3D-printing / maker topic

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

In het 'Ik heb nieuw speelgoed'-topic bleken er toch enkele userbasers (waaronder ikzelf) interesse te hebben in 3D-printing en alles daarrond.
Daarom is besloten dit topic op te starten waarin we onze ervaringen kunnen delen en elkaar kunnen helpen waar nodig.
Moest na verloop van tijd dit topic erg populair worden, dan kunnen er specifieke sub-topics gemaakt worden of misschien zelf een eigen subforum.

Ik zal enkele berichten uit het 'Ik heb nieuw speelgoed'-topic naar hier verhuizen en hoop alvast dat dit topic interessant en leerzaam zal worden :)

Hierbij de post waarmee ik begonnen was in het eerder genoemde topic:

Na wikken en wegen toch maar een 3D-printer bestelt (ik heb het speelgoed nog niet, maar kijk er al zo naar uit dat ik het al wil posten) :)
Het is een Prusa i3 MK3S geworden. Door Corona helaas 3-4 weken levertijd, maar in die tijd kan ik al wat leren ontwerpen.
Ik heb lang getwijfeld tussen deze en een Creality printer (goedkoper, zodat er bv. nog geld over is voor iets anders leuk, bv. een oscilloscoop), maar ik wil de printer vooral gebruiken en zie hem minder als een hobby op zich. In eerste instantie wil ik er gewoon custom casings mee maken om wat elektronica mooi te kunnen plaatsen in het huis (bv. ESP32 met wat sensoren, display etc. dewelke dan integreert in mijn home assistant installatie). Andere leuke zaken zijn nog te ontdekken, maar ik zie hier en daar wel al leuke ideeën :) (bv. ABS outdoor weerhuisje en allerlei handigheden)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Cool.
Ik heb er ook al vaak naar gekeken, maar dan komt de "nuchtere ik" weer naar boven en vraag ik me af of ik dat nodig heb. :oops:

De weinige prints die ik nodig had heb ik gewoon laten doen door een externe dienst. Het duurt wat langer, maar de kwaliteit is er ook naar.

Met wat ga je aan de slag om te ontwerpen?
Wat zijn je doelen qua prints?
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik moet me nog wat oriënteren, want er zijn veel mogelijkheden om in te ontwerpen (ik heb ook een optie om mogelijk legaal aan professionele software geraken). Vind trouwens het idee van 3D-scans en dan printen ook wel leuk (cfr. photogrammetry). Met Photoshop heb ik hier snel redelijk eenvoudig al een model kunnen maken voor een 'Lithophane', een 3D-foto die de foto weergeeft wanneer licht erdoor schijnt (howto), dat is natuurlijk spelen (leuk als kerstcadeau, foto van de kinderen op die manier ofzo) en na een paar keer heb je het wel gedaan.
Ik had al wat ervaring met 3D ontwerpen en CNC-machines, dus ben benieuwd hoe de hedendaagse 3D-printer zich gedraagt (ik lees al zaken over G-codes etc. dus dat bestaat ook hier).

Primair doel is vooral om custom doosjes te printen voor elektronica componenten. Online ben ik hier en daar ook al enkele handigheden tegengekomen die ik ook wel eens wil proberen. Andere zaken zijn bv. glow in the dark prints van de namen van mijn kinderen voor op hun slaapkamerdeuren ofzo.
Nu, ik denk dat er initieel wel 'veel' zal geprint worden, maar er na een tijdje ook wel de fun van zal af zijn er er misschien maar één print in de maand meer zal uitrollen. Dat zal ook zo bij mij zijn en in dat opzicht is het eigenlijk geen goede investering. Maar, ik ben een prutser :P zo'n zaken boeien mij, dus dat hoort erbij. Een hobby kost geld, dit is nu niet mijn primaire hobby, wel ter ondersteuning daarvan, dus het moet ook gewoon werken (=> ook iets duurder dan de echte 3D-print hobby opstellingen).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Er is heel wat software te vinden, zelfs professionele software dat je gratis mag gebruiken.
Wij gebruiken bijvoorbeeld Solid Edge op kantoor. Als je dat gebruikt voor thuisgebruik mag je dat zelfs gratis en legaal gebruiken. Ter illustratie, wij betalen hier bijna €2.000/jaar onderhoud voor, nadat de software voor een veelvoud is gekocht.
Daarnaast heb je ook een tegenhanger die sterk gekend is in de maker-community: fusion 360. Ook gratis voor privé en zelfs voor 'kleine bedrijven'. (inkomsten minder dan €100.000/jaar als ik het goed heb)
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

NuKeM schreef:Primair doel is vooral om custom doosjes te printen voor elektronica componenten.
No limits :) Er is ook iemand die een hele nas behuizing geprint heeft :lol: (ook eerder onder het motto 'omdat het kan' ipv financieel de beste manier :lol: )

Bllijkbaar verkoopt hij intussen het design (dat is juist het plezantste deel :p) maar kan ook wel inspiratie geven:
https://3dwebe.com/
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

tien schreef:Er is ook iemand die een hele nas behuizing geprint heeft :lol:
Best in ABS printen dan of de boel gaat wat scheefhangen als het te warm wordt in de behuizing ;) Ben er zo ook al tegen gekomen die een NUC achtige behuizing hebben geprint met 2.5" ssd brackets enzo.
Fusion 360 of Solid Edge ga ik zeker eens proberen. In mijn studententijd was het nog vooral Inventor, specifieke CAM-software en ANSYS voor FEA, dus hopelijk vind ik snel mijn weg.
Denk dat (als er genoeg interesse is) er misschien wel eens een 3D-print of Maker topic (of zelfs forum) mag bijkomen hier (nu zitten we eigenlijk offtopic bezig in de nieuw speelgoed topic). Want, genoeg te printen wat ook nuttig kan zijn voor de doorsnee userbaser die niet met 3d-printing bezig is (mounts voor RPi, Routerboards, racks-accessories, ...)
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Afbeelding

Creality Ender 3

Was met 11-11 bij Tomtop voor € 127. DE warehouse, dus snel geleverd.
Als het van één van de zoons afhangt, ga ik heel het weekend beyblade onderdelen mogen printen :roll:
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Proficiat, mooie printer voor een zeer goede prijs :)
Dit is echt een hobby printer (je moet er iets meer tijd in steken en eventueel tunen dan de duurdere, maar daar leer je natuurlijk ook veel van).
Ik voel dat 'Maker' subforum of op zijn minst topic toch al dichter bij komen als ik zie dat er toch al enkelen zijn met 3d-printers hier :-D
Robrecht
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 01 jul 2013, 07:16
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 11 keer

Hier sinds enkele weken een creality cr-6 se, best tevreden van
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

NuKeM schreef: Ik voel dat 'Maker' subforum of op zijn minst topic toch al dichter bij komen als ik zie dat er toch al enkelen zijn met 3d-printers hier :-D
+1 :beerchug:
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

didi79 schreef:[..afbeelding weggelaten..]

Creality Ender 3

Was met 11-11 bij Tomtop voor € 127. DE warehouse, dus snel geleverd.
Als het van één van de zoons afhangt, ga ik heel het weekend beyblade onderdelen mogen printen :roll:
Zeg didi79, ben je op zich content daarvan? want naar wat ik hoor is het een printer waar wel wat energie in kan kruipen, maar ik zie ook wel dat het een is met veel support en onderdelen beschikbaar. We zijn zelf op zoek naar een 3d printer die wat kan printen voor arduino projecten (tandwielen, platformen, etc)

Prijs doet er echt wel toe, dus deze printer ziet er op zich wel heeel erg aantrekkelijk uit.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Nu toch al een aantal zaken geprint op verschillende resoluties en snelheden. En ik sta echt versteld van de kwaliteit van de prints. Niet dat ik echt kan vergelijken met duurdere 3D printers, maar toch. Mijn verwachtingen lagen niet erg hoog voor die prijs, maar zijn ruimschoots overtroffen !

Voor mij dus echt een ideaal instapmodel. Ook nog veel mod- en upgrademogelijkheden, dus ik weet de komende weken wat gedaan.

Zeer content dus :-D
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

bedankt voor je reactie.

Ik heb hem hier gevonden voor 160, maar ik zie dat er allerhande upgrade kits zijn, dus ik weet niet of er verschillende basismodellen zijn.

Je vermeldde tomtop, maar daar zie ik hem voor 300 dollar, wat dus een pak duurder is, wat me nog meer doet denken dat ik mogelijk naar een andere uitvoering aan het kijken ben.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Was duidelijk een actieprijs voor 11-11. Maar hier nu toch weer goedkoper: €135
Deals in de gaten houden op mydealz.de of pepper.com is de boodschap ;-)


Voor zover ik zie, is er één type Ender 3.
Wel niet te verwarren met de Ender 3 Pro, die bevat al enkele van de upgrades die voor de Ender 3 aanbevolen zijn (bijv. meanwell voeding ipv noname). Maar die is ook ineens duurder...

Er zijn ook bijna identieke 3D printers van andere merken. Bijv. de Anet A8


Ik ben momenteel een Benchy aan het printen, zal later nog wat foto's posten



edit:
@boran_blok




Ik zie een klein beetje layer separation net boven de deuren.
Afmetingen niet helemaal correct, maar de meeste zijn minder dan 0,2mm (dus minder dan één laagdikte)
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Benchy McBenchface :lol:
Verwacht ook wel dat er met black friday voor die dingen kortingen gaan zijn
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ziet er (op het eerste zicht) toch een mooie Benchy uit, zeker voor een eerste print!
Ik zou onderstaande eens afdrukken als benchmark:
https://github.com/kickstarter/kickstarter-autodesk-3d
Beoordelingsprotocol: https://github.com/kickstarter/kickstar ... M-protocol

Welk filament heb je gebruikt (type en merk)? Welke software/flow? Is dit bij kamertemperatuur? Ben nieuwsgierig eh :P
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Wel, ik heb ook mijne creality 3 besteld. Wel van waar ik het eerder gelinkt had, dus aan 160 euro. Ik ben ongeduldig in dien aard dat morgen of maandag ontvangen mij dat wel waard is.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik vond http://www.3dprinthings.be wel nog interessant, wel geen 'oude' ender 3 meer, maar de ender 3 v2. Ben er nog niet geweest, maar mogelijkheid hem op te halen in de buurt van Gent is wel mooi + lokale support als het nodig is :)
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Mjah, de V2 is niet direct een gewone revisie als het 100 euro duurder is.

Dit is echt wel "my first 3d printer" en het moet ok genoeg zijn voor wat behuizingskes te maken voor een arduino en eventueel wat ander klein grief.

en dat is die ender3 wel zo te zien, het is bij mij ofwel the bare minimum, of dan direct een van eerder 800 euro. do een mossel noch vis approach daar ben je dan toch nooit echt content mee. En bij deze kan ik dan tenminste zeggen "och het was maar 160 euro"
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

zijn er hier eigenlijk ook thuis cnc gebruikers? ben meer naar die kant aan het zoeken maar geen fan van de 3in1 snapmaker soort. Prijzen zijn echter direct paar k en dan ook nog dikwijls zeer gesloten eigen of antieke software (ik "spreek" iso en sinumerik maar die laatste verwacht ik helemaal niet in thuisbudget en onderhoud te vinden :lol: ).
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

NuKeM schreef:Ziet er (op het eerste zicht) toch een mooie Benchy uit, zeker voor een eerste print!
Ik zou onderstaande eens afdrukken als benchmark:
https://github.com/kickstarter/kickstarter-autodesk-3d
Beoordelingsprotocol: https://github.com/kickstarter/kickstar ... M-protocol

Welk filament heb je gebruikt (type en merk)? Welke software/flow? Is dit bij kamertemperatuur? Ben nieuwsgierig eh :P
Giantarm PLA white. Sliced met Cura. Settings die de benchmark voorschrijft. Komt eigenlijk grotendeels overeen met het Standard Quality profiel in Cura, maar hou er rekening mee dat Cura een aantal speciallekes heeft (heel veel settings in expert/advanced).


@Mods: waar blijft dat subforum zodat we dit topic niet constant moeten kapen !! ;-)
Mod-add: Zo, het is een topic geworden :)

user-add: :banana:
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Wat is sneller ? Meer walls (bijv 6) en minder infill (bijv. 20%) of minder walls (3) en meer infill (60%) ?
Gemiddeld genomen... zodat het toch enigzins stevig is
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

voor stevigheid is meer walls altijd beter.

Maar infill kan kuiselingse krachten opvangen. Het hangt er dus eigenlijk van af hoe je bepaalde onderdeel belast gaat worden en in welke richting.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Ga dit volgen. Overweeg ook al even om er 1 te kopen ...
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

boran_blok schreef:voor stevigheid is meer walls altijd beter.

Maar infill kan kuiselingse krachten opvangen. Het hangt er dus eigenlijk van af hoe je bepaalde onderdeel belast gaat worden en in welke richting.
laat het mij anders verwoorden: stevigheid is niet de main concern. Moet natuurlijk niet uiteen brokkelen als je het vastpakt :p
Ik bedoel eigenlijk voor snelle prototyping: om te kijken of de maten goed zijn, maar structurele stevigheid moet het nog niet hebben (er worden nog geen krachten op uitgeoefend)
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

bij snelle protoyping pak je zo weining mogelijk zeker? Maar ik weet o niet goed wat een minimum wall thickness is. Mijn eerste printer is zelfs nog niet in elkaar gevezen op dit moment.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Is er al iemand die daar nu iets serieus mee gemaakt heeft ipv zomaar wat prints om te testen?

Een vriendin van mij vroeg aan mij of ik er geen wilde kopen, want ze wou dat ik iets zou printen. Ik dacht spontaan aan mijn laser graveerder die ik heb, waar ik dan 10 keer iets mee gegraveerd heb als 'test' en daarna ook stof heb laten vergaren. Heb hem 2 weken geleden nog eens boven gehaald, nog wat leuke printjes gemaakt en dan weer aan de kant gezet.

Vraag me af wat het dagelijks nut is van zo'n 3D printer. Zo vaak heb ik niet iets wat plastic is en stuk gaat.

Of print iedereen hier plots zijn wapen onderdelen ofzo? :P

Even gaan snuisteren op het web... Haarspelden, bloempotjes, insectenhotel, uitprikvormpjes voor koekjes, gsm houders... Humm...
Jero
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 nov 2020, 15:14
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Eigen printer is meer een hobby vermoed ik.

Occasioneel gebruik kan je doen via printshops Bvb https://i.materialise.com/en of een lokale fablab
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

voor mij gaat het eigenlijk specifiek voor de arduino zijn.

Je kan wel motoren recupereren uit oude DVD lezers bijvoorbeeld, maar daarmee heb je nog geen degelijke dingen om die op te mounten, tandwielen, overbrengingen, etc, etc.

Vandaar dat ik ook niet voor duur spul ga, een printer van 160 euro die daarna stof staat te vergaren is wat anders dan eentje van 800.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

It's about making stuff, not what you make :)

Tinkeren is ook een hobby hé. Een hobby hoeft niet per se een praktisch nut te hebben.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik zat met dezelfde vraag, al zie ik er ook zeker het fun aspect van in.
Vandaar mijn vraag.

Waarvoor gebruiken jullie de 3D printer? Welke projectjes heb je al gedaan en wat ligt er nog te wachten?

Ik heb al een aantal prints laten maken, maar dan was het voor mijn werk, als prototype omdat dat sneller gaat en pakken goedkoper is dan een matrijs laten maken.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik heb al stukken voor mijn keuken geprint die niet meer verkrijgbaar waren. Uiteindelijk is het motto; wat je kan tekenen, kan je printen.

Arduino-achtig ben ik bezig met een regenwaterputniveaumeter.

Een 3Dprinter heb ik zelf nog niet, vooral omdat dat dan ook weer een hobby op zich wordt en daar heb ik momenteel geen tijd voor.
Maar ik kijk er wel voor rond en kom toch telkens weer bij een Prusa uit.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Ik heb een tijd terug Catan geprint, nu heb ik een 3D versie van het spel (wel nog schilderen).
En voor het kindje van vrienden hun geboortekaartje over getekend in een 3D model en er een spaarpot van gemaakt.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

De Prusa Mini is wel erg leuk prijs/kwaliteit gezien. Momenteel wel 8+ weken levertijd, nog even en het is als een auto :D
Ook hier zal de printer vooral dienen ter ondersteuning van een andere hobby. Het mag ooit wel een hobby op zich worden, maar in eerste instantie wil ik gewoon dat het werkt zonder teveel poespas, daarom kwam ik ook bij Prusa uit.
Naast de hobby zaken (doosjes/behuizingen voor elektronica elementen) zijn er natuurlijk enkele leuke hebbedingen te printen. Je kan er zelf bijvoorbeeld (custom) Lego blokken of platen mee printen (voor 1/3 van de Lego prijs dacht ik in een Prusa video gezien te hebben, natuurlijk excl. printer prijs :P ).
Er zal altijd wel eens iets leuk zijn, maar feit is dat ook mijn toekomstige printer waarschijnlijk behoorlijk wat stof zal verzamelen.

Binnen enkele weken hoop ik mijn Prusa te ontvangen. Eerste probleem stelt zich al, hij komt in de koude garage te staan... en ik zou graag ABS printen voor mijn behuizingen. Dat wordt moeilijk in de winter. Gisteren bijna een Wham bam hotbox gekocht (enclosure houdt de warmte beter vast, wat betere ABS prints zou moeten geven), maar denk dat dat te duur gaat worden door douane etc. Een Ikea hack is wel leuk, maar dat is vele printuren en werk. Dus ga ik eens zien of ik niet iets van karton kan maken ofzo :P (en of de voeding/elektronica dan buiten de doos kan). En hoppa, de niet bedoeld als hobby is al weer een hobby aan het worden :bang:
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Voor je het weet heb je 500 euro uitgegeven om gadgets te printen die bij Ali 60c per stuk kosten. :) Daar heb ik vooral wat schrik voor. Vriendin heeft om wat kleine dingetjes te maken nu zo'n 3D pen gekocht, in mijn ogen rommel. Pen zelf was "maar" 25 euro, maar dan ineens 30 euro voor 18 verschillende kleuren filament. 55 euro om 2x mee te prullen vind ik dan weer veel geld.

Ken wel enkele mensen die daar effectief wel leuke dingen mee weten te maken en daar ook geld mee verdienen. Zoals ik al lachend zei, onderdelen voor sportwapens zoals een kolf of custom handvaten voor een pistool/revolver. Daar is blijkbaar een publiek voor omdat zo'n custom dingen normaal handen vol geld kosten. Nu, de vraag is,... Is zoiets stevig/veilig genoeg?

Nu, dat is met alles zo he... Met dat laser engraven idem, ken mensen die eveneens mooie dingen met epoxy maken en op zich interesseert me dat allemaal super hard, maar om telkens het nodige materiaal te kopen om er dan pas iets mooi mee te kunnen maken... Hoe vaak mislukt iets ook niet alvorens je er echt goed in bent... Dubbel.

Zou bvb ook graag een mini draaibankje willen hebben. Daar kan je ook waanzinnig mooie projectjes mee maken maar goed... :) Heb zo van iemand een handgedraaide pen gekocht, was elke cent van de 50 euro waard. Zou graag eens een ring maken van een 50c stuk, ook zo'n projectje voor ooit... etc.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

NuKeM schreef:koude garage

Koude garage klinkt als bijna buiten. Dan ga je met heel grote schommelingen zitten qua temperatuur en luchtvochtigheid. Lijkt me verre van ideaal.

Bij mij staat die voorlopig in de berging/wasplaats. Ook niet ideaal. Droogkast draaide eens en bij een print met een wat doorzichtig filament kon je heel duidelijk onzuiverheden zien... die er niet zijn als de droogkast niet draait.
Dus voorlopig time ik mijn prints op momenten dat er geen was gedaan moet worden :roll:
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Hier hem vandaag ook in elkaar gestoken en een bootje gemaakt:

Wel veel stringing, maar het is ook met het meegeleverde testfilament. Voor ik me daar op ga focussen wacht ik op mijn volledige rol filament. Maar dat heeft wat vertraging met levering.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Het is onze buiten garage, momenteel 10°C en 68% luchtvochtigheid. Ik zal het filament ook best vacuümverpakt opslaan dus :P In het begin van de lockdown nog geprobeerd daar te werken (gezien de kinderen anders storen), maar het was er niet warm te krijgen (dak niet geïsoleerd). Nu, zolang de ‘box’ met printer het warm genoeg heeft is het goed, dus het valt te proberen :)
In de zomer zal het wel de ideale plek zijn (gezien de gassen bij ABS en altijd aanwezig brandgevaar en loslopende kinderen).
Er is no way dat ik plaats vind om dit in huis te zetten en doen, laat staan de zegen van de vrouw te krijgen, helaas :(
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

boran_blok schreef:Wel veel stringing, maar het is ook met het meegeleverde testfilament.
Uit het hoofd en voor de oefening, maar was stringing niet omdat het materiaal niet snel genoeg kan afkoelen tussen bewegingen (=>fan harder zetten) of te warm uit de nozzle komt (deze verzin ik even zelf)? In ieder geval, er zal vast een reden en oplossing voor zijn. En zo begint de zoektocht (of komt het nieuwe filament) :wink:
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

boran_blok schreef:Hier hem vandaag ook in elkaar gestoken en een bootje gemaakt:

Wel veel stringing, maar het is ook met het meegeleverde testfilament. Voor ik me daar op ga focussen wacht ik op mijn volledige rol filament. Maar dat heeft wat vertraging met levering.
je hebt nog wat tuning voor de boeg ;)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”