Splitsing van het land - discussie

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Dizzy schreef: Waarom toch steeds in volkeren denken?
omdat een volk nu eenmaal bepaalde dingen deelt zoals taal, media, cultuur, bepaalde politieke overtuigingen etc. Vaststellen dat we die dingen niet delen met Wallonie, net zoals we die dingen niet delen met Oostenrijk, is geen aanzetten tot haat, hoop ik toch

Het overbodige Belgische niveau zorgt ervoor dat we op vlak van bv coronabestrijding eerst een compromis met 7 regeringen moeten hebben waar iedereen een vetorecht heeft. Dan krijg je door politieke meningsverschillen, als gevolg van verschillend stemgedrag binnen de 2 bevolkingen, geen deftig beleid en dat zie je al 1,5j heel mooi.
een land dat sinds 2010 zo'n 30 à 40% vd tijd geen volwaardige regering heeft is een probleem. Ik doe niet aan zwarte pieten maar ik stel het wel vast.
is er dan een regering dan wordt de politieke wens van 1 vd 2 bevolkingen straal genegeerd. Onder Michel was dat dan de politieke wens vd Waalse bevolking.

de basis van politiek zijn verkiezingen en dat Vlamingen centrum-rechts en Walen centum-links stemmen is een feit en heeft nu eenmaal verregaande implicaties en veroorzaakt in Belgie nu eenmaal problemen.
geen verwijt, geen oorlogsverklaring, geen aanzetten tot haat, geen oproep tot vernietigingskampen, ...
Ook herhaal je voor de zoveelste keer de weerlegde mening dat Walen en Vlamingen totaal verschillende dingen willen, de prioriteiten zijn grotendeels gelijk en dat is al aangetoond.
dat geldt ook voor de burgers in Letland en Griekenland. Dat maakt niet dat wij eigenlijk een onderdeel vh Letse of Griekse volk zijn hé
allé je gaat toch akkoord dat wij niet tot het Griekse volk behoren?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Mensen delen bepaalde zaken maar "volk" heeft daar nog weinig mee te maken. Ik deel dingen met eskimo's, met Maori en met Nieuw Zeelanders en op andere vlakken verschil ik dan weer. Cultuur is ook zoiets, Vlaamse muziek interesseert me maar matig door de matige kwaliteit, muzikaal voel ik me verwanter met Engelsen of Amerikanen al kan ik ook genieten van wat Ijslands. En wat met al die nieuwkomers uit heel de wereld? Die kunnen dan nooit Vlamingen worden beschouwd?

Trekt uw ogen open en kijk eens rond u, vooral naar jongeren. Ze praten als Marokkanen, lopen in kledij als Amerikaanse rappers en doen dingen op de achterbank die ze in muziekclips gezien hebben. De wereld en onze cultuur is al heel lang niet meer zomaar in te delen in volkeren, alles is compleet vermengd net zoals het Nederlands dat wij spreken, if you know what I mean.

Het verschil tussen ons is dat ik kijk naar wat we gemeen heb en daar op focus, jij kijkt naar de verschillen en focust daarop. Een verschil is niet noodzakelijk een probleem. Net Bazart op stubru en ik heb mijn radio niet ritueel verbrand :lol: Ik ben zeker dat ik andere media volg dan jij en andere politieke overtuiging heb, kunnen wij nog wel tot hetzelfde volk behoren?

Er zijn Vlamingen die Catalanen en Schotten steunen maar met een Waal zouden ze geen overeenkomsten hebben, serieus blijven he.

Verschillen vaststellen is geen haat maar mensen opdelen en nadien afsplitsen om die reden is moeilijk liefdevol te noemen en zeker niet constructief.

Ik ben net als jij voor eenheid van commando maar voor mij kan dat ook zonder de helft van het land af te scheuren en andere nadelen.

Ons land kent problemen maar andere landen kennen helaas ook problemen vandaar is het nergens anders veel beter leven dan hier. Overdrijven we onze problemen dan niet een beetje, net zoals we onze verschillen die onoverbrugbaar zouden zijn terwijl we dezelfde prioriteiten hebben. En ja, die zijn overal redelijk gelijk, dat is nogmaals een bewijs van globalisering. Ik ben op bezoek geweest bij bedreigde bergvolkeren, die kinderen zaten daar gewoon op FB filmpjes van katten te kijken... net zoals hier.

Ik stel vast dat de Vlamingen meestal de premier leveren, de vorige keer was dat niet maar in feite zat de echte premier in Antwerpen vastgoeddeals te sluiten. Die man wil geen premier worden en dat is NIET de schuld van de Walen. De Vlaamse regering is even overbodig en even incompetent, waarom die mensen meer vertrouwen schenken dan ze verdienen?
Vlaanderen heeft veel van haar terechte eisen binnengehaald en goed geboerd in Europa, janken over onrecht is eerder een misplaatste calimeroreflex die velen als 2de natuur hebben aangemeten. Ga toch eens uit van eigen kracht en kennis ipv steeds de schuld van eigen falen op anderen af te wentelen.

Dat Vlamingen en Walen anders kiezen ligt ook aan het feit dat de politieke partijen anders verdeeld zijn. Een ontevreden Waal moet bijna op extreem links stemmen terwijl men in Vlaanderen dan bij extreem rechts terecht kan. Ontevreden kan men zijn over veel dingen maar over moeten gaan stemmen al niet meer.

Problemen los je op door ze aan te pakken, niet door ze in 2 te delen. Je hebt dan gewoon 2 problemen en de helft om ze op te lossen :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Het verschil tussen ons is dat ik kijk naar wat we gemeen heb en daar op focus, jij kijkt naar de verschillen en focust daarop.
ik kijk niet naar verschillen tussen mensen,
ik kijk naar het functioneren/Strcuturen van ons land. Dat werkt niet, oa omdat daar nu eenmaal overbodige niveaus tussenzitten, bv het federale niveau.

als jij die kritiek enkel countert door te stellen dat ik blijkbaar een haat heb tegen Walen dan kan ik je niet helpen.
Ik haat ook geen Duitsers enkel omdat ik op verschillen wijs. op verschillen wijzen betekent ook neit dat ik bewust Duitsers tegen Blegen zou willen opzetten.
En uiteraard heb ik overeenkomsten met heel wat Duitsers, meer als jij met maori. Dat betekent niet dat belgie dan maar ineens de 17e/18e deelstaat van Duitsland moet worden. Heel jouw argumentatie, om vol te houden dat walen en Vlamingen tot hetzelfde volk behoren en daarom neit mogen splitsen, kun je perfect gebruiken om een fusie met bv Duitsland te beargumenteren. Ik denk neit dat je dit van plan bent.
Ik ben net als jij voor eenheid van commando
draai de klok terug en dan kom je terug op het punt waarom men al die bevoegdheden is beginnen splitsen.
Dat probleem springt dan terug tot leven.
Problemen los je op door ze aan te pakken, niet door ze in 2 te delen.
een overbodig niveau schrappen en de ingeslagen weg consequent voortzetten?
1 minister van volksgezondheid is nu eenmaal beter, efficiënter en goedkoper als 9 ministers en 9 kabinetten die per veto mekaar volledig kunnen blokkeren.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

warpozio2 schreef:Wat zegt "De Stemming"?
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/05/21 ... er-belgie/
Ik mag veronderstellen dat de vraagstelling tendentieus genoeg geweest zal zijn? Had Vlaams Belang de peiling gedaan ipv een instituut dat vrij links is, het resultaat was het omgekeerde natuurlijk. Dan krijg je dus enerzijds links de zijbalk "Vlaams Belang grootste partij" en rechts de grafiek "Vlaming wil meer België". Beiden zijn waar, de vraagstelling was alleen anders en de lezer blijft verward achter.

Daarom dat je niet zoveel waarde hoeft te hechten daaraan, wie ze ook organiseert. Ook niet aan peilingen waar bepaalde partijen altijd minder scores krijgen dan tijdens verkiezingen (anderen altijd meer), je kan dat hoogstens als richtsnoer zien. De echte mening komt naar boven tijdens de verkiezingen, en de trend sinds decennia is duidelijk: de Vlaming wil meer regionaal en minder federaal. Dat het niet puur proteststemmen zijn kan je afleiden uit gemeenteraadsverkiezingen waar die issue niet speelt en Vlaams Belang het altijd veel moeilijker heeft.

Wat mij betreft, uiteindelijk doet het er niet toe of het Vlaanderen of België is, als er maar 1 bestuursniveau is ipv 2 (of unitair, of regionaal). Maar ik zie écht geen weg meer terug naar het unitaire sinds de regionalisering begonnen is, want als je terugkeert naar unitair ben je vertrokken voor >50% scores voor Vlaams Belang want die gaan alles dat fout gaat op het unitaire niveau kunnen steken, en regeringsvormingen gaan telkens jaren aanslepen met telkens een Franstalig overwicht waardoor Vlaams Belang nog meer stemmen haalt. Vergelijk het een beetje met de Eurosceptische partijen in het VK, ze hadden heel lang enkel maar te winnen (tot het VK eruit stapte en ze hun bestaansreden ook meteen verloren).

Dizzy en co zien wel nog een weg terug naar het unitaire maar dwalen in het naïeve volgens mij. Je kan de regionalisering enkel maar afwerken, je kan ze (realistisch) niet meer terugdraaien. Had er geen cordon sanitaire bestaan en had Vlaams Belang dus de kans gekregen om zichzelf in de vernieling te rijden, dan was een terugkeer naar het unitaire misschien wel mogelijk vandaag.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Waarom alles zo binair zien.
Er zijn heel weinig mensen die pleiten voor "alles federaal".
Je kan wel per bevoegdheid bekijken op welk niveau het meest zinvolle beleid gevoerd kan worden.
Voor sommige beleidsdomeinen is dat federaal, voor andere regionaal, provinciaal of gemeentelijk. One size fits all is echt niet van toepassing, hoe hard je ook probeert dat argument boven te halen tegen iedereen die niet blindweg "regionalisereuh" roept of "splitseuh".
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

heist_175 schreef: Je kan wel per bevoegdheid bekijken op welk niveau het meest zinvolle beleid gevoerd kan worden..
dan zijn er 2 manieren om te werken
1) alles terug federaal trekken en van daaruit kijken wat best apart gedaan kan worden
2) volledig splitsen en dan kijken waar en hoe je nog kunt samenwerken.
Voel je hem al komen?

het blijft ideologie als de 2 betrokkenen anders tegen de dingen aankijken. Er is geen juist of slecht maar je moet wel kiezen.
Dat lukt al 60j niet en om iedereen tevreden te stellen is het ontaardt in een hopeloze koehandel.
Ja, men sluit compromissen maar met de gevolgen is men niet bezig, daar heb je dan iets als corona voor nodig om het drama bloot te leggen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef: Je kan wel per bevoegdheid bekijken op welk niveau het meest zinvolle beleid gevoerd kan worden.
Da's wat we nu doen. Maar dan kom je al snel tot de conclusie dat per bevoegdheid niet gaat, want vaccins kopen doe je dan best federaal, maar vaccins verdelen lukt beter regionaal, en even later heb je 9 ministers van gezondheid.

Ik pleit wel degelijk voor een binaire keuze - ofwel unitair of regionaal - zodat bevoegdheden niet langer versnipperd zijn (naast incompententie ook een reden voor het slechte bestuur), en ministers terug meer met hun verantwoordelijkheid geconfronteerd worden zonder nog gemakkelijk naar een andere minister te kunnen wijzen om te verklaren waarom we zo traag vaccineren.

Ik zie alleen geen realistische mogelijkheid voor de unitaire optie. Het kan natuurlijk wel, maar dankzij het cordon hebben we een monsterpartij gecreëerd die dat kan en zal saboteren, waardoor Vlamingen slecht vertegenwoordigd gaan worden in de unitaire regering, en die partij vervolgens nog beter scoort. Had men in het verleden wat voorzieniger geweest dan had het er helemaal anders kunnen uitzien.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

L'union fait la force, maar alleen de franstaligen hebben dit (natuurlijk) goed begrepen... :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

1207 schreef: het blijft ideologie als de 2 betrokkenen anders tegen de dingen aankijken.
Dat is wat men ons wil laten geloven. De behoefte van de Waalse arbeider/arbeidster, werker, zelfstandige, boer,... is niet zo heel verschillend als die van de Vlaamse of de Brusselse.
1207 schreef:1 minister van volksgezondheid is nu eenmaal beter, efficiënter en goedkoper als 9 ministers en 9 kabinetten die per veto mekaar volledig kunnen blokkeren.
Tot voor 1980 hadden we maar 1 minister van volksgezondheid. Door het regionaliseren is het zo ver gekomen omdat de staatsstructuur hopeloos ingewikkeld is geworden. Zie verder.
CCatalyst schreef: Dizzy en co zien wel nog een weg terug naar het unitaire maar dwalen in het naïeve volgens mij
Ik denk dat je dat een beetje verkeerd ziet. Unitair is niet hetzelfde als opnieuw als herfederaliseren.
De grote fout die gemaakt is bij de verschillende staatshervormingen is dat de bevoegdheden verkapt, maar toch in hun geheel zijn overgedragen en dat er totaal geen hiërarchie meer is in de staatsstructuur wat we wel zien in werkbare federaties zoals Duitsland. Wat ik daarmee wil zeggen is dat de bevoegdheden in grote lijnen op het federaal niveau zou moeten blijven, maar dat men een mandaat geeft om dat om te zetten in een regionale bestemming. Zo gebeurt het ook momenteel tussen de Vlaamse overheid en de lokale besturen. Buiten de schaal is dat niet veel anders. Het zou helemaal te zot worden mochten bijvoorbeeld de provincies instaan, ik zeg maar iets, bosbeheer.
Ook elke bevoegheid die volledig wordt overgedragen heeft telkens zijn eigen leger aan ambtenaren en instituten nodig wat het onwerkbaar en mateloos duur maakt. Dat is wat ik bedoelde een tijdje terug met de oprichting van een separaat staatsapparaat. Zinloos, absurd en reteduur.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

petrol242 schreef: Tot voor 1980 hadden we maar 1 minister van volksgezondheid. Door het regionaliseren is het zo ver gekomen omdat de staatsstructuur hopeloos ingewikkeld is geworden. Zie verder.
2 op 3 van die ministers met gezondheidsbevoegdheid dient exclusief de franstalige gemeenschap en/of het waalse gewest, ook al ligt daar niet het overwicht van de bevolking, dus enkel op regionaliseren steken is iets te gemakkelijk. Men heeft er aan de andere zijde ook een partijpolitiek loopje mee genomen. Maar dankzij het federaal systeem zitten we er wel mee als er overleg gepleegd moet worden, nog erger als er een akkoord gevonden moet worden obv een wet.

Er zijn er strikt gezien 3 teveel, en ze zijn allen Franstalig. Die van het Waalse gewest (waarom heeft een GEWEST een minister van gezondheid nodig??), die met de portefeuille van "gezondheidspromotie" in de FGC en die met de portefeuille van "universitaire ziekenhuizen" in de Franstalige gemeenschap. Als je die 3 schrapt heb je enkel nog 1 minister per gemeenschap. Je kan ook gerust rationaliseren en stellen dat de Vlaamse/Franstalige gemeenschapsministers ook instaan voor de gemeenschap in Brussel, en dan kan je de VGC en FGC ministers ook schrappen en heb je er nog 4 over: voor elke taal 1 + federaal. Daarmee gaat het ook wel lukken en dat is meer dan een halvering ivm de huidige situatie.
petrol242 schreef:Wat ik daarmee wil zeggen is dat de bevoegdheden in grote lijnen op het federaal niveau zou moeten blijven, maar dat men een mandaat geeft om dat om te zetten in een regionale bestemming. .
Dat lijkt me gewoon het zwartepieten en niemand-is-verantwoordelijk verder in stand te houden.

Er is voor mij echt 1 bevoegdheidsniveau te veel, België is Duitsland (16 deelstaten), Zwitserland (26 deelstaten) of de VS (50 deelstaten) niet en is gewoon te klein om een federaal+regionaal niveau te hebben. Een federaal systeem heeft meer dan 3 deelstaten (waarvan 1 dan nog maar gewoon een stad is) nodig om goed te kunnen functioneren. Er is veel te veel ons-kent-ons door het kleine landje en dat bevordert het beleid zeker niet.

Een federaal systeem is overkill en veel te duur voor ons klein landje. Daarom voor mij ofwel unitair ofwel regionaal, maar voor unitair zie ik op korte termijn geen realistische mogelijkheid.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

petrol242 schreef: Dat is wat men ons wil laten geloven. De behoefte van de Waalse arbeider/arbeidster, werker, zelfstandige, boer,... is niet zo heel verschillend als die van de Vlaamse of de Brusselse.
die behoeftes gelden voor alle 5 of 600 miljoen inwoners vd EU. Maar als je dan politiek gaat kijken zie je dat alle landen een ander pad kiezen om aan die behoeftes te voldoen.

In belgie heb je de ene helft die het, politiek gezien, op manier a wil en de andere helft wil het op manier b. het resultaat is dan een compromis tussen die 2. Iets dat dan nergens toe leidt en ons in een moeras doet belanden als het dan eens echt concreet wordt.
Wat ik daarmee wil zeggen is dat de bevoegdheden in grote lijnen op het federaal niveau zou moeten blijven,
de bevoegdheden op een niveau leggen waar we, tegenwoordig zo'n 30% vd tijd, niet eens een volwaardige regering hebben? een niveau waar de partijen zo'n schrik van verkiezingen hebben dat ze nog liever maanden in lopende zaken blijven?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

1207 schreef:ik kijk niet naar verschillen tussen mensen,
ik kijk naar het functioneren/Strcuturen van ons land. Dat werkt niet, oa omdat daar nu eenmaal overbodige niveaus tussenzitten, bv het federale niveau.

als jij die kritiek enkel countert door te stellen dat ik blijkbaar een haat heb tegen Walen dan kan ik je niet helpen.
Ik haat ook geen Duitsers enkel omdat ik op verschillen wijs. op verschillen wijzen betekent ook neit dat ik bewust Duitsers tegen Blegen zou willen opzetten.
Als je kijkt naar het functioneren van structuren dan zal Vlaanderen nogal pijn aan uw ogen doen :lol:

Je blijft mensen tegen elkaar opzetten door te overdrijven met verschillen. Ik weet niet waarom je dat doet, leg het ons dan uit. Waarom zou een Vlaming en een Waal niet kunnen overeenkomen, we doen het al jaren als burgers. Ik heb een groot deel van mijn leven op de taalgrens gewoond, ik ken dus genoeg Walen en vandaag nog zijn een groot dele van de collega's Walen, ik kan er perfect mee samenwerken. Het is een politiek spel om mensen tegen elkaar op te zetten die eigenlijk weinig verschillen en dezelfde prioriteiten hebben. Merk op dat het communautaire bij geen enkele bovenaan staat, enkel bij bepaalde politici.

Wat is uw bedoeling met die indeling in volkeren? Wat doe je met nieuwkomers die veel meer verschillen dan Walen tov Vlamingen? Het volkerenverhaal heeft in de geschiedenis maar tot 1 ding geleid, ongelooflijk veel bloedvergieten en miserie... voor niets. Jij gebruikt volk als criterium om mensen uit te sluiten. Een vijand te creëren die dan uiteraard moet bekampt worden. Ik zie daar weinig liefde in.

Dan blijven doen alsof men terug wil naar het begin van België terwijl werkelijk niemand daar voor pleit. Nogmaals, behoud wat goed was en beter bij de regio's hoort maar laat de rest federaal. Zoals CCatalyst terecht aanhaalt, we zijn te klein voor zoveel deelstaten en die deelstaten zijn nog kleiner dan een belachelijke oppervlakte. Complete waanzin dus.

Dan het TINA-verhaaltje. Doen alsof er maar één weg is terwijl het overduidelijk blijkt dat dit een doodlopende straat is. Vlaanderen is gewoon België II, inclusief de fouten maar half zo groot als een belachelijke oppervlakte.

Andere landen kiezen inderdaad een ander pad, niemand kiest blijkbaar ons pad, dat zegt genoeg.

In andere landen is er ook politieke onenigheid net zoals die er ook is... in Vlaanderen, dat is dus totaal geen argument. Punt is dat we hier zitten met een groep die net uit is om geen win/win na te streven maar het failliet te bewijzen. Ze kunnen niets mis doen want zelfs als men alles saboteert speelt het nog in hun kaart. Ik denk niet dat in bedrijven leiders worden aangesteld die het einde van het bedrijf als eerste prioriteit zien.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Dizzy schreef: Je blijft mensen tegen elkaar opzetten door te overdrijven met verschillen.
omdat ik er op wijs dat de helft van dit land links stemt en de andere rechts? heb ik daar ergens een waardeoordeel aan vastgehangen?
je mag nog zo vaak op de gebrekkige werking van Vlaanderen wijzen, vaak geef ik je zelfs geen ongelijk.
maar is de oplossing dan om alles naar een niveau te trekken waar we niet eens meer in staat zijn om een volwaardige regering op te richten?
Ik denk het echt niet.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

1207 schreef:
Dizzy schreef:Waarom toch steeds in volkeren denken?
omdat een volk nu eenmaal bepaalde dingen deelt zoals taal, media, cultuur, bepaalde politieke overtuigingen etc. Vaststellen dat we die dingen niet delen met Wallonie, net zoals we die dingen niet delen met Oostenrijk, is geen aanzetten tot haat, hoop ik toch
Volk is een totaal gepasseerd romantisch idee. De vermenging van volkeren is al eeuwen geleden voltrokken. Trouwens zelfs mochten Vlamingen een volk vormen, wat geschiedkundig nooit het geval geweest is, dan nog klopt het verhaaltje niet. Vlamingen delen dingen maar verschillen onderling net zo hard van mening, politieke visie, cultuurbeleving,... Dat we dergelijke zaken niet kunnen delen met Walen is ook feitelijk onjuist. Mensen zijn individuen en cultuur en politieke overtuigingen zijn mondiaal geworden, zelfs consumptiegoederen. Onze cultuur is meer Amerikaans dan Vlaams, you know.

Bovendien antwoord je niet op het probleem met nieuwkomers die van overal ter wereld komen, die passen niet in uw volk-sprookje. Wat met hen?

Hoe ga je je verkopen als internationale handelsnatie als je er niet in slaagt om overeen te komen met uw eigen landgenoten?

Politieke meningsverschillen komen er net door de verschillen tussen personen en die zie je dus ook in Vlaanderen. Het is dus geen argument. In iedere gemeente, zelfs de kleinste van België heb je politieke meningsverschillen. Misschien dan maar een staat per persoon?

Als taal een argument was of een voorwaarde voor volk waarom zijn we dan bij de Hollanders gaan lopen en willen we er niet samen een land mee vormen? Omdat we meer gemeen hebben met de zuiderse Walen dan met de Noordelijkere Hollanders, ondanks de taal. Taal is ook maar beperkt gemeenschappelijk want elk Vlaming spreekt een ander Nederlands en sommigen verstaan elkaar zelfs niet. Veurwa klappen die mannen gien Vloams? zei er ooit iemand met uitgestreken gezicht tegen mij en hij begreep niet waarom ik in een lachkramp schoot :lol:

Er is een verschillend landschap van partijen en daardoor wordt er ook anders gestemd. Walen kunnen moeilijk extreem rechts stemmen in Vlaanderen is extreem links dan weer minder aanwezig. Uiteindelijk willen Vlamingen EN Walen echter dezelfde prioritaire zaken en ja dat zijn de zaken die men overal wil, nogmaals een bewijs dat volkerenindeling compleet achterhaald is in onze mondiale samenleving. Wij behoren niet tot 1 volk maar zijn mensen op aarde die invloeden van -tig culturen, visies, gebruiken,... hebben.

Je ontwijkt ook de kern van de politieke problemen. Sommige partijen willen gewoon geen oplossing maar kiezers stemmen er op, veelal om andere redenen (prioriteiten) of gewoon uit protest. Politieke strijd is er echter overal, net zoals er overal tegenstellingen links/rechts zijn. Net als regeringscrisissen maar wat er niet overal is zijn partijen die niet willen dat het werkt want dat is tegen hun bestaansreden in.

Ik ben voorstander van een referendum. Dan kan de Vlaming zijn stem laten horen. Onvoldoende steun betekent dan wel deze doldwaze gekkernij een tijd de permafrost in. Deal of is dat teveel democratie?
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Schaf de taalgrens af, schaf de gewesten af, schaf de gemeente af. Dan heb je nog de provincies en één land.
Trouwens dat we hier naar links opschuiven en beneden naar rechts, is louter en alleen te danken aan partijen zoals Vlaams Belang en NVA die de mensen willen polariseren.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

sky schrijft: ...Schaf de taalgrens af, schaf de gewesten af, schaf de gemeente af...

Mooie theorie, maar je zit wel opgescheept met hordes overbetaalde politici/ex-politici! Tenzij je ze aan de deur zet allemaal middels een ordinaire C4...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Dizzy schreef: Volk is een totaal gepasseerd romantisch idee.
da wil ik u in Israel horen vertellen :)
Bovendien antwoord je niet op het probleem met nieuwkomers die van overal ter wereld komen, die passen niet in uw volk-sprookje. Wat met hen?
migranten? die vindt je ook in de andere 27 EU lidstaten volgens mij.
Je ontwijkt ook de kern van de politieke problemen. Sommige partijen willen gewoon geen oplossing maar kiezers stemmen er op, veelal om andere redenen (prioriteiten) of gewoon uit protest.
land splitsen kan een oplossing zijn hoor,
Voor mij maakt het niet uit voor u is het een ideologisch dogma dat dit zeker nooit mag gebeuren. Dan liever alle bevoegdheden op een niveau zetten waar men nauwelijks nog een regering kan vormen en doodsbang is voor de kiezer.
Ik vind dat geen slim plan.
Ik ben voorstander van een referendum.
hangt vd vraagstelling af zou ik zeggen :)
"wil je transfers naar het zouden stoppen" of "wil je einde vh land" zou in Vlaanderen wel eens 2 heel verschillende antwoorden kunnen opleveren
ik ben nooit fan van referenda geweest aangezien neen altijd wint, mensen zijn vaak categoriek tegen verandering zoals jij in deze bewijst
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

CCatalyst schreef:2 op 3 van die ministers met gezondheidsbevoegdheid dient exclusief de franstalige gemeenschap en/of het waalse gewest, ook al ligt daar niet het overwicht van de bevolking, dus enkel op regionaliseren steken is iets te gemakkelijk.
Dat is inderdaad absurd. Ik heb hier ook nooit een pleidooi gehouden voor één of andere bepaalde regio. Maar dit is het gevolg van de vele staatshervormingen die het onwerkbaar hebben gemaakt. En je vergeet de Duitstalige Gemeenschap nog. Maar uiteindelijk is de discussie te herleiden tot de vraag of het zinvol was om tout court aan die staatshervormingen te beginnen. Draaide het voor 1970 soepel? Zeker niet. Dat is in geen enkel land op de aardbal zo. Maar wat we nu hebben is veel dramatischer
CCatalyst schreef:Maar dankzij het federaal systeem zitten we er wel mee als er overleg gepleegd moet worden, nog erger als er een akkoord gevonden moet worden obv een wet.
Dat is het gevolg van het ontbreken van een hiërarchie in de machtsstructuur die wij in ons haperend federaal systeem dus mankeren. In plaats daarvan zijn bevoegdheden volledig overgeheveld waardoor het in de sterren staat geschreven dat dat niet werkt.
CCatalyst schreef:
Wat ik daarmee wil zeggen is dat de bevoegdheden in grote lijnen op het federaal niveau zou moeten blijven, maar dat men een mandaat geeft om dat om te zetten in een regionale bestemming. .
Dat lijkt me gewoon het zwartepieten en niemand-is-verantwoordelijk verder in stand te houden.
Net niet want het centraal gezag staat daar boven. Het federale zet de krijtlijnen uit waar de regio's zich dienen aan te houden. Net zoals de Vlaamse overheid de krijtlijnen uitzet voor steden en gemeenten die er hun eigen invulling aan geven. Daarmee kan je het een beetje vergelijken.
CCatalyst schreef:Daarom voor mij ofwel unitair ofwel regionaal, maar voor unitair zie ik op korte termijn geen realistische mogelijkheid.
Het kan perfect zonder zuiver federaal of unitair te zijn. Ik begrijp perfect dat regio's bepaalde dingen zelf willen kunnen regelen, maar daar heb je geen regeringen voor nodig. Met een structuur dus die liefst in beide richtingen werkt. Nationaal <--> provinciaal <--> lokaal en wat mij betreft zelfs op wijkniveau.
We hadden dat hé. Maar nu staan zelfs ook de provincies onder druk.
Dizzy schreef:Taal is ook maar beperkt gemeenschappelijk want elk Vlaming spreekt een ander Nederlands en sommigen verstaan elkaar zelfs niet.
Als geboren Antwerpenaar voel ik mij dan ook meer Brabander dan Vlaming :banana:
1207 schreef: land splitsen kan een oplossing zijn hoor,
Dé hamvraag is dan, voor wie? Geloof je nu echt dat we het als kleine garnaal beter gaan hebben dan? Zeker als je kijkt naar de netwerken en de mechanismen die achter een splitsing zitten? Je gaat dan ook de kracht van een werkende bevolking ook splitsen hé. Vakbonden op de schop, voor velen misschien een natte droom, maar de gevolgen daarvan zijn niet te overzien voor Jan Modaal.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Al maandenlang lijkt het tema "4 gewesten of regio's" steeds weer op te duiken: vlaams, tweetalig, frans en duits. Dat is helemaal geen geruststellende gedachte wat vereenvoudiging van structuren betreft! Twee gewesten is al erg genoeg, tenzij wij bereid zouden zijn om Brussel prijs te geven in ruil voor de minderheden-beschermings-mekaniek langs franstalige kant...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

[quote="petrol242"]
Dé hamvraag is dan, voor wie? Geloof je nu echt dat we het als kleine garnaal beter gaan hebben dan?
hangt ervan hoe je dan alles organiseert
als je dan natuurlijk elke provincie zijn eigen minsiter van volksgezondheid geeft, incl vetorecht om alles te blokkeren, zal dit weinig zinvol zijn
als het is om zoals bv IJsland, Finland, kroatie, Tsjechië, ... een volwaardig EU lid en gezond en stabiel Europees land te zijn? Ik zou niet weten wat daar mis mee is.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

1207 schreef: als je dan natuurlijk elke provincie zijn eigen minsiter van volksgezondheid geeft, incl vetorecht om alles te blokkeren, zal dit weinig zinvol zijn
Ik denk dat je niet volledig gelezen hebt wat ik geschreven heb en er uiteindelijk een karikatuur van wil maken. Niet elk niveau heeft een regering met ministers nodig, wel een bestuur. In hoeveel vakjes je het ook wil indelen. Dat is nu ook al het geval.
1207 schreef:als het is om zoals bv IJsland, Finland, kroatie, Tsjechië, ... een volwaardig EU lid en gezond en stabiel Europees land te zijn? Ik zou niet weten wat daar mis mee is.
Je probeert constant te bewijzen dat het mogelijk is om met 6 miljoen mensen een regio te runnen. Het is nooit ontkend of dat mogelijk is maar dat is naast de kwestie. Vraag is of het nuttig, betaalbaar en moreel correct is om regio's van elkaar te doen scheiden als daar geen rede toe is, integendeel zelfs. Diegenen die dat willen hebben andere motieven dan jij en ik. De kracht van de werkende klasse breken. Niet meer niet minder, maar dat wil je blijkbaar niet aan nemen en dan eindigt dat stuk van de discussie voor mij. Ik hoop echt voor jou en voor mij dat het niet gebeurt.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Vraag is of het nuttig, betaalbaar en moreel correct is om regio's van elkaar te doen scheiden als daar geen rede toe is,
we gaan toch akkoord dat het bestuur in belgie toch een heel klein beetje beter zou kunnen.
als je dat op die manier kunt bereiken is er wel degelijk een reden toe, kan het nuttig zijn en is het moreel correct.
Diegenen die dat willen hebben andere motieven dan jij en ik.
het blok en Nva willen dit land op principiële redenen splitsen (ideologisch), jij wil dit land bijeenhouden en die motivatie is ook volledig ideologisch gestuurd.
daar is niets mis mee hé

in beide gevallen dient dat splitsingverhaal puur als ultiem doel, dit bereiken of verhinderen ongeacht de rest. Voor mij is het hooguit een middel.
En heel de argumentatie tegen een splitsing kun je net zo goed gebruiken om een fusie met Duitsland te beargumenteren
burgers willen allemaal hetzelfde, schaalvergroting is altijd beter, een verschillende taal spreken maakt niet uit, ...

voor mij maakt het niet uit. Mijn overheid is nu al niet in staat om mij in mijn hoofdstad in mijn moedertaal te bedienen of te helpen.
Of die hoofdstad Brussel of Berlijn is maakt dan ook niet meer zoveel uit.
Ik vind dat nog steeds geweldig problematisch, maar dit wordt dan afgedaan met een dialectenverhaal. Limburgs is niet hetzelfde als Antwerps dus speelt het blijkbaar geen rol welke taal ze in mijn hoofdstad spreken, ik meot me maar aanpassen alsof ik buitenlander ben.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Dan dumpen we toch die hoofdstad!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

1207 schreef: het blok en Nva willen dit land op principiële redenen splitsen (ideologisch), jij wil dit land bijeenhouden en die motivatie is ook volledig ideologisch gestuurd.
NVa en ook het blok dient niet de politiek van de gewone burger. Die partijen hangen aan het koordje van het groot kapitaal. Ook het blok dat telkens een mes in de rug steekt van ons als het er op aan komt om de juiste beslissing te stemmen. Hoe 'sociaal' ze zich ook voor doen.
Je moet daar doorheen kunnen zien. Je gaat straal voorbij achter de motor daarvan. Er zijn machtsverhoudingen die geen reet inzitten met onze taal, volkeren of die niet wakker liggen omdat jij kost wat kost in een drietalig land in je eigen taal bediend wil worden, terwijl we al jaren onze eigen taal aan de mondialisering over laten of eender welke emotionele inhoud dat er aan gegeven wordt om het verkocht te krijgen.
Die liggen alleen wakker van de dikte van hun portemonnee en de lengte van de koordjes waaraan hun marionetten bengelen. De macht breken van de massa dus. Je kan dat ideologie noemen, ik noem dat klassenstrijd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

petrol242 schreef: Dé hamvraag is dan, voor wie? Geloof je nu echt dat we het als kleine garnaal beter gaan hebben dan? Zeker als je kijkt naar de netwerken en de mechanismen die achter een splitsing zitten? Je gaat dan ook de kracht van een werkende bevolking ook splitsen hé. Vakbonden op de schop, voor velen misschien een natte droom, maar de gevolgen daarvan zijn niet te overzien voor Jan Modaal.
Wordt dikwijls als argument gebruikt. Wat jij hier vooropstelt - Jan Modaal beter worden enz - kan enkel maar na een revolutie, en de globalisering vereist vandaag een wereldwijde revolutie. Zoiets kan gebeuren en is gebeurd in de geschiedenis, maar momenteel is er geen "draagvlak" voor, de meerderheid in de eerste wereld heeft het (net) goed genoeg en the powers that be weten na eeuwen geschiedenis wel dat ze het best ook zo houden: net genoeg kruimels geven zodat ze niet revolteren.

Een onafhankelijk Vlaanderen is slechts een evolutie, een druppeltje (of zelfs niet) in de wereldwijde geschiedenis. We gaan nog steeds bestuurd worden door mensen die absoluut niet competent zijn om te besturen, we gaan nog altijd verder de wereldwijde evoluties - armen armer rijken rijker - ondergaan. Niets van dat zal verdwijnen. Er zal echt bitter weinig veranderen.

Het zal wel de besluitvorming vereenvoudigen, omdat 1 minister over vaccins kan beslissen ipv 9 die elk hun zegje moeten hebben, waarna de campagne met veel vertraging pas kan starten. Dat betekent ook dat die ene minister dan alle verantwoordelijk draagt. Als ik zie dat er in het VK de minister van gezondheidszorg ontslag neemt omdat hij de coronaregels overtreedt, dan geeft dat een idee waar ik naartoe wil. Ik denk dat het bestuur beter zal zijn - nog altijd incompetent, maar beter - als we de last van de vele communautaire regels waar een kat haar jongen niet meer in vindt wegnemen van de bestuurders, en als ze gemakkelijker beslissingen kunnen nemen, goed wetende dat ze er ook de verantwoordelijkheid voor dragen. Op lange termijn denk ik dat dat ons weerbaarder maakt voor de toekomst die op ons afkomt, en waar het meer en meer van belang zal zijn om snel te kunnen beslissen.

Voorbeeld: De EU zal samen met de VS economische macht verliezen tov China. Dat wil niet zeggen dat we ten onder zullen gaan, maar de kansen om flinke investeringen te krijgen zullen wel verder afnemen. Dan is het van belang dat je de weinige investeringen die er nog zijn naar je kunt toe trekken, en investeerders zijn tuk op snelle beslissers die zekerheid kunnen bieden. Maar met België kunnen we dat momenteel niet bieden. Veel nieuwe investeringen gaan in totaal nieuwe domeinen zijn waarvoor er nog geen wetgevend kader bestaat (of waarvoor het onvoldoende is). Zie hoelang het geduurd heeft om e-commerce mogelijk te maken in dit land, had Vlaanderen het alleen voor het zeggen dan was het veel waarschijnlijker dat we vandaag een graantje konden meepikken. Maar door het trage België hebben we de boot totaal gemist.
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

1207 schreef:
Ik ben voorstander van een referendum.
hangt vd vraagstelling af zou ik zeggen :)
"wil je transfers naar het zouden stoppen" of "wil je einde vh land" zou in Vlaanderen wel eens 2 heel verschillende antwoorden kunnen opleveren
ik ben nooit fan van referenda geweest aangezien neen altijd wint, mensen zijn vaak categoriek tegen verandering zoals jij in deze bewijst
De ene vraagstelling is niet gelijk aan de andere. Stoppen van transfers (en dan in alle richtingen, dus ook naar West-Vlaanderen en Limburg of de haven van Antwerpen?) wil niet zeggen dat men het einde vh land wil. En bij een referendum heeft de bevolking het recht om degelijk geïnformeerd te zijn, te weten wat de plannen zijn van pro- en contra partijen. Anders kan je géén eerlijk antwoord op het referendum geven.

Maar degelijk, met cijfers, feiten en plannen geïnformeerd worden is dan voor u weer bangmakerij natuurlijk. :bang:
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

De ene vraagstelling is niet gelijk aan de andere. Stoppen van transfers (en dan in alle richtingen, dus ook naar West-Vlaanderen en Limburg of de haven van Antwerpen?) wil niet zeggen dat men het einde vh land wil.
punt blijft
alleen al over de vraagstelling kun je lekker bikkelen, men weet dat nee het bijna altijd haalt.
en een complexe materie in 1 primitieve ja/nee vraag steken?
Maar degelijk, met cijfers, feiten en plannen geïnformeerd worden is dan voor u weer bangmakerij natuurlijk. :bang:
wat zijn de feiten? SZ die verdwijnt, vakbond die sinds gisteren ook dreigt te verdwijnen volgens petrol, Vlaanderen dat blijkbaar nooit nog deel zal uitmaken vd EU?
Volgens Petrol zijn dit vaststaande feiten die 100% zeker zullen gebeuren.

lijkt mij onzin maar heeft dan vooral met framing te maken.
blijkbaar ben ik de grote slechterik :)
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Niemand is de slechterik maar Petrol kan voor zichzelf spreken. Dat moet 1207 niet voor hem doen. Ik kan er ook niet aan doen dat 1207 de achterliggende mechanismen niet in rekening wil brengen en dat als framing, bestempelt.
De SZ ligt al jaren onder vuur van het patronaat, dat zijn feiten, en als er nu één ding is dat nog enige bescherming geniet onder de noemer 'België' dan is het dat wel.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

petrol242 schreef:Niemand is de slechterik maar Petrol kan voor zichzelf spreken. Dat moet 1207 niet voor hem doen. Ik kan er ook niet aan doen dat 1207 de achterliggende mechanismen niet in rekening wil brengen en dat als framing, bestempelt.
De SZ ligt al jaren onder vuur van het patronaat, dat zijn feiten, en als er nu één ding is dat nog enige bescherming geniet onder de noemer 'België' dan is het dat wel.
wie weet stemt de Vlaming in een onafhankelijk Vlaanderen wel plots links? ooit al aan gedacht?
Ik zou van dat pad van rechts en liberalisme en patronaat etc afstappen want dat neigt nogal snel naar complotten
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

https://businessam.be/van-thillo-hertek ... tl-belgie/

Voor rijke mensen bestaan er geen grenzen blijkbaar... :-D

@1207

Complotten!? Tientallen jaren neo-liberaal "austerity" beleid kun je toch geen complot noemen, maar bittere realiteit.
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

1207 schreef:
Dizzy schreef:Volk is een totaal gepasseerd romantisch idee.
da wil ik u in Israel horen vertellen :)
Ja, wat een geweldig voorbeeld van hoe zoiets totaal uit de hand kan lopen. Merci.
migranten? die vindt je ook in de andere 27 EU lidstaten volgens mij.
Je ontwijkt de vraag. Behoren zij tot het Vlaamse volk of niet? Walen blijkbaar niet maar iemand uit zuidelijk Afrika wel dan? Dit toont aan hoe achterhaald uw romantiek over volkeren is. Bovendien zit je nog met de gemengde gezinnen.
land splitsen kan een oplossing zijn hoor,
Voor mij maakt het niet uit voor u is het een ideologisch dogma dat dit zeker nooit mag gebeuren. Dan liever alle bevoegdheden op een niveau zetten waar men nauwelijks nog een regering kan vormen en doodsbang is voor de kiezer.
Ik vind dat geen slim plan.
Dat zien we in Vlaanderen waar de kibbelkabinetten zichzelf opvolgen. Het doel was beter beleid en dat zien we in de praktijk helaas niet, ook niet in de reeds volledige Vlaamse bevoegdheden. En Vlaanderen is niet bang van de kiezer, vandaar dat je niet meer moet stemmen zeker :lol: Vandaar dat men steeds de mogelijkheden tot beleidsdeelname en openbaarheid van bestuur verkleint. Gij zijt echt wel goedgelovig en selectief blind. Gewoon zeggen dat alles beter zal zijn als we anderen dumpen is genoeg om u te overtuigen. Dat idee van bevoegdheden naar 1 niveau kan je nl ook bereiken zonder splitsing.
hangt vd vraagstelling af zou ik zeggen :)
"wil je transfers naar het zouden stoppen" of "wil je einde vh land" zou in Vlaanderen wel eens 2 heel verschillende antwoorden kunnen opleveren
ik ben nooit fan van referenda geweest aangezien neen altijd wint, mensen zijn vaak categoriek tegen verandering zoals jij in deze bewijst
De vraag is toch niet zo moeilijk. Wil je een onafhankelijk Vlaanderen of niet. Ja of neen.

Transfers heb je in elk land en er zijn er ook van Wallonië naar Vlaanderen. In dat geval zou ik als Limburger maar best tegen stemmen voor ze dat deel ook nog afsplitsen. Ik ben ook niet tegen verandering, ik denk zelfs dat ik meer voor verandering ben dan jij MAAR voormij moet verandering een verbetering zijn. De helft van uw land opofferen voor loze beloftes is dat voor mij niet.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Dizzy schreef:Je ontwijkt de vraag.
Ja, migranten horen bij het Vlaamse volk. Het is bovendien zeer sterk te verkiezen dat ze ook cultureel integreren door taal/gebruiken aan te leren: de inspanning daarvoor moet van beide kanten komen. Door enkel te verwachten dat de migranten zich aanpassen zal het niet lukken, we moeten ook bereid zijn om ze te verwelkomen en ze een job te geven zodat ze de kans krijgen om onze cultuur en taal te leren. Dat vereist een omslag bij het merendeel van de Vlamingen, maar het is een vereiste als we economisch willen groeien.

Een evolutie naar onafhankelijkheid zal de kibbelkabinetten niet wegnemen, evenmin de incompetentie, daarvoor heb je veel meer nodig dan een evolutie. Ministers zullen wel gemakkelijker kunnen beslissen en ze zullen voortaan ook als enige de verantwoordelijkheid dragen voor hun domein.

De transfers gaan niet stoppen na een evolutie naar onafhankelijkheid. Al was het maar om dat als het cash in te zetten in ruil voor medewerking van Wallonië in de afwikkeling van dossiers waar hun medewerking vereist zal zijn (NMBS, Defensie, enzomeer). Evenwel zal de reeds bestaande regeling om de transfers geleidelijk af te bouwen verder uitgevoerd worden. De transfers zijn niet de primaire reden om te evolueren; de evolutie is een culturele en geen economische evolutie, Limburg hoeft dus niets te vrezen omdat zij economisch minder kunnen bijdragen dan andere regio's.

Een vraag op een referendum moet zeer voorzichtig opgesteld worden, een woordje anders kan een ander resultaat bereiken. Bovendien is er een gevaar dat bepaalde zijden met zeer veel geld (partijdotaties misschien?) een misinformatiecampagne zullen opstarten waardoor mensen keuzes maken obv verkeerde informatie. Ik denk dat we niet ver moeten zoeken voor een voorbeeld. Verkiezingen zijn de facto referenda over heel wat kwesties, als >50% van de Vlamingen voor N-VA of VB kiest is er een duidelijk signaal van de kiezer dat gerespecteerd zal worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Uiteraard behoren zij tot het volk maar als ik sommigen met de term volk hoor zwaaien richting Walen dan heb ik mijn twijfels of zij het ook zo zien. Ook slogans eigen volk eerst en onze mensen zijn zo'n signalen dat men nog niet klaar is met de realiteit van vandaag en zelfs gisteren.

Ruzies en incompetentie kunnen we inderdaad perfect alleen organiseren, daar hebben we geen Walen voor nodig. En over verantwoordelijkheid dit, is het succes dan zijn wij verantwoordelijk, is er een schandaal dan is het een gedeelde verantwoordelijkheid :lol:

Transfers zijn er inderdaad overal en die hoeven niet eens te stoppen. Geen enkel land is over het ganse gebied exact gelijk en dat hoeft ook niet. De transfers worden misbruikt om mensen tegen elkaar op te zetten.

De vraag voor een referendum moet helemaal niet voorzichtig zijn omdat de vraag zo helder is als Ardens water. Wil je onafhankelijkheid of niet? Mensen kunnen dan zelf wel bepalen of de voordelen voor hen opwegen tegenover de nadelen. Iedereen weet echter al het resultaat want zelfs de grootste voorstanders durven het idee niet eens opperen.

Verkiezingen zijn GEEN referenda. Verkiezingen gaan over -tig thema's die ook nuancering in zich hebben. Splitsing is niet zo'n genuanceerd thema het is ja of neen. Brexit means Brexit en Vlexit means Vlexit. Mensen kiezen partijen voor heel veel verschillende redenen, men stemt op racistische patijen maar niemand omdat hij racistisch is :lol: Bekijk de prioriteiten van de kiezers en het communautaire staat NIET bovenaan dus waarom zou de stem dan ineens wel over dat punt gaan?

Om een populair woord te gebruiken van sommige partijen, er is geen draagvlak voor en alle pogingen om het artificieel te maken hebben glansrijk gefaald.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Als ik hoor hoe mijn ma soms over de hollanders begint dat jaagt me zo de stuipen op het lijf he :nono: . Kan er niet echt goed tegen als je mensen in een vakje gaat zetten en daarop je dan te baseren qua beleid of vooroordelen. Dat is precies wat 1207 doet.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

boonpwnz schreef:als je mensen in een vakje gaat zetten en daarop je dan te baseren qua beleid of vooroordelen. Dat is precies wat 1207 doet.
en op welke manier praat ik slecht of negatief over Walen?
zo'n dingen roepen is makkelijk maar houdt het steek?

ik wijs op verschillen tussen Vlamingen en Walen en hoe die verschillen zichtbaar zijn en tot enorme problemen leiden. Velen minimaliseren die dingen maar een land dat 30 tot 40% vd tijd geen regering meer heeft is echt wel een serieus probleem hoor.
je merkt dat misschien nu nog niet direct, dat is dan zo'n beetje gelijk de opwarming.
ooit ontploft dat compleet.

kijk naar politieke verantwoordelijkheid

niemand die mort dat 2 toppolitici vrolijk op restaurant gaan of de vorige minister van volksgezondheid in volledige lockdown met de hele familie, en 3 à 4 huishoudens samen, moederdag gaat vieren. Diegenen die zouden kunnen protesteren zitten te foefelen met vaccins en dat moet ook met de mantel der liefde bedekt worden.
Hier is dat zelfs geen discussie meer waard terwijl in een halvelings normaal functionerend land een onnozele knuffel vandaag een terechte reden tot ontslag is.

Ook dat is een logisch gevolg van ons niet-functionerend land. de enige echt overgebleven oppositie in dit land zijn een nazi-partij en een partij die dweept met Peking.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

1207 schreef:en op welke manier praat ik slecht of negatief over Walen?
zo'n dingen roepen is makkelijk maar houdt het steek?

ik wijs op verschillen tussen Vlamingen en Walen en hoe die verschillen zichtbaar zijn en tot enorme problemen leiden. Velen minimaliseren die dingen maar een land dat 30 tot 40% vd tijd geen regering meer heeft is echt wel een serieus probleem hoor.
je merkt dat misschien nu nog niet direct, dat is dan zo'n beetje gelijk de opwarming.
ooit ontploft dat compleet.
Je doet alsof er met Walen niets aan te vangen valt en dat dat ligt omdat ze tot het "volk" Walen horen. Daar ga je compleet uit de bocht. Er zijn evengoed Vlamingen waar niets mee aan te vangen is en de verschillen tussen Vlamingen zijn er ook.

Regeringen vormen gaat gemakkelijker als je samen een land beter wil maken, als een deel het land kapot wil is dat moeilijker.

En over schandalen moeten we niet beginnen, ook dat kunnen we zelf minstens even goed :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Dizzy schreef: Je doet alsof er met Walen niets aan te vangen valt :
als je dat uit mijn berichten leest dat is de logische conclusie dus dat er volgens mij blijkbaar ook niets aan te vangen valt met zo'n 180 nationaliteiten op deze planeet. Een bekende strategie, gooi zo'n optie op tafel in Vlaanderen en je moet natuurlijk een racist zijn :)

Volg ik uw argumentatie pleit ik voor de hereniging van Duitsland en Engeland tot 1 land

volgens u:
taalverschil speelt geen rol
mediaverschillen speelt geen rol
cultuurverschil speelt geen rol
burgers willen toch allemaal hetzelfde
die nationale ploeg zal ineens een pak sterker zijn
schaalvergroting is altijd goed (bv SZ)
concept volk is compleet overroepen en achterhaald
individueel komen Duitsers en Britten toch overeen dus maak er ineens 1 land van.

wat denk je?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Dizzy schrijft: ...Regeringen vormen gaat gemakkelijker als je samen een land beter wil maken...

Typische dooddoener die voorbijgaat aan het feit dat een (vlaamse) meerderheid zich steeds weer uiteen laat spelen door een franstalige minderheid (union fait la force, weet ge)...
Alsook geen rekening houdt met zogenaamde grendel/blokkerings-methodieken!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

2 hanen in 1 hok werkt zelfs in de natuur niet … en wij brave Vlamingen denken dat we een regering kunnen vormen met een deel van het land waarvan elke Vlaming sinds kinds af aan over hoort dat ze ons geld kosten en dat we belastingen betalen om daar de schulden te bekostigen.

Dus ja … we zijn al lang gesplitst in onze manier van leven, denken en oordelen. En dat ze eens zen referendum doen in Wallonië met de vraag of ze bij Frankrijk of België willen horen als ze keuze krijgen :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”