Gamestop

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

@tien: heb je het volledig artikel op "De Tijd" kunnen lezen? Want blijkbaar moet Robinhood ook voldoende fondsen als reserve hebben zodat ze uitbetaling kunnen garanderen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

GME pre alweer 95% omhoog :eek: . Zijn dat nu weer redditters die er geld blijven insteken. Op dit moment zijn ze toch eerder mekaar aan het trollen dan de shorters, denk ik.
Ondertussen roept HLN op of er Vlaamse jongeren zijn die veel winst gemaakt hebben met GME. Dat er wellicht evenveel zijn die er geld aan (gaan) verliezen, komt wellicht niet bij hen op... :D
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

Tomby schreef:Dat er wellicht evenveel zijn die er geld aan (gaan) verliezen, komt wellicht niet bij hen op... :D
Dat kan je niet weten. Mocht je het weten, dan was het geen speculatie, wist Melvin Capital het ook en waren ze niet zoveel kwijt.
Ik vraag mij af of die aandelenmarkten nog enigszins een verband hebben met de realiteit.
Laatst gewijzigd door brubbel op 29 jan 2021, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik heb het over diegenen die gisteren bvb al snel verkochten omdat het zo snel naar beneden ging. Als aandelen zo volatiel zijn, zit je ook al met veel winnaars en verliezers.
Longer term zie ik nog meer verliezers, want no way dat GME op dit niveau gaat blijven. Daarvoor zijn de fundamentals van Gamestop gewoon te slecht. En die redditers mogen wel zeggen dat ze niet gaan verkopen, maar dat is gewoon niet vol te houden, want het handelsvolume zal altijd >0 zijn en op die hoge koersen wordt het hoe langer hoe moeilijker om nog kopers te vinden (of tenzij ze er zelf geld blijven in duwen).
Gebruikersavatar
Razornord
Pro Member
Pro Member
Berichten: 284
Lid geworden op: 14 jun 2007, 11:20
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 17 keer

Momenteel een ideaal moment om te schorten dus. :lol:
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

brubbel schrijft: ...ik vraag mij af of die aandelenmarkten nog enigszins een verband hebben met de realiteit...

Geen verband blijkbaar, want slimme economen hebben het steeds vaker over "wallstreet versus mainstreet" :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Ik denk ook niet dat ze persé tegen shorters zijn. Maar tot net geen 140% van het aantal aandelen shorten, daar zit de grote fout dat dit kan.

Als je kind zegt dat het 14 op 10 gaat halen voor zijn toets wiskunde. Dan heb je zelf toch ook iets van...ge krijgt 5 euro als dat lukt?
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Wij hebben ook 5000% van ons loon geleend om een huis te kopen.
Shorten is aandelen lenen om te verkopen, om ze nadien tegen een (hopelijk) lagere prijs écht aan te kopen en het aandeel terug te geven aan de oorspronkelijke eigenaar. Aan welk percentage je dat doet, wat maakt dat uit?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

heist_175 schreef:Wij hebben ook 5000% van ons loon geleend om een huis te kopen.
denk dat die vergelijking niet echt klopt: je leent geld, maar je leent dat met een huis in onderpand - dus het geld is niet onbestaande, maar gewoon in een andere vorm.
als je trouwens gaat lenen voor een huis kan je niet meer dan x % ontlenen, gebaseerd op inkomen en geschatte waarde van je huis in gedwongen verkoop.
de hedgefunds voelen nu gewoon datzelfde even, en m.i. is dat terecht en zelf vermakelijk.
als je 140% van de aandelen gaat verhandelen, of je ze nu leent of niet, maakt niet uit: je bent iets helemaal onbestaande aan het verhandelen.
alsof je zou lenen voor een schuur maar een huis wil zien verschijnen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Blijkbaar begrijpt niemand het principe van short squeeze ...

Zolang de short posities open staan en er niet MASSAAL verkocht wordt, schommelt de aandelenprijs maar zakt deze zeker niet.
Integendeel, als de shorts aflopen en quasi niemand verkoopt dan stijgt de prijs exponentieel.
Pas als de short posities grotendeels afgebouwd zijn (of er ontstaat verkoopspaniek bij de redittters) zakt de prijs.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

duizend schreef:of er ontstaat verkoopspaniek bij de redittters
ik moet eerlijk toegeven dat ik een beetje verbaasd ben met hoe goed ze het volhouden... had gedacht dat er ondertussen al lang een "toch snel ff wat cashen" cascade zou zijn geweest.
blijft echter toch vrij goed gaan, benieuwd hoelang het nog zal duren.
(en eigenlijk ook verwonderd hoedat dogecoin ineens weer eens omhoog geschoten is)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Block schreef:Ik denk ook niet dat ze persé tegen shorters zijn. Maar tot net geen 140% van het aantal aandelen shorten, daar zit de grote fout dat dit kan.
Dit argument heb ik nu al zo vaak gelezen, maar begrijp ik niet. Die 140% slaat toch op alle shorts samen en die weten dat toch niet van mekaar ?
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Iedereen weet hoeveel short posities er zijn ...
Info is beschikbaar op alle stock exchange websites
De hedgefunds zullen nu wel oppassen om zo zwaar short te gaan

Waarom denk je dat reddit gme koos om te short squeezen
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

duizend schreef:Iedereen weet hoeveel short posities er zijn ...
Info is beschikbaar op alle stock exchange websites
De hedgefunds zullen nu wel oppassen om zo zwaar short te gaan

Waarom denk je dat reddit gme koos om te short squeezen
Enig idee hoeveel miljarden dit de shorters kan kosten als ze deze prijs nog lang kunnen aanhouden ? Dat aandeel komt van 4 euro ... .
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

yaris schreef:Enig idee hoeveel miljarden dit de shorters kan kosten als ze deze prijs nog lang kunnen aanhouden ? Dat aandeel komt van 4 euro ... .
Is dat niet het risico van het vak én tevens iets wat de shorters goed genoeg weten? Niet komen wenen in hun plaats, ze verdienen geen genade.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Hadden de grootste shorters hun verliezen al niet opgenomen in deze?
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

Er staan nog altijd 120% short posities open. Er zullen sowieso traantjes vloeien bij de hedge funds of memelords. Minstens 20% van de aandelen die in omloop zijn bestaan eigenlijk niet.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

dragonflo schreef:Er staan nog altijd 120% short posities open. Er zullen sowieso traantjes vloeien bij de hedge funds of memelords. Minstens 20% van de aandelen die in omloop zijn bestaan eigenlijk niet.
Volgens wat ik op Tweakers las worden die percentages maar 2x per maand geūpdatet, dus niemand heeft realtime zicht op de short posities.

En de fondsen maken zware verliezen ja, maar wie gaat daar de dupe van zijn ? En vooral: er wordt nu gedaan alsof al die kleine beleggers dikke winsten hebben, maar hoeveel daarvan hebben gekocht aan 200+ en zitten nog altijd op hun aandelen. Er gaan weer veel kleine, onervaren, garnalen de dupe zijn omdat ze denken dat ze hier gemakkelijk geld gaan verdienen. Ik krijg al LHSP deja-vu.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Tomby schreef:En de fondsen maken zware verliezen ja, maar wie gaat daar de dupe van zijn ?
De rijke hedge funds op de eerste plaats.

Als ze niet willen dat ze verliezen in hun eigen spel, moesten ze maar zo geen zwaar risico nemen puur uit hebzucht.
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

Die naked shorters hebben enkel de beurswaakhond die achter hun aanzit om hun positie te sluiten. Ze moeten die aandelen aan niemand terug geven. Als zij hun positie kunnen aanhouden tot na de andere spelers door hebben dat het aandeel niet naar de maan gaat, kunnen ze nog steeds winst maken. Het paniek verkopen zal op een bepaald moment beginnen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

yaris schreef: Enig idee hoeveel miljarden dit de shorters kan kosten als ze deze prijs nog lang kunnen aanhouden ? Dat aandeel komt van 4 euro ... .
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210129_97835855
Marktanalisten schatten dat hun hefboomfondsen deze maand al ruim 70 miljard dollar verloren.
Oeps...
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

dragonflo schreef:Die naked shorters hebben enkel de beurswaakhond die achter hun aanzit om hun positie te sluiten. Ze moeten die aandelen aan niemand terug geven. Als zij hun positie kunnen aanhouden tot na de andere spelers door hebben dat het aandeel niet naar de maan gaat, kunnen ze nog steeds winst maken. Het paniek verkopen zal op een bepaald moment beginnen.
Kunnen shorters hun short voor oneindig lang bijhouden of is dat gelimiteerd in de tijd? Ik kan mij niet voorstellen dat ze eeuwig kunnen blijven wachten tot de huidige waarde onder de oorspronkelijke waarde keldert.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Oneindig. Maar je moet wel een berg cash reserveren om ze te kunnen houden.
En als die cash te weinig is word je gesquizt... :wink:
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Als je de twitter van Elon Musk ( een fervent shortseller hater) volgt, dan zijn die Hedgefunds nog niet aan de nieuw patatjes. :angel:

Musk heeft zelf te lijden gehad door shortsellers die Tesla bijna naar de afgrond brachten. Vorig jaar heeft hij zelf 'Tesla shorts' zelf verkocht, maar dan echte zwemshorts.

https://www.quotenet.nl/zakelijk/a33212 ... embroeken/
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

ddd schreef:Oneindig. Maar je moet wel een berg cash reserveren om ze te kunnen houden.
En als die cash te weinig is word je gesquizt... :wink:
Pas op, ik meen mij te herinneren dat er bepaalde scenario's zijn waarin een shorter zijn aandelen gaat moeten terugkopen.

Bv. bij margin calls: de shorter heeft zijn onderpand op krediet gekocht. Onderpand voor dat krediet is andere aandelen in zijn account. Als die andere aandelen zakken in waarde, kunnen die niet meer het hele krediet coveren als onderpand en zodus eist de kredietverstrekker zijn lening terug. De lening terugbetalen in dit geval is het opkopen van de shorted aandelen aan een momenteel veel te hoge prijs.

Een ander scenario is wanneer de oorspronkelijke eigenaar van het aandeel zijn aandeel terugwilt. Een shorter zal een aandeel hebben of anders lenen van een eigenaar om dan te kunnen shorten. Een aandeel short-sellen of 'shorten' is dat aandeel verkopen voor de huidige waarde met als belofte dat aandeel mettertijd terug te kopen aan een hopelijk lagere prijs dan eerst. Aangezien de shorter niet in bezit is van een aandeel, zal die het aandeel moeten lenen om te kunnen shorten. Als de eigenaar zijn aandeel terugvraagt, moet de shorter zijn short sluiten, want hij moet het aandeel terugkopen om te kunnen teruggeven. Naked shorten van aandelen is een aandeel dat je niet eens hebt of leent verkopen. Dat wil zeggen dat je in principe belooft terug te kopen wat niet bestaat. Dat lossen ze op door met geld te gooien in een poging zeer dure aandelen te kopen van effectieve eigenaars. Dikke gok dus.

Aangezien er in het geval van GameStop naked shorts zijn aangegaan, zitten ze met dat extra risico.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Ja, die cash die ik zei, was om het simpel te houden.
De ganse Portfeuille kan ook "onderpand" zijn, maar als het zo snel stijgt, zal dit niet meer voldoende zijn en moet je terugkopen aan veel hogere koers. En dat versnelt de boel alleen maar. -> squeeze.
ben144
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 30 mei 2020, 10:56
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 5 keer

Er zijn blijkbaar nog mogelijkheden :

https://www.zerohedge.com/markets/mark- ... t-squeezes
LoewieKatorz
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 17 nov 2011, 11:57
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 17 keer

Volgens informatie gaan ze vanaf maandag Ripple (xrp) pumpen. Ben benieuwd. De koers begint nu reeds de hoogte in te gaan.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Shorten zou verboden moeten zijn maar ja de beurzen verdienen daar massas geld aan dus ze gaan dit nooit verbieden.

Het is een totaal overbodig onderdeel in de aandelenhandel maar ja. Geld is geld.
...
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

LoewieKatorz schreef:Volgens informatie gaan ze vanaf maandag Ripple (xrp) pumpen. Ben benieuwd. De koers begint nu reeds de hoogte in te gaan.
Waarom zou dat pas van maandag zijn? Dit is 24/7 te verhandelen.
Nu al bijna +100% tov vrijdag.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

En waarom zouden ze dat doen...
LoewieKatorz
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 17 nov 2011, 11:57
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 17 keer

Wegens het feit dat de Amerikaanse waakhond SEC een kruistocht tegen XRP begonnen is, welke de koers heeft doen crashen en willen een duidelijk signaal geven.
Je kan volgen via deze Telegram groep: https://t.me/pumpxrp
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Ik heb de indruk dat ze eerder op fysiek zilver zitten. De grotere verdelers zijn uitverkocht.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Idd, zelfs op apmex is de verkoop stilgelegd, te grote vraag
de koe zegt boe
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Wakker worden en + 7%, ondertussen +10%
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210201_92792802

Ik krijg het vermoeden dat hier een mooie winst te pakken valt de komende weken/maanden
de koe zegt boe
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Constant die goednieuwsshow voor 'de kleine belegger' gaat volgens mij gewoon voor een hoop slachtoffers zorgen. De reden dat die koersen zo omhoog gaan, is simpelweg omdat er een hoop mensen ook aan die koersen kopen. En dat zijn zeker niet enkel shorters die gesqueezed worden. Het zullen vooral de invloedrijke posters op Reddit zijn, die hier het meest van gaan profiteren. Eerst wat X inslaan, en dan lopen verkondigen dat we eens massaal X gaan aankopen. En die kunnen dan dumpen met dikke winst wanneer ze willen. Pure pump & dump, maar dan op lange-termijn. En de duizenden volgers met FOMO worden er miljoenen gewoonweg omdat alle mainstream media dit spectaculaire verhaal oppikken.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Het is altijd een spel met winners en verliezers. Nu grotere winners en verliezers, omdat het een kunstmatige hype is.

Langs de andere kant is deze pas begonnen, en kan je nog bij de winners gaan.
Nooit slim om uw laatste cent er op in te zetten, maar volgens mij nu een groter winstpotentieel dan unibet :lol:
de koe zegt boe
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

LoewieKatorz schreef:Wegens het feit dat de Amerikaanse waakhond SEC een kruistocht tegen XRP begonnen is, welke de koers heeft doen crashen en willen een duidelijk signaal geven.
Je kan volgen via deze Telegram groep: https://t.me/pumpxrp
Het is meer dumpen dan pumpen.. :-D
https://finance.yahoo.com/quote/XRP-USD/
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

ddd schreef:
LoewieKatorz schreef:Wegens het feit dat de Amerikaanse waakhond SEC een kruistocht tegen XRP begonnen is, welke de koers heeft doen crashen en willen een duidelijk signaal geven.
Je kan volgen via deze Telegram groep: https://t.me/pumpxrp
Het is meer dumpen dan pumpen.. :-D
https://finance.yahoo.com/quote/XRP-USD/
Afbeelding

Er zijn toch heel wat mensen die in de aanloop ingekocht hebben en nu met winst kunnen verkopen.
Wie de echte winnaars & verliezers zijn, zullen we over enkele weken weten. Als je 700K tegelijk kan bewegen ben je geen "kleine belegger" hé. Ik zie veel "Reddit-PR" en vrees veel blaren van "kido's". Time will tell.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Jaja, maar de Telegram group was "BUY & HOLD XRP FEB 1st, 2021 @8:30AM EST"
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”