Tips voor e-bike of speedelec.

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

HEren, dames,

Ik ben van plan om me een e-bike of speedelec te gaan aanschaffen. Ik merk dat ik minder en minder met mijn gewone fiets rij, wat covid kilo's erbij, en dus minder fysiek, en dus vicieuze cirkel. Hopelijk met een e-bike weer meer zin in een ritje.

Keuze e-bike of speedelec is nog niet definitief gemaakt. Het lijkt mij wel leuk om aan een goeie snelheid te kunnen rondsnorren, maar het (altijd) verplicht dragen van een helm stoort mij dan weer, ook als ik gewoon aan 17/uur met de vrouw op haar e-bike een ritje maak...

Iemand tips voor merk, model, WH, etc?

Eisen: mag iets stoerdere fiets zijn, hoeft niet, bagagedrager, dikke banden (ik rij nu met een Koga world traveller zoals hier, maar dan zonder voorste bagagerek https://www.koga.com/nl/trekking-fietse ... er?frame=H , en moet mijn 125 kilootjes kunnen dragen :angel:

Budget liefst onder 5000€, tenzij echt meerwaarde.

Shoot!
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik ben allergisch aan speedpedelec's, dus mijn mening is nogal gekleurd.Die dingen hebben gewoon nergens een plaats. Te snel voor het fietspad, te traag op straat. Ze zijn ook heel wat duurder, hebben een verzekering nodig en inderdaad, de helm.
De mensen die ik die eentje hebben zijn er wel tevreden over, maar klagen toch over veel mankementen. Geen idee of ze pech hebben, maar het valt me wel sterk op.

Persoonlijk zou ik eerder gaan voor een goede klassieke elektrische fiets.

Moet je je fiets af en toe op een dakdrager zetten? Kijk dan zeker het gewicht na.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Tja, je kan natuurlijk EN een betere fysiek bekomen EN minder uitgeven door gewoon wat meer met uw gewone fiets te fietsen. Uw gezondheid zal er wel bij varen. Uw gewicht zal dalen waardoor je opnieuw meer en verder kan fietsen, zo buig je de negatieve spiraal om in een positieve.

Als je toch absoluut geld wil uitgeven denk ik dat je best bij een gewone elektrische fiets begint. Er is kans dat je ook daar niet veel mee gaat rijden en dan ben je tenminste niet zoveel geld kwijt. Als je echter niet veel trapt en uw leefwijze niet aanpast zal het gewicht erbij blijven komen en na een tijd is ook de elektrische fiets te moeilijk. Een gewone elektrische gaat ook minder snel en dat is in uw situatie misschien ook beter want dan moet je zelf meer trappen. Als het fietsen alleen maar voor de show is en geld geen bezwaar, koop de duurste speedpedelec.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Ik heb nu 3 e-bikes. 1tje van trek, 1tje van e-move (ondertussen failliet) en eentje van vello-de-ville

Velo-de-vile steekt er met kop en schouder bovenuit kwestie van support en kwaliteit. Ook zeer tevreden van het automatisch schakelsysteem van nuevo.

Wel redelijk dure fiets (4300 euro) . Je kan hem hier configureren online https://www.velo-de-ville.com/nl

Als tip, zou ik aanraden om voor een merk te gaan dat een degelijke fietswinkel in je buurt verkoopt. Kwestie van onderhoud en herstellingen opgelost te krijgen.
de koe zegt boe
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

[quote="KRL100"
Iemand tips voor merk, model, WH, etc?![/quote]

wat wilt ge er concreet meedoen?
naar uw job rijden alle dagen?
zondags naar den bakker?
of alleen ritjes bij mooi weer in lente en zomer
...

maar goed, wil ge afvallen met fietsen is een elektrische redelijk zinloos
zet die op de zwaarste stand en ge moet nix bijtrappen om uw 25/45 te halen

pak wel een merk van hier, fietsenmakers zijn niet scheutig op allerlei chinese merken waar ge na een half jaar geen wisselstukken meer voor vindt.
de meesten pakken die ni eens meer aan
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mar 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

1207 schreef: ...
maar goed, wil ge afvallen met fietsen is een elektrische redelijk zinloos
zet die op de zwaarste stand en ge moet nix bijtrappen om uw 25/45 te halen
...
Dan moet ge maar eerst is met alle types gaan rijden, denk dat ge van sommige nog gaat verschieten hoe hard ge moet bijgeven om net boven de 40 uit te komen.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Mijn tip, investeer direct in de zwaarste batterij. Ik heb dat niet gedaan, waardoor ik nu niet meer toekom in heen en terug naar het werk. Een nieuwe batterij kost direct €500, terwijl een zwaardere batterij maar €100 extra was.

En bij tegenwind, wat ik dus altijd heb in het naar huis rijden, moet ik toch ook altijd goed doortrappen om een constante 25u te halen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Bijtrappen om 25 km/u te halen? Dat haal je met een gewone fiets zonder veel problemen. Dat bevestigt dat men gewoon niet veel zelf trapt en de fiets eigenlijk gebruikt als brommer zonder brom. Als ik een elektrische fiets zou kopen moet die minstens 10km/u sneller mee kunnen dan nu.

Die fietsen lijken me ook redelijk zwaar, zonder batterij (leeg) is dat waarschijnlijk geen pretje.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
stybola
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 04 sep 2019, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Ikzelf heb een QWIC.

Nederlands merk.

Mijn vriendin heeft ook dit merk maar een voormotor. Deze trekt veel minder mee dan de ondersteuning bij mijn middenmotor.
Ik kocht deze met de zwaarste batterij en haal met mijn gewicht --> minder dan 70 kg, 130 km. Dat is heel veel voor een elektrische fiets. Zelf stamp ik ook behoorlijk mee. De batterij is dus echt wel een punt om over na te denken.
Zelf was ik tegen het elektrisch fietsen. Maar financieel gezien doe ik er goed baat bij, we verkochten één van de wagens en gaan met de fiets werken. We schaften ons ook degelijke fietskledij aan (lees: regenkledij).
De doorslag werd gegeven toen ik naar het werk fietste met twee zware fietstassen... dat is moordend voor de afstand die ik afleg. Ik kom nu fris en monter, onbezweet aan op het werk met behoorlijk wat kilo's aan extra balast.

Vroeger fietste ik nooit afstanden boven de 40 km. Nu twijfel ik niet over ritten van 60 à 100 km. Mijn fiets heeft dan ook al 2000 km op 6 maand. Dat is in mijn situatie best goed. :)
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

25 per uur met gewone oma fiets met rugzak of tas is toch pittig. Zeker met een beetje tegenwind.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Er is inderdaad veel verschil tussen fietsen maar met een gewone fiets die in orde staat en versnellingen heeft kan je toch probleemloos 25 km/u halen. Ik rij nu met een treckfiets van Stevens (Duits), meer bepaald de Randoneur. Die is uitgerust om bagage te dragen maar toch licht (13 kg). Dat is een degelijke fiets en destijds (9 jaar geleden) voor 800 EUR gekocht. De banden zijn goed voor op de weg maar ook minder verharde stukken gaan als het niet te erg wordt.

Als ik naar het station fiets zet ik de banden harder waardoor het nog sneller is. Door de lichtheid kan ik hem heel gemakkelijk in de bovenste fietsstalling duwen in Gent St-Pieters. Het enige dat eraan scheelt tot nu is een kapot spatbord door een mens zonder respect voor iemands ander materiaal. Dat spatbord is in plastic en kan echter makkelijk vervangen worden. Deze winter gaat de fiets eens binnen voor grote controle en zal dat spatbord vervangen worden. In Eeklo is een zaak van Stevens fietsen. Ze hebben ook e-bikes.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Cube kathmandu ?
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Ik heb zelf de https://www.r-m.de/nl-be/bikes/supercharger2/ Riese Muller Supercharger 2 GT Vario HS (riemaandrijving). Da's wel 6500 €, dus iets boven jouw budget, maar misschien dat de gewone supercharger (met maar 1 batterij) er wel in past?

Ik heb die met 2 batterijen genomen omdat ik graag heen en weer wil naar het werk (84 km) met goede ondersteuning.
En dat lukt.

Tevreden van de fiets enkel de lak is niet zo goed, ergens tegenaan botsen en er is snel verf vanaf.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

KRL100 schreef:Iemand tips voor merk, model, WH, etc?
Zoals hier al gezegd: wat wil je ermee doen?
Afstanden? Frequentie? Bagage?
cadsite schreef:Die dingen hebben gewoon nergens een plaats. Te snel voor het fietspad, te traag op straat.
Tja. In diezelfde logica heeft een Panamera geen plaats op de openbare weg wegens te snel.
Een speedpedelec is niet anders dan een ander vervoermiddel: pas uw snelheid aan de verkeerssituatie aan. Als je compulsief 45km/h wil rijden, is niet de speedbike het probleem, maar het compulsieve gedrag.
Ze zijn ook heel wat duurder, hebben een verzekering nodig en inderdaad, de helm.
Verzekering is niet nodig, dat is enkel nodig bij autonoom rijden.
Als het een speedpedelec is die enkel ondersteuning geeft, heb je geen aparte verzekering nodig.
Niet van horen zeggen, mijn vrouw heeft een speedbike en we hebben alles door de verzekering laten regelen: geen verzekering nodig (en dat is duidelijk tégen hun eigen winkel :)).

eBike: zowel mijn vrouw als ikzelf hebben een Koga, super tevreden van. De fietsen zijn 8 jaar oud en rijden nog prima. De batterij is niet meer top, maar nog genoeg voor wat wij die fietsen gebruiken.
Je kan Koga ook 2dehands vinden. Ze vragen er nog wel stevig veel geld voor, maar die fietsen gaan ook gewoon heel lang mee.

speedbike: mijn vrouw heeft een speedbike van Rise & Muller, iets duurder dan de Koga maar wel beter op alle vlakken (ook 8 jaar later natuurlijk): aandrijfriem, krachtigere motor, ...
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Ik rij met een Cannondale, heel tevreden over de techniek en bouwkwaliteit. Ca 4000 eur. Anderzijds zou ik niet meer voor een ketting dan wel voor een riem gaan. Ketting kan m.i. de krachten onvoldoende weerstaan. Zoek een betrouwbare fietsenmaker met een deftig merk in de buurt en je bent al half op weg!
kick
Plus Member
Plus Member
Berichten: 118
Lid geworden op: 10 jan 2006, 19:53
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 2 keer

Ik ben zéér tevreden over Stromer ST3 (leasing). Sinds ik hiermee rij, wil ik niet meer met de auto gaan werken.
Gebruikersavatar
henkdee
Member
Member
Berichten: 80
Lid geworden op: 08 jun 2019, 11:28
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 1 keer

hier een Stevens 25km/h fiets, meer dan genoeg, wind mee gemakkelijk 30km/h.
ik rij soms met een speedelec mee; dan moet ik serieus meetrappen, niks voor nodig, komen alleen ongelukken van 45 a 50 per uur rijden ;)
begrijp eigenlijk niet dat ze een batterij in een mountainbike steken, ben je sportief of niet, belachelijk helemaal in koers tenue met zo'n speedelec.....

ook al steps tegengekomen btw die 40/50 kunnen... levensgevaarlijk...
Wigo 25
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Ik ben al blij dat heist_175 al enkele dingen recht gezet heeft.

Ik heb een Norta SP. Ook iets boven je budget, maar rijdt wel lekker. Helaas, net zoals alle middenmotor fietsen... 43 op je teller is zowat de maximum, 45 op een vlak stuk op een redelijke ondersteuning is ook perfect mogelijk. De enige fietsen die echt vlot 45 halen hebben een achterwiel motor zoals de Stromers. Die kan ik nog net bijhouden omdat ik in hun wiel rij maar alleen... Eerder maximum vlot rond de 38 tot 40 per uur.

Ik ben overgestapt van een dure ebike naar een speed pedelec en ben een factor 100x gelukkiger. Met de ebike had ik elke dag het gevoel dat die amper sneller ging dan mijn gewone fiets en dat is ook werkelijk zo. Gemiddelde snelheid met de gewone fiets lag tussen de 18 en 20 per uur. De ebike haalde 20 tot 22 per uur. Factor in prijs was deze wel 4 keer duurder. Naar mijn bescheiden mening had men de ebike om 30 per uur moeten laten rijden. Daar zou ik perfect gelukkig mee geweest zijn.

De moment dat ik op een speed pedelec zat was zalig. Hetzelfde traject is nu bij mij gemiddeld 30-32 per uur. Zalig, zelfs voor korte afstanden.

De helm vind ik op zich geen probleem, op de motor heb ik dat ook aan. Ik kan enkel aanraden een deftige helm aan te schaffen. Dat went snel.

Wat voor mij een groter probleem is: de gemengde fietspaden. Als er een D10 of D9 bord aan geeft dat het fietspad ook gebruikt kan worden voor voetgangers is dat voor mij een gigantisch probleem als ik met mijn vriendin haar normale ebike een ritje doe. Ik mag wettelijk gezien niet over een fietspad rijden met een D10 bordje. Ik ga echter NIET tegen 25 op de rijweg rijden want dat is pas onveilig. Ik rij dus vaak op dergelijke fietspaden, maar wel tegen een verlaagde snelheid. Net zoals ik ook 30 rij in een zone 30 en als ik mensen inhaal op het fietspad doe ik dat ook niet tegen 40+ of ik rij even op de rijbaan. En toch zijn er altijd onnozelaars die dan moeten roepen en bellen alsof ik hun leven in gevaar heb gebracht.

Henkdee, dat is wel een misvatting, een SP haalt geen 50. De middenmotor fietsen halen dat echt niet vlot. Als je dat constant rijdt mag je je terecht in zo'n idioot broekje heisen. :)
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Gewone ebike ga je snel beu zijn, constant tegen de limiet van 25km/u

wil je 45 km/u rijden neem dan geen SP met middenmotor.

Wil je de absolute top dan stromer, maar is eigenlijk te duur
Iets betaalbaardere is klever

Als de rest rijdt geen 45 en mij zou dat mateloos ergeren ...

Ik heb een stromer, grootste nadeel na een fietstochtje is de kramp in je gezicht omdat na 20 meter fietsen je gezicht zich in een gelukzalige grijns plooit die pas weggaat als je 10 minuten van de fiets bent.

En oh ja het allerbelangrijkste, zie je een mogelijke hindernis
EERST REMMEN en dan pas nadenken wat je gaat doen
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 36 keer

Veel hangt af van de kilometers die je wil doen.
Ik heb een Riese en Muller en heel tevreden van. Zit nu aan de tweede en gebruik ze beetje door elkaar. De cruiser heb ik 7 jaar en die batterij gaat nauwelijks nog 20 kilometer tegen 30 per uur (400 kw).
De charger heeft 2 500 kw batterijen en rijd ik ongeveer 70 kilometer mee tegen bijna 40 per uur.
Met een riem heb je minder onderhoud aan dan met een ketting, maar je verliest een klein beetje rendement.
Wat bredere banden zou ik ook aanraden en eventueel vering in de zadelpen gezien je gewicht.
Voor sporadische ritjes kom je met een 3000 tot 3500 euro makkelijk toe.
Qua batterij zou ik alleszins niet onder de 500 kw gaan.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Het is inderdaad afhankelijk van heel veel factoren.
Wat wil je zelf sportief investeren, financieel investeren en in het geval van woon-werk wat wil je werkgever ook mee bij leveren.

Ik zit momenteel als syndicaal afgevaardigde in onderhandelingen daar over met mijn werkgever.

Voor privé denk ik dat de gewone fiets/elektrische fiets tot 25 km/u genoeg is om rond de kerktoren te rijden en om afstanden tot pakweg een tiental km te overbruggen. Veel hangt natuurlijk af van je conditie en je wil.

Ikzelf heb een elektrische fiets (Coga Tesla RE 2009) die ik nog nauwelijks gebruik. Ik heb die in 2009 aangekocht en ik denk dat ik toen de enige was op de Scheldelaan om in de shiften naar het werk te rijden met dat ding. Maar... ik rij met mijn cross hybride sneller en vlotter.
Ik rij dus momenteel zo'n kleine 500 km per maand naar het werk op de gewone fiets, afgewisseld met de auto.

Maar... we zijn nu bezig om eindelijk als één van de laatste op de Scheldelaan een fietsleaseplan te onderhandelen en dan ga ik zo goed als alle dagen met een speedbike werken.

De twee belangrijkste dingen die je in beraad moet nemen bij een speedbike.

* Hoe zit het met de route? In mijn geval op 25 km enkel geen enkel licht. Veel veld- en boswegen, nauwelijks interactie met andere weggebruikers, dus ideaal om een speedbike in te zetten
* De kwaliteit van de fiets is oh zo belangrijk. En bij speedbikes denk ik dan aan middenmotor of achterwielmotor en ketting of riem. Zelf voorstander voor achtermotor en riem, maar let nu net die combinatie zeer zeldzaam zijn...

En... gebruik je de speedbike, gebruik ook nog regelmatig de gewone fiets.

En al wie denkt dat fietsen goed is voor gewichtscontrole nog even dit : fietsen heeft ongeveer 10 % van die controle. 90% is voeding en levenswijze. Zeg maar dat ik ervaringsdeskundige ben...
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Niet overdrijven he, vorig jaar intensief gefietst, - 15kg.
Dit jaar amper op mijn fiets gezeten, +15kg.
Wat moet dat geven als ik die pint per dag en die boterhammen met goei boter ook ga laten ? :angel:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

@ebike snelheid
Ik heb een "gewone" Koga ebike en rij meestal 27-28km/h, tot 25km/h krijg ik ondersteuning en die paar km/h trap je echt zelf er wel bij. Hogere snelheid is moeilijk, omdat het gewicht dan serieus in het nadeel speelt, heb ik het gevoel. Al kan het ook aan mij liggen natuurlijk :).
Als ik op een helling de kinderen die bijna stilvallen bijkomend wil duwen, vertrekkend van +/- 10km/h dan is het wel leuk om een POWER-stand te hebben.
Gewone fiets: 20-22 km/h
ebike eco-stand en wat moeite doen: 27-28km/h
ebike powerstand en als een bomma de trappers rond doen draaien op een vlak stuk: 23 km/h

Met mijn gewone fiets deed ik +/- 10km per jaar, met de ebike doe ik er nu bijna 2K per jaar. En allemaal kleine afstandjes: naar school, naar de winkel (met fietskar), pakketje ophalen, ...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Heist_175... Ik betwijfel of je echt 28 rijdt op je ebike... Was bij mij ook tot ik de gps bevestigde en dan reed ik perfect 25 als de teller 2 a 3 per uur meer aan gaf.

Idem bij de Stromer mannen die op fora stoefen dat ze vlot 48 halen... Op de teller ja. :-D

Een ebike valt letterlijk dood eens de ondersteuning compleet weg valt.

Er zijn wel speciale e koersfietsen die in een soort van vrijloop gaan eens de ondersteuning stopt vanaf 25 maar die kosten zoveel als een recente SP.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Als ik boven de 25 ga, voel ik de ondersteuning wegvallen. Dus ik zou denken dat het klopt.
Maar als ik er aan denk, zal ik eens met GPS de snelheid "calibreren".
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Ik heb Koga's Signatures gekocht voor m'n vrouw en mezelf omdat deze volledig aanpasbaar zijn naar je eigen smaak maar ook Riese & Müller stonde heel hoog op m'n verlanglijstje, zeker de Supercharger met 2 batterijen. Ik heb trouwens 2 reservebatterijen gekocht die we meenemen op langere tochten (70-140km).

Ik heb 13'000 km in 2 jaar en m'n vrouw 9'000km in dezelfde periode. Het zijn beide getunde Bosch CX motoren omdat Koga geen speedbike Signature's heeft en 25km/h inderdaad te traag is. In de states in dit 20mph wat me veel logischer lijkt. Ook in BE zijn er al initiatieven geweest om dit naar 30km/h te brengen maar tot nu toe zonder resultaat. Waar blijven de politiekers?

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190429_04364357

Ik heb een officiële aanvraag gedaan om onze fietsen te regulariseren naar speedbike maar dit is onmogelijk omdat ze geen VIM nummer hebben. De andere verschillen ten opzichte van een gewone ebike waren geen probleem om aan te passen en we dragen ook altijd een speedbike helm.

Ik heb een kettingversnelling en mijn vrouw een riem met Rohloff naafversnelling en ik zou, indien ik het moet herdoen, ook direkt voor de riem gaan wegens veel minder onderhoud.

Ik ben ondertussen aan m'n 4de ketting (eentje heeft het zelfs onderweg begeven), 4x de kleine kransjes achteraan en het 2de tandwiel vooraan terwijl de Rohloff om de 5000km een oliewissel nodig heeft en de riem er nog uit ziet als nieuw.

Het bereik van die Rohloff (530%) is ook veel groter dan mijn 11-speed XT (11-42 380%) wat wel nodig is in de bergen en/of met hogere snelheden (>45km/h).
wouter5
Plus Member
Plus Member
Berichten: 172
Lid geworden op: 27 nov 2011, 11:24
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 10 keer

Ik heb een Stromer ST1 2019. Zeer tevreden van.
Misschien iets minder power dan de duurdere modellen, maar op de vlakke weg haal ik even goed 45 km/u (op de teller) en in mijn ogen toch nog redelijk betaalbaar :)
Orange Love Trio + Speedboost
D: 382.7 Mbps - U: 38 Mbps
Oneplus 7 pro en iPad pro
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

Fallschirmjaeger schreef:Mijn tip, investeer direct in de zwaarste batterij. Ik heb dat niet gedaan, waardoor ik nu niet meer toekom in heen en terug naar het werk. Een nieuwe batterij kost direct €500, terwijl een zwaardere batterij maar €100 extra was.

En bij tegenwind, wat ik dus altijd heb in het naar huis rijden, moet ik toch ook altijd goed doortrappen om een constante 25u te halen.
en akkucapaciteit neemt af per jaar hé.

https://qwic.nl/e-bikes/performance/rd11/

lagere prijs (binnen budget), maar dan géén 45 km/u. rijden
https://www.sparta.nl/elektrische-fiets ... metb-speed

iets duurder, door riem en veel hogere akkucapaciteit.
Vlaams Product :-D schijnt goed te rijden. met riem en 2 motoren, groot rijbereik (grote accu). Scherpe prijs (in vergelijking met concurrenten)
https://rideellio.com/

alle info hier (en gebruik een zoekfunctie)
https://www.facebook.com/groups/speedpedelec
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

Ik zou me met dat budget een deveron kopen.

https://www.vannicholas.com/touring-bikes/deveron
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Wist niet dat die bereiken zo beperkt zijn. Mijn fiets is niet enkel voor ritten naar het station maar ook langere tochten. Dat begint pas vanaf 70 km. Als je dan zonder batterij valt of eentje extra moet meenemen is de lol er wel snel af.

Gewone ebikes gaan inderdaad meestal niet meer dan 25. Meestal rij ik ze op dat punt voorbij. Ze trekken fel op maar eens ze zelf moeten trappen is het rap gedaan.

Speedpedelecs op fietspad is inderdaad gevaarlijk. Zelfs als je 25 of meer rijdt is iemand die tegen 40 voorbij komt een verassing, zeker als ze hun komst ook niet aankondigen en u op een cm afstand voorbij tuffen. Door die snelheid is remmen ook al moeilijker. Fietspaden zijn ook meestal niet voorzien op zo'n verschil in snelheid.

Je kan met fietsen zeker wat aan je gezondheid doen. Uiteraard moeten de inspanningen voldoende en voldoende vaak zijn, no pain, no gain. Gezond eten zal inderdaad nog een groter effect hebben maar niets houdt je tegen om het te combineren.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
wimvl
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 jul 2008, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Dizzy schreef:Speedpedelecs op fietspad is inderdaad gevaarlijk. Zelfs als je 25 of meer rijdt is iemand die tegen 40 voorbij komt een verassing, zeker als ze hun komst ook niet aankondigen en u op een cm afstand voorbij tuffen. Door die snelheid is remmen ook al moeilijker. Fietspaden zijn ook meestal niet voorzien op zo'n verschil in snelheid.
Daarom moet elke speed pedelec rijder zich aanpassen aan de situtatie. Het lijkt of een speed pedelec enkel aan maximum snelheid kan bereden worden. Met een auto rij je toch ook niet continu topsnelheid?

Aan de topic starter, dit zijn bvb aspecten om te kiezen voor een bepaald merk/type aandrijving:

Range: Bvb Bosch met dualbattery setup 1300Wh (Riese muller supercharger2 etc.)
Topsnelheid: Stromer
Inspanning: wil je jezelf verplichten om toch zelf nog voldoende inspanning te leveren, kies dan een aandrijving met minder vermogen. (Geen Stromer)
Duurzaamheid: ga je veel km doen in slechte weersomstandigheden, mss beter riemaandrijving nemen.
Heb je zware bagage, kies dan een sterker frame.
...

Al de merken hebben hier hun eigen focus..
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

wimvl schreef:Het lijkt of een speed pedelec enkel aan maximum snelheid kan bereden worden. Met een auto rij je toch ook niet continu topsnelheid?
Als ik zone 30, 30 rijdt met SP (gps snelheid), halen de auto's me met 10-15 km/u. sneller in. Zeker dat je max. snelheid niet moet proberen met auto?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

wimvl schreef: Daarom moet elke speed pedelec rijder zich aanpassen aan de situtatie. Het lijkt of een speed pedelec enkel aan maximum snelheid kan bereden worden. Met een auto rij je toch ook niet continu topsnelheid?.
die topsnelheid hoeft ook neit hé, de doorsneegebruiker van een speedelec vindt 30/u echt niet rap. Vergeleken met een gewone velo aan 15/u is da rap.

maar er is genoeg miserie op de fietspaden en met fietsers om 1001 redenen. Daar moet toch iets aan gebeuren.
en wie me niet gelooft moet maar eens op de jaarlijkse autovrije zondag, kies zelf uw stad maar, het aantal fietsers tellen die zich effectief aan het rode licht of juiste rijrichting houden.
Ge hebt echt geen 2 handen nodig, spijtig genoeg

in A'pen zie je meer en meer bordjes verschijnen aan fietspaden (met een beperking tot 25/u).
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Te snelle fietsers is ook geen speedpedelec probleem.
Toen er van ebikes nog geen sprake was, gingen wij soms op de dijken aan de Nete wandelen en rolschaatsen. Hoeveel fietsterroristen daar tegen 40+ km/h denken te moeten kunnen vlammen: niet bij te houden op 2 handjes.
In het autoverkeer zie je dat toch ook?

Het probleem is niet de speedbike, maar wel het mannetje/vrouwtje dat erop zit.
Zelfs met een gewone ebike (max 25km/h) is het soms gevaarlijk: in een schoolomgeving moet je echt niet compulsief 25km/h proberen te rijden.

@GPS snelheid
Daarnet even een pakketje gaan halen en de snelheid "gecalibreerd".
De Koga geeft 0,6km/h minder aan dan de GPS.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Owja, zelf heb ik een bafang kitje van greenbikekit onder een oude mtb hangen, als je goed meetrapt ( en de limiter afzet) haal je 35km/h, persoonlijk vind ik dat te snel, 25km/h is dan weer ietskes te traag naar mijn goesting.
Uiteindelijk is dat vooral een werkpaard geworden met een bak van voor en 2 tassen + bak van achter.
Het grote voordeel = dat die batterijen betaalbaar blijven. Als ik de prijzen van die Bosch batterijen zie, vraag ik me soms af waar dat extra geld naar toe gaat.
Het hangt er imho allemaal wat vanaf wat je met je fiets doet...
Voor boodschappen vind ik een e-bike een godsgeschenk, voor daguitstapjes rij ik tegenwoordig liever met een gewone (snelle) fiets. Moest ik niet thuis werken had ik waarschijnlijk al lang een pedelec in de garage staan.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

heist_175 schreef:.
@GPS snelheid
Daarnet even een pakketje gaan halen en de snelheid "gecalibreerd".
De Koga geeft 0,6km/h minder aan dan de GPS.
Dan rij je rond met een illegale fiets. :-)
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

iceke schreef:Niet overdrijven he, vorig jaar intensief gefietst, - 15kg.
Dit jaar amper op mijn fiets gezeten, +15kg.
Dat is perfect mogelijk. Maar iedereen is anders. Voor 15 kg schat ik ongeveer een 6000 km op jaarbasis, mits er niets anders mee verandert? Maar ik ken natuurlijk niet je rijstijl, gewicht, leeftijd, gemiddelde hartslag, etc
Ik zeg niet dat je niet kan afvallen door te fietsen. Het is er uitermate geschikt voor maar niet heilig makend. Ik zelf zit over de 10 000 km per jaar en blijf op een hoog gewicht. En dat heeft alles te maken met voeding en shiftarbeid, dat weet ik. Het is altijd én/én. Je zou wat zien als ik zou stoppen met fietsen...
Ik zou ze ook de kost niet willen geven die anders gaan eten wanneer ze (terug) beginnen te fietsen.

@heist_175 : Mijn Koga stopt met ondersteuning op 27,5 km/u. Dat is er door de fietsenmaker destijds ingestoken om de 10% marge op snelheid in rekening te brengen. Vanaf 28 km/u is het dan wel stevig trappen. Maar zoals gezegd staat die al heel lang op stal en gebruik hem nog nauwelijks. Ik heb meer plezier en snelheid op mijn cross hybride. Misschien dus binnenkort een pedelec. We zullen zien.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

10% marge op snelheid? In principe moet die gewone ebike dan ook ingeschreven worden als een pedelec...

Hier op het werk zijn er ook een aantal die de US snelheid ingesteld hebben. Die snappen ook niet dat het niet mag maar ze zijn vooral blij dat hun fiets 32 per uur rijdt. Tot ze eens tegen de lamp lopen want daar komen vroeg of laat meer controles op of tot wanneer ze zonder helm eens ergens tegen knallen. Nu goed, mijn probleem niet echt, dat mag ieder voor zich uitmaken. :)
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Een e-bike mag 25 km/u rijden met een marge van 10%. Zo komen we dus uit op 27,5 km/u en niet op 32 km/u... Op mijn cross hybride rij ik wel een stuk sneller en dat is ook geen pedelec en heeft ook inschrijving nodig.
Helm draag ik altijd, behalve als ik op de Wahoo en Zwift aan het fietsen ben 8)
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Alvast bedankt iedereen voor de inbreng. Ik neem zeker alle tips mee. Voor wie het over discussie gewicht/afvallen wil hebben: ik DENK dat ik weer gemotiveerder ga zijn om sneller eens de fiets te nemen met een ebike, om in stad Diksmuide (7 km verderop) een brood te gaan halen, dan de auto te nemen. Nu is het vaak 'teveel wind' (polders hier), net geen tijd genoeg, en demotivatie door hoger gewicht dus harder trappen. Met een ebike trap je ook nog altijd, maar als het eens fel windop is zet je 'm een standje hoger.

Ik bekijk het nog eens, dinsdag gaat de fietswinkel weer open, kan ik misschien een testrit doen. Vooral die traploze versnellingen intrigeren me naar gebruiksgemak en feeling toe. In de auto moet het voor mij nog altijd manueel, misschien ben ik op de fiets verkocht aan traploos automatisch...

Keep you informed, verdere info zeker welkom!
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”