Thuisbatterij

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

seagull schreef:PS: hier installatie Youpower begin april met back-up, dan blijft mijn domotica, alarm, toegangscontrole en dergelijke werken
Toegangscontrole heb ik ook, maar ik heb een sleutel.
Alarm, dat kan ik nog snappen, maar dat heb ik zelf niet
Domotica: ik zou moeten zien hoe ik een shutdown in proxmox kan initiëren vanuit Home Assistant, maar HA zelf, wat heb ik daar aan?
- er is geen verbruik, dus ik moet niets registreren
- er is geen stroom, dus ik moet niets schakelen
Waarom heb je je domotica dan nodig ? (oprechte vraag, ik zie het niet voor mezelf).
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Alarm heeft ingebouwde noodbatterij die normaliter deftig is gedimensioneerd ...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

johan.devos schreef:
10K is wel heel duur of zit in deze prijs ook je zonnepanelen?
.........

Ik vrees dat je kW en kWh door elkaar haalt.

Stel dat je wagen een batterij heeft van 55 kWh en je laadt de volledig lege batterij op aan je 11 kW lader dan zul je, zonder verliezen mee te rekenen, 5 uur opladen aan 11kW en in het totaal 55 kWh energie in je auto gepompt hebben.

Als je hiervoor je batterij van 8 kWh gebruikt is deze na een dik half uur leeg en moet je de rest van het net halen. Met die 8 kWh van je batterij kun je, in het beste geval, zo'n 50 km ver rijden....
Indien er geen zonnepanelen in deze prijs zijn inbegrepen is het inderdaad veel te duur. Indien wel PV hant het er vanaf hoeveel Wp er is inbegrepen.
.......
Het is nooit een goed idee om een EV te gaan opladen via de tussenstap van een batterij. Zoals je al aanhaalt is de capaciteit van een thuisbatterij bijna nooit voldoende om een BEV mee te gaan laden. Je moet bovendien ook nog eens rekening houden met de opeenvolgende omzetverliezen. Van je geprodcueerde kWh jou je op het einde van de rit, afhankelijk van het thuisaccusysteem, in de accu van de auto nog een 55 tot 70% over.
Indien je een thuisaccu en een thuislaadpaal hebt kan je dus maar beter van in het begin het zo configureren dat de laadpaal op een afzonderlijk circuit staat en nooit langs de thuisbatterij geladen wordt.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

In de winter misschien, maar ga je in de zomer telkens uw volle thuisbatterij van 8-10kWh dan nooit gebruiken?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Hoezo in de zomer de batterij nooit gebruiken? In de zomer ben ik dankzij de batterij juist dag na dag al virtueel off grid.
In de winter kan ik voorlopig nog niet deels zonder het net.
In de zomer is er geen probleem want dan gaat productie welke niet verbruikt kan worden gewoon tegen betaling het net op.
Het hoogste rendement van een thuisbatterij haal ik in de tussenseizoenen wanneer dagproductie minimaal etmaalafname is en er dus geen netafname en geen netinjectie is.

Ik gebruik de thuisbatterij in de eerste plaats voor de AC verbruikers in de woning. Het is nl. een 100% elektrische woning.
In de zomer heb ik een gemiddeld etmaalverbruik van 6-7 kWh. Alle productie die niet zelf kan verbruikt worden wordt in het net geïnjecteerd en verkocht. Dat is, voor mij, voordeliger dan de productie met een reeks verliezen van PV over thuisaccu naar autoaccu over te hevelen.
Ik heb ook een BEV met een accu met een opslagvermogen van 70 kWh en een thuislaadpaal tot 7 kW.
Bij overproductie is het dus veel voordeliger om de PV productie rechtstreeks van PV naar de accu van de EV te laden. Dan sla je één stap omzettingsverliezen over.
Mijn thuisaccu staat in een off grid configuratie waarbij het net (voorlopig) alleen dient al aggregaat (bij onvoldoende dagproductie in de periode 15/11 tot 15/2) of om injectie te verkopen aan de energieleverancier. Afhankelijk van het productieseizoen wordt tussen 10 en 50% in de accu voorbehouden voor back up (gebaseerd op de Solcast API 3days live forecast toolkit).
Voor alle duidelijkheid, een thuisaccu is voor mij geen toestel waar ik geld op moet verdienen. Net zoals ik dat ook niet doe bij de aankoop van een fiets, auto, keuken, badkamer,... Het is een comfortoverweging en een meetinstrument voor een semi off grid proefopstelling om door verzamelen van langdurige data in 2031 te kunnen bepalen hoeveel PV ik nog moet bijplaatsen om volledig off grid te gaan.
Het bijkomend voordeel is dat bij een eventuele netonderbreking de zonnepanelen gewoon blijven produceren. Bij een PV-installatie gekoppeld aan het net valt deze bij een netonderbreking immers gewoon uit en heb je tijdens zo'n periode ook niets aan je panelen.
Als de investering mij, in vergelijking met het prosumententarief, dus niets extra kost ben ik al tevreden.
Een thuisaccu maakt voor mij deel uit van het basiscomfort, m.a.w. steeds eigen energie kunnen produceren en daar op kunnen vertrouwen.
Laatst gewijzigd door ivob op 04 feb 2022, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Op welke wijze hou je de degradatie van de thuisbatterij in het oog?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Gewoon via het (remote) besturingssysteem naar BMS => SOH.
Ik belast de thuisaccu trouwens altijd onder de gegarandeerde toegelaten C-factor.
Ik reken dus op een bruikbare levensduur van 15 jaar ipv de gegarandeerde 10 jaar.

Bij gelegenheid zal ik eens wat screenshots toevoegen.
Laatst gewijzigd door ivob op 05 feb 2022, 11:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Wordt uw brandverzekering eigenlijk duurder als je thuisbatterij plaatst?
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Neen die batterij is gekeurd.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Block schreef:Neen die batterij is gekeurd.
Waarom is dat bij zonnepanelen dan wel het geval?
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

In het evaluatiesysteem voor de aanvraag van mijn brandpolis werd idd gevraagd of ik zonnepanelen had.
Naar een thuisbatterij hebben ze niet gevraagd.
Schermafbeelding 2022-02-04 181806.jpg
(94.09 KiB) Nog niet gedownload
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Avenger 2.0 schreef:
Block schreef:Neen die batterij is gekeurd.
Waarom is dat bij zonnepanelen dan wel het geval?
Dat hangt af van je verzekeringsmaatschappij.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Het is Fluvius die eist dat er een keuring is zowel voor zonnepanelen als voor een thuisaccu
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Als je een verzekering hebt waarbij de premie werd bepaald via een evaluatieraster (via optel van het aantal ruimtes, voor de meeste polissen is dat zo), dan zijn zonnepanelen mee verzekerd. De polis wordt daardoor - eigenaardig genoeg - niet duurder. Ik zou zeggen dat dit ook geldt voor de omvormer en de thuisbatterij, omdat dit zaken zijn die vermoedleijk deel uitmaken van het gebouw en niet van de inboedel (= alles wat je meeneemt als je verhuist).

Sowieso zou ik altijd een bericht sturen naar m'n verzekeraar en melding maken van bv. een thuisbatterij. Over de meeneembaarheid van thuisbatterij is misschien het laatste woord nog niet gezegd. Je weet maar nooit dat inbrekers de thuisbatterij(en) stelen. Ik theorie kan dat lijkt me. In dat geval zou de thuisbatterij moeten opgegeven worden onder het luik "inboedel" ( = alles wat meeneembaar is bij een verhuis) en niet onder het luik "gebouw" (alles wat vast is). En dan wordt de polis wél duurder.

Ik ben eigenlijk benieuwd. Geen verzekeraars op dit forum?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Volgens mij valt dat onder vastgoed.
6% btw
CyberThijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 jan 2011, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 10 keer

Ik heb mijn zonnepanelen geplaatst in oktober, en dit vervolgens ook gemeld aan bij KBC. Mijn woningpolis is daardoor 23.79 EUR duurder geworden :(. Bij het invullen van het evaluatierooster werden enkel de zonnepanelen meegenomen, een thuisbatterij stond niet tussen de vragen.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Raar, bij ING heb ik geen meerprijs voor de zonnepanelen moeten betalen.
Was inbegrepen volgens hun.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Zonnepanelen kan je verzekeren voor stormschade en die zit in de brandpolis.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Avenger 2.0 schreef:Wordt uw brandverzekering eigenlijk duurder als je thuisbatterij plaatst?
Hangt af van de verzekeringspolis en de polici van de verzekeringsmaatschappij.
Je kan er dus geen eenvormig antwoord op geven.
Block schreef:Neen die batterij is gekeurd.
De PV installatie moet ook gekeurd worden.
Een laadpaal aan huis trouwens ook.

In mijn geval moest ik alleen bijbetalen voor de PV-installatie. Zo'n 12 € per jaar.
Bedrag berekend op de Wp van de panelen.
Ik zou ook van verzekeringsmaatschappij kunnen veranderen waar dat wel is inbegrepen maar als de polis waar alles inbegrepen is duurder is dan de som van alle onderdelen van de huidige polis win je daar ook niets mee.
Bij schade aan de panelen en binneninstallatie (al afgeschreven) ben ik nu immers zeker dat ze niet moeilijk kunnen doen of ze al dan niet verzekerd zijn en voor welk bedrag want het is een afzonderlijke verzekering met omschreven vergoeding en volgens het aantal panelen en Wp. Weinig discussie mogelijk dus bij schade.
Je zal aan een PV-installatie eerder schade hebben door weersinvloeden dan door brand.
LiFePO4 batterijen zijn ook niet brandgevaarlijker dan de droogkast die doorgaans in doorsnee woningen staat.
cadside schreef:Volgens mij valt dat onder vastgoed.
6% btw
Wanneer je woning aan de voorwaarden voldoet vallen zonnepanelen ook onder het 6% BTW tarief.

Er is maar een goed antwoord: kijk je individuele polis na en wanneer dat geen klaarheid brengt neem contact op met je verzekeringsmakelaar of -maatschappij.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Gisteren is de batterij geïnstalleerd, vandaag hebben ze ze vanop afstand geactiveerd.

Het eerste wat ik merk: zelfs nadat de zon onder is, gaat er nog een mini-hoeveelheid stroom naar het net (met DSMR reader de P1 poort uitlezen).
Dat varieert van 0 tot -25, met pieken tot -200.
Why ?

Dat ik nog van het net neem, dat begrijp ik gedeeltelijk. De omvormer is 3kw, verbruik ik meer, dan komt het van het net.
Maar er is soms toch nog gebruik van het net, terwijl het verbruik op dat moment makkelijk gedekt kan worden door de inhoud van de batterij. Terwijl mijn sluimerverbruik dus gewoon 300 à 500w is.
Schermafbeelding 2022-02-15 om 20.43.10.jpg
(138.82 KiB) Nog niet gedownload
Edit: om 20u30 was ze leeg, ze heeft maar beperkt kunnen laden vandaag...
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Dat kunnen regelverschillen zijn. Bij het in of uitschakelen van een grote verbruiker kan het enkele seconden duren voor uw omvormer voldoende vermogen wel of niet levert.
Ik zou dit na enkele dagen eens bekijken en vergelijken op mijn.fluvius.be.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

CyberThijs schreef:Ik heb mijn zonnepanelen geplaatst in oktober, en dit vervolgens ook gemeld aan bij KBC. Mijn woningpolis is daardoor 23.79 EUR duurder geworden :(. Bij het invullen van het evaluatierooster werden enkel de zonnepanelen meegenomen, een thuisbatterij stond niet tussen de vragen.
Raar, ik heb de zonnepanelen gemeld bij KBC bij ons en kreeg te horen dat het geen invloed had. Wel al 2 jaar geleden (of 3, met Corona de tel wat kwijt)
ygeffens schreef:Edit: om 20u30 was ze leeg, ze heeft maar beperkt kunnen laden vandaag...
Kan je met parameters instellen dat ze altijd vol moet zijn s'avonds? Want zo kan ze geen pieken opvangen natuurlijk en dan on Tgaat een deel van het nut.
Nu men vrouw voltijds gaat werken en er overdag dus minder vaak iemand thuis is zijn we opnieuw een batterij aan het overwegen, nog eens wat simuleren binnenkort.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Een thuisbatterij kan nooit rendabel zijn als ze gedimensioneerd is om het capaciteitstarief te verlagen.
Een thuisbatterij kan wel rendabel zijn als ze gedimensioneerd is om uw nachtverbruik te dekken, bijkomstig zal ze dan een deel van uw capaciteitstarief verlagen.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

ygeffens schreef:Gisteren is de batterij geïnstalleerd, vandaag hebben ze ze vanop afstand geactiveerd.

Het eerste wat ik merk: zelfs nadat de zon onder is, gaat er nog een mini-hoeveelheid stroom naar het net (met DSMR reader de P1 poort uitlezen).
Dat varieert van 0 tot -25, met pieken tot -200.
Why ?
In de veronderstelling dat je zelf volledige toegang hebt tot je systeem, op welke waarde staat je nulbalans ingesteld?
Standaard is dat bij sommige systemen 50W en dan heb je altijd, ook bij voldoende capaciteit in de accu, een netafname.
Staat deze ingesteld op een omgekeerde waarde (hangt van het systeem af, de instelwaarden bij SMA en Victron zijn bv. juist omgekeerd) heb je een netinjectie.
Kijk dit dus eerst na. Ongeacht het verbruik van je woning verbruikt het systeem zelf uiteraard ook altijd energie.
Zelfs bij een ingestelde nulbalans met waarde "nul" zal je afhankelijk van het seizoen en de zonne-instraling kleine in- en uitgaande stromen hebben. Het systeem tracht immers de ingestelde waarde te behouden maaer dat is niet perfect. Er zit een zekere traagheid op de reactie.
Zeker bij lage capaciteit en wisselend afgenomen vermogen van grote verbruikers (denk bv. aan een WP of een oven) loopt de balans altijd iets achter.
In de praktijk zal je dus moeten experimenteren met het resultaat van de nulbalans. Maar dan nog zal het nooit een perfect evenwicht zijn.
Je zal dus moeten kiezen tussen per etmaal een kleine netafname of kleine netinjectie.
In de maanden december en januari kies ik bv. steeds voor een instelling met netafname (daar er toch netafname zal zijn) De overige maanden voor netinjectie (gezien er dan toch meer prodcutie dan verbruik is en ik beter altijd wat kan injecteren ipv eerst afnemen en he tnadien toch massaal te moeten injecteren).

Het is natuurlijk maar wat je zelf wenst te bereiken.

Wat betreft het volledig laden van de accu, dat hangt natuurlijk in de eerste plaats af of er een juiste balans is tussen productiecapaciteit, opslagcapaciteit en je verbruik.
Het opladen van de accu via het net, met uitzondering van het op peil houden van een minimale SOC, om het capaciteitstarief en eigen verbruik via de batterij te coveren zou ik onder de huidige omstandigheden niet aanraden. Toch niet wanneer je doel louter economisch van aard is.
Het zal je, met de huidige energieprijzen, meer kosten te verbruiken via het net en de accu dan rechtstreeks via het net.
Je mag niet vergeten dat energie, met als tussenstap een accu, tussen productie (panelen - net) en AC verbruikers nooit een 1:1 weg aflegt.
Afhankelijk van de configuratie van het systeem zit er tussen bron en eindafname een verlies van 15 tot 30%. Dat verlies betaal je, indien afname via net-accu, uiteraard ook.
Dat verschil zou alleen kunnen opgevangen worden met dynamische laadtarieven (waarbij op sommige tijdstippen de afnametarieven zeer laag moeten zijn). Maar dat is momenteel in Vlaanderen ook nog niet echt lonend. Er is nl. maar één aanbieder voor particulieren en deze vraagt een relatief hoge vaste kostprijs die je ook nog eerst moet zien weg te werken door veel te kunnen afnemen tegen bodemtarieven. Wanneer er binnenkort (?) een capaciteitstarief wordt ingevoerd werkt dat inzake dynamische tarieven ook weer contraproductief. Op korte tijd veel (goedkope) kWh binnenhalen kost dan immers meer extra betalend vermogen.
MClaeys schreef:Nu men vrouw voltijds gaat werken en er overdag dus minder vaak iemand thuis is zijn we opnieuw een batterij aan het overwegen, nog eens wat simuleren binnenkort.
Met de huidige energieprijzen en bij een normaal huishoudelijk verbruik zal het uiterst weinig voorkomen dat voor een huisgezin een thuisaccu economisch rendabel zal zijn. Wanneer dat het doel is zal je vlug uitgerekend zijn.
Ik weet uiteraard niet op welke basis en met welk doel je wenst te gaan simuleren.
Hou er bij de simulatie ook rekening mee dat eenmaal het capaciteitstarief van kracht wordt het prijsverschil tussen piek- en daltarief voor het netgedeelte verdwijnt.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Ik heb enkelvoudig tarief dus dat verschil is er sowieso niet. Het zou vooral zijn voor de pieken op te vangen en dan kan ze gerust gedurende de nacht leeg gebruikt worden. Of we dat nu overdag gebruiken om de batterij op te laden of s'avonds/s'nachts gewoon om te verbruiken maakt geen verschil, maar de pieken opvangen wel dan. Maar de rendabiliteit is niet om over naar huis te spreken inderdaad. Al moet ge wel rekenen dat we dan op zen minst niet goedkoop op het net zetten wat we er duur weer moeten afhalen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Zonder te rekenen zou ik denken dat aan thuisbatterij je helpt om je zelfconsumptie te doen stijgen en je pieken wat op te vangen. Maar vooral het eerste.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
CyberThijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 jan 2011, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 10 keer

Ik ben ondertussen alweer wat verder met testen/observeren van mijn Huawei LUNA2000 thuisbatterij.

Om het gebruik ervan in de winter te optimaliseren (wanneer ze door met zonnestroom nauwelijks oplaadt) wil ik ze enkel inzetten om tijdens piekverbruiken boven de 2.5kW te ontladen.

Ik stel nu vast dat de (gedeeltelijk) opgeladen batterij een zelfverbruik heeft van rond de 60W, zelfs als deze niets moet doen (teruglevering staat op 0W). Theoretisch kost mij dat dus 60W * 24h = 1.4kWh per dag :-( . Als de batterij terugvalt naar zijn minimum DoD (Depth-of-Discharge), dan gaat al die electronica in slaapstand en is er geen verbruik meer.

Ik zie dat dit niet uniek is voor Huawei, maar dat er wel andere merken zijn (vb. het Nederlandse Victron) die hier wat meer aandacht aan hebben besteed waardoor het zelfverbruik van hun batterij+omvormer gereduceerd is tot zo'n 15-20W.

Het zal alleszins nog wat rekenwerk vergen om te bepalen of de thuisbatterij inzetten ifv het capaciteitstarief dan wel nog de moeite waard is.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Zoals u het beschrijft (slechte efficientie) zou het in december en januari dan idd misschien beter zijn om uw batterij volledig uit te zetten.
Voor het capaciteitstarief word toch het gemiddelde genomen over 12 maanden.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

MClaeys schreef:Ik heb enkelvoudig tarief dus dat verschil is er sowieso niet. Het zou vooral zijn voor de pieken op te vangen en dan kan ze gerust gedurende de nacht leeg gebruikt worden. Of we dat nu overdag gebruiken om de batterij op te laden of s'avonds/s'nachts gewoon om te verbruiken maakt geen verschil, maar de pieken opvangen wel dan. Maar de rendabiliteit is niet om over naar huis te spreken inderdaad. Al moet ge wel rekenen dat we dan op zen minst niet goedkoop op het net zetten wat we er duur weer moeten afhalen.
Gezien ik al jaren zonnepanelen in gebruik heb dus ook al jaren enkelvoudig tarief.
Gebruik ook al een thuisaccu (geen gesloten premiebatterij maar een open op maat geconfigureerd systeem).
Wanneer ik louter van het economisch rendement zou moeten uitgaan was de beste optie geweest gewoon een digitale meter te laten installeren en dan zo weinig mogelijk van het net af te nemen en zoveel duur en veel mogelijk in het net te injecteren. Zeker niet investeren in een thuisaccu.
Onder normale omstandigheden, bij een normaal verbruik, normale energieprijzen en een normale Belgische aankoopprijs van thuisaccu (met of zonder subsidie) ga je geen winst halen uit die batterij. Je zal al tevreden mogen zijn wanneer je break even speelt. Maar dan is de economische rendabiliteit ook nul, laat staan dat er een TVT is.
Iedere situatie is anders dus individueel te berekenen.
Maar ik ga niemand tegen houden om zichzelf rijk te rekenen hoor. :-D

Bepaal eerst eens je nachtverbruik en zet daar de kostprijs van netafname tegenover.
Bepaal dan hoeveel dagen per jaar je panelen - buiten het direct verbruik - de batterij voldoende kunnen vullen om de nachturen te overbruggen. trek daar de omzettingsverliezen van af en je weet hoeveel je per jaar aan afname zou kunnen besparen. Dan nog de netto kostprijs van een batterijsysteem en je weet hoeveel jaar je met batterij moet draaien om via de besparing van de batterij break even te spelen. Pas daarna heb je een TVT.
Om het capaciteitstarief binnen de perken te houden moet je ook je maandelijks piekverbruik boven de 2.5 kW kennen (tot 2.5 kW betaal je ook met zonnepanelen en accu het capaciteitstarief). Wanneer je deze maandelijkse eenmalige piek kent kan je ook bepalen hoe zwaar de combinatie accucapaciteit/omvormer moet zijn om die hogere pieken te kunnen opvangen. Wanneer je batterij voldoende geladen is maar de combi omvormer/batterij kan de gevraagde pieken niet aan heb je er - in de context van capaciteitstariefbeperking - ook niet veel aan.

We zetten nu ook helemaal niet goedkoop op het net wat we er vanaf halen. Dat hangt gewoon af van het elektriciteitscontract waar je voor gekozen hebt. Wat betreft de elektriciteitsprijs is dat binnen een redelijke marge. Je kan van een leverancier niet verwachten dat hij je elektriciteit voor dezelfde prijs doorverkoopt dan aan de prijs welke jij hem aanlevert. Dat werkt in geen enkel economisch winstgevend model zo. Iedere tussenpersoon neemt zijn deel. Daar is de elektriciteitsmarkt geen uitzondering op.
Het nettarief staat daar buiten. Je mag blij zijn dat je als kleine producent vooralsnog je eigen productie wel gratis via het transportmiddel van derden mag opleveren en daar geen BTW noch inkomstenbelasting over moet betalen.
Wanneer je dat - om welke redenen dan ook - maar niets vindt staat het je vrij het anders te doen. Bv. door via een thuisaccu je eigen energie op te slaan en op een later tijdstip te verbruiken. Maar hou er in dat geval ook rekening mee dat ook dat een kostprijs heeft en dat deze niet noodzakelijk lager is dan gebruik te maken van het net in twee richtingen.
Hou er ook rekening mee dat, buiten de omzettingsverliezen, je bij eigen opslag ook al geen injectievergoeding krijgt.
Er zijn dus verschillende factoren waar je rekening mee moet houden om een correcte TVT te berekenen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

ivob schreef:Maar ik ga niemand tegen houden om zichzelf rijk te rekenen hoor. :-D
Ik reken me niet rijk of in de zin er op te verdienen, ik wil men energie betaalbaar houden, ook in de toekomst.
ivob schreef:Wanneer ik louter van het economisch rendement zou moeten uitgaan was de beste optie geweest gewoon een digitale meter te laten installeren en dan zo weinig mogelijk van het net af te nemen en zoveel duur en veel mogelijk in het net te injecteren.
Het is gelimiteerd wat je op het net kan zetten dus zo werkt het niet. Behalve dan het niks van het net halen gedeelte, dat zou ideaal zijn maar op dit moment helaas weinig realistisch.
ivob schreef:Om het capaciteitstarief binnen de perken te houden moet je ook je maandelijks piekverbruik boven de 2.5 kW kennen (tot 2.5 kW betaal je ook met zonnepanelen en accu het capaciteitstarief). Wanneer je deze maandelijkse eenmalige piek kent kan je ook bepalen hoe zwaar de combinatie accucapaciteit/omvormer moet zijn om die hogere pieken te kunnen opvangen.
Meten is weten, ik heb mijn pieken al van meer dan een jaar want ik heb al een hele tijd een slimme meter. En met de huidige pieken gaat het me meer kosten dan nu. En dat is volgens de simulatie van de VREG, daar hebben ze me ook ooit op gesimuleerd dat de slimme meter me goedkoper ging uitkomen terwijl het een paar honderd Euro per jaar meer is nu terugdraaien is weggevallen. Honderden Euro's meer terwijl ons verbruik net zakt.
ivob schreef:Dat hangt gewoon af van het elektriciteitscontract waar je voor gekozen hebt. Wat betreft de elektriciteitsprijs is dat binnen een redelijke marge.
Wanneer je van het net haalt is dat echter niet tegenover de elektriciteitsprijs. Dus is er een groot verschil. Energie is grotendeels taksen. Dat de energieleverancier daar dus niks aan kan doen klopt, dat beweer ik ook niet.
ivob schreef:Hou er ook rekening mee dat, buiten de omzettingsverliezen, je bij eigen opslag ook al geen injectievergoeding krijgt.
Wat ik zelf kan gebruiken brengt me meer op dan de injectievergoeding want de taksen vallen daar weg. Ik heb de calculatie eens gedaan met een heel jaar aan cijfers en die moet ik gewoon eens opnieuw doen met de huidige injectietarief, de huidige energieprijs, etc... Toen kon break-even draaien op een batterij niet (recuperatietijd een 12 jaar ofzo), die calculatie ga ik gewoon opnieuw maken.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Als u nog eens aan het rekenen/simuleren gaat, maak dan zeker ook eens de berekening met dezelfde investering in extra zonnepanelen als u zou doen in een batterij.
Het is aanlokkelijk om u te focussen op eigenverbruik maar dat is niet altijd simpel en goedkoop te realiseren.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Extra panelen is niet mogelijk, het dak ligt vol (18 panelen, recht op t zuiden).
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

MClaeys schreef:Ik reken me niet rijk of in de zin er op te verdienen, ik wil men energie betaalbaar houden, ook in de toekomst.
Ok. Fair enough.
Maar dat maakt simuleren er nietr makkelijker op. Je kan alleen mar simuleren op basis van gekende parameters en niet op wat de toekomst gaat brengen. De levensduur van een kwalitatieve verstandig gebruikte thuisbatterij is tenslotte een jaar of 15. En daarin kan veel gebeuren.
Voor hetzelfde geld rekenen ze je in de (nabije) toekomst ook een injectietarief aan of een vast tarief voor een op he tnet aangesloten oplsagmedium. Of krijg je er juist geld voor.
Laat staan dat je de evolutie van de elektriciteitsprijs voor de volgende 15 jaar zou kunnen inschatten.
Draait morgen een of ander land de gaskraan dicht heeft dat invloed op de energieprijzen.
Falen er een paar kerncentrales voor langere tijd en er is onvoldoende vervangcapaciteit, idem.
Beslist men over enkele jaren een taxshift van elektricteit naar fossiel te maken, lokaal of in groter verband, dan gaat het weer de andere richting uit.

Vandaag dus moelijk in te schatten noch te simulere.
Het enige wat je vandaag kan doen is berekenen hoeveel vandaag je kWh kost, de netto kostprijs van een thuisaccu en de gebruikskosten van het systeem en dat afwegen tov elkaar.

Gezien je je eigen maandpieken kent zou ik toch eerst zelf een berekening maken met de beschikbare indicatieve tarieven volgens jouw netgebied en niet zozeer betrouwen op de VREG-simulator. De simulator rammel nog aan alle kanten en houdt niet met alle individuele parameters rekening. Hij slaat er eerder een slag naar dan nauwkeurig te simuleren.
Het is gelimiteerd wat je op het net kan zetten dus zo werkt het niet. Behalve dan het niks van het net halen gedeelte, dat zou ideaal zijn maar op dit moment helaas weinig realistisch.
Hier ben ik even de draad kwijt. Wat is er gelimiteerd om op het net te zetten?
Bij mijn weten staat er geen injectielimiet richting net. Toch niet bij het contract dat ik nu heb, noch bij bepaalde contracten met een hogere injectievergoeding (al ken ik daar niet alle detalils van, moet ik dus even navragen.
Wat ik zelf kan gebruiken brengt me meer op dan de injectievergoeding want de taksen vallen daar weg
Eenvoudig gesteld is dat doorgaans inderdaad het geval. Het hangt er uiteraard ook vanaf hoe hoog de injectievergoeding is, hoe hoog het afnametarief, in welke periodes je afneemt en injecteert en hoeveel de panelen in deze periodes kunnen produceren en hoeveel je kan opslaan en hoeveel je verbruik is en hoeveel je, verliezen meegrekend, dan nog uit de accu kan halen.

Ik ben de laatste om je van je idee te doen afzien hoor. Ik geef alleen maar wat elementen mee, waar ik zelf mee vertrouwd ben, waar je al dan niet rekening mee kan of wil houden.
Extra panelen is niet mogelijk, het dak ligt vol (18 panelen, recht op t zuiden).
Inderdaad. Extra panelen is een goed advies wanneer je nog van scratch moet beginnen maar niet altijd de voor de hand liggende optie wanneer er al panelen geplaatst zijn. Voor mij is dat de komende tijd ook nog geen goede optie.
ps. Aantal panelen zegt uiteraard weinig. Het is het totaal aantal Wp (in combinatie met oriëntatie en hellingsgraad) dat er toe doet.
Op hetzelfde dak zou ik nu twee keer zoveel vermogen kwijt kunnen dan in de tijd dat ik mijn huidige installatie liet plaatsen.
Pal zuid is uiteraard al een uitstekend uitgangspunt voor het plaatsen van een thuisaccu.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

ivob schreef:De levensduur van een kwalitatieve verstandig gebruikte thuisbatterij is tenslotte een jaar of 15.
Kan je dat in extenso toelichten?
Voor lithium-ion (diverse types), natrium-zwavel, vanadium-redox-flow, etc.
Wat is "verstandig gebruikt"?
Wat is kwalitatief?

Een vergelijkende studie over de levensduur betreffende "Cumulative energy demand" (CED) en "global warming potential" (GWP)?

De ene thuisbatterij is de andere niet natuurlijk.
Uiteindelijk dient men het gehele plaatje te bekijken, ook financieel.
Het PoC (Proof of Concept) stadium, waaraan wat gesleuteld wordt, zijn we voorbij, denk ik.

Ik ga er vanuit dat jij dit grondig bekeken hebt en niet met de natte vinger een keuze gemaakt hebt.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Daar mag je inderdaad vanuit gaan.
Ik heb er 18 maanden over gedaan tussen idee, evalueren van verschillende parameters en aanbiedingen en aanbieders en effectieve plaatsing.
Na die tijd was de natte vinger al ruim opgedroogd.
Ik had nog tot minstens 2025 een terugdraaiende analoge teller met nulverbruik op jaarbasis kunnen behouden. Er was dus geen haast bij.
Wanneer mijn berekeningen verkeerd zouden uitdraaien zijn de gevolgen alleen door mezelf te dragen.
Daar heb ik - zoals steeds - geen probleem mee.
Een batterij heeft een gekende garantieperiode en de voorwaarden voor het bekomen van die garanties zijn ook gekend.
Mijn systeem heeft een garantieperiode van 10 jaar. Ik ken ook het gebruik waaraan mijn systeem onderworpen wordt. En deze normen zijn veel lager dan gesteld in de garantievoorwaarden.
Alle parameters in acht genomen is het niet zo moeilijk om de verwachte levensduur te berekenen. Wat niet uitsluit dat het in de periode die valt tussen de 10 en 15 jaar bij mij alsnog mis kan gaan. Maar dat is dan louter mijn probleem.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

ivob schreef:Daar mag je inderdaad vanuit gaan.
Wanneer mijn berekeningen verkeerd zouden uitdraaien zijn de gevolgen alleen door mezelf te dragen.
Indien je zaken publiceert, kan dit ook gevolgen hebben voor andere mensen.

Commercieel "garantie" krijgen op iets is, betekent uiteraard geen garantie op een jarenlange probleemloze werking van het systeem.
Tien of vijftien jaar is een zéér lange tijd.
ivob schreef:Alle parameters in acht genomen is het niet zo moeilijk om de verwachte levensduur te berekenen.
Welke parameters neem jij in acht?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Andere mensen moeten alleen rekening houden met de bepalingen in de overeenkomsten die zij afsluiten en deze zelf tijdig evalueren.
Niet met deze van een ander.
Een forum is een discussieplatform geen online verkoopskantoor noch advocatengezelschap met bindende overeenkomsten.
Het staat iedereen vrij de mening van een ander ter discussie te stellen. Ik heb daar geen enkel probleem mee.
Lezers kennen nu dus mijn mening en jouw mening. Aan hen om voor zichzelf tot een conclusie te komen.
Maar ik raad hen toch aan op basis van zoveel mogelijk eigen data eerst grondig vanuit de eigen situatie alles na te rekenen.
Ze kennen nl. als geen ander de eigen situatie, uitgangspunten en doel dat ze willen bereiken.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Ordon schreef:
ivob schreef:Alle parameters in acht genomen is het niet zo moeilijk om de verwachte levensduur te berekenen.
Welke parameters neem jij in acht?
Euhm, geen antwoord?

Je bent nochtans zeer stellig:
Ordon schreef:
ivob schreef:De levensduur van een kwalitatieve verstandig gebruikte thuisbatterij is tenslotte een jaar of 15.
Kan je dat in extenso toelichten?
Voor lithium-ion (diverse types), natrium-zwavel, vanadium-redox-flow, etc.
Wat is "verstandig gebruikt"?
Wat is kwalitatief?
Dus ja, wat is een kwalitatieve thuisbatterij?
Wat is verstandig gebruik?

Hoe ziet jouw opstelling eruit, in concreto?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Nee, op de vragen waar je het antwoord al op kent inderdaad geen antwoord, zielig hè. :-D
Wanneer je echt interesse hebt in het onderwerp verwijs ik je graag door naar gespecialiseerde fora.
Daar kan je al de antwoorden - tot in detail - op je vragen vinden.

Het staat iedereen vrij mijn meningen te negeren. Andersom geldt dat uiteraard ook.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Mij komt het over dat je op ter zake doende vragen niet wil, of niet kan, antwoorden.

Bijvoorbeeld deze vraag:
Ordon schreef:
ivob schreef:Alle parameters in acht genomen is het niet zo moeilijk om de verwachte levensduur te berekenen.
Welke parameters neem jij in acht?
Wens je deze vraag enkel te beantwoorden op "gespecialiseerde fora"?
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”