Advies aankoop 2de hands wagen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Een jaar geleden veranderde ik van job waardoor de bedrijfswagen ingeleverd werd. Mijn nieuwe job is +/- 1,5km van mijn deur dus kocht ik een stadsfiets voor woon/werk en bleef gedurende dat jaar tot vandaag autoloos.
Wanneer ik toch af en toe een auto nodig heb maak ik gebruik van een elektrische deelwagen. Deze staat ongeveer 1km van mijn deur.
Men zegt wel eens dat een deelwagen voordeliger uitvalt. Tijdens het voorbije jaar merk ik toch dat het niet zo voordelig is en dacht eraan om terug een eigen wagen aan te schaffen weliswaar 2de hands.

Voor korte ritten kan een deelwagen interresant zijn, maar in het weekend ga ik al eens graag ergens naartoe met de fiets achterop of wat anders. Met een deelwagen zijn dat dure uitstapjes... Tarieven: 6euro/uur + 0,30euro/km. Dus ingeval dat de rit 100km enkel is op een dag van 8 uur kost mij dat 148euro. Dit is wel inclusief elektriciteit, verzekering, onderhoud,... alles dus. Wanneer je dit 2-3keer in de maand doet telt dat flink op.

Ik had graag wat advies gehad over de aankoop van een 2de hands wagen. De wagen staat door de week stil omdat ik de fiets gebruik dus lijkt een benzine mij de beste keuze. Daarnaast mag er een fiskaal interresante motor inzitten zodat de jaarlijkse wegenbelasting wat in balans blijft met de beperkte kilometers dat ik doe.

Merken / Modellen die ik wel eens bekijk op 2dehands.be:

- Toyota: dit merk heeft mijn voorkeur omwille van de goede reviews en betrouwbaarheid maar de prijs is ook er ook naar. Onder de 10000eur heb je enkel de kleine stadswagentjes.
- Skoda / Volkswagen: octavia en golf (en variant met grote koffer) modellen met benzine motor. Alleen lees ik enorm veel slechte dingen over deze benzine motoren. Zijn ze waar?
- Opel Astra: enkel jaren gereden met de diesel modellen wat aangenaam reed. De benzine motor modellen 1.4 en 1.6 blijken nogal traag te zijn voor deze wagen en de benzine turbo modellen hebben zeer veel problemen, ook met de versnellingsbak.
- Renault Clio (het break model): vroeger ook nog een Clio gehad maar de motor was veel te zwak. De modellen op de 2de hands markt hebben vaak ook de kleinere motoren met toch naar mijn menig weinig pk's (75) om mee te kunnen met het verkeer.

Budget zit rond de 8000 - 9000eur.

Trekhaak voor de fietsrek ofwel een grote koffer is mooi meegenomen.

Enig advies of tips voor dit toch beperkt budget?
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Maak eens een simulatie tussen beide? Want in het "autodeel" scenario zit in die €150/dag wel "alles" in, in het "koop" scenario vermeld je enkel de aankoopprijs (budget dat je overweegt). Mogelijks schat je autodelen duur in omdat je daar alle kosten heel transparant voorgeschoteld krijgt, terwijl bij een "koopwagen" de kosten gespreid zitten: BIV, VB, brandstof, verzekering, onderhoud/herstelling.

Uw autodeel-formule lijkt me wat aan de dure kant, vooral "per uur", nee? Cambio rekent bv €2/uur voor een stadswagen en €2,5 voor een break. Dat scheelt toch al.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Advies:
- Een lichte diesel (e.g.) BMW vanaf 2012+ kan je voor rond dat bedrag zeker krijgen
- Al eens gekeken naar Lynk & Co ?
- Probeer van een particulier te kopen, scheelt altijd direct 20% en meer. Facebook Marketplace is daar eigenlijk een zeer goed medium voor.
(Tip: https://www.facebook.com/marketplace/it ... 188948992/)

Maar wat zoek je juist van type wagen ? Hoeveel zitplaatsen, grote koffer, ... ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Het enige wat ik over VW zou zeggen is dat je misschien beter wegblijft van een tweedehands DSG, als je daar pech mee hebt (waarom doet iemand een auto weg is een belangrijke vraag) lopen de kosten hoog op.
Welke slechte dingen hoor/lees je over de benzinemotoren ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Wat motoren betreft: die TSI's, zeker in combinatie met droge koppeling DSG's, zijn zeker niet vrij van problemen. Owv de turbo rijden ze natuurlijk wel leuker dan een atmosferische benzine waarbij je al snel het gevoel hebt dat die moeite hebben om op de autostrade mee te kunnen.

Mijn moeder heeft een paar jaar geleden een (toen jonge) tweedehands Ford Fiesta gekocht, en we hebben toen bewust voor de 1.4 met klassieke viertraps automaat gekozen. Ondanks de bijna 100 pk in een klein autootje is dat ding écht niet snel te noemen, en met 7 liter verbruik is die ook niet bepaald zuinig, maar da's een Yamaha motor die als de wetgeving het toelaat MIJ gaat overleven. En mijn moeder rijdt misschien nog 1000-1500 km/jaar dus het verbruik is absoluut geen argument, zelfs als die 20 liter zou verbruiken is die kost verwaarloosbaar. We hebben bewust NIET de 1.0 Ecoboost met powershift gekozen want die gaan regelmatig kapot, net zoals bij VW trouwens.

Het is natuurlijk ook de vraag voor hoe lang het is he. Als je er een paar duizend kilometer per jaar mee plant te doen en er een paar jaar mee gaat rijden kan je de gok wagen en zal zelfs een Peugeot 308 (die rampzalig scoort bij ADAC) je waarschijnlijk niet in de steek laten :)
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Toyota , Honda, Mazda, lijkt me idd een goede keus. Je betaalt iets meer dan de Duitse 2de handsers, maar je rijdt ook probleemloos.
Best eens een garage binnenstappen, zij weten wat er aankomt qua 2de hands.

En out of the box denkend... Al een oldtimer overwogen?

Verstuurd vanaf mijn Pixel 4a met Tapatalk
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

joriz schreef:in het weekend ga ik al eens graag ergens naartoe met de fiets achterop of wat anders.
Als het alleen hiervoor is, en de looks zijn niet belangrijk:
voor +/- 13k€ heb je al een nieuw klein bestelwagentje (bv Fiat Fiorino). En je spaart trekhaak en fietsendrager uit, die kosten kunnen ook oplopen...
Gebruikersavatar
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

Ik heb destijds voor een vriendin van mij een tweedehands Toyota aygo'tje gekocht.

Schijtgoedkoop om in te schrijven, verzekeren en rijden.

Ding weegt bijna niets dus superzuinig voor het stad.

Mijn Octavia 1.8 zuipt vierdubbele ervan
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

https://www.2dehands.be/a/auto-s/dacia/ ... ousPage=lr


Dacia Logan goedkoop, kleine motor dus weinig taxen, er zit niet veel op dus het kan niet kapot gaan.
Er zit een trekhaak op ook dus goedkoop.

Maar iedereen wil natuurlijk met een premium merk rijden :)
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

heist_175 schreef:Maak eens een simulatie tussen beide? Want in het "autodeel" scenario zit in die €150/dag wel "alles" in, in het "koop" scenario vermeld je enkel de aankoopprijs (budget dat je overweegt). Mogelijks schat je autodelen duur in omdat je daar alle kosten heel transparant voorgeschoteld krijgt, terwijl bij een "koopwagen" de kosten gespreid zitten: BIV, VB, brandstof, verzekering, onderhoud/herstelling.

Uw autodeel-formule lijkt me wat aan de dure kant, vooral "per uur", nee? Cambio rekent bv €2/uur voor een stadswagen en €2,5 voor een break. Dat scheelt toch al.
Het is toch niet eenvoudig om goedkoper uit te komen met autodelen. Een goede vriend van mij heeft het eens een jaar geprobeerd met Cambio en is daar toch van terug gekomen ook al wilde hij het heel graag. De berekening werkte gewoon niet hoe hij het ook draaide of keerde. Een eenvoudige auto is toch vrij snel even voordelig of voordeliger en het is ook wel moeilijk om een prijs te plakken op het gemak, dat is ook iets waard.

Die autodeel systemen die per minuut rekenen is pure waanzin. Ik begrijp niet goed dat mensen dat gebruiken tenzij in noodgevallen.. zeker met alle files. De grap is ook dat die rond de steden beperkt zijn in waar je ze mag terug zetten, dat is een gebied dat je beter gewoon met de fiets kan doen..
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik heb al Cambio's gezien op reis, dus er zijn mensen die het gebruiken om op reis te gaan :).
Persoonlijk zou ik iemand zoeken om de auto van te lenen, maar dat is niet altijd even simpel natuurlijk.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Het kan zeker hoor, hij is daar toen ook een paar keer met op verlof geweest. Maar eens je boven de 5000 per jaar zit begint het echt heel moeilijk te worden lijkt mij. En daar zit je wel snel aan met eens een vakantie naar het zuiden erbij.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

powaq schreef: Het is toch niet eenvoudig om goedkoper uit te komen met autodelen. Een goede vriend van mij heeft het eens een jaar geprobeerd met Cambio en is daar toch van terug gekomen ook al wilde hij het heel graag. De berekening werkte gewoon niet hoe hij het ook draaide of keerde. Een eenvoudige auto is toch vrij snel even voordelig of voordeliger en het is ook wel moeilijk om een prijs te plakken op het gemak, dat is ook iets waard.
Dat hangt volledig af van hoe vaak je een auto gebruikt:
Ik betaal per jaar € 1 000 voor een Cambio. Als ik kijk naar autoverzekering & benzinekosten & onderhoud & aanschaf kijk denk ik niet dat ik goedkoper kan.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Stroper schreef:
powaq schreef: Het is toch niet eenvoudig om goedkoper uit te komen met autodelen. Een goede vriend van mij heeft het eens een jaar geprobeerd met Cambio en is daar toch van terug gekomen ook al wilde hij het heel graag. De berekening werkte gewoon niet hoe hij het ook draaide of keerde. Een eenvoudige auto is toch vrij snel even voordelig of voordeliger en het is ook wel moeilijk om een prijs te plakken op het gemak, dat is ook iets waard.
Dat hangt volledig af van hoe vaak je een auto gebruikt:
Ik betaal per jaar € 1 000 voor een Cambio. Als ik kijk naar autoverzekering & benzinekosten & onderhoud & aanschaf kijk denk ik niet dat ik goedkoper kan.
Het kan zeker, ik ben er ook zeker een voorstander van. Als het voor jou werkt dan is het een no-brainer. Het is gewoon niet altijd een eenvoudige berekening!

Hoeveel km doe je gemiddeld per jaar voor €1000?
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

powaq schreef: Hoeveel km doe je gemiddeld per jaar voor €1000?
In pre-coronatijden was dit iets van 1300 km per jaar
CyberThijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 jan 2011, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 10 keer

heist_175 schreef:Ik heb al Cambio's gezien op reis, dus er zijn mensen die het gebruiken om op reis te gaan :).
Tot enkele jaren geleden was ik een tevreden klant bij Cambio. Ik had er het 'zwaarste' abonnement van 22eur/maand zodat de uur/km-tarieven op hun voordeligst waren. Nu ik verhuisd ben naar de rand van Gent uiteindelijk toch een eigen auto aangekocht.

Een dagje naar de familie die 45km verder woont koste mij 37.5 euro (=17.5 euro voor de auto een ganse dag te huren, 20 euro voor de kms).

2 voorbeelden van grote ritten die ik gedaan heb:

- 4 dagen, 970km voor een uitstapje naar Engeland: 250 euro (70 euro voor de kosten per dag, 180 euro aan km-kosten).
- 3 dagen, 1190km voor een fietsuitstap naar de Vogezen: 270 euro (52,5 euro voor de uren, 217,5 euro voor gereden kms).

Heel schappelijk allemaal. Ik vond het alleszins goede prijs/kwaliteit. Het komt er gewoon op aan van niet te krenterig te reserveren, zodat je nooit in tijdsnood komt. Voor 1.55euro/uur, en een plafond van 17.5euro/dag mag je ook niet sukkelen natuurlijk. Niet gebruikte uren worden maar 30% aangerekend, dus dat is 50ct/extra geboekt uur.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Ik denk dat mijn moeder toch niet ver boven de 1000 eur zal zitten.

Verkeersbelasting 230 eur/jaar
BA verzekering: ik dacht iets van een 150 eur/jaar (kilometerverzekering)
Pechverhelping: 100 eur/jaar

Afschrijving: met de vorige heeft ze 11 jaar gereden en door een redelijke herverkoop heeft op die 11 jaar 4100 eur aan waarde verloren of 370 eur/jaar. Bij deze zal het ook wel zoiets worden denk ik.
Brandstof voor 1300 km: 130 eur.
Onderhoud: om de twee jaar steken we er een nieuwe oliefilter en 6 liter olie in, kost 60 eur geloof ik.
Totaal 1010 eur. Nog geen defecten gehad, over een jaar of drie-vier zullen we de banden eens preventief moeten vervangen. Dat zal een 300 eur kosten maar dan kan ze er wel weer 10 jaar mee voort.

Voor dat geld heeft ze haar eigen auto klaarstaan, een kleine maar wel behoorlijk uitgeruste en moderne wagen met automaat.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Als deelauto lijkt mij dan het Lynk & Co toch een leuk systeem. Je 'huurt' de wagen (full option / all-in) voor 500 EUR/maand (of je koopt 'm) en je zet die dan gewoon terug te huur als deelauto in hun systeem. De inkomsten zijn voor jou .. zo heb je een eigen wagen wanneer nodig + brengt die op als je die niet nodig hebt.

Opgelet ... zal wel ff duren alvorens dat gaat opbrengen :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Dat autodelen, ik zal het nooit begrijpen... Die tarieven zijn gewoon veel te hoog.

Heb je al eens gekeken naar klassiek autoverhuur?
Je fiets past gewoon in de koffer en een heel pak goedkoper dan jouw autodeel formule:
Afbeelding
100km ver zou je hier €40+diesel kosten, voor minder dan €60 ben je er dus vanaf.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Ik dacht daar ook aan, het enige nadeel van een huurwagen is dat je die voor die prijs zelf moet gaan ophalen aan het verhuurbedrijf en dan moet je daar eerst nog geraken :) Het grote voordeel van deelwagens is dat ze dichtbij staan.
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Toyota'kes zijn bulletproof, buiten regulier onderhoud gaat dat bijna niet kapot.
Ik geloof wel niet dat zij reeds downsized turbo-benzineblokjes hebben, maar dat hoeft geen gemis te zijn.

VAG dingen zijn ook redelijk goed, juist wegblijven van 1st gen TSI blokken en DSG bakken, garantie op miserie.
Ik had met mijn nieuwe golf wel veel van die onnozele dingen die stuk gingen en telkens wel veel geld kosten :/

Eigenlijk elke koreaan/japanner (buiten KIA dan) kan je ook niet veel misdoen.
Een fiesta/focus zou je ook nog kunnen overwegen als je een goed onderstel wil.

Ik heb nu een 2019 focus break en de vorige was een Golf MK5 met 1st gen TSI blok in.
Blok was niet geheel probleemvrij (wel niet mee stil gestaan) maar de focus zijn wegligging is toch beter zulle.

Opel/Renault en PSA in't algemeen zou ik van wegblijven als je geen garantie hebt.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

StarWing schreef:Toyota'kes zijn bulletproof, buiten regulier onderhoud gaat dat bijna niet kapot.
Dat klopt vaak, maar ook die zijn niet onfeilbaar. Ze hebben indertijd bv een 2.2 diesel gehad waarvan vooral de 177pk versie écht niet deugde. Het was de eerste en meteen ook de laatste diesel in een Lexus en rumour has it dat dat was omdat die motor ZO slecht was.
Bij elk merk zijn er goede en minder goede modellen. Je kan enkel stellen dat er bepaalde merken verhoudingsgewijs meer goede modellen hebben dan andere merken. Als betrouwbaarheid belangrijk is moet je goede research doen voor je iets koopt.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

De deelwagen loopt via stapp.in. De wagen die ze hier in de buurt aanbieden is enkel elektrisch en werkt via een vast tariaf van 6€ per uur en 0,3€ per km. Dat is zonder een maandelijks abonnement zoals sommige andere wel doen maar dan een lager tarief hanteren. Een benzine stadswagen is iets voordeliger 4,5€ per uur en 0,3€ per km bij hun. De grens over mag trouwens niet, aangezien ik bij de grens woon is dat niet handig.
Andere aanbieders zijn hier niet echt, dat is voornamelijk in de grotere steden heb ik de indruk. Nadeel van in een boeregat te wonen :-)
heist_175 schreef:Maak eens een simulatie tussen beide? Want in het "autodeel" scenario zit in die €150/dag wel "alles" in, in het "koop" scenario vermeld je enkel de aankoopprijs (budget dat je overweegt). Mogelijks schat je autodelen duur in omdat je daar alle kosten heel transparant voorgeschoteld krijgt, terwijl bij een "koopwagen" de kosten gespreid zitten: BIV, VB, brandstof, verzekering, onderhoud/herstelling.

Uw autodeel-formule lijkt me wat aan de dure kant, vooral "per uur", nee? Cambio rekent bv €2/uur voor een stadswagen en €2,5 voor een break. Dat scheelt toch al.
Simulatie is niet zo éénvoudig hoor. De deelwagen zou ik zelf nooit prive aanschaffen. Eens gekeken naar de catalogusprijs daarvan gaf 50k aan voor de 430km bereik versie.
Via Autodelen.net vond ik wel een rekenmodule wat een beter zicht kan geven tussen de autodeel kosten en de aankoop van een eigen wagen (nieuw of 2dehands). De link hiervan is https://www.savewithcarsharing.be/

Aan de hand van de voorspelde verplaatsingen en de aankoop van een eigen wagen + onkosten maakt deze tool een berekening en maakt een vergelijking per jaar of per kilometer.
Volgende parameters gaf ik in, dit is puur een schatting hé. Maar voor mij wel een drukke week met de auto, dus het is waarschijnlijk een pak minder in werkelijkheid:

Verplaatsingen: de duurtijd voor de verplaatsen is de totale duurtijd, m.a.w. vanzodra aangekomen op locatie telt die tijd ook mee, net zoals bij de deelwagen.
verplaatsingen.JPG
Eigen wagen: als eigen wagen gaf ik een 2de hands Ford Focus station 1.0i ecoboost in. 1000euro boven mijn budget wel. Bouwjaar 2017 met 69000 km.
gekozen wagen.JPG
Prijzen. Stapp.in komt vrij duur uit.
prijzen.JPG
Sasuke schreef:Advies:
- Een lichte diesel (e.g.) BMW vanaf 2012+ kan je voor rond dat bedrag zeker krijgen
- Al eens gekeken naar Lynk & Co ?
- Probeer van een particulier te kopen, scheelt altijd direct 20% en meer. Facebook Marketplace is daar eigenlijk een zeer goed medium voor.
(Tip: https://www.facebook.com/marketplace/it ... 188948992/)

Maar wat zoek je juist van type wagen ? Hoeveel zitplaatsen, grote koffer, ... ?
Met een diesel loopt de jaarlijkse tax natuurlijk wel op. Korte afstanden doe ik met de fiets, langere ritten zou dus in principe wel "diesel vriendelijk" zijn. Lynk & Co kende ik nog niet. Als je dat met andere mensen in de buurt doet kan dat interresant zijn.

De type wagens waar ik voornamelijk naar kijk zijn de C-klasse modellen. Als er geen trekhaak opzit bij voorkeur een breakmodel dan, maar het budget is dan vaak net te weinig. Manuele versnellingsbak is prima met een redelijke motor (geen 50pk maar ook geen 150pk). :wink: Ben zelf een rustige chauffeur maar als je ergens vlot moet invoegen moet dat wel veilig kunnen...
Bij BMW zou ik dan moeten kijken naar een 1 reeks waarschijnlijk. Onderhoudskosten zullen wel navanhand zijn vrees ik? Maar zal het eens bekijken. Thx.
Joe de Mannen schreef:Het enige wat ik over VW zou zeggen is dat je misschien beter wegblijft van een tweedehands DSG, als je daar pech mee hebt (waarom doet iemand een auto weg is een belangrijke vraag) lopen de kosten hoog op.
Welke slechte dingen hoor/lees je over de benzinemotoren ?
J.
Tja, Googlen geeft ook wel een verkeerd beeld waarschijnlijk. Het gaat dan voornamelijk over het hoge olie verbruik en revisies van de volledige motor bij lage kilometer standen. Dat laatste staat ook vaak op 2de hands en schrikt toch af.
Dit geeft weinig vertrouwen natuurlijk. Gisteren stond er nog een interresante Skoda Octavia op met een 1.2 benzine motor rond de 110 000km.
jutuiz schreef:Toyota , Honda, Mazda, lijkt me idd een goede keus. Je betaalt iets meer dan de Duitse 2de handsers, maar je rijdt ook probleemloos.
Best eens een garage binnenstappen, zij weten wat er aankomt qua 2de hands.

En out of the box denkend... Al een oldtimer overwogen?

Verstuurd vanaf mijn Pixel 4a met Tapatalk
Toyota Auris en Mazda 3 ook vaak naar gekeken, wel de oudere modellen dan. Minder makkelijk te vinden, dat zegt al veel dat mensen niet van hun wagen afwillen :-) Bijvoorbeeld de Auris 2012 met de 1.33 benzine (zonder hybrid). Zou dit nog verstandig zijn om te kopen? Gaat die 90pk in deze wagen nog redelijk vooruit?
Een oldtimer ook al eens aan gedacht ja. Maar om daar nog voordeel uit te halen moet de wagen al heel oud zijn, ik dacht 29 jaar. Leuk als je zelf kan sleutelen maar ken er niets van als je met stukken zit.
phildww schreef:
joriz schreef:in het weekend ga ik al eens graag ergens naartoe met de fiets achterop of wat anders.
Als het alleen hiervoor is, en de looks zijn niet belangrijk:
voor +/- 13k€ heb je al een nieuw klein bestelwagentje (bv Fiat Fiorino). En je spaart trekhaak en fietsendrager uit, die kosten kunnen ook oplopen...
De bestelwagen pieste ga ik eens bekijken, thx.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
680x0
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 dec 2015, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 9 keer

heist_175 schreef:Ik heb al Cambio's gezien op reis, dus er zijn mensen die het gebruiken om op reis te gaan :).
Persoonlijk zou ik iemand zoeken om de auto van te lenen, maar dat is niet altijd even simpel natuurlijk.
Bestaat daar dan een soort regeling voor als je daarmee op vakantie wil ? Ik bedoel dat je een wagen mee kan nemen die net degelijk nazicht en onderhoud gekregen heeft ?

Of zijn er werkelijk mensen die zondermeer blind een 'deel auto' ophalen om er dan mee op vakantie te vertrekken ? Zonder ook maar enig idee te hebben over de staat van de wagen ??
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

joriz schreef: Tja, Googlen geeft ook wel een verkeerd beeld waarschijnlijk. Het gaat dan voornamelijk over het hoge olie verbruik en revisies van de volledige motor bij lage kilometer standen. Dat laatste staat ook vaak op 2de hands en schrikt toch af.
Dat zijn vooral die van voor 2014; die hadden serieuze problemen met de distributieketting (BMW sukkelde daar trouwens ook mee). Als die kapot gaat betekent dat inderdaad vaak complete revisie van de motor of zelfs een ruilmotor. Latere modellen hebben terug een distributieriem. De oudere 1.2 en 1.4 hadden in de winter ook last van "bevriezen" waardoor de smering wegviel, al geloof ik dat bij auto's uit de periode waar jij naar kijkt wel al opgelost was. Maar die DSG's, da's nog altijd een probleem.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

680x0 schreef:dermeer blind een 'deel auto' ophalen om er dan mee op vakantie te vertrekken ? Zonder ook maar enig idee te hebben over de staat van de wagen ??
Dat is echt een visie van 30 jaar geleden...
Een auto heeft jaarlijks onderhoud nodig of elke 30.000km ongeveer.

Als je op reis gaat naar Z-Frankrijk rijd je heen en terug + ter plekke misschien 3.000km. Daar moet je tegenwoordig echt geen speciale dingen meer voor doen. Gewoon correct onderhouden is al meer dan genoeg.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

680x0 schreef: Bestaat daar dan een soort regeling voor als je daarmee op vakantie wil ? Ik bedoel dat je een wagen mee kan nemen die net degelijk nazicht en onderhoud gekregen heeft ?

Of zijn er werkelijk mensen die zondermeer blind een 'deel auto' ophalen om er dan mee op vakantie te vertrekken ? Zonder ook maar enig idee te hebben over de staat van de wagen ??
Bij Cambio kan je bij reservatie gewoon instellen dat je hem in het buitenland zal gebruiken en sowieso zijn die auto's relatief nieuw(ik dacht maximum 4 jaar).
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

Ik ben aan mijn 2e Toyota en inderdaad. Heel betrouwbaar, zuinig en toch vlot.

Misschien een tip? Ik heb mijn laatste toyota hybride gekocht bij onze noorderburen. Omdat ze een tijdje fiscaal interssant waren weeden die daar beter verkocht. Dat drukt de prijs 2ehands. Ik was aangenaam verrast hoe gemakkelijk eenvoudig het was om een auto van een ander land in te schrijven. Kijk even na welke papieren dat je nodig hebt en je steekt gemakkelijk een paar duizend euro in je zak.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Nexus1980 schreef:Ik ben aan mijn 2e Toyota en inderdaad. Heel betrouwbaar, zuinig en toch vlot.
Ik zit ook aan m'n tweede.
Eerste Toyota (enfin een Lexus, maar da's hetzelfde) na 7 jaar verkocht wegens te klein.
Pech, onverwachte kosten, kleine probleempjes die moeten verholpen worden? Niets. Nada.

Nu al 4 jaar oud, 130k op de teller en ben van plan om ermee door te gaan tot boven de 350k.
Dat wil zeggen nog een jaar of 6.
Problemen? Onverwachtte kosten of pech?
Nul, niets , nada.

Ervoor met Peugeot, Volkswagen, 2 x Audi, Opel, 2x Citroën, 2x Volvo en Mercedes gereden. Ik ben helaas ook geen 20 meer.
Het was altijd iets. Ik kan een boek vullen met de problemen en probleempjes bij die wagens. Van krakende deurscharnieren die je tot wanhoop drijven (oorzaak lag in het toepassen van goedkope tape rond de isolatie), tot verkeerde uilijning die niet opgelost geraakt (oorzaak: onbekend), olieverbruik, open dak dat niet meer kan sluiten, zetels die hun vulling verliezen, dieselpomp in de tank vervangen wegens stuk, motor vervangen op 120k, onverwachtte roestvorming, pneumatische vering die op hol slaat, niet goed gedichte turbohoezen, koelsystemen die lek geraken, airco's die blijven stinnken omdat condenswater niet kan afgevoerd worden, getakeld moeten worden wegens motor die ermee stopt, deuren die niet open willen als het vriest omdat de rubbers slecht gedesigned zijn ("ah ja meneer, da's een gekend probleem bij die auto"), EGR klep problemen, onverwacht trillingen op bepaalde aantal toeren omdat de uitlaat een fout bevatte, ... pfff.

Da's allemaal verleden tijd. Er zullen nog wel goede merken zijn en merken nu zijn niet meer dezelfde van x jaar geleden, maar er is in mijn persoonlijke ervaring met de bovenstaande merken niets dat ook maar in de buurt komt van Toyota.
Gebruikersavatar
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

Ik zou persoonlijk ook Opel niet meer overwegen.

Heb zelf alle modellen Astra gehad, En de huidige insignia De qualiteit is met de jaren enorm achteruit gegaan. Interieur dat kraakt en piept. De benzine motoren die belachelijke traag en mankementen vertonen. (Spruitstukken die barsten. 1400€) cylinders die barsten. Zuigers die smelten. (Nieuwe motor)
Versnellingsbakken die zelfmoord plegen. Alsook de automaten. Infotainment's om van te huilen.

Peugeot hetzelfde, onze nieuwe 308 moest destijds op 50k een nieuwe motor hebben wegens krukas die blijkbaar teveel speling heeft. Op 70k moest een nieuw boordcomputer want die gaf het plots op.

De Toyota's die we hadden, hebben nooit problemen gegeven buiten normale slijtage.

-Celica: 240k, altijd te hard en stoer mee gereden. Niet stuk te krijgen. (Alleen die boom vouwde hem dubbel).

-lite ace busje: altijd zwaar overladen. Slecht onderhouden en toch met gemak 330k gehaald. Verkocht wegens nieuwe auto.

-aygo: 170k, vorige eigenaar heeft een keer 40k op dezelfde olie gereden. Heb er destijds een nieuwe kettingspanner opgezet uit voorzorg, en draait na 100k nog als een zonnetje.


Persoonlijk koop ik geen Toyota/Lexus omdat ik ze vrij lelijk vindt de laatste 16 jaar. Te bolling/saai of te stoer gemaakt voor wat er effectief inzit.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Mja voor dat budget bij Toyota heb je een aygo, yaris en heel misschien een auris met veel km's.
De TSI's zijn volledig van mijn lijstje geschrapt.
De Opel Astra vond ik aangenaam rijden. Wel een diesel. Ik kwam van Volvo, ooit nieuw gekocht en nooit meer.
De 1.4 en 1.6 benzine bij Opel lees ik inderdaad ook vaak dingen over, ook over slechte versnellingsbakken.

Momenteel toch een Astra aan het bekijken. De motor is recenter als de oude 1.4 en 1.6 benzines namelijk de geblazen 1.0 3cylinder 105PK. Dit is nog geen PSA motor gelukkig. Maar heeft al wel 100.000km natuurlijk op 4 jaar.
Kwa tax ook interresant.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Een wagen, online gevonden met carpass document erbij.
Het algemeen onderhoud van dit model is om de 15000km, of 1x/jaar.

Wanneer ik de kilometerstanden vergelijk met de datums heb ik de indruk dat de kilometerstanden toch regelmatig kort bij elkaar liggen in hetzelfde jaar. Bijvoorbeeld 18/08/2017 en 14/11/2017.

Lees ik dit dan af als een wagen die al veel in de garage heeft gestaan met stukken?
Capture.JPG
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 651
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer

joriz schreef:Lees ik dit dan af als een wagen die al veel in de garage heeft gestaan met stukken?
Goh.. je kan voor een aantal dingen langsgaan in de garage. Behalve voor écht kapotte zaken horen daar ook bvb nieuwe banden, nieuwe batterij,.., en in theorie bvb ook het vervangen van een kapotte lamp bij...

Ik geloof dat een garage voor ieder voertuig dat bij hen binnenrijdt voor eender welke interventie (op factuur...) een registratie moet doen.

Met wat geluk zijn er facturen van interventies beschikbaar? Of eens bellen naar de garage?
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

Ik heb een aanbod gehad voor ergens anders te werken. Auto is niet inbegrepen dus ik ga is moeten kijken om een familiewagen te kopen.
Ik heb al met redelijk wat modellen rondgereden en de beste vond ik persoonlijk de avensis. Dit is wel 12 - 15 jaar geleden dus ik weet niet meer wat de kwaliteit nu is. Is een avensis van jaartal 2014 - 2017 diesel of benzine aan te raden 2dehands ?
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”