Brand in OVH Datacenter Strasbourg

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

De CEO van OVH (Octave Kaba) meld dat er vannacht brand is uitgebroken in datacenter Strasbourg, maar dat de brandweer het vuur niet onder controle heeft kunnen houden.

Van de 4 zalen zijn er 2 verwoest (SBG-1 & 2), zaal 3 is beschadigd, zaal 4 heeft (nog) geen impact.

Meer info is er nog niet bekend, maar er zijn enorm veel services down !
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Veel kans dat wij de feiten erachter nooit te weten gaan komen, maar er moet enorm veel gefaald zijn in combinatie met menselijke fouten opdat een brand al kan ontstaan, en vooral dan dat ze ook zo'n schade heeft kunnen aanrichten. Er zijn (of zouden toch moeten) state-of-the-art alarm- en suppressiesystemen zijn om zoiets snel te kunnen isoleren tot 1 enkele room. Zo'n zaken komen eigenlijk echt quasi niet voor in datacenters die degelijk gerund worden.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Oef, even gekeken maar mijn telefoon bij OVH doet het nog.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

De brand heeft 6uren kunnen woeden alvorens de brandweer het onder controle kon houden. Ik vermoed dan ook dat het een elektrische brand was, maar das puur conjectuur op dit moment.

Onze vrienden van Tweakers hebben ietsje meer info: https://tweakers.net/nieuws/179030/bran ... cloud.html

OVH vraagt aan de klanten om hun noodherstelprocedures te starten. Vandaag wordt strasbourg niet meer opgestart. Impact is volgens mij enorm, want als dat DC niet opstart lijkt het mij ook niet zo eenvoudig voor OVH om alle affected services elders onder te brengen. Hebben ze uberhaupt backups van alles op andere locaties of gebruikten ze room redundancy ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Sasuke schreef:De brand heeft 6uren kunnen woeden alvorens de brandweer het onder controle kon houden. Ik vermoed dan ook dat het een elektrische brand was, maar das puur conjectuur op dit moment.
Ik weet niet hoe oud dat center was, maar zelfs dat kan in een modern datacenter geisoleerd worden. Daarvan dat het zeer jammer zou (zeg maar zal) zijn als de toedracht erachter confidentieel gaat blijven, zou zeer interessant zijn om te leren wat er mis gegaan is zodat dit zich in de toekomst nergens kan herhalen.

Allez, zucht, je voelt aan dat er hier meer aan de hand is. Heel datacenter verwoest, geen redundantie op andere locatie, enz. Je begint al te denken richting kwaad opzet.
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 15 keer

Jack Daniels schreef:Oef, even gekeken maar mijn telefoon bij OVH doet het nog.
Ja dat was het eerste waar ik aan dacht. Redelijk wat mensen hier die naar OVH zijn overgestapt van Weepee.

Ik ben wel benieuwd hoe de brand ontstaan is (en waarom de systemen om het datacenter te beschermen niet werkten).
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Als je dergelijke diensten afneemt bij een mastodont zoals Proximus tegenover een klein(der)e speler ... als er iets serieus misloopt zoals in dit geval zou je denken dat een mastodont sneller iets kan regelen om terug online te komen.

Niet echt van belang voor huis-tuin-en-keuken gebruik maar voor sommige diensten en bedrijven zeker iets om aan te denken.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

de commentaar hier laat uitschijnen dat het iets met power cables zou geweest zijn:
https://www.datacenterknowledge.com/upt ... enter-sbg2

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Great, de website van mijn vrindin haar zelfstandige zaak zat daar. Gelukkig is mijn php en .net devbox niet er aan, maar dat was een fysieke, geen cloud hosted.

Ik heb wel backups, maar niet direct een fallback host.

Pijnlijk.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ons werk is ook voor een deel getroffen door deze brand. Onderdelen van ons intranet worden op OVH servers gehost blijkbaar.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Vroeger klant geweest bij OVH met servers. Nu enkel telefonie daar nog.

Heb toen ook op youtube zitten kijken hoe ze hun datacenters inrichten, wat hun visie was, kostenefficiëntie.

En vooral echt grote vragen gesteld bij brandveiligheid (of beter: zichtbaar gebrek aan ...) Brandbeveiliging in zulke gebouwen is mijn fulltime werkactiviteit dus ik let daar altijd op ...

Er kunnen altijd meerdere zaken gelijktijdig misgaan (zeg dus nooit nooit), maar ik schat de kans dat dit zou gebeuren bij één van de grote Belgische spelers zeer klein ...
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

boran_blok schreef:Great, de website van mijn vrindin haar zelfstandige zaak zat daar. Gelukkig is mijn php en .net devbox niet er aan, maar dat was een fysieke, geen cloud hosted.

Ik heb wel backups, maar niet direct een fallback host.

Pijnlijk.
Ge moogt altijd beroep doen op de gratis hosting voor UB'ers .. deze draait NIET bij OVH.

Maar onze professionele webhosting voor klanten (incl. registrar/dns) zat dus wél bij OVH. Chance dat we bij de vorige outage een secondary NS hadden ingericht buiten OVH, anders was het én website én domein/dns down. ....

Momenteel bezig met hosting elders in te richten, ik zie OVH deze week niet meer in orde komen voor de mensen die in SBG gehost zaten
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Ik heb vandaag last van mijn server die in Roubaix staat.
Toen ik dit nieuws las (op de OVH site zelf) vroeg ik mij meteen af of dit gerelateerd is...
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Denk dat het OVH netwerk ook wat overbelast aan het geraken is. OVH sites / manager is ook meer down dan up.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

pfuhu schreef:Vroeger klant geweest bij OVH met servers. Nu enkel telefonie daar nog.

Heb toen ook op youtube zitten kijken hoe ze hun datacenters inrichten, wat hun visie was, kostenefficiëntie.

En vooral echt grote vragen gesteld bij brandveiligheid (of beter: zichtbaar gebrek aan ...) Brandbeveiliging in zulke gebouwen is mijn fulltime werkactiviteit dus ik let daar altijd op ...

Er kunnen altijd meerdere zaken gelijktijdig misgaan (zeg dus nooit nooit), maar ik schat de kans dat dit zou gebeuren bij één van de grote Belgische spelers zeer klein ...
Als je goedkoop iets wilt aanbieden, moet je ergens op besparen.
Misschien hier op de brandveiligheid.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Weljah, we betaalden iets gelijk 8 euro per maand voor een windows server. Dat vind je niet snel voor zo bedragen. en dan weet je dat het cheap is. Maar ja, dan neem je inderdaad risicos zoals dit er bij. Hoewel dat ik denk dat volledig afbranden wel niet binnen ieders scope zag. En niet iedereen had goede backups als ik twitter zo zie.

edit: ik ben trouwens niet zeker in welk subdeel van het datacenter mijn VPS staat. De Minecraft VPS staat in SBG3 die zal dus wel ooit terug komen. Maar de statuspagina van de webserver blijft redelijk errors geven "service does not exist" dus ofwel wil dit zeggen dat hij onder de slachtoffers zit, ofwel is hun systeem overbelast.

In de provisioning mails zetten ze ook niet in welk deel je zit. Dus geen idee of ik nu energie moet steken in een nieuwe server te sourcen of niet.

Volgens de laatste tweets trouwens is een ETA +-2 weken om de resterende delen terug operationeel te brengen.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Mijn Hubic cloud getest, werkt nog.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

boran_blok schreef:"service does not exist"
-> "Server does not exist"

...zuur lachende smiley...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik hoor het ook.
Veel reacties in de stijl "Onze disaster recovery zat ook bij OVH".

En 1 misverstandje die zei "Disaster recovery? Where do I activate that?", denkende dat OVH naar een optie bij hen verwees :-)


Je mag brandpreventie trouwens niet overschatten.
Sommige datacenters (ik ga geen namen noemen) hebben bv 1 fire suppression installatie voor 2 zalen, die indien nodig in een van die zalen kan functioneren, maar vanwege de grote kost is er een berekend risico genomen dat er geen brand uitbreekt in meer dan 1 zaal tegelijk.
Niet alles wordt tot in 2-3 redundanties gestoken; de laatste redundantie is meestal de verzekeraar, en de contracten die aansprakelijkheid limiteren.


PS: gratis UB hosting?
Laatst gewijzigd door ITnetadmin op 10 mar 2021, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Onze telefoonlijnen liggen er ook uit. De businessnummers kunnen nog uitbellen, maar ontvangen niets. De 1-euro lijnen zijn helemaal dood..
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Met de cloud zijt ge altijd gekloot :lol:

Het risico van alles bijeen te steken natuurlijk en nu lijkt die oerdegelijke beveiliging ook al onvoldoende. Ook bij kwaad opzet is zo'n centrale plaats reuze interessant.

Telenet heeft ook al problemen, zou dat hiermee te maken hebben?
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

ITnetadmin schreef: Je mag brandpreventie trouwens niet overschatten.
Sommige datacenters (ik ga geen namen noemen) hebben bv 1 fire suppression installatie voor 2 zalen, die indien nodig in een van die zalen kan functioneren, maar vanwege de grote kost is er een berekend risico genomen dat er geen brand uitbreekt in meer dan 1 zaal tegelijk.
Niet alles wordt tot in 2-3 redundanties gestoken; de laatste redundantie is meestal de verzekeraar, en de contracten die aansprakelijkheid limiteren.
Is inderdaad een courante praktijk en is eigenlijk niets mis mee.
Als de gasblussing correct functioneert, is de brand onmiddellijk geblust.
Als de gasblussing de brand niet geblust krijgt, moet de compartimentering de naastliggende ruimtes redden, maar kan je ervan uit gaan dat je de eerste ruimte helemaal verliest.
Als de compartimentering ook nog faalt, gaat een gasblussing in een naastliggende ruimte deze ruimte ook niet kunnen redden aangezien de houdtijd van het gas beperkt is en de interventie op de eerste ruimte sowieso langer duurt.

Echte risico's:
Verkeerde ruimte blussen, dan heb je met een gedeelde blusbatterij je enige kans verkeken ...
Interventie niet snel genoeg aanvatten waarna het vuur kan heropflakkeren naarmate het zuurstofgehalte terug stijgt. Als je het dan niet onder controle kan houden evolueert het ook terug naar een zware brand --> eveneens kans verkeken ...
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

ITnetadmin schreef:Ik hoor het ook.
Veel reacties in de stijl "Onze disaster recovery zat ook bij OVH".
Tsjah. Ofwel moet je voorzien dat je duidelijk in een andere geografische regio zit, ofwel bij een andere cloud provider.

Alles in 1 mand steken is gewoon een slechte architectuur/keuze. Da's zoals zeggen dat omdat je bij AWS alles in 1 regio zet (over 3 availability zones) je veilig zit... not. Misschien worden er nu wel een hele hoop "architecten" wakker.
ITnetadmin schreef:PS: gratis UB hosting?
Checken bij @Sasuke ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

Ow man wel indrukwekkend ...
Er is ook veel impact dat niet naar boven gaat komen. Ovh word ook veel gebruikt in het illegale circuit voor torrenting bv ... .
Handers
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 feb 2021, 10:19
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

We hebben\hadden enkele servers staan bij ovh die moesten dienen als disaster recovery, soort van last resort option.
Werd simultaan met de productie en backup servers gevoed met de data...

Vraag van het management toen we hen op de hoogte stelde van het issue: hebben we zo een last resort systeem wel nodig?
Men zou verwachten dat men nu inziet dat er overal wel een technische storing kan optreden :bang:

Beslissing is ondertussen wel gemaakt om aws in te zetten als last resort systeem.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1690
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 68 keer

Abusimbal schreef:Mijn Hubic cloud getest, werkt nog.
Deze staat 3x opgeslagen op andere locaties.
Geld hun 10mbps cap nog steeds?

Zeer jammer dat ze dit niet hebben verder uitgebouwd
Internet = PX FLEX pack
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Als ik dat zie dan is daar toch heel wat fout gelopen wat nooit had mogen foutlopen in de eerste plaats.

In een modern datacenter mag en kan zoiets normaal niet gebeuren.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

En wat als er nu eens een probleem was bij de invoer van de stroomkabels in het gebouw?
Dan verteert het vuur van buiten naar binnen. En dan is het makkelijk dat het overslaat van het ene gebouw op het andere.

Dan zou je kunnen zeggen dat de ruimte tussen de gebouwen te klein was. Vergelijkbaar met een brandgang in een bos.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

DarkV schreef:
Als ik dat zie dan is daar toch heel wat fout gelopen wat nooit had mogen foutlopen in de eerste plaats.

In een modern datacenter mag en kan zoiets normaal niet gebeuren.
Vergeet niet dat zo'n dc's als ovh een eigen model opereren ze zijn nu eenmaal een speler die speelt op kosten he.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

buthead schreef:
Abusimbal schreef:Mijn Hubic cloud getest, werkt nog.
Deze staat 3x opgeslagen op andere locaties.
Geld hun 10mbps cap nog steeds?

Zeer jammer dat ze dit niet hebben verder uitgebouwd
Al een heel tijd niets meer geupload. Zal in de komende dagen nog eens testen.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

ygeffens schreef:En wat als er nu eens een probleem was bij de invoer van de stroomkabels in het gebouw?
Dan verteert het vuur van buiten naar binnen. En dan is het makkelijk dat het overslaat van het ene gebouw op het andere.

Dan zou je kunnen zeggen dat de ruimte tussen de gebouwen te klein was. Vergelijkbaar met een brandgang in een bos.
Er is veel mogelijk om een technische ruimte brandveilig te maken, en dus ook de stroom(kabels) kan je brandvertragend (halogeenvrij) uitvoeren. Je dient ook de kabeldoorvoeren brandveilig te isoleren en dat onder elke opening als je in compartimenten werkt. Als een brand ontstaat moet er ook een gasblussing gebeuren om het zuurstofgehalte in de ruimte te neutraliseren. Alleen zo kan je automatisch blussen in een technische ruimte. Water doet meer schade. Bij gas is enkel hetgeen gebrand heeft verloren. Door een correcte brandvertraging toe te passen kan je tot 2 uur winnen om zelf de beginnende brand te blussen. Heb je een automatisch systeem op gas, dan kost het je nadien veel geld om de flessen te vervangen, maar is er nergens extra brandschade.

In het geval bij OVH heeft een kleine brand geleid tot een inferno omdat er is bespaard op brandpreventie. Houten vloeren zoals her en der te zien is op sites die de brand rapporteren is al zeker een indicatie dat er geen rekening mee werd gehouden. Je kan ook in kabelschachten detectoren zetten die reageren op rook of warmte waarbij je een team opgeleide personen kunt sturen voor een eerste snelle blussing. Maar als je het laat escaleren, dan kom je tot een draft-over zoals bij OVH.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Als je de video update kijkt.

Ze waren heel snel ter plekke ( 2 techs + bewaker ).

Na een minuut moeten verlaten te veel rook.

Ze gaan alle beelden van de 300 camera's analyseren van voor en tijdens de brand ( de data is gered ).

Volgens de brandweer blijkt uit de thermische beelden dat de concentratie zit in / rond een ups waar die ochtend aan gewerkt werd, veel onderdelen vervangen en in de namiddag terug in dienst is gesteld.

SBG2 was een toren datacenter uit 2011, waar een toren als een soort schouw werkt om free cooling te doen.

SGB3 etc zijn volgende generaties ( 2016 ) waar verbeteringen in zitten.
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Komt er van met goedkope brol werken :lol:

Zou zulks datacenter een Tier certificatie hebben? Als je houten vloer hebt liggen, denk ik niet dat er veel certificaties gaan zijn.

Hoewel overal wel incidenten kunnen gebeuren, bij Px in Machelen hebben ze 3 jaar geleden 2u stroomonderbreking gehad dacht ik (op zowel de A als B feed). Maar Px Machelen is dan ook al een zeer oud DC.

Redelijk tevreden hier van LCL, maar de prijs is er ook en uiteraard spreek je dan in deze modellen van private cloud.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

cyberbozzo schreef:Hoewel overal wel incidenten kunnen gebeuren
als ik me niet vergis:

- problemen en een sjoemeloplossing bij het dc in vilvoorde ivm een zekeringskast
- lcl (diegem) hun a+b feed die gelijk down gingen
- power failure doordat de diesel op was, ik dacht in interxion

maargoed, das allemaal al wel jaren (10+?) geleden en van een heel ander kaliber als een DC dat gewoon weggeveegd is.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

cyberbozzo schreef:Als je houten vloer hebt liggen, denk ik niet dat er veel certificaties gaan zijn.
De Notre-Dame van de datacenters dus :(
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Normaal als je met een ups werkt in een datacenter plaats je deze op een apparte plaats in een appart lokaal. Wij zitten met het werk in de Nokia torens ( vroeger Alcatel-Lucent) in Antwerpen en daar staat de ups in de kelder in een appart lokaal dat brandwerend dicht is.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Wij hebben eens iets gelijkaardigs meegemaakt maar wel met mindere gevolgen. Werken aan de UPS (batterijen vervangen) maar de techniekers was vergeten van een van de aansluitingen goed aan te draaien. Door het slechte contact is dat beginnen smeulen en de batterijen in brand gevlogen.

UPS stond wel in een aparte ruimte...
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Werken aan batterijen - altijd gevaarlijk en wordt vaak onderschat door knutselaars omdat het maar een batterij is...

Ik heb ook eens in mijn jonge jaren een schroevendraaier volledig doen smelten door een kortsluiting aan een batterij.

Zal leuk worden met de thuisbatterijen en brandveiligheid.

Mijn vriend produceert laadpalen voor elektrische wagens en alle schroeven moeten met een geijkte torsiesleutel worden aangedraaid en geprotocolleerd.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”