Ubiquiti Dream Machine crasht mijn bbox?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
robrechtme
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mar 2021, 19:04
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Ik heb sinds kort een Ubiquiti Dream Machine (UDM) aangekocht, maar heb problemen met mijn bbox (Proximus). Na een bepaalde tijd (ik denk bij hoge load zoals videocalls en streaming, maar ben het niet zeker) herstart mijn bbox vanzelf, waardoor ik telkens 10min zonder internet zit. Dit gebeurt zo'n 5x per dag.

Ik heb 2 opstellingen geprobeerd, maar bij beide herstart de bbox periodiek:
  • UDM hangt achter bbox en krijgt privé IP via DHCP (dus double NAT, je kan de UDM helaas niet als switch gebruiken)
  • UDM hangt achter bbox en zet een tweede PPPoE sessie op en krijgt publiek IP. Dit is ook wat Proximus aanraadt om te doen. De DHCP range is verschillend van die van de bbox, en de TV decoder hangt aan de LAN van de bbox.

Ik dacht misschien dat de UDM de bbox overload op een of andere manier? Ik heb ook de Smart Queue instelling van de UDM geprobeerd, waardoor mijn internet gethrottled wordt op 50Mbps/10Mbps (abonnement is 100Mbps/20Mbps), maar de bbox blijft herstarten.

Ik ben ook zeker dat het te maken heeft met de UDM, want ik heb die een week vervangen door een goedkope unmanaged switch en dan was er geen enkel probleem.

Heeft iemand een idee wat ik nog kan proberen? Ikzelf heb geen ideeen meer...
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27 jun 2009, 08:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 31 keer

Beste,

van welk jaar is je bbox? je kan dit zien aan de hand van je serie nummer. de eerste 2 cijfers na lk/cp is het bouw jaar van je modem. anders moet je eens je telefoon nummer via pm doorsturen
Gebruikersavatar
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

De UDM's zijn niet bepaald bekend om hun stabiliteit en Ubiquiti al zeker niet om hun software.

Echter ik heb de UDM base achter mijn BBox 3v+ staan met een pppoe sessie, De BBOX heeft zelf geen ppp sessie.
Dit werkt echter al enkele maanden vlekkeloos, 100/35 verbinding met smart que & 9 zeer intensieve gebruikers.

Hier wordt maandelijks een 2.5tb doorgetrokken, video calls, gaming, streaming in 4k. De UDM noch de Bbox heeft het ooit opgegeven.

Ik zou de volgende dingen eens proberen:

-PPPoE op de BBOX uitschakelen, kijken wat effect dit heeft.
-Ethernet kabel naar de BBOX nakijken op eventuele mankementen.
-Indien oudere BBOX, upgraden naar een 3v+.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
robrechtme
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mar 2021, 19:04
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Bedankt voor de snelle reacties.

Het serienummer van mijn bbox begint met LK19, dus een 3V+ model.
Ik kan wel proberen PPPoE op de bbox uit te schakelen, maar dan kan ik de TV-decoder niet meer gebruiken waarschijnlijk?

Bij de WAN instellingen van de UDM kan ik naast de PPPoE credentials ook een VLAN ID en QoS tag instellen, misschien moet ik daar iets instellen @Garpenlov?
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27 jun 2009, 08:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 31 keer

er is voor de moment in de voorlaatste firmware van en bbox3v+ en bug waar door sommige modem rare fenomenen doen. ze gaan modems die reboots doen of resyncen deze firmware beginnen pushen. dit kan door techniekers versneld uitgevoerd worden.
robrechtme
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mar 2021, 19:04
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Toevallig de 8c.514A firmware?
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27 jun 2009, 08:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 31 keer

das inderdaad de de gene die problemen durft geven, mij mij staat ondertussen de nieuwe firmware dus hopelijk zijn er geen nieuwe problemen mee
robrechtme
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mar 2021, 19:04
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Bedankt! Dan wacht ik de nieuwe firmware af en probeer ik dan eens opnieuw mijn UDM aan te sluiten.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Garpenlov schreef:De UDM's zijn niet bepaald bekend om hun stabiliteit en Ubiquiti al zeker niet om hun software.
Nochtans is het de BBOX die de geest geeft en niet de UDM.
robrechtme
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mar 2021, 19:04
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Zit nu al vier dagen op de nieuwe firmware en sindsdien nog geen reboot gehad!
Gebruikersavatar
alloja
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 jun 2017, 14:07
Locatie: Evere
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 37 keer

Ik heb een UDM sinds februari en geen reboot gehad met mijn b-box 3v+.
Proximus Epic Combo Fiber: 1Gbps/200Mbps + Pickx Mix + Mobilus Unlimited Premium
Net: Internet Box & FRITZ!Box 4060
TV: V5 & V7 + Apple TV 4K
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

@robrechtme: op welke FW versie zit je ?
Ik zie dat 18/3 1.9.2 uigekomen is.
https://www.ui.com/download/unifi/unifi ... rmware-192

Ik zelf heb een UDM Pro met 1.9.0 welke 3/3 geupdate geweest is. Versie 1.9.2 kan ik dus ook naar toe gaan.
Ben aan he checken wat de changes zijn.
https://community.ui.com/releases/UniFi ... e298289ec6

Met 1.9.2 is UniFi Network Controller bijgewerkt naar 6.1.70
https://community.ui.com/releases/UniFi ... 207b546417

EDIT
10/3 was er ook nog 1.9.1
https://community.ui.com/releases/UniFi ... eb51507651
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
tvengel
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jul 2021, 14:01

Beste Robrecht,

Welke firmware heeft het probleem effectief opgelost?
Die van de Dream Machine of Proximus modem?

Die aangezien ik met een gelijkaardig probleem zit met een bbox3 en een Velop systeem van Linksys.
Velop Systeem af : geen probleem
Verlop systeem aan (dinsdag rond 14:30 terug operationeel van scratch), vandaag rond 11:30 herstartte de BBOX weer.
En dit komt dan soms meerdere keren per dag voor.

Mvg,
Tim
robrechtme
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mar 2021, 19:04
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Ik weet niet meer welke versie het destijds heeft opgelost, maar het ging weldegelijk over de Bbox firmware.

Ik zit nu op de 8c.520A en heb sinds maart geen problemen meer gehad met de UDM! (De UDM draaide op 1.9.0)
thvranken
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 03 aug 2009, 01:36
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

Zou er iemand mij kunnen vertellen wat de huidige firmware versie van een bbox3v+ zou moeten zijn? Ik heb namelijk het vermoeden dat onze bbox al een hele tijd om een of andere reden geen updates meer ontvangt. Sinds begin dit jaar zitten wij namelijk op firmware 8c.514A en GUI
7.4.2.0, terwijl in de vorige post van ruwweg een half jaar geleden als sprake was van firmware versie 8c.520A. Met de huidge 8c.514A versie hebben wij immers ook last van regelmatige spontane reboots van de bbox.

Alvast bedankt voor wie deze info kan leveren.

Edit: Na contact op te nemen met Proximus via Twitter, heeft men een firmware update naar onze bbox gepusht. Na een herstart staat hij nu op versie
8c.520B.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”