AREI: extra kast voor zekeringen en domotica

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
CyberThijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 jan 2011, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 10 keer

Bij mijn verbouwing is mijn aan aannemer zeer zuinig geweest, waardoor zowel mijn zekeringskast als de schakelkast erboven (voor het Velbus domoticasysteem) vol zitten.

Nu ik tot de constatie kom dat ik nog wat extra modules wil plaatsen voor mijn Domotica-systeem, zal ik dus een extra verdeelkast (type ABB Vynckier Verdeelkast Fix-o-Rail 150) moeten plaatsen, waarvoor er gelukkig plaats is aansluitend naast de bestaande kast.

Nu vroeg ik mij af of ik deze kast ook kan gebruiken om extra zekeringsautomaten te plaatsen voor toekomstige uitbreidingen (laadpaal, zonnepanelen, ...) af te zekeren? Of opteer ik beter voor 2 aparte kasten om problemen bij de keuring te vermijden?

Huidige situatie:
zekeringskasten.jpg
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Ja, je mag in die kast ook extra zekeringen plaatsen.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Wat een wanorde.
Als je in een nieuwe kast nog niet eens allemaal hetzelfde merk automaten kan plaatsen en nog geen moeite doet op kringen proper te beschriften.
Ook die domotica kast, even afdekplaatjes steken was ook te veel moeite?

Maar verder... dat mag.
Probeer gewoon duidelijk en visueel te scheiden.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
CyberThijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 jan 2011, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 10 keer

honda4life schreef:Wat een wanorde.
Als je in een nieuwe kast nog niet eens allemaal hetzelfde merk automaten kan plaatsen en nog geen moeite doet op kringen proper te beschriften.
Ook die domotica kast, even afdekplaatjes steken was ook te veel moeite?
Heb ik ergens gezegd dat het al af was? Natuurlijk komen er nog afdekplaatjes, wil ik nog een oplossing om die USB-kabel uit het zicht wegwerken, etc. Maar liever mij nu goed informeren dan later mijn werk te moeten herdoen omdat ik de installatie anders niet gekeurd krijg.

Voor de rest ben ik behoorlijk tevreden over mijn schakelkast: bovenste rij voor rolluikmodules (er komt nog een 4e Velbus-module ipv die Finder relays rechtsboven), eronder de dimmers, daaronder de relays, en tenslotte nog wat varia onderaan die nergens anders paste.

Enkel over die automaat van de kookgroep geef ik je helemaal gelijk. Maar dat is een gevalletje van 'pick your battles' met de aannemer.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Moet je zo'n aparte kast niet apart afzekeren vanuit je hoofdkast?
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

2 kasten vlak naast elkaar worden beschouwd als 1 kast.
Dus 2e kast niet apart af te zekeren.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

CyberThijs schreef:
honda4life schreef:Wat een wanorde.
Als je in een nieuwe kast nog niet eens allemaal hetzelfde merk automaten kan plaatsen en nog geen moeite doet op kringen proper te beschriften.
Ook die domotica kast, even afdekplaatjes steken was ook te veel moeite?
Heb ik ergens gezegd dat het al af was? Natuurlijk komen er nog afdekplaatjes, wil ik nog een oplossing om die USB-kabel uit het zicht wegwerken, etc. Maar liever mij nu goed informeren dan later mijn werk te moeten herdoen omdat ik de installatie anders niet gekeurd krijg.

Voor de rest ben ik behoorlijk tevreden over mijn schakelkast: bovenste rij voor rolluikmodules (er komt nog een 4e Velbus-module ipv die Finder relays rechtsboven), eronder de dimmers, daaronder de relays, en tenslotte nog wat varia onderaan die nergens anders paste.

Enkel over die automaat van de kookgroep geef ik je helemaal gelijk. Maar dat is een gevalletje van 'pick your battles' met de aannemer.
Oké, dacht dat ze het zo hadden achtergelaten ;-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 431
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 42 keer

fvhbrugge schreef:2 kasten vlak naast elkaar worden beschouwd als 1 kast.
Dacht ooit ergens gelezen te hebben dat dit klopte bij huishoudelijke installaties met een maximum afstand tussen de twee zekeringkasten van 1 meter. Is dit zo?
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

ja
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”