Investeren in startups

Plaats reactie
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Ik had graag belegd in Biotalys (http://www.biotalys.be) of Aphea (http://www.aphea.bio). Beide zijn "startups" (universiteitsspinoffs) die niet noteren op de beurs, dus aandelen kopen valt al af.

Dan bij beide eens gaan kijken naar hun 'investors' en dan zie ik daar bvb Gimv of Ackermans staan. Deze noteren wel op de beurs, maar hebben ook nog zoveel andere bedrijven in hun portefeuille (waarin ik minder geloof), dat aandelen van deze bedrijven kopen, me te weinig laat investeren in de bedrijven waarin ik echt wil investeren.

Onder de investors zie ik daar bvb ook het fonds? https://v-bio.ventures/ die zich uitsluitend toespitsen op life sciences alsook het aif (agry investment fund) , wat al meer de richting is waarin ik wil investeren. Maar ik heb geen idee of deze fondsen ook ergens noteren (of is dat enkel voor het grote kapitaal)?
Heeft iemand daar een idee van?

Er zijn waarschijnlijk wel algemene life sciences fondsen, maar die hebben dan weer Biotalys of Aphea niet in hun portefeuille...

Alvast bedankt voor de verheldering...
Taaner242
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 sep 2019, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 14 keer

Over welke bedragen spreek je hier?

Voor grotere kapitalen kan je als privé investeerder instappen in een volgende kapitaalsverhoging van de bedrijven. Je kan dan best zelf of jouw private banker contact laten opnemen met het bedrijf. Maar dat gaat dan natuurlijk niet over 1.000 of 10.000 euro.

Als kleine investeerder kan je moeilijk rechtstreeks instappen in het kapitaal (of het moet helemaal bij de oprichting van het bedrijf zijn en dan ben je mede-oprichter). Soms doet men aan crowdfunding. Als men daar kapitaal ophaalt richt men dikwijls een aparte vennootschap op waar je aandelen kunt van kopen, en die vennootschap wordt dan aandeelhouder van het eigenlijke bedrijf. Je kan wel niet zomaar je aandelen verkopen. Uitstappen is meestal maar voorzien bij verkoop van de start-up (aan een overnemer of via de beurs).

Een andere manier is dat men obligaties uitgeeft. Dan leen je geld en krijg je daarop intrest. Die is dikwijls 6 à 8 % maar je betaalt wel 30% roerende voorheffing. En meestal zijn dat achtergestelde obligaties, bij een faling sta je achteraan in de rij om iets te recupereren van je kapitaal...

Via een fonds kan inderdaad ook, maar dat zijn meestal private equity fondsen waarin je ook met een groter bedrag moet kunnen instappen. Maar je kan altijd eens contact opnemen hé.

Ten slotte nog dit: dergelijke investeringen zijn hoog-risico. Meestal staat je kapitaal voor lange tijd vast met een zeer onzekere uitkomst. Bij een positief verhaal kan je serieuse meerwaardes boeken, maar er is minstens evenveel kans dat je alles kwijt speelt. Ook al is de start-up veelbelovend, meestal duurt het vele jaren vooraleer ze winst maken. In tussentijd moet ze wel blijvend aan kapitaal geraken om voort te werken. Als dat niet meer lukt dan stopt het verhaal...
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

@Nob, als ze niet beursgenoteerd zijn kan je niet rechtstreeks 'beleggen' in een specifiek bedrijf. Je kan hoogstens mee investeren in een bepaald fonds of funding, maar dat is dan meestal niet gekoppeld aan aandelen en dus ook geen meerwaarde zekerheid.

Je kan altijd eens horen bij KBC Start-It ? :p
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Sasuke schreef: @Nob, als ze niet beursgenoteerd zijn kan je niet rechtstreeks 'beleggen' in een specifiek bedrijf. Je kan hoogstens mee investeren in een bepaald fonds of funding, maar dat is dan meestal niet gekoppeld aan aandelen en dus ook geen meerwaarde zekerheid.
Ja, dat weet ik, daarmee dat ik ook vroeg of ik 'via via' kon investeren in een fonds die investor is van zo'n bedrijf. Maar ik zie die fondsen ook niet direct noteren, daarmee vermoed ik dat het geen noterende fondsen zijn... tenzij dus iemand ze wel kan vinden.

Soit, it seems to be my lucky day:

https://www.tijd.be/ondernemen/farma-bi ... s/10275315
Taaner242 schreef:Over welke bedragen spreek je hier?

Voor grotere kapitalen kan je als privé investeerder instappen in een volgende kapitaalsverhoging van de bedrijven. Je kan dan best zelf of jouw private banker contact laten opnemen met het bedrijf. Maar dat gaat dan natuurlijk niet over 1.000 of 10.000 euro.
Geen private banking bedragen (ik heb dus ook geen private banker omdat ik geen private banking klant ben ;-) , eerder iets van een 10-20000€. Maar spijtig dat zo'n zaken dus bijna altijd enkel voor zo'n mensen zijn weggelegd.
Taaner242 schreef: Ten slotte nog dit: dergelijke investeringen zijn hoog-risico.
Dat weet ik, maar ik heb defensieve producten ook... een goeie spreiding enzoverder enzovoort.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Voila, ingetekend op de IPO van Biotalys. We zullen wel zien wat het geeft.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Als je de vele administratie ervan ziet zitten kan je ook investeren via winwinner.be
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

cadsite schreef:Als je de vele administratie ervan ziet zitten kan je ook investeren via winwinner.be
Valt mee, is gewoon een win winlening. Dankzij overheidsteun wel leuk voor zo 'kleine' investeringen. 40% waarborg op door de overheid...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar ik heb me laten vertellen door een deelnemer dat het een behoorlijke administratieve hindernis is om te investeren. Vandaar mijn opmerking.
Let wel, die 40% waarborg is enkel op de winwinlening en niet op de crowdlening.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Ik heb 20k via winwinner geinvesteerd in een start up in de sociale sector. Tot nu toe nog geen echte administratieve last meegemaakt, ging vrij simpel. Ben benieuwd. Het is dan ook een achtergestelde lening. Waarom geen aandelen? Stuk ideologie hoor zo winwinlening.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Als simpele burger zie ik dat ook wel zitten.
En hoe zit het dan met bijvoorbeeld de belastingen, dit moet je dan ook aangeven veronderstel ik ?
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Paul de beursgoeroe vermeldde Biotalys in zijn laatste nieuwsbrief.

Gezien het een startup is die zijn eerste echte inkomsten pas verwacht te genereren in 2026, verwacht hij op de korte termijn vrij weinig ("Het is goed mogelijk dat het aandeel na de plaatsing jarenlang doelloos ronddobbert").

Het betreft wel interessante technologie. Vooral het technologieplatform om allerlei biologische bestrijdingsmiddelen te ontwikkelen spreekt aan.

Tussen de regels door kan je lezen dat hierin beleggen interessant kan zijn met het oog op een mogelijke overname, hetgeen verschillende andere Gentse biotech bedrijven hen al hebben voorgedaan.

"hoger dan gemiddeld risico, koop hooguit een beperkt pakketje aan"

FWIW :-D
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Net daarom heb ik het gekocht, de technologie is interessant.
Als mijn aandelen minder waard worden, heb ik tenminste geïnvesteerd in een beter milieu en dat is mij ook wat waard.

Ik woon op het platteland en als wij gaan wandelen, dat is het hier de ene spuitkar na de andere, dat is echt niet meer normaal de hoeveelheden pesticiden/herbiciden die gebruikt worden. Hier moet dringend een alternatief voor komen.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”