datalek Delhaize

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
streulma
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 34 keer

Hallo (voornaam),

Bij Delhaize staat de veiligheid van onze klantendata voorop en houden we onze website en apps steeds goed in de gaten zodat afwijkende activiteit snel opvalt. Recent merkten we op onze website afwijkende inlogpogingen bij enkele Delhaize-accounts op. Uit de eerste resultaten van de onderzoeken blijken loginpogingen te hebben plaatsgevonden die gebruikersnamen en wachtwoorden bevatten van eerdere datalekken bij andere organisaties/websites. Deze data is niet afkomstig van Delhaize of haar systemen.

Wat betekent dit voor mijn account?
Delhaize heeft onmiddellijk alle noodzakelijke acties binnen haar eigen mogelijkheden ondernomen. Ook de bevoegde autoriteiten, waaronder de gegevensbeschermingsautoriteit, werden ingelicht. Tevens werden alle gekende gedupeerden geïnformeerd en werd de situatie voor hen al rechtgezet. Zo werd het saldo van hun SuperPlus-punten terug aangevuld tot het totaal van voor de inbreuk. Mocht je zelf nog een probleem vaststellen, of vermoeden dat je slachtoffer werd van deze illegale praktijken, dan vragen we je zeker contact op te nemen met onze klantendienst op 0800/ 95.713.

Hoe kan ik mijn gegevens voldoende beschermen?
Het beschermen van jouw persoonlijke data is ook voor Delhaize van essentieel belang. Daarom zetten we in op continue monitoring volgens de nodige veiligheidsprotocollen. Maar je kan ook zelf uit voorzorg enkele stappen ondernemen. Delhaize adviseert daarom om verschillende paswoorden te hanteren voor verschillende websites en regelmatig jouw paswoord te veranderen.

Wat is een goed paswoord?
• Gebruik verschillende paswoorden voor verschillende accounts
• Gebruik een mix van letters, cijfers en speciale tekens (%,*,$, etc)
• Gebruik minimum 1 hoofdletter, 1 kleine letter, 2 cijfers en 1 speciaal teken
• Gebruik een paswoord van minstens 8 karakters
• Vermijd paswoorden met herkenbare elementen (naam, voornaam, geboortedatum, etc.)
Hoe kan ik mijn paswoord aanpassen?
Je kan je paswoord aanpassen via de Delhaize website en via de applicatie My Delhaize.

Via de website:
1. Ga naar de Delhaize-website
2. Klik bovenaan rechts op ‘Aanmelden’
3. Vul je huidig e-mailadres en paswoord in om je aan te melden
4. Klik op ‘Meld je aan’
5. Klik op ‘Mijn profiel’
6. Selecteer vervolgens ‘Mijn persoonlijke hub’
7. Scrol in de linkse verticale navigatiebalk tot ‘Mijn gegevens’ en klik erop
8. Scroll naar beneden tot aan ‘Mijn wachtwoord’
9. Klik op het potlood-icoontje naast ‘Huidig wachtwoord’
10. Vervolledig de 3 velden met je huidig en nieuw paswoord – let daarbij op de tips voor een goed wachtwoord
11. Klik op de knop ‘Gegevens bijwerken’
12. Gebruik voortaan dit paswoord en denk eraan dit regelmatig opnieuw aan te passen
Via de My Delhaize-app:
1. Open de My Delhaize app
2. Klik onderaan rechts op ‘profiel’
3. Scroll naar de rubriek ‘Persoonlijke informatie’ tot aan ‘Wachtwoord aanpassen’
4. Vervolledig de 3 velden met je huidig en nieuw paswoord – let daarbij op de tips voor een goed wachtwoord
5. Klik op de knop ‘Wachtwoord opslaan’
6. Gebruik voortaan dit paswoord en denk eraan dit regelmatig opnieuw aan te passen
Wij begrijpen dat deze mail misschien nog meer vragen oproept. Aarzel daarom zeker niet om ons te contacteren op 0800/ 95.713 van maandag tot vrijdag van 08.00 tot 20.00

Met vriendelijke groeten,
Het Delhaize-team
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Dus eigenlijk is er geen datalek bij Delhaize. Ze merkte gewoon verdachte activiteiten op. Vermoedelijk met de logindata die elders is gelekt.

Bravo Delhaize.
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 847
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 57 keer

Toch opletten want het is al eerder voorgevallen dat men zogezegd waarschuwt voor pogingen, terwijl er wel degelijk data gelekt is.

Vind het ook wel verwarrende communicatie, men spreekt over afwijkende inlogpogingen waarbij je dus zou denken dat het bij een poging gebleven is, maar:
Tevens werden alle gekende gedupeerden geïnformeerd en werd de situatie voor hen al rechtgezet. Zo werd het saldo van hun SuperPlus-punten terug aangevuld tot het totaal van voor de inbreuk.

Dat wilt dus toch echt wel zeggen dat er ingelogd is geweest.
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

WalterB1 schreef:Dus eigenlijk is er geen datalek bij Delhaize.
Niet-geauthoriseerde toegang tot persoonsgegevens is een datalek. Het is niet de schuld van Delhaize, maar als verwerkingsverantwoordelijke moeten ze dit wel melden.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Zorba schreef: Dat wilt dus toch echt wel zeggen dat er ingelogd is geweest.
Genoeg volk dat overal hetzelfde pw gebruikt. Dus nog niet noodzakelijk de schuld van Delhaize.
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Waarschijnlijk gaat het hierover.

Cybercriminelen stelen kortingbonnen van honderden Delhaize-klanten

https://www.hln.be/consument/cybercrimi ... ~aa06a216/
Flippi
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 64 keer

Inlogpogingen :lol2:

Strafbare poging, in het Belgisch strafrecht, is, zoals in artikel 51 van het Strafwetboek omschreven, een voornemen om een misdaad of wanbedrijf te plegen, zoals geopenbaard door daden die het begin van de uitvoering uitmaken en alleen ten gevolge van omstandigheden, buiten de wil van de dader, zijn gestaakt of hun uitwerking hebben gemist.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Wat Delhaize's IT-veiligheidsteam zou kunnen doen ....

De plekken waar databases van gestolen databanken met login-informatie opduiken in het oog houden. En als ze die vastkrijgen die lijst vergelijken met een export van hun logindatase. En dan die gebruikers wiens login-informatie is gelekt hun account de vlag geven 'is verplicht nieuw wachtwoord in te stellen met X verificatie-methode bij volgende aanmelding'.

Of ze dat eigenlijk zouden mogen doen ... dat durf ik niet zeggen.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Volgens de communicatie zou Delhaize enkel maar de mensen gecontacteerd hebben van wie hun account gecompromitteerd zou zijn.

Als dat klopt, kan ik enkel maar concluderen dat het probleem zich bij Delhaize zelf zat.
Ik heb een mail gekregen, en mijn wachtwoorden zijn uniek per site...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

In dat geval zijn ze niet volledig eerlijk in hun communicatie, want die doet in mijn ogen uitschijnen dat het komt door hergebruik van wachtwoorden. En dan moeten ze iedereen verwittigen want er zullen er genoeg zijn zonder bonnen waar men mogelijk ook op hun account geweest is.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik heb ook die mail gehad maar dat wachtwoord is met al men andere niet unieke wachtwoorden veranderd en heb direct gebruik gemaakt van Bitwarden.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”