Google Wifi achter Telenet modem

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
punk
Pro Member
Pro Member
Berichten: 258
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:40
Twitter: RikLeys
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 27 keer

Ik post het hier even, in de hoop dat anderen weten hoe het komt.
Ik gebruik al zo'n anderhalf jaar Google Wifi in mijn huis. Een beginpunt dat via kabel aangesloten is op de Telenet modem (waarbij de wifi is uitgeschakeld). En aan die Google wifi nog twee andere Google wifi punten verbonden, draadloos en dus als "versterkingspunten".
Ik weet niet waarom en het probleem is al enkele keren opgelost door de Google Wifi uit het stopcontact te halen en terug in te steken. Maar telkens na zo'n "reset", haal ik de snelheden die ik zou moeten halen (zijnde ongeveer 275/18) met het all-internet abonnement. En de dag erna valt hij steeds terug op 85/18. Geen idee waarom, maar wel concequent dat hij steeds terugvalt op die snelheid. Is het Telenet die dit pushen, of gaat het eerder aan de Google Wifi liggen? Al lijkt dat laatste mij sterk aangezien hij telkens opnieuw wel die volle snelheden kan halen in het begin.
Iemand die me wijzer kan maken?
TonySuperPony
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 jun 2020, 11:05
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Wifi is een zeer vol spectrum. Het kan zijn dat er interferentie is, er zijn mogelijkheden dat de verbinding tussen je nodes problemen heeft.

Heb je al eens getest door een kabel direct op je modem van telenet te zetten?
Telenet zal google wifi niet vertragen, als het trager werkt ligt het aan de google wifi of een externe factor die de draadloze verbinding minder kwalitatief maakt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G985F met Tapatalk
punk
Pro Member
Pro Member
Berichten: 258
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:40
Twitter: RikLeys
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 27 keer

Mijn desktop is heel de tijd rechtstreeks bedraad verbonden met de Telenet modem. En die geeft altijd de volle snelheid.
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 26 keer

Voor mij klinkt het alsof de WiFi punten oorspronkelijk verbinden via 5GHz maar nadien terugvallen op 2.4GHz omdat het 5GHz signaal misschien net niet/wel sterk genoeg is.

Dit zou je kunnen uitsluiten door de WiFi punten dichter bij elkaar te brengen en zien of het zich nog steeds voordoet. (Nog beter zou zijn als je ergens kan zien hoe de punten onderling verbinden voor en tijdens het probleem)
punk
Pro Member
Pro Member
Berichten: 258
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:40
Twitter: RikLeys
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 27 keer

De snelheden worden getest door de Google Wifi app zelf (op basis van wat die binnenkrijgt, niet wat hij uitstuurt). Niet door mij. Om te vermijden dat ik op die 2,4 zou testen. Voor de rest geeft hij ook aan dat de punten onderling goed verbonden zijn.
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 26 keer

Test je in de app de verbinding tussen je GSM en een access point of tussen de access points onderling?

Het is dat laatste waar ik over spreek.
https://support.google.com/googlenest/a ... e-wifi-app

Geeft deze test 'prima' aan?
punk
Pro Member
Pro Member
Berichten: 258
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:40
Twitter: RikLeys
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 27 keer

Geen van beide. De app test met het primaire punt de snelheid die binnen komt. Dat is dus geen test van de wifisnelheid, maar een test van wat binnen komt in het primaire punt.
Maar ook ter info. Elk punt krijgt steeds "prima" voor de meshtest.
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 26 keer

https://support.google.com/googlenest/a ... ic=7620336

Het is dus deze test waarbij je de snelheid ziet terugvallen?

Al eens een andere kabel (volledig koper) geprobeerd tussen je telenet modem en je eerste WiFi punt?
(Om uit te sluiten dat hij eerst op gigabit synct en erna terug valt op 100mbit omwille van een slechte kabel. Zou wel straf zijn..)
punk
Pro Member
Pro Member
Berichten: 258
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:40
Twitter: RikLeys
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 27 keer

Dat heb ik nog niet getest nee, wel al andere kabels (niet ander type). Het eerste Google Wifi punt staat nu in de woonkamer verbonden via ethernet die in 2019 in onze nieuwbouw gestoken is.
TonySuperPony
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 jun 2020, 11:05
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Test eens los van de google wifi je telenet snelheden met je pc. Via kabel op de modem. Dan weer je al of het je wifi is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G985F met Tapatalk
punk
Pro Member
Pro Member
Berichten: 258
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:40
Twitter: RikLeys
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 27 keer

Zei ik eerder al. Op mijn desktop die bedraad aangesloten is, rechtstreeks op de Telenet modem, haal ik wel steeds de juiste snelheden.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Je kan in je Google Wifi app zowel je internetconnectie, de meshverbindingen en de wifi-snelheden op alle clients testen.
TonySuperPony
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 jun 2020, 11:05
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

punk schreef:Zei ik eerder al. Op mijn desktop die bedraad aangesloten is, rechtstreeks op de Telenet modem, haal ik wel steeds de juiste snelheden.
Dan is het een google wifi probleem.

Verstuurd vanaf mijn SM-G985F met Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”