Vaccinatie... wie eerst ?

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Dat is nog lang, 30 seconden. En in mijn reactie had je gelezen dat het in alle toonaarden ontkent wordt, maar Singapore sluit wel de bewuste vaccins uit. Het zal wel eerder uitzondering zijn, maar het gebeurt wel degelijk.

Ik heb een paar jaar geleden op de spoed een triple vaccin gekregen (difterie, kinkhoest en tetanus) omdat ik een ferme snee had in mijn knie. Ik heb een week zwaar ziek geweest waarvan drie dagen hoge koorts. "Dat komt al eens voor mijnheer." Ook al niet bij iedereen maar toch.

Voor alle duidelijkheid nog eens, ik ben geen antivaxer, verre van, maar ik word wel horendol van alle hoop die momenteel op vaccinatie gelegd wordt. Het is maar een deeltje van de puzzel maar ook een deel van het probleem naar perceptie toe. Een instabiel virus dat buiten de mens ook andere containers heeft zoals veel dieren, ook asymptomisch voorkomt, tja...

Als er dan toch voor vaccinatie gekozen wordt, zou men moeten werken met ringvaccinatie. Dat is de beste manier om prioriteiten te stellen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

petrol242 schreef: Ik heb een paar jaar geleden op de spoed een triple vaccin gekregen (difterie, kinkhoest en tetanus) omdat ik een ferme snee had in mijn knie. Ik heb een week zwaar ziek geweest waarvan drie dagen hoge koorts. "Dat komt al eens voor mijnheer." Ook al niet bij iedereen maar toch.
wat jij beschrijft zijn klassieke bijwerkingen.
Uw immuunsysteem meot beginnen werken. Bijwerkingen die bij 1 op de 100 zal plaatsvinden, iets hogere koorts is dan voor 1/1000 of iets in die strekking. perfect normaal, wel een weekje vervelend voor u, zal ik niet ontkennen.
wees blij dat ge de spuit gehad hebt, zoek die 3 ziektes anders eens op? dan is 3 dagen koorts echt niets
Als er dan toch voor vaccinatie gekozen wordt, zou men moeten werken met ringvaccinatie. Dat is de beste manier om prioriteiten te stellen.
geen idee wat ringvaccinatie is maar bij 300 lopende studies zal er wel minimaal 1 iemand hieraan gedacht hebben.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

petrol242 schreef: Als er dan toch voor vaccinatie gekozen wordt, zou men moeten werken met ringvaccinatie. Dat is de beste manier om prioriteiten te stellen.
't Is nu niet dat Covid een lokale uitbraak is :roll:
Tenzij je zou zeggen iedereen in een straal van 300km rond Brussel vaccineren.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Vandaar dat er eerst terug naar een werkbaar niveau moet gezakt worden om dan lokale haarden aan te pakken. Dat is genoeg aan bod gekomen in 'een' zusterforum over dit topic :wink:

Edit : De pokken zijn wereldwijd door ringvaccinatie bedwongen.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

petrol242 schreef:Vandaar dat er eerst terug naar een werkbaar niveau moet gezakt worden om dan lokale haarden aan te pakken. Dat is genoeg aan bod gekomen in 'een' zusterforum over dit topic :wink:

Edit : De pokken zijn wereldwijd door ringvaccinatie bedwongen.
Dat was pas in de laatste fase van de uitroeing. In oa. België was het pokkevaccin verplicht(afgeschaft in 1981).
Bovendien heeft men voor Pokken nooit dergelijke vrijheidsbeperkende maatregelen, deze kunnen nooit lang volgehouden zonder dat de psychologishe, maatschappelijke en economische kost groter wordt dan de medische.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Dat klopt. Maar ik ben dan ook niet iemand die gelooft in vaccinatie als oplossing voor SARS-CoV-2 en pas niet echt in dit topic. Maar er wordt hier gevraagd naar wie, wat en hoe en als het dan toch moet?

Pokken zijn uiteindelijk ook niet direct het beste voorbeeld om te vergelijken met de situatie waarin we nu zitten. De tijdspanne, tijdsgeest, type virus, type vaccin en stabiliteit in acht genomen dus.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

In de USA gebruikt men mobiele vaccinatieteams om in bepaalde buurten en bij events een snelle vaccinatie aan te bieden. Misschien moet men dat hier ook overwegen omdat men dan de mensen bereikt die sowieso de straat op gaan. Het zal hier ongetwijfeld ook stokken eens men tegen de grens van de twijfelaars botst.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Mobiele teams zijn er in BE ook al:
- voor daklozen ed
- voor mensen die "slecht te been" zijn

https://overheid.vlaanderen.be/nieuws/m ... etere-zorg
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

heist_175 schreef:Mobiele teams zijn er in BE ook al:
- voor daklozen ed
- voor mensen die "slecht te been" zijn

https://overheid.vlaanderen.be/nieuws/m ... etere-zorg
Ik weet niet of ze dat van plan zijn, maar in Duitsland geeft men systematisch Johnson&Johnson aan die groepen die moeilijk bereikbaar zijn.
Vermits daar maar één dosis van nodig zijn, zijn ze dan ook direct zeker dat die mensen 'volledig' ingeënt zijn.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ik denk dat het doel toch is de "levensverlenging" te maximaliseren zolang er schaarste is.
Wie daarom eerst aan de beurt komt... die vraag kan ik niet beantwoorden.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

boulder schreef: Ik weet niet of ze dat van plan zijn, maar in Duitsland geeft men systematisch Johnson&Johnson aan die groepen die moeilijk bereikbaar zijn.
Vermits daar maar één dosis van nodig zijn, zijn ze dan ook direct zeker dat die mensen 'volledig' ingeënt zijn.
Dat zou hier ook met J&J gebeuren.
Voor mensen die niet mobiel zijn, wordt bij ons al J&J gegeven.
Iets wat de vrouw ergens hoorde, bij ons zijn er ook nog geen honderd vaccins per week hiervoor voor de regio.
Dus iedereen zal het waarschijnlijk ook niet zijn, maar het is toch al een goede stap voor die groep.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik heb het hele topic niet gelezen, maar toch even mijn 2 cents...

Toen de vaccinatievolgorde bekend was viel het ons meteen op dat ze enkele kleine doch belangrijke groepen vergeten waren. Met name : de ambulanciers.

Toen mijn werkgever (ik werk als ambulancier voor een 112 dienst) contact opnam met FOD Volksgezondheid, wist men ons te vertellen dat "de ambulanciers gevaccineerd worden samen met de andere verpleegkundigen/artsen van het ziekenhuis waartoe zij behoorden. Klinkt logisch, maar dit is slechts 10 a 20% van het aantal ambulanciers in België. Het grote merendeel zit immers bij privé firma's of bij de brandweer. Dus toen we dit vermelden kregen we als antwoord "ah, kan dat ook". Tot zover mijn vertrouwen in de FOD waaronder ik val...

Qua volgorde : misschien moeten we eens geen volgorde aanhouden? Het valt mij op dat het ene vaccinatiedorp overvol loopt, en het andere amper volk over de vloer krijgt. Vooral in het zuiden van het land zie je dat het aantal mensen die zich laten vaccineren bijzonder laag zit.

Laat gewoon mensen langskomen wanneer ze er zich zelf klaar voor voelen? Je gaat naar een website, je logt in via bvb itsme, je kiest een vaccinatiecentrum, een datum en een uur en voila, je kan gaan.

Op die manier zal je alvast voorkomen dat mensen zich niet laten vaccineren omdat ze zelf (!) vinden dat het hun beurt nog niet is, en de jongeren (of ouderen) maar eerst moeten. Een (klein) beetje zoals in Amerika : je gaat de shopping mall binnen en je laat je meteen vaccineren.

Als je dan een bepaalde hoeveelheid apart gaat houden voor mensen die niet naar het centrum kunnen gaan (RVT, bedlegerige mensen, ...) dan kan je die laten vaccineren door mobiele artsen en/of verpleegkundigen.

Ik ben begin maart gevaccineerd met Astra-Zeneca (als 39 jarige), eind deze maand volgt de tweede prik.
Qua bijwerkingen : A-Z staat bekend om bij de eerste prik de meeste bijwerkingen te hebben. De anderen meer bij de tweede prik. Zelf heb ik me een 3-tal dagen moe gevoeld (vermoeid), een 3-tal dagen een pijnlijke plek op de arm waar men de naald gezet heeft, een 3-tal dagen lichte hoofdpijn (licht in de vorm van 3 dagen twijfelen of ik een pijnstiller zou nemen of niet) en een wat stijve arm.

Qua koorts had ik een lichte verhoging (normaal 36.5, toen 37.6).

TIP : als je je vaccin krijgt : start de dag met een paracetamol, en neem deze elke 6 uur.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
johann
Plus Member
Plus Member
Berichten: 196
Lid geworden op: 18 nov 2011, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 29 keer

Dat laatste blijkt toch niet meteen als een goede praktijk te worden gezien:
NZZ schreef: Darf ich Schmerzmittel gegen die Nebenwirkungen nehmen?

Zurzeit ist unklar, ob das den Immunschutz mindert; Untersuchungen hierzu laufen. In früheren Analysen mit anderen Vakzinen hat sich gezeigt, dass eine prophylaktische Einnahme vor sowie in den ersten sechs Stunden nach der Impfung die Antikörpertiter der Betroffenen im Vergleich zu Geimpften ohne jede Schmerzmitteleinnahme vermindert hatte. Daher empfiehlt die Weltgesundheitsorganisation, generell kurz vor oder nach einer Impfung keine schmerz- und fiebersenkenden Mittel einzunehmen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Interessant, dan ga ik dus niets slikken na het ontvangen van mijn vaccin.

Hopelijk is het ook effectief het J&J vaccin, en doen ze niet zoals in St-Truiden, en geven iets anders.
Ik las immers dat er een probleem is met de levering van J&J.
Laatst gewijzigd door TiTanium op 17 mei 2021, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Fullquote verwijderd
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ken geen letter Duits en op dit moment niet in staat om google translate te gebruiken. Enige wat ik weet is dat het ene medisch tijdschrift het gaat aanraden en het andere niet.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

krisken schreef:Ken geen letter Duits en op dit moment niet in staat om google translate te gebruiken. Enige wat ik weet is dat het ene medisch tijdschrift het gaat aanraden en het andere niet.
Wat bedoel je met "niet in staat"?
Het is toch maar een paar klikken?

Trouwens, Deepl.com is stukken beter in het vertalen.
https://www.deepl.com/translator
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Niet in staat als in "geen tijd op dit moment" en "op todo voor later" ;-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

krisken schreef:Vooral in het zuiden van het land zie je dat het aantal mensen die zich laten vaccineren bijzonder laag zit.
Dat klopt niet.
In Wallonië worden - procentueel naar bevolking - evenveel vaccins toegediend als in Vlaanderen. Let wel, het gaat over aantallen en dat is dus (rekening houdend met bevolking) gelijk.
Als je kijkt naar percentages, dan zie je idd dat er meer twijfel/weigering is per leeftijdscategorie in Wallonie tegenover Vlaanderen. Op dit moment is er dus (nog) geen probleem om het toegewezen aantal spuiten voor Wallonië ook toegediend te krijgen. In Wallonië zijn ze gewoon sneller naar lagere leeftijdscategoriën afgezakt, om toch die aantallen maar te kunnen zetten.

28/04
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210428_94202473
Afbeelding

03/05
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210503_97404259
Afbeelding
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

krisken schreef:TIP : als je je vaccin krijgt : start de dag met een paracetamol, en neem deze elke 6 uur.
Tip van "onze" (en een andere dokter + "onze" apotheker) NIET doen. Neem een tijde NA de vaccinatie een paracetamol (en herhaal indien nodig). Op voorhand innemen zou de werking van het vaccin beïnvloeden.

Volgens de "tool" had ik verleden week mijn brief moeten krijgen.. noppes, ook gisteren niets in de bus en aangezien de postbode slechts 2 keer per week komt....
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Myhealthviewer geeft hier ook een melding van geactiveerd.
Maar ik heb begrepen dat tussen die activatie en de brief 2 weken zit.
En dan nog eens 2 weken eer je mag gaan.

Bij een collega exact evenoud, is er nog niets geactiveerd.
Dus dat is per vaccinatiecentra?
Die woont wel in de Antwerpen en ik op de parking :-D
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

on4bam schreef: Tip van "onze" (en een andere dokter + "onze" apotheker) NIET doen. Neem een tijde NA de vaccinatie een paracetamol (en herhaal indien nodig). Op voorhand innemen zou de werking van het vaccin beïnvloeden
Klopt, de aanwijzing dat het op voorhand innemen van de pijnstiller de werking zou beinvloeden is wel theoretisch en (nog) niet bewezen.

Bron: https://www.gezondheidenwetenschap.be/g ... ijnstiller

Hier ook nog niets en gezien de leeftijd en gezien waar ze nu nog maar staan (rekening houdend dat hoe jonger je gaat hoe meer mensen je moet vaccineren) verwacht ik nog niet snel ene. Desondanks komt 11 juli snel, beste Wouter. Nee, ik ben het niet vergeten. En je zei "eerste prik" tegen dan, niet de uitnodigingsbrief tegen dan. Ga je weer de zoveelste L scoren?

Woonde ik in de VS, ik was al weken gevaccineerd. Maar ja, in onze klassen/statusmaatschappij is het eerst de rijken dan de politici dan hun vrienden en kennissen dan de Rode Duivels dan de atleten dan...
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

svermassen schreef: Dus dat is per vaccinatiecentra?
Die woont wel in de Antwerpen en ik op de parking :-D
Ja, want als er in het ene vaccinatiecentrum meer vaccinweigeraars zijn, dan komen de jongeren sneller aan bod(kijk naar Brussel en in mindere mate Wallonië waar er momenteel meer jongere mensen, maar minder oudere mensen gevaccineerd zijn.

Wel raar dat het een Antwerpenaar is, aangezien Antwerpen en Gent naar het schijnt de meeste vaccinweigeraars hebben in Vlaanderen.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

En toch blijken ze in bepaalde vaccinatiecentra's wat achter te lopen.
Veel zal het niet zijn hoor, hooguit misschien een weekje of 2.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

krisken schreef:TIP : als je je vaccin krijgt : start de dag met een paracetamol, en neem deze elke 6 uur.
Ik zou daar toch mee oppassen. (mijn mening)
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20210502_97909229
Pijnstillers zouden de immuunrespons die we met het vaccin willen opwekken, kunnen temperen, waardoor er minder antistoffen circuleren in je bloed en je dus mogelijk minder beschermd bent tegen Covid-19.
Er is op dit moment geen studie die dit aan toont of ontkracht.

Dus ter verduidelijking dit gaat over het preventief nemen, dus juist voor je je vaccin krijgt, niet erna.

EDIT: ik zie nu pas dat er al post geweest zijn.
Probleem met deze pandemie dat er nog veel onderzoek moet gebeuren voor zekerheden.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Voorafgaand pijnstillers nemen, dat is sowieso nutteloos
.

Daarnaast is een zekere lichamelijke reactie op een vaccin een goed teken.
Koorts, en vermoeidheid best niet onderdrukken, laat het lichaam zijn werk doen. Rust ipv pilletje.
Zo blijf je gezond.

Bij twijfel bel eerst naar je huisarts om advies.

Bij hoge koorts of extreme reacties wel steeds dokter raadplegen!!!

Disclaimer. Ik ben geen dokter. Op eigen risico.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

als medicatie een negatieve invloed heeft is er een probleem
hoeveel belgen nemen dagelijks medicatie allerhande?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

svermassen schreef:Myhealthviewer geeft hier ook een melding van geactiveerd.
Maar ik heb begrepen dat tussen die activatie en de brief 2 weken zit.
En dan nog eens 2 weken eer je mag gaan.
Ik heb op 5 mei m'n mail gehad (via my e-Box), dezelfde dag de eerst beschikbare datum ingeplanned (wij hebben de keuze hier)... en zonet geweest.

De brief kwam pas laat... dat was eind verleden week (dus als je daarop wacht dan kan je nogmaals 14 dagen wachten).

M'n vriendin heeft op dezelfde dag een mail gehad en kon niet kiezen en moet morgen gaan.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het is niet goed om medicatie te mengen want elk medicament heeft wel enig gevolg. Bij vermenging zullen die gevolgen op elkaar inwerken. Het is dus niet verstandig om zomaar wat te nemen uit "voorzorg".

Dit soort advies wijst op het overgebruik van medicatie die bij sommigen is ingebakken. Een probleem, een pil, klaar. Het is door dat gedrag dat er overgebruik en immuniteit ontstaat zoals bij antibiotica bvb.

Vaccins kunnen bijwerkingen geven en dat is persoonlijk. Deze bijwerkingen zijn al bij al beperkt en behoeven dus meestal geen medische behandeling.

Persoonlijk neem ik enkel medicamenten als het echt moet, uw natuurlijke afweer moet niet te lui gemaakt worden.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Ja, dus dan zie je weer die verschillende werkwijzen in ons apenland. :bang:
Bij ons is het tot nu toe ongeveer zo gegaan.
Wel zijn ze intussen meer en meer de wachtlijst aan het gebruiken, maar dan vooral voor leerkrachten en dergelijke.
Een ervan heeft dezelfde leeftijd en reeds een week of 2 geleden een eerste spuit gehad.
Maar goed, die komen ook met kinderen in contact, daar heb ik dan weer geen probleem mee.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Eventjes gecheckt, men bevestigt dat het wel degelijk het Johnson&Johnson vaccin zal zijn dat ik nu vrijdag toegediend zal krijgen, ook al lees je in de pers over leveringsproblemen.
Ben benieuwd wat ze ter plaatse gaan aanraden over die paracetamol.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Hou de paracetamol achter de hand voor het moment dat het echt nodig is.
Tip misschien : bij spierpijn en grieperigheid is een combinatie van paracetamol (minstens 1g) en ibuprofen (600 mg) werkend. Niet na mekaar, maar tegelijk innemen.
Uiteraard op eigen risico en niet naar Petrol wijzen mocht je dood vallen :)
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

fvhbrugge schreef:Voorafgaand pijnstillers nemen, dat is sowieso nutteloos
ik hoor van redelijk wat bronnen (kine, verpleging, andere personen) dat ze het ook aanraden/gehoord hebben,
om zo de effecten van het vaccin te temperen. (dus minder koorts/pijn/stijf/....)
hoe dat het dan zit met de immuunrespons.... sja, ik zou denken dat die hetzelfde blijft.
je introduceert nu eenmaal iets externs, en je lichaam zal dat moeten aanvallen.
gaat dat op een lager tempo door die pijnstiller, is dat nog altijd geen ramp, want "het is maar het vaccin" en nog niet het echte virus dat je aanvalt.
fvhbrugge schreef: Koorts, en vermoeidheid best niet onderdrukken, laat het lichaam zijn werk doen. Rust ipv pilletje.
Zo blijf je gezond.
daar heb ik nog het meest schrik van, ik heb al enorme last van (vooral) vermoeidheid (dokters vinden niets),
maar daar hoeft echt niet veel meer bij te komen.
de nawerkingen zijn misschien wel beperkt, maar als je net diegene bent die er halfdood van gaat...
(in de 2x dat ik in mijn leven het griepvaccin heb genomen, ben ik 2x meer als een week doodziek geweest, terwijl in de jaren dat ik het niet doe, ik rond jan/feb en okt/nov telkens een klein weekje wat verkouden ben)

damned if you do, damned if you don't, en dat is de enige mening dat ik over het hele corona gedoe nog heb
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Petrol dat lijkt me wel gevaarlijk alhoewel ik me herinner dat ik eens die combinatie heb gebruikt dit wel niet door vaccinatie.

@splitter heb ook heel snel last van vermoeidheid.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

paracetamol en ibuprofen best niet tegelijk, maar met minstens 3 uur tussen. Begin met A, drie uur later B en dan drie uur later weer A. Zo hebben ze het me steeds verteld als je de koorts niet naar beneden krijgt met 1 van de twee. En iets nemen voordat je een vaccin krijgt of verwacht symptomen te hebben kan dus ook geen kwaad. Wanneer je een operatie ondergaat, en men verwacht dat je ervan gaat afzien, dan krijg je de pijnstilling ook op voorhand. Waarom zou dit voor een vaccin waar zeker 10 procent wat grieperig kan van worden niet anders zijn.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Een matras met een dip waar je 's nachts (half) in rolt, kan je gemakkelijk vermoeid doen opstaan. Vroeger nog geregeld voorgehad dat ik na het opstaan eerst vijf minuten in de zetel moest zitten om "op m'n effen te komen".
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Ibuprofen is ook ontstekings remmend dacht ik. Weet niet of dat goed is om te nemen na vaccinatie.
Werkt dat niet tegen de imuun reactie ?
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Hier heeft de vrouw de 2de gisteren van AZ gehad.
En minder last dan bij de eerste.
Symptoom blijft sowieso wat hoofdpijn zoals bij de eerste, maar minder intens.
Nu neemt ze paracetamol op aanraden van de dokter in het vaccinatiecentrum.
Ibuprofen is niets van gezegd geweest.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Ik heb gisteren voormiddag m'n eerste AZ gehad en totaal geen last gehad tot de avond.

Gisterenavond begon een soort van warm innerlijk gevoel (ik had nochtans geen koorts) en vannacht heb ik weinig geslapen.

Op dit moment is het stilletjes aan het beteren (vanmorgen was ik nog aan het twijfelen om te gaan werken omdat het echt niet fijn voelde).

Ik heb totaal niets ingenomen, ik laat m'n lichaam gewoon z'n werk doen. Van pijn in de arm heb ik ook totaal geen last.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Wat antilichamen betreft icm paracetamol : omwille van mn job is mn bloed wel minimum 1x/week gecontroleerd. Heb even de resultaten besproken van de voorbije 5 maand en blijkbaar blijkt het aantal antistoffen redelijk op peil te zitten. Op dat vlak heeft wat ik schreef hier aldus geen negatieve werking gehad.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”