Splitsing van het land - discussie

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Er is nog minder volk dat vraagt om een fusie van Engeland (een eiland nota bene) en Duitsland dan om een splitsing van België. Een belachelijke vergelijking die dus nergens op slaat. Als je ervan uitgaat dat met een bepaalde bevolkingsgroep niets aan te vangen is, ben je inderdaad een racist.

We zitten ook met het gegeven Europa dat in feite op vele vlakken een fusie van landen is. Je kan je ook perfect Belg, Fransman, Duitser en Europeaan voelen. Zeker economisch heeft dat grote voordelen opgeleverd. De nationale regeringen hebben door de Europese regelgeving sowieso al veel minder te zeggen en zo kunnen ze ook veel minder verprutsen. Europa is niet perfect en veel zaken zouden nog verder moeten uitgewerkt worden maar in deze realiteit van mondiale handel en samenwerking een belachelijke oppervlakte nog verder opsplitsen terwijl de kleine delen nu al niet functioneren is hallucinant.

Het klopt dat Vlamingen niet kunnen onderhandelen maar uiteraard is dat volgens hen de fout van wie het wel kan :roll: Die calimerohouding zit er diep in en velen blijven dat riedeltje maar aframmelen. Men is blind voor eigen fouten en dus steekt men alles wat verkeerd gaat maar op anderen. Het is de schuld van...
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

...maar uiteraard is dat volgens hen de fout van wie het wel kan...

Nee Dizzy, dat is jouw eeuwige/eigen riedeltje! En denken dat de EU voor oplossingen gaat zorgen is evenmin erg overtuigend...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Code: Selecteer alles

Typische dooddoener die voorbijgaat aan het feit dat een (vlaamse) meerderheid zich steeds weer uiteen laat spelen door een franstalige minderheid (union fait la force, weet ge)...
Is toch vrij duidelijk een calimero-houding. Een meerderheid die zich laat uiteen spelen door een minderheid is gewoon een zwakke onderhandelaar, dat is een feit. Als je dat "steeds weer" doet ben je een nog zwakkere onderhandelaar maar dat is uiteraard de schuld van degenen die hun belangen wel verdedigen :roll:

En nergens zeg ik dat de EU dit intern probleem gaat oplossen maar ze gaan het zeker ook niet zomaar faciliteren. België is trouwens één van de oprichtende leden en de EU-administratie zit hier. Splitsing is al belachelijk en enkel gewenst door een kleine minderheid maar een uitstap uit de EU zou ons helemaal belachelijk maken.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

1207 schreef:ik kijk niet naar verschillen tussen mensen,[...]

en dan :
1207 schreef:ik wijs op verschillen tussen Vlamingen en Walen en hoe die verschillen zichtbaar zijn en tot enorme problemen leiden.
1207 schreef:volgens u:
taalverschil speelt geen rol
mediaverschillen speelt geen rol
cultuurverschil speelt geen rol
Ik kan even niet meer volgen maar het zal wel aan mij liggen... :roll:
Sasuke schreef:2 hanen in 1 hok werkt zelfs in de natuur niet … en wij brave Vlamingen denken dat we een regering kunnen vormen met een deel van het land waarvan elke Vlaming sinds kinds af aan over hoort dat ze ons geld kosten en dat we belastingen betalen om daar de schulden te bekostigen.
Oei, dan zitten we wel met een structureel probleem. Ik ken binnen Vlaanderen nog véél grotere transfers, die van de werkende bevolking naar de heren en dames met de hoge hoeden. Of de transfers naar de belastingparadijzen die een veelvoud daarvan zijn. Walen betalen evengoed mee aan de kapitaalvlucht van ook Vlaamse parasieten die zichzelf verrijken op de kap van de werkende klasse.
Sasuke schreef:Dus ja … we zijn al lang gesplitst in onze manier van leven, denken en oordelen.
Ik voel mij als 'elke Vlaming' toch niet aangesproken en al helemaal niet met uitspraken die uit een buikgevoel komen. Mijn dagelijkse interactie met Waalse collega's tonen zelfs het tegendeel aan.
wied schreef:Alsook geen rekening houdt met zogenaamde grendel/blokkerings-methodieken!
Alsof politici in Vlaanderen dat ook niet doen?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

petrol242 schreef: Ik kan even niet meer volgen maar het zal wel aan mij liggen... :roll:
dat de verschillen tussen Wallonië en Belgie bijna krek dezelfde zijn als tussen Vlaanderen en pakweg Duitsland, Finland of Portugal?
ge moogt dat hardleers blijven ontkennen natuurlijk,
velen hier hebben contact met buitenlanders zonder dat iemand de neiging heeft om die buitenlander de kop in te slaan.


in de geesten zijn Vlaanderen en Wallonie al lang gesplitst
het is alleen nog in politieke discussies dat wij Belgen plots allemaal tot 1 en hetzelfde volk behoren en zeker moeten samenblijven en ons moetne blijven vastrijden. Dat is blijkbaar volgens sommige de beste manier om onze maatschappij te organiseren.
het is vandaag deviltime en zoals altijd hebben wij dus Engelse termen nodig om een soort van samenhorigheidsgevoel te kunnen creëren
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Het feit alleen al dat een benaming als 'Vlaanderen' en 'Wallonië' in stand word gehouden boven op de provincies (om nog maar niet te spreken over vlaams- en waals brabant), zegt toch al genoeg ? Dat is een splitsing zelfs al benoemen ... (zie Spanje en Catalonie, Ierland en Noord-Ierland, ...)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Sasuke schreef:Het feit alleen al dat een benaming als 'Vlaanderen' en 'Wallonië' in stand word gehouden boven op de provincies (om nog maar niet te spreken over vlaams- en waals brabant), zegt toch al genoeg ? Dat is een splitsing zelfs al benoemen ... (zie Spanje en Catalonie, Ierland en Noord-Ierland, ...)
Dat streken/deelstaten namen hebben wil nog niet zeggen dat er genoeg animo is voor onafhankelijkheid.
Niemand streeft naar een onafhankelijk Friesland, Beieren,...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Vandaag in DS wordt duidelijk waar men dat grote verschil met Walen haalt:
'Vlamingen en Walen behoren tot onverenigbare rassen en zijn gene­tisch onbekwaam om samen te leven in één land’

Hoofdredacteur Pascal Verbeken duikt in Wilfried in het onderzoek van Julien Fraipont (1895)

Men zou ook kunnen kijken naar de schedelstructuur. Althans­, zo beweerde onderzoeker Julien­ Fraipont op het einde van de negentiende eeuw in Les origines des Wallons et des Flamands. Aan de schedel kun je zien of iemand een ‘type flamand’ is, dan wel een ‘type wallon’. Verbeken neemt gretig de proef op de som. Wat blijkt? PS-voorzitter Paul Magnette heeft de schedel van een ‘type flamand’. N-VA-voorzitter Bart De Wever die van een … u raadt het al.
Nu snap ik ineens waarom BDW graag afspreekt met Waalse politici achter de schermen en Waarom Magnette wil onderhandelen met de Vlamingen :lol:

Er is ook een nieuwe transfer ontdekt, van vaccins uit Wallonië naar Vlaanderen. Spijtig genoeg ook vandaag weer een Vlaamse mislukking in het nieuws na een rapport van het Rekenhof over de VDAB.

In de geest van 1207 is de splitsing een feit maar in de realiteit van Vlamingen en Walen is België nog altijd 1 land waarvan de overgrote meerderheid dat zo wil behouden. De meerderheid denkt niet in volkeren of scheldelstructuren maar beseft dat leven in één van de beste regio's ter wereld niet moet afgebroken worden omwille van onverwerkte frustraties over een kaalgeschoren bompa. Nu ligt den Duits ook nog uit Euro2020. Moet er nog zand zijn?

En over Engels, Vlaanderen heeft blijkbaar Flanders trade and investment nodig om handel te drijven om over Flanders technology te zwijgen. Nederlands stelt wereldwijd niets voor en restaurants met Franse of andere taalvarianten bestrijden is een zoveelste pijnlijk teken van absurde navelstaarderij waar men elders smakelijk om lacht. Het zijn dat soort mensen die surfen naar webstekken en hun afdrukken halen uit af(d)rukkers :lol: Jammer dat ze zelf vaak Hesp of Burgerlijk zouden heten als ze consequent zouden zijn :lol:

En de termen noord en zuid-Limburg bestaan ook maar geen hond wil daarom ook een splitsing.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ik bedoel dat zulke 'benamingen' echt niet bevorderlijk zijn voor een éénheid en het is anders als je meerdere benaamde landsdelen hebt (zijn provincies niet voldoende) dan als je er eigenlijk maar 2 hebt (oostkantons erbuiten gelaten)

En een term of duiding t.o.v. een bestaande aftekening is toch wel net iets anders dan 'Vlaanderen' en 'Wallonië' om een fxxing taalsplitsing aan te duiden. Hoe duidelijk moet het nog zijn dat er langs alle kanten gesplitst wordt (regering, partijen, taal, benaming, mentaliteit) dat het eigenlijk een klucht is dat "België" nog bestaat ... wat is "België" ? Er is niets, maar dan ook niets, dat ons verenigd als Belgen in mijn ogen ... je bent Waal of Vlaming, je bent enkel "belg" wanneer het over een internationale- of commerciële zaak gaat.

Ik begrijp wel dat een splitsing niet de beste oplossing is, beter zou zijn dat we 1 belgië worden, wat ook de reden is waarom de meerderheid (vermoedelijk) nog steeds tegen een splitsing is, maar een splitsing lijkt er mij sneller van te komen dan een correcte eenmaking en federalisering.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Sasuke schreef:Ik bedoel dat zulke 'benamingen' echt niet bevorderlijk zijn voor een éénheid en het is anders als je meerdere benaamde landsdelen hebt (zijn provincies niet voldoende) dan als je er eigenlijk maar 2 hebt (oostkantons erbuiten gelaten)

En een term of duiding t.o.v. een bestaande aftekening is toch wel net iets anders dan 'Vlaanderen' en 'Wallonië' om een fxxing taalsplitsing aan te duiden. Hoe duidelijk moet het nog zijn dat er langs alle kanten gesplitst wordt (regering, partijen, taal, benaming, mentaliteit) dat het eigenlijk een klucht is dat "België" nog bestaat ... wat is "België" ? Er is niets, maar dan ook niets, dat ons verenigd als Belgen in mijn ogen ... je bent Waal of Vlaming, je bent enkel "belg" wanneer het over een internationale- of commerciële zaak gaat.

Ik begrijp wel dat een splitsing niet de beste oplossing is, beter zou zijn dat we 1 belgië worden, wat ook de reden is waarom de meerderheid (vermoedelijk) nog steeds tegen een splitsing is, maar een splitsing lijkt er mij sneller van te komen dan een correcte eenmaking en federalisering.
Wat een onzin, overal bestaan regionale aanduidingen en die leiden niet tot afsplitsing. Het ene heeft niets met het andere te maken. Limburg heeft nooit tot Vlaanderen behoort, dat moet dan toch zeker afsplitsen van Vlaanderen in die "logica" :lol:

Het is geen klucht dat België nog bestaat want de overgrote meerderheid wil dat. Die meerderheid beseft ook dat je niet zo beperkt bent als mens om u enkel Waal of Vlaming te voelen dat kan perfect SAMEN met Belg, Limburger, Europeaan, wereldreiziger, muziekliefhebber, bon vivant, etc.... zijn.

1 België is inderdaad beter maar waarom in een doodlopende straat verder gaan terwijl de meerderheid wel degelijk liever de andere kant op zou gaan? Behoud de goede hervormingen en pas voor de rest de bevoegdheden toe zoals in de rest van de wereld. Walen en Vlamingen haten mekaar niet en samenwerking is in beider belang, nu de politiek nog overtuigen dat we best zonder hun vele zelfgemaakte postjes kunnen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Dizzy schreef: Er is ook een nieuwe transfer ontdekt, van vaccins uit Wallonië naar Vlaanderen.
Nogmaals bewijs zeker dat die Vlaming en Waal nu net niet hetzelfde denken? Er is toch een opmerkelijk verschil in vaccinatiebereidheid tussen het noorden en het zuiden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

We moeten niet ver zoeken om gelijkgezinden te vinden... op UB. Gaan we die best ook niet afsplitsen want geef toe, met die mensen valt absoluut niet te leven. Ik heb uiteraard enkel vrienden met wie ik perfect dezelfde mening deel :roll:

Kortom, een andere opvatting betekent NIET dat je niet kan samenleven, we bewijzen dagelijks het tegendeel.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Dizzy schreef:We moeten niet ver zoeken om gelijkgezinden te vinden... op UB. Gaan we die best ook niet afsplitsen want geef toe, met die mensen valt absoluut niet te leven. Ik heb uiteraard enkel vrienden met wie ik perfect dezelfde mening deel :roll:
Kortom, een andere opvatting betekent NIET dat je niet kan samenleven, we bewijzen dagelijks het tegendeel.
het gaat niet om individuen
met Duitsers kom ik perfect overeen hoor,
maar met hen dan maar ineens 1 land worden? lijkt me geen strak plan en jij vindt dat ook geen goed idee.

je gaat toch akkoord dat Tsjechië, na de splitsing van Slowakije, niet verder afgesplitst is tot op wijkniveua hé?

Hoe komt dat volgens u? Dat is tenslotte 1 van uw hoofdargumenten tegen een splitsing van Belgie? Voor je het weet wil het district Borgerhout blijkbaar ook afsplitsen en onafhankelijk worden

hetzelfde zie je trouwens in al die andere landen. Polen/slovenie/kroatie/...zijn afgesplitst en onafhankelijk geworden maar toch niet verder versnipperd tot op provinciaal niveau.
waarom niet?

Aangezien je dit in Oost-Europa nergens ziet zou ik graag willen weten waarom dit in Vlaanderen dan blijkbaar heel zeker wel zal gebeuren volgens u
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

België IS al een land net als Duitsland dat is. Er is geen meerderheid die België weg wil en ook geen die een samensmelting met Duitsland wil (op een paar gefrustreerde oostfronternakomelingen na). Jij bent dus voor een verandering die blijkbaar slechts een kleine minderheid wenst.

Bekijk de Vlaamse beweging zelf. Ze zijn al zo vaak gesplitst dat de verdeeldheid compleet is, ze kunnen met niemand overweg en nog minder met zichzelf, logisch dat die kleine minderheid altijd wel een volk vindt waar ze niet mee kunnen leven.

Het is ook vreemd, of net niet, dat geen enkele staatshervorming door hen is gerealiseerd.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Dizzy schreef:België IS al een land net als Duitsland dat is. .
en waar in Duitsland is er dan een taalgrens die als feitelijke binnenlandse grens fungeert?
?

de Vlaamse beweging interesseert me eigenlijk niet. Of wil je me opnieuw in de hoek vd collaboratie duwen? Na 5 decennia van dat soort discours snap ik dat mensen ook openlijk tegen een splitsing zijn omdat ze niet voor extreme neonazi-racist collaborateur versleten willen worden.

Jij blijft, 75j na de oorlog, ook systematisch op die nagel kloppen en probeert me al de hele tijd in die rechts-radicale hoek te drummen. Zo'n suggestief verwijt alsof ik Walen zou haten en er niet wil mee overeenkomen hoort uiteraard ook bij dat discours
dat is puur op emoties of op de man spelen en heeft niets met inhoud te maken.

simpele vraag
Waarom is Kroatie, na het uiteenvallen van Joegoslavië, niet doorgesplitst tot op provinciaal niveau of nog lager? Dat is tenslotte 1 van uw schrikbeelden die ge hier ophangt als Vlaanderen onafhankelijk zou worden.
Ook in het democraitsche Kroatië hebt ge een politiek spectrum van links tot rechts en bijhorende meningsverschillen.

Dezelfde vraag gaat op voor bijna alle landen in Oost-Europa.
Laatst gewijzigd door 1207 op 02 jul 2021, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

En het splitsen van het land heeft m.i. meer te maken met hoe we regeren en de centen verdelen dan mijn mening over Walen. Ik heb trouwens geen enkel probleem met Waalse collega's, nog met waalse mensen, nog met waalse (vul iets in). Ik heb WEL een probleem met het feit dat de bestaande constructie met een Vlaams en een Waalse regering niet werkt en ongelijkheid (en dus verdeeldheid) in de hand werkt. Mijn mening is dat dit vooral is omdat de Waalse minderheid evenveel (en meer) rechten (en centen) wil dan de Vlaamse. En als het niet lukt om samen te werken, dan ga je uiteen ... dat is soms beter voor iedereen !

En zoals 1207 al zegt, het goedkope en platvloerse discours van Dizzy om mensen direct een bepaalde strekking of ideologie op te dringen omwille van een bepaalde mening is echt :bang:
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik heb jaren aan die grens gewoond. Ik kan u verraden, ze is zelfs amper te zien als je het niet weet. Het is een even harde grens als tussen Belzele en Evergem.

Ik duw u nergens in maar het is helaas een feit dat heel wat mensen uit de Vlaamse beweging nogal een donkerbruine geschiedenis kennen ook al zijn ze tegen bruin en zeker donkerbruin :lol: Ik kan er ook niet aan doen dat dit nu eenmaal een feit is. Ik heb niets tegen de Vlamingen die voor hun rechten opkomen maar men hoeft daarvoor niet onnodig mensen tegen elkaar op te zetten.

Je hebt niets tegen Walen buiten dat je beweert dat men er niet mee zou kunnen leven :lol: Ik vind dat niet echt respectvol. Waarom zou ik tegen een Waal moeten zijn? Ik ben nog geen enkele tegengekomen waar ik boel mee had, niet in mijn privéleven, noch professioneel. Maar volgens u kan ik er niet mee leven. Ik heb inderdaad meer problemen om te leven met mensen die nazi's als voorbeeld nemen of hun praktijken graag imiteren. Ik heb daar zo mijn redenen voor. Ik kan er toch niet aan doen dat de grootste voorstanders politiek in dat spectrum zitten.

Verdere afsplitsing is geen schrikbeeld maar gewoon een logische verderzetting van dezelfde logica die je gebruikt voor de splitsing. Kan ik er wat aan doen dat die logica niet logisch blijkt eens het niet meer over Walen gaat. Kijk naar de Brexit, dat is maar een uitstap uit de EU en toch duiken er opnieuw wensen op om af te splitsen. Die afsplitsingslogica wordt dan in Vlaanderen ineens weer minder logisch als men gemeentes wil fuseren maar provincies als Limburg wil opdelen :bang:

Ik ben in Kroatië geweest net na de oorlog. Het was een vies beeld van uitgebrande dorpen en vernielde huizen en scholen. Ongelofelijke oorlogsmisdaden en persoonlijke drama's. Veel mensen met ontbrekende ledematen en andere verwondingen. De psychische schade nog groter. Dat wil je echt niet meemaken. Mensen die elkaar haten door de agenda van enkele extremisten. Net die ervaring heeft me de zever over de splitsing mee doen inzien. Mensen tegen elkaar opzetten heeft nooit iets opgeleverd buiten pure ellende. Hier is er geen haat en daarom reageer ik fel tegen al wie dat toch wil voorstellen als realiteit. We hebben het supergoed in ons paradijsje, laat ons dat zo houden. Ik hoef geen Walen te haten voor mijn geluk en niemand kan me dat wijsmaken.

Als het enkel over centen zou gaan dan kom je terug op de stromen naar andere provincies als Limburg, daar kan je exact dezelfde logica op toepassen. Ik heb geen probleem met stromen tussen regio's en zelfs niet als grotere bijdrager dan ontvanger. Die stromen bestaan overal. Dit betekent immers dat mijn regio het beter heeft en een ander slechter. Ik wil het omgekeerde niet en ik kan ermee leven dat minder gelukkige mensen iets krijgen, net zoals ik kan leven dat mensen met kinderen voordelen krijg waar ik zonder kinderen geen recht op heb. Voor afgunst is er altijd wel iets te vinden maar ik vind het altijd vreemd dat iemand die het beter heeft afgunstig is op iemand met minder. De stromen gaan bovendien niet altijd in dezelfde richting en er zijn al afspraken over de beperking ervan.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

Sasuke schreef:hoe we regeren en de centen verdelen dan mijn mening over Walen
We zijn er. Dé essentie waarover het gaat. Idem dito in Catalonië, Tjechië indertijd, discussie leeft zelfs in Beieren, die vinden dat ze meer betalen aan Duitsland dan dat ze terugkrijgen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Dizzy schreef: Ik duw u nergens in
maar je hebt bereikt wat je wil

het gaat niet meer om een onafhankelijk vlaanderen en of dit een optie zou zijn,
je hebt het nu volledig richting nazisme geduwd en gestuurd
iedereen die nog maar de illusie durft wekken om dat heel misschien te durven overwegen of bekijken is onmiddleijk een collaborerende bruine neonazi.
zoals gezegd, die periode is 75j geleden maar jij leeft er blijkbaar og volledig in

inhoudelijk reageren?
waarom is Kroatië/tsdjechie/slowakije/slovenie/... niet verder opgesplitst tot op hun provinciaal niveau of zelfs verder?
dat vrees je toch voor Vlaanderen? De splitsing stopt niet bij Vlaanderen maar zal zich, volgens u, doorzetten tot op provinciaal of misschien wel gemeentelijk niveau
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Is enkel een nevendiscussie. Het geldargument is enkel een middel om mensen tegen elkaar op te zetten. Ze zitten aan uw geld. Dat is een oud en goed werkend middel. Als je denkt dat iemand van u steelt zal je boos worden en DAT is wat men wil gebruiken om een splitsing te bekomen.

Tuurlijk is Vlaanderen een optie, dat betwijfel ik niet eens, ik betwijfel wel of het een verstandige optie is en of je er ooit een draagvlak voor gaat vinden.

Voorbije periodes en zeker de grote fouten hebben 1 functie, ervan leren. Ik leef dus niet meer in die periode maar ik wens ze ook niet opnieuw te beleven vandaar dat ik geleerde lessen niet vergeet. Trouwens het is niet dat de aanhangers van de collaboratie zodanig van idee veranderd zijn, zij leven nog altijd in die tijd en dus moeten we blijven opletten. Misschien hadden we destijds beter wat harder geweest dan was de oplettendheid nu minder nodig.

Ik vrees niet echt een verdere opsplitsing want ik vrees zelfs de opsplitsing niet gezien er na zoveel jaren nog altijd niet meer voorstanders van zijn. Het is gerommel in de marge. Heel duur en inefficiënt gerommel maar de Belgen willen dat betalen want wij betalen immers graag weet men boven.

Je kan blijkbaar geen verschil zien tussen een logica en realiteit. Ik geloof niet dat uw logica ooit realiteit zal worden of toch niet in onze tijd op deze bol tegen deze "snelheid". Een verdere opdeling kan volgens uw eigen logica wel degelijk maar deze acht ik nog minder snel realiteit worden dan de splitsingsdromen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Dizzy schrijft: ...We hebben het supergoed in ons paradijsje...


Typische dooddoener weer... :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

...en waar is het dan zoveel beter?

Weet je wat een dooddoener is, alles een dooddoener noemen zonder argumentatie.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Tuurlijk is Vlaanderen een optie, dat betwijfel ik niet eens, ik betwijfel wel of het een verstandige optie is en of je er ooit een draagvlak voor gaat vinden.
maar wat zijn je echte argumenten? argumenten die verder gaan dan emotie? denk aan jouw constante nazibeschuldigingen, in verschillende varianten weliswaar.
argumenten die niet al bij voorbaar worden ontkracht door bestaande voorbeelden vd talloze landen die in de afgelopen 2 eeuwen zijn gesplitst?
Voorbije periodes en zeker de grote fouten hebben 1 functie, ervan leren.
is het uiteenvallen van Tsjechoslowakije of Joegoslavië dan een fout?
Ik leef dus niet meer in die periode maar ik wens ze ook niet opnieuw te beleven
vandaar dat ik geleerde lessen niet vergeet. Trouwens het is niet dat de aanhangers van de collaboratie
en opnieuw link je dus richting nazisme, opnieuw die goedkope en belachelijke beschuldiging.
Moet ik me nu al gaan verdedigen dat ik de gaskamers veroordeel en afkeur? simpelweg omdat onafhankelijkheid een optie is?

de splitsing heeft maar 1 doel, ons land dat beter functioneert. kijk hoe vandaag onze 7 regeringen ruziemaken over Portugal?
opnieuw wil de ene naar links, de andere naar rechts en komt er een halfbakken compromis uit om gewoon rechtdoor te blijven gaan.

laat de ene naar links en de andere naar rechts gaan. Wat is daar nu mis mee? of ga je weer verwijzen naar het hakenkruis omdat je inhoudelijk niets in te brengen hebt?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

1207 schreef:
petrol242 schreef: Ik kan even niet meer volgen maar het zal wel aan mij liggen... :roll:
dat de verschillen tussen Wallonië en Belgie bijna krek dezelfde zijn als tussen Vlaanderen en pakweg Duitsland, Finland of Portugal?
Nee je sprak jezelf drie keer tegen. En ge moogt er dan uit knippen wat je wil. Het begint nogal lullig te worden. Ik zal het nog eens herhalen :
1207 schreef:
ik kijk niet naar verschillen tussen mensen,[...]
1207 schreef:
ik wijs op verschillen tussen Vlamingen en Walen en hoe die verschillen zichtbaar zijn en tot enorme problemen leiden.
1207 schreef:
volgens u:
taalverschil speelt geen rol
mediaverschillen speelt geen rol
cultuurverschil speelt geen rol
... Tja, tot daar dat debat dus en dat ter zijde...
Sasuke schreef:Ik bedoel dat zulke 'benamingen' echt niet bevorderlijk zijn voor een éénheid en het is anders als je meerdere benaamde landsdelen hebt
Allez Sasuke, weet je nu hoe je mij als geboren Brabander kwetst? Je gaat toch niet zeggen dat 'de parking' hetzelfde is als 't Stad?
Sasuke schreef:En het splitsen van het land heeft m.i. meer te maken met hoe we regeren en de centen verdelen dan mijn mening over Walen.
De splitsing heeft te maken over hoe ze Jan Modaal nog wat meer centen uit zijn zakken kan kloppen. Van beneden naar boven en niet van noord naar zuid. Misschien eens een keer goed kijken wat en wie er ongelijkheid creëert en wie er meer centen en macht wil krijgen :roll:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Het simpelste zou zijn als we gewoon al al de dubbele bevoegdheden eruit halen door ofwel te splitsen of te herfederaliseren. 1207 komt eraan met 7 volksgezondheidsministers. Wel als we dat terug volledig federaal maken is dat maar 1 minister. Je kan nog steeds stukken van de zorg regionaal maken zonder daar een minister voor te moeten voorzien. Dat kan dan bevoorbeeld gewoon een agentschap met een secretaris-generaal(of directeur-generaal) zijn ipv een minister. Wel dan uiteindelijk dat zij een eigen koers kunnen varen met hun budget. Dat is dan een compromis om een minister te laten vallen.

Er zijn zoveel mogelijkheden om te zorgen dat de noodzakelijke dingen federaal bestuurd worden maar ook de regionen vrijheid geeft.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

boonpwnz schreef:Je kan nog steeds stukken van de zorg regionaal maken zonder daar een minister voor te moeten voorzien. Dat kan dan bevoorbeeld gewoon een agentschap met een secretaris-generaal(of directeur-generaal) zijn ipv een minister.
wat jij voorstelt is dus exact de onzin die we vandaag hebben.
stukken zijn regionaal, agentschappen en taksforces zijn er genoeg en beke mag je voor mijn part een andere naam geven.

ik stel voor dat je daar dan hetzelfde pr-bureau voor aanspreekt dat zich bezig houdt met afkortingen verzinnen voor onze overheid.
kunnen die mannen een paar reisjes boeken naar sterrenhotels om optimaal te brainstormen over die nieuwe naam voor Beke, uiteraard met belastingsgeld
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

boonpwnz schreef:Het simpelste zou zijn als we gewoon al al de dubbele bevoegdheden eruit halen door ofwel te splitsen of te herfederaliseren. 1207 komt eraan met 7 volksgezondheidsministers. Wel als we dat terug volledig federaal maken is dat maar 1 minister. Je kan nog steeds stukken van de zorg regionaal maken zonder daar een minister voor te moeten voorzien. Dat kan dan bevoorbeeld gewoon een agentschap met een secretaris-generaal zijn ipv een minister.

Er zijn zoveel mogelijkheden om te zorgen dat de noodzakelijke dingen federaal bestuurd worden.
Dit is inderdaad waar. Enkel nog federale ministers, en voor sommige zaken die regionaal georganiseerd moeten worden kan je een "onderminister" (of hoe je het ook wil noemen/organiseren) voorzien.

En voor die "regionale" zaken enkel de verkozen parlementsleden van die regio laten beslissen. En zijn -tig van mogelijkheden om dit op te lossen. Maar vooral moet er politieke wil zijn.

@1207
Inhoudelijk heb je eigenlijk nog niet véél gereageerd. Wijzen naar andere landen, zonder enige nuance van situaties, is niet inhoudelijk maar gewoon trachten uw gelijk te behalen zonder argumenten. Ik kan dubbel zoveel landen als u opnoemen waar men NIET wil splitsen zonder enige argumentering erbij te geven.

Wijzen op verschil van media is gewoonweg een zielig argument. Sommigen lezen enkel hln, sommigen enkel hbvl, anderen weer gva. Zijn die mensen dan ook verschillend genoeg om niet dezelfde nationaliteit te hebben?
Wijzen op verschil van cultuur, terwijl vlaamse/waalse jongeren cultureel gesproken misschien wel meer gelijk zijn dan met hun buren. Of sportmensen en denksport-mensen, of ....
Wijzen op verschil van politieke mening? Dat is de democratie in werking. Je kan natuurlijk altijd een 1-partijstelsel of ideologische overtuiging als dominante organisatie wensen, maar liever toch niet hier.

Het enige wezenlijke verschil is de taal. Maar er zijn ook tientallen landen waar men niet splitst ondanks taalverschillen.

Alleen al het feit dat u vragen aan pro-splitsers over hoe die gesplitste toekomst eruit zou zien, (zowel sociaal, economisch, financieel, europees, als op wereldvlak) bestempeld als bangmakerij toont aan dat zij eigenlijk géén argumenten hebben. Buiten het gekrijs over transfers en verschillende democratieën/culturen/talen natuurlijk.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

Ik haat de Walen helemaal niet, ik heb er familie wonen.
Maar voor Vlaanderen zou het veel veel beter zijn mochten we toch zwaar doorsplitsen.
We leven in verschillende culturen.
Ding is dat de Walen het alleen niet gaan overleven en dat de meeste echt niet bij Frankrijk willen gaan. Dat wordt bij ons onderschat. Tis niet enkel Vlaams geld.
Corona heeft de splitsing terug wat versneld. Het geld was al op, nu is het meer dan op. Al die cadeaus die de federale regering heeft gegeven, die jaar na jaar nu betaald gaan moeten worden, hebben het onmogelijk gemaakt om de komende decennia nog maar in de buurt te komen van een begroting in evenwicht.
Vlaanderen gaat dit nog voor zichzelf kunnen betalen maar niet voor Brussel en Wallonië erbij.

In the end komt het altijd neer op geld en hoeveel gaan de Vlamingen nog willen betalen om dit land recht te houden.

Edit: kwam net dit artikel tegen
https://www.tijd.be/dossier/weekboekpol ... hock:-jGuc

De PS is klaar om Belgie uit te verkopen om het Waalse schip drijvend te houden. Anders zouden ze wel eens "echte" besparingen moeten gaan doen :-).
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

En het argument van de transfrers is pure nonsen.

Dit is uit een artikel van de tijd achter een betaalmuur maar je kan 5 van die artikels gratis lezen.
Nog een interessant gegeven: de geldstromen tussen de Belgische gewesten zijn kleiner dan die in enkele andere landen. In Duitsland betalen de deelstaten Hamburg en Beieren bijna 2.500 euro per persoon per jaar. Saksen-Anhalt is dan weer een nettobegunstigde met 4.700 euro per inwoner. Hetzelfde verhaal in Frankrijk. Île de France, de regio rond Parijs, draagt netto 5.325 euro per inwoner bij ten voordele van de andere Franse regio’s. Ook in Nederland en Spanje stellen we hetzelfde vast.

Vandaar mijn conclusie: Vlaanderen levert onmiskenbaar een grote bijdrage aan de nationale solidariteit. Daar valt niet over te discussiëren en het is bovendien belangrijk. Maar er is niets abnormaals aan. Bovendien betaalt Vlaanderen minder dan andere Europese regio’s die even welvarend zijn.
https://www.tijd.be/dossiers/noord-zuid ... 17076.html
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het is inderdaad veel verstandiger om naast de splitsingsdrang ook eens te herbekijken wat beter federaal kan gebeuren. Het opdelen in subbevoegdheden is net het probleem van vandaag, we zijn daar al serieus in doorgeschoten. De grote bevoegdheden die nuttig waren zijn al opgedeeld (onderwijs, taal, cultuur).

Vlaanderen is misschien groot genoeg om alleen verder te kunnen al zal het ook een serieuze aderlating zijn. Brussel is dat niet en Wallonië zal in zware problemen komen. Gezien de ligging en de feitelijke zakelijke banden is het niet in ons voordeel dat die regio's het slechter krijgen want ook dat zal invloed hebben op ons, zowel praktisch als financieel.

Men beweert dat de bedoeling is om alles beter te laten werken maar waarom werkt het dan niet beter waar men al opgesplitst heeft, ook als deze bevoegdheden volledig Vlaams zijn? Waarom ziet men exact dezelfde tekortkomingen bij deze nieuwe Vlaamse instellingen, politici dan voorheen? Ook aan het geruzie komt binnen Vlaanderen geen einde, integendeel.

Splitsen kan MAAR ik blijf herhalen, de vraag is of het wel verstandig is. Het feit dat sommige landen (vaak om andere redenen) splitsten wil niet zeggen dat ze beter af zijn dan voor de splitsing en we weten al helemaal niet wat het zou geweest zijn zonder splitsing. Die verwijzingen zijn dus weinig nuttig want elke case is anders.

Bovendien is het aantal landen dat niet splitst veel groter,ook als de taal- en cultuurverschillen veel groter en talrijker zijn dan bij ons, allemaal dommeriken? Geen enkel land heeft ons systeem overgenomen, dat zegt ook heel veel. Het beste en meest courante systeem is nog altijd van een zo groot mogelijk grondgebied zodat je over een grote markt beschikt en schaalvoordelen kan toepassen en risico's beter kan spreiden. Er is daarom veel oorlog gevoerd waarom deed men dat als men gewoon alles kon oplossen door zichzelf op te lossen?

Deze economische principes die je niet zomaar kan negeren. Bedrijven streven ook naar groei door overnames, fusies en marktaandeel te winnen. Zo kunnen zij kosten spreiden, risico's spreiden en zelfs met kleine marges meer verdienen. De splitsingslogica botst hiermee frontaal.

De befaamde calimerohouding "zij zijn groot en wij zijn klein" botst ook met de drang om nog kleiner te worden. Het is bovendien een uitvlucht voor losers die ipv in eigen borst te kijken bij fouten eerder de schuld op anderen wil leggen. Met zo'n personeel kom je nergens. Problemen pak je aan door aan de structurele oorzaken te werken, niet door het probleem op te splitsen en te doen als enkel anderen de oorzaak waren. Dat is helaas al bewezen in de vele reeds opgedeelde bevoegdheden.

De regio's leven inderdaad voor een deel op kap van het federale maar dat is eindig. De kracht van verandering bracht ook daarin... geen verandering wel een uitdieping van de put door een ongedekte cadeau aan de bedrijven. Deze rechtste door Vlaanderen gedomineerde regering was ook niet lief voor de burger want zij kregen een verhoging van de pensioenleeftijd en oa een indexsprong als cadeau. Ook de nieuwe schulden mogen ze afbetalen. Tot overmaat van ramp ging men zelf lopen van het zinkende schip. Tel daarbij dat voor deze economische cadeau's voor de happy few de principes van onafhankelijk onverwijld in de frigo konden. Vlaanderen is een marketingstunt die Falminganten gebruikt als wegwerpvoorwerpen of ingevroren kiekens als de echte agenda kan gerealiseerd worden.

Kijken we naar de reeds Vlaamse bevoegdheden dan is het ook huilen met de pet op. De zaken worden duurder, ingewikkelder en strenger voor de gebruiker. Momenteel is men de zorg aan het uitverkopen aan de privé om Antwerpen een plezier te doen, alé de mannen die eraan gaan verdienen toch. De zieke Antwerpenaar zal ervoor betalen en nadien alle zieke Vlamingen. Sommige zieke Vlamingen ijveren echter nog voor dit model :bang:

Dat stoort mij aan deze zaak. Men is zeer bereid om op andere burgers te kakken over transfers maar de enorme kosten die dit waanzinnige systeem, dat nergens anders bestaat, te onderhouden kost veel meer en daar is veel minder heisa over. Zou dit misschien de ware reden zijn van de ijver om mensen tegen elkaar op te zetten?
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Dizzy schrijft: ...en waar is het dan zoveel beter?

In Denemarken bijvoorbeeld, want amper 2.500 coronadoden daar is toch aanzienlijk paradijselijker!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Waar wacht je op?
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

yaris schreef:Ik haat de Walen helemaal niet, ik heb er familie wonen.
Maar voor Vlaanderen zou het veel veel beter zijn mochten we toch zwaar doorsplitsen.
We leven in verschillende culturen.
En wat zijn is dan exact die verschillende culturen? Andere tv programmas?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Zij kijken naar Pékin Express en wij naar Peking Express en wij gaan naar de fituur en zij naar een friterie :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Med schreef:
yaris schreef:Ik haat de Walen helemaal niet, ik heb er familie wonen.
Maar voor Vlaanderen zou het veel veel beter zijn mochten we toch zwaar doorsplitsen.
We leven in verschillende culturen.
En wat zijn is dan exact die verschillende culturen? Andere tv programmas?
Ik woon net op de taalgrens en dat is niet zoveel verschil met een landsgrens.

Kwa cultuur moet je gewoon eens naar de verkiezingsuitslagen kijken van de laatste decennia, dan weet je het wel ;)
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Gray schreef:
Med schreef:
yaris schreef:Ik haat de Walen helemaal niet, ik heb er familie wonen.
Maar voor Vlaanderen zou het veel veel beter zijn mochten we toch zwaar doorsplitsen.
We leven in verschillende culturen.
En wat zijn is dan exact die verschillende culturen? Andere tv programmas?
Ik woon net op de taalgrens en dat is niet zoveel verschil met een landsgrens.

Kwa cultuur moet je gewoon eens naar de verkiezingsuitslagen kijken van de laatste decennia, dan weet je het wel ;)
Ik wist niet dat verkiezingsuitslagen of politieke voorkeur tegenwoordig ook al tot cultuur verheven was :lol2:
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Dizzy schreef:Zij kijken naar Pékin Express en wij naar Peking Express en wij gaan naar de fituur en zij naar een friterie :lol:
en in het duitstalig gedeelte gaan ze naar de pommesbude
bewijs dat wij allemaal 1 volk zijn zonder enig verschil?

waarom eignelijk al die staatshervormingen, daar snap ik nu niets meer van
als ge da hier zo leest gewoon helemaal terugdraaien want volstrekt overbodig blijkbaar
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Dizzy schreef:Het is inderdaad veel verstandiger om naast de splitsingsdrang ook eens te herbekijken wat beter federaal kan gebeuren.
De regionalisering terug draaien is idd een alternatief naast de splitsing; beiden bereiken hetzelfde doel, nl minder bestuurslagen. Maar zoals al enkele keren gezegd, ligt deze piste politiek nog veel moeilijker.

Dit zou de droom zijn van VB, alles dat fout gaat in de federale regering - en er zal veel fout blijven gaan, ongeacht of je nu voor splitsing/federalisering gaat - kunnen ze politiek recupereren. Ik zie dan een scenario mogelijk zoals bij de Eurosceptische partijen in het VK pre-Brexit. Een VB dat verder groeit, op zichzelf richting 50% gaat (zonder N-VA) wat lichtjes een horrorscenario is, en zelfs als ze nog net onder de 50% blijven steken zodanig dominant zijn dat elke federale regering een Franstalig overwicht zal bevatten wat de cirkel nog versnelt. Uiteindelijk komt er dan door de dominantie ook een splitsing, alleen hebben we weer massaal veel tijd verloren wat niet had gehoeven. En duizend keer liever een splitsing door N-VA+VB dan enkel door VB, al was het maar omdat BDW het "ranzige" deel van VB zal blokkeren.

Tegelijk is de splitsing de nachtmerrie van VB, net zoals de Brexit bij de Eurosceptische partijen. Plots valt een groot deel van de bestaansreden weg en moet ze terugplooien op haar anti-migrantenprogramma waarmee ik hen veel succes wens (not), en gaat ze noodgedwongen moeten terugvallen op haar oudste kiezers. RIP rijkelijke partijdotaties. Zeker wanneer blijkt dat Vlaanderen onafhankelijk niet alles oplost zoals VB altijd beweert, iets wat ik al meermaals heb gezegd, het is slechts een evolutie en het vereenvoudigt de zaken en verantwoordelijkheden, maar de politieke incompetentie blijft. Er is dan immers ook geen verschil meer met de andere partijen, alle partijen - die overigens al lang gesplitst zijn - zullen dan een "flamingant" programma hebben waarin Vlaanderen onafhankelijk een voldongen feit is.

Het zou maw de huidige politieke evolutie enkel nog maar versnellen. Jouw voorstel zou hypothetisch wel mogelijk geweest zijn als er geen cordon sanitaire bestond, want dan was VB vandaag al totaal gedecimeerd. Maar door VB buiten de regeringen te houden, lijkt het me niet werkbaar, of toch niet langer dan 2 a 3 verkiezingen.
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

CCatalyst schreef:
Het zou maw de huidige politieke evolutie enkel nog maar versnellen. Jouw voorstel zou hypothetisch wel mogelijk geweest zijn als er geen cordon sanitaire bestond, want dan was VB vandaag al totaal gedecimeerd. Maar door VB buiten de regeringen te houden, lijkt het me niet werkbaar, of toch niet langer dan 2 a 3 verkiezingen.
Daarom ook ben ik nooit voorstander geweest van het cordon. Federaal zal dit moeilijk liggen voor de Franstalige partijen, maar zeker in vlaamse regering had dit mogelijk moeten zijn. En dan hadden ze al langer kleur moeten bekennen ipv een pure oppositiepartij te kunnen spelen. Je ziet vaak al in het Europees parlement dat zij hier het ene verklaren, maar daar het tegenoverstelde meestemmen. Spijtig genoeg heeft de vlaamse media weinig aandacht voor het Europese parlement en de stemmingen daar.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Med schreef: Ik wist niet dat verkiezingsuitslagen of politieke voorkeur tegenwoordig ook al tot cultuur verheven was :lol2:
Tuurlijk, dat is het hem net, een politieke voorkeur komt niet opeens uit de lucht gevallen.

In een splitsing gaat hem net om politiek, hoe het land beter en efficienter besturen.
Als de onderkant naar links trekt en de bovenkant naar rechts dan sta je als land in het beste geval stil.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”