Groepsverkrachtingen

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Groepsverkrachtingen, iets wat nu toch al enkele dagen door mijn hoofd spookt en zeker nu gisteren in de krant stond dat dit gemiddeld 4x per week gebeurt in België. Wat het nog erger maakt is dat mijn dochter dit jaar op kot gaat in Antwerpen.
Ik blijf me de vraag stellen welke beesten zoiets doen ? Ik zou ook heel graag hun nationaliteit eens willen weten.
Ik kan er niet bij dat een normaal opgevoede Vlaming of Belg tot dergelijke zaken in staat is.
Onbegrijpbaar.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

olé...
De start insteek is alvast duidelijk.
Ik kan er niet bij dat een normaal opgevoede Vlaming of Belg mens tot dergelijke zaken in staat is.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

@karine: bij een aantal individuen hier ga je bot vangen als je het over nationaliteit of ras hebt. Want, zo wordt hier beweerd, er zijn geen rassen. Alleen maar mensen. Bij gebrek aan rassen heb ik dus geen scottish fold, geen Britse korthaar, geen chinchilla Perzische en geen Europese korthaar. Ik heb blijkbaar alleen maar... katten. De politiek correcte waanzin ten top.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

Ik ken een aantal slachtoffers van verkrachtingen en de daders waren in alle gevallen blanke "normaal opgevoede" Vlamingen. Nationaliteit en ras maakt weinig uit, daders zitten overal. De goorste en meest denigrerende praat komt evengoed van de keurige man in maatpak.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Mensen men een goede opvoeding, of mensen met een slechte opvoeding. (culturen waar de vrouw net ietsje minder is, voor de goede verstaander ;) )
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Voor mij zijn er geen rassen, we zijn toch allemaal Belgen en Vlamingen.
Ik stel me enkel vragen bij hun achtergrond, hoe kan iemand zover geraken om dergelijke dingen te doen. Misschien dat dit voor sommigen zonder kinderen moeilijker te begrijpen is dat weet ik niet.
En voor mij mag iedereen de gekste gedachten hebben(wat hij eens zou willen doen met wie of wat), maar dat effectief doen is nog iets anders.
@Gray,
opletten wat je schrijft hoor.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik ben ook geschrokken toen ik dat verhaal las en die cijfers hoorde. Dit is iets waar ik moeilijk bij kan. Wel denk ik dat er steeds trekkers en volgers zijn bij dit soort zaken alsook extra factoren die we niet kennen (drank/drugs/…), wat natuurlijk de volgers niet vrijspreekt, maar de trekkers zouden zeker (nog) zwaarder gestraft mogen worden.

Ik vraag me af of dit nu meer gebeurt dan vroeger of nu gewoon meer aan het licht komt.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

karine schreef:Ik zou ook heel graag hun nationaliteit eens willen weten.
Ik kan er niet bij dat een normaal opgevoede Vlaming of Belg tot dergelijke zaken in staat is.
Kan u eens toelichten wat het verband tussen nationaliteit en "normale opvoeding" is ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

VOiD schreef:Kan u eens toelichten wat het verband tussen nationaliteit en "normale opvoeding" is ?
Slaat misschien op de "keurige opvoeding" die kerels zoals deze die Sanda Dia hebben vermoord kregen. Om maar te zeggen, blanke "keurige" jongens uit de "betere" families zijn evengoed tot wreedheden in staat. Sommige mensen hebben gewoon een rotkarakter. Dat rotkarakter kan wel bijgestuurd of versterkt worden door opvoedingssituatie, sociaal-economische situatie, cultuur, omgeving enzoverder. En bepaalde hebben gewoon een stoornis, kunnen niet bijgestuurd worden en zijn een gevaar voor de maatschappij. Los van ras, religie, cultuur, ...
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Het heeft niets met opvoeding, inkomen van de ouders of huidskleur te maken. Niet omdat het niet gezegd mag worden, wel omdat het blijkt uit de cijfers.
Voor velen, ongeacht afkomst, is een vrouw nog altijd "een hoer" en minderwaardig.

Nog niet zo lang geleden werden de verdachten van een groepsverkrachting in Spanje vrijgesproken, hoewel het bewijs keihard was.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20181205_04012365
Spaanse mannenroedel ook in beroep vrijgesproken van verkrachting
In Spanje is opgeroepen om te betogen tegen het omstreden vonnis, waarbij vijf mannen niet veroordeeld worden voor een groepsverkrachting.
De groep, die zichzelf de ‘roedel’ noemde, blufte daarover in de gelijknamige whatsappgroep. ‘We hebben een hoer gepakt. Zij was alleen, we hebben haar allemaal geneukt’. Een dag later werden de mannen opgepakt.
Recent stond er een recensie in DeStandaard over een Netflix serie
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210428_96126448
Als een vrouw ‘nee’ bedoelt, is het ‘nee’
De Netflixserie Grand Army toont hoe seksueel geweld kan gebeuren, maar over het waarom wil schrijfster Katie Cappiello de kijkers laten debatteren. Daar kunnen we wat mee, nu het seksuele strafrecht de betekenis van ‘toestemming’ herschrijft.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

VOiD schreef:
karine schreef:Ik zou ook heel graag hun nationaliteit eens willen weten.
Ik kan er niet bij dat een normaal opgevoede Vlaming of Belg tot dergelijke zaken in staat is.
Kan u eens toelichten wat het verband tussen nationaliteit en "normale opvoeding" is ?
Zoals Gray hier net al aanhaalde hebben sommige nationaliteiten een ander idee over opvoeding of over vrouwen en meisjes in het algemeen.
Ik heb bv een collega(Belg met Marokkaanse roots) waar de vrouw nooit zal mogen gaan werken en thuis bij de kinderen moet blijven. Hij is baas en zij doet het huishouden. Die kerel is een beste man, maar durf niet zeggen dat hij zijn vrouw moet gaan laten werken als zij dit zelf wil want dat is een doodzonde in zijn ogen of geloof.
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 254
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

Het is natuurlijk zo dat Dutroux en Lelievre geen Belgen zijn. Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat een inburgering en opvoeding belangrijk zijn en de huidige politiek erin faalt om dit goed tot uitvoering te brengen. Maar om daarbij alle maatschappelijke problemen ineens maar op allochtonen te steken is ronduit verkeerd.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dan kan je 2 zaken doen: die nationaliteit gaan stigmatiseren, of breder inzetten op vrouwenrechten en -vrijheden. Want geloof maar niet dat dat soort "meningen" beperkt blijft tot de nationaliteiten die je in gedachten hebt.
Geweld tegen vrouwen gebeurt ook - en veelvuldig - door "het blanke, Vlaamse ras" (waar Tom van Grieken zo'n fan van is).

In beide gevallen - geweld door "de nationaliteit" en door "het blanke, Vlaamse ras" - is de vrouw wel het slachtoffer.
Ik zou me dus niet focussen op "de nationaliteiten", wel op het geweld tegen/op vrouwen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik vind het wel straf dat de vraag hier dusdanig wordt gesteld 'welke nationaliteit' hoe bekrompen is dat ?

Er zijn in Belgie dus mensen die denken dat alles wat verkeerd gaat door buitenlanders gebeurt ? welke conclusie zou je daaraan kunnen koppelen ?

Ik ken ook belgen die vinden dat hun vrouw niet moet gaan werken hoor..

J.
.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Joe de Mannen schreef: Ik ken ook belgen die vinden dat hun vrouw niet moet gaan werken hoor..
J.
.
Tussen vinden, mogen en moeten is er nog een groot verschil dacht ik.
Wanneer mijn man seks wil en ik niet dan is er geen seks, bij mijn collega is dat de vrouw haar plicht net zoals dat huishouden.
Maar dat is ok voor die vrouw, dat hoort volgens haar ook zo.

Justitie laat hier trouwens ook steken vallen.
Enkele van de minderjarige verdachten waren al gekend bij de politie.
Laatst gewijzigd door karine op 02 jun 2021, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Er zijn problemen met vrouwenrechten genoeg in België zonder een onnodig onderscheid in daders te beginnen maken. En opvoeding? De pastoors en paters genoten de betere opvoeding en het heeft velen ook niet tegengehouden.

Dit probleem bestaat en bestond bij ons toen hier geen kleurlingen te bekennen waren en hebben veel meer te maken met de kijk van sommigen op de vrouw. Vergeet niet dat partnergeweld een enorm probleem is en blijft, ook tussen blanke Belgen en dat het aantal verkrachtingen schrikbarend hoog ligt.

Voor veel mannen is een vrouw minderwaardig en gebruiken ze hun fysieke overmacht om misbruik te plegen. De slachtoffers zijn vaak zodanig getraumatiseerd en beschaamd dat ze vaak niet eens aangifte doen. Als ze dat wel doen worden ze vaak niet geloofd of zelf beschuldigd.

Bekijk de zaak De Pauw. Puur objectief kan je dat zien als een vetzak die zijn poten niet kan thuishouden of een stalker maar, net zoals bij de heilige Jurgen heb je mensen die dat gaan verdedigen :bang:

Een man die veel vrouwen heeft wordt ook bij ons als positief beschouwd terwijl een vrouw dan een slet is. Zeg niet te gauw, 't is weer een vrouw is zogezegd om te lachen maar als je het aantal ongelukken bekijkt dan is het eerder om te wenen.

Neen, wij hoeven niet uit de hoogte te doen inzake vrouwenrechten want er is ook hier nog heel veel werk.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

karine schreef:Justitie laat hier trouwens ook steken vallen.
Enkele van de minderjarige verdachten waren al gekend bij de politie.
Nog zo'n dooddoener.
Wat moeten ze dan doen? Iedereen die 'gekend' is levenslang opsluiten of permanent schaduwen? :roll:
Jack Daniels schreef:@karine: bij een aantal individuen hier ga je bot vangen als je het over nationaliteit of ras hebt.
Natuurlijk zijn er rassen, natuurlijk zijn er problemen die eigen zijn aan een bepaalde cultuur.
Daarover is geen enkele twijfel.
Alleen moet je wel een beetje serieus blijven.
Bij alles wat er mis gaat er vanuit gaan dat het de stoute bruine man is, dat steekt tegen...
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

karine schreef:Ik kan er niet bij dat een normaal opgevoede Vlaming of Belg tot dergelijke zaken in staat is.
Niet in groep maar mijn publiek toch vrij normale en zeker Belgische grootvader en iets marginalere nonkel waren er ook goed in.
De eerste was vooral nogal uitgesproken over buitenlands uitschot die tot alles in staat waren.

Staat echt niet op hun gezicht te lezen en zit overal.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

cadsite schreef:
karine schreef:Justitie laat hier trouwens ook steken vallen.
Enkele van de minderjarige verdachten waren al gekend bij de politie.
Nog zo'n dooddoener.
Wat moeten ze dan doen? Iedereen die 'gekend' is levenslang opsluiten of permanent schaduwen? :roll:
Als ik eens per ongeluk 20 km/u te snel rij wordt ik toch aanzien als een gevaar en aardig gestraft ervoor.
Dat is toch geen probleem.

Maar er is hoop, de regering gaat voldoende budget voorzien om deze zaken iets beter aan te pakken in mate van het mogelijke al is het maar als hulp aan de slachtoffers.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Topic verplaatst naar "Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)".
Hou het aub netjes, anders is een slotje niet veraf ;)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

karine schreef:
cadsite schreef:
karine schreef:Justitie laat hier trouwens ook steken vallen.
Enkele van de minderjarige verdachten waren al gekend bij de politie.
Nog zo'n dooddoener.
Wat moeten ze dan doen? Iedereen die 'gekend' is levenslang opsluiten of permanent schaduwen? :roll:
Als ik eens per ongeluk 20 km/u te snel rij wordt ik toch aanzien als een gevaar en aardig gestraft ervoor.
Dat is toch geen probleem.
Hoe mateloos gefrustreerd moet iemand zijn om zo'n nonsens te schrijven... :roll:
Laat dat slotje trouwen maar komen, veel zinnigs zie ik hier toch niet uit voortkomen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

karine schreef: Als ik eens per ongeluk 20 km/u te snel rij wordt ik toch aanzien als een gevaar en aardig gestraft ervoor.
Dat is toch geen probleem.
En als je die boete betaald hebt, of je straf hebt uitgezeten, stop het. Je bent nog steeds 'bekend bij het gerecht' maar het is niet dat ze je dan meer in 't oog houden dan een ander. Of dacht jij misschien van wel ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

karine schreef:
VOiD schreef:
karine schreef:Ik zou ook heel graag hun nationaliteit eens willen weten.
Ik kan er niet bij dat een normaal opgevoede Vlaming of Belg tot dergelijke zaken in staat is.
Kan u eens toelichten wat het verband tussen nationaliteit en "normale opvoeding" is ?
Zoals Gray hier net al aanhaalde hebben sommige nationaliteiten een ander idee over opvoeding of over vrouwen en meisjes in het algemeen.
Ik vermoed dat je eerder verwijst naar een bepaalde religie dan naar een bepaalde nationaliteit... Het is misschien interessant om daar een onderscheid tussen te maken. En zelfs dan, je moet niet ver terug gaan og het "Christelijk" vlaanderen had exact hetzelfde idee...
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

cadsite schreef: Hoe mateloos gefrustreerd moet iemand zijn om zo'n nonsens te schrijven... :roll:
Laat dat slotje trouwen maar komen, veel zinnigs zie ik hier toch niet uit voortkomen.
Je bent nog jong, misschien komen de levenservaringen nog wel.
En inderdaad misschien best een slot hierop want hier kunnen we eindeloos blijven over discuseren naargelang ieder zijn mening en ervaringen.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Wat zijn jouw ervaringen dan met andere nationaliteiten ? Spreek je dan van wat je in HLN leest of heb je die in je naaste vriendenkring, misschien in de familie ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het probleem heeft weinig met ras, kleur of religie te maken. Het gaat om de verhouding man/vrouw van welke kleur/ras dan ook. Bijna overal ter wereld is deze verhouding scheef en zijn er grove inbreuken. Uiteraard voelen sommigen zich geroepen om het probleem te reduceren tot dan van een ander maar dat gaat ook in deze niet op. Enkele van de ergste gevallen zitten in onze eigen geschiedenis. We hebben een Dutroux en Fourniret gehad maar ook een Janssens en dan is er nog het bijna georganiseerde misbruik in de kerk.

Het is een probleem van de samenleving, ook de onze dus. Het feit dat er vaak vrijuit wordt gegaan en dat politie en gerecht vaak onvoldoende optreden is een ander bewijs dat er te weinig aandacht voor is. Een hooggeplaatst functionaris van de kerk vliegt niet in de bak maar gaat op retraite in een zonnig land :bang:

Dit publiek taboe is de reden waarom veel slachtoffers niet eens aangifte durven doen. Meestal komen ze er zelf nog eens extra slecht uit. De zelfdoding in dit dossier is zeker niet het enige en geeft aan hoe hopeloos slachtoffers zich kunnen voelen.

En de positie van de vrouw staat nog altijd onder druk en niet alleen in "andere" culturen want groepen die de vrouw liever terug/meer aan de haard zien worden populairder onder oa vrienden met schilden.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

karine schreef:Je bent nog jong,
Dank je!
43 is inderdaad nog jong.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

VOiD schreef:Wat zijn jouw ervaringen dan met andere nationaliteiten ? Spreek je dan van wat je in HLN leest of heb je die in je naaste vriendenkring, misschien in de familie ?
Ik spreek dan van ervaringen met collega's en hun denkwijze die me soms stoort. Elk mens heeft zijn eigen recht om bv seks te hebben wanneer hij wil, te gaan werken wanneer hij wil. Ik dacht dat we die tijd stilaan voorbij waren.
Maar misschien was mijn eerste vraagstelling ook niet helemaal correct en zal ik misschien licht bevooroordeeld zijn omdat ik vaker hun opvattingen over hoe zij over vrouwen denken te horen krijg.

Meer ga ik er niet meer over zeggen en volg Dizzy in zijn samenvatting maar er zijn zeker nog culturen waar de vrouw en de mens in het algemeen minderwaardig is ongeacht de kleur.(ook onze cultuur)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Als je toegeeft dat het probleem zich ook in onze cultuur helaas nog altijd voordoet, waarom dan beginnen over culturen?

De machocultuur is hier nog florissant aanwezig net zoals het superieur voelen van bepaalde mannen. Herinner u de fijne verwijzing die een politieker onlangs op TV maakte over knielen en doorslikken. Die man laat zijn vrouw thuis bij de kinderen terwijl hij zelf elders op bezoek gaat maar dat is nu eenmaal een teken van gezondheid volgens sommigen :lol:

Een kleine anekdote, het Vlaams parlement heeft letterlijk een glazen plafond. Toen vrouwen daar ongemakkelijk bij waren en ongemakkelijk een rok of kleed konden dragen vonden heel wat andere mannelijke collega's dat ook gedoe. Uiteindelijk is er toch een oplossing gevonden maar ik denk niet dat gebrek aan opvoeding hier het probleem was of andere culturen.

Een ander voorbeeld. Fernand Huts zei onbeschaamd in een interview dat hij een politica aan BDW geschonken had, alsof het om een vaas ging!

Nog een voorbeeld, Erdogan laat Ursula VDL gewoon letterlijk staan terwijl de heren in de zetel zitten. Het ergste was dat Michel gewoon mee deed en zich van geen kwaad bewust was. Opnieuw geen zaak van te weinig of slechte opvoeding wel van de waardeverhoudingen in sommigen hun kop.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik zal hier meteen schuld bekennen: toen ik hoorde dat bij de daders zelfs gewoon 2 broers zaten, begon ik me toch ook af te vragen of het allochtonen (of buitenlanders) zijn. Ik zie mezelf nochtans niet als een racist, en heb nog nooit VB gestemd e.d. Hoe komt zo'n reflex dan ? Misschien omdat in sommige landen/culturen dit schering en inslag is, en ik de denkfout maak dat het dan hier ook vooral gebeurt met mannen met een dergelijke afkomst ? Overigens, als het dan effectief allochtonen blijken te zijn, wil dat eigenlijk nog niet veel zeggen, want tegenwoordig is het percentage allochtonen in onze steden al zo groot dat ook puur statistisch de kans al vrij groot is dat allochtonen betrokken zijn, zelfs al is er geen correlatie tussen het voorval en afkomst.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De oorzaak is divers. Gevaar en problemen zijn zaken die mensen bijna automatisch proberen weren en dat is goed maar het speelt soms ook spelletjes met onze geest. Heel vaak zullen we negatieve dingen linken aan "vreemde" omstandigheden, dat is een verdediging om onze eigen en directe omgeving als veilig te kunnen beschouwen. Het gevaar komt van elders, zelf zijn we zo niet. Echter als je wat langer en dieper nadenkt is het gevaar wel degelijk aanwezig en niet zo vreemd. Verkrachtingen waren en blijven een probleem maar het wordt gewoon teveel genegeerd. Vaak zijn de daders kennissen van het slachtoffer en helaas ook vaak familie, tot daar de normen en waarden.

Uiteraard is dit ook een sociaal probleem en dat heb je logischerwijze meer waar de sociale omstandigheden minder goed zijn. Waar er minder controle is en waar mensen wat aan hun lot overgelaten worden en samen eigenlijk op een vuilhoop gegooid worden. Als het dan begint te stinken kijken we verbaasd op.

Toch mogen we niet in de val trappen van veralgemeningen want helaas komt het ook voor in de allerbeste gezinnen...op papier. De Reuzegommers waren bvb voorbestemd om de elite te vormen maar ze mishandelden anderen op schandalige wijze. Neen, slechte mensen en fout gedrag heb je overal helaas. Sommigen komen er wel makkelijker mee weg omdat ze betere en duurdere advocaten kunnen betalen maar dat doet niets aan de feiten af. Het drama is hier dat een meisje zelfmoord pleegde na ernstig misdrijf, ze heeft dat gedaan door de feiten, niet door de kleur van de daders. We bereiken dus meer door deze feiten te bestrijden ipv kleur aan de feiten te linken als het ons uitkomt.

We hebben pas de zaak gehad van de moord aan de kust waarbij de dader ook het stervende meisje filmde, hoe ziek ben je dan? De zaak van de Julie Van Espen, ... De kleur is geen dader.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Joe de Mannen schreef:Ik vind het wel straf dat de vraag hier dusdanig wordt gesteld 'welke nationaliteit' hoe bekrompen is dat ?
Had al meteen geen zin meer om deze thread nog verder te lezen toen ik dat al las in de OP. Enkel nog wat in de rapte gescrold op zoek naar gelijkgestemde zielen en inderdaad, dit dus. Misselijkmakend. :bang: :bang: :bang:

Enneeeee.... dit heeft niks met "politieke correctheid" te zien. Karine zegt dat ze een goedopgevoede Belg daar niet meteen toe in staat zou achten / daar niet zou bij kunnen dat er 1 dat zou doen. Er zijn genoeg gestoorde Belgen die al het tegendeel hebben bewezen en nóg veel ziekere dingen hebben gedaan. Nationaliteit heeft hier niks maar dan ook niks mee te zien.

Dit lijkt me gewoon een bait/troll post, zoiets kan je niet serieus nemen. Ik ben weg. Zoals cadsite het zo mooi verwoordt een paar posts hierboven: slotje is graag gewenst hierop.
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Tja, door je gedachten eens te toetsen aan de mening van de anderen zie je meteen welke vooroordelen er over de jaren in je gedachten geslopen zijn. Ik denk dat dàt ook voor iedereen geldt.

Qua misdaden zal het wel zoals andere zaken zijn, zeker? Dat er daders zijn die dit gericht doen, en anderen waar "de gelegenheid maakt de dief" voor geldt. En in groep is iedereen een stuk dommer.

Ik neem aan dat er organisaties zijn die aangeven hoe je gevaarlijke situaties kan herkennen, en eventueel zelfverdediging daaraan koppelen? Vooral het drogeren via drankjes zou ik toch eens wat uitzoeken welke tips er zijn over hoe je dat het best kan vermijden.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

antutu schreef:Enkel nog wat in de rapte gescrold op zoek naar gelijkgestemde zielen en inderdaad, dit dus. Misselijkmakend.
Amai, nooit gedacht dat ik hier als het ware als een halve nazi ging neergezet worden. Precies of iedereen politiek correcte super-woke linkse idealisten moeten zijn... *zucht*
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Hoe vies kan je zijn om met enkele 'maten' iemand te gaan verkrachten, met alle gevolgen voor die persoon, maar ook gewoon het feit van daar in elkaars zaad te gaan zitten morrelen, echt... Helaas is het (niet altijd natuurlijk) cultuurgebonden, de filmpjes die de laatste jaren vaker op TV en YT te zien waren bewijzen dit helaas...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

Fans van adil en bilall allicht
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Tomby schreef:
antutu schreef:Enkel nog wat in de rapte gescrold op zoek naar gelijkgestemde zielen en inderdaad, dit dus. Misselijkmakend.
Amai, nooit gedacht dat ik hier als het ware als een halve nazi ging neergezet worden. Precies of iedereen politiek correcte super-woke linkse idealisten moeten zijn... *zucht*
Wie noemt u dan een halve nazi?

En ben je een politiek correcte super-woke linkse idealist als je groepsverkrachtingen een nono vindt? Awel, dan mag je mij erbij rekenen :beerchug:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Dizzy schreef: als je groepsverkrachtingen een nono vindt?
Het ging over totaal niet de reflex te hebben om je af te vragen wat de afkomst van de daders is, en compleet gedegouteerd te zijn van wie daar ook maar even durft aan te denken. :bang:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik vind dat een vreemde reflex als dat gegeven niets met het probleem te maken heeft. Het probleem is dat verkrachting ook hier schering en inslag is en blijft. Doen alsof het probleem ineens opduikt van elders is de waarheid eugh... geweld aandoen. Trouwens, gezien de jonge leeftijd van de daders zijn het waarschijnlijk geboren en getogen Belgen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Dizzy schreef:Ik vind dat een vreemde reflex als dat gegeven niets met het probleem te maken heeft. Het probleem is dat verkrachting ook hier schering en inslag is en blijft. Doen alsof het probleem ineens opduikt van elders is de waarheid eugh... geweld aandoen. Trouwens, gezien de jonge leeftijd van de daders zijn het waarschijnlijk geboren en getogen Belgen.

... maar kunnen ze natuurlijk nog altijd uit een andere 'cultuur' afstammen he?
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”