Splitsing van het land - discussie

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Wat vinden jullie van het voorstel van BDW?

https://palnws.be/2021/07/van-grieken-r ... ealiseerd/
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Dat hij een splitsing in de achterkamertjes wil regelen, omdat hij weet dat hij dat de meerderheid van de Vlamingen niet zit te wachten op een onafhankelijk Vlaanderen.
Hij zal ook elke vorming naar een volwassen federalisme met 4 deelstaten blokkeren, om dan te kunnen verkondigen dat België niet werkt.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het cordon had niet gehoeven als men VB had laten falen. Had hen laten doen in Antwerpen, ik ben ervan overtuigd dat ze veel stemmen zouden verloren hebben als bleek dat er nog altijd buitenlanders bijkwamen en moslims nog altijd in Antwerpen zouden wonen. Ook de capaciteiten van besturen zijn niet aanwezig wegens geen ervaring en enkel 1 echt programmapunt.

Anderzijds ben ik niet bang van +50% van VB, dat zal er nooit komen, zeker nu men de verkiezingen niet meer verplicht.

BDW zijn voorstel is zo doorzichtig als Spa Reine. Zijn boodschap is louter gericht aan de PS. Onderhandel met ons of we gaan onze Chinese papiermuur slopen. Wat wel vreemd is, is dat de man nogal op de angst speelt door VB af te branden als de chaos enz... de man draait als een windmolen in onweer maar dit is toch weer een sterk staaltje testen van geheugen. Was het deze man niet die meer dan een maand onderhandelde met deze chaotische extremisten? Het is ook de man die ooit beweerde dat zijn succes mocht afgemeten worden aan de afgang van VB :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Dizzy schreef:Ook de capaciteiten van besturen zijn niet aanwezig wegens geen ervaring en enkel 1 echt programmapunt.:
Desondanks krijgen ze de rijkste dotaties. En dat hebben ze niet voor zichzelf geregeld, dat hebben andere partijen gedaan, onder meer dezelfde partijen die hen uit een regering houden.
Dizzy schreef:Anderzijds ben ik niet bang van +50% van VB, dat zal er nooit komen, zeker nu men de verkiezingen niet meer verplicht.
Is de opkomstplicht dan ook afgeschaft voor de regionale en federale verkiezingen?
Dizzy schreef:Het is ook de man die ooit beweerde dat zijn succes mocht afgemeten worden aan de afgang van VB :lol:
Lijkt me vooral blijvende pogingen om de Vlaamsgezinde-kiezer-die-niet-van-VB-moet-weten binnen te halen, nochtans een krimpende groep. Weliswaar sluit ik niet uit dat die groep samen met de groep-die-wel-op-VB-stemt EN de proteststemmen (m.i. niet zoveel doch kan een boost krijgen door COVID-aanpak) in 2024 net meer dan 50% vertegenwoordigt.

Er zijn namelijk weer stemmen te rapen voor 2024. Zie in Frankrijk waar Macron - die een sterk gelijkaardig COVID-beleid als onze regering heeft gevoerd - een enorme electorale opdoffer gekregen heeft, iets wat sommigen hier ook te wachten staat. Het verschil hier is dat bijna alle partijen - incl N-VA - schuld hebben aan de slechte corona-aanpak. Ik zie enkel VB en Groen winnen, en het probleem is dat de eerste vaak meer winnen dan gedacht en de laatsten vaak minder dan gedacht.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De dotaties zijn te hoog maar de partijen zijn logischerwijze niet gehaast om dit op te lossen. De relatie tussen de dotaties en bekwaamheid zijn onbestaande.

Het lijkt me logisch dat men aan de opkomstplicht verder zal morrelen nu dit toch gepasseerd is zonder al te veel heisa. Ik ben er absoluut tegen maar het is nu eenmaal beslist en teveel mensen snappen het belang niet.

Het is vreemd dat men steeds beweert dat men niet op VB stemt uit racisme maar als protest maar als men dan zegt dat er veel proteststemmen zijn deze ook betwist worden :lol:

Soit, VB en NVA zijn communicerende vaten. NVA heeft VB even kunnen leegpompen incl. de opportunitische mandatarissen die kozen voor een NVA-postje. Nadat de afgang van de verandering een feit was zijn veel kiezers echter teruggekeerd. Ook het feit dat men de Vlaamse zaak direct bevroor zal een groep kiezers terug doen keren naar VB. Zonder NVA haalt VB echter geen 50%.

De vijver van VB zit weer voller maar ik verwacht wel dat er nog vette NVA-vissen zullen over de Chinese muur springen maar die maken in de totaalsom geen verschil.

Frankrijk toont veel zaken. Macron scoorde slecht maar anderzijds was dat ook zo voor extreem rechts. De coronacrisis is trouwens in Frankrijk nog altijd problematisch en met deze vaccinatiegraad zal dat nog wel even blijven. Hier is men slecht gestart maar is de vaccinatie wel beter. Ook de economische indicatoren zijn minder rampzalig als verwacht. Vraag is hoeveel COVID nog zal meespelen in 2024, dat is nog ver en mensen hun geheugen gaat maar 2 weken ver. Frankrijk toont ons ook dat als men niet meer moet stemmen velen gewoon thuis blijven, geen goede evolutie.

Welke thema's dan belangrijk zijn zullen grotendeels de uitslag bepalen. Momenteel staat het communautaire enkel bij politici in de top, bij burgers is dat anders. De gezondheid zal wel een rol spelen gezien dit ook covid-gerelateerd is en er al nieuwe schandalen zijn zoals oa de PFOS. Ook de steeds grotere natuurrampen spelen mee. Groen heeft dus potentieel maar zoals men hier al zei, je moet de kansen ook benutten.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Dizzy schreef:Het is vreemd dat men steeds beweert dat men niet op VB stemt uit racisme maar als protest maar als men dan zegt dat er veel proteststemmen zijn deze ook betwist worden :lol:
Er zijn wel meerdere redenen om voor VB te stemmen dan racisme of protest natuurlijk. En zoals gezegd, het is niet omdat je ervoor stemt dat je je achter het hele programma schaart. Ik denk ook niet dat jij zou zeggen dat je je 100% onvoorwaardelijk achter het programma schaart van de partij voor wie je het laatst gestemd hebt. Ik kan dat iig niet zeggen. Niet dat dat hoeft.
Dizzy schreef:Soit, VB en NVA zijn communicerende vaten.
Niet helemaal. Federale verkiezingen 2019 hadden N-VA en VB netto 7 zetels meer dan in 2014. Die 7 komen van ergens, maw andere partijen.
Dizzy schreef:Frankrijk toont veel zaken. Macron scoorde slecht maar anderzijds was dat ook zo voor extreem rechts.
Het is ook een andere vorm van bestuur met een President waardoor veel op 1 gezicht komt. Hier heb je De Croo, Jambon, VDB, ...
Dizzy schreef:Ook de economische indicatoren zijn minder rampzalig als verwacht.
Wel opmerken dat men dat gedaan heeft door de economie aan een infuus te leggen, waaruit geld stroomde geleend van generaties ver, opdat we het toch maar niet zouden voelen. Inderdaad, de meesten zijn er rijker op geworden, enkel de meest armen zijn er armer op geworden. Het is wel naïef om te denken dat dat allemaal zonder gevolgen zal blijven, ooit zal de prijs wel betaald worden in forse besparingen.
Dizzy schreef:Vraag is hoeveel COVID nog zal meespelen in 2024
Als COVID verdwijnt (geen varianten meer enzo):
Voordeel: mensen gaan idd beginnen vergeten, weliswaar niet alles
Nadeel: kibbelkabinet De Croo gaat volop tentoon gesteld worden en dan gaan de mensen daar weer op afrekenen.

Ik begin het te begrijpen dat VB eigenlijk gewoon niets doet. Ze krijgen alles cadeau, ze kunnen best zoveel mogelijk zwijgen, zeker Van Grieken houdt best z'n mond.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:Ik begin het te begrijpen dat VB eigenlijk gewoon niets doet. Ze krijgen alles cadeau, ze kunnen best zoveel mogelijk zwijgen, zeker Van Grieken houdt best z'n mond.
Dat is inderdaad een groot cadeau.
Ze zijn hypocriet en het stoort niemand, blijkbaar.
Ze zijn enerzijds tegen de coronamaatregelen, zo hebben ze die "vleugel" wacko's afgedekt,
en anderzijds tegen een laks beleid om de maatregelen op te volgen, en zo hebben de fundi's/puristen ook een reden om achter het VB aan te lopen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik zie weinig andere redenen. Ze proberen een socialer masker op te zetten om stemmen aan die zijde te winnen maar die punten kan je ook vinden bij partijen die wel mee doen. Voor de rest is het puur populisme en mensen tegen elkaar opzetten om over de mandatarissen te zwijgen. Natuurlijk stemt niemand voor een partij omdat men met het ganse programma akkoord is maar bij VB zie ik niet in waarom je er op stemt als je niet minder buitenlanders, Walen, moslims wil of tegen België bent. If it walks like a duck...

Kibbelkabinetten hebben we in Vlaanderen ook. Veel mensen volgen de politiek niet zo nauwkeurig en dat is begrijpelijk gezien de peutertuin die het soms is. De crisis is al bij al goed opgevangen economisch maar uiteraard zullen er kosten zijn die betaald moeten worden door ons. Bij elke crisis heb je winnaars en verliezers en hoe rijker, hoe meer kans dat je bij de winnaars zit.

Bekijk de PFOS-zaak, zelfs nu de pijnlijke details naar boven komen, blijven politici aandringen om de werken vooral niet te staken. De belangen van burgers zijn totaal ondergeschikt aan economische belangen van de grootverdieners. Een belangrijk politiek recordvoorzitter zei daarover ooit "Voka is mijn baas". Toch lopen velen nog blind achter deze man aan en het zijn heus niet enkel grootverdieners.

Niets doen is inderdaad politiek een goede keuze want kiezers belonen vaak mensen die enkel beloven maar niets doen. Veel beloven en weinig geven doet zotten in vreugde leven is een passend spreekwoord.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dizzy schreef:Bekijk de PFOS-zaak, zelfs nu de pijnlijke details naar boven komen, blijven politici aandringen om de werken vooral niet te staken.
Dat zijn diezelfde die graag meer autonomie willen voor Vlaanderen, maar tegelijk mordicus willen blijven vasthouden aan het uitbesteden van onze energiebevoorrading (en dito winsten) aan de Fransen of de Duitsers via kerncentrales :).
Volgens hen moeten we dus vooral een wingewest voor de grote buurlanden blijven én met een gigafactuur. Onbegrijpelijk.

Ondertussen is het duidelijk wie de bergingskosten zal betalen: de burger.
- PFOS: 3M wijst al het wetenschappelijk bewijs af, en BDW gaat gedwee mee
- kerncentrales: er is onvoldoende geld voor de nakende ontmanteling, de grootste partij van Vlaanderen (waar de nukes staan) rept met geen woord over dat giga-gat dat iemand gaat moeten "dekken".
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Dizzy schreef: Kibbelkabinetten hebben we in Vlaanderen ook. Veel mensen volgen de politiek niet zo nauwkeurig en dat is begrijpelijk gezien de peutertuin die het soms is. De crisis is al bij al goed opgevangen economisch.
die economische klop moet nog komen want we liggen nog steeds aan het infuus
dat zal nu beginnen, alles mag maar half open maar de steun zal zeker overal voor 100% wegvallen.
een rechtse vlaamse regering betekent dat men de komende 2 à 3j zal gaan snijden in uitkeringen allerhande. Men zal de verschillende talloze niveaus/diensten/bureaus niet opkuisen maar men zal gewoon de bedragen verminderen en/of de toegang veel moeilijker maken.

en op 1 punt hebt ge gelijk
Vlaanderen doet uiteindelijk net hetzelfde als belgie. Denk aan Somers zijn nieuwe onzin om Vlaanderen in een tiental regio's op te delen.
Los vh feit of het slim is, iets zegt me dat er hoedanook niets zal verdwijnen (bv provincies) en er dus gewoon een geldverspillend niveau bijkomt dat verder geen meerwaarde biedt.

Ik heb geen emoties bij geen enkel niveau en dat is het verschil tussen ons.
ik begin over Vlaanderen en voor jou als ideoloog, Belgie meot blijven, is beginnen gooien met nazibeschuldigingen of uitweiden naar het blok eigenlijk gewoon een pavlovreflex.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

1207 schreef:Ik heb geen emoties bij geen enkel niveau en dat is het verschil tussen ons.
ik begin over Vlaanderen en voor jou als ideoloog, Belgie meot blijven, is beginnen gooien met nazibeschuldigingen of uitweiden naar het blok eigenlijk gewoon een pavlovreflex.
Jij hebt net heel harde emoties bij Vlaanderen: als het naar het regio-niveau komt (ergo: Vlaanderen) zal het allemaal beter gaan. Als een soort romantische passe-partout op alle problemen.
Terwijl de realiteit is dat we op VL-niveau net zo hard aan het kl*ten zijn dan op het BE niveau.

Ik wil graag op alle niveaus competente mensen.
Ik wil de bevoegdheid graag op het niveau waar het het meest logische is: geen vliegroutes regelen op wijk of gemeenteniveau bv. Of straatverlichting op BE niveau.
Sommigen presteren het om bij alle problemen dezelfde (Pavloviaanse?) reflex te hebben "was het maar een Vlaamse bevoegdheid", maar vergeten kritisch te zijn voor de bevoegdheden die er al zijn: PFOS, mobiliteit, energie, ...

Fantaseer rustig verder over vliegroutes op gemeenteniveau, ondertussen ben ik maar wat blij dat de EU veel bevoegdheden heeft gekregen
én dat de bevolking + politici vooral roepen/smeken om meer bevoegdheden op dat niveau (bv pandemie gedoe). Ze zeggen wel iets anders, maar doen vooral "meer bevoegdheden op EU niveau". Gewoon omdat het zin heeft en zinvol is.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

1207 schreef:een rechtse vlaamse regering betekent dat men de komende 2 à 3j zal gaan snijden in uitkeringen allerhande. Men zal de verschillende talloze niveaus/diensten/bureaus niet opkuisen maar men zal gewoon de bedragen verminderen en/of de toegang veel moeilijker maken.
Mooi, en dat zie jij dan als iets waar we naar moeten streven :roll:

Wat doet Vlaanderen met haar bevoegdheden gezondheid? Uitverkopen aan de privé.
1207 schreef:en op 1 punt hebt ge gelijk
Vlaanderen doet uiteindelijk net hetzelfde als belgie. Denk aan Somers zijn nieuwe onzin om Vlaanderen in een tiental regio's op te delen.
Los vh feit of het slim is, iets zegt me dat er hoedanook niets zal verdwijnen (bv provincies) en er dus gewoon een geldverspillend niveau bijkomt dat verder geen meerwaarde biedt.
Voila, nu zeg je zelf dat grotere gehelen vaak beter zijn dan onnodige versnippering van reeds belachelijk kleine oppervlaktes. Als er teveel niveau's zijn moet je er zeker geen bijmaken. Herfederaliseren waar nuttig kan net aan dat probleem iets doen. Zoals Heist zegt is EU eigenlijk ook een vorm van beslissingen naar een hoger niveau brengen zodat dezelfde regels gelden over een groter gebied.
1207 schreef:Ik heb geen emoties bij geen enkel niveau en dat is het verschil tussen ons.
ik begin over Vlaanderen en voor jou als ideoloog, Belgie meot blijven, is beginnen gooien met nazibeschuldigingen of uitweiden naar het blok eigenlijk gewoon een pavlovreflex.
Klopt niet. Jij bent degene die steeds met emotionele argumenten afkomt. Wereldwijd en ook op economisch vlak is schaalvergroting de norm, versnippering is inefficiënt en duur. Bovendien zien we vandaag al dat er weinig goeds van komt, waarom het verder doordrijven?

De emotionele wens van een onafhankelijk Vlaanderen is helaas ontstaan uit de bruine regioenen van de Vlaamse beweging. Omdat er geen andere dan emotionele argumenten voor zijn moet men mensen tegen elkaar opzetten. Vlaanderen als staat heeft nooit bestaan en het Vlaamse volk dus ook niet. De Vlaamse beweging had veel beter komaf gemaakt met de foute zaken uit het verleden maar dat doet men niet waardoor er een vieze geur rond alles wat Vlaamse is blijft hangen. Dat is niet mijn fout en ook niet van de Walen of de moslims. Mensen als oa een Van Langenhoven zorgen dat er nooit een meerderheid voor te vinden zal zijn. Dat is ook de mening van BDW want ook hij had het deze week nog over chaos en mensen waarmee niets aan te vangen is.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

heist_175 schrijft: ... maar doen vooral "meer bevoegdheden op EU niveau". Gewoon omdat het zin heeft en zinvol is...

Allemaal heel logisch en terecht, maar we moeten wel rekening houden met het bestaan van de 3 musketiers: Frankrijk, Duitsland en de UK. Nu deze laatste zijn eigen boontjes dopt (c/m munt en centrale bank) is het de vraag hoeveel echte bevoegdheden nog gaan overgedragen worden aan de EU? Niet iedereen staat immers aan de EU kant van Verhofstadt bijvoorbeeld...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dat maakt de zaken eerder eenvoudiger. Nu moet men geen rekening meer houden met het VK dat toch altijd moeilijk deed en uitzonderingen wou.

We hebben net een crisis die aantoont dat een verspreide handelswijze niet werkt tegen een vijand die daar totaal geen rekening mee houdt. Ook op ecologisch vlak komen er grote uitdagingen die best paneuropees worden aangepakt. Ik denk dat de EU nog veel vooruitgang kan boeken en dat de bevoegdheden van de landen verder zullen uitgehold worden.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Mogelijk, ik blijf me echter afvragen of het allemaal in gelijke mate zal verlopen. Op dit ogenblik lijkt het eerder op 2 verschillende kampen uit te draaien, namelijk het rijke noorden versus het arme zuiden (en waarbij de scheidingslijn, toeval of niet, dwars door onze belgische baronie loopt)...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Gelijk bestaat niet, er zal altijd verschil zijn tussen regio's. Of wij daar nu denkbeeldige lijnen tussen trekken of niet. Net zoals er ook binnen Vlaanderen verschil is en binnen provincies en zelfs binnen steden.

EU biedt echter een grotere markt en andere handelsvoordelen waardoor regio's die het moeilijker hebben ook economisch kunnen groeien. Er zijn ook heel veel subsidieprogramma's voor achtergestelde regio's.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

wied schreef:heist_175 schrijft: ... maar doen vooral "meer bevoegdheden op EU niveau". Gewoon omdat het zin heeft en zinvol is...

Allemaal heel logisch en terecht, maar we moeten wel rekening houden met het bestaan van de 3 musketiers: Frankrijk, Duitsland en de UK. Nu deze laatste zijn eigen boontjes dopt (c/m munt en centrale bank) is het de vraag hoeveel echte bevoegdheden nog gaan overgedragen worden aan de EU? Niet iedereen staat immers aan de EU kant van Verhofstadt bijvoorbeeld...
Zelfs na de Brexit smeekte de bevolking en nadien ook politici om een pandemie-aanpak op Europees niveau.
De goedkeuring en verdeling van vaccins was op EU-niveau en niet op land-, regio-, provincie- of gemeenteniveau.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Eigenlijk zouden we eerst voor we aan een splitsing moeten denken of een herfederalisering denken aan een beter Europa.

Waarmee ik niet zeg dat we de hervormingen moeten laten vallen maar misschien kijken welke bevoegdheden nog beter bij Europa ligt dan bij de federale regering.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

De EU zit erin voor de "lange" tijd, want zij bedienen de geldkraan. Maw hoe wanhopig ook, zij gaan niet weg en blijven het uitzingen want beter doen staat duidelijk niet in hun "terms of reference"...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Dizzy schreef: Klopt niet. Jij bent degene die steeds met emotionele argumenten afkomt. .
Vaststellen dat de ene helft in dit land geen flauw benul heeft van wat er in de andere helft vh land speelt heeft niets met emoties te maken.
dat is een feit dat je niet kunt ontkennen.

Roepen dat alle burgers hetzelfde willen?
Dat geldt voor alle 600 miljoen inwoners vd EU, alleen kiest elk land zo ongeveer zijn eigen pad om dat punt te bereiken. In Belgie raken we niet eens op dat pad, bv het gegeven dat we 30% vd tijd zelfs geen regering meer hebben.
geen argument of emotie maar een eenvoudige vaststelling

in Vlaanderen stemt 50% voor partijen die willen splitsen. geen argument of emotie maar een feit.
jij claimt dan dat al die kiezers eigenlijk totaal niets willen van die hun partijprogramma
zijn het racisten? De bakermat vh blok is A'pen, een multiculturele stad vindt ge amper op deze planeet.
onafhankelijk vlaanderen willen ze ook niet.
waar stemmen die Vlaams blok kiezers dan al 30j voor?

ik kijk naar het bedrijf belgie en dat loopt voor geen meter. De helft vd niveaus moeten eruit, misschien zelfs meer, en welke maakt mij eigenlijk niet uit.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dat is ook zwaar overdreven dat we geen flauw benul hebben van wat er elders speelt. We zouden dus niet weten wat er in Wallonië speelt maar we volgen wel de wereldpers :roll: Bekijk de pers in Vlaanderen en Wallonië, de grote artikels verschillen zoveel niet.

Bovendien zijn de zogenaamde grote verschillen qua overtuiging, cultuur enz ook te vinden BINNEN Vlaanderen. Heel die zever over volk is gewoon compleet achterhaalde emotionele en geromatiseerde onzin. Beginnen over emotionele argumenten terwijl men zelf afkomt met "volkeren", faut le faire, pardon my French.

Ik roep niet dat alle burgers hetzelfde willen, kan je nog meer veralgemenen? Ik heb wel een resultaat getoond van een bevraging in België naar de prioriteiten en ja, deze verschillen niet zoveel.

Een aantal mensen, ook voorstanders splitsing, hebben al aangegeven dat stemmen voor een partij NIET betekent dat men het ganse programma steunt. Voor een punt dat onderaan de prioriteitenlijst staat zal dat nog meer opgaan. Zelfs binnen die partijen zelf is niet eens iedereen voor dat ene programmapunt. Dit argument is dus klaar voor de vuilbak maar je blijft met deze denkfout afkomen.

Was er ECHT een meerderheid voor de splitsing in Vlaanderen dat hadden we al lang oproepen tot referenda gehad, helaas pindakaas. Er is maar een kleine minderheid voor te vinden en DAT is wel een feit. Zelfs een BDW heeft dat al meermaals toegegeven of is dat een Belgicist?

Antwerpen is inderdaad multicultureel en dat zal enkel toenemen. De vermenging gaat immers eerst via de grote steden maar door mobiliteit zal dit fenomeen gewoon overal verspreiden. Dat is onomkeerbaar, hoe vaak Vlaanderen zich ook in stukken zal kappen. Zelfs als Vlaanderen onafhankelijk wordt en Antwerpen de hoofdstad zal Antwerpen in grote mate multicultureel zijn. Je antwoordt nooit op mijn opmerkingen over wat je doet met al die Vlamingen die van veel verder komen dan Dardennen. Als Walen al niet tot ons volk behoren kunnen dat dan wel Vlamingen zijn? Zouden we onze steden dan niet beter splitsen in Vlamingenregio's en regio's voor niet-Vlamingen? Met ander volk valt immers niet samen te leven :lol:

Je kan om diverse redenen op VB stemmen. Omdat je Walen haat, omdat bompa bij de SS zat, omdat je bruinen haat, omdat je schrik hebt van de islam, omdat je ontevreden bent over de andere partijen, omdat je ene verzuurde mens zijt, omdat Van Langenhoven u nen toffe lijkt, omdat je graag voor niets naar het stembureau trekt,...

We komen echter overeen. Voor u maakt het ineens niet uit welk niveau verdwijnt en ik wil geen grondgebied en burgers opgeven dan komen we toch terecht bij gedeeltelijke herfederalisering oftewel zoals de overgrote meerderheid van landen het doet. Jij hebt minder niveau's en de meerderheid behoudt het land in de omvang zoals ze wensen. Perfect toch.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Dizzy schreef:Antwerpen is inderdaad multicultureel en dat zal enkel toenemen.
Antwerpen is dat altijd geweest! Als Brabantse stad.

Het is immers de stad van de 'Sinjoren', de 'vise platine', de stad waar men kan sjacheren of hoe met de Officina Plantiniana de Arabische en Ottomaanse cultuur in de Antwerpse Gouden Eeuw werd vereeuwigt via de boekdrukkunst en een aanzet gaf voor velen om Arabistiek te gaan studeren. Het is dus iets meer dan tram 24 en Borgerhout... Wie daar aan twijfelt kent Antwerpen niet.

Een stad met een wereldhaven kan uiteraard niet anders dan multicultureel zijn. Een haven die net groots is geworden door de poorten naar de wereld te openen...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Zo is dat, een havenstad is per definitie multicultureel...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Geldt niet enkel voor havensteden maar ondertussen voor alle steden en zelfs gemeentes van enig belang. De mobiliteit en handel is zodanig mondiaal geworden dat de indeling in volkeren compleet achterhaald is en dat is geen recente gebeurtenis. U opsluiten achter een muur is dus zowat het domste dat je tegenwoordig kan doen. Het is ook zinloos want er is amper verschil voor of achter de muur. De vermenging is al een onomkeerbaar feit.

Daarom vloekt de splitsing ook zo met wat Vlaanderen graag wil zijn. Een handelspartner met centrale ligging voor de ganse wereld... maar die niet in staat zou zijn om met Walen te handelen :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

petrol242 schreef:
Een stad met een wereldhaven kan uiteraard niet anders dan multicultureel zijn. Een haven die net groots is geworden door de poorten naar de wereld te openen...
blijft de vraag waarom daar zoveel mensen vlaams blok en, bij uitbreiding, rechts stemmen
racisten zijn het niet, bekrompen zijn ze niet, ze willen zich niet opsluiten, ze willen niet met niemand nog overeenkomen, ze wilen geen muur zetten het is een hypermulticulturele stad en het einde van belgie willen ze dus ook niet.

protest? tegen?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Tja, als je alle mogelijkheden op voorhand uitsluit buiten uw eigen mening dan is het gemakkelijk om vragen te beantwoorden :lol:

Antwerpen is net zoals overal meer dan 1 mening, 1 overtuiging, 1 politieke visie, 1 volk. Het is een mengelmoes van vanalles. Je hebt er dus evengoed racisten, bekrompen mensen en mensen die vinden dat de rest parking is net als groene hippies, linkiewinkies en vaccinwappies.

Het succes van VB in Antwerpen ligt voor een deel ook aan het feit dat heel wat kopstukken uit die regio afkomstig zijn en de partij daar ontstaan is.

Je zal het weer niet graag horen maar Antwerpen was ook goed vertegenwoordigd in de collaboratie waar veel mensen binnen de Vlaamse beweging actief waren. Er zijn dus ook historische verklaringen te vinden.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

@1207

Zij willen niet van overheidswege gedwongen worden het politiek-correcte-denken te vereren/gehoorzamen, it's that simple...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

wied schreef:@1207

Zij willen niet van overheidswege gedwongen worden het politiek-correcte-denken te vereren/gehoorzamen, it's that simple...
Dan is het inderdaad logisch te stemmen voor een partij die staat voor orde en tucht en die zelf meermaals fake news verspreidt :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Zijn er dan partijen die geen fake nieuws verkondigen?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

wied schreef:@1207
Zij willen niet van overheidswege gedwongen worden het politiek-correcte-denken te vereren/gehoorzamen, it's that simple...
veel woorden maar niet echt een duidelijk antwoord.
we stemmen op 2 partijen maar zijn het oneens met hun allerbelangrijkste programmapunten. dus zijn er andere redenen om erop te stemmen.

cultuurverschillen? is het toeval dat de vaccinatiebereidheid zo verschillend is in noord en zuid? is het toeval dat dat grote verschil opnieuw los op de taalgrens valt? Ik vermoed van wel en ik zal er verder niets bij denken.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik denk dat we beter de zorgsector afsplitsen want ook daar zien we minder vaccinatiebereidheid :roll:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Of de splitsers zelf, er schijnt heel veel antivaxxer-sentiment te zitten bij VB'ers :).
De splitsers worden gesplitst :angel:
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

wied schreef:Ken je (voor)geschiedenis:
https://vuyewouters.be/2016/07/12/11-ju ... -geholpen/
En dus wat Vuye&Wouters in dat artikel aan de Franstaligen verwijten, organiseren we nu in Vlaanderen opnieuw :).
De verkrampte houding mbt taal is tenenkrullend (herinner u commotie rond de naam van frietkoten etc).
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

heist_175 schreef: En dus wat Vuye&Wouters in dat artikel aan de Franstaligen verwijten, organiseren we nu in Vlaanderen opnieuw :).
welke gebieden is Vlaanderen aan het vervlaamsen?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Juist, naast "la Belgique a papa" hebben we nu ook "la Flandre a papa CVP e.a."...
Juist, niet meer vervlaamsen maar verkwanselen...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

1207 schreef:
heist_175 schreef: En dus wat Vuye&Wouters in dat artikel aan de Franstaligen verwijten, organiseren we nu in Vlaanderen opnieuw :).
welke gebieden is Vlaanderen aan het vervlaamsen?
Net zoals in het artikel de Franstaligen overal in BE het Nederlands weerden uit "eender wat" in Vlaanderen, zo weren al verschillende Vlaamse regeringen alle niet-Nederlandstalige invloeden uit Vlaanderen.
Bloedarmoede kondigt zich dan ook aan.
-> geen immersie-onderwijs
-> gedoe rond Engelstalige Masteropleidingen

Zo draaien we de nek om van de enige grondstof die we hebben: brains.
DirkJan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 20 apr 2017, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

heist_175 schreef: Terwijl de realiteit is dat we op VL-niveau net zo hard aan het kl*ten zijn dan op het BE niveau.
Vlaanderen één van de sterkste regio's, zeker in EU en zelf in de wereld. Restdeel België bij zowat het armste wat we in EU aantreffen. Maar Vlaanderen is keihard aan het kl*ten. Blijven herhalen. Ooit wordt het misschien wel waar. Vlamingen zijn gewoon rotverwend, zonder dat ze het ook maar zelf beseffen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Beeld u in waar we zouden staan als we het niet zo zouden verkl*ten :lol: (mobilteit, energie, onderwijs, zorg, milieu, ...).

Dat Wallonië+Brussel bij "zowat het armste wat we in EU aantreffen" zou zijn, zie ik graag in statistieken :).
Ze zijn veel minder goed bezig, maar "zowat het armste" lijkt me ook schromelijk overdreven. Maar je gaat hier het tegendeel komen aantonen met goeie, recente data :lol: ?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

heist_175 schreef: Net zoals in het artikel de Franstaligen overal in BE het Nederlands weerden uit "eender wat" in Vlaanderen, .
als je het artikel leest dan zie je dat het niet enkel om een taal weren gaat maar dat dit een totaal andere dimensie had.
actieve verfransing vd totale bevolking in Vlaanderen vanaf de leeftijd van 6j.

Nu goed, voor jou natuurlijk even erg als een Vlaamse administratie die zich gewoon aan de officiële taal houdt :)
dat dit ook geldt voor de 180 landen op deze planeet, enkel de officiële taal gebruiken, moeten we nu eventjes vergeten natuurlijk :)

Ik wist ook niet dat er pas sinds 1970 een nederlandstalige versie van onze grondwet is.
toch straf eigenlijk
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”