Thuisbatterij

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Bij mijn ouders heeft het maanden geduurd en men is ze enkel op een andere fase komen aansluiten (grotendeels opgelost daarmee wel) tot er meerdere mensen uit het straat klaagden en die konden dus nog langer wachten. Een aanpassing aan de transfo volstaat ook niet altijd.
https://www.hln.be/binnenland/te-veel-z ... ~ab03ef53/

Hier bij ons in de straat momenteel nog geen last, maar er zijn er ook maar enkele met panelen.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Iemand ervaring met zoutwater accu's? Vooral het principe erachter een of ze zelf te fabriceren zijn?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

lithion schreef:Mijn ervaring is dat dit heel snel gaat. Binnen de week kwamen ze langs om iets aan te passen aan de transformator.
Zelfde ervaring, binnen de 10 dagen was het gefikst.

@3fasen
Mag je 2 monofasige omvormers aansluiten op een 3F-aansluiting (beide omvormers op een andere fase)?
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Ja je mag 2 * 5kVA aansluiten op 3-fasen, dus 5kVA per fase en max 10kVA totaal zonder netstudie.

Wat ik me herinner van zoutwaterbatterijen :
- Ze zijn enorm groot en zwaar
- Je kan ze maar heel traag laden en ontladen
- Ze waren enorm duur
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

PeterP schreef: Wat ik me herinner van zoutwaterbatterijen :
- Ze zijn enorm groot en zwaar
- Je kan ze maar heel traag laden en ontladen
- Ze waren enorm duur
Ik ben vooral benieuwd naar het werkingsprincipe eigenlijk, maar vind er heel weinig info over terug.
Duur is volgens mij relatief. Grafiet, zout water en een metaal. Groot en zwaar is geen issue. Ik vraag me dus vooral af of ze zelf te fabriceren zijn, met pakweg wat curver boxen :-)
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Succes met de keuring. :wink:
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

ddd schreef:Succes met de keuring. :wink:
Tja, keuring... Uiteindelijk is het de omvormer die aan het net hangt. Dus imho maakt het niet uit wat er aan die omvormer hangt, (zolang de omvormer omkan met wat aangeboden wordt). Al wil ik elke avond een uurtje fietsen met een dynamo :-)

Nuja, het is puur hypothetisch, omdat ik oprecht benieuwd ben naar het werkingsprincipe. Lijkt me ook veel veiliger dan zo'n li-ion geval in uw garage.
Maar misschien ben ik beter af in een maker-forum voor zoiets
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Misschien is het een oplossing voor mensen met een lekke kelder, wat metaalplaten erin, aansluiten en laden maar :)
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Joe de Mannen schreef:Misschien is het een oplossing voor mensen met een lekke kelder, wat metaalplaten erin, aansluiten en laden maar :)
J.
Je lacht er mee, maar da's inderdaad zoiets dat ik voor ogen heb. Momenteel heb ik 3 regenputten. Eentje van 3000 liter overwoog ik al te supprimeren. Maar als we die kunnen omtoveren tot een grote batterij... Zoals gezegd, zwaarte/omvang speelt dus geen rol. Ik wil gewoon weten/snappen hoe het werkt.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Het zit toch net een tikkeltje ingewikkelder in elkaar.
Dit zijn marketing folders, dus er zal de helft nog niet opstaan:
https://www.bluesky-energy.eu/wp-conten ... üre-nl.pdf
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Vandaar dat thuisbatterijen van het type LiFePO4 zijn en niet van het ion type
woutervh schreef:
ddd schreef:Succes met de keuring. :wink:
Tja, keuring... Uiteindelijk is het de omvormer die aan het net hangt. Dus imho maakt het niet uit wat er aan die omvormer hangt, (zolang de omvormer omkan met wat aangeboden wordt). Al wil ik elke avond een uurtje fietsen met een dynamo :-)

Nuja, het is puur hypothetisch, omdat ik oprecht benieuwd ben naar het werkingsprincipe. Lijkt me ook veel veiliger dan zo'n li-ion geval in uw garage.
Maar misschien ben ik beter af in een maker-forum voor zoiets
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

ddd schreef:Succes met de keuring. :wink:
Als je alles onafhankelijk (los van het net) doet van je reguliere elektriciteits leverancier kan niemand je eigenlijk tegenhouden.

Je kunt bijvoorbeeld een compleet systeem plaatsen met enkele LiFe4PO batterijen, lader-omvormer en zonnepanelen (Victron).
Een bijkomende zekeringkast en bijkomende stopkontakten voor je grootste verbruiker(s) in je woning, een dubbele installatie dus.
In de praktijk kan je dan de stekker van je wasmachine uitpluggen en in het stopkontakt van je eigen voorziening stoppen, die bijvoorbeeld geplaatst is naast het regulier stopkontakt.
Doe je dit alles volgens de regels van de kunst (Arei) dan kan je ook deze ininstallatie laten keuren en een geldig attest voor deze ervoor verkrijgen.
Keuringsorganismen keuren alles, zolang je het maar correct plaatst.
Maar of je daadwerkelijk met zo'n extra installatie winst boekt, persoonlijk denk ik dat niet. De installatie kosten gaan hoog oplopen en de opbrengst nu vandaag...

Vb.: Er ligt 300W aan zonnepaneel op mijn reisbusje. De opbrengst daarvan is onvoldoende in deze duistere dagen, om het dieselkacheltje blijvend te stoken en een binnentemperatuur van 10gr. te behouden. Ik moet als extra de Efoy brandstofcel gebruiken om de batterijen nu op peil te houden.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Monofase is max 5 en 3-fasen is inderdaad max 10.
Anders wordt je producent.
En als je nog een analoge meter hebt en je gaat naar 3-fasen dan rammen ze je een digitale door je strot.
Hebben wij aan de hand gehad.
Toen nog steeds met ons domme gedachte dat de digitale terugdraaiende zou blijven.
Wat waren wij dom.
Dus wij zitten hier ook nog met een 5 met panelen tot 8,6.
Leiding aanpassen naar de 2de kast en een 10 zetten is ook nog een oplossing.
Maar ook hier groeit het geld niet op onze rug.
En door die toestanden zitten we nu met een hoop overschot en te veel wat we nog van het net moeten plukken.
Batterij zou een oplossing kunnen zijn.
Maar na berekeningen en er vanuit gaan dat die na 10 jaren vervangen moeten worden is het sop de kolen niet waard.
Natuurlijk vanuitgaande dat de tarieven terug een stuk gaan dalen.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

svermassen schreef:Monofase is max 5 en 3-fasen is inderdaad max 10.
Anders wordt je producent.
En als je nog een analoge meter hebt en je gaat naar 3-fasen dan rammen ze je een digitale door je strot.
Hebben wij aan de hand gehad.
Toen nog steeds met ons domme gedachte dat de digitale terugdraaiende zou blijven.
Wat waren wij dom.
Dus wij zitten hier ook nog met een 5 met panelen tot 8,6.
Leiding aanpassen naar de 2de kast en een 10 zetten is ook nog een oplossing.
Maar ook hier groeit het geld niet op onze rug.
En door die toestanden zitten we nu met een hoop overschot en te veel wat we nog van het net moeten plukken.
Batterij zou een oplossing kunnen zijn.
Maar na berekeningen en er vanuit gaan dat die na 10 jaren vervangen moeten worden is het sop de kolen niet waard.
Natuurlijk vanuitgaande dat de tarieven terug een stuk gaan dalen.
20 jaar normaal ipv 10 en zelfs dan nog blijven ze functioneel. Want met capaciteit van 50% ben je ook al heel wat.
Dacht dat meeste fabrikant zeker 20 jaar garantie voor 70-80% behoud van capaciteit gaven.

Je kan dan later nog bij zetten, niet per se vervangen.

Maar 't is een aardige cent die je moet kunnen leggen.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

svermassen schreef: En door die toestanden zitten we nu met een hoop overschot en te veel wat we nog van het net moeten plukken.
Voor uw overschot krijg je op dit moment wel een redelijke vergoeding.
Batterij zou een oplossing kunnen zijn.
Maar na berekeningen en er vanuit gaan dat die na 10 jaren vervangen moeten worden is het sop de kolen niet waard.
Natuurlijk vanuitgaande dat de tarieven terug een stuk gaan dalen.
Een batterij in retrofit plaatsen is idd moeilijk rendabel te krijgen. Bij volledig nieuwe installaties met een hybride-omvormer kan dit wel rendabel zijn. Je zou nog een 5kVA hybride-omvormer met batterij kunnen bijplaatsen. Financiering zou ook een mogelijkheid zijn.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

PeterP schreef:
svermassen schreef: En door die toestanden zitten we nu met een hoop overschot en te veel wat we nog van het net moeten plukken.
Voor uw overschot krijg je op dit moment wel een redelijke vergoeding.
Ja, dat is wel zo, maar de berekening valt nog af te wachten bij de afrekening.
Gaat ze bij de eindafrekening, bij ons in april/mei de meterstanden van verschillende maanden opvragen?
De afname is een vast tarief bij ons, injectie is altijd variabel.
Als wij nu grof simuleren op VREG is het een 1800 euro betalen en 1200 euro terug krijgen voor de injectie.
Maar gaat dit zo zijn, dat is de vraag natuurlijk.
SCIFOFLUX
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 29 jul 2013, 10:12
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

Heb me wat ingelezen in deze thread.
We zijn momenteel aan het bouwen van onze nieuwe woning.
Nu zit ik te twijfelen of een batterij überhaupt interessant is.
Voorzieningen zijn getroffen.
Maar is het nu wel rendabel of niet?
Zit nu met 5000Wp aan zonnenpanelen die oost/west zijn gericht op ideale hoek. (plat dak)
Mijn grootste verbruikers zijn de Warmtepomp & binnekort EV die max 11kw kan opladen.
Plan is om toestellen slim te schakelen en eigen verbruik te maximaliseren.
Ook met het capaciteitstarief om de hoek moet ik opletten hoe snel/zwaar ik de EV zal opladen.

Als ik batterij neem dan eentje van 6kWh of 8kWh.

Vraag me oprecht af, wat mijn jaarlijkse besparing kan zijn met zo'n batterij.
Zit met de vraag of de investering die ik er nu in doe me wel geld zal opleveren, of ik dat beter investeer in een andere project rondom mijn huis.
Ik weet is persoonlijke keuze, wat ik belangrijk vind, maar jaarlijkse kosten dalen is daar 1 van.

Maar zijn er hier mensen die ongeveer bovenstaande opstelling hebben en zoja bespaar je op iets?
Is het een aanrader?
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Is het niet best om 1 jaar te proefdraaien zonder? Je kan vervolgens al je data opmeten. Hoeveel je van je zonnepanelen injecteert en hoeveel je op 'dure' momenten afneemt van het net.

Je kan dan batterij kiezen om die injectie op te vangen en je piek te bij afname op slecht moment te minimaliseren.
Als die batterij op die 2 aspecten in kan spelen, kan je je besparing bekijken.

Dat is denk ik ook de meest eenduidige manier om dit voor jouw woning te bepalen. Je kan dan beslissen en als je ze plaatst heb je een 0 meting om mee te vergelijken.

BTW, als je energieprijs na dat eerste jaar voldoende laag vindt, kan je al meteen zeggen dat je tevreden bent met wat je (al) betaald.
Het is ook niet dat het nu goedkoper is om het te doen, batterijen worden nog altijd goedkoper en meer dens. Plus de voorbereidingen zijn er al gedaan.
CyberThijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 jan 2011, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 10 keer

SCIFOFLUX schreef:Heb me wat ingelezen in deze thread.
Nu zit ik te twijfelen of een batterij überhaupt interessant is.

Zit nu met 5000Wp aan zonnenpanelen die oost/west zijn gericht op ideale hoek. (plat dak)

Is het een aanrader?
Ik heb sinds midden oktober de combinatie van 3.6kWp aan zonnepanelen op mijn plat dak + 5kWh batterij. De zonnepanelen liggen op het zuiden gericht, en hebben de "ideale" hoek op een plat dak: zo'n 11 graden. Als je de zonnepanelen meer kantelt, dan liggen ze in de winter teveel in elkaars schaduw, of je moet de rijen echt heel ver uit elkaar kunnen zetten. Dit zorgt ervoor dat met de lage winterzon het rendement maar magertjes is, terwijl ze in de zomer juist beter zullen renderen, want dan staat de zon veel hoger aan de horizon.

De batterij heeft sinds begin november eigenlijk niets wezenlijks meer gedaan. Sinds de installatie heeft ze nog geen 100kWh teruggeleverd zie ik, en dat omvat dan zelfs nog wat testen met opladen van het net 's nachts enzo. (totale productie zonnepanelen: 225kWh)

Ik vermoed dat ik in de zomer het tegengestelde zal zien: tegen dat ik 's morgens opsta zal mijn (relatief kleine) batterij al bijna helemaal opgeladen zijn.

Kortom: het is een combinatie die ik iedereen nu met klem zou afraden. Je bent veel beter af met het andere extreme geval: een zeer stijl dak dat in de winter relatief gezien beter rendeert dan in de zomer.

Wat statistiekjes ter illustratie:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ivm de tests van het 's nachts opladen: het round-trip rendement is bedroevend (>15% verlies). Ik ben daarom de laatste tijd vooral aan het uitzoeken geweest hoe ik de inzet van de batterij in de winter volledig kan concentreren rond het opvangen van piekverbruiken (ifv capaciteitstarief). De "tweerichtingscommunicatie-interface" die vereist is voor de subsidie van de Huawei thuisbatterij (en die mijn installateur ook bevestigde in een verklaring op eer) blijkt echter toch niet zo twee-wegs te zijn: ik krijg permissiefouten bij het schrijven naar de modbus-registers waarmee je het maximum ontlaadvermogen instelt. Huawei bevestigt dat dit normaal is, en dat ik een extra dongle nodig heb om dit wel te kunnen. Ik ben met die informatie al teruggegaan naar mijn installateur, maar ben daar vooral al met veel kluitjes in het riet gestuurd. (Hoezo is de "power meter" met de CT-klemmen in mijn meterkast die communicatie-interface??)

Nu ja, dit weekend ben ik er eindelijk in geslaagd om via reverse engineering van de FusionSolar-app + netwerkverkeer analyseren met Wireshark om de inlogprocedure te emuleren om mij als 'installateur' aan te melden op de omvormer :banana: . Ik ben nu wat aan het experimenteren met wat er werkt om de batterij dynamisch in te zetten, zal nog wel enkele weken duren tegen dat ik daar een beter zicht op heb.
silencer schreef: Welk systeem (hybride omvormer) en thuisbatterij wordt goed ondersteund door Home Assistant (veel info,...) ?
https://www.home-assistant.io/integrations/#energy of is werken via HACS ook een goed idee ?
Je kijkt inderaad best in dat lijstje om te zien welke merken officieel door HA worden ondersteund. Er is echter een groot verschil in hoe ze onderling werken: sommige van deze integraties communiceren rechtstreeks met de omvormer, sommigen moeten echter via een cloud-dienst gaan. Dat laatste werkt natuurlijk veel trager, en zal je ook minder informatie opleveren. Je kan dus best de documentatie goed lezen om uit te vogelen over welke van de 2 gevallen het gaat. Als je in het configuratie-scherm een IP-adres van je omvormer moet ingeven, dat zit je in het 1e scenario. Moet je een API-key van een of andere site ingeven, dan zit je in het 2e geval.

Er zullen zeker ook enkele goede alternatieven zijn op HACS. Veel integraties beginnen daar, en worden later een officiele integratie. Zo zit er in de HA release van morgen (2022.2) een nieuwe officiele integratie voor Goodwe-omvormers die eerst meer dan een jaar enkel in HACS zat.

Ik ben bezig met het toevoegen van ondersteuning van Huawei-omvormers aan HA. Deze integratie staat ondertussen al enkele maanden op HACS, maar ik ben ondertussen ook al bezig met deze officieel in HA te krijgen.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

SCIFOFLUX schreef:Heb me wat ingelezen in deze thread.
We zijn momenteel aan het bouwen van onze nieuwe woning.
Nu zit ik te twijfelen of een batterij überhaupt interessant is.
Voorzieningen zijn getroffen.
Maar is het nu wel rendabel of niet?
Zit nu met 5000Wp aan zonnenpanelen die oost/west zijn gericht op ideale hoek. (plat dak)
In het systeem met de digitale teller (aparte verrekening afname en injectie) is iedere kWh productie belangrijk en probeer je zoveel mogelijk te gaan voor alles zuid.
Mijn grootste verbruikers zijn de Warmtepomp & binnekort EV die max 11kw kan opladen.
Voor uw warmtepomp zal uw batterij eigenlijk bijna niets kunnen bijdragen. Panelen produceren nu eenmaal in de winter zeer weinig.
Een auto laden vanuit een batterij is ook niet zo interessant vanwege de dubbele verliezen. Een auto laden via een slimme laadpaal met overschotstroom van uw panelen is wel zeer interessant. Uw auto moet dan natuurlijk wel thuis zijn overdag.
Plan is om toestellen slim te schakelen en eigen verbruik te maximaliseren.
Meeste toestellen hebben tegenwoordig startuitstel. Mijn wasmachine en vaatwas draaien hier altijd rond de middag zo.
Sluipverbruik vermijden kost ook niets en kan een grote impact hebben.
Ook met het capaciteitstarief om de hoek moet ik opletten hoe snel/zwaar ik de EV zal opladen.
Dat heb je inderdaad goed gezien.
Als ik batterij neem dan eentje van 6kWh of 8kWh.
Dat is zeer persoonlijk en hangt af van uw gemiddelde verbruik tussen zonsondergang en zonsopgang.
Vraag me oprecht af, wat mijn jaarlijkse besparing kan zijn met zo'n batterij.
Het kan zeker rendabel zijn maar is zeer persoonlijk. Hetzelfde geld investeren in meer zonnepanelen zou ook een optie kunnen zijn. Uw injectie schenk je niet weg en de kans dat je er zelf iets kan van verbruiken word ook groter, zeker in de winter.
Zit met de vraag of de investering die ik er nu in doe me wel geld zal opleveren, of ik dat beter investeer in een andere project rondom mijn huis.
Zie hierboven.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Dat gaat het probleem met batterijen zijn, in de winter krijg je ze niet vol, in de zomer niet leeg.
Panelen en batterijen die je kan bij of af schakelen zou het kunnen oplossen, maar dan is de investering te groot.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Als je de batterijen hebt, zou je ze eigenlijk op kunnen laden met net stroom op rustige momenten. Om dan te injecteren op piek momenten. (goedkoop aankopen en duur verkopen)

Ik vind het hilarisch dat dat daadwerkelijk een optie kan zijn als je batterijen niet vol geraken. Fluvius zou dat zelfs moet stimuleren, het net helpen ontlasten. :p
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

SCIFOFLUX schreef:We zijn momenteel aan het bouwen van onze nieuwe woning.
Niet onbelangrijk: nieuwbouw => digitale meter?
(en dus zonder prosumententarief)
Vraag me oprecht af, wat mijn jaarlijkse besparing kan zijn met zo'n batterij.
Zonder batterij en met digitale meter gaan uw PV's niet veel realiseren:
- je gaat massaal veel exporteren
- je gaat alsnog massaal veel moeten importeren
Zit met de vraag of de investering die ik er nu in doe me wel geld zal opleveren
Dat hangt af van:
- investeringskost
- verbruik
- installatie (kWp, kWh, helling, ...)
- parameters (kW etc)
Belgissschenaap schreef:Is het niet best om 1 jaar te proefdraaien zonder? Je kan vervolgens al je data opmeten. Hoeveel je van je zonnepanelen injecteert en hoeveel je op 'dure' momenten afneemt van het net.
Als je dat doet, denk dan aan:
- een hybride omvormer nu al
- elk jaar dalen de subsidies voor PV & batterij
PeterP schreef:In het systeem met de digitale teller (aparte verrekening afname en injectie) is iedere kWh productie belangrijk en probeer je zoveel mogelijk te gaan voor alles zuid.
Volgens mij niet.
Een oriëntering op O/W is te verkiezen
- vroeger in de ochtend al PV-stroom
- tot later in de avond nog PV-stroom
- geen onhandige piek op het middaguur (wat doe je om 14u met 6kW)
Voor uw warmtepomp zal uw batterij eigenlijk bijna niets kunnen bijdragen.
(...)
Een auto laden via een slimme laadpaal met overschotstroom van uw panelen is wel zeer interessant. Uw auto moet dan natuurlijk wel thuis zijn overdag.
Twee keer raak!
Joe de Mannen schreef:Dat gaat het probleem met batterijen zijn, in de winter krijg je ze niet vol, in de zomer niet leeg.
Panelen en batterijen die je kan bij of af schakelen zou het kunnen oplossen, maar dan is de investering te groot.
Zelfs in de winter krijg je batterijen soms vol, of genoeg om er een hele tijd van te "leven".
En in de niet-winter maanden helpt een grote batterij om sombere periodes te overbruggen.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

heist_175 schreef:Zonder batterij en met digitale meter gaan uw PV's niet veel realiseren:
- je gaat massaal veel exporteren
- je gaat alsnog massaal veel moeten importeren
Maar die export brengt u wel geld op. Afhankelijk van de subsidie die je kreeg, het btw percentage en of je geen zotte prijs betaald hebt voor je installatie, heb je over een periode van 20 jaar bekeken een productiekost tussen de 2,5c€ en 5c€/kWh. De injectievergoeding alleen al betaald uw zonnepanelen terug. Al wat je dan zelf verbruikt van uw productie is extra winst.
heist_175 schreef: Volgens mij niet.
Een oriëntering op O/W is te verkiezen
- vroeger in de ochtend al PV-stroom
- tot later in de avond nog PV-stroom
- geen onhandige piek op het middaguur (wat doe je om 14u met 6kW)
Het oost/west verhaal is echt iets wat dateert uit het tijdperk van die terugdraaiende teller. Toen was het van belang om op een zo klein mogelijke omvormer (zo weinig mogelijk prosumententarief), zoveel mogelijk productie te halen. De enige reden waarom oost/west op vandaag nog interessant is, is omdat je op die manier meer panelen kan leggen op een plat dak. Op vandaag, waar je voor iedere geinjecteerde kWh een vergoeding krijgt, is het van belang zoveel mogelijk productie te halen uit uw panelen. Die onhandige piek op de middag steek je in uw batterij en als deze vol is dan steek je die op het net waar je er een vergoeding voor krijgt. Je mag simuleren zoveel je wil, zuid zal financieel bijna altijd rendabeler zijn dan oost/west.
heist_175 schreef: Zelfs in de winter krijg je batterijen soms vol, of genoeg om er een hele tijd van te "leven".
En in de niet-winter maanden helpt een grote batterij om sombere periodes te overbruggen.
Begrijp de redenering maar het probleem is dat een te grote batterij zeer vlug onrendabel word.

Bij investering in zonnepanelen geld eigenlijk het volgende en in deze volgorde:
- Probeer uw verbruik zo laag mogelijk te krijgen.
- Leg zoveel zonnepanelen als je kan. De injectievergoeding betaald ze toch terug en is de basis van uw verdienmodel.
- Probeer zoveel mogelijk van uw geproduceerde stroom zelf te verbruiken :
* Door verbruik te verplaatsen naar momenten met zon. Startuitstel gebruiken op vaatwas, wasmachine, droogkast. Laden auto met overschotstroom.
* Energie op te slaan voor later gebruik. Dit kan in een batterij, maar dit kan ook in warmte zijn. Opslag van energie gaat altijd gepaard met verliezen, de ene al groter dan de andere.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Belgissschenaap schreef:Als je de batterijen hebt, zou je ze eigenlijk op kunnen laden met net stroom op rustige momenten. Om dan te injecteren op piek momenten. (goedkoop aankopen en duur verkopen)

Ik vind het hilarisch dat dat daadwerkelijk een optie kan zijn als je batterijen niet vol geraken. Fluvius zou dat zelfs moet stimuleren, het net helpen ontlasten. :p
In de praktijk gaat dat nooit gebeuren. Omdat je bij afname ook distributietarief en taksen betaalt en die krijg je niet terug als je op het net plaatst (hele discussie van de slimme meter ...)

En dat gaan ze ook nooit veranderen aangezien hun hele verdienmodel eraan vasthangt (nu nog voor veel mensen prosumententarief, in de toekomst slimme meter ...)
SCIFOFLUX
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 29 jul 2013, 10:12
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

Bedankt voor de vele reacties.
Ja zit met digitale teller en wordt gekeken naar injectie en verbruik.
Dus geen terug draaiende teller.
Alsook geen subsidie of extra stimulans voor PV instalatie.

Mijn idee is om de batterij van BYD te plaatsen in de tuinberging.
Hier hybride omvormer van SMA plaatsen en batterij te zetten.
1omvormer voor batterij & PV instalatie kan sturen.
Kost is +- 10k omvormer + batterij.
Reden waarom ik snel snel dit jaar nog batterijen wil zetten is voor de subsidie.
En ik persoonlijk wel een ROI in kan zien.
Instalateur had me ook aangeraden om 1 jaar te wachten om te kijken wat mijn noden zijn en welke grootte.
Dus mijn compromis was om 5maand in de zomer te monitoren wat het doet en hoe goed of slecht PV presteert en dan beslissing te nemen in de herfst.

Idee is om dan later +4jaar ofzo. Zonnenpanelen op mijn tuinhuis extra te plaatsen die op het zuiden zijn gericht. Geen bomen in de buurt en ook plat dak. Omvormer staat klaar en is het enkel kost panelen en instalatie & keuring.

Als de batterijen mijn huishoud voorziening kan afdekken op piekmomenten 's avonds.
Neemt 2-3kW dat hij kan opvangen van licht, tv etc..
Dan kan ik auto opladen met bvb 7kW constant en dat opnemen van het net.
Zo verlaag ik mijn piekverbruik en kosten met nieuw tarief.
Anders kan ik in worst case scenario zo maar even 14kW afnemen.

Heb het systeem waarbij er teveel zonnestroom wordt opgewekt, mijn warmtepomp zijn boiler gaat verwarmen etc...
Ga proberen om ook de laadpaal in dit systeem te integreren zodat als ik auto niet dringend nodig heb. Het op zonnige dagen oplaad.
Ik vrees dat ik nog altijd een overschot zal hebben. Alsook zal de EV niet altijd daar staan als ik overproductie heb.

Maar het zelfverbruik stijgt toch normaal met batterijen.
Iedere kW dat ik niet van het net neem is toch "winst"?
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

De redenering dat je uw injectie "wegschenkt" is echt dom.
Uw productiekost bedraagt tss de 2,5 en 5c€ per kWh. Ik krijg momenteel, 1 jaar vast, 19,xx c€ voor mijn injectie. Dat zijn toch woekerwinsten, of ben ik nu oliedom.
In de redenering dat je al uw productie zelf wil verbruiken mag je eigenlijk maar één paneel leggen.
Een bakker bakt toch ook geen broden om allemaal zelf op te eten.
Hoe meer je produceert, hoe meer stroom er beschikbaar is om zelf te verbruiken, ook in de winter.

Nogmaals de basis van uw verdienmodel is de injectievergoeding, al de rest komt daar dan bovenop.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Kun je eigenlijk een elektrische wagen als thuisbatterij gebruiken?
Ik was zo aan het zien naar een citroen Ami bijvoorbeeld? Kostprijs €7000 met 5.5kwh batterij.
Neemt niet veel plaats in en je kunt er nog uw boodschappen mee doen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

We gaan die Ami nu toch geen auto noemen... :roll:
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Eerder een thuisbatterij op wielen zoals ik het aan het bekijken was :P
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

cadsite schreef:We gaan die Ami nu toch geen auto noemen... :roll:
Maar allé nu, er bestaat zelfs een 'cargo' versie van :lol:
woutervh schreef:Eerder een thuisbatterij op wielen zoals ik het aan het bekijken was :P
Een rijdende UPS dus :P
Laatst gewijzigd door Avenger 2.0 op 02 feb 2022, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

PeterP schreef:De redenering dat je uw injectie "wegschenkt" is echt dom.
Mmm. Toen ik in 2021/01 met offertes bezig was, was de max injectievergoeding 4-5cent.
Dat is verwaarloosbaar.
Nogmaals de basis van uw verdienmodel is de injectievergoeding, al de rest komt daar dan bovenop.
Zo lang de injectievergoeding zo hoog blijft :)

@auto als batterij
Dat kan, als je auto V2G (vehicle to grid) of V2L (vehicle to load) ondersteunt.
De KIA EV6 is bv V2L.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Avenger 2.0 schreef:
cadsite schreef:We gaan die Ami nu toch geen auto noemen... :roll:
Maar allé nu, er bestaat zelfs een 'cargo' versie van :lol:
Ik rijd met een up!, 't is dus niet dat ik hoge eisen aan grootte stel, maar die Ami dat is echt wel een brug te ver.
45km/u, da's een mobilette met een dak.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

cadsite schreef:
Avenger 2.0 schreef:
cadsite schreef:We gaan die Ami nu toch geen auto noemen... :roll:
Maar allé nu, er bestaat zelfs een 'cargo' versie van :lol:
Ik rijd met een up!, 't is dus niet dat ik hoge eisen aan grootte stel, maar die Ami dat is echt wel een brug te ver.
45km/u, da's een mobilette met een dak.
Een aixam die je niet van 2 straten ver hoort komen hé.
Maar da's het punt niet, sommigen willen ook maar een mobilette met een dak. En als je het dan nog als thuisbatterij zou kunnen gebruiken :) (maar lijkt niet het geval te zijn)
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

heist_175 schreef:
PeterP schreef:De redenering dat je uw injectie "wegschenkt" is echt dom.
Mmm. Toen ik in 2021/01 met offertes bezig was, was de max injectievergoeding 4-5cent.
Dat is verwaarloosbaar.
Met mijn productiekost van 2,5cent vind ik dat toch niet echt verwaarloosbaar. Dat was trouwens toen de prijzen uitzonderlijk laag waren. Als ik de nieuwsberichten en opinies lees dan denk ik niet dat die prijzen vlug terug zullen komen.

De basis blijft zoveel mogelijk productie installeren (injectievergoeding betaald uw investering terug) en pas daarna nadenken over manieren om zoveel mogelijk zelf te verbruiken van uw productie.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Als ik batterij neem dan eentje van 6kWh of 8kWh.
Hier hybride omvormer van SMA plaatsen en batterij te zetten.
1omvormer voor batterij & PV instalatie kan sturen.
Kost is +- 10k omvormer + batterij.
10K is wel heel duur of zit in deze prijs ook je zonnepanelen?

Best eerst eens kijken naar de compatibiliteit tussen je batterijen en je omvormer.

Ik zie bij BYD maar 4 goedgekeurde SMA omvormers en er zijn beperkingen in het aantal batterijmodules en vermogens.
Als de batterijen mijn huishoud voorziening kan afdekken op piekmomenten 's avonds.
Neemt 2-3kW dat hij kan opvangen van licht, tv etc..
Dan kan ik auto opladen met bvb 7kW constant en dat opnemen van het net.
Zo verlaag ik mijn piekverbruik en kosten met nieuw tarief.
Anders kan ik in worst case scenario zo maar even 14kW afnemen.
Ik vrees dat je kW en kWh door elkaar haalt.

Stel dat je wagen een batterij heeft van 55 kWh en je laadt de volledig lege batterij op aan je 11 kW lader dan zul je, zonder verliezen mee te rekenen, 5 uur opladen aan 11kW en in het totaal 55 kWh energie in je auto gepompt hebben.

Als je hiervoor je batterij van 8 kWh gebruikt is deze na een dik half uur leeg en moet je de rest van het net halen. Met die 8 kWh van je batterij kun je, in het beste geval, zo'n 50 km ver rijden....
Taaner242
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 sep 2019, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 14 keer

pfuhu schreef:
Belgissschenaap schreef:Als je de batterijen hebt, zou je ze eigenlijk op kunnen laden met net stroom op rustige momenten. Om dan te injecteren op piek momenten. (goedkoop aankopen en duur verkopen)

Ik vind het hilarisch dat dat daadwerkelijk een optie kan zijn als je batterijen niet vol geraken. Fluvius zou dat zelfs moet stimuleren, het net helpen ontlasten. :p
In de praktijk gaat dat nooit gebeuren. Omdat je bij afname ook distributietarief en taksen betaalt en die krijg je niet terug als je op het net plaatst (hele discussie van de slimme meter ...)

En dat gaan ze ook nooit veranderen aangezien hun hele verdienmodel eraan vasthangt (nu nog voor veel mensen prosumententarief, in de toekomst slimme meter ...)
Engie vermeldt dit toch als een mogelijke reden om hun Dynamic tarief te nemen (je betaalt/ontvangt de uur-marktprijs):
https://www.engie.be/nl/dynamic-tarief/
Verder is Dynamic vooral interessant als je een groot energieverbruik hebt waarvan je ook het moment van verbruik kan plannen, zoals bijvoorbeeld het laden van een elektrische wagen of dankzij het gebruik van een batterij in combinatie met zonnepanelen (op voorwaarde dat de batterij vanop het net kan geladen worden en dat dit kan geprogrammeerd worden).
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

woutervh schreef:Kun je eigenlijk een elektrische wagen als thuisbatterij gebruiken?
Ik was zo aan het zien naar een citroen Ami bijvoorbeeld? Kostprijs €7000 met 5.5kwh batterij.
Neemt niet veel plaats in en je kunt er nog uw boodschappen mee doen...
Grappig ding. Vorige zomer al in mogen zitten in Frankrijk. Ze stonden toen bij sommige Darty's (broertje van Van den Borre).

Half on-topic:
Maar die zijn eerder als stadsauto bedoeld, en een laadkabel over de stoep... lastig.

Helemaal on-topic:
Mijn thuisbatterij is besteld en de installatie is over 2 weken.
Ik kreeg nog eens de vraag van de installateur: met of zonder Backup box.

Ik heb me al eerder uitgelaten hierover, en ik gaf aan het nut hier niet van in te zien, maar...

Wie kan me overtuigen het toch te doen? Wat zijn je argumenten?

Mijn tegenargumenten zijn:
- ik heb al een ups voor mijn server
- ik moet behoorlijk wat herbekabelen om de koelkast en vriezer hierop rechtstreeks aan te kunnen sluiten
- stroomuitval in onze straat: ik zou niet weten hoeveel jaar het al geleden is
- alle verlichting zit op mijn domotica-systeem, dus ik kan geen noodverlichting hierop hangen (bvb alle lichten van de traphal)
- ik heb een centrale overspanningsbeveiliging, hang ik mijn server aan de backup, dan is die niet meer beschermd
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

ygeffens schreef:Wie kan me overtuigen het toch te doen? Wat zijn je argumenten?
Mijn tegenargumenten zijn:
- stroomuitval in onze straat: ik zou niet weten hoeveel jaar het al geleden is
Wacht maar tot TinneVdS haar goesting krijgt :-)

PS: hier installatie Youpower begin april met back-up, dan blijft mijn domotica, alarm, toegangscontrole en dergelijke werken
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

seagull schreef:
ygeffens schreef:Wie kan me overtuigen het toch te doen? Wat zijn je argumenten?
Mijn tegenargumenten zijn:
- stroomuitval in onze straat: ik zou niet weten hoeveel jaar het al geleden is
Wacht maar tot TinneVdS haar goesting krijgt :-)
Wat bedoel je hier juist mee ?
seagull schreef: PS: hier installatie Youpower begin april met back-up, dan blijft mijn domotica, alarm, toegangscontrole en dergelijke werken
Gaat het om een Victron systeem ?
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”