3D-printing / maker topic

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

didi79 schreef:En voor wie nog een instapper aan een erg lage prijs zoekt: https://nl.pepper.com/aanbiedingen/crea ... and-202646
Amai, da's minder dan de helft dan wat ik voor de v2 betaald heb. Toch nog een beetje twijfelgeval of ik de juiste keuze gemaakt heb, zeker omdat ik ook een beetje vrees dat met al het gedoe dat er precies bij komt om te 3D printen, die printer na een maand al stof zal staan vangen (want is dus vooral zoon die het wil, zelf interesseert me dat maar half). Anderzijds kosten die upgrades voor een v1 om die op niveau v2 te krijgen ook allemaal geld en/of tijd. We zien wel, 't is niet dat ik er wakker van ga liggen :).
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Bij die je besteld hebt zitten wel ook al meteen een paar (kleine) upgrades.

Je gaat er waarschijnlijk niet iedere week iets mee printen nee, hier is het meestal 1x/maand ofzo. Vaak teken ik dingen ook zelf uit om hier in en om het huis iets te maken:
- cable management voor onder de bureau
- bevestiging van lader laptop onder de bureau
- Constructie met magneet voor de plint onder het afwasmachine...

Op thingiverse is veel te vinden om te printen, maar het echt leuke is dingen zelf tekenen (en dat is niet eens zo moeilijk).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

devastator schreef: - cable management voor onder de bureau
- bevestiging van lader laptop onder de bureau
- Constructie met magneet voor de plint onder het afwasmachine...
Da's inderdaad ook waarom ik er zelf ook wel eens wil mee bezig zijn. In het verleden wel al eens voorgehad dat ik dacht: had ik nu maar een 3D printer, om iets in een heel specifieke vorm te maken. Maar er is toch wel een leercurve, alleen al naar reviews en dergelijke kijken, toont mij al dat er toch wel wat kennis nodig is, want is nog vaak dat ik niet weet waarover ze het juist hebben, en dat is dan natuurlijk ook in eerste instantie qua jargon (bvb slicing, extruder, materialen, etc...). Moet gewoon nog eens op zoek gaan naar goede beginners-info.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Op een gegeven moment ook effectief starten, kunt veel tutorials zien maar fouten ga je toch maken en moeten oplossen :idea:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

censuur
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 op 29 okt 2021, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ben deze namiddag met de montage begonnen, maar serieus aan het sukkelen.
Er lijken 2 zaken niet goed gefabriceerd te zijn.
1. De wieltjes aan de extruder unit. Ik kreeg die unit gewoon totaal niet over de vertikale balk. Natuurlijk pas ontdekt nadat ik ook al de hele horizontale balk ineen gestoken had. Alles los gedaan, en was duidelijk dat een van de 2 wieltjes die je normaal niet moet afstellen gewoon teveel naar binnen stond, zelfs als je het 3de wiel helemaal 'los' zette. Heb dan zelf dat ene wiel wat moeten losdraaien en dan lukte het wel/beter. EDIT: blijkbaar ook een gekend probleem : .
2. De Z-stappenmotor was gewoon niet deftig te monteren. Zie je ook hier : . Dat plastic stukje waar je schroeven in gaan is duidelijk slecht gefabriceerd en is trapeziumvormig ipv perfect balk-vorm. Gevolg is dat van zodra je de schroeven aanspant, het motorblok scheef trekt zoals ook op dat YT filmpje te zien. Heb het moeten oplossen met 2 rondellen tussen dat zwart stukje en de vertikale balk.

Nu vraag vooraleer we verder gaan : eens gemonteerd, hoe makkelijk of moeilijk moet je de horizontale balk kunnen bewegen ? Ik moet serieus wat kracht zetten om die naar beneden te duwen, en om die terug naar omhoog te krijgen, moet ik zelfs aan de vertikale schroefstang draaien. Ik vrees dan ook dat er gewoon nog altijd teveel weerstand zit in de Z-richting en dat die stappenmotor mogelijk niet sterk genoeg gaat zijn om die horizontale balk naar omhoog te bewegen.
Laatst gewijzigd door Tomby op 02 jul 2021, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

censuur
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 op 29 okt 2021, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ok, build is dan toch gelukt, want na een valse start is hij nu toch het bijgeleverde katje aan het printen. Bij de eerste poging bleek de PLA niet goed aan de base plate te hechten waardoor het lint direct loskwam met alle willekeurige effecten tot gevolg dus rap stopgezet.

De bed leveling was wel een PITA. Van 3dprinthings zaten er wel 4 ‘dempers’ bij. Is het de bedoeling de veren door die rubbers te vervangen ? Er zat niets qua extra info bij.

EDIT: Had wel beter eerst opgezocht hoe lang dat katje ging duren :p Is nu (2am) wel bijna klaar en zie nu wel dat er onderaan toch een stuk niet goed gegaan is, met name aan de rechterkant waar er normaal een support is. Daar is het een rommeltje. Morgen eens een foto nemen.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Zorg dat je je plate level'd als de plate en nozzle op bedrijfstemperatuur zijn.

Welke temperaturen gebruik je? Staat de printer ergens in de tocht?

De z as beweeg je door aan het motortje te draaien, niet door te duwen op de heke z as. Zorg ook dat je de steppermotors disabled!

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Bizar, het katje blijkt toch zeer goed gelukt. Was naar de bakker en toen ik terugkwam had zoontje zelf al de print van het bed gehaald en wat opgekuist. Al wat mislukt leek gisteren moet dus ondersteunend materiaal geweest zijn. Ik moet nog eens mijn foto's vergelijken met het eindresultaat, maar gisteren leek het alleszins alsof er wat structuren mislukt waren. Zag er alleszins ook niet echt uit zoals ik op sommige YouTube videos gezien had, dus zal toch nog eens moeten kijken waarom juist.
devastator schreef:Zorg dat je je plate level'd als de plate en nozzle op bedrijfstemperatuur zijn. Welke temperaturen gebruik je?
Heb eigenlijk enkel geleveld met de base plate op 60C, zoals ik op videos zag. Daar gaan ze pas na het levelen de nozzle op 200C brengen.
devastator schreef: Staat de printer ergens in de tocht?
Dat is inderdaad iets wat ik me afvroeg. Want de printer staat onder een venster dat open kan (met vliegenraam), en liet ik initieel ook volledig open om de kamer ook wat te verluchten, maar ik voelde dan af en toe een briesje, en dacht ook dat dat een negatieve rol kon spelen. Volgende keer dus maar beter niet verluchten tijdens het printen.
devastator schreef:Zorg ook dat je de steppermotors disabled!
Yep, da's ook wat ik doe. Eerst autohome, zodat Z op 0 staat. Vervolgens Disable Steppers, zodat X en Y vrij kunnen bewegen. Maar dat levelen was dus echt miserie en frustratie, wellicht door de default veren. Vandaag eens checken wat ik met die dempers moet, maar lijkt me dat die gewoon de veren vervangen. Nu begrijp ik al waarom die BLTouch zo vaak aangeraden wordt.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

De dempers vervangen de veren.

Ik verlucht de kamer tijdens het printen (raam op kiep, deur gesloten). Bij een openstaand raam printen kan warping veroorzaken. Je kan ook hechtspray/stick op het bed doen om de adhesie te verbeteren.

Ik heb bltouch, maar levellen doe ik met beide op print temperatuur. De nozzle zet nl ook uit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

censuur
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 op 29 okt 2021, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Die kat was duidelijk een lucky shot. Vandaag lukt geen enkele print door adhesion problemen. Het lijntje aan de zijkant plakt vrij goed, maar als hij dan in het midden begint met iets cirkelvormig, komt het halfweg al los en is het om zeep. Dit was met een model dat mijn zoontje gemaakt heeft, maar ook met de built-in hond heb ik krek hetzelfde voor. Mijn leveling lijkt nochtans goed, en heb ook de glazen basisplaat al eens gekuist. Niets helpt...
Ik ga nu eens proberen met de PLA die we bijgekocht hebben.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

censuur
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 op 29 okt 2021, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

vergeet de brim niet als je niet veel contactoppervlak hebt
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik begin mij af te vragen of het door die dempers komt. Nochtans lijkt leveling toch wel consistenter daarmee. Met die standaard veren had ik vaak dat een klein beetje eraan draaien precies ineens een grote wijziging veroorzaakte, en tegen dat ik rond was, was de eerste al weer helemaal verkeerd.

Heb ook al wat zitten spelen met Tune settings als je begint te printen, o.a. Z corrigeren naar lichtjes negatief, snelheid verlagen,... maar allemaal zonder effect. *zucht*
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Misschien staat je nozzle iets te ver van de plate. Of je printsnelheid is mss te hoog.

Wat zijn je print temps?

Je hebt ook speciale level prints op thingiverse om te kijken of je levelling ok is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Tomby schreef:Met die standaard veren had ik vaak dat een klein beetje eraan draaien precies ineens een grote wijziging veroorzaakte, en tegen dat ik rond was, was de eerste al weer helemaal verkeerd.
Zou geen verschil mogen zijn tussen veren en dempers. De afstand die je aflegt bij elke draai wordt bepaald door de schroefdraad. Dus in veronderstelling dat je dezelfde vijzen gebruikt, is dat hetzelfde.

Zorg er wel voor dat er voldoende spanning op de veren zit. De veren moeten het hot bed van de carriage omhoogduwen.

En als daardoor de afstand niet meer klopt met je nozzle, dan moet je je Z-stop (schakelaar) maar verlagen.

Blijven volhouden ! Al doende leer je ;-)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Vanavond nieuwe poging en direct succes (Creality hondje), in vergelijking met de 10 failures deze middag. Een van de videos die ik zag stelde eigenlijk voor van de leveling (met blaadje papier) te doen halfweg tussen hoek en centrum, ipv ter hoogte van de afstelwielen zoals je overal leest. Idee is immers ook vrij logisch: alle prints gebeuren vanuit het midden, dus het is nog belangrijker dat het middenste gedeelte van je bed goed geleveld is dan dat de hoeken dat zijn.
En jawel, weet niet of het daardoor komt, of dat er toch nog iets anders speelde, maar ik zag de eerste lijntjes al direct goed ter plekke blijven. En een tiental minuten later ligt er nu al een mooie cirkelvormig plaat met een begin van de interne mesh te kleven op de plate.

Het blijft toch wel een beetje een gedoe dat levelen, dus denk toch dat het niet lang zal duren eer er hier een BLTouch zal komen.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Niet alle prints beginnen vanuit het midden, eerder integendeel denk ik (zeker wanneer je meerdere dingen in 1x print)

Met je slicer kan je instellen waar op de plate de print komt.

Bltouch is niet de holy grail. Hier heeft mn ender 3v2 al 1 naald van die bltouch kapot gedragged bij het homen. Ook faalt het levelproces soms waardoor ik heel de printer moet herstarten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Alhoewel ik het sommigen op YT zag vermelden, is een 2de print doen zonder opnieuw te levelen duidelijk geen goed idee. Heb het glazen bed duidelijk bekrast op die manier. Blijkbaar moet het bed tijdens eerste print toch wat omhoog gekomen zijn, want bij de 2de print geen filament te zien maar wel geknars van jewelste. Kan ik al gaan shoppen voor replacement bed :p
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Heb je je glas ervan gehaald tussendoor ? Bijv. om de print te verwijderen ?

Indien ja: sowieso altijd relevelen.
If not: dan is er toch serieus iets mis met je springs. Want één print gaat je bed geen millimeters verhogen.

Voldoende spanning op de springs, zodat de afstelwielen niet vanzelf gaan draaien ?
Zit je carriage vast genoeg ? Moet uiteraard kunnen rijden, maar mag niet wiebelen
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Bed is hier ook een beetje bekrast, je moet het daarom niet meteen vervangen.

Tenzij je na die eerste print serieus hebt liggen sleuren om die print van de plate te krijgen, zou je niet moeten relevellen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Tegenwoordig als ik print, kijk ik of de bodemlaag goed gelukt is alvorens ik de printer verlaat, meestal als die goed is, is de rest ook goed.

Maar soms durft hij zich wel eens te verslikken in filament, heb de indruk dat het met versterkt filament iets sneller gebeurt, misschien moet ik de temp iets hoger zetten.

Ik gebruik dit filament voor zaken die sterk moeten zijn, zoals bvb mijn garmin fiets GPS mount:

http://www.3dprinthings.be/category/sta ... -1-kg.html

Garmin mount:
https://www.thingiverse.com/thing:1329407
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Na nog wat experimenteren en prutsen, lijkt het toch de glazen basisplaat te zijn die voor mijn issues en frustraties zorgt. Het is nu wel duidelijk dat die eigenlijk niet mooi vlak is maar wat ingebogen in het midden. Als je de hoeken mooi levelt, zelfs al is het al enkele cms van de kant, dan nog is er in het midden duidelijk meer ruimte tussen nozzle. Ik moet bij het levelen dus zorgen dat ik de hoeken wel extra strak maak, waarbij papier nog nauwelijks te bewegen valt, en dan voel ik in het midden ook wel wat weerstand met een blad papier. Dan print hij redelijk goed.

Ivm Cura: zou die de supports vanzelf goed moeten doen, of is het vaak aangewezen zelf wat te editeren voor de supports ? Mijn zoon had in Roblox een leuk model gemaakt, wat we dan in Cura gesliced hebben, maar al snel bleek dat de supports die hij print eigenlijk veel te labiel zijn, en volgens mij nooit mooi te printen zijn. Zijn ontwerp is een manneke met vleugels, die vleugels krijgen wel support van Cura, maar dat is dan aan weerszijden een lijntje van 1 nozzle breed, en zo'n 1cm lang. Je ziet hem dan op elke layer weer datzelfde lijntje printen wat tot gevolg heeft dat je dus eigenlijk een smal muurtje maakt van 1cm breed en 3cm hoog, maar vooral van 1 nozzle breed. No way toch dat dat tijdens het printen mooi rechtop blijft staan ?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ondertussen toch nog redelijk wat pogingen gedaan met enkele halve succesjes. Het probleem blijft gewoon de adhesie op de base plate. De enige manier waarop printen redelijk goed lijkt te lukken is door gebruik te maken van 'brim' in Cura. Dan krijg je een basisplaatje dat ook goed blijft plakken aan de basis. Met 'skirt' lukt de skirt zelf wel (al hangt die ook niet supergoed aan de plaat) maar als je object zelf dan enkele kleinere raakvlakjes heeft met de basisplaat (bvb 2 voeten van een poppetje), dan blijven die helemaal niet op hun plaats en blijven bijna direct aan de nozzle hangen en mag ik de print aborten.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Eigenlijk geef je zelf al aan wat het probleem is: de bodemplaat is niet recht

hoe kan je dan correct printen?

Misschien contact opnemen met de verkoper of een andere plaat proberen te bekomen?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Kan ook zijn dat je nozzle te ver van de print staat. welk figuur probeer je te printen ? Al eens geprobeerd met een spray om de adhesie te verbeteren? Al eens NIET in het midden geprint ?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Probeerde deze sleutelhanger te printen : https://www.thingiverse.com/thing:4151654
Probleem was dus die segmentjes in de 2 armen, die op laag 1 al gewoon kleine vierkantjes zijn. Met een 'brim' basis is het wel gelukt, maar dan is het probleem dat je die segmentjes niet deftig los krijgt.
Zoals ub4b voorstelde ga ik eens zien of ik wat kwantitatieve foto's kan maken van de buiging van de plaat en eens horen bij 3dprinthings.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Kan ook inzicht geven om eerst eens iets te printen om te kijken hoe je levelling is, bv deze:
https://www.thingiverse.com/thing:3235018
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

… fully-automatic Mesh Bed Leveling process. Before every print, the MK3S+ probes the bed in several places and creates a virtual heightmap of the print area. This process ensures that the first layer will always be spot on!
Dat heeft mijn Prusa en ik kan het in OctoPi ook grafisch laten weergeven. Maar het zorgt voor een (ruwe) correctie. Zoiets moet een Ender toch ook kunnen (misschien wel optioneel)? Tenzij het bed natuurlijk te krom of oneffen is.
braky
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 nov 2009, 20:49
Locatie: Lierde
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

Tomby schreef:Probeerde deze sleutelhanger te printen : https://www.thingiverse.com/thing:4151654
Probleem was dus die segmentjes in de 2 armen, die op laag 1 al gewoon kleine vierkantjes zijn. Met een 'brim' basis is het wel gelukt, maar dan is het probleem dat je die segmentjes niet deftig los krijgt.
Zoals ub4b voorstelde ga ik eens zien of ik wat kwantitatieve foto's kan maken van de buiging van de plaat en eens horen bij 3dprinthings.
Doe jezelf een plezier en vervang dat gebogen glas direct door een (ikea) spiegel of plat glas gesneden op maat in dezelfde grootte.
De meeste glazen baseplates zijn gebogen in het midden en zullen zonder een autolevelling addon nooit goed werken.
Ik had zelf de cr10 en had dezelfde problemen.... Nu is die cr10 omgebouwd met magnetisch baseplate en bltouch bed leveling, nieuwe bondtech extruder, silicon heater 220v,... en geen enkel probleem meer.
Ik heb met de CR10 veel geleerd en toen heb ik de prusa mini gekocht als "it just prints" 3dprinter en de CR10 is nu de testprinter met 0.8mm nozzle om vooral grote prints te doen.
Internet: Telenet Fluo 300/30 modem only
Telefonie: Freevoipdeal / Gsm: Proximus Corporate - iPhone11pro max
Netwerk: A1SRM-LN7F-2758 Pfsense / 2x Airport Ac / 4x Unifi AP-AC-PRO / Unifi AP-AC-Mesh-Pro/Vpn: Vyprvpn
Tv: Netflix, PrimeVideo, Viki
3dprinter: Prusa mini+, CR10-SKR Pro TMC2209
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Mijn baseplate is zo een getextureerd deels flexibele basis die vast zit met clips, en ik moet zeggen dat ik daar wreed content van ben. Het is zeker niet vlak, maar de textuur is redelijk gelijkaardig aan de andere oppervlaken.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

ik heb nu toch al zeker 80 keer het plaatje geprint wat in elk van onze producten zit, en hij blijft maar gaan

met versterkt filament gaat het nog beter

als ik dit bij de metaalshop liet doen was het ~ 6.5 eur ex-btw per plaatje

80 stuks printen gaat met 1 rol filament, dus we hebben de printer al terugverdiend, en ondertussen al veel geleerd

dit ding print continu, telkens ik passeer langs de printer steek ik een nieuw plaatje in gang
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

NuKeM schreef:Dat heeft mijn Prusa en ik kan het in OctoPi ook grafisch laten weergeven. Maar het zorgt voor een (ruwe) correctie. Zoiets moet een Ender toch ook kunnen (misschien wel optioneel)? Tenzij het bed natuurlijk te krom of oneffen is.
Is dat niet wat je bekomt met de BLTouch upgrade ? Ik denk dat de firmware dan ook gewoon op een aantal punten van de bed de absolute positie meet, en op basis daarvan op elke (x,y) coordinaat het z-nulpunt kan bepalen. Wel geen idee op hoeveel punten hij meet. Hopelijk meer dan 4 anders gaat hij nooit kunnen corrigeren voor een warped bed.
boran_blok schreef:Mijn baseplate is zo een getextureerd deels flexibele basis die vast zit met clips, en ik moet zeggen dat ik daar wreed content van ben. Het is zeker niet vlak, maar de textuur is redelijk gelijkaardig aan de andere oppervlaken.
Met 'niet vlak' hierboven bedoelde ik niet dat het oneffen is, maar dat er een buiging in de plaat zit. Dus als je de vier hoeken levelt, merk je toch nog dat in het midden de afstand tot de nozzle groter is dan in de hoeken, en dat maakt het dus zeer moeilijk, if not onmogelijk om deftig te printen, tenzij de printer hiervoor zelf compenseert.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Hier meet hij op 16 punten, Creality CR 6 SE

To level the Creality CR-6 SE, the print bed and the nozzle must be clean. Then you can start the automatic leveling via the menu (Home -> Level -> Auto Leveling). The printhead will then automatically move to 16 points on the print bed and level itself automatically.

https://www.creality3dofficial.com/prod ... 3d-printer
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

devastator schreef:Kan ook inzicht geven om eerst eens iets te printen om te kijken hoe je levelling is, bv deze:
https://www.thingiverse.com/thing:3235018
Ook goed om te testen hoe je adhesion is. Tijdens het printen zacht over de lijnen wrijven met je vinger en je weet zo of het goed plakt.

Glasplaat volledig ontsmetten doe ik met gewone ruitenspray. Minste vet en vuil gaat er uiteraard voor zorgen dat het niet goed plakt.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Vanavond doe ik er weer gewoon die veren in ipv die siliconen dempers. Zoon wou over de middag een print starten, en na een halfuur levelen was het nog niet goed. Ik level, en ben een gegeven moment volledig rond, met zowel de hoeken als het midden vrij goed. Ik begin te printen en er komt gewoon niets uit en kop is duidelijk te dicht bij de bed. Ik level opnieuw en inderdaad moet ik de wielen ineens minstens een halve toer draaien eer ik er mijn blaadje papier terug tussen krijg.

Vervolgens eens geleveld adhv Move ipv Disable Steppers, omdat ik toch ergens me afvraag of ik de kop niet minimaal vertikaal beweeg bij het levelen. Doe weer de leveling op verschillende punten totdat het redelijk goed is. Ik doe autohome en merk daar al dat papier muurvast zit. Ga terug naar andere coordinaten en ook daar ineens geen beweging meer in te krijgen.

Zo kan ik natuurlijk bezig blijven. Dus ofwel zetten die rubbers zich nog wat nadat ik geleveld heb, ofwel is er iets dat er voor zorgt dat de vertikale positie van de nozzle varieert. Nu geen tijd meer, maar vanavond toch nog eens inspecteren.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Ik heb die rubbers hier ook. Staat je z-stop wel goed ?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

devastator schreef:Ik heb die rubbers hier ook. Staat je z-stop wel goed ?
Ja, die heb ik bij de eerste leveling wat hoger moeten zetten.
Hoe ver zijn je rubbers eigenlijk ingedrukt ? Vind ik wel een nadeel van die rubbers, want met een veer zie je gemakkelijk hoe ver af je zit van maximaal indrukken.

Ik kom online ook nog tegen dat het zou kunnen liggen aan inconsistente Z-positie wat diverse oorzaken kan hebben gezien die bepaald wordt o.a. door 9 wieltjes (2x3 voor Z, en dan nog de 3 voor de X-movement). Dat zou ik wel gemakkelijk moeten kunnen testen door wat random movements in gcode te programmeren en zien of ik kan eindigen met exact dezelfde speling.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”