Telenet TV: aanbod/kwaliteit

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
Plaats reactie
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 60 keer

Na jaren van relatief snel op de kar te springen met het aanbieden van een uitgebreid HD-aanbod, vroeg ik me af of Telenet tegenwoordig echt tegen de limiet aangelopen is qua capaciteit voor tv, zolang het analoge tv aanbod nog niet van de kabel is. Ook blijken hier en daar mensen nog niet over een gigabit-verbinding te kunnen beschikken. Zou dit betekenen dat dan de ‘netwerf’ nog niet is afgerond en er dus gebieden zijn die nog niet tot 860 MHz kunnen inzetten voor TV?

Ik start dit topic om eens de huidige situatie te schetsen en eens te vergelijken met onze Noorderburen qua aanbod en prijs/kwaliteit.
Niet dat je mij een grote tv-kijker kan noemen, integendeel op dit moment, maar ik merk op dat het extra betalend zenderpakket door de jaren heen wel enorm uitgedund is en Telenet gezien de prijs en de onbeschikbaarheid van het pakket apart bijna zegt “neem mij niet”. Persoonlijk had ik het bijvoorbeeld een mooie geste gevonden om die zenders in de Go Up bundel beschikbaar te maken, gezien het beperkte extra aanbod. Go Up is eerder een premium formule, met een premium prijs.

Op dit moment kan je dus enkel aan de themazenders geraken aan €24,95.
Dit pakket bevat naast de 3 Play More filmcarrousels nog 13 themazenders en dan nog vaak in SD, terwijl er HD-versies bestaan.

Ik weet niet of het sommigen onder jullie kan opvallen, maar Telenet is sinds enkele jaren bezig om de resterende SD-zenders nu en dan naar een semi HD-te upgraden i.p.v. de normale gangbare 1080i-resolutie.
Misschien zien sommigen dan op hun toestel netjes een 1080i icoon blinken, maar in de praktijk heeft dit beeld slechts een resolutie van 960x1080. Op deze manier kan je met pakweg een goeie 2 Mbps een “HD”-versie doorgeven van matige kwaliteit, maar beter dan SD. Op zich niet zo’n verkeerde keuze voor beperkt bekeken zenders, maar het is voor mij toch een signaal dat ze qua bitrate hard moeten knijpen om er te kunnen geraken, na alle investeringen in het netwerk met bijhorende prijsverhogingen. Bij sommige zenders kan ik deze keuze zeker begrijpen als je met schaarste zit.

Zenders die niet in volledige HD-resolutie (1080i) worden weergegeven:
VTM GOLD heeft dit jaar een downgrade gekregen naar 1440x1080
Ook 1440x1080: Qmusic / Plug RTL
960x1080: France 5 / Shorts TV / E! Entertainment / Mezzo Live HD / CNBC / Al Jazeera English / EuroNews
XITE is meerdere jaren in 960x1080 beschikbaar geweest, zeer recent heeft het de volledige 1080i


Zenders in SD, waarvan een HD-versie beschikbaar is:
History / Stingray Classica / OUT TV / Discovery Science / Boomerang / BBC World News / Playboy TV
De switch van Mezzo (in SD) naar Mezzo Live HD is pas deze week gebeurd. Dat zijn 2 verschillende kanalen, maar ondanks de zender “HD” benadrukt in zijn logo, werd bij Telenet dus ook voor 960x1080 gekozen.

In Nederland is het basispakket iets beperkter, doordat door de eentaligheid geen paar dozijn Franse zenders moet worden doorgegeven, maar het pakket themazenders is veel uitgebreider en toegankelijker.
Deze zenders zouden ook toegankelijk zijn voor de Vlaamse markt.

Voorbeelden van themazenders dat Teleniet niet aanbiedt zijn: CBS Reality / Fashion TV HD / MyZen TV / Horse & Country / Love Nature HD / Pebble TV / TravelXP HD / Automoto / Extreme Sports (onlangs nog verwijderd) / eSportsOne / MTV Music 24 / MTV Hits / MTV 80’s / DanceTelevison / Stingray Lite / Stingray DJAZZ / Mezzo (1ste kanaal)

En dan de prijs:
Ziggo biedt dus voor €11,95 een Movies & Series-pakket aan dat je kunt vergelijken met Streamz, maar daar zijn dus meteen meer dan 40 themakanalen inbegrepen.
Als je dit vergelijkt met Telenet, zou je dus denken dat Telenet eigenlijk niet al te veel meer wilt inzetten op lineaire televisie.
Een andere denkpiste is dat ze geleidelijk aan DVB-C enkel zullen houden voor het basispakket om op termijn over te schakelen naar IPTV voor extra content. Misschien wel op een nog langere termijn volledig naar IPTV?
Internet: Telenet Internet Fiber 200
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
pluim
Member
Member
Berichten: 98
Lid geworden op: 13 apr 2020, 14:03
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 12 keer

Amazor schreef:Ook blijken hier en daar mensen nog niet over een gigabit-verbinding te kunnen beschikken.
Vorig jaar rond deze periode, wist Telenet mij te vertellen dat ongeveer (slechts) 7% van hun dekkingsgebied nog geen gigabitsnelheden kon krijgen. De meesten van hun konden dan wel 400/40 in de plaats krijgen.

Er is online ergens een snelheidstest om te bekijken wat beschikbaar is op jouw adres en wat te verwachten is, en ik vond het toen ook opmerkelijk dat mijn te verwachten snelheid voor gigabit in de 730 Mbps lag, terwijl die bijna bij alle anderen 860 Mbps was, als ik me niet vergis.
Ik ben ergens stiekem ook wel benieuwd dat, als veel mensen nu naar One Up gaan - en er ook gebruik van maken -, in welke mate dat merkbare invloed gaat hebben op hun beschikbare capaciteit. Er is nu echt wel een gigantische gap tussen 150 en 1.000 Mbps, ookal volstaat 150 waarschijnlijk voor ruim 90% van hun particuliere klanten.
An easily-interested brunette who loves to explore the unfamiliar :curt:
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Ik heb zojuist vastgesteld dat CNN terug in SD wordt doorgegeven dus een downgrade van HD naar SD. :x
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Amazor schreef:Ik weet niet of het sommigen onder jullie kan opvallen, maar Telenet is sinds enkele jaren bezig om de resterende SD-zenders nu en dan naar een semi HD-te upgraden i.p.v. de normale gangbare 1080i-resolutie.
Vroeger was er een race naar kwaliteit... vandaag de dag met de cordcutters en kijken via apps op tablets lijkt het me eerder de "how low can you go" strategie te zijn.

Heeft de jonge generatie van vandaag de dag eigenlijk nog interesse in beeld kwaliteit ?
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Voor wat ik nog van TV bekijk via apps, is de kwaliteit goed genoeg.

Voor een film/serie mag het wat meer zijn, maar daarvoor heb ik Netflix, Amazon Prime, Disney+.
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 60 keer

apestaart schreef:Ik heb zojuist vastgesteld dat CNN terug in SD wordt doorgegeven dus een downgrade van HD naar SD. :x
Klopt, is sinds een maand zo.
Volgens Suzy van Telenet is dit omdat de aanvoer via satelliet niet stabiel genoeg was (blocking).
Misschien moet ik daar hun schotel eens gaan afstellen, is via Astra 2 te ontvangen met een schotel dat een soepbord groot is.

Achja, eigenlijk zijn ze de laatste tijd zelf mee het graf aan het delven op vlak van het aantrekkelijk houden van lineaire tv.
DarkV schreef:Heeft de jonge generatie van vandaag de dag eigenlijk nog interesse in beeld kwaliteit ?
Goeie opmerking en ik denk dat dit inderdaad verder afneemt, zolang ze maar niet op smalband zitten of er echt haperingen zijn.
Velen zijn ondertussen opgegroeid met YouTube en 128 kbps MP3.

DVB-C met een hoge audio en videobitrate zou een argument moeten zijn om nog voor een tv-abonnenent te willen betalen, maar ik merk dat almaar minder mensen zoiets boeit.
Internet: Telenet Internet Fiber 200
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

DarkV schreef:Heeft de jonge generatie van vandaag de dag eigenlijk nog interesse in beeld kwaliteit ?
Jazeker, en álle generaties... Maar niet meer aan de hoogst mogelijke prijs.
Ik ben allang cordcutter en kijk via streaming op een 4K 55" TV, en ik vind persoonlijk zelfs de VRT kanalen goed genoeg. En dat met het goedkoopste EDPnet-abonnement 8)
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

DarkV schreef: Heeft de jonge generatie van vandaag de dag eigenlijk nog interesse in beeld kwaliteit ?
Neen, idem met muziek. Youtube heeft de geluidskwaliteit doen dalen maar alle jongeren waren er blij mee met de youtuberippers pre 2010. En ik jaren moeite doen om via Soulseek de beste versies van oude tracks te vinden... Plots was iedereen blij met youtuberippers.

Netflix en andere streamingservices hadden ook de bitrate verlaagd tijdens corona waar ongelofelijk weinig commentaar op kwam, dus hun argumentatie klopte jammer genoeg.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De kwaliteit hangt ook af van het scherm. Jongeren zullen vaker op een kleiner scherm kijken en merken zo minder van het kwaliteitsverlies. Anderzijds speelt de prijs ook een grote rol, iets dat je voor minder of gratis kan hebben daar stel je minder eisen aan, dat was met MP3 ook zo.

Het is uiteraard wel jammer dat wie een nieuwe 4K TV kocht nu een duur abo heeft met vaak belabberde beeldkwaliteit. Men verkoopt al jaren 4K TV's maar je hebt nog SD-zenders :bang:

Dat men in Nederland meer biedt is nogmaals een voorbeeld van hoe de Belg zich laat doen en graag teveel betaalt voor weinig. Waarom zou een duopolist moeite doen als de gebraden kippen u zo in de mond vliegen?
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
master-magic
Pro Member
Pro Member
Berichten: 323
Lid geworden op: 03 dec 2005, 12:44
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 13 keer
Contacteer:

om even op het topic terug te komen van kwaliteit, op de VTM en Play zenders zijn er problemen met hun encoders, bij snelle beelden zie je ruis en slecht beeld, op de netweters zijn er al 2 die het gemeld hebben en ik heb het vanavond op VTM2 bij de voetbal ook weer gemerkt,
op satelliet naar dezelfde uitzending gekeken in HD ook en daar niks van gemerkt, en is al een tijdje aan de gang,
een maat van mij zag het ook enkele weken geleden op VTM HD bij een voetbal match, is altijd bij snelle beelden dat je het merkt op de zenders.
zitten ook toevallig naast elkaar op de MUX freq.
greets
master-magic
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) . (Tv Vlaanderen Basic+).
Plaats reactie

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”