bruto compensatie firmawagen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik zit in een situatie dat de vraag zich voordoet hoeveel je bruto wil bijkrijgen om een firmawagen te compenseren.

Hoe begin je aan zoiets ?

Dus nu heb je een leasingauto en morgen moet je er zelf één kopen en onderhouden. Wat moet dat kosten ?

Om de vergelijking te kunnen maken ben ik zelf geneigd om te kijken naar een personal lease. Ik kom uit aan 500à600 euro leaseprijs. Maar dat is een netto kost en zonder tankbeurten.
Waarom personal lease, om de gemoedsrust van een leaseauto te hebben.


Iemand een idee ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Das altijd een moeilijke. Met een personal lease of nieuwe wagen gaat dat bedrag redelijk hoog zijn ...
Ik denk dat je beter naar een jonge occassion kijkt (bv half jaar oud) ?
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

Veel (vooral buitenlandse) werkgevers willen af van die typisch Belgische salariswagen.

De 2 recente voorbeelden bij vrienden waren niet zo gunstig: het lease-bedrag werd bruto bij het loon gevoegd, maar dan komt het natuurlijk: RSZ, belasting... Met het netto bedrag kan je niet dezelfde auto hebben.

Mij lijkt het beter om zelf een auto te kópen, met de nodige regelingen kwa vervangwagen, omnium verzekering edm... Je bent dan ook niet meer beperkt door de car policy van je werkgever en je kan veel langer met de auto rijden (ipv elke 3 of 4 jaar een nieuwe). Mss zit dáár wel een besparing?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ligt er volgens mij heel erg hard aan:

- mag je die nu als prive gebruiken of niet ?
- hoeveel is je V.A.A ?
- hoeveel km/benzine is er inbegrepen / maand ?
....
Transport & Mobility Leuven berekende de gemiddelde kosten van het autogebruik, los van de aankoopprijs van het voertuig, op bijna 400 euro per maand.
de aankoop zal je baas nooit vergoeden natuurlijk, dus dan blijf je met bovenstaande schatting zitten.
maar dat zijn netto kosten, dus als je die ook nog volledig gedekt wil hebben zal je al gauw aan een 600 euro extra brutoloon zitten, if not more.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Bij mijn werkgever kunnen we onze firmawagen inruilen voor een car allowance, in mijn geval is die ongeveer 900 eur bruto. Bijna niemand is daar op ingegaan, want dat is bijlange na niet genoeg om de wagen te compenseren. Degenen die daar wél op ingegaan zijn deden het niet om financiële redenen maar hebben iets compleet anders dan de gebruikelijke firmawagen gekozen. Zo is er bv iemand die nu met een Toyota Hi-Lux naar het werk komt omdat hij die voor zijn hobby toch nodig heeft.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Dat kan je nooit ophalen met een brutoloon. Of ze.moeten u 1400 bruto bijgeven zodat je er 6/700 netto aan over hebt.

-kan het enkel via brutoloon? Je hebt een 80 tal verloning mogelijkheden sommige bonussen zijn veel voordeliger dan brutoloon.
-tankkaart je spaart enkel de 21% BTW uit maar het is beter dan niets.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Een 'goede okkazie' , akkoord, maar cru gezegd is dat de miserie van een ander die je koopt, toch ?
Ik zou vooral naar die personal lease gaan om de gemoedsrust te blijven hebben dat ik altijd rij. Misschien zijn daar nog andere mogelijkheden voor...
Splitter schreef:ligt er volgens mij heel erg hard aan:

- mag je die nu als prive gebruiken of niet ?
- hoeveel is je V.A.A ?
- hoeveel km/benzine is er inbegrepen / maand ?
....
Transport & Mobility Leuven berekende de gemiddelde kosten van het autogebruik, los van de aankoopprijs van het voertuig, op bijna 400 euro per maand.
de aankoop zal je baas nooit vergoeden natuurlijk, dus dan blijf je met bovenstaande schatting zitten.
maar dat zijn netto kosten, dus als je die ook nog volledig gedekt wil hebben zal je al gauw aan een 600 euro extra brutoloon zitten, if not more.
Nu zijn alle kilometers betaald, prive zonder limiet.
vaa is 116€ nu.

Wat weet je daar meer mee ?

Het is natuurlijk zo dat het bruto erbij ook meetelt voor vakantiegeld, 13e maand en pensioen. Van de andere kant kom je dan in een loonschaal die je elders nooit meer kan krijgen, wat je marktkansen ook verlaagt.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Als de werkgever dat 1:1 moet matchen, op een 'faire' manier voor beide partijen:

* De wagen die je nu hebt ==> Nieuwprijs via Lening = aankoopbedrag/maand netto verspreid over 7j (7j is gemiddelde leeftijd van koopwagens)
* Tankbeurten ongelimiteerd = #km's / maand * brandstofprijs/100km = verbruiksbedrag / maand netto
* Onderhoud = +/- 1000 EUR/jaar te rekenen / 84 = onderhoudsbedrag / maand netto
* VAA/maand nu, de helft daarvan in mindering nemen (e.g. 116 EUR vaa = +/- 58 EUR netto ?)

Tel bovenstaande netto bedragen op, doet dat *2 en dan heb je een bruto bedrag om over te discussiëren.

Nu, als je VAA 'slechts' 116 EUR is heb je ofwel een hele dikke slee, ofwel een zeer kleintje ?? In het eerste geval is dat quasi onmogelijk om 1:1 via bruto te compenseren, in het 2de geval ben jij diegene die aan het kortste eind trekt, want dan is je aankoopbedrag veel lager t.o.v. de leaseprijs.

En je kan niet argumenteren dat als je nu met een Mercedes A-160 rijd, je in het nieuwe stramien een BMW 330e gaat aanschaffen (om maar iets te zeggen).
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

vaa laag, kan ook een brolauto zijn natuurlijk he... 't is ne skoda btw :)

Het argument van werkgeverskant is natuurlijk ook 'je kan zelf je auto kiezen en bent niet gebonden aan carpolicy' wat de discussie over het model teniet doet en mijn argument om een tesla te willen kopen ook kracht bij zet... :)
(ik weet het, met het haar getrokken maar ik kan er al niet van over dat er nog werkgevers zijn die geen firmawagen in het pakket hebben)


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

Is hier al aangehaald en voor mij het belangrijkste. De gemoedsrust. Stel ik rij tegen een boom ... kost me niks of kleine franchise.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

't is dat, dat bij mij ook hard meespeelt.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Joe de Mannen schreef:Een 'goede okkazie' , akkoord, maar cru gezegd is dat de miserie van een ander die je koopt, toch ?
Vaak heb je 4 jaar garantie (BMW premium selection bijv). Omnium verzekeren en dan heb je toch ook geen zorgen meer ?

Ik heb mijn nederlandse leasewagen ingeruild voor een jonge occassion. Belastingtechnisch is dat natuurlijk niet helemaal hetzelfde.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Garantie bij Premium Selection is een zeer grijs gebied hoor. Ik heb ze nog nooit zonder slag of stoot succesvol kunnen inroepen...

Maar on topic, bruto vs bedrijfswagen is nooit in het voordeel van de werknemer, omdat het voor de werkgever gewoon goedkoper is dan loon.

Zolang de regering dat niet oplost, zijn salaris wagens interessanter dan loon.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

De Amerikaanse bedrijven die geen firmawagen bieden geven meestal een royale KM vergoeding. Natuurlijk tijdens Corona wel problamatisch, wegens geen KM's meer...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Het zal me benieuwen dat een werkgever bereidt is via uw brutoloon uw auto te compenseren. De reden dat firmawagens zo populair zijn (zowel WG als WN), is net omdat de kost voor bedrijven "nogal" meevalt, terwijl de "winst" voor het personeel gigantisch is. Wat je moet betalen aan VAA om met een firmawagen te mogen rijden, is meestal een lachertje.
Je zou netto al €400-700 moeten krijgen (WG kost: netto x3, incl werkgeversbijdrage) om een auto gecompenseerd te krijgen. Dat is "nogal veel" :).
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Als je zelf een auto moet financieren omdat je die nodig hebt doe je altijd verlies.
Als je zonder auto kan (met de fiets of ov naar het werk) dan win je natuurlijk...
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

de eerlijkste vergelijking is dat je gewoon naar leaseplan gaat (of zo), en daar "je eigen auto" in private operationele lease laat offreren. Dit aangevuld met een budget voor tankkaart.
En dan de VAA die je nu hebt in mindering brengen.

dat bedrag moet je NETTO erbij krijgen. (dus: je telt hier RSZ + belastingen@belastingsvoet op je aanslagbiljet bij op)

het alternatief (aankoop + zelf wegentaks + verzekering omnium all risk etc) is gewoon niet beschrijfbaar.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

q-tec schreef:Dat kan je nooit ophalen met een brutoloon. Of ze.moeten u 1400 bruto bijgeven zodat je er 6/700 netto aan over hebt.

-kan het enkel via brutoloon? Je hebt een 80 tal verloning mogelijkheden sommige bonussen zijn veel voordeliger dan brutoloon.
-tankkaart je spaart enkel de 21% BTW uit maar het is beter dan niets.
Dat klopt. Met ruime marge gerekend. Een wagen privé bekostigen gaat je snel tussen de 600, en 1.000 euro per maand kosten. Afhankelijk van type en km. TCO. Om dat om te zetten in brutoloon moet je dat gewoon maal 2 tot 2.5 doen. Het is safe te zeggen dat je brutoloon moet met 1.200 tot 2.500 euro stijgen. In brutoloon. Als loonkost voor de werkgever komt er nog eens 33% bij.

Firmawagens zijn een catch 22.
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 515
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 52 keer

Wagen privé:
Kostprijs hangt toch ook sterk af van de wagen zelf lijkt me: dure/grote wagen of goedkope kleine wagen?

Familie van mij heeft 3 wagens privé: kan me niet inbeelden dat dit 3.000 euro netto zou kosten per maand.
Het zijn geen BMW’s natuurlijk maar toch.
 iPhone 12 Pro —  iPad (9th Gen) —  Apple TV 4K (2nd Gen) —  MacBook Pro
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

Dat denk ik dus ook. Als ik mijn auto zelf moet kopen (in ruil voor extra loon), het zou niet dezelfde auto zijn als wat ik nu kan hebben met mijn lease-budget.

Veel salariswagens zijn groter dan de behoefte van de chauffeur.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 mar 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Bij een sollicitatie heb ik eens 2 voorstellen gekregen: met en zonder wagen.
Zonder wagen was het bruto-salaris zo'n 600-700 eur meer, omdat dat voor de WG break-even was tov de leasing.
Van 700 EUR hou je max 350 netto over, dus een 1:1 compensatie is altijd een serieuze meerprijs voor de werkgever.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

thomasv schreef:Kostprijs hangt toch ook sterk af van de wagen zelf lijkt me: dure/grote wagen of goedkope kleine wagen?
Ben het eerder met duizend hierboven eens, dat je nagenoeg nooit wint als je zelf ook nog een wagen nodig hebt. Je verliest vaak zodanig veel, omdat een firmawagen ook voor de werkgever veel goedkoper is, dat je voor je eigen kleine wagen wellicht al even veel gaat betalen dan wat je als loon zou verliezen met een luxe-merk firmawagen. Als het dan toch even veel kost, gaat iedereen wel de luxewagen prefereren, en dan spreken we nog niet over het gemak (namelijk dat bijna alles voor je gedaan wordt door de leasing maatschappij).
jutuiz schreef:Firmawagens zijn een catch 22.
Ik snap niet wat er catch 22 aan is... ben je wel zeker dat je begrijpt wat een catch 22 is ? https://en.wikipedia.org/wiki/Catch-22_(logic)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

heist_175 schreef:Het zal me benieuwen dat een werkgever bereidt is via uw brutoloon uw auto te compenseren.
Dat is toch wat er momenteel op tafel ligt. Of dat voor de werkgever nu al dan niet interessant is, is mijn probleem niet in dit geval. Ze willen er geen geven, al had ik dat gewoon liever, maar geven wel aan het te willen compenseren in loon.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

Joe de Mannen schreef: Dat is toch wat er momenteel op tafel ligt. Of dat voor de werkgever nu al dan niet interessant is, is mijn probleem niet in dit geval. Ze willen er geen geven, al had ik dat gewoon liever, maar geven wel aan het te willen compenseren in loon.
J.
Dat is een goede deal. Brutoloon is voor de werkgever ook niet alleen maar een kostprijs van 700 € per maand extra. ook bouw je een hoger pensioen op, etc...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Klopt, maar er zit meer in de deal dan alleen dit, en het is niet allemaal in mijn voordeel, wat had je gedacht.

Maar ik neem het allemaal mee in het denkproces :)
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Artikel van 2015, helemaal onderaan de afbeelding https://www.tijd.be/netto/auto/een-bedr ... 77407.html?


Denk vooral dat je moet kijken ook of er de privé noodzaak is. Als je privé met 1 (of zelfs geen wagen) kan, of zelfs kleiner dan kan je je mss een netto voordeel doen.
Ook wel zien of daar geen extra legale voordelen zijn die dan ook wegvallen zoals die carwash & garage vergoeding bv.
Maar dan moet je werkgever ook beseffen dat hij niet kan verwachten dat je morgen even naar die andere vestiging rijdt om daar te gaan helpen, of even naar die klant gaat...
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Laat je niet vangen met die pensioenbelofte: als je meer dan 4400 eur bruto per maand verdient heeft extra loon geen impact meer op je toekomstig pensioen. En voor werkloosheid en andere uitkeringen maakt het al helemaal niet uit. Dus je moet toch wel vooral kijken naar wat er op het einde van de rit op je belastingbrief staat :)
Ramaht schreef:Maar dan moet je werkgever ook beseffen dat hij niet kan verwachten dat je morgen even naar die andere vestiging rijdt om daar te gaan helpen, of even naar die klant gaat...
Dat wordt dan vaak weer wel interessant, omdat de werkgever je daarvoor netto tot 35 cent/km mag betalen, en dat is wel meer dan de reële kost per extra km van je auto. Als je echt veel voor je werk moet rondrijden is het vaak interessanter géén firmawagen te hebben, maar de kilometervergoeding te nemen.
Laatst gewijzigd door SpecialK op 16 feb 2021, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ook niet vergeten dat de werkgever BTW kan aftrekken en jij niet :).

Er is weinig reden dat een relateif kleine auto jou minder zou kosten in personal lease dan het je werkgever zal kosten. Dus stel dat je skoda zo'n 500 € BTW inbegrepen kost aan de werkgever, dan moet jij dat ongeveer netto extra krijgen.

Als jij dat netto extra moet krijgen, dan reken je uit dat dat voor de werkgever ongeveer: 500 € netto * 2 = 1.000 € bruto + 34 % werkgeversbijdrage = 1.340 € werkgeverskost extra kost. Terwijl die auto hem 500 € / 1,21 = 413 € netto kost.

Door wat te "wringen" (iets kleinere auto, langer mee rijden alvornes te verkopen) kan je die 500 € misschien nog naar een goeie 400 € terugbrengen waardoor de compensatie maar 1.072 € aan de werkgever kost maar dat is nog steeds sterk veel meer.

Ik zou eens aan de werkgever vragen wat hij precies bedoelt met "compenseren in bruto". De meesten bedoelen daarmee "we geven je de kost die wij normaal hebben voor een auto extra in bruto", en niet in netto ;).
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Specialk, akkoord als je veel KMS maakt. Maar als je op fiets afstand woont, en je slechts een paar keer per maand een klein gedeelte in kmvergoeding kan aangeven, dan kost het je enkel...
En idd, het is een Belgisch probleem - internationaal ligt dat soms moeilijk...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Kilometervergoeding is er ook, maar alleen voor werkverplaatsingen, niet voor woon-werkverkeer.
Terwijl nu alle kilometers inbegrepen zijn.

De insteek op dit moment is: bekijk wat het u zou kosten en we doen het erbij. De vraag is natuurlijk hoever dat kan gaan.

Voor de duidelijkheid: ik sta op dit moment aan de "sterke" kant, niet de vragende kant.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Ik zou zeggen vraag offerte van gelijke wagen. Vraag offerte voor financiering op 5j ofzo, omnium verzekering met franchise die even hoog ligt als nu en reken op 1 schadegeval per 2 of 3j ofzo waarvoor je de franchise dan zelf moet betalen.
Vraag wat onderhoud u kost, en bereken ook de wegen taks evenals verbruik privé en woonwerk aan wltp +20%.
En paar sets banden in rekening brengen.

En als je kan, kijk even wat die wagen afschrijft.
En dan kan je de totale kost op 5j uittellen of eventueel naar wat meer als je je auto beperkt op 200k km ofzo.


Of contacteer de leasing zoals sommige al voorstelden en vraag wat die auto u privé kost. (Wel bovenstaande franchise bij schade niet vergeten meerekenen)
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Als ik tussen de regels lees ben je aan het solliciteren ... je zit dan wel in de sterkste positie maar dan heeft je berekening eigenlijk geen enkele zin want je nieuwe werkgever heeft geen enkele basis om te argumenteren. Ze weten dat ze geen wagen kunnen geven dus vragen ze gewoon voor welk bedrag jij je eis voor een firma wagen maar vallen.

Er is dus geen 1:1 berekening nodig ... misschien is de nieuwe functie beter en dan kan je met 600 eur netto die Tesla Model3 wel aanschaffen en de rest van de kosten voor jezelf nemen. Geld is veel maar niet alles !
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Lijkt me straf dat de nieuwe werkgever dat volledig zou compenseren met een bruto loonsverhoging - met de cijfers hier aangehaald.

Misschien schat je je marktwaarde niet correct in waardoor je ‘gewenste’ salaris een stuk lager ligt dan wat zij bereid zijn om te betalen voor het juiste profiel.
De toekomstige werkgever heeft waarschijnlijk zijn huiswerk gemaakt en een dergelijke bruto loonsverhoging komt hen ‘mooi uit’ als de discussie gaat over een wagen die ze momenteel toch niet aanbieden.

Lijkt me dat de nieuwe werkgever in de driver’s seat zit (pun intended) ;)


Ik lees het hier wel ;) succes!
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Joe de Mannen schreef:Kilometervergoeding is er ook, maar alleen voor werkverplaatsingen, niet voor woon-werkverkeer.
Terwijl nu alle kilometers inbegrepen zijn.
Klopt, maar je krijgt ook geen vergoeding als je een werkverplaatsing doet want je hebt al een firmawagen. Als je écht veel voor je werk rijdt, wordt die vergoeding wel interessant.

Stel bv dat je 20.000 km per jaar voor je werk doet. Echt voor je werk, dus naar klanten/leveranciers, géén woon-werkverkeer. In coronatijden onwaarschijnlijk, maar bon.

Je rijdt met een middenklasser diesel, en laten zeggen dat de reële extra kost van een auto ongeveer 17 cent/km is: 8 cent voor brandstof, 2 cent voor banden, 3 cent voor onderhoud, 4 cent voor extra afschrijving. Belastingen, verzekering,... spelen niet mee want we bekijken hier enkel de EXTRA kost.
De werkgever betaalt je hiervoor het maximaal toegelaten bedrag van 35 cent netto. Dan houd je 18 cent/km over. Aan 20000 professionele km/jaar is dat 3600 eur of 300 eur/maand netto. De reden waarom de werkgever je die 35 cent mag betalen is omdat je naast de kost per kilometer ook nogal wat "basiskosten" hebt: de kilometerstand-onafhankelijke afschrijving, kost van de investering (je kan niets anders met dat geld doen), verzekering, belastingen,... Maar die heb je ook als je 0 km professioneel rijdt.

Toegegeven, dit is een weinig waarschijnlijk scenario. Bij mijn vorige werkgever was het zelfs zo dat als je meer dan 11.000 km/jaar professioneel reed én geen firmawagen had, dat je dan de facto een firmawagen toegewezen kreeg ook al had je er op basis van je functie geen recht op.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

jutuiz schreef:Firmawagens zijn een catch 22.
Ik snap niet wat er catch 22 aan is... ben je wel zeker dat je begrijpt wat een catch 22 is ? https://en.wikipedia.org/wiki/Catch-22_(logic)[/quote]

Absoluut. Dit is het helemaal. De catch 22 zit erin dat je als overheid nooit het gewenste resultaat kan bereiken ... Je zou moeten de sociale zekerheid op firmawagens verhogen waardoor kiezen voor loon en dus zelf een goedkope occasiewagen kopen interessanter wordt voor de werknemer. Hierdoor vergroen je je wagenpark niet. Je creëert net de voorwaarde waardoor het onmogelijk is aan de voorwaarde te voldoen.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Zoiets is héél persoonlijk hé.

De ene boeit het niet met een oude auto te rijden, de andere wil steeds het nieuwste model, ...
Je hebt een firmwawagen, kijkt er niet naar en rijd plots een paar duizend kilometer meer, winterbanden er bovenop, ... kosten die je met je eigen auto vast niet had gemaakt.

Ook niet vergeten dat het hebben van een firmawagen veelal resulteert in een lager bruto loon als een gelijkaardige functie zonder firmawagen. Wat die firmawagen jou werkelijk kost is dus nooit volledig meetbaar. (en weegt nog eens dubbel en dik door in je vakantiegeld, dertiende maand, ...)
Bekijk de kosten maar eens in een respectabel bedrijf waar je de keuze hebt in een cafetariaplan.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”