eigen vennootschap - stoppen met sociaal secretariaat
Geplaatst: 18 maa 2021, 12:14
Hello,
In kader van managementvennootschap. Ik laat iedereen zijn mening over sociale secretariaten, maar ik heb in mijn leven nog nooit een goed gevoel gehad over de service die een sociaal secretariaat levert. Iedere beginnende zelfstandige wordt een sociaal secretariaat voorgeschoteld als zijnde "dat is normaal", maar als ik dit nuchter bekijk... waarom heb ik deze dienstverlening nodig?
Als het is om 1.000 euro te besparen op jaar (ik denk dat we snel aan 1.000 euro zullen zitten, dossierskosten; beheerskosten op SZ en BV, enz..) , en tegelijk die onwaarschijnlijke papierfabriek stil te leggen en bovendien (ik ben daarvan rotsvast van overtuigd) ook nog tijd te besparen, dan moet het toch te doen zijn...
- loonfiches: dat hoeft niet, zijn toch iedere maand hetzelfde,...
- BV berekenen en doorstorten: dat kan ik zelf (en zelfs beter) inschatten, en geef me gewoon het rekeningnummer en ik stort door
- SZ berekenen en doorstorten: lijkt me ook een piece of cake, da's gewoon een formule
- fiscale fiches opstellen: dat kan zelf of via de boekhouder (want hij moet ieder jaar toch nog een corrigerende fiche opstellen)
- VAA's berekenen: is ook niet moeilijk
Voor de rest maak ik geen gebruik van hun diensten voor m'n eigen situatie.
Zijn er mensen met ervaring?
In kader van managementvennootschap. Ik laat iedereen zijn mening over sociale secretariaten, maar ik heb in mijn leven nog nooit een goed gevoel gehad over de service die een sociaal secretariaat levert. Iedere beginnende zelfstandige wordt een sociaal secretariaat voorgeschoteld als zijnde "dat is normaal", maar als ik dit nuchter bekijk... waarom heb ik deze dienstverlening nodig?
Als het is om 1.000 euro te besparen op jaar (ik denk dat we snel aan 1.000 euro zullen zitten, dossierskosten; beheerskosten op SZ en BV, enz..) , en tegelijk die onwaarschijnlijke papierfabriek stil te leggen en bovendien (ik ben daarvan rotsvast van overtuigd) ook nog tijd te besparen, dan moet het toch te doen zijn...
- loonfiches: dat hoeft niet, zijn toch iedere maand hetzelfde,...
- BV berekenen en doorstorten: dat kan ik zelf (en zelfs beter) inschatten, en geef me gewoon het rekeningnummer en ik stort door
- SZ berekenen en doorstorten: lijkt me ook een piece of cake, da's gewoon een formule
- fiscale fiches opstellen: dat kan zelf of via de boekhouder (want hij moet ieder jaar toch nog een corrigerende fiche opstellen)
- VAA's berekenen: is ook niet moeilijk
Voor de rest maak ik geen gebruik van hun diensten voor m'n eigen situatie.
Zijn er mensen met ervaring?