3D-printing / maker topic

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

NuKeM schreef:Zou inderdaad niet veel mogen kosten. Met deze kan je het zelf uitrekenen: https://blog.prusaprinters.org/3d-print ... ator_38905
Een voorbeeld: https://blog.prusaprinters.org/how-to-c ... sts_38650/
Bedankt voor deze link, maar bevestigt nogmaals dat zelf dit onderdeeltje printen veel goedkoper gaat uitkomen dan naar een metaalshop te gaan.

Ik veronderstel dat geprint filament onder normale koerier omstandigheden nooit kan smelten / lekken / vervormen (als het onderdeeltje verwerkt zit in een ander product met gevoelige electronica) ? Anders moeten we misschien toch voor metaal gaan, en daarvoor ken ik een zeer deftige shop in Oost-Vlaanderen, maar de prijzen zijn ook navenant.

Dan rest de vraag: welke printer voor deze plaatjes die onderaan toch een aanzienlijk raakoppervlak hebben, dus voor het vlot losmaken van het geprint object. Deze bekende inkt shop verkoopt ook 3D printers:

https://www.123-3d.nl/3D-printers-p1603.html

dit lijkt mij een leuk ding:

[youtube]TwIaRDx3gBI[/youtube]
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

als dat enkel voor dat soort plaatjes is, kan je misschien beter naar lasercutter gaan? (niet china en voor metaal wel $$$)
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Als je wat ‘speciale’ materialen wil printen (PETG, ASA, flex, nylon, PC, ...) en de printer niet wil zien als een nieuwe hobby zijn de duurdere modellen vaak ‘beter’.
Tweakers had hier onlangs een leuk artikel over:
https://tweakers.net/reviews/8528/how-t ... enten.html
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

cadsite schreef:Daarvoor ga ik heel graag naar https://www.247tailorsteel.com/nl
Particulier?
Als particulier kunt u geen klant worden bij 247TailorSteel.
cadsite schreef:Een prijs indicatie heb je heel snel door het uit te tekenen en te uploaden naar een iMaterialise of shapeways (of gelijkaardig natuurlijk).
iMaterialise: €88 (Polyamide SLS) - €57 MJF

Shapeways:
These materials are not available for this model size
cadsite schreef:Laseren kan je bij een metaalboer doen.
Huh?
De metaalboeren die ik ken verkopen enkel metaal: betonnetten, buizen, poutrels, ...
Ik heb niet het minste idee wie iets kan laseren.

Overigens: het materiaal maakt niet uit. Het moet zwart zijn en "stevig genoeg" om een 140mm fan te "dragen".
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Enig idee van de temperatuur waaraan het materiaal wordt blootgesteld? Als dat meer dan 50-60°C is best al geen PLA gebruiken. Als het minder dan 80°C ofzo is is PETG of ASA best ok.

https://help.prusa3d.com/en/materials

Maar als ik het zo lees is dat een zeer eenvoudige print die elke printer snel en eenvoudig kan printen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:
cadsite schreef:Daarvoor ga ik heel graag naar https://www.247tailorsteel.com/nl
Particulier?
Als particulier kunt u geen klant worden bij 247TailorSteel.
cadsite schreef:Een prijs indicatie heb je heel snel door het uit te tekenen en te uploaden naar een iMaterialise of shapeways (of gelijkaardig natuurlijk).
iMaterialise: €88 (Polyamide SLS) - €57 MJF

Shapeways:
These materials are not available for this model size
cadsite schreef:Laseren kan je bij een metaalboer doen.
Huh?
De metaalboeren die ik ken verkopen enkel metaal: betonnetten, buizen, poutrels, ...
Ik heb niet het minste idee wie iets kan laseren.

Overigens: het materiaal maakt niet uit. Het moet zwart zijn en "stevig genoeg" om een 140mm fan te "dragen".
Is ub4b geen zelfstandige?

Wij bestellen ons onbewerkt staal bij Saey, maar ze laseren ook als je dat wilt.
In onze buurt heb je nog bijvoorbeeld lesage, fp metal, metaalwerken devos, Intersan...
Vooral die laatste 2 zijn vaak interessant voor kleine oplages.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

cadsite schreef: Wij bestellen ons onbewerkt staal bij Saey, maar ze laseren ook als je dat wilt.
In onze buurt heb je nog bijvoorbeeld lesage, fp metal, metaalwerken devos, Intersan...
Vooral die laatste 2 zijn vaak interessant voor kleine oplages.
In Gent zit Metagra voor alles wat met metaal te maken heeft, hun werk is perfect. Ik zou ook gewoon dat onderdeel kunnen binnensteken en vragen: maak het na, en klaar ....

Maar ik zoek een printer niet alleen voor dit onderdeeltje eens te verbeteren, maar ook voor nog andere zaken die ik wil uitwerken.

En na wat zoekwerk ben ik bij deze uitgekomen:

[youtube]phYjh2Rwrqk[/youtube]

Helaas uitverkocht
https://www.123-3d.nl/Creality3D-Creali ... 16086.html
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Op tweedehands adverteert een winkel dat die op voorraad hebben.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Joe de Mannen schreef:Op tweedehands adverteert een winkel dat die op voorraad hebben.
J.
Deze? Is pre-order ....
https://www.2dehands.be/a/computers-en- ... g-399.html


damn 't is altijd iets met die dingen:
https://www.fabbaloo.com/blog/2020/8/28 ... ical-issue
Robrecht
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 01 jul 2013, 07:16
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 11 keer

Gho, mijn CR6-Se heeft hier al meer dan 500uur geprint, zonder enig probleem hoor...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

ub4b schreef:Weet er iemand wat je aan materiaalkost kwijt bent als je een plaatje van max 9x9 cm print, 2 mm dik, met een 3D printer?
Ik schat in dit geval 36cm2 effectief in gebruik, en 2mm dik.

Ik wil dit onderdeeltje zelf kunnen maken, gezien de fabrikant het niet langer maakt:

plaatje.jpg

In mijn toepassing hoeft het niet per sé van metaal te zijn.
Ik kan ook naar onze vaste metaalshop gaan, maar zou het liever zelf eerst kunnen prototypen.
Kwam ik toevallig tegen, op de website van Streacom :)
https://streacom.com/support/system-build-guide/
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

heist_175 schreef: Kwam ik toevallig tegen, op de website van Streacom :)
https://streacom.com/support/system-build-guide/
Dit is niet wat ik zoek, is niet zelfde plaatje. Beter kijken.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

ub4b schreef:
heist_175 schreef: Kwam ik toevallig tegen, op de website van Streacom :)
https://streacom.com/support/system-build-guide/
Dit is niet wat ik zoek, is niet zelfde plaatje. Beter kijken.
Leek mij heel gelijkaardig
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Tsja…
NU OP VOORRAAD! De Creality CR-6 SE 3D-printer is de eerste printer die door Creality werd gefinancierd door Kickstarter crowdfunding, met in totaal 10,500 backers. Deze laatste nieuwe 3D-printer is zeer stil dankzij de Trinamic controller met ATmega-2560 chipset...
ub4b schreef:... Beter kijken.
zeker…

Maar nu zal ik wel weer op de man spelen zodat je kan gaan wenen bij de mods...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

ub4b schreef:Dit is niet wat ik zoek, is niet zelfde plaatje. Beter kijken.
Altijd leuk als een conversatie zo beleefd gebeurt.
Zeker ten opzichte van mensen die trachten te helpen.

:puke:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

cadsite schreef:
ub4b schreef:Dit is niet wat ik zoek, is niet zelfde plaatje. Beter kijken.
Altijd leuk als een conversatie zo beleefd gebeurt.
Zeker ten opzichte van mensen die trachten te helpen.

:puke:
De printer is wel degelijk niet op stock bij het verkoopsadres op 2dehands.be (dus we gaan moeten pre-orderen), maar ondertussen ééntje kunnen orderen bij hem en gaat maar een paar dagen duren.

Dus toch bedankt dat deze topic er is. Ik lees ook maar wat er staat op 2dehands, en dus er stond wel degelijk pre-order. Zijn zoekertje is verwarrend.

Het is dus de Creality 3d cr-6 se geworden, en zeer benieuwd om er mee aan de slag te gaan.
Heb er direct 2 rollen van 1 kg er dan maar bij besteld in 2 varianten van blauw.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Heeft er iemand ervaring met snapmaker ? het lijkt van de ene kant wel leuk om te kunnen printen, laseren en frezen, maar aan de andere kant maakt frezen veel stof, terwijl je dat liever niet hebt bij 3D printen. En ook nog 3d printen zou ik in een bureau-omgeving doen, frezen dan weer niet...
andere bedenkingen ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Het frezen is waarschijnlijk ‘maar’ 3-assig waardoor complexere zaken moeilijk of niet mogelijk zijn. Een 3D printer heeft ook maar 3-assen maar heeft door de opbouw van materiaal veel meer mogelijkheden (bv. een holte in een object maken, geen enkele cnc machine kan dat).
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Je hebt ook wel desktop/tafelfrezen die afgesloten zijn en/of betere afzuiging voor bureau gebruik maar inderdaad niet ideaal. Frezen is VEEL afval/stof. (ook na freeswerk terug ombouwen naar printer is dus alles volledig proper maken)

Snapmaker leek me ook wel leuk maar reviews over het algemeen niet zo enthousiast, er zijn voor elk van zijn 3 functies betere en software is niet af. (niet ver gezocht of besturing met andere soft mogelijk is). Frezen geeft ook meer kracht op assen en meeste 3d print frames zijn daar niet zo op voorzien, dit leek me bij de snapmaker niet zo'n probleem (je gaat hiermee ook wel geen staal/inox frezen :lol:).
Dit soort toestellen lijkt me enkel als je zeer uitzonderlijk eens één van de andere mogelijkheden nodig hebt.

Ik heb een stepcraft in bestelling, is tot op zekere hoogte vergelijkbaar. Van origine eerder frees waar je ook 3D printer op kan monteren (maar voor die optie kan je al denken aan afzonderlijke 3d printer). Is ook niet perfect (is ook eigenlijk router maar gaat hier moeilijk over komen :lol: 'tafelfrees', klassiek vooral voor plattere objecten). Klassiek is dit 2.5D, simpelste om het te bekijken is dat je alles dat je weg wil frezen van bovenaf moet kunnen bereiken (heeft wel optie voor 4de as en dan is het al iets flexibeler maar daar heb ik zelf weinig ervaring mee en je moet er nog aan kunnen)
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Eindelijk iets nuttig gemaakt se.

We hadden al lang iets gebricoleerd zitten op de hoek van de handdoekdroger om de douchedeur er tegen te beschermen, maar dit viel er continu af omdat het eigenlijk niet pastte.

Dus deze ochtend opgemeten dan in tinkerkad wat gespeeld, en dit gemaakt:
Afbeelding

Geplaatst ziet het er zo uit:
Afbeelding

Het staat wat paraplu, dus wat teveel geklemd, ga indien het ooit faalt of ik het hermaak moeten voorzien dat er iets meer speling op de binnenkant zit, maar voor het eerste zelfgemaakte ding ben ik content dat het zeker zijn nut zal bewijzen.

Ik was ook zeer content over hoe cura die bridging gedaan heeft:
Afbeelding

Nooit gedacht dat zo een overspanningen netjes gedaan zouden kunnen worden. Er was wel een klein beetje droop, maar door de orientatie was het de kant die samengeperst werd bij het inpluggen en het geeft niet als het daar 0,2mm verder uit steekt of zo. Dus de hele boel is geprint zonder enige supports of extra plastic, wat ik wel erg tof vond.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Yes mijn Creality printer is binnen, zaterdag afhalen.
Zeer benieuwd, gaat een leuk weekend worden.

Bedankt alvast voor de tips in dit subforum.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Amai da's rap voor een pre-order ...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Met kerstmis ook mijn Ender 3 v2 uitgepakt. Inmiddels ook mijn eerste tekeningen gemaakt. Heb er nu een nieuwe hobby bij :-)

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Enkele tips en trics die ik in de voorbije weken opgestoken heb:
  • In Cura gebruik ik bijna altijd "Connect infill lines". Zorgt sowieso voor stevigere infill. . Omdat de nozzle kan blijven printen (ipv stop + travel) zorgt dit bij de meeste modellen voor veel snellere prints.
    Wel iets meer materiaalverbruik, maar omdat de verbinding van infill lines tegen de inner wall zit, krijg je voor een deel extra wall sterkte. Daardoor kan ik soms een wall line minder doen (wat ook weer in snellere print resulteert) zonder veel verlies aan stevigheid en kwaliteit.
  • In combinatie met bovenstaande zijn infills Cubic en Grid meestal de snelste. Beide infills zijn echter totaal verschillend. Bij grid kan je de infill density gerust verlagen.
  • Ik probeer bij de infill altijd een maximum line distance van 4mm te maken. Op die manier is er een goeie basis voor de top surface. 4 lagen top zijn dan meestal voldoende om de infill er niet door te zien (of verzakking tussen de infill).
  • Voor grotere modellen met veel infill is de Gradual infill een heel mooie time/material saver. 1 of 2 gradient steps, gewoon ervoor zorgen dat de top infill voldoende dicht is (vorige tip).
    Werkt ook goed bij kleine modellen, als je de step hoogte kleiner zet: default staat de hoogte in Cura op 1.5 mm, maar voor mij volstaat meestal 0.8 mm (ofwel 4 layers bij een 0.2 mm layer height)
  • Zorg dat je heatbed opgewarmd is voor je gaat levelen !! Kan een gigantisch verschil zijn.
    Nozzle hou je best koud tijdens het levelen, anders kan die gaan druipen en overal plastic achterlaten.
  • Glasplaat is een aanrader, maar ze moet perfect vet en stofvrij zijn. Je vingerafdrukken op het glas kunnen voldoende zijn om je print te doen loskomen. Glas is wel heel gemakkelijk te reinigen: ruitenspray is intussen vaste uitrusting naast mijn printer :)
  • Leer de techniek van de cold pull. Beste manier om je nozzle vrij te maken bij filament change. Bij mijn PLA werkt dit het best bij een nozzle temperatuur van 100-110 °C. Durf gerust wat kracht zetten.
  • Bij modellen met weinig contactactoppervlak, maak dan je brim (plate adhesion) groot genoeg. Zorg altijd dat er enkele cm² adhesie is, zelfs voor kleinere modellen.
    Een goed alternatief is een raft, voor complexe kleine modellen iets gemakkelijker om los te krijgen (want brim verwijderen is dan geen pretje). Ik heb goeie resultaten met zelfs maar 1 raft top layer (default in Cura profiles is 2).
  • Ook bij grote modellen is voldoende brim een must om warping en loskomen van de plaat te voorkomen.
  • Een kleine afstand van brim tot model van 0.1 à 0.15 mm werkt voor mij goed: voldoende adhesie en brim hangt nog een beetje aan het model, maar is super gemakkelijk te verwijderen.
    Bij grotere modellen doe ik de brim toch meestal tegen het model (of 0.1 mm max) anders zou het kunnen gebeuren dat ze toch loskomen van elkaar.
  • Bij mijn Ender 3 heb ik acceleration en junction dev toch wel wat kunnen verhogen. Durf gerust te experimenteren, want de snelheidswinst uit acceleration en cornering is aanzienlijk hoger dan gewoon hogere print speed.
    Een goeie site om te helpen met diverse calibratie https://teachingtechyt.github.io/calibration.html .
    Ik haal nog altijd vrij goeie kwaliteit met accelleration van 700-800 (default 500) en junction van 0.03 (default 0.13). Als kwaliteit primeert, dan verlaag je die uiteraard terug.
    Doe die instellingen niet in de slicer, want dat werkt niet erg betrouwbaar. Misschien heb je wel andere firmware nodig om die instellingen op het toestel zelf te kunnen doen.

Ik hoor graag jullie tips.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Kan ik hiermee iemand blij maken ? https://www.aliexpress.com/item/3305993 ... 4c4dOb3V9l

Kan die niet goed monteren omdat ik al een isolatielaag tegen de onderkant van mijn heatbed heb plakken...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Kent er iemand een oplossing voor het recyclen van mislukte prints en/of overschotten filament ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Joe de Mannen schreef:Kent er iemand een oplossing voor het recyclen van mislukte prints en/of overschotten filament ?

J.
Samenleggen voor een Filastruder ?
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

ub4b schreef: ...
damn 't is altijd iets met die dingen:
https://www.fabbaloo.com/blog/2020/8/28 ... ical-issue
Hoe is het gesteld met de power switch bij jouw nieuwe Creality 3d cr-6 se ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Heb nu eindelijk tijd gevonden voor de creality.
De power switch stond juist ingesteld op 230V

Het ding zit in mekaar, levelling is gelukt (pas na verbinden kabeltje die naar sensor loopt, de printkop botste tegen de plaat en de moter bleef maar draaien .... ), het laden van filament is gelukt (dat was een gepruts want ik moest het er in duwen en dan met kracht in die witte tube krijgen, maar soit, het lijkt te werken nu), maar nu moet ik volgens de manual de Creality Slicer installeren.

Er zat geen CD of USB stick bij het ding, en op de download pagina van mijn toestel wordt ik ook niet veel wijzer helaas ....

Dit probleem dus:


https://www.creality.com/download

Ik click op CR Series en dan CR-6 SE 3D Printer, maar waar staat de slicer software?

opgelost: in het bakje onderaan de printer zit een SDCARD met de software ... printing cat ;)
printing-cat.jpg
ik vond trouwens HDD plaatjes die ik eens ga printen, en dan kijken hoe sterk dit is, en aanpassen aan eigen noden

https://www.thingiverse.com/thing:3054116

Het slicer programma van Creality opent deze bestanden zonder morren:
hdd plaatje.png
Ontdek net dat de slicer ook bitmap bestanden kan openen, waarbij zwart de maximale hoogte is, en wit niks - dus in coreldraw in 2D tekenen en dan importeren. Heb rap iets in mspaint gemaakt om het idee te testen, en inderdaad ... hij kan er een gcode bestand van maken ;)
plaatje-sliced.png
Morgen eens deftig natekenen en dan printen maar

Blijkbaar kan de slicer ook gewoon 2D tekeningen openen, en die geef je dan een vaste dikte. Dus wat mijn idee was voor de metaalshop, om ons plaatje in 2D te tekenen in corel draw, en dan exporteren, kan hier dus ook ;)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Wel cool dat dit al print, ben ongeveer een halve dag met 3D printen bezig en heb al een workflow voor het plaatje wat ik nog zelf wil ontwerpen ;)
Eerst iets gelijkaardigs printen van thingiverse en kijken hoe sterk het is.

https://www.thingiverse.com/thing:3054116
hdd-plaatje.jpg
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

De sterkte is vaak erg goed. Ik heb laatst enkele dekseltjes voor de deuren van mijn ouders ontworpen (hun nieuwe deurkaders waren bovenaan open). Veel hangt af van de infill, met 30% infill krijg ik ze al niet gebroken.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Dat hangt ook af van het infill patroon.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Eergister bltouch upgrade gedaan voor mn Ender 3v2.

Buggy firmware voor het zetten van de z offset, soms beweegt de z as niet. Bij een volgende update dan weer wel de delta tov de vorige stand. De offset komt op een gegeven moment dus niet meer overeen met wat op het display staat. Toen ik dacht klaar te zijn met kalibreren een testprint gedaan, en bij het home'n heeft de nozzle een stukje glas uit mn printbed gepiquerd.

EDIT: dus tip voor de mensen na mij: altijd na het aanpassen van de z offset nog eens een auto home doen met de hand op de aan/uit schakelaar :-)

Joe de Mannen schreef:Dat hangt ook af van het infill patroon.J.
Maar ook van de orientate van de print. Printen loodrecht op de as van de belasting is het stevigst (in dit geval dus bijvoorbeeld je print verticaal plaatsen)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Dit vind ik zo cool:

Afbeelding

Benieuwd wat de exacte infill settings zijn voor cura, want ik zie hier wel een nut in voor een akoestische toepassing

https://all3dp.com/2/cura-gyroid-infill/
https://mattshub.com/blogs/blog/gyroid-infill
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Heb ondertussen een tiental plaatjes geprint en het ding blijft stabiel en betrouwbaar in een kleine 3 uur een plaatje afleveren.
Ben dus content van deze printer. Overweeg om er nog een 2e bij te kopen, ik hou van redundancy.

Toen ik de officiële review van mijn printer checkte,

[youtube]uIKDu9GhF6g[/youtube]

zag ik deze dame passeren ....

[youtube]2NyTG8YCIPc[/youtube]

Ze zit in transhumanisme kringen en ik vroeg me terecht af of haar balkon 3D printed was ...
en op haar YT kanaal print ze haar BH ....

[youtube]KoKCs0LaLZ8[/youtube]

28K maat WTF

https://www.boobpedia.com/boobs/Naomi_Wu


Vandaag nog eens gebeld met http://www.3dprinthings.be/ en hij verkoopt ook versterkt filament wat op 210 graden door de extruder moet gaan.
Standaard PLA mag je niet boven de 55 graden brengen of het vervormt, maar in mijn toepassing als het toestel intern 55 graden zou worden dan is de klant zijn garantie kwijt. Het versterkt filament zou daar nog over gaan.

WIl je een BH printen dan heb je rekbaar filament nodig en typisch een gyroid pattern ls infill.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

kan je ook wel al behoorlijke fans in monteren
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Ondertussen al een volledige 1 KG rol erdoor gejaagd, en bij 3DPrinthings in De Pinte een twintigtal rollen in allerlei kleurkes gaan afhalen net voor de lockdown.

Heb ondertussen al 2 mensen in de hifi industrie aangestoken om ook een Creality te kopen, een zeer bekende perssite heeft nu een creality cr-10 30x30x40cm om een beetje te experimenteren. Die heeft wel geen auto levelling van fabriek, kan als optie erbij.

Mijn droom is om een 60x60 plaat te hebben zodat ik een volledige behuizing in één keer kan prototypen
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Op extenderender zijn er kits om te vergroten, 600x600 niet denk ik.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Sinds een paar gyroid prints verliest de print zijn sterkte, en ik kan de muren rondom de print bijna uit mekaar trekken.

Blijkbaar heb ik under extrusion.

Dus een preheat PLA gedaan, de klem van de extruder los, en ik kan de draad zo door de hotend laten komen en het rolt er mooi gesmolten gelijk chocola uit. Dus daar al geen probleem.

Dan de extruder opengemaakt en echt veel was er niet aan te zien, zat niet verstopt, maar misschien was de veer niet goed aangespannen want daar zit een boutje dat de spanning van de veer regelt. Dus ook de motor van de extruder los, alles gestofzuigd en nu zit hij terug in mekaar.

De bodemlaag van de gyroid ziet er vrij egaal en clean uit, benieuwd of hij weer werkt.
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 op 04 mei 2021, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Eens geprobeerd om de e-steps te calibreren ?
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”