Vaccinatie... wie eerst ?

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Gewoon nieuwsgierig naar wat jullie zouden kiezen als volgorde om te vaccineren (geen andere discussies over het vaccin graag).
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

De witte sector ofte de helden van de zorg als eerste.
Computer(k)nul
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

Ok. Interessante topic..

Zorgpersoneel/ziekenhuispersoneel
Ouderen (60+)/medische indicatie groepen
Jongeren/kinderen
50+
40+
Etc..

Persoonlijk vind ik dat jongeren/kinderen iets te weinig aandacht krijgen. Voor hun mentale welzijn vind ik dat ze prioriteit krijgen op mensen met middelbare leeftijd. De rest is zoals de overheid het voorschrijft.

Ps : ik heb zelf geen kinderen maar kom door mijn vrijwilligerswerk in contact met jongeren..
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Nexus1980 schreef: Voor hun mentale welzijn vind ik dat ze prioriteit krijgen op mensen met middelbare leeftijd. De rest is zoals de overheid het voorschrijft.
..
het probleem is dat dit geen zin heeft. Je mag jongeren eerst inenten maar die willen fuiven, zuipen, op café en daarvoor heb ej volwassene nodig om de keet open te houden

bekijk de lezing vh uz gent hierover. dan pakt ge da spuitje en klaar
https://www.uzgent.be/nl/actueel/nieuws ... ktijk.aspx
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1403
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

Nexus1980 schreef:Ok. Interessante topic..

Zorgpersoneel/ziekenhuispersoneel
Ouderen (60+)/medische indicatie groepen
Jongeren/kinderen
50+
40+
Etc..
Eerst komen de WZC (bewoners en personeel)
+ Personeel ziekenhuizen
Daarna komt de sector voor personen met een handicap aan bod (bewoners + personeel). Het is nog onduidelijk wat men hier gaat doen met diegenen die naar een dagcentrum gaan en voor diegene die thuisbegeleiding krijgen.
Daarna ouderen en chronisch zieken (hoewel het nog niet duidelijk is hoe men deze laatste groep gaat bereiken. M.a.w. welke ziekten vallen onder chronisch ziek?)
....
Pas veel later komt de rest van de bevolking aan bod. Reken dan maar snel dat we dan tegen de maanden juli - augustus - september aanlopen.
Ook rekening houden met de typische Belgische chaos, misbruik en vriendjespolitiek die ervoor zorgt dat dit land al bijna 200 jaar een puinhoop is.

https://www.vaph.be/nieuws/informatie-o ... n-handicap
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

-- mensen die de grootste kans op sterven/zware gevolgen hebben
-- zorg & ouderhoudspersoneel voor die mensen
-- essentiële beroepen die veel met anderen in contact moeten komen, en/of veel nieuwe plaatsen bezoeken
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

In normale omstandigheden Kids first, dat is evident...
Voor corona: eerst zorgpersoneel, dan kids, dan werkende klasse, dan al de rest.
Jefm
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 dec 2020, 12:02
Bedankt: 2 keer

Voor men -18 jarige mag inenten is een bijkomende goedkeuring nodig.

Deze staat los van de huidige goedkeuring voor gebruik bij volwassen personen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

AFAIK doen enkel Moderna en Pfizer momenteel pediatrische trials, om het beschikbaar te maken vanaf 12 jaar. En ze zijn daar nog maar deze maand mee begonnen.

De vaccins die momenteel beschikbaar komen zijn niet getest op kinderen, minimum leeftijd waarop ze bij de volwassenen voldoende getest hebben is 16 jaar (wat niet meer in het pediatrische vakgebied valt), en dat zal niet dalen mits ze nieuwe trials doen. Het is mogelijk dat overheden de minimum leeftijd op 18 of 21 leggen.

Dus voorlopig heeft het geen zin om iets van prioriteit aan kinderen toe te kennen. Zij zullen bij de laatsten zijn om het vaccin te krijgen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De vraag om gedetineerden in te enten is ook al gesteld. Zij zitten sowieso in een niet al te benijdenswaardige positie én mogen niet/nauwelijks bezoel ontvangen uit schrik voor corona.

https://justitie.belgium.be/nl/informat ... sbevolking
Pakt dat het er ondertussen 15K ofzo zijn, lijkt het me weinig moeite om die er ergens "tussen" te nemen, zodat hun beperkte vrijheden (bezoek ontvangen) terug mogelijk zijn.

Verder zou ik idd studenten en secundair snel een prikje geven, zodat die hun onbezorgd leven kunnen hervatten. Ik denk dat corona voor hen bovengemiddelde impact heeft.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

We kunnen nog geen conclusies trekken over wat kan/mag na inenten.
Je zal niet meer zo ziek worden door het virus, maar men weet nog niet of je besmettelijk bent voor anderen.

Dus ik zou er (nu) nog niet van uitgaan dat ingeënten meer vrijheid hebben.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Muziekbos schreef:Eerst komen de WZC (bewoners en personeel)
Ik hoor rondom mij soms wel harde uitspraken zoals de (on)zin van WZC bewoners nog te vaccineren gezien hun levensverwachtingen. Ergens zit er wel een zekere waarheid in (je hoort oudjes daar soms smeken om bij Jezeke te zijn) maar ik vrees dat niemand die ethische beslissing gaat willen nemen (welke trouwens alles behalve zwart-wit is).

Ik denk wel dat de categorie 40-60 een belangrijke is om hoog op de lijst te staan... als je deze gaat vaccineren kunnen ze niet besmet morgen door hun kinderen, ze kunnen zelf ook hun ouders niet besmetten wat dus een dubbele winst is. Tevens is deze groep ook een groot deel van de actieve bevolking (en bevat ze ook leraars, zorgpersoneel, ...) zodat de economie kan verder draaien.
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 mar 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

1) personeel uit de zorg (in al zijn vormen), dan de potentiële patiënten die ziekenhuizen en vooral de ICU's dreigen te satureren bij een grote derde golf: bepaalde chronische aandoeningen, chemo, zwaar obees, 70+, ...
2) bewoners (zorg)instellingen
3) hulpverleners, actieve/interventie eenheden leger (tenzij 3e golf hard dreigt uit de hand te lopen, dan krijgt 3 voorrang op 2)
4) onderwijspersoneel, kinderopvangers in al zijn vormen
5) personeel met publieke blootstelling uit (semi-)openbare diensten/loketfuncties, vervoersmaatschappijen (van taxi tot luchtvaartmaatschappij), distributie, retail, verkoop
6) kritische bedrijfsactiviteiten (energie-, water-, telecom-voorziening, loodsen, verkeersleiding,...), Seveso bedrijven, ..
7) indien de golven blijven komen, contactberoepen (kappers, restaurants, etc. waarbij vaccinatie verplichting is voor heropening)
8 ) groot publiek in volgorde van risico klasse (leeftijd, chronische aandoening,..)
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

DarkV schreef: als je deze gaat vaccineren kunnen ze niet besmet morgen door hun kinderen, ze kunnen zelf ook hun ouders niet besmetten wat dus een dubbele winst is.
Dat is dus fout he.
Je wordt niet meer ziek, maar je draagt het virus wel, en of je anderen kan besmetten weet men nog niet.

Daarom starten met mensen die niet ziek mogen worden (zorg), daarna wie er het meeste last van heeft (WZC, ouderen). En daarna de rest.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

30-60 is ook net de groep die volwassen genoeg is om de maatregelen te snappen & te volgen (in tegenstelling tot 15-jarige die zijn/haar hormonen nog niet onder controle heeft)
en tegelijk is de 30-60-jarige in de fleur van zijn/haar leven met een behoorlijke weerstand.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

ddd schreef: Dat is dus fout he.
Je wordt niet meer ziek, maar je draagt het virus wel, en of je anderen kan besmetten weet men nog niet..
aangezien het virus zich niet in je cellen kan nestelen kan het zich niet voortplanten en sterft het af. da's alleszins de bedoeling vd 3 huidige vaccins
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Wat ik lees/hoor in de Nederlandstalige en Engelstalige pers is dat ze het (nog) niet weten. En ook moeilijk te testen is.
Daarom dat je niet ineens vanalles mag als je gevaccineerd bent. Tenzij je heel egoïstisch bent. :-)
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Min 45-jarigen komen zelden in het ziekenhuis en zorgen dus niet voor overbelasting van de zorg dus:
Zorgpersoneel en 65+ eerst
Dan mensen met risicofactoren(diabetes, overgewicht,...) en de 45+
Dan versoepelingen en en passant de min 45 jarigen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Stroper schreef:Min 45-jarigen komen zelden in het ziekenhuis en zorgen dus niet voor overbelasting van de zorg dus:
Zorgpersoneel en 65+ eerst
Dan mensen met risicofactoren(diabetes, overgewicht,...) en de 45+
Dan versoepelingen en en passant de min 45 jarigen.
de groep chronische aandoeningen onder 45 is men blijkbaar vergeten
Met sommige ziektes haal je 45 niet eens
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Ook hier krijg je een wetenschappelijke en maatschappelijke discussie. Om de pandemie te lijf te gaan zou je eerst de mensen moeten vaccineren die lockdownfeestjes geven en zich van de maatregelen niks aantrekken en kinderen als laatsten want die zouden volgens sommigen niet het grootste probleem vormen.

Maar als ik de ironie even achterwege laat en ook zou geloven dat vaccinatie ons uit de shit zou halen :roll: en met voorrang anti-pandemisch zou redeneren dan zou ik tegelijk beginnen met de jong volwassenen (studenten) en een deel van de zorg dat effectief een verhoogd contactrisico heeft met corona patiënten.
Vervolgens mensen die op een hoop leven zoals de zorginstellingen, maar ook de gevangenissen.
Daarna dat deel van de actieve bevolking dat geen telewerk kan doen en de kinderen.
En dan de rest van de actieve bevolking en dan 'de rest'.
Zuiver pandemisch zou ik mensen met een verhoogd risico op de gevolgen van Covid-19 gewoon mee uitsmeren over de bovenstaande volgorde.

Maatschappelijk gezien ligt dat wel iets anders en zal die volgorde andere elementen in zich dragen en dat heb ik hier al zien passeren.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

1207 schreef:
Stroper schreef: Dan mensen met risicofactoren(diabetes, overgewicht,...) en de 45+
de groep chronische aandoeningen onder 45 is men blijkbaar vergeten
Met sommige ziektes haal je 45 niet eens
Ik gebruikte die en 2 groepen aan te duiden niet 1 samengestelde groep.
Een 25-jarige met een risicofactor zit dus bij dezelfde groep als een 50 jarige zonder risico factoren in mijn voorstel.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

DIBO schreef:1) personeel uit de zorg (in al zijn vormen), dan de potentiële patiënten die ziekenhuizen en vooral de ICU's dreigen te satureren bij een grote derde golf: bepaalde chronische aandoeningen, chemo, zwaar obees, 70+, ...
2) bewoners (zorg)instellingen
3) hulpverleners, actieve/interventie eenheden leger (tenzij 3e golf hard dreigt uit de hand te lopen, dan krijgt 3 voorrang op 2)
4) onderwijspersoneel, kinderopvangers in al zijn vormen
5) personeel met publieke blootstelling uit (semi-)openbare diensten/loketfuncties, vervoersmaatschappijen (van taxi tot luchtvaartmaatschappij), distributie, retail, verkoop
6) kritische bedrijfsactiviteiten (energie-, water-, telecom-voorziening, loodsen, verkeersleiding,...), Seveso bedrijven, ..
7) indien de golven blijven komen, contactberoepen (kappers, restaurants, etc. waarbij vaccinatie verplichting is voor heropening)
8 ) groot publiek in volgorde van risico klasse (leeftijd, chronische aandoening,..)

Dat lijkt mij de correcte werkwijze maar 1+2 zou 1 groep moeten zijn aangezien WZC bewoners + personeel ondeelbaar zijn. Zeker met het vermoeden dat een gevaccineerde nog steeds als drager anderen zou kunnen besmetten. Gevaccineerd WZC personeel dat zich "business as usual" gedraagt vormt dan een groot risico voor de bewoners.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

heist_175 schreef:30-60 is ook net de groep die volwassen genoeg is om de maatregelen te snappen & te volgen (in tegenstelling tot 15-jarige die zijn/haar hormonen nog niet onder controle heeft)
en tegelijk is de 30-60-jarige in de fleur van zijn/haar leven met een behoorlijke weerstand.
Dit lijkt me een pleidooi om te kijken naar de 'mentale leeftijd' ipv de werkelijke leeftijd, een dertiger die zich gedraagt als een klein kind is even gevaarlijk...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Als het vaccin symptomen onderdrukt, is het misschien beter om het zorgpersoneel pas te vaccineren na symptomen? Zo merken ze misschien sneller dat ze gevaarlijk zijn voor hun patiënten.

EDIT:: hmmm, bij symptomen is het waarschijnlijk al te laat om het immuunsysteem nog te trainen, neem ik aan.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Zorgpersoneel eerst
Daarna essentiele sectoren
Daarna alle sectoren die nu gesloten zijn
Daarna al de rest

Heeft niets te zien met leeftijd.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Hoe kwetsbaarder hoe hoger op de priority lijst is nochtans logischer. Je zorgt dan dat deze groep niet of veel minder ziek wordt zodat de zorg ontlast wordt (ook financieel > sociale zekerheid)
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

@on4bam : puur naar indijken van de pandemie heeft het weinig meerwaarde. Daarvoor moet je de mensen die het meest het virus verspreiden eerst vaccineren en dat zijn niet altijd de risicovolle groepen. Sociaal gezien is dat natuurlijk wat anders en ook in de druk naar de zorg toe.
Want dan komen we terug in het debat terecht over of de pandemie in te dijken, of de zorg te ontlasten. Tot nu toe is er altijd op het tweede ingezet wat een vicieuze cirkel heeft doen ontstaan.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

petrol242 schreef: Tot nu toe is er altijd op het tweede ingezet wat een vicieuze cirkel heeft doen ontstaan.
dat ligt niet aan het feit dat je voor zorg kiest.

eerder aan:"volg de regels" ,en dan moogt ge gaan shoppen, naar het smoutebollekraam en op reis met de vlieger
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

@1207 : Er is van in het begin duidelijk gezegd dat de capaciteit van onze ziekenhuizen prioritair was. Weet je nog? De curve platten? Als je echt een pandemie wil aanpakken doe je dat niet door de curve af te vlakken maar die tot nul te herleiden en dan komen we in het argumentenveld dat jij aanhaalt.
En ondertussen blijven we de pandemie voeden door de bewuste consensus en telkens terug die druk terug op de zorg leggen en rond en rond en rond en rond...

Maar ik denk dat we topic aan het vervuilen zijn.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

petrol242 schreef:De curve platten?
dat had met oa de IC te maken.
trouwens neit gelukt, enkel dankij een pr-actie vd overheid en met medewerking van oa de vrt kon men een bed op operatiekwartier als ic-bed verkopen.
Als je echt een pandemie wil aanpakken doe je dat niet door de curve af te vlakken maar die tot nul te herleiden
tot nu herleiden kan niet, dat wisten ze op 13/3 al.

je kunt weigeren te vaccineren omdat je gehersenspoeld religies bent, bv de hollandse bible belt
je kunt weigeren je te laten vaccineren omdat je je door YouTube en co hebt laten vangen en verklaren bent gelopen in de 1001 complotfilmpjes

maar angst is en blijft een bijzonder slechte raadgever. Nu zou je zelfs kunnen beweren dat corona maar een griepje is en hoeveel sterven er jaarlijks door de griepspuit?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Inderdaad, de intensieve. En zijn de uitbraken aangepakt? Noppes, nada, niks. Dat is het en voor de rest? Van in het begin was het al de bedoeling om een samenleven met SARS voor te bereiden omdat men toen al wist dat dat het enige is dat in de buurt komt met onze manier van maatschappij inrichting. En dan komt dat blind geloof in een vaccin...

Ik wil mij gerust laten vaccineren daar niet van.
Het is wat het is maar ik denk dat topics als dit binnen x aantal maanden overbodig zullen blijken.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Wat ik al niet snap is dat ze als eerste gaan vaccineren in een WZC dat reeds getroffen werd door Corona. Die mensen hebben toch nog een afweer waardoor ze sowieso minder vatbaar zijn?

Ik zou sowieso beginnen met zorgpersoneel, gevolgd door mensen die veel contact hebben met anderen: kappers, leraars, winkelmedewerks,...
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

1207 schreef: Nu zou je zelfs kunnen beweren dat corona maar een griepje is en hoeveel sterven er jaarlijks door de griepspuit?
Hoeveel sterven er jaarlijks ondanks de griepspuit is een betere vraag...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

iceke schreef:
1207 schreef: Nu zou je zelfs kunnen beweren dat corona maar een griepje is en hoeveel sterven er jaarlijks door de griepspuit?
Hoeveel sterven er jaarlijks ondanks de griepspuit is een betere vraag...
nog nooit gehoord om eerlijk te zijn

de meest voorkomende ernstige bijwerking van een vaccin is gewoon uw immuunsysteem dat aanslaat en begint te werken. Maw doet het vaccin wat het meot doen en gij voelt u een dag of 2 wa ambetant
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

iceke schreef:
1207 schreef:Hoeveel sterven er jaarlijks ondanks de griepspuit is een betere vraag...
nog nooit gehoord om eerlijk te zijn
Of er mensen aan sterven is me niet bekend maar er zijn wel mensen die er ernstige reacties op vertonen... daarom moet je ook steeds een kwartiertje wachten.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Er sterven mensen aan het griepvaccin. Maar dat is dan eerder door slechte bewaring, slechte batch en/of toediening. Eind oktober zijn er nog 48 mensen gestorven in Zuid-Korea. In alle toonaarden ontkent men natuurlijk het verband, maar Singapore heeft toch al zijn vaccinaties opgeschort.
Het betreft dezelfde vaccins als die in Europa worden toegepast.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

petrol242 schreef:Er sterven mensen aan het griepvaccin. Maar dat is dan eerder door slechte bewaring, slechte batch en/of toediening. Eind oktober zijn er nog 48 mensen gestorven in Zuid-Korea. In alle toonaarden ontkent men natuurlijk het verband, maar Singapore heeft toch al zijn vaccinaties opgeschort.
Het betreft dezelfde vaccins als die in Europa worden toegepast.
50 die dood vallen door een griepvaccin en dat zou onze media niet halen? Komt nu, bij de start vn deze uitrol, goed getimed aan het licht? In een modern land gelijk zuid korea?

Dark v
Dit vaccin is zwaarder als een griepsspuit en zal dus een hevigere reactie vh immuunsysteem oproepen,
Perfect normaal.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Jongens toch, was mijn vraag nu zo onduidelijk ?
Je moet je niet afvragen hoeveel mensen er sterven door bijwerkingen van de griepspuit, je moet je afvragen hoeveel mensen er nog jaarlijks sterven aan de griep ondanks alle inentingen...
Uiteindelijk kan je die vaccins in 2 grote groepen onderverdelen
1: De verplichte die je op jonge leeftijd krijgt.
2: De griepspuit die we jaarlijks krijgen

Van die eerste mag je vrij zeker zijn dat ze werkt, van groep 2 is het elk jaar afwachten(en helpt ze vooral voor diegene die ze niet echt nodig hebben)
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

De efficiëntie van een influenza vaccin ligt rond de 40%. Dat varieert ook van jaar tot jaar. Dat komt omdat het alle jaren wat giswerk is om te bepalen welke virusstammen gaan doorbreken. Dat weet je dus niet en er komen alle jaren een pak mutaties bij die niet worden opgevangen. Tegelijk brengen verschillende ontwikkelaars dan ook nog eens verschillende vaccins uit waarvan het ene al wat beter beschermt dan het andere. Of drievoudig of viervoudig...Het is een beetje loterij. En dan heb je ook nog eens het noordelijk en zuidelijk halfrond dat op verschillende momenten een winter doormaken...

Door de lage efficiëntie sterven er jaarlijks wereldwijd nog altijd gevaccineerde mensen aan de griep.

Maar we moeten in deze wel oppassen met een vergelijking met SARS. De bedoeling van het griepvaccin is niet om een epidemie te voorkomen maar is een loutere maatregel om risicogroepen te 'beschermen' en het aantal doden te beperken. Van de SARS vaccinatie verwacht men veel meer maar daar vrees ik voor.

@1207 : Je zegt het zelf.
50 die dood vallen door een griepvaccin en dat zou onze media niet halen?

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/1 ... uth-korea/
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

petrol242 schreef: @1207 : Je zegt het zelf.
50 die dood vallen door een griepvaccin en dat zou onze media niet halen?

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/1 ... uth-korea/
30 seconden google
https://www.reuters.com/article/us-heal ... KKBN2790G8
The health authorities said they found no direct link between the deaths and the shots.
het zal wel een complot zijn
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”