Thuisbatterij

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Denk er dan wel aan dat na 2025 het niet mogelijk is om de premie nog aan te vragen deze stopt eind 2025.
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Voila, dat probleem heeft zich bij mij ook opgelost...

Duidelijk dat er voor 2025 geen batterij in huis komt en op 4 jaar tijd zullen de huidige prijzen waarschijnlijk wel behoorlijk zakken zodat die subsidies niet meer nodig zijn.

Tegen dan kan de ganse installatie ook vervangen worden en moet ik nu niet meer zitten investeren in nieuwe omvormers.

Panelen van 200Wp kunnen tegen dan vlot vervangen worden door panelen die het dubbele of driedubbele aan kunnen en ineens een batterij.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

heist_175 schreef: https://www.vlaanderen.be/premie-voor-d ... te-energie
Afbeelding

Het is dus meer (per kWh batterij en % tov geïnvesteerde bedrag) en minder (het maximum daalt en boven de 9kWh krijg je niets meer van subsidie).
De paniekroddels die 2 installateurs me influisterden, waren dus niet waar: er komt wel een bijsturing, maar ook niet meer dan dat.
Wat is de logica nu weer om geen premie te geven vanaf 9kWh? Ik ben aan het rondkijken voor een vam 10kWh maar voor april krijg ik dat niet geregeld (+ eerst nog verder terugverdientijd uitrekenen). Dat er een maximum op staat snap ik, maar de slechts tot 9kWh niet.
bartlimb
Plus Member
Plus Member
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 jan 2013, 09:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 9 keer

MClaeys schreef: Wat is de logica nu weer om geen premie te geven vanaf 9kWh? Ik ben aan het rondkijken voor een vam 10kWh maar voor april krijg ik dat niet geregeld (+ eerst nog verder terugverdientijd uitrekenen). Dat er een maximum op staat snap ik, maar de slechts tot 9kWh niet.
Waarom zou je deze voor april nog willen registeren? 2500 (10 x 250) is toch minder als 2550 (6 x 300) + (3 x 250) + (1 x 0)?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik vermoed dat meer dan 9kWh niet meer onder "standaard" batterij valt? En sowieso heb je met 9kWh het maximumbedrag al bereikt.

Gisteren nog een bijkomende disclaimer gekregen op de LG Chem batterij:
Beperkte Garantie lithiumionenbatterij LG Chem
(RESU3.3 / RESU6.5 / RESU10 batterijopslagsysteem)
Afbeelding
Maar dat is dus de RESU10 (48V) en niet de RESU10H (400V).

Thuis batterijen zijn heel duur, dus ik snap dat sommigen zeggen: dan hoeft het niet.
Maar een PV installatie zonder batterij is niet rendabel én je financiert er anderen mee (de DNB's). Dus wil je PV mloet je - anno 2021 - sowieso kiezen voor een thuisbatterij.

Voor 4-6kWp PV + 5-10kWh batterij krijg ik offertes tussen €10K-€13K (zonder rekening te houden met subsidies).
Met subsidies gaat er +/- €2,5K-3K af.
Laatst gewijzigd door heist_175 op 17 feb 2021, 08:18, 1 keer totaal gewijzigd.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

bartlimb schreef:
MClaeys schreef: Wat is de logica nu weer om geen premie te geven vanaf 9kWh? Ik ben aan het rondkijken voor een vam 10kWh maar voor april krijg ik dat niet geregeld (+ eerst nog verder terugverdientijd uitrekenen). Dat er een maximum op staat snap ik, maar de slechts tot 9kWh niet.
Waarom zou je deze voor april nog willen registeren? 2500 (10 x 250) is toch minder als 2550 (6 x 300) + (3 x 250) + (1 x 0)?
Ah, moet ik dat zo opvatten? Ik had het opgevat als enkel het laatste getal dat telde. Dus koop je 9kWh krijg je 9x250, bij 10 krijg je 0.
Klinkt wel logischer zo inderdaad, kmoet in t vervolg wat minder laat zo'n dingen lezen.

Ik ben het vooral aan het bekijken voor het piektarief volgend jaar + het gaat me toch een 280 Euro meer kosten nu per jaar aan energie (waarschijnlijk meer, ik weet niet wat men correcte prijs per kWh is inclusief taksen, staat niet duidelijk op eindfactuur).
Die dingen komen natuurlijk altijd voor wanneer we net grote kosten gehad hebben.
Bijlagen
Energie.png
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

MClaeys schreef:Ik ben het vooral aan het bekijken voor het piektarief volgend jaar + het gaat me toch een 280 Euro meer kosten nu per jaar aan energie (waarschijnlijk meer, ik weet niet wat men correcte prijs per kWh is inclusief taksen, staat niet duidelijk op eindfactuur).
Weten we de prjis dan al van het capaciteitstarief ?
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Nee, enkel dat het minimum 2,5kW is en dat iemand met een piek van 6kW het dubbele zal betalen van iemand met 3kW.
Gezien ik merk dat boven die 2,5kW geraken erg vlot gaat zelfs met er op te letten wil ik daar het zekere voor het onzekere nemen.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Ik heb dat nog eens nagevraagd bij Fluvius.
En dat ligt nog allemaal niet vast.
Ook niet dat iemand met 6 het dubbele zou betalen van iemand met 3.
Zou evengoed kunnen dat dat in gradaties zou gaan.
Kwestie dat de gewone mens iets minder afgestraft zou worden dan mensen met extreme pieken.
Maar ik geloof daar allemaal niet in, er moet geld binnenkomen. :bang:
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Beslist Fluvius dat dan?
Screenshot_20210216_225009_com.brave.browser.jpg
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ondertussen eenzelfde document "garantiebeperking" kunnen bemachtigen voor de LG Chem op 400V én het BYD aanbod.

LG Chem 48V
Afbeelding

LG Chem 400V
Afbeelding

BYD
Afbeelding
Afbeelding

Iets over de marketingstrategie van BYD (2014!)
https://www.standaard.be/cnt/dmf20141015_01323590
Verkopen jullie ook auto’s voor particulieren in Europa?
‘Dat is niet onze strategie. Wij willen dat Europeanen zich eerst goed voelen met een Chinees merk. Mensen vergeten al eens dat hun iPhone en hun Samsung-tv eigenlijk in China werden gemaakt. Ze staan nog weigerachtig tegenover een Chinese wagen. Daarom moet er eerst vertrouwen groeien. Deze taxi’s zijn daar een uitstekend middel voor. Mensen zien dat ze 100, 300 of 500.000 kilometer meegaan. Ze spreken met chauffeurs die er enthousiast over zijn en zeggen dat ze er geen problemen mee hebben. En zo zullen ze een ander gevoel over BYD krijgen. Dat is wat we willen doen.’

‘Hebben we ambitie op de Europese automarkt? Uiteraard. Wanneer we ons daarop richten, kan ik nog niet zeggen. Maar deze taxi’s zijn alvast de ideale proving ground.’
De BYD garandeert 80% capaciteit na 10 jaar, de LG maar 60% (zowel 48V als 400V).
De LG op 400V kan je 15% "meer" gebruiken voor de garantiebeperking bereikt is,
De BYD en de LG op 48V halen ongeveer evenveel cycli voor de garantiebeperking geldt (+/- 2500).
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Daar heb ik nog geen offertes van ontvangen. Is er een complete lijst met hun verdelers te vinden?
Daar waar onze panelen van komen werken ze met LG en Pylontech, die van Pylontech lijken op sommige foto's wel op die stapelbare van BYD.
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 mar 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Meer nog, BMW (en anderen vermoedelijk ook dan) heeft de mogelijkheid om de batterijen, na de auto levensduur, te gebruiken als goedkope energie opslag, voor andere doeleinden, opgenomen in hun design.

De nieuwe BEV modellen, vanaf heden, zijn hier dus op voorzien. Daarnaast hebben zij ook reeds een heel pak minder cobalt en werken hun elektrische motoren niet me magneten (en dus minder aard metalen nodig)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Inmiddels ook een offerte binnengekregen.
6008,52 Euro voor 10kW LG Chem Resu 10 48V (8,8kW/h bruikbaar)
- 2403,41 Euro premie is 3605,11 Euro voor de batterij.
Das met vervanging omvormer van SMA naar een van Solis.
Ik wacht nog op enkele andere om te weten of het een goede prijs is en wil nog wat inlezen in de batterij voor ik beslis.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Die offerte, is dan voor een omvormer van 6kWh (dacht dat je dit hebt) en een 10kW batterij? Is dat enkelfasig of 3fasig (400V)?
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Onze omvormer is een 5kW omvormer van SMA, 10kWh batterij. Enkelfasig. Wel 6kW aan panelen, dus dat klopt.
Als vervanging stellen ze nu een Solis RHI-5K-48ES voor, hybride.

We hebben in de tijd alles klaar gestoken voor 3 fasig maar niet laten plaatsen want toen was er nog sprake dat ze gingen belasten op hoe zwaar uw aansluiting in uw huis was, niet op wat ge gebruikte. En ik zag het niet zitten te moeten gaan betalen voor iets dat ik niet ging gebruiken tot er een elektrische wagen kwam (nog jaren/decenia). Maar bon, tis anders uitgedraaid :roll: .
Laatst gewijzigd door MClaeys op 06 mar 2021, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Tibo
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 nov 2020, 10:24
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Eenheid van vermogen is kW.
Eenheid van energie is kWh.

Een omvormer heeft dus een vermogen van x kW.
Zonnepanelen hebben een piekvermogen van x kW.
Een batterij heeft een energie-inhoud van x kWh.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Gefixt, klopt. Niet genoeg thuis in de materie en daarom blind over genomen.

Edit:
Inmiddels nog een offerte binnen. 6000 Euro (na subsidie) voor een Byd HV batterij met extra omvormer en nog een extra metertje (ben de naam effe kwijt, ik wacht nog op de definitieve offerte op mail) in de kast voor de sturing. Die stelden ook de LG 400V voor (tegenover de 48V van de andere partij), wat op een 700 Euro meer dan de Byd batterij komt.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Vandaag vertelde een verkoper me dat de 60% regel per 1/4/21 zou komen te vervallen.

Maw, je moet je PV omvormers niet meer afschakelen (of beperken) in de hoeveelheid energie die ze naar het net sturen voor het geval je meer produceert dan dat je nodig hebt.

Voldoe je hier niet aan, heb je ook geen recht op de premie.

Wie weet of dit klopt?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Eerste dat ik er van hoor maar heb het eens nagevraagd.

Iemand ervaring met Ensys?
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Ensys komt hier woensdag langs.

Moet ik iets vragen ? :-)
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Ze zijn hier vorige dinsdag geweest voor een offerte. De prijs is maar geldig tot nu woensdag. Meer benieuwd naar ervaringen met samenwerkingen met hen :-)
Hun terugverdientijd is veel te optimistisch alleszins.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

MClaeys schreef:Ze zijn hier vorige dinsdag geweest voor een offerte. De prijs is maar geldig tot nu woensdag.
Leveranciers die je op die manier onder druk proberen te zetten is geen goed teken.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

DarkV schreef:
MClaeys schreef:Ze zijn hier vorige dinsdag geweest voor een offerte. De prijs is maar geldig tot nu woensdag.
Leveranciers die je op die manier onder druk proberen te zetten is geen goed teken.
Geen idee hoe het in de accu-business zit, maar op mijn werk komen we dat tegenwoordig vaker tegen. Tot zelfs maar 2 dagen geldig voor staal bijvoorbeeld.
Ook offertes voor mousse zijn maar even geldig.

Blijkbaar zijn er gigantische prijs schommelingen in die grondstoffen voor 't moment.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Ik zou verwachten dat prijzen van batterijen enkel omlaag gaan...
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Ik begrijp de heisa voor thuisbatterij niet.
Tenzij je vooropstelt dat de elektriciteit regelmatig zal uitvallen door de groene minister haar acties..

De pieken : zal je nog altijd hebben in de winter.

De kostprijs kan je zelfs met afvlakken van de pieken nooit binnen de levensduur van de batterijen terugverdienen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik maak me exact dezelfde bedenking.
Tegen dat je die €1000-den terug verdiend hebt moet je toch al heel straf gaan besparen.
Vergeet je ook de extra brandverzekeringspremie niet mee te rekenen?

Tenzij constante stroom bij jou thuis echt heel noodzakelijk is, denk maar aan een tandarts, chirurg, iemand met thuislift,... begrijp ik het ook totaal (nog) niet.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

DarkV schreef:Leveranciers die je op die manier onder druk proberen te zetten is geen goed teken.
Niet de eerste keer dat we dat hebben bij het maken van een offerte (voor andere zaken dan batterijen, bij onze ramen, gevelisolatie, etc... ), maar de persoon die voor de offerte kwam zei vanaf stap 1 dat er een extra korting was als er snel beslist werd, dus dat was geen verrassing (de korte geldigheid is enkel op de korting). Ik heb daar dus zeker geen probleem mee.

Maar ik zoek ook altijd wat ervaringen. Ze hebben wel goede reviews online maar niet zo veel reviews. Niet dat het zaligmakend is, de partij die onze zonnepanelen plaatste had gemiddelde reviews en waren we erg tevreden van.
fvhbrugge schreef:De kostprijs kan je zelfs met afvlakken van de pieken nooit binnen de levensduur van de batterijen terugverdienen.
Dat zal geheel van de prijs van de batterij afhangen. Zonder offertes te vragen weet ik die niet.
En de hele berekening moet ik verder nog maken (heb niet al te veel haast, maar zolang dat plaatje niet klopt komt er toch geen). De zomer zouden we vrijwel met een 0 verbruik kunnen doorkomen met een batterij. De winter inderdaad niet, dan kan opladen van het net nuttig zijn om pieken te voorkomen. Afhankelijk van de prijs van pieken.
De prijs van elektriciteit gaat alleen omhoog gaan, ze is laatst nogmaals gestegen (alle, van de taksen dan). Ik ga er enorm op achteruit met de nieuwe regeling alleszins, hoe minder ik dus van het net moet halen aan volle pot hoe beter, en alles overdag doen is daar geen zaligmakende oplossing in, hoe zeer ze dat ook beweren.

We hebben naast de batterijpremie ook nog die zogenaamde compensatie voor panelen die we in het slechtste geval kunnen aanvragen. Dat zou de twee ontvangen offertes op 1700 Euro en 4150 brengen, ongeveer.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

cadsite schreef:Tegen dat je die €1000-den terug verdiend hebt moet je toch al heel straf gaan besparen.
Elektriciteit is goedkoop (7-8 eurocent per kWh), wat uw elektriciteitsfactuur zo hoog maakt is alle andere componenten: heffingen, bijdragen, belastingen, taksen, ... Op die manier maakt de (Vlaamse) regering het net heel makkelijk om tot een soepele terugverdientijd te komen qua PV en batterij. Elke kWh die ik wel verbruik, maar niet van het net haal bespaart me +/- 15-20cent.

Ik kan u alleen maar uitnodigen te simuleren, zowel in kWh als in €€ met data die vrij te vinden is op tinternet.
Ik kom zo aan een TVT van 9 tot 11 jaar en een eigen verbruik van +/- 75% met een PV installatie van 5,4kWp en een batterij van 12,5kWh: afhankelijk van het jaar varieert dat tussen 71% en 77%. De wintermaanden zijn de lastige periode natuurlijk: vanaf begin oktober tot en met februari.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:Ik kom zo aan een TVT van 9 tot 11 jaar
Dus ongeveer 3 regeringen.
Daar stopt het voor mij. :roll:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

cadsite schreef:Dus ongeveer 3 regeringen.
Daar stopt het voor mij. :roll:
:bdaysmile:
Good point.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Een voldoende grote batterij kan eea oplossen maar is niet zaligmakend, op de korte winterdagen krijg je ze niet vol.

misschien toch eens kijken voor een watertoren in de tuin :)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Joe de Mannen schreef:op de korte winterdagen krijg je ze niet vol.
Ja en nee.
Nee: je kan niet én in uw verbruik van die dag voorzien en nog de dag nadien ook (tenzij je héél véél PV legt)
Ja: ook bij zonnige winterdagen ga je van uw batterij kunnen gebruik maken, omdat het momentane verbruik van uw huis vermoedelijk lager ligt dan wat je opwekt. Er zijn heel wat winterdagen waarbij een 5kWp installatie 14kWh opwekt bv.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Joe de Mannen schreef:Een voldoende grote batterij kan eea oplossen maar is niet zaligmakend, op de korte winterdagen krijg je ze niet vol.

misschien toch eens kijken voor een watertoren in de tuin :)

J.
Batterij doet beter hoor en zeker voor zijn prijs:
https://www.lowtechmagazine.be/2013/05/ ... terij.html
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Als je de pieken wil opvangen en je eigenverbruik wil opkrikken, wordt het in de winter lastig.
Je hebt gewoon te weinig "overschot" om de avond/nacht/ochtend van dezelfde / de volgende dag op te vangen, tot er terug opbrengst is.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

cadsite schreef:Vergeet je ook de extra brandverzekeringspremie niet mee te rekenen?
Had ik nog niet aan gedacht, bedankt. Maar inmiddels nagevraagd en er verander niks aan onze polis met batterij.

Ik heb momenteel een Excel gemaakt waar ik wat pruts met cijfermateriaal van 1 jaar uit de omvormer en de slimme meter.
Batterijberekeningen.xlsx
(114.63 KiB) 25 keer gedownload
Nu alleen nog eens bellen naar Engie voor mijn exacte prijs per kWh (inclusief taksen) want op hun vorige eindfacteur hebben ze zo zitten prutsen dat het er niet uit te halen is. Ik merkte vrijwel geen verschil qua jaarlijkse besparing tussen een 10kWh batterij en een van 5kWh vanwege de injectie.
Nog voorbehouden op fouten, want van 't weekend snel even in elkaar gestoken. Houd nog geen rekening met de max 60% injectie en houd geen rekening met wat nog in de batterij zit van de dag ervoor.

Voor pieken in de winter hangt het af van hun prijs of het rendabel is de batterij op te laden van het net in de Winter om ze toch op te vangen. In theorie wel, want of je de energie nu meteen gebruikt of uitgesteld via de batterij, de kost is hetzelfde maar je voorkomt wel mogelijk een piek.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Ja, dat is inderdaad het probleem.
Hier hebben we aan een batterij van 5 te weinig.
Het gemiddelde verbruik per dag is 15.
Dus, stel dat ik nog 5 direct verbruiken (ongeveer 1/3), dan moet ik nog altijd 10 hebben kunnen bufferen voor de andere uren van de dag.
En dat is dan maar voor 1 dag.
En aan de wintermaanden oktober-februari hebben we sowieso niet genoeg opbrengst.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

MClaeys schreef:
cadsite schreef:Vergeet je ook de extra brandverzekeringspremie niet mee te rekenen?
Had ik nog niet aan gedacht, bedankt. Maar inmiddels nagevraagd en er verander niks aan onze polis met batterij.

Ik heb momenteel een Excel gemaakt waar ik wat pruts met cijfermateriaal van 1 jaar uit de omvormer en de slimme meter.
Batterijberekeningen.xlsx
Nu alleen nog eens bellen naar Engie voor mijn exacte prijs per kWh (inclusief taksen) want op hun vorige eindfacteur hebben ze zo zitten prutsen dat het er niet uit te halen is. Ik merkte vrijwel geen verschil qua jaarlijkse besparing tussen een 10kWh batterij en een van 5kWh vanwege de injectie.
Nog voorbehouden op fouten, want van 't weekend snel even in elkaar gestoken. Houd nog geen rekening met de max 60% injectie en houd geen rekening met wat nog in de batterij zit van de dag ervoor.

Voor pieken in de winter hangt het af van hun prijs of het rendabel is de batterij op te laden van het net in de Winter om ze toch op te vangen. In theorie wel, want of je de energie nu meteen gebruikt of uitgesteld via de batterij, de kost is hetzelfde maar je voorkomt wel mogelijk een piek.
Engie zal je de prijs geven van je huidige contract dat niet zo lang meer geldig is.
Zoek gewoon de prijs op via de VTest met zelfde type contract van Engie.

Hou rekening met de verliezen +/-15% voor laden/ontladen van het thuisbatterijsystemen.
In de zomer tegen injectietatief in de winter tegen netafnametarief.

En misschien is met je berekeningen mét thuisbatterij Engie niet meer de voordeligste.
En dan moet je terugvallen op de VTest, waar je al een fout zou maken met de prijzen van je lopende contract. Een contract afsluiten aan je huidige prijzen kan niet meer enkel aan deze die je kan vinden in de VTest.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Klopt, momenteel is ons contract voordeliger dan hetzelfde contract op de v-test.
Momenteel aan het twijfelen tussen de vlaamse energieleverancier en Wase wind. Ook nog aan het zoeken of variabel of vast beter is, nog nooit van contract veranderd (toen we kochten gewoon contract overgenomen met het plan "dat veranderen we later wel eens" en plots zijt ge een paar jaar verder).

Is dat verlies 15%?ik dacht dat dat minder was, maar goede tip want hou ik inderdaad geen rekening mee. Nog wat werk aan de excel dus.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”