Thuisbatterij

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Ik vond hier verschillende energie topics die ik al even doorgelezen had en zag ook al aanbevelingen voor een thuisbatterij. Ik heb vorige week 5 firma's aangeschreven maar we zijn ondertussen ruim 10 dagen later maar het blijft behoorlijk stil. Ik kreeg van één firma een telefoon (niet eens de firma naam vermeld) met als enige vraag:

-Ja, ge wou iet vragen over een batterij?
Ik zeg ja, ik zou graag een thuisbatterij plaatsen en vroeg me af of dit kon. Zelfs heb ik 2 PV installaties en ik denk dat beide omvormers vervangen dienen te worden.
-Welke omvormer hebde?
SMA Sunnyboy.
-Oei, dat merk ken ik niet. Ik ga dat even opzoeken en bel je terug.

Dat was 6 dagen geleden.

Is er nu geen enkel bedrijf in Vlaams Brabant dat aanspreekbaar is en ook echt komt installeren met voldoende kennis van zaken? Blijkbaar toch nog een zeer kleine markt met maar zeer weinig spelers.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

SPR schreef:SMA Sunnyboy.
-Oei, dat merk ken ik niet. Ik ga dat even opzoeken en bel je terug.
Als je in de sector werkt en dit merk niet kent dan zegt dit genoeg... ver wegblijven van dergelijke personen !
LoewieKatorz
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 17 nov 2011, 11:57
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 17 keer

Tesla Powerwall? https://www.tesla.com/nl_be/powerwall
Documentatie: https://www.tesla.com/nl_BE/support/powerwall
Powerwall wordt door de volgende omvormers ondersteund:
SolarEdge
SMA
Fronius
Naar het schijnt werken die samen met lokale (energie) bedrijven.

En op Youtube/Internet vind je genoeg info om zelf aan de slag te gaan...
Laatst gewijzigd door LoewieKatorz op 23 jan 2021, 12:05, 7 keer totaal gewijzigd.
openaf
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 02 jul 2008, 14:26
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 1 keer

Er is momenteel een niew en zeer grote vraag voor thuisbatterijen met als resultaat dat verkopers of geen everaring mee hebben want er was vroeger geen vraag voor of ze niet kunnen volgen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Als een PV-boer nog nooit van SMA of SunnyBoy gehoord heeft, leeft ie op een andere planeet. SMA is een gigantische speler, het is onmogelijk die niet te kennen.
Als uw PV-boer nu durft zeggen dat ie nog altijd niets van thuisbatterijen kent of weet, is het een prutser. Het was al duidelijk van lang geleden dat installaties in 2021 een thuisbatterij nodig zouden hebben.

Enkele tips:
- Growatt (bv GBLI6531, GBLI6532)
- Huawei
- Fronius (omvormer uit Australië)
- Alpha ESS Smile

Ik denk dat er donkere tijden aanbreken voor PV-installatuers, omdat mensen afgeschrikt zijn/worden door allerlei negatieve verhalen. Onterecht overigens. De offertes die ik zie, halen bij ons een terugverdientijd van +/- 10-12 jaar.
Dus ik zou denken dat die installateurs springen op elke vraag naar informatie etc. Zo heb ik het toch ook ervaren: 8 bedrijven gecontacteerd in 2021/W02 en ondertussen al 4 plaatsbezoeken en 2 offertes gehad, maandag nog een plaatsbezoek. Ik heb niet de indruk dat er te weinig gereageerd wordt én allen hadden ze ervaring met batterijen etc.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Efkes wachten zou ik denken.
Net zoals bij PV in het begin springen er massa's cowboys op omdat er een plotse grote vraag is.

Ook is de regelgeving nu een compleet vraagstuk.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ondertussen een offerte gehad, 5800e voor 5.8kWh. Blijft genoeg, zeker met 21% btw erbij.
Laatst gewijzigd door devilkin op 23 jan 2021, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Ik ken ook de verschillende deftige spelers die een batterij op de markt hebben, het enige wat ik niet vind is iemand die ze wil installeren.

Dat die persoon SMA niet kende sloeg bij mij ook in als een bom en was direct ook al uitgesloten bij mij dat die me kon of mocht helpen.

Tesla Powerwall is gewoon veel te duur voor wat het mij lijkt te zijn. Zeker 2500 euro duurder dan andere merken.

Ik weiger te wachten op een later tijdstip omdat ik in april al ingepland sta voor een digitale meter (kan ondertussen verlaat zijn) en ik nu wil offertes binnenkrijgen omdat ik niet randje boordje wil wachten tot wanneer de subsidies verdampt zijn. Dat potje is beperkt, potje leeg, geen subsidies meer.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

devilkin schreef:Ondertussen een offerte gehad, 5600e voor 5.8kWh. Blijft genoeg, zeker met 21% btw erbij.
Merk, type ? Inclusief omvormer ?
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Hierbij de detailsAfbeelding

Batterijen zijn Alpha ESS Storion Smile B3.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
sdke
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 aug 2017, 15:43
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

Afbeelding

Ik heb deze offerte binnen gehad.

De Belistorage = AQ Lith EnergyBox.

Met de huidige premie (1750) en de zonnepanelen premie (1700) is dit voor mij wel interessant. Ikzelf heb de installatie niet betaald (gekocht met huis). Zo is een batterij voor mij wel nog betaalbaar.
toxictooms
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 aug 2017, 12:52
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

devilkin schreef:Hierbij de detailsAfbeelding

Batterijen zijn Alpha ESS Storion Smile B3.

Toevallig regio oost -vlaanderen ( lochristi)
Heb bijna identiek dezelfde offerte gekregen :)
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

toxictooms schreef:Toevallig regio oost -vlaanderen ( lochristi)
Heb bijna identiek dezelfde offerte gekregen :)
Yep ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Catchthemoment
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 22 jan 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 5 keer

Ik kan niet begrijpen hoe bijv. een 7kWh batterij interessant kan zijn. In de zomer heb ik een opbrengst tussen de 25 en 35kWh per dag. Ik kan er daarvan 7kWh in de batterij proppen...die ik dan kan gebruiken op die dag/nacht nadat de panelen niks meer opbrengen. Dat is ongeveer een 2kWh.
De volgende dag kan ik er dan dus weer 2kWh induwen.
Uiteindelijk ga ik toch nog een heel pak naar het net sturen :?
toxictooms
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 aug 2017, 12:52
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Ik denk ook dat het voorlopig nog wat te duur is.
Ik ben meer op zoek naar hoe ik mijn verbruik zou kunnen sturen wanneer ik opwek.
bv, de boiler opwarmen wanneer ik teveel opwek, eventueel in het tussenseizoen een accumulatievuur opladen,...

Een batterij kan misschien wel een hulpmiddel zijn, maar voor mij persoonlijk nog geen optie
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Catchthemoment schreef:Ik kan niet begrijpen hoe bijv. een 7kWh batterij interessant kan zijn. In de zomer heb ik een opbrengst tussen de 25 en 35kWh per dag. Ik kan er daarvan 7kWh in de batterij proppen...die ik dan kan gebruiken op die dag/nacht nadat de panelen niks meer opbrengen. Dat is ongeveer een 2kWh.
De volgende dag kan ik er dan dus weer 2kWh induwen.
Uiteindelijk ga ik toch nog een heel pak naar het net sturen :?
Of het rendabel is valt moeilijk te berekenen. Maar ook in de zomer ga je er meer gebruik van maken dan alleen 's nachts.
- een minder zonnige dag
- bv juli 2020 was minder
- uw installatie levert bv max 4kw, als je meer verbruikt bv tijdens het koken, ook al schijnt de zon, komt dat van batterijen
- in de tussenseizoenen zal je ze veel meer leegtrekken (en hopelijk toch nog regelmatig vullen)
- in de winter heb je ook wel zonnige dagen (januari valt tegen), om ze te vullen
- gaan ook bijdragen tot een lager kwartierkpiek verbruik -> belangrijk voor capaciteitstarief in 2022

Je kan pas iets of wat berekenen als je +1 jaar een digitale meter hebt. Maar, in 2020 hield men geen rekening met onmiddellijk verbruik, de teller draaide toch terug.
Dus zou je vanaf nu er op moeten letten/rekening mee houden, en dan 1 jaar wachten, toch weer moeilijk. En dan nog, rendabel?

Met een batterij zou je die donkerdere dagen kunnen overbruggen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

SPR schreef: Ik weiger te wachten op een later tijdstip omdat ik in april al ingepland sta voor een digitale meter (kan ondertussen verlaat zijn) en ik nu wil offertes binnenkrijgen omdat ik niet randje boordje wil wachten tot wanneer de subsidies verdampt zijn. Dat potje is beperkt, potje leeg, geen subsidies meer.
2 bedenkingen

De prijs volgt gewoon subsidies. Dat was perfect duidelijk bij PV installaties.

Er hangt nog altijd corona in de lucht. Ik mag mijn eigen moeder niet binnenlaten, maar zou iemand van eandis moeten toelaten??? Bellen en afspraak afzeggen!
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Ik weet dat er toepassingen zijn waar men gebruikte batterijpacks van elektrische wagens gebruikt. Packs die niet meer goed genoeg voor de auto met redelijk bereik maar wel nog goed voor vaste toepassingen. De vraag is waar dat te vinden en in praktijk daarmee een installatie aan te leggen.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Heel leuk, maar de prijs gezien? Ongeveer €22.000
Los daarvan, waterstofgas vind ik nu niet bepaald zo'n leuk goedje om in huis te halen. Ik sta al niet te springen voor accu's, laat staan waterstofgas.
Ook lijkt me dit ding een heel pak complexer, dus gevoeliger voor onderhoud of uitval.
Robrecht
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 01 jul 2013, 07:16
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 11 keer

En vooral het lage rendement ...
Raketisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 nov 2017, 15:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

toxictooms schreef:Ik denk ook dat het voorlopig nog wat te duur is.
Ik ben meer op zoek naar hoe ik mijn verbruik zou kunnen sturen wanneer ik opwek.
bv, de boiler opwarmen wanneer ik teveel opwek, eventueel in het tussenseizoen een accumulatievuur opladen,...
Daar had ik ook al over nagedacht om hetzelfde te doen.
De meeste kant-en-klare toestelletjes die je kan vinden om de digitale meter uit te lezen, focussen zich vooral op het visualiseren van de data. Ik heb nog niet echt iets gevonden waarmee ik zaken zou kunnen gaan aansturen.

Mocht het lukken om met een PLC te communiceren met de digitale meter lijkt er mij wel wat mogelijk. Ik denk helaas dat dat niet zo evident is.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Ik heb een module gekocht die via mqtt output geeft ( is gekoppeld aan p1 van slimme meter). Vervolgens kan openhab of homeassist de rest doen.

Ik wil een van de komende weken proberen zelf zo een module te maken, maar dan voor enkele euro's. Nu aan het wachten op het juiste materiaal van aliexpress.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Kan je dat niet rechtstreeks aan een rpi met homeassistant hangen via een data kabel?
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

[qoute]gaan ook bijdragen tot een lager kwartierkpiek verbruik -> belangrijk voor capaciteitstarief in 2022[/qoute]

Heb je dan al weet van een omvormer waar je je capaciteitslimiet kan instellen? Bv 2500W

De VREG spreekt over thuisbatterijsystemen:
- AC gekoppeld
- DC gekoppeld met productie (opladen van t net toegelaten?)
- DC gekoppeld zonder productie
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

bruma schreef: Heb je dan al weet van een omvormer waar je je capaciteitslimiet kan instellen? Bv 2500W
Jep.
De omvormers van Fronius, Growatt en Huawei zouden dat kunnen.
Tenminste dat vertellen de verschillende installateurs me toch :).
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 536
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 29 keer

Waarom al die offertes opvragen? Een thuisbatterij is niet rendabel. Daarvoor is de prijs véél te hoog momenteel.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
achaos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 mei 2006, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 9 keer

Er wordt hier en in de media altijd gesproken over de koppeling zonnepanelen en thuisbatterij.
Is het ook een optie een thuisbatterij via het net op te laden als de elektriciteit goedkoop is?
Is dit economisch interessant? Kan het?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Bababa schreef:Waarom al die offertes opvragen? Een thuisbatterij is niet rendabel. Daarvoor is de prijs véél te hoog momenteel.
Geen idee waar je die wijsheid haalt?
Met wat ik nu aan offertes heb, kom ik op een PV+batt installatie aan een TVT van 10-12 jaar. Lijkt me gigantisch rendabel :).

Assumpties:
- geen terugdraaiende teller
- geen prosumententarief
- geen injectietarief
- geen vergoeding voor overschot
achaos schreef:Er wordt hier en in de media altijd gesproken over de koppeling zonnepanelen en thuisbatterij.
Is het ook een optie een thuisbatterij via het net op te laden als de elektriciteit goedkoop is?
Is dit economisch interessant? Kan het?
> Is het een optie: ik heb die mogelijkheid nog niet gezien bij batterijen, conceptueel kan het wel natuurlijk. In Duitsland zou het wel al bestaan en zo gebruikt worden.
> Is het economisch interessant: zeker als de VREG nog wat verder gaat met hun maffiapraktijken, dan is het interessant om in "goedkopere" periodes meer elektriciteit te tappen, zodat de duurdere periodes vermeden kunnen worden.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 536
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 29 keer

Er zijn helemaal nog geen periodes met goedkope en dure elektriciteit, dus elke uitspraak over de rendabiliteit daarvan is per definitie puur giswerk.

Ik ben benieuwd naar jouw berekening om de batterij op 10-12 jaar tijd terug te verdienen. Want met alle respect, de kans is heel groot dat je je rijk rekent door niet alle elementen goed mee te tellen.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
gimic
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 22 mei 2003, 23:48
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 13 keer

heist_175 schreef:
bruma schreef: Heb je dan al weet van een omvormer waar je je capaciteitslimiet kan instellen? Bv 2500W
Jep.
De omvormers van Fronius, Growatt en Huawei zouden dat kunnen.
Tenminste dat vertellen de verschillende installateurs me toch :).
Bij Fronius kan het als je een smart meter staan hebt voor je ganse installatie.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... -BIH7E4rGi

ik heb het net gecheckt op mijn installatie en de parameter staat er allesinds. Je moet natuurlijk wel de paswoorden van uw systeem hebben. Als it-er mocht de installateur hier niet buiten zonder dat ik de paswoorden had ;-)

als er hier een batterij komt dan plaats ik ze zelf zodat er later geen taksen kunnen op komen... Voorlopig is het niet rendabel.
Als ik een simulatie maak met een 13kw batterij kom ik aan een eigen verbruik verhoging van 22%, wat neer komt op 500euro per jaar. Aan de levensduur van de batterij van 10 jr als ze 100% capaciteit behoud (wat niet het geval is) kom je maar aan 5000 euro uitgespaard. De batterij zal meer dan 7000 euro kosten...
verbruik.png
2021-01-23_21h43_18.png
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Aha, kreeg van 1 installateur daarnet toch een mailtje dat ze me niet vergeten zijn maar ze het sinds de 14e ineens razend druk gekregen hebben. Tiens, aan wat zou dat liggen? :lol:

Wat betreft de terugverdientijd. In het ene artikel lees ik: onmogelijk terug te verdienen, in een ander artikel in dezelfde krant zegt een andere expert dat het binnen de 15 jaar terugverdiend is, in nog een ander artikel lees je weer 12 jaar en dat het heel interessant is.

Ik denk dat het, net zoals de zonnepalen installaties jaren terug, ergens in het midden ligt wat de waarheid betreft.

In alle geval, de horror verhalen over de kapotvliegende SMA's op 10 jaar. Ze staan hier al langer en ze werken nog. Hout vasthouden. :twisted: Dat zit ook ergens in mijn achterhoofd dat het misschien nu wel de moment is om ze te vervangen voor ze echt stuk vliegen en ik ook met kosten zit.
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

SPR schreef: -Welke omvormer hebde?
SMA Sunnyboy.
-Oei, dat merk ken ik niet. Ik ga dat even opzoeken en bel je terug.
:lol: Zoals iemand dat in aanhangwagens nog nooit van Mercedes auto’s heeft gehoord. Ik zou ook denken, links laten.
Laatst gewijzigd door Nexus1980 op 23 jan 2021, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

TVT?

Elke gok is even veel waard. Niks...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Prijzen zonder rekening te houden met batterijsubsidies:

Growatt GBLI 6531 - 6,5kWh: €3250 ex BTW
Growatt GBLI 6532 - 6,5kWh: €3720 ex BTW
Alpha ESS Smile B3 - 5,8kWh: €5655 ex BTW

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als je daar nog €1000-1500 premie aftrekt, heb je het eigen gebruik van de PV-elektriciteit toch enorm omhoog gebracht?
Met niet al te gekke assumpties kom ik zo op een TVT van 10-12 jaar.
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Ik ga nog de offerte afwachten van de installateur en dan zelf de berekening maken.

Ik heb ook zoiets van: misschien is mijn terugverdientijd langer en schiet ik in mijn eigen voet, maar hoe minder ik andere (legale)gangsters rijk maak. Tot de spelregels weer eens veranderen natuurlijk. :)
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 536
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 29 keer

Zoals ik al dacht: geen echte berekening dus.
Hoeveel kWh per jaar denk je uit te sparen (met zonne-energie ipv afname) met die batterij?
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

gimic schreef:Als ik een simulatie maak met een 13kw batterij kom ik aan een eigen verbruik verhoging van 22%, wat neer komt op 500euro per jaar. Aan de levensduur van de batterij van 10 jr als ze 100% capaciteit behoud (wat niet het geval is) kom je maar aan 5000 euro uitgespaard. De batterij zal meer dan 7000 euro kosten...
Ze zorgen volgend jaar wel met hun capaciteitstarief dat het sneller zal terugverdiend worden :twisted:

Mijn grootste probleem is hoe ik inschat hoe groot de batterij moet zijn, en ik wil sowieso een die later ook van het net kan opladen op goedkope momenten want dat zal wel voor na het capaciteitstarief zijn...
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ook iets om bij stil te staan: hoe krijg je die het effectiefst vol? Piek op 1 moment vd dag is eigenlijk niet ideaal, je moet die doorheen de dag kunnen vullen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

MClaeys schreef:Mijn grootste probleem is hoe ik inschat hoe groot de batterij moet zijn, en ik wil sowieso een die later ook van het net kan opladen op goedkope momenten want dat zal wel voor na het capaciteitstarief zijn...
Ik had zelf in gedachten richting #kWh batterij = 2* #kWp PV
Een installateur zei dat zij op hun offertes rekening op +40-50% mee (meer kWh dan kWp).
Een beetje PV-installatie maakt gewoon gigantisch veel elektriciteit, veel meer dan je kan gebruiken.
Daarenboven moet je rekening houden hoeveel er "in" de batterij kan, sommige batterijen laden maar op aan 2kW, anderen aan 5kW. Als de zon schijnt, wil je dat zo veel mogelijk ook IN de batterij raakt.
ALs je 6kW opwekt, momentaan 1kW verbruik (wat al behoorlijk wat is) en dan een batterij met een "ingang" van 2kW, dan moet je alsnog 3kW op het net zetten (kwijt dus).
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”