DAB+ wordt verplicht op nieuwe auto's

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Plaats reactie
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Bron: https://www.autogids.be/autonieuws/indu ... autos.html
Daarom eist de Europese Unie via richtlijn 2018/1972 van 11 december 2018 dat elke nieuw verkochte of geleaste auto vanaf 20 december 2020 door de constructeur uitgerust moet zijn met een DAB+-compatibele ontvanger.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Gebruikersavatar
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 77 keer
Contacteer:

Moeten er echt verplicht aan autoradio in elke wagen worden gebouwd ? of mag de autoradio ook in zijn geheel worden weggelaten ? (het artikel geeft aan verplicht maar vaak zijn artikels niet helemaal correct geschreven.)
verder in ht artikel lijkt dan weer dat dit enkel verpicht is voor apparatuur die radio kan ontvangen maar het is onduidelijk geschreven.

In de UK is het namelijk zo dat elk toestel met radio functionaliteit verplicht ook DAB moet kunnen ontvangen.

wat de fabrikanten daar dan doen bij apparaten die radio kunnen ontvangen. De radio functionaliteit softwarematig in zijn geheel uitschakelen zoals bij de Sony Walkman NW-A55

In dat geval zie ik het hier ook wel gebeuren dat wagens gewoon zonder autoradio functionaliteit worden verkocht.
Greetz cyberbug

Afbeelding
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Dan hoop ik dat ik een pechvogel ben met mijn dab+ ontvanger in mijn auto en dat dat elders wel deftig werkt.
Bij mij is dat een catastrofe. 10+ seconden wachten om van zender te wisselen is meer regel dan uitzondering. :oops:
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Het ging tijd worden.

Al vele jaren had minimaal verplicht moeten zijn geweest dat alle radio's zonder DAB/DAB+ verplicht een waarschuwingslabel zouden moeten dragen. Iets in de geest zoals 'Toestel is niet geschikt voor digitale radio en zal nog beperkt bruikbaar zijn.'

Dat zal stimuleren aan alle partijen om voor een toestel met ook DAB(+) te kiezen. Had men al lang gedaan moeten hebben vanuit consumentenbescherming en milieustandpunt. Toestellen die hardwarematig DAB+ ondersteunen maar niet softwarematig is helemaal verwerpelijk. Er bestaan ook toestellen trouwens die wel DAB ondersteunen maar niet DAB+ ook al bestaan er varianten van datzelfde toestel dat wel DAB+ heeft.

Ik heb eens per ongeluk een DAB radio gekocht. Op de doos stond 'DAB+FM'. + ipv en .
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Beetje gek om zoiets te gaan verplichten. Ik lig er niet wakker van. Bij mij in de auto luister ik uitsluitend naar opnames van internet radiostations.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Dat is helemaal niet gek, maar moest al 5 jaar geleden verplicht geweest zijn. Spectrum is heel schaars, dus is het belangrijk om dit zo optimaal mogelijk te gebruiken. Het is zelfs schandalig dat sommige automerken enkele honderden euro durven vragen voor een DAB+-optie.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

lithion schreef:Het is zelfs schandalig dat sommige automerken enkele honderden euro durven vragen voor een DAB+-optie.
En wat denk je dat er gaat gebeuren als het verplicht wordt? Je was hopelijk toch niet in de veronderstelling dat autoconstructeurs hun auto's aan dezelfde prijs gingen blijven verkopen? Conclusie: dankzij deze ingreep van Europa worden auto's nog maar eens duurder.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Dat geloof ik niet hoor. Heb in 2013 de variant van een Panasonic micro-hifi gekocht te koop in UK i.p.v. in ons land omdat die DAB(+) had. De variant voor zonder markt was identiek maar met enkel FM. - Die was niet duurder, of toch niet veel en dat kwam door verzendingskosten.

Ja, ik weet wel dat dit individuele geval niet een geweldig referentiepunt is. Maar ondertussen zijn we wel zeven jaar verder.

Het zou mij niet eens verbazen als veel auto's zonder DAB/DAB+ dat wel zouden kunnen hebben met een software-update of triviale aanpassing bij installatie om die functie te activeren. (*) Het is gewoon een upgrade-optie die wegvalt. Als daarmee de auto duurder gaat worden is dat een keuze van de fabrikant, niet omdat het nodig is.

(*) Doet mij denken aan de koplampen van mijn scooter. Er waren er twee maar er lichte er steeds maar eentje op. Heb de lampenbehuizing er af genomen en stelde vast dat alles aanwezig was, inclusief de lamp, voor beide te kunnen branden. Enkel had Peugeot besloten om geen stroomtoevoer te voorzien naar die lamp. Met letterlijk een paperclip kon ik eenvoudig een brug maken en werkte nu wel beide lampen.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

cyberbug schreef:Moeten er echt verplicht aan autoradio in elke wagen worden gebouwd ? of mag de autoradio ook in zijn geheel worden weggelaten ?
De autoradio inbouwen is niet verplicht. Maar als er een wordt ingebouwd, dient deze minstens de mogelijkheid te hebben DAB(+) te kunnen ontvangen, volgens de richtlijn. In Bijlage XI van die richtlijn staat namelijk:

3. Interoperabiliteit voor autoradio-ontvangers
Een autoradio-ontvanger die wordt ingebouwd in een nieuw voertuig van categorie M dat in de Unie op de markt wordt aangeboden voor verkoop of verhuur, bevat vanaf 21 december 2020 een ontvanger die ten minste radiodiensten kan ontvangen en reproduceren die via digitale terrestrische radio-uitzendingen worden uitgezonden.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

flupke19 schreef:De autoradio inbouwen is niet verplicht.
Kan je eigenlijk nog een auto kopen zonder autoradio ?

Tegenwoordig zijn dit volledig geintegreerde oplossingen... de tijd van een DIN sleuf is al heel lang voorbij.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Wat zeer jammer is, want je eigen radio kunnen steken is toch aangenaam.
Zeker nu dat soort customization niet alleen radio maar ook oplossingen voor gps etc had kunnen integreren.
Hoe langer hoe meer standaard crap dat niet vervangbaar is, mss moet de EU zich ook ns moeien met the right to customize, naast the right to repair.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”