Downtime Userbase 08/06/2021

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase wordt hier gepost.
Quid pro quo
Member
Member
Berichten: 99
Lid geworden op: 22 feb 2011, 23:09
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 61 keer

Was er een probleem misschien? :angel:
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Hardwareproblems?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1764
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Even een woordje uitleg:

De server zelf (nog een fysiek bakske) is indertussen al ongeveer 10 jaar oud. De disks zijn dat dus bijgevolg ook. Er zijn al een paar vervangingen geweest (de laatste ongeveer 5 jaar geleden). Bij de vorige issues was er dus opnieuw een disk kapot. Er was eentje kapot en aan de smart-values te zien, was de andere ook niet meer in supergezonde staat. Maar je kan geen 2 harde schijven tegelijk vervangen. Dus vorige maintenance heb ik de helemaal-kapotte disk vervangen (en ook een hot-spare achtergelaten) en alles laten syncen. Dit maal heeft de laatste minder-gezonde disk roet in het eten gegooid door time-outs te beginnen. Normaal kan de kernel hier perfect mee om en zou hij deze mooi uit de RAID config moeten gooien (we gebruiken software RAID). Maar met een half-kapotte disk kan de kernel minder overweg en dan gaat de boel onderuit. Die laatste disk is nu ook vervangen (met dank aan de lieve mensen van EDPnet om me nog binnen te laten om 19u op een vrijdagavond).

Dus de laatste kapotte disk is vervangen, we hebben een hot spare aan boord. Het is nu wachten tot de rebuild gedaan is om effectief weer op normale snelheid te draaien.

En dan de hamvraag: waarom moet dat zo lang duren? Er is geen groot budget voor machines met remote management, standby VPS'n, clustering,... And last but not least: we hebben allemaal een leven en een gewone job naast UB ook.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

spreken we over groot budget ?

kunnen we geen Crowdfunding doen onder de gebruikers :-D
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

We hebben niet zozeer middelen of geld nodig, maar wel nieuwe mensen met goesting, tijd en skills om de crew aan te vullen. Daarover binnenkort meer :)
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

@crew, Meon, ik heb 2 of 3 DL380's beschikbaar met voldoende geheugen, quasi identieke full option machines. PM me voor info.
Plaats reactie

Terug naar “Userbase: Aankondigingen, vragen en suggesties”