Hoe onze topnotarissen de miljoenen binnenrijven

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

In de Knack staat weer een goed artikel:

https://www.knack.be/nieuws/belgie/hoe- ... 46803.html
(spijtig genoeg paywall, maar voor goeie onderzoeksjournalistiek mag betaald worden vind ik).

Komt er op neer dat ze datzelfde onderzoek 3 jaar geleden al eens gedaan hebben en dat Koen Geens toen beloofde om het notariaat te moderniseren, waar natuurlijk niets van in huis is gekomen.

Wanbeleid ten top.

Kan het in dit land dan echt niet anders? Moeten die notarissen nu echt een monopolie hebben? En als ze dat dan toch moeten hebben, waarom geen strenge maximumprijzen hanteren? Op deze manier is echt niet meer normaal.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Notariaat is inderdaad echt legale maffia, wat die durven vragen om een handtekening te zetten … niet normaal.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
edwin.d
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 14 sep 2012, 23:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 8 keer

Ik vraag meestal een offerte bij een aantal notarissen.
Er zit toch el snel een paar honderd euro verschil op kwa kosten.

Mvg
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

Hebben die niet allemaal wettelijk vastgelegde tarieven? Of is dat voor zaken buiten categorie dat je een offerte vraagt.

Als je vastgoed koopt passeren die ook meestal 2 keer langs de kassa. EEn keer voor vastgoed en eens voor de lening. Zo kan kan ik ook het geld binnen halen.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 536
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 29 keer

edwin.d schreef:Ik vraag meestal een offerte bij een aantal notarissen.
Er zit toch el snel een paar honderd euro verschil op kwa kosten.

Mvg
Vreemd, want de meeste doen geen enkele moeite om een offerte op te stellen, of te concurreren op prijs. In tegendeel zelfs: een klant die een offerte vraagt, is een lastige klant die ze zelfs niet willen. Toch werk genoeg door het monopolie.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Heb 2 huizen gekocht aan 21%, I feel your pain :)

Daar komt nog bij dat sommigen hun werk maar zozo doen, je bent met die dure tarieven dus niet eens zeker dat je nadien geen verrassingen krijgt.

Dit werk kan grotendeels door ambtenaren gedaan worden aan een fractie van de prijs maar dan moet men deze elite natuurlijk in de portefeuille treffen. Sommige notarissen hebben een sterkere familiale opvolging dan menig koningshuizen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Zoals altijd zijn er verschillende soorten.
Ik heb mijn huis al 3 keer gekocht via dezelfde notaris. Getrouwd en gescheiden via dezelfde.

Als ik de tarieven vergeleek met wat anderen betaalden werden we elke keer goedkoper gediend. Ook ben ik er veel langs geweest voor juridisch advies en dat is me nooit aangerekend en er werd ruim tijd voor mij voorzien.

Vergeet ook niet dat een heel groot deel van wat je aan de notaris betaalt doorgestort wordt naar vadertje staat.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

cadsite schreef:Zoals altijd zijn er verschillende soorten.
Ik heb mijn huis al 3 keer gekocht via dezelfde notaris. Getrouwd en gescheiden via dezelfde.

Als ik de tarieven vergeleek met wat anderen betaalden werden we elke keer goedkoper gediend. Ook ben ik er veel langs geweest voor juridisch advies en dat is me nooit aangerekend en er werd ruim tijd voor mij voorzien.

Vergeet ook niet dat een heel groot deel van wat je aan de notaris betaalt doorgestort wordt naar vadertje staat.
Klopt, de tarieven verschillen soms fel. Vraag zeker eens rond voor je met iemand in zee gaat.

Het advies is altijd "gratis", je wordt nadien toch gepluimd :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
680x0
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 dec 2015, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 9 keer

cadsite schreef:Ook ben ik er veel langs geweest voor juridisch advies en dat is me nooit aangerekend en er werd ruim tijd voor mij voorzien.
Euhm... Dat is dan ook de plicht van een notaris. Gratis advies en inlichtingen. Weinig mensen lijken dat te weten.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Terwijl je in Nederland dit gewoon in de Hema kan doen...

Arm België. Legale maffia.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

680x0 schreef:
cadsite schreef:Ook ben ik er veel langs geweest voor juridisch advies en dat is me nooit aangerekend en er werd ruim tijd voor mij voorzien.
Euhm... Dat is dan ook de plicht van een notaris. Gratis advies en inlichtingen. Weinig mensen lijken dat te weten.
Dat is de plicht voor een eerste bezoek.
Ik ben daar ruim over gegaan.
Ook kan ik me levendig voorstellen dat er zijn die die plicht beperken tot het absolute minimum.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

cadsite schreef:
680x0 schreef:
cadsite schreef:Ook ben ik er veel langs geweest voor juridisch advies en dat is me nooit aangerekend en er werd ruim tijd voor mij voorzien.
Euhm... Dat is dan ook de plicht van een notaris. Gratis advies en inlichtingen. Weinig mensen lijken dat te weten.
Dat is de plicht voor een eerste bezoek.
Ik ben daar ruim over gegaan.
Ook kan ik me levendig voorstellen dat er zijn die die plicht beperken tot het absolute minimum.
Ik kan me levendig voorstellen dat je dan elders gaat, het is niet dat er een tekort aan notarissen is :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Denk je?
Als ik mijn collega's hoor heb ik daar toch sterk mijn twijfels over.
Klagen dat hun notaris niet veel tijd voor hen maakt, maar wel teruggaan.
Elk jaar opnieuw klagen dat hun bankrekening zo duur is, maar er wel blijven.
Elk jaar zeuren dat telenet weer opslaat en al zo duur was, maar toch blijven.
...
Er zijn maar weinig mensen die hier blijkbaar gevolg aan geven. :roll:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Doet me denken aan de uitspraak van een Proximus-manager: Belgen betalen graag
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Notaris betalen is één zaak. Maar wat dan als:

- Een notaris een huis verkoopt dat officiëel niet verkocht mag worden. Een woning die opgedeeld is in meerdere stukken maar nooit echt officiëel (en dus ook niet officiëel verkocht mag worden - al heeft de gemeente er ook officiëel 3 adressen van gemaakt)? Je zou toch denken dat een notaris dit met een kwartiertje opzoekingswerk merkt?

- Dezelfde notaris er 2 jaar later nog eens in slaagt om hetzelfde vastgoed opnieuw te verkopen, terwijl het dus niet kan (uitkopen van een deel van koppel in scheiding, wederom merkt de notaris niet dat het huis administratief niet verkocht kan worden). Waarschijnlijk opnieuw geen tijd om een kwartiertje opzoekingswerk te verrichten.

- Het (2 keer!) verkochte goed dan uiteindelijk bij een andere notaris verkocht wordt, die wel een kwartier tijd heeft en zijn werk dus wél doet en opmerkt dat het niet verkocht kan/mag worden. Helaas is dat pas na het tekenen van een compromis en moet de eigenaar dan plots een boete betalen aan de kandidaat koper. Plots zit je dan met een eigendom die je eigenlijk nooit had kunnen kopen, maar je hebt het wel (2 keer!) gekocht, alleen is het nu onverkoopbaar en kost het je enkele tienduizenden euro's boete omdat je het probeerde te verkopen.

Dat notarissen veel geld verdienen heb ik geen probleem mee. Dat ze voor dat geld gewoon helemaal niks blijken te doen is veel erger. Dat ze daarna gewoon niet thuis geven bij problemen is crapuleus.

Zeker omdat de gewone mens erdoor failliet gaat: al je spaargeld in een huis steken dat je nooit meer kan verkopen is vrij pijnlijk, maar de boetes bij onverkoopbaarheid en de jarenlange gerechtskosten om deze kafka recht te trekken zorgen ervoor dat de zuurverdiende centen in rook opgaan.

Ik zet notarissen dus gewoon weg als maffia, al zal er hier en daar ook wel gewoon een eerlijke mens tussenzitten.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik geloof dat er zelfs een pano over bestaat maar als je al wat langer op deze bol rondloopt ken je genoeg van zulke verhalen.

Er zijn meerdere gevallen van zwaar misbruik van hun macht en zelfverrijking. Soms is dat nog niet genoeg en gaan ze zelfs tot georganiseerde misdaad. Persoonlijk ken ik een zoon van een notaris die samen met pappa een aantal rijken tegen de schenen heeft gereden. Ze achtervolgen hem nu zodat hij officieel niets kan bezitten of ze nemen het in beslag. Dat krijg je als je met de verkeerde klasse gaat sollen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

680x0
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 dec 2015, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 9 keer

cadsite schreef:
680x0 schreef:
cadsite schreef:Ook ben ik er veel langs geweest voor juridisch advies en dat is me nooit aangerekend en er werd ruim tijd voor mij voorzien.
Euhm... Dat is dan ook de plicht van een notaris. Gratis advies en inlichtingen. Weinig mensen lijken dat te weten.
Dat is de plicht voor een eerste bezoek.
Ik ben daar ruim over gegaan.
Ook kan ik me levendig voorstellen dat er zijn die die plicht beperken tot het absolute minimum.
Nee zolang u gewoon informatie nodig heeft mag u er tot in de treure blijven aankloppen.. Gratis... In theorie..

Die man krijgt niet voor niets ook elke maand een wedde als ambtenaar. Die staat 'ten dienste van het volk'..
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”