Additionele voorwaarden lening

Plaats reactie
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Mag een bank additionele voorwaarden stellen voor een lening ?

Ik heb het dan niet over pure koppelverkoop zoals bv. een brandverzekering maar bv. minimum aantal transacties op je zichtrekening per maand ?
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1144
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 129 keer

Enkel het loon moet bij onze bank gestort worden, denk ik. Buiten dat geen idee.

Zulke voorwaarden zie ik in elk geval wel als ik eens kijk bij Argenta.
https://www.argenta.be/nl/lenen/hypothe ... arief.html
Een van die punten is
De inkomsten van de kredietnemers zijn gedomicilieerd op een betaalrekening bij Argenta en de kredietnemers moeten het krediet en de verzekeringen met domiciliëring betalen. De kredietnemers moeten maandelijks minstens tien transacties doen op deze zichtrekening. Komen in aanmerking als transacties: verrichtingen met de debetkaart bij een handelaar, geldopnemingen, domiciliëring van facturen en overschrijvingen aan derden.
Denk dat ze gerust bepaalde voorwaarden mogen hebben, jij bepaalt dan of je daar mee verder gaat of niet.
Laatst gewijzigd door jnsvr op 17 jun 2021, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ze mogen dat, aan u om er al dan niet in mee te gaan.
En om te gokken of ze dat al dan niet controleren.

Een minimum aantal transacties is om zichzelf ervan te verzekeren dat je hen als eerste bank gaat gebruiken, waardoor ze gokken op upselling (beleggingen etc). Dat gokken op de winsten die ze kunnen boeken met de upselling, verdisconteren ze in een korting op uw lening.
Ik heb dat nooit als probleem ervaren, omdat ik bereid was om alle betalingen naar de "hypotheekbank" te brengen. Uiteindelijk bood "mijn" bank het beste tarief én kende de eigen producten precies ook beter dan de andere banken. Mijn vrouw heeft wel "alles" van haar bank naar "mijn" bank te brengen, waar we ons krediet getekend hebben.

In de vergelijking nam ik mee:
- intrest, kapitaalaflossingstabel, maandbedrag
- 2 x 100% schuldsaldoverzekering, telkens in 1malig bedrag (andere formules overwoog ik zelfs niet)
- kosten verzekering (brand, diefstal, ...)
- kosten voor het aanhouden van een rekening (zichtrekeningen, hypotheekaflossingsrekening)

moeilijk te objectiveren
- expertise in bankzaken (zoals overal heb je sales mensen die de eigen producten niet kennen)
- expertise in verzekeringen
blatruwe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 12 nov 2018, 17:24
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 29 keer

Met die voorwaarden krijg je dan een betere rentevoet. Als je niet voldoet kun je ook een lening krijgen, maar niet aan die voorwaarden (lees: dan krijg je een hogere rentevoet, waarbij je dan beter op een ander gaat)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

vergelijk met andere banken, wat krijg je daar zonder randvoorwaarden en wat krijg je met , en zijn het dezelfde.

20 jaar geleden stonden de voorwaarden als brand- en familiale verzekering nog niet in de documenten van de lening, tegenwoordig wel. Dus nu kunnen ze het hard maken, vroeger minder.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Op zich is het m'n primaire bank maar aangezien ze geen Apple Pay aanbieden lopen al m'n transacties nu via een andere bank.

M'n lening, domicilieringen, loon, ... gaat dus nog steeds via hun maar blijkbaar is dat niet voldoende :roll:
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Toeval of niet: vandaag van m'n bank (Axa) bericht gekregen dat ik - zoals contractueel werd vastgelegd - mijn aantal verrichtingen op de zichtrekening moet verhogen naar 5 per maand (nu is dat blijkbaar maar 4 per maand). Anders gaat mijn rentevoet 0,50% omhoog.
De bankier (mail kwam van mijn bankier zelf) raadde me aan wat meer met de Axakaart te betalen in winkels.
Lening is gelukkig over 2 jaar afbetaald :banana:
Daarna volledig naar Keytrade uiteraard.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Als je een andere bank je hoofd bank is, zet dan een paar automatische opdrachten tussen de twee rekeningen…
Of gebruik die rekening als vaste kosten rekening met je domiciliëring op of zo…
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ramaht schreef:Als je een andere bank je hoofd bank is, zet dan een paar automatische opdrachten tussen de twee rekeningen…
Doorlopende opdrachten worden om die reden vaak uitgesloten van de telling.
Anders boek je in 6 opdrachten telkens €100 naar die rekening en nadien er terug af. Zo dom zijn bankiers nu ook weer niet :).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

jnsvr schreef:De kredietnemers moeten maandelijks minstens tien transacties doen op deze zichtrekening.
Moh, dat is het eerste dat ik ervan hoor.
Mijn hypotheek loopt via argenta. Ik schrijf mijn 'leefgeld' over naar keytrade en doe van daaruit mijn verrichtingen.
Iemand al op de vingers getikt door argenta bij het niet halen van die 10 verrichtingen?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Zit ook bij Argenta. Enkel loon moet op een rekening van hun gestort worden maar dat was al het geval. Voor de rest geen voorwaarden.

Er wordt wel geprobeerd om dat aan te praten maar het ligt aan jezelf om daarin mee te gaan. Je bent ook niet verplicht bij hen te lenen of te bankieren, speel de banken tegen elkaar uit zodat ze dat soort zaken laten vallen.

Vorige lening was bij KBC en daar moest ook loon van 1 van beiden op hun rekening gestort worden. Omdat we voor de rest KBC niet gebruikten hebben we een gratis rekening gevraagd met 1 domiciliëring (lening) en 1 automatische verrichting nl loon-lening naar Argenta. Er is daarbuiten geen enkel gebruik van de rekening gemaakt of kosten op betaald gedurende jaren.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

sdecoster schreef:Toeval of niet: vandaag van m'n bank (Axa) bericht gekregen
Het gaat inderdaad over AXA... heb zonet contact gehad met m'n kantoor en ze zitten zeer verveeld met de zaak aangezien ze me verder als een prima klant zien, maar blijkbaar is de verantwoordelijkd dienst (ze moeten "hun cijfers halen") op de hoofdzetel er hard in en niet op andere gedachten te brengen.

Het resultaat zal uiteindelijk zijn dat ik overstap naar een andere bank... wat mij betreft is dit niet klantvriendelijk.

PS1. Het is een gemiddelde berekening over de laatste drie maanden waarbij enkel uitgaven met de kaart, Payconiq, cash afhalingen en domicilieringen in aanmerking komen (gewoon geld overschrijven telt dus niet meer). Tevens is het zo dat éénmaal je de renteverhoging hebt van een halve procent deze voor de resterende duur is van je lening !!
PS2. Voortaan dus éénmaal per maand naar een AXA automaat en vijfmaal 10 euro afhalen :lol:
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

DarkV schreef:
sdecoster schreef:Toeval of niet: vandaag van m'n bank (Axa) bericht gekregen
Het gaat inderdaad over AXA... heb zonet contact gehad met m'n kantoor en ze zitten zeer verveeld met de zaak aangezien ze me verder als een prima klant zien, maar blijkbaar is de verantwoordelijkd dienst (ze moeten "hun cijfers halen") op de hoofdzetel er hard in en niet op andere gedachten te brengen.

Het resultaat zal uiteindelijk zijn dat ik overstap naar een andere bank... wat mij betreft is dit niet klantvriendelijk.

PS1. Het is een gemiddelde berekening over de laatste drie maanden waarbij enkel uitgaven met de kaart, Payconiq, cash afhalingen en domicilieringen in aanmerking komen (gewoon geld overschrijven telt dus niet meer). Tevens is het zo dat éénmaal je de renteverhoging hebt van een halve procent deze voor de resterende duur is van je lening !!
PS2. Voortaan dus éénmaal per maand naar een AXA automaat en vijfmaal 10 euro afhalen :lol:
Ik vraag mij echt af wat hun redenering is, wat ze denken daarbij te winnen?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

hopen dat ze een paar leningen duurder kunnen maken he, een bank is instrinsiek een geldwolf he.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ze zullen ook ergens verdienen aan elke transactie.
Die info die daaruit komt is geld waard. Kijk maar naar Keytrade en de Cake app.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

cadsite schreef:Ze zullen ook ergens verdienen aan elke transactie.
Elke transactie kost geld: CSM, IT, ...
Die info die daaruit komt is geld waard. Kijk maar naar Keytrade en de Cake app.
Dat mogen ze niet verkopen (moneytizen is het huidige hippe woord) zonder uw toestemming.

De reden om u zoveel transacties te laten doen is simpel: een gewoonte creëren om die bank als "hoofdbank" te gebruiken. En nadien upselling.
Belgen zijn te lui om van bank te veranderen, dus eens een gewoonte ingesleten is (die bank als hoofdbank), kan je de klant vragen wat ie wil. Kijk maar hoeveel mensen aandelen kopen via een grootbank.
Kijk maar hoeveel mensen bij het telecom duopolie blijven, gewoon om toch meer hardnekkig teveel te kunnen betalen :).
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:Elke transactie kost geld: CSM, IT, ...
Dat dacht ik ook... enfin, Payconiq tussen personen onderling telt ook mee... net 5x 2 cent overgeschreven naar m'n vriendin :twisted:
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”