Overgewicht, obesitas... [afgesplitst uit Covid-19 topic]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

In navolging van een discussie die in een topic over Covid ontstaan is, dan hier een topic om over de strijd met de kilo's te spreken.
Recepten, tips, truken, de maatschapppelijke uitlopers.
Zet het hier maar.

Wat die room betreft, ik probeer die zoveel mogelijk gewoon weg te laten.
Ik vind tomatensoep bijv. erg lekker, voor mij hoeft daar geen room in.
Room heeft ook de neiging de smaak af te vlakken, maar het geeft wel een voller gevoel.
Als je de room weglaat komt de originele smaak van de groenten meer tot zijn recht.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Het omgekeerde bestaat ook jezelf forceren om te eten...als ik niet rond de 2250 a 2500kcal val ik af en ik zit al onder het minimum. :lol: En om bij te komen moet ik naar +3000kcal gaan op een normale rustige dag zonder veel verbranding.
Mijn broer (dietist) is 10Kg aangekomen op een jaar of 2 maar dat is 7 keer per dag eten tot het naar boven komt daar heb ik nu ook geen zin in eerlijk gezegd.

Los daarvan als je op iets wil letten wat niet al te veel moeite kost
Suiker verminderen (koffie zonder ,geen cola / fanta etc)
Niet de hele dag sneukelen
Magere melk ipv volle
Afhaal en geprepareerde maaltijden vermijden veel zouten vetten etc
Bier wijn bevatten ook vrij veel KCAL

App installeren en bijhouden wat je zoal binnen werkt op een dag zodat je een goed beeld krijgt over een paar weken en zo beetje bij beetje aanpassen.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Boulder ivm soep.

Ik doe veel liever een aantal aardappelen erin om te dikken dan room. Helpt ook een beetje voor de smaak. Pure tomatensoep is altijd lekker. Wat ik ook soms doe is room vervangen door magere kruidenkaas. Dat is nog steeds niet goed maar wel een smaakbom, wel opletten met knoflook dan want die zit meestal al in de kruidenkaas.

Waar ik het meeste moeite mee heb is om zoete dingen te laten vallen. Ik eet heel graag dropsnoep en soms kan ik het echt niet laten. Zelfde met chocolade. Koeken kan ik wel achterwege laten.

Snacks is nu meestal groenten omdat je dit quasi onbeperkt kan eten zonder echt aan te komen. Sowieso wat ik merk is dat snacks en ontbijten het moeilijkste zijn van de dag. Gezond broodbeleg hetzelfde alhoewel je daar meer kan in variëren. Ik eet in de ochtend meestal iets zoets(heb vaak een suikerflauwte als ik opsta)
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Merci Boulder
We hebben niet de hele conversatie maar we kunnen hier we l verder.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

Ik ben van 85 kilo in de zomer naar bijna 100 kilo nu gegaan. Sinds kort beweeg ik regelmatig maar voor te vermageren is het puur voeding.
Sinds vorige vrijdag, nu dus bijna 5 dagen heb ik niks van snoep aangeraakt, veel bewogen , normaal gegeten en ik ben toch 2 kilo kwijt.
Ik ga dit topic volgen.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Zoals ik onlangs postte in een ander topic:

In een periode waarin ik nog nooit zoveel snoep heb gegeten, ben ik toch al ruim 12 kilo blijvend afgevallen, door vlak voor het slapen eens even wat "planking" of halve pushups doen (half liggend op bed). Totdat er wat spieren beginnen te trillen, zelfs al is dat in het begin al na enkele seconden. Gewoon even je hartritme omhoog en je ademhaling beginnen te beheersen. 't Gaat daarbij vooral om de consequentie dus elke dag volharden, ook als je geen goesting hebt.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

De sleutel om af te vallen is imho cardio, 5h per week trainen & gezonde voeding doet veel.

"Ik ga mijn leven veranderen" hou je langer vol dan "ik ga x kg afvallen tegen de zomer"
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Mja, ik dacht dat ook. De cardio deed er bij mij iets aan, maar het grote verschil kwam door aanpassingen en meten van de voeding.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 22 dec 2004, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 53 keer

Wat voor mij een eye-opener was: calorieën tellen. Maar dan echt bij álles wat je in je mond stopt: je eet niks zonder dat je opschrijft hoe calorierijk (of arm) het is. Dan sta je te kijken hoor: die teller gaat verbazend snel omhoog... en dan beginnen met dat onder controle te krijgen.

Ik kan bijvoorbeeld niet zonder een koekje om 10 of om 15u, anders val ik om van de honger. Dan moet je dus slim zijn en gaan uitzoeken welke koekjes het best de honger stillen maar tegelijk weinig calorieën hebben. En gewoon alles blijven eten, maar dan met mate. Dus nog steeds wel vlees en spaghetti e.d., maar dan afgewogen. Dat kun je makkelijk doen als je zelf kookt, maar er is toch wel een impact op je sociaal leven. Gaan eten bij vrienden, restaurant, dat soort dingen is eigenlijk onmogelijk dan. Eens je daarmee begint kom je in het straatje van "ach 1 keer per week kan geen kwaad" en dan is het snel "acht 2 keer ook niet". Bij mij is het alles of niets...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

In theorie is het heel simpel: meer verbruiken dan je binnenpakt en je valt af. Maar in de praktijk moet het ook 'leefbaar' blijven.
En dat kan je door minder te eten maar ook door meer te verbruiken of een combinatie van de twee.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Wat ook helpt om jezelf niks te verbieden: kleinere hoeveelheden.

Practisch voorbeeld: ik eet wel graag eens een ijsje. Ipv de gewone magnum's te kopen, koop ik de mini's. De smaak blijft hetzelfde, de hoeveelheid en dus de calorieën niet.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ahrand
Plus Member
Plus Member
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 sep 2011, 08:31
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 13 keer

wimpie3 schreef:Wat voor mij een eye-opener was: calorieën tellen... Bij mij is het alles of niets...
Deze ervaring heb ik ook. Ik ben al heel mijn leven bezig met onderzoek en zelfexperimentatie. Ik kom heel gemakkelijk aan.
Voor mijn 50ste werkte het Atkins/Keto dieet redelijk goed bij mij : afblijven van (teveel) koolhydraten (vnl suikers/brood/etc...). Sporten helpt altijd wat maar daar kan je niet alles mee compenseren.
Nu, na mijn 50ste is dat zelfs niet meer genoeg en moest ik het radikaler aanpakken: in de week eet ik héél sober en weinig calorieën (voornamelijk bouillion soep eigenlijk). In het weekend eet ik 'normaal' (met het gezin mee), mijn vrouw kookt zeer lekker met variatie, sauzen, nagerechtjes. Allemaal lekker maar je gaat er snel (te) veel van eten. Maar door mijn streng regime in de week lijkt mijn maag deze overdreven calorieen niet meer aan te kunnen/te willen en blijk ik automatisch beter te kunnen doseren in het weekend. Mijn streefgewicht is in zicht.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Gaan zwemmen is zowat het enige waar ik van afviel, maar dat is wat lastig nu.
Wandelen bracht niet op.
Frisdrank laten heeft geen gram gescheeld.
Eten is al een tijd afgewogen en op zolder staat al een halve fitness die we gebruiken (fiets, loopband, trilplaat).
Ik hoop misschien nog ergens een roeitoestel op de kop te kunnen tikken, dat deed ik nog graag toen ik nog naar de fitness ging en dat schijnt te helpen, maar die toestellen zijn duur.
Dus het blijft een gevecht dat ik verlies momenteel.
Laatst gewijzigd door MClaeys op 19 mei 2021, 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ik snap dat dus niet.. dat weinig of sober eten.
100kg als ik niks doe, 90kg als ik sport en drink, 85kg als ik sport en niet drink
Met die 85kg heb ik leren leven, ook al is dat overgewicht, ik ga niet maanden miserabel leven om die laatste 5 of 10kg eraf te krijgen.
Wat ik dus wel gedaan heb is die auto zoveel mogelijk laten staan en 4/5 dagen op de week conditie training.
Soms is dat hard, maar dat geeft voldoening, soms is dat helemaal niet hard, maar ongelooflijk booooring.
Myfitnesspal is een aanrader, maar ik gebruik dit vooral om te zien of ik er die pint kan vanaf trainen :angel:
Ik weeg mijn eten niet, maar wat ik wel niet meer doe is "den overschot" opeten.
ahrand
Plus Member
Plus Member
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 sep 2011, 08:31
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 13 keer

iceke schreef:Ik snap dat dus niet.. dat weinig of sober eten.
Ik begrijp je uitspraak wel hoor, ook omdat ik zelf zo was.
Zeker de eerste weken is dat heel lastig, je lichaam maakt het je heel duidelijk dat je die calorieën aan het 'missen' bent en dat je moet toegeven.
Maar eerlijk: na een aantal weken gaat ook dat over.
Ik kijk nu objectiever naar mensen die (veel) calorieën binnenstompen en het deert me niet (meer).

De realiteit is dat 'beperkter eten' uiteindelijk meer impact heeft dan 'meer bewegen', zeker na je 50ste.
Ik sport ook, maar niet overdreven, een hele zolder daarvoor inrichten is voor mij er over.
Bovendien merk ik dat de blessures ook gemakkelijker komen na je 50ste, en daar sta je dan...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Tips?
> Eet alleen wat je zelf klaarmaakt. Als je weet hoeveel werk "koekjes maken" kost, steek je geen kg koekjes zomaar weg :).
> Koop geen snoep of andere onnodigheden, wat je niet in huis hebt, kan je niet opeten.
> Beweeg elke dag "iets" en af en toe "iets meer". Ik heb een Polar horloge en ik wil dat die elke dag minstens "100%" aanduidt, anders maak ik een bijkomende wandeling.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

My 2 cents:
1) Ga voor de langere termijn een probeer niet snel en veel af te vallen.
Het heeft geen enkel zin om nu te crashdiëten en veel te sporten om deze zomer met bikini of speedo-lijf te pronken als je in september alles loslaat.
Ik ben op een gezond gewicht gekomen door gemiddeld 1 kilo per maand af te vallen, dat kan inderdaad veel sneller, maar dan heb het risico dat je in een jojo-spiraal terecht komt

2) Probeer je gewoontes te veranderen:
* als je ergens naartoe kan met te voet/fiets, doe dat dan.
* Als je vrijdagavond na de werkweek echt geen zin hebt om zelf te koken, kijk eens rond in je buurt of er geen gezondere afhaalmaaltijden zijn ipv. de frituur.
Dat hou je veel langer vol dan elke avond een half uur te gaan lopen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

MClaeys schreef:Gaan zwemmen is zowat het enige waar ik van afviel, maar dat is wat lastig nu.
Hier is het zwembad gewoon open en sinds twee weken ook terug het buitenbad. Iedere week doe ik zo'n 2.5 km
MClaeys schreef:Wandelen bracht niet op.
Ondanks dat ik veel meer wandel dan vroeger lijkt het ook weinig verschil te maken (tenzij ik spiermassa creeer ipv. vet :lol: )
MClaeys schreef:Frisdrank laten heeft geen gram gescheeld.
Ik drink Zero... veel calorieen ga ik daarmee niet uitsparen denk ik dan.
MClaeys schreef:Dus het blijft een gevecht dat ik verlies momenteel.
Hier ook... het thuiswerken (en de snoepkast die ik passeer - al eet ik dagelijks ook een stuk fruit) is een ramp.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

DarkV schreef:Hier is het zwembad gewoon open en sinds twee weken ook terug het buitenbad. Iedere week doe ik zo'n 2.5 km
Idem, 80 rondjes per dag. 250km baantjes sinds januari! :beerchug:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het zal altijd een combinatie van minder eten en meer bewegen zijn als je op LT resultaat wil behouden. En kleine zaken die je niet voelt zijn vaak onvoldoende, no pain, no gain. Wat erin gaat zal er weer af moeten, dat is nu eenmaal de realiteit.

Even ook duidelijk stellen dat voor mij niet iedereen met overgewicht in dezelfde categorie valt. Er zijn inderdaad mensen die een aandoening hebben en daarom niet goed eten, dat kan vaak zelfs te weinig eten zijn. Laat ons echter ook serieus blijven, dit is een minderheid van de personen met overgewicht. Onze moderne maatschappij met rijk eten in overvloed dat altijd toegankelijk is, is de grootste oorzaak van overgewicht.

Mensen zijn echter bijzonder creatief om zich weg te steken achter excuses om maar niet te moeten doen waarvan ze wel beseffen dat het nodig is.

Wat wel klopt is dat de ene van nature een beter metabolisme heeft maar niemand kan ongestoord een heel leven junk eten en niet bewegen en toch op een gezond gewicht blijven. Uw metabolisme wordt ook ouder/minder goed.

Het jammere is dat mensen door uitstelgedrag het soms zo ver laten komen dat enkel een medisch ingrijpen nog kan helpen. Dat is nog veel minder aangenaam dan minder eten of bewegen en kan zelfs levensbedreigend zijn. Laat het zover niet komen. Het is een vicieuze cirkel, men is te zwaar en beweegt minder (gemakkelijk), daardoor wordt men weer zwaarder enz...

Wees bewust van wat je eet is een begin. Veel mensen zijn zich niet bewust van hoeveel calorieën er in voeding zit. Zelf kom ik vooral bij van alcohol. Een speciaalbier is een echte bom, minder van dergelijke bommen doet mijn gewicht snel dalen al zit ik met een goed BMI.

Koop geen ongezonde dingen, dan kan je ze ook niet opeten. Ik heb gemerkt dat sinds wij collect en go doen we veel minder snoep in huis hebben. Rondlopen in een supermarkt is als een kind in de snoepwinkel. Let maar op, als je honger hebt zal je andere dingen kopen dan als dat niet zo is. Wij werken met lijstjes van vaste producten. Andere zaken worden enkel toegevoegd als dat voor een recept nodig is of bij een speciale gelegenheid (bezoek). Chips en chocola is gewoon niet in huis, net zoals frisdrank. Wel aanwezig, vers fruit, noten, yoghurt, havermout. Zout wordt amper gebruikt in de keuken, we kruiden wel veel . Als ik uit ga eten valt me meteen op hoeveel zout er overal op zit want je wordt er gevoeliger voor.

Frieten bakken we in de oven, minder vet en beter dan sommige frituren :)

Het is ook een misverstand dat gezond eten minder lekker is of dat uw leven een hel wordt zonder snoep. Een beetje creativiteit kan veel opleveren en als je zelf geen inspiratie hebt er zijn tonnen kookboeken over dit thema. Het is ook niet alles of niets, veel bewegen maakt meer zondigen mogelijk.

Ook een goeie tip is meet wat je eet. De porties die velen eten zijn gewoon veel meer dan men nodig heeft. Eten tot uw broek ontploft is niet nodig en zelden goed. Vroeger hadden we vaak teveel pasta en dat werd uiteraard opgegeten, nu wegen we dat af en er is niets over en iedereen heeft een voldoende portie. Als je niet overeten bent voel je je ook beter en slapen met een volle maag is ook moeilijker.

Eet volgens een vast stramien. Uw lichaam zal weten wanneer het moet verwerken en als dat op de zotste momenten is zal het slechter werken en zal je dus sneller bijkomen.

Bewegen kan ongelooflijk fun zijn. Pas als je iets graag doet zal je het ook lang kunnen volhouden. Zoek een hobby/sport waarbij je beweegt EN u amuseert. Vind je wandelen saai, steek er dan geocaching bij bvb. Lopen saai, wat muziek verandert de beleving totaal. Ook bewegen in groep is een stimulans. Ik merk dat sinds de coronamaatregelen veel meer mensen aan het lopen geslagen zijn, ook dat motiveert, je bent zeker niet alleen. Ben je single? zo lopen er veel rond :lol: Als je actief over komt en beter in vorm lig je ook beter in de markt :wink:

Sommigen kopen een huisdier om te moeten bewegen, een hond moet iedere dag buiten en jij dus ook.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

q-tec schreef:Het omgekeerde bestaat ook jezelf forceren om te eten...als ik niet rond de 2250 a 2500kcal val ik af en ik zit al onder het minimum. :lol: En om bij te komen moet ik naar +3000kcal gaan op een normale rustige dag zonder veel verbranding.
Ja, ik weet het, heeft ook met leeftijd en erfelijkheid te maken.
Tot mijn 20e of zo was ik superslank, ik kreeg zelfs opmerkingen dat ik te mager was.
Dat is opgelost ondertussen...

Als ik dan kijk naar wat ik toen at, en nu, dan at ik veel meer.
Dat is ook in sprongetjes omhoog gegaan.
Op een bepaald moment bleek ook dat ik schildklierproblemen had (een veel te sterk werkende schildklier).
Dat is behandeld, maar het gevolg is bijna altijd dat je dan een te traag werkende schildklier krijgt.
Ik vroeg aan de endocrinoloog of dat nu echt zo is dat je dik wordt van een te traag werkende schildklier.
Dat is dus niet rechtstreeks zo, maar onrechtstreeks wel.
Dat wil zeggen, als je een te snel werkende schildklier hebt, dan kun je meestal eten wat je wilt, je komt niet of nauwelijks bij.
Als dan die schildklier vertraagd wordt door medicatie of bestraling, dan is dat effect verdwenen.
Alleen, je eetlust gaat niet automatisch mee veranderen.
En daarom ga je makkelijker bijkomen daarna.
q-tec schreef:Los daarvan als je op iets wil letten wat niet al te veel moeite kost
Suiker verminderen (koffie zonder ,geen cola / fanta etc)
Frisdranken neem ik bijna nooit, maar dat was ook zo voordat ik met het regime begon.
Koffie zwart of met halfvolle melk, ook dat is niet veranderd bij mij.
q-tec schreef:Niet de hele dag sneukelen
Magere melk ipv volle
Ook geen last van, melk is wel halfvol en niet mager.
Maar een doos melk gaat hier lang mee.
q-tec schreef:Afhaal en geprepareerde maaltijden vermijden veel zouten vetten etc
Bier wijn bevatten ook vrij veel KCAL
Een keer per week zou ik nog frietkot doen, anders heb je het gevoel dat je als een asceet leeft.
Alcohol heb ik 2 maand of zo niet gebruikt, nu heel af en toe eens.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Hier is dat gewoon alles-met-mate eten.
Door gezondheidsklachten jaren geleden meer dan 30 kg moeten afvallen.
En dat op pijl houden is momenteel niet zo gemakkelijk.
Ik zit al van vorige jaar half maart thuis. :bang:
En dan denk je, joepie, lang thuiswerk, maar intussen kotsmoe.
Sporten/beweging is eigenlijk te weinig, buiten de hond (Jack Russel) die mij nog wat actief krijgt.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Telewerk op zich is geen reden om te verdikken, wel hoe je het invult. Als je te lang blijft zitten of je zit constant in de kast met snoep of de frigo, tja. De uitsparing van verplaatsingstijd kan men echter ook gebruiken om te bewegen. Als je dat doet zal je afvallen zelfs als je evenveel eet dan voor de crisis.

Sommigen laten zich ook te snel ontmoedigen. In het begin zal je ook spieren bijkweken, zeker als je voorheen weinig spieren had. Spieren wegen echter meer dan vet en dus van je verlies aan vet blijft weinig over door de toename van spieren. Dat effect duurt echter niet zo lang, eens je de spieren hebt, werkt uw lichaam ook beter en zal het meer verbranden door die spieren. Pas in die 2e fase zal het vet dat er nog is sneller verdwijnen... mits je uiteraard er niet evenveel binnen kapt. Foto's nemen van jezelf werkt voor sommigen daarom motiverender dan puur gewicht meten.

Frituren bezoek ik steeds minder. De laatste keer heb ik zelfs de helft in de vuilbak gekieperd. Ik had een gewoon pak besteld maar we hadden gerust met 2 ervan kunnen eten. Dat wijst er ook op dat men veel teveel geeft om de klant te plezieren maar eigenlijk is men hem gewoon kapot aan het maken :lol: Sporadisch bakken we ze zelf in de over en soms op restaurant. Het is bij eten ook zo, iets dat je maar af en toe eet is veel lekkerder dan als je het wekelijks eet.

We hebben ook de kookboeken van Jeroen Meus. Heel veel lekkere gerechten maar die porties! Nu hebben we al de gewoonte gemaakt om alles met 1/3 of zelfs 1/2 te doen, dan nog hebben we genoeg. Je bent voldaan als uw hongergevoel stopt, niet als je buik over je riem spat. We zijn niet opgevoed om eten weg te gooien maar door beter te letten op de porties en soms af te meten heb je toch genoeg en geen afval. Het is ook goedkoper want minder verspilling.

Wandelen is de gemakkelijkste manier om te bewegen maar ook de traagste. Weldra zullen er weer wandelingen gepland worden door de vele wandelclubs. Je kan deze vinden op marching.be Met een GPS of GSM kan je echter zelf online oneinding veel wandelingen vinden. Wie onderweg wat wil doen kan desnoods nog pokemon vangen, het spel is gebouwd op u doen bewegen. Het maakt niet uit hoe de koe een pokemon vangt :wink:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Dizzy schreef:
Ook een goeie tip is meet wat je eet. De porties die velen eten zijn gewoon veel meer dan men nodig heeft. Eten tot uw broek ontploft is niet nodig en zelden goed. Vroeger hadden we vaak teveel pasta en dat werd uiteraard opgegeten, nu wegen we dat af en er is niets over en iedereen heeft een voldoende portie. Als je niet overeten bent voel je je ook beter en slapen met een volle maag is ook moeilijker.
Meet wat je eet gaat niet op voor mij. Ik moet vol zitten. Dat kan perfect met groenten. als ik niet genoeg heb ga ik veeeel makkelijker beginnen snoepen.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

yaris schreef:Ik ben van 85 kilo in de zomer naar bijna 100 kilo nu gegaan. Sinds kort beweeg ik regelmatig maar voor te vermageren is het puur voeding.
Sinds vorige vrijdag, nu dus bijna 5 dagen heb ik niks van snoep aangeraakt, veel bewogen , normaal gegeten en ik ben toch 2 kilo kwijt.
Ik ga dit topic volgen.
Afvallen is niet het probleem maar het yo - yo effect.(10 af, 20 bij)
Alcohol not done never.
Water met liters, voor een tijd geen probleem, maar na een tijd.
De dieet goeroes hun bron van inkomsten is met zoiets simpel in gevaar niet vergeten.
En water zit ook in groenten.
Vlees met al die toevoegingen, gewoon taboe.(hormonen en preparaten = vitaminen)
Vis met de vervuiling in de zeeën ook al een probleem.(zware metalen)
Blijft over water en brood.
En rijst.
Als men dan nog niet slanker wordt.
Vertellen aan een ander wat hij moet eten, mag eten is simpel.
Diegene die er mee aan de slag mag, heb er echt mee te doen aan al die idealen.
Waarom die goeroes niet ijveren voor kant-en-klaar te verbieden??
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

boonpwnz schreef:Meet wat je eet gaat niet op voor mij. Ik moet vol zitten. Dat kan perfect met groenten. als ik niet genoeg heb ga ik veeeel makkelijker beginnen snoepen.
Misschien eens bij een diëtist gaan? Ik snap niet dat je vol moet zitten, dat lijkt me eerder ongemakkelijk.

De bedoeling van eten is niet u opvullen maar voldoende energie hebben om te functioneren. Uiteraard is eten ook een sociale activiteit en is het ook vaak gewoon lekker maar honger is wel de gezonde graadmeter. Zelf ging ik veel op restaurant omdat ik geniet van de gesprekken tijdens het eten en de gezelligheid. Eten op restaurant is ook vaak erg rijk. Als ik echter onbeperkt zou doen en niet let op wat ik bestel dan was ik 2 keer zo zwaar. Ik ga ook liever naar een restaurant dat kleine porties geeft van zeer hoge kwaliteit dan enorme porties vol troep.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

boonpwnz schreef: Meet wat je eet gaat niet op voor mij. Ik moet vol zitten. Dat kan perfect met groenten. als ik niet genoeg heb ga ik veeeel makkelijker beginnen snoepen.
Da's een kwestie van karakter kweken en volharden. Ofwel een maagring laten plaatsen,dan ga je niet veel keuze hebben :)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Nja ik eet nu al enkele weken veel meer dan voorheen en val nog af. Dus op dat vlak geef ik jullie beide ongelijk. Als je volume vervangt door groenten kom je niet echt aan.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De maag is ook elastisch en zal blijven uitzetten ook darmen groeien bij. Men zal dus nooit echt vol zitten, wel zal men telkens meer en meer eten als men in die cirkel terecht komt.

Een maagring is geen pretje, dan zijn uw mogelijkheden enorm beperkt en het is ook niet ongevaarlijk. Laat het gewoon zo ver niet komen. Een collega was er zo erg aan toe dat ze niet meer in de lift kon stappen zonder dat ze moet duwen om tussen de deuren te kunnen. Een operatie was de enige uitweg maar na 2 jaar is ze nog altijd niet hersteld. Ze is enorm vermagerd door de maagring maar er zijn steeds complicaties met bijhorende hospitalisatie. Jarenlange roofbouw op uw lichaam komt niet zonder prijs.

Soms zit het probleem ook tussen de oren. Eten kan ook dienen als beloning en daar kan je aan verslaafd worden. Sommigen eten/drinken bij problemen/tegenslag maar dat wordt snel een gewoonte. Eten is dan een vlucht die u enkel in grotere problemen brengt. Hiervoor is professionele hulp nodig en zal een dieet of wat bewegen niet meer helpen.

@boonpwnz: let wel op dat uw voeding niet te eenzijdig wordt. Je moet nog alle basisstoffen binnen krijgen en niet enkel deze waar je niet dik van wordt. Het gewicht en figuur zijn het gevolg van gezond en gevarieerd eten. Het doel is niet x kilo wegen maar wel gezond zijn. Ieder lichaam is anders en bij ieder lichaam past een ander gewicht dat optimaal is.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Dat begrijp ik wel maar maagring is nog lang niet aan de orde hoor. Ik woog 10 december 114. Afgelopen maandag mij gewogen en woog 103,3. Dat is bijna 11 kg op 6 maand.

Daarnaast vind je dat ik me niet moet vol stoppen maar aaan andere kant moet ik voldoende voedingsstoffen hebben. Wat ik vroeger deed was van die voorbereide maaltijden te kopen. Nu kook ik zelf en zal een voorbeeld geven:
2 porties eten dat ik vanavond klaarmaak. Daar zit in: 2 porties rijst, 200 gram kalkoen en 2 aubergines, 400 gram tomatenblokjes, 2 courgettes, 3 paprikas. Is dat dan teveel? :|
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

devilkin schreef:
boonpwnz schreef: Meet wat je eet gaat niet op voor mij. Ik moet vol zitten. Dat kan perfect met groenten. als ik niet genoeg heb ga ik veeeel makkelijker beginnen snoepen.
Da's een kwestie van karakter kweken en volharden. Ofwel een maagring laten plaatsen,dan ga je niet veel keuze hebben :)
Ik heb een collega gehad met maagring, uiteindelijk komt dat ding er ooit terug uit en is het probleem nog steeds hetzelfde: je eet tot je niet meer kan. Een maagring kan een hulpmiddel zijn om het ergste te voorkomen, maar is geen oplossing an sich.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Nja kijk in december was ik nog obese nu zit ik halfweg overgewicht(bmi van 27,4) dat na 6 maanden zonder enig advies van een diëtiste.

Weet niet hoor maar zo slecht is dat dan nog niet.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Proficiat. Maar het vraagt inspanning en gewoontewijziging, of niet dan ?

Ik wil maar zeggen dat je met een maagring nog steeds eet-tot-je-niet-meer-kan en dat er dus in het kopke niets verandert.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Wat bij mij het meest geholpen heeft is niet alles ontzeggen maar wel waar ik vroeger vaak eens een pizza at of een groot pak frieten nam dit fors minder te doen.

Waar ik ook nu laatste 2 maand op let is kijken of ik zoveel mogelijk kip/kalkoen. Kipgehakt, kippenworsten eet ik beide heel graag. Het scheelt toch ook. En zoals ik hierboven vermeld ik neem het vlees voor 2 personen van een gerecht met 2 porties maar ik neem de groenten van 4 personen in 2 porties. Dat helpt zoals ik al zei om het snoepen te vermijden. Ik had altijd momenten dat ik iets wou knabbbelen. En wat ook helpt maar of ik dat volhoud is echt groenten eten als snack.

Bewegen doe ik wisselend kan zijn dat ik 10000 stappên doe dan een dag niet en dan een dag weer 10000. £Probeer wel te zorgen dat ik minstens 3-4 keer dat doe per week.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het pleit voor u dat je al zelf inziet dat er wat moet gebeuren en dan is het super dat je ook resultaat boekt.

Die maagring is ook maar één optie. Er bestaan veel variaties op. Soms neemt men een deel van de maag weg maar dat is een risico. Soit, niemand wil in die situatie terecht komen. Het is veel beter om in te grijpen voor dergelijke zaken noodzakelijk zijn. Dat begint al van jongs af aan. Als je thuis al slechte gewoontes aangeleerd krijgt zal het met de leeftijd vaak niet beteren. In mijn lagere schooltijd zat er 1 kind met overgewicht per klas, nu zijn ze soms in de meerderheid. Dan besef je toch dat er iets fout gaat.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Dizzy schreef:Dat begint al van jongs af aan. Als je thuis al slechte gewoontes aangeleerd krijgt zal het met de leeftijd vaak niet beteren.
Wat ik vooral had is dat ik rond men 12 jaar in de psychiatrie zat daar enorme hoeveelheden at waaronder ook snoep. Daar is men emo eten onstaan. Heb sindsdien altijd geflirt met de grens van 25 bmi. Dus het feit dat ik nu wel kan afvallen en dat het mij nauwelijks moeite kost is wel een grote plus.
Ik denk dat ik 1 groot voordeel heb en dat is dat mijn ouders mij hebben leren alles eten. ik ben niet vies van iets en dat helpt serieus veel met gezond eten.

Bv ik eet graag drop vanwege het zoute maar ik kan evengoed olijven eten omdat die smaak toch hetzelfde effect heeft bij mij. Niet iedereen eet graag olijven. Ik heb niet altijd zelfdiscipline maar het is heel handig.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

iceke schreef:Ik snap dat dus niet.. dat weinig of sober eten.
100kg als ik niks doe, 90kg als ik sport en drink, 85kg als ik sport en niet drink
Het hangt ook van persoon tot persoon af, denk ik. In mijn studententijd woog ik 65kg en ik mocht echt eten wat ik wou. Ik ben beginnen verzwaren nadat ik afgestudeerd was en een firma-wagen had. Gevolg, veel minder beweging, maar nog altijd niet echt op mijn eten letten. We zijn nu een paar decennia verder en ik zit ondertussen al boven de 100 helaas. Had mezelf nochtans gezegd dat 90 een alarmdrempel is. Ik merk echter wel dat als ik gewoon minder snoep (zeker bvb chips voor de TV 's avonds) mijn gewicht al snel terug naar beneden gaat. Ik probeer nu ook wel weer meer te bewegen om te beginnen met gewoon op de hometrainer tijdens het TV kijken. Ik zi mijn gewicht nu wel traagjes aan naar beneden gaan. Al vrees ik dat ik ergens wel op een niveau ga komen waar er toch nog meer nodig zal zijn dan elke dag een half uurtje fietsen en de chips laten. Maar eerst dus zien vol te houden...

Wat mij overigens ook wel motiveert is een slimme weegschaal. Ik sta daar heel regelmatig op 's morgens en kan dan ook gemakkelijk mijn evolutie monitoren overheen de tijd en een dalende trend werkt wel motiverend. Houdt je ook eerlijk, want ik dacht dat ik nu gewoon 'corona kilos' had maar ik blijk de 100 al aangetikt te hebben eind 2019.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Weet niet of iemand het al geschreven had. Als je boodschappen moet doen, doe dat ALTIJD MET EEN VOLLE MAAG. Als je met honger gaat winkelen gooi je van alles in de winkelkar waar je op dat moment zin in hebt en wat je honger kan stillen zoals snoep, chips en allerlei andere rotzooi en vetzakkerij. Als je juist gegeten hebt dan heb je die aandrang helemaal niet. Ik spreek uit ondervinding. En eens je die dingen in huis hebt dienen ze niet om in een kast op te bergen. Integendeel.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dat over alles eten is een heel goeie. Dit is inderdaad een enorm voordeel als je dat kunt en als je dat geleerd is.

Zelf was ik als kind moeilijk en at ik enkel dingen die kinderen graag eten. Mijn moeder maakte de fout door daar dan nog aan mee te werken door vooral dat klaar te maken. Ik had geen overgewicht omdat ik de aanleg niet heb en omdat ik als kind erg actief was. Toch heeft dit invloed gehad want tegen dat ik uitging at ik enkel spaghetti of pizza in een restaurant en dat maakt niet echt indruk :lol:

Toen ik mijn vriendin leerde kennen was ik bang dat ze daarop zou afknappen maar blijkbaar was alles wat ik probeerde ineens helemaal niet vies of slecht van smaak. Ook door het reizen heb ik heel veel dingen leren kennen. Smaken kan je namelijk trainen maar je doet dat best vroeg.

Het is ook een kwestie van beleefdheid. Als iemand voor u kookt dan vind ik het totaal ongepast om dat dan doodleuk te weigeren. Ik vind het al vervelend dat ik een allergie heb waardoor ik geen schaaldieren kan eten. Schaaldieren is het eerste woord dat ik leer in de taal van het land dat ik bezoek :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

DarkV schreef:Hier is het zwembad gewoon open en sinds twee weken ook terug het buitenbad. Iedere week doe ik zo'n 2.5 km
Hier met reservatie, weinig volk tegelijk, maar een deel van het bad open etc... Van het andere wat verder weet ik het niet, daar ga ik niet meer sinds ik er niet met men short in mag.
DarkV schreef: Ik drink Zero... veel calorieen ga ik daarmee niet uitsparen denk ik dan.
Ik water en wat koffie. Op een dag dat ik fysiek veel bezig ben (in tuin werken, verbouwen, etc...) komt er eens een glas Zero bij kijken maar that's it. Wel een glas gin in het weekend (maar zelfs niet eens elk weekend).
DarkV schreef: Hier ook... het thuiswerken (en de snoepkast die ik passeer - al eet ik dagelijks ook een stuk fruit) is een ramp
Ik zou het op thuiswerk kunnen steken, maar het was eigenlijk ervoor al wel een probleem. Snoep is er niet echt in huis, als men vrouw met honger gaat winkelen ligt er eens een zakje chips in de berging, die verdelen we dan in het weekend. Koeken wel, maar de meeste zijn mijn meug niet en men vrouw let al erg op de vetten en suikers (koeken met veel vezels en weinig suiker, slechts af en toe een nemen).
Op dat vlak veel verbetering nu ik thuis werk, gezien ik niet buiten moet zijn voor het werk doe ik ook de boodschappen minder/niet. Ik kwam echt met veel te veel rommel buiten omdat ik altijd met honger de winkel binnen ging.

Wat vroeger hielp en wat we nu opnieuw proberen is (verse) soep eten voor het eten. Niet meer met honger van tafel.
Dizzy schreef:Onze moderne maatschappij met rijk eten in overvloed dat altijd toegankelijk is, is de grootste oorzaak van overgewicht.
Alles zit vol suikers (wat dan vervolgens een verslaving wordt etc...). En emo-eten natuurlijk, de ene steekt een sigaret op, de andere steekt zich vol. In beide categorieën val ik, ik maak me geen illusie, het is zeker wel men eigen schuld.
In het land van de fast-food ben ik nog het meeste afgevallen, 10 dagen US en was 7 kg kwijt. Dat was daar allemaal niet te vreten :lol: .
Tomby schreef:We zijn nu een paar decennia verder en ik zit ondertussen al boven de 100 helaas. Had mezelf nochtans gezegd dat 90 een alarmdrempel is. Ik merk echter wel dat als ik gewoon minder snoep (zeker bvb chips voor de TV 's avonds) mijn gewicht al snel terug naar beneden gaat.
Het probleem met zo een alarmdrempel is dat je je zelden weegt (ik zelf toch) en je ziet jezelf dagelijks. Een kind of huisdier dat je dagelijks ziet zie je niet groeien, iemand die maar af en toe langs komt wel. Het "sluipt" er dus in. En het afvallen verschilt dan veel van persoon tot persoon. Bij mij zijn de kilo's zoals de taksen op brandstof, elke gram binnen gaat er aan volle pot bij, elke gram er uit slechts voor de helft of minder.
boonpwnz schreef:Nja kijk in december was ik nog obese nu zit ik halfweg overgewicht(bmi van 27,4) dat na 6 maanden zonder enig advies van een diëtiste.
Proficiat!
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”