investeren om minder belastingen te betalen

Plaats reactie
marcvt63
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 06 mar 2016, 08:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

ik zal dit jaar(2021) een volledig jaar in ziekenverlof zijn...
een mooi inkomen krijg ik van het ziekenfonds
maar ik zal het ook zien om de volgende belastingsaangifte een pak te moeten betalen

daar om wil ik dit jaar investeren om in het volgend jaar van deze aftrek te kunnen genieten

ik ben werknemer

iemand tips
burgundy
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 okt 2016, 12:15
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Als me nu gaat investeren ?
Waarom de vorige jaren al niet ?
Lts sparen - psp sparen .
marcvt63
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 06 mar 2016, 08:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

ik heb vorige jaren reeds pensioensparen gedaan
maar aangezien het ziekenfonds te weinig afhouding doet,
dan voel ik de grote bui(belasting) hangen
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

marcvt63 schreef:ik heb vorige jaren reeds pensioensparen gedaan
maar aangezien het ziekenfonds te weinig afhouding doet,
dan voel ik de grote bui(belasting) hangen
Je weet het zelf dat je netto te veel verdient. Dus zet elke maand x euro opzij voor de belasting.
Een werknemer die 3000€ moet betalen verdient 250€ te veel per maand simpel gezegd.
Die 3000 kan je een jaar gratis gebruiken en winst op pakken.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Investeren in spullen die je anders niet zou aankopen is ook zinloos in deze context, geld in valuta mee winnen / uitsparen ga je nooit doen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

marcvt63 schreef:ik heb vorige jaren reeds pensioensparen gedaan
maar aangezien het ziekenfonds te weinig afhouding doet,
dan voel ik de grote bui(belasting) hangen
Gedurende het eerste jaar ziekteverlof zal het ziekenfonds 11% voorheffing afhouden.
Na één jaar kom je op invaliditeit, en zal je géén voorheffing meer betalen.

Tenzij je nog serieuze "andere" inkomsten hebt, die met de uitkering gecumuleerd wordt, zal je in principe toch niet veel belastingen moeten achterdragen.

Hou er rekening mee dat je een "belastingvermindering voor ziekte-uitkeringen" krijgt.
Deze berekening is nogal ingewikkeld, en bestaat uit 2 delen: een basisvermindering en eventueel een bijkomende vermindering (als je geen andere inkomsten hebt dan vervangingsinkomsten (werkloosheidsuitkeringen, pensioenen, ziekte- en invaliditeitsuitkeringen, ...).

Je moet dan wel oppassen dat de "investeringen" die je doet, en die theoretisch recht geven op een belastingsvermindering, geen "nuloperatie" worden.
Want deze belastingsverminderingen wordt éérst toegepast, daarna de "belastingvermindering voor ziekte-uitkeringen", maar je kan niet meer vermindering krijgen, dan de verschuldigde belasting. Bij belastingen krijg je nooit een "negatieve" belasting, je krijgt nooit "belasting" terug (alleen teveel betaalde voorheffing kan je terug krijgen).

Je kan dus in een situatie komen, waarbij jouw "investeringen" een theoretische belastingsvermindering oplevert van 1.000 EUR, maar gelijktijdig de "belastingvermindering voor ziekte-uitkeringen" met 1.000 EUR daalt :-)
Daar gaat je rendement...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 594
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 58 keer

Bij belastingen krijg je nooit een "negatieve" belasting, je krijgt nooit "belasting" terug
Jawel hoor, m'n ma is gepensioneerd. Betaalt 0 euro belasting (klein pensioen) en krijgt jaarlijks een terugstorting van de belastingen op haar diensten (poets)cheques. België is een raar land hoor :)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Of, je kan een bijberoep starten en daarin verlies maken. Dan kan je dat verlies inbrengen bij je hoofdjob waardoor je daar belasting terug krijgt.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Is dat niet gewoon wat is afgehouden van haar pensioen?
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

cadsite schreef:Of, je kan een bijberoep starten en daarin verlies maken. Dan kan je dat verlies inbrengen bij je hoofdjob waardoor je daar belasting terug krijgt.
Ben je daar zeker van?
Ik heb dat ooit willen doen in de eerste jaren van mijn bijberoep en werd door de FOD teruggefloten :bang:
Is ook wel al 16 jaren geleden. :-D
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Over invalide heb ik ook al gehoord dat je niks terug krijgt (van iemand op belastingsdienst zelf bij invullen, niet echt garantie dat het juist is maar toch vrij betrouwbaar).
Voor mezelf heb ik wel 2 jaar meer terug betaald gekregen dan ik betaalde. (maar toch niet aan te raden, blijkbaar uitzonderlijk en weet nu al dat er over een 30 jaar terug problemen mee zijn bij berekening pensioenen :lol: )

Voor investeren zou ik vooral niks kiezen met te lange termijn, volgend jaar al nodig als je echt verwacht zoveel bij te moeten betalen...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Wat ik wel weet is dat in medisch deeltijds als persoon met beperking het een gekke situatie is.

Je krijgt een belastingsvermindering vanwege handicap en dan krijg je nog die belastingsvermindering voor invaliden erbovenop.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Pensioensparen en winwin lening zijn bekende. De opties worden wel minder en minder.
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Enkele principes:
1) Eerst worden de belastingkredieten toegepast
=verminderingen die zonder zowiezo recht geven op negatieve totaalbelasting - moest dat het geval zijn.
=bijvoorbeeld: belastingvrije som voor kinderen ten laste
2) Daarna worden de belastingverminderingen toegepast
= eens je belasting op 0 staat word de rest van je vermindering niet meer toegepast
= opgelet: altijd op het betreffende niveau (gewestelijk <=> federaal apart te onderheiden dus)
= voorbeeld: giften
3) Vervolgens toepassing van belastingverminderingen die omzetbaar zijn naar een belastingkrediet
= soms met bepaalde voorwaarden
= ook op het betreffende niveau (gewest <=> federaal)
= voorbeeld: dienstencheques
4) je gemeentebelasting word bepaald als % bovenop je effectief verschuldigde som (inclusief 1+2+3). Hier zit dus een minder zichtbare bijkomend voordeel op de reeds genoten voordelen ;-)

Meer info: https://www.tiberghien.com/images/publi ... 6-6en7.pdf
Om te weten in welke categorie een bepaald voordeel valt zoek je het meestal best specifiek op :-)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

svermassen schreef:
cadsite schreef:Of, je kan een bijberoep starten en daarin verlies maken. Dan kan je dat verlies inbrengen bij je hoofdjob waardoor je daar belasting terug krijgt.
Ben je daar zeker van?
Ik heb dat ooit willen doen in de eerste jaren van mijn bijberoep en werd door de FOD teruggefloten :bang:
Is ook wel al 16 jaren geleden. :-D
Zeker van.
Ik heb dat niet gedaan, ik had voldoende inkomsten, maar ken iemand die dat wel gedaan heeft, zonder problemen.
Geen idee hoe het precies kan, maar dit was allemaal correct en ingediend door een boekhouder.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

lucdec schreef:
Bij belastingen krijg je nooit een "negatieve" belasting, je krijgt nooit "belasting" terug
Jawel hoor, m'n ma is gepensioneerd. Betaalt 0 euro belasting (klein pensioen) en krijgt jaarlijks een terugstorting van de belastingen op haar diensten (poets)cheques. België is een raar land hoor :)
Hoe leg je dat uit van die 0 € ?
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Mensen die in de laagste schijf belanden en alleen van een uitkering hebben genoten tijdens het aanslagjaar betalen inderdaad 0,0% bedrijfsvoorheffing.

Daarnaast heb je belastingskrediet ipv belastingsvermindering, dus je kan wel degelijk een "negatieve" belasting hebben. Zie post van lirec.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Je kunt investeren in iets als Alterfin;
https://www.alterfin.be/nl/intekenen-op ... oorwaarden

Geeft een fiscaal voordeel. Heb dat al gedaan. Die bestaan al lang. Is te vertrouwen. Je moet de investering wel 5 jaar aanhouden anders moet je het ontvangen belastingvoordeel terugbetalen.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

cadsite schreef:
svermassen schreef:
cadsite schreef:Of, je kan een bijberoep starten en daarin verlies maken. Dan kan je dat verlies inbrengen bij je hoofdjob waardoor je daar belasting terug krijgt.
Ben je daar zeker van?
Ik heb dat ooit willen doen in de eerste jaren van mijn bijberoep en werd door de FOD teruggefloten :bang:
Is ook wel al 16 jaren geleden. :-D
Zeker van.
Ik heb dat niet gedaan, ik had voldoende inkomsten, maar ken iemand die dat wel gedaan heeft, zonder problemen.
Geen idee hoe het precies kan, maar dit was allemaal correct en ingediend door een boekhouder.

Belangrijk is in dit verhaal dat je aan het eind van je rit nog altijd moet bijbetalen (ook al is het niet veel) of slechts beperkt terugkrijgt. Grote teruggaves gaan ze met plezier nakijken en uitpluizen en aanpassen tot het voor hen 'beter' is...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”