

Al ooit van (openbare) aanbestedingen gehoord?
De kleur bepaalt de prijs van het paneel niet hé.
En waarom niet?
Ne witten auto is toch ook goedkoper …

Zwarte kast goedkoper dan zelfde kast in het wit…

Voorbeelden genoeg

En openbare aanbesteding
Meestal staat er een prijsclausule in…
Of een verwijzing naar de grondstoffenindex…

Maar nee, gokken en achteraf bleiten …
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Lukt het niet, lezen?
Wij bepalen de prijs van een plaat niet en de prijs is identiek voor al die kleuren van dat gamma. Waarom zouden wij dat dan anders doorrekenen?

Ja ik heb ook gezegd dat er SOMS een index clausule inzit. Soms dus.

Kan je nu ook stoppen met verwijten? Ik kader enkel de grieven, ik ben zelf niet de klager.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

En ik geef en lees hier al tal van oplossingen maar je blijft gewoon vastzitten in de Calimero mentaliteit.
Denk eens meer “hoe kan het wel” ipv “daarom kan het niet”
En lees het voorbeeld hoger nog eens … :roll:

Wat belet je bijvoorbeeld om bij de leverancier al aan te kopen met dezelfde clausule: kleur nog niet gekend, leveren binnen 6 maand.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

duizend schreef:Wat belet je bijvoorbeeld om bij de leverancier al aan te kopen met dezelfde clausule: kleur nog niet gekend, leveren binnen 6 maand.
De leverancier. :roll:
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Was te verwachten dat antwoord. Je blijft in de Calimero mentaliteit en de schuld overal leggen (de klant, de leverancier, …) behalve bij jezelf.

Maar vreemd hè dat de leverancier er wel mee weg komt en jouw bedrijf niet…
Zegt genoeg denk ik.

En waarschijnlijk is er ook maar een leverancier op de wereld te vinden. :angel:
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Da's uiteraard pure indekking.
Ze bestellen niet met levering binnen 6 maand, omdat ze bang zijn dat de prijs verhoogd is.
Is de prijs lager, dan zal je ze de factuur niet naar beneden zien aanpassen hoor.

Paar jaar geleden nog eentje een grote 10x5 kabelgoot tegen een geklasseerd plafond zien plakken ipv een kleintje (zoals begroot), want "hij had nog wat overschot".
Benieuwd waar dat soort winst naartoe gaat *kuch*.

Wanneer je in het (gemeenschaps)onderwijs werkt, is dit trouwens een van de problemen waar je tegenaan loopt; nl dat de begroting gemaakt wordt in oktober, maar de spullen pas aangekocht kunnen worden in maart-april.
Zeer weinig leveranciers willen moeite doen voor een offerte die 6 maand geldig moet blijven, laat staan een scherpe offerte (want onderwijs = grote noden en geen budget).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

duizend schreef:Was te verwachten dat antwoord. Je blijft in de Calimero mentaliteit en de schuld overal leggen (de klant, de leverancier, …) behalve bij jezelf.

Maar vreemd hè dat de leverancier er wel mee weg komt en jouw bedrijf niet…
Zegt genoeg denk ik.

En waarschijnlijk is er ook maar een leverancier op de wereld te vinden. :angel:
Ej sukkelaar...
Ik zeg dat wij, als firma de kosten slikken en niet klagen.
Ik kader enkel.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Leuk dat schelden.
Niet teveel kosten slikken of je wordt zelf een sukkelaar :lol:

Je zou beter aan de slag gaan met mijn tips. :P maar nee we kaderen, lees klagen en bleiten liever …
Ik zal er nog eentje geven schedule agreements sluiten ipv punctueel te bestellen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Je hebt er gewoon geen zicht op hoe het er aan toe gaat. Projectmarkt is niet zomaar wat aankopen en verkopen. Dat is zelf ontwerpen, ontwikkelen, produceren en plaatsen. Als jij echt denkt dat je dan je grondstoffen kan bestellen op het moment dat een bestelling binnen komt dan ben ik er zeker van dat je uit je nek lult.
Dat, naast het feit dat ik niet klaag, maar dat ontgaat je blijkbaar.
Tel daarbij het feit dat je compleet blind en doof bent voor eender welk argument.

Vandaar: sukkelaar.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Lees nog eens rustig alle tips ipv je op te boeien.

Alles wat je tot nu toe geschreven hebt is een variatie op negativisme “bij ons gaat da nie”
En gebleit “wij moeten alle verlies slikken”

Tijd voor wat change management op jouw kantoor denk ik dan :lol:
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Kunnen we wel een beetje on-topic blijven @duizend ?
Je hebt je punt gemaakt, geen nood om het steeds te herhalen.
duizend schreef: En openbare aanbesteding
Meestal staat er een prijsclausule in…
In aanbestedingen voor terugkerende kosten (onderhoud materiaal bijvoorbeeld), staat vaak zelfs expliciet dat de prijs voor een bepaalde periode niet mag wijzigen na het indienen van de offerte ...
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Ja en dan?
Ik heb je de oplossing al gegeven hoger.

Maar ik mag van jou niet herhalen…
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

duizend schreef:Ja en dan?
Ik heb je de oplossing al gegeven hoger.

Maar ik mag van jou niet herhalen…
Ik zie nergens een realistische oplossing.
Maar goed, ik zal je waarschijnlijk nog veel tegenkomen als concurrent en dan zullen we dus elke keer verliezen omdat jij met het project zal gaan lopen.
Logisch natuurlijk. :banana:
devastator schreef:In aanbestedingen voor terugkerende kosten (onderhoud materiaal bijvoorbeeld), staat vaak zelfs expliciet dat de prijs voor een
bepaalde periode niet mag wijzigen na het indienen van de offerte ...
Je snapt het niet hé, duizend heeft het al *tig keer gezegd. Je moet op voorhand (aan de hand van je glazen bol uiteraard) gewoon de prijsstijging van alles al inrekenen voor de komende jaren. :roll:
Gebruikersavatar
OpThaCop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 mar 2006, 23:33
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 13 keer

@duizend: Heb je recent je bloeddruk nog gecontroleerd? 'k Zou dat eens doen ...

Dit had een leuk topic kunnen zijn, maar ik zie hier zovele topics welles-nietes spelletjes gespeeld worden.
Arm userbase!
Spelen op de bal, niet op de man.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Tussen de rants door.

Ik snap wel dat de aannemers het niet leuk vinden dat er aan hun winstmarge geknabbeld wordt, maar hey we hebben een ondertekende offerte, nee?
Ik wil niemand zijn boterhammetjes pikken, maar wij zijn een prijs overeengekomen. De rest van de "value chain" is niet mijn probleem en/of mijn verantwoordelijkheid.

Net vandaag is de dakwerker zijn kraan komen plaatsen voor ons nieuwe dak. Offerte dateert van 2020/08, toen er nog geen prijsstijgingen waren.
En volgende maand komen de zonnepanelen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

12/8 bloeddruk zoals altijd net gechecked :angel:

@cadsite

Je moet niks inrekenen van prijsstijging als je dat niet wenst, genoeg andere oplossingen.
Je leverancier heeft geen problemen met de prijsstijging, hij begrijpt het, jij niet…

De “Jamaar bij ons gaat dat niet” mentaliteit vind je in veel bedrijven, en blijkbaar ook bij veel ubsers :lol:
Jammer…

@ heist
Dat is inderdaad de normale gang van zaken dus.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Heel simpel. Je komt contractueel iets overeen en daar moet je je aan houden.

Ik heb jaren in de bouw gewerkt. Je kan (als een project door de schuld van de klant uitloopt) je altijd uitzonderlijk beroepen op een officiële prijsherzieningsformule, maar dan moet dat ook contractueel vastgelegd zijn (project moet uitgevoerd worden voor datum X, anders prijsherziening).

Dekt dit de volledige verhoging niet: pech voor de aannemer. Eerlijk of niet, daar spreek ik me niet over uit, maar het is de harde realiteit. Anders moet je geen prijs overeenkomen ...

Gaat de aannemer ook korting doorstorten als hij toevallig de aankoop van materialen kan combineren met een ander project waardoor het materiaal goedkoper wordt of als de werken uiteindelijk vlotter verlopen als gepland: ik dacht het niet ...

De aannemer heeft ook andere 'priviliges' die naar de klant toe 'niet zo eerlijk' kunnen zijn: als de klant iets wil aanpassen (meer- of minwerk) dan zal de aannemer dit zelden of nooit 'eerlijk' verrekenen. Een minprijs zal onnozel laag zijn, een meerwerk zal meer kosten als werkelijke waarde. De aannemer weet immers dat je niet onder het contract uit kan.
Ik heb zelf bij de verbouwing van ons huis ooit een minprijs aangevraagd voor een werk dat niet nodig was. Was 1 dag werk voor 2 mensen + nog het materiaal. Toen ik de minprijs te hogen kreeg (150€), heb ik gemeld dat ze met iets realistischer moesten komen. Want voor 150€ zou ik het werk door hen toch laten uitvoeren en het achteraf met veel plezier zelf terug afbreken en meer dan 150€ aan materiaal overhouden. Uiteindelijk een realistische minprijs gekregen die een veelvoud was.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Daar is natuurlijk wel iets van aan.

Het hangt natuurlijk ook van de bedragen af, maar ik denk dat als je je daar niet flexibel in opstelt, dat de aannemer dat links of rechts toch wel zal terugpakken. Ze kunnen nl niet met verlies gaan werken.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

devastator schreef:maar ik denk dat als je je daar niet flexibel in opstelt, dat de aannemer dat links of rechts toch wel zal terugpakken.
Is dat dan chantage?
Ondanks het feit dat we een contract zijn aangegaan wil de aannemer me dan chanteren met slechte kwaliteit om alsnog een surplus aan te rekenen?
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Ondertussen zakken de prijzen van hout op de internationale markt.

https://www.volkskrant.nl/economie/mees ... ~bf430471/
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

heist_175 schreef: Is dat dan chantage?
Ondanks het feit dat we een contract zijn aangegaan wil de aannemer me dan chanteren met slechte kwaliteit om alsnog een surplus aan te rekenen?
Op zich is het simpel: is het een aannemer die correct is: hij gaat zijn werk niet laten beïnvloeden hierdoor. Is hij niet correct: dan gaat hij sowieso proberen het werk zo goedkoop mogelijk proberen uit te voeren. Zal volgens mij geen effect hebben.

Ik zou als aannemer nooit een supplement vragen owv prijsstijgingen zoals hier en wel om de volgende reden:
Als je voor dezelfde klant ooit nog opnieuw wil werken, of hoopt via mond-op-mond-reclame een goede naam te krijgen/houden, dan vraag je dat gewoonweg niet. Dezelfde klant gaat volgende keer de aannemer herinneren "als de aannemer die voor geld is komen bedelen". Als andere mensen vragen wie bepaalde werken heeft uitgevoerd en hoe dat gelopen is, zal dat zeker ook ter sprake komen en is de kans reëel dat de mensen die aannemer gaan mijden (zou ik toch doen). Ik zie dat dus als slechte reclame die je niet voor je bedrijf wil. En slechte reclame vergeet men niet en verspreidt zich veel sneller/verder als goede reclame.

Ik weet bvb bij de nieuwbouw van mijn zus betrekkelijk weinig: geen idee wie de ruwbouw gezet heeft, chaper, vloerder, keukenboer, ramenman, ... Allemaal geen idee van. Maar wie daar schandalig amateuristisch het inbraakalarm geplaatst heeft, weet ik wel. En dat weet de hele familie en vriendenkring denk ik ...
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”