Gigabit snelheden Telenet

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

mja dan stopt het als de game downloaded is, ik zou dit in een loop willen zetten
Stiaan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 206
Lid geworden op: 04 aug 2012, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 2 keer

Zonet een paar Speedtests gedaan, ik geraak op geen enkele server boven de 300Mbps download… stel me toch meer en meer vragen bij hun OneUp aanbod als ik de snelheden in de verste verte niet kan halen. (Zelfde setting haalde bij Proximus Fiber makkelijk 600Mbps)
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Telenet hun beleid is slim, we verkopen een abonnement van 1Gbit maar ze weten zelf ook dat op piek momenten de klanten deze snelheid niet halen. Deze snelheden zijn dus enkel 's avonds, in de nacht en waarschijnlijk in de ochtend te halen. Dus telenet verkoop een abonnement waar ze de meeste mensen te veel te laten betalen voor wat ze geven waardoor telenet hun winsten vergroot op de kap van de gelovige burgers.
Gebruikersavatar
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

Hier tijdens de piekmomenten 5 tot 8 s'avonds is 950mbps geen probleem allesinds. Nochtans heeft iedereen hier Telenet in onze straat. (Houtvenne).

Kan er voorlopig niet van klagen. Upload blijft helaas wel triest.

Wifi haal ik circa 350 met mijn unifi ap's en udm
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
Gebruikersavatar
TheCeet
Pro Member
Pro Member
Berichten: 366
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 50 keer

Stiaan schreef:Zonet een paar Speedtests gedaan, ik geraak op geen enkele server boven de 300Mbps download… stel me toch meer en meer vragen bij hun OneUp aanbod als ik de snelheden in de verste verte niet kan halen. (Zelfde setting haalde bij Proximus Fiber makkelijk 600Mbps)
Wat zegt hun tool?
https://shop.telenet.be/shop/nl/speed

Op mijn adres, nieuwbouw kleine wijk (35 huizen):
Minimum 276 mbit
Normaal 495 mbit
Dus ook stuk lager dan hun geadverteerde snelheid...
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
ISP: Afbeelding Telenet All-Internet
Running AdGuard Home: network-wide software for blocking ads & tracking
Billy.
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 jan 2017, 20:52

We moeten wel duidelijk vermelden dat je deze snelheden haalt wanneer je computer rechtstreeks via een UTP kabel is aangesloten op de modem/router.

Je zou dan toch zeker een snelheid van 800 mbps of meer mogen verwachten. Gebruik je WiFi dan moet je ervan uitgaan dat 500 mbps een heel mooi resultaat is. Er spelen daar namelijk bijzonder veel factoren mee dat het signaal kunnen beïnvloeden. Dus vergelijk niet altijd zomaar de snelheden die je her en der ziet verschijnen.

Tip: Bekijk ook via de Telenet app of je geen nieuwe modem nodig hebt voor het One pakket.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Data technicus schreef:Telenet hun beleid is slim, we verkopen een abonnement van 1Gbit maar ze weten zelf ook dat op piek momenten de klanten deze snelheid niet halen. Deze snelheden zijn dus enkel 's avonds, in de nacht en waarschijnlijk in de ochtend te halen. Dus telenet verkoop een abonnement waar ze de meeste mensen te veel te laten betalen voor wat ze geven waardoor telenet hun winsten vergroot op de kap van de gelovige burgers.
Er is geen enkele ISP die al zijn klanten gelijktijdig de maximum snelheid kan aanbieden.
"Overbooking" is heel normaal (tenzij je een dedicated fiber hebt?).
Kan jij je inbeelden hoe een netwerk er zou moeten uitzien om iedereen, gelijktijdig, de max. snelheid te kunnen garanderen? Dat zou pas onbetaalbaar zijn ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

philippe_d schreef:"Overbooking" is heel normaal (tenzij je een dedicated fiber hebt?).
De vraag is natuurlijk hoe groot die factor is bij iedere provider.

Tevens is het zo dat indien (cijfers zijn louter theoretisch) Proximus 1 Gbits op zijn ROP heeft het daar 10 klanten mee kan bedienen zonder overbooking... indien Telenet 1 Gbps op een node heeft kan het daar slechts één klant mee bedienen zonder overbooking.

Mogen we er trouwens vanuit gaan dat de cijfers die Telenet geeft voor minimum snelheid de totale node capaciteit is gedeeld door het aantal klanten ? De laatste cijfers die ik zo snel kan vinden is dat het aantal klanten per node in 2014 omlaag is gebracht van 1500 naar 500... maar dat is dus vermoedelijk verouderde data.

Maar voor TheCeet zou dit betekenen dat een node met zijn cijfers een capaciteit heeft van 276 Mbit x 500 of zo'n 138 Gbps ? (wat ik moeilijk kan geloven). Feit is ook dat de 500 klanten per node (voor zover nog correct) ook klanten omvat die louter Digitale TV of misschien zelfs maar telefonie hebben, en ook voor internet heeft niet iedereen aan abonnement dat 276 Mbit kan.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1061
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

Ik geraak niet hoger dan 830 mbps.
Meestal maar 650-750mbps.
Geen vetten dus. Maarja, ik moet wel, 150mbps is voor mij soms niet voldoende.
master-magic
Pro Member
Pro Member
Berichten: 323
Lid geworden op: 03 dec 2005, 12:44
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 13 keer
Contacteer:

voor mij geeft telenet een normale speed aan van 802 maar als ik via de app van speedtest scan haal ik met speedboost abbo 920 download, dus meer dan ze beloven.
moet wel zeggen, in m'n straat zijn er veel leegstaande appartementen en dus weinig telenet klanten denk ik, de node in de buurt is dus niet sterk bevolkt.

haal altijd dezelfde download snelheden, zowel in piek en daluren.
wel positief dus hier.
greets
master-magic
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) . (Tv Vlaanderen Basic+).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

DarkV schreef:
philippe_d schreef:"Overbooking" is heel normaal (tenzij je een dedicated fiber hebt?).
De vraag is natuurlijk hoe groot die factor is bij iedere provider.
Overboeking (Wikipedia)
Leuk artikeltje, waarbij "overboeking" uitgelegd wordt (op reizigersvervoer en internet)
Zelfs op de Thallys wordt overgeboekt :wink: .
In de praktijk wordt voor consumenten-internetverbindingen een overboekingsfactor tussen de 20 en 100 toegepast, afhankelijk van de kwaliteit van de internetaanbieder. Voor zakelijke gebruikers ligt de overboekingsfactor meestal tussen 1 en 20. Sowieso is de capaciteit van het kanaal doorgaans ten minste een factor 2 hoger dan de hoogste verkochte snelheid.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1558
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Ik ga terug naar de One denk ik.

Speedtest komt totaal niet overeen met de werkelijkheid. Zelfs wat youtube filmpjes bekijken en de rest valt stil op andere locaties. Maakt niet uit wanneer, zelfs 's nachts geraak ik 99,9% niet boven de 5-8MB/s

Als ik download via een filesharer (nitro/mega)/usenet/youtube/google drive/... haal ik zelden tot nooit >7MB/s, en als ik dan op speedtest een test doe krijg ik dit:
Afbeelding
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1061
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

Jamaja: ligt dat niet aan het programmake zelf die gelimiteerd is? Is hier hetzelfde hoor.
Juist bij bv nieuwsgroepen via een server enz.. dan haal je wel 50mb/s en (soms) meer.
VPN houdt hier helaas de snelheid een stukje tegen.

Wat ik minder vinde is dat Telenet hun beloftes niet kan waar maken, ik haal hier met 2 laptops max 830 mbps uit, veelal is het maar 650-750mbps.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Teebee schreef:Zelfs wat youtube filmpjes bekijken en de rest valt stil op andere locaties. Maakt niet uit wanneer, zelfs 's nachts geraak ik 99,9% niet boven de 5-8MB/s
Dan zou ik toch eerst intern checken in je netwerk, of op je PC zelf (want je zegt niet of die observaties op 1 of verschillende machines is). Ik heb zelf One en zelfs als mijn vrouw Netflix kijkt en mijn kinderen aan het Youtuben zijn, merk ik daar eigenlijk niets van. Downloads gaan dan nog altijd snel genoeg en er is zeker niets dat ‘stil valt’.
Je Speedtest toont sowieso dat je genoeg bandbreedte hebt naar buiten dus er moet toch ergens een andere oorzaak zijn, denk ik dan.
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1558
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Op meerdere pc's, meerdere aansluitingen.

Op een zondagochtend was ik aan het surfen en ging iets downloaden op usenet (met sabnzb) en had plots 94MB/s download, dus er is niets mis met het netwerk denk ik dan. Maar zelfs om bv. 4:00am zonder dat ik op een andere device online ben blijft het hangen op 5-8MB/s, alsof ze alles knijpen hier behalve de speedtest :/
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Dan zit je op een node die een beetje te hard overboekt is denk ik. Dan gaat telenet beginnen met knijpen.

Als je eweka hebt als usenet provider kan je proberen 443 als poort te gebruiken (+SSL natuurlijk ook). Als je snelheid dan opeens de lucht in schiet weet je dat het daardoor komt.
Alsook zie je vaak bij ISP's dat ze sites als speedtest net altijd "alles open smijten", terwijl de rest traag gaat. Daarom dat het geen alleszeggend resultaat is. Best kan je bij meerdere services testen waaronder fast.com, dslreports, google hun eigen speedtest e.d. om zeker te zijn.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1061
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

Dernet game gedownload via steam: ook maar 8-9 mb/s.
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1558
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Ik heb nu ontdekt dat als ik de modem en mijn TP-Link Deco M5 uittrek en daarna de modem terug insteek, dat ik gewoon max snelheid krijg, en nadien de Deco in steek de snelheid goed blijft.
De volgende dag is de snelheid weer om zeep en moet ik de modem/deco opnieuw uittrekken. Als ik de Deco niet uittrek/utp kabel loskoppel, dan gaat de snelheid niet omhoog.

Waar kan dit aan liggen?
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Probeer eens met enkel de deco of modem te resetten.
igv deco die vertraagd, firmware updaten ?
Indigiswe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 166
Lid geworden op: 19 apr 2015, 11:50
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 15 keer

snelheidcheck van telenet is meestal idd aan de pessimistische kant maar wou hem nu ook eens bij mij terug doen.. amai

Afbeelding

woon wel wat meer afgeleden en meeste mensen hier hebben denk ik telenet, was vorig jaar nog iets in de 700 beschikbaar en 800 bij meeste kameraden in de buurt. 500 bij vrienden in leuven stad. ik had toen tijdens de trial in de piek van corona wel 830+/- mbps down, met niet de meest ideale modem.
vraag me af of dat zou betekenen dat er meer mensen nu naar een abonnement met gigabit zijn geschakeld in mijn straat sinds one up.

meer buiten steden en op den buiten zou ik denken dat ze het vooral hebben van hun paketten getarget naar gezinnen. Dan vind ik het gek dat ze meteen in zon pakket zo een snelheid aanbieden. 90% van dat soort klanten heeft dat niet nodig ( zonder dat ze het zelf weten ) en hun infrastructuur is hier toch niet helemaal op voorzien......
kan mij ook moeilijk inbeelden dat de "minimale snelheid" ook effectief dat is, dat kunnen ze toch nooit garanderen. Ben wel nog steeds heel benieuwd hoeveel beschikbare bandbreedte er nu precies gedeeld wordt.

wel heel interessant en indrukwekkend hoe dezelfde coax kabel waarmee je 20 jaar terug analoog naar bv. kanaal 2 keek ,vandaag 1 gbps binnenbrengt.
streulma
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 34 keer

Schermafdruk van 2022-02-03 19-36-45.png
(56.58 KiB) Nog niet gedownload
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Dat heb ik hier al een jaartje of 2 ;)
Bijlagen
speed.png
(53.03 KiB) Nog niet gedownload
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”