Gasketel vernieuwen??

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Probleem: We wonen hier sinds 2013 en onze gas ketel is al aan vervanging toe.

Even een beetje achtergrond info:

Toen we aan het bouwen waren werden we dood gesmeten met de ketel van Atag "Blauwe Engel". Dat was de ketel van het moment zei iedereen, en na een beetje huiswerk te doen, leek dit ook allemaal zo te zijn.
In het begin werkte dit fantastisch, door de warmtewisselaars kan je eigenlijk alle kranen een hele dag open laten staan op warm water, dat bleef warm water :)

Maar, tot 3 jaar geleden de gemeente besliste een aanpassing te doen aan het waterzuiveringsstation. Er ging een maand hard water door de kranen komen, wat uiteindelijk bijna 6 maand is geworden! We merkte dit onmiddellijk, omdat we geen ontkalker hebben. We hebben het water laten testen bij de bouw, en deze bevatte eigenlijk zelfs bijna te weinig kalk. Dus dat had totaal geen nut!

Maar dus na deze 6 maanden zijn ook de issues begonnen. Een bad vullen, dat ging niet meer volledig. Na x aantal tijd douchen, koud water.
Lang verhaal kort: die warmtewisselaar is volledig verkalkt, en het probleem met onze prachtige ketel is: half die ketel moet vervangen worden: 1200 - 1500€ kosten. Ondertussen hebben ze al 1 pomp moeten vervangen en een .. (ben de naam vergeten), incl werkuren al 900€.

Dus de vraag stelt zich: als we die warmtewisselaar laten vervangen, moeten we eigenlijk ook een ontkalker laten zettten (is vermoeden, zal het water nog eens moeten laten testen). Maar ook al zit er maar een klein beetje kalk in, na x aantal jaren gaan we hetzelfde issue hebben.

Dus was ik aan het denken om een nieuwe ketel te plaatsen, deze keer met het oog dat alles vervangbaar is op een goedkope, makkelijke manier. Deze gasketel dient namelijk voor warm water kranen + verwarming (vloer en radiotoren boven).

Maar is het nu nog wel een geschikt moment daarvoor? Ik lees dat in NL ze al bezig zijn voor de mensen hoger te belasten indien ze nog met GAS stoken.. Iemand een idee wat hier op korte termijn zou kunnen gebeuren met onze groene regering? Want ik ga geen +2k investeren in iets wat binnen 3 jaar totaal afgestraft zal worden.

PS. mogelijke voorstellen voor een ketel zijn altijd welkom, of tips.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Wat is uw alternatief? Je hebt dus iets nodig voor warm water...

- warmtepomp? Kost je veel meer dan je 2000€
- houtgestookte cv (pellets en/of stukhout)? Kost je veel meer dan je 2000€
- zijn er nog andere dingen (nu nog met mazout beginnen gaat het hem ook niet zijn he)?

Dus ja, zelf al zou je "afgestraft" worden, je bent met je gas nog altijd het goedkoopste denk ik.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Er zijn heel wat mogelijkheden.

@hard water
Je zou kunnen overwegen om over te schakelen op regenwater voor bad/douche (dat is zacht water) en een kleine keukenboiler.
Een ontharder werkt vaak op zout en dan kan je het water niet meer drinken, wegens te zout.

@ketel
Een nieuwe gasketel kost €2-3K en dus lijkt €1,5K kosten aan een 7 jaar oude ketel nogal veel.

@gas
Gas gaat niet over enkele jaren al verboden worden, maar ook in BE/VL is er sprake van om de taksen/heffingen die nu voornamelijk op elektriciteit zitten, te verschuiven naar fossiele brandstoffen (gas & mazout).
Op dit moment lijkt de kans dus groot dat de gasfactuur duurder zal worden (niet noodzakelijk de energiecomponent, maar wel door het toevoegen van taksen, heffingen, ...) en dat de elektriciteitsfactuur lager zal worden (niet per sé de energiecomponent, wel door het verminderen van taksen en heffingen).
Een lucht/water warmtepomp is wel wat kostelijker (aankoop) dan een nieuwe gasketel.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Toch wel een raar verhaal... 6 maand hard water en je ketel is defect ?

Eén pomp vervangen kost 900 euro ?

Ik denk dat iemand je aan het bedriegen is.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

heist_175 schreef: Een ontharder werkt vaak op zout en dan kan je het water niet meer drinken, wegens te zout.
Manifest onwaar. Maar gaat u vooral verder.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Ik heb 3 verschillende installateurs hier over de vloer gehad.
Diegene die hier de installatie in de tijd hebben gedaan, ken ik ondertussen redelijk goed, maar is failliet gegaan. Niet door zijn toedoen, ik kan het verhaal erachter, bon...
Hij heeft nu wel toegegeven dat op die moment dit heel erg goede ketels waren, maar heel gevoelig aan kalk gebleken achteraf, dus ook bij ons. Nadeel is dat die inderdaad duur zijn om te laten vervangen. 1200€ is zijn prijs als het via via via hem gaat, 1500€ via de andere installateurs, dus de prijzen kloppen wel.
Die pompen zijn een gevolg van de verkalking, ook bevestigd door alle 3, dus er is niets raars aan het verhaal.

Ik denk dat ik dan toch voor een nieuwe ketel ga.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

R2D2 schreef:
heist_175 schreef: Een ontharder werkt vaak op zout en dan kan je het water niet meer drinken, wegens te zout.
Manifest onwaar. Maar gaat u vooral verder.
Dat is hier nu toch al een paar keer aan bod gekomen dat dat niet waar is.
Spijtig dat dit dan komt van een persoon die beweert zich vooral te beroepen op feiten en data. :beerchug:
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Wat noem je hard water?
Je kan de hardheid vaak raadplegen via je leverancier op de website.

Normaalgezien gaat een CV-ketel niet kapot van hard water maar positief is het uiteraard nooit.
Het probleem is vaak dat mensen nogal eens graag de watertemperatuur op maximum zetten om "sneller" warm water te hebben, wat zorgt voor veel meer kalkproblemen. Ik twijfel of het nu 55°of 65°C is dat aanbevolen wordt.

Kalk lijkt me vanaf de eerste druppel invloed te hebben, niet na het vullen van een half bad.
Ik denk dat er wat anders aan de hand is, tenzij je spreekt over een CV installatie met een buffervat (wat vermoedelijk niet het geval lijkt).
Je hebt waarschijnlijk de driewegklep moeten vervangen, tja dat zijn best prijzige jongens en dat zou inderdaad wel eens rond de 900€ kunnen eindigen.

Persoonlijk vind ik Vaillant wel oké qua prijs/kwaliteit.
Zelf kon ik de oude aansluitset hergebruiken, dus enkel de CV was wat compacter geworden in de breedte en hoogte maar de aansluitingen waren identiek.
Ik denk dat je realistisch moet zijn, dat een moderne CV maar een 15-tal jaar meegaat.
Na 15 jaar kan je je de vraag nogmaals stellen of gas een interessante keuze was, geen glazen bol uiteraard.
Wat is het alternatief natuurlijk? Mazout (nog slechter), elektriciteit (ook niet goed bezig met sluiting van kerncentrales), ...?

En ontharders... ja de ene studie spreekt de andere tegen.
Als je zuiver kalkafzetting in je CV wil voorkomen, bestaan er goedkopere systemen waar je bijvoorbeeld eens om het half jaar een nieuwe vulling in hoeft te plaatsen. Je water blijft wel even hard (aanvoelen).
Deze zijn mogelijks nog twijfelachtiger hoe gezond deze te zijn te consumeren, maar ik vermoed dat je je kookpotten toch vult met koud water ;-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Een waterverharder die met zout werkt (NaCl) zal de kalk in het water vervangen door Natrium.

Voor iedere fH verlaging (Franse hardheid) van het harde water zal het natriumgehalte van het water met 4,6 mg (mg = milligram = duizendste gram) per liter toenemen.

Wanneer het kraantjeswater een hardheid heeft van bijvoorbeeld 20 fH, én het water totaal onthard wordt, zal het natrium gehalte toenemen met 20 x 4,6 mg/l = 92 mg/l. In BE is het maximaal toegelaten Natrium in het leidingwater 200 mg/l.

De smaak zal hierdoor "zouter" worden maar dit is relatief weinig en de meeste mensen smaken dit niet.

Het is ook zo dat Natrium belangrijk is voor het regelen van de vochtbalans in het lichaam en het regelen van de bloeddruk en teveel Natrium kan leiden tot een verhoogde bloeddruk.

Dit is ook de reden waarom ik, op aanraden van m'n prof chemie lang geleden, een waterverzachter geplaatst heb die enkel het warme water verzacht door de verzachter voor de centrale boiler te plaatsen. Het koude water is dus niet verzacht en het warme water wel. Koud water met kalk veroorzaakt trouwen bijna geen kalkaanslag en zo verbruik ik ook veel minder zout in de verzachter.

Het koude water in de keuken gebruiken we om te koken, om spuitwater te maken (SodaStream),... Het warme water in de keuken gebruiken we om koffie te maken,...

Toiletten, wasmachine, vaatwas... staan op regenwater.
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

DarkV schreef:Ik denk dat iemand je aan het bedriegen is.
Dat denk ik dus ook.

Een doorstromer kan wel degelijk ontkalkt worden, door een vakman die de juiste apparatuur heeft. Dat kostte mij indertijd 250 eur (bovenop de gewone onderhoudskost) dacht ik, en moest elke 2 jaar gedaan worden.

Bij vernieuwen installatie heb ik wel opnieuw een boiler van 200L laten plaatsen, is imho toch wat minder storingsgevoelig dan een combi-ketel.
Taaner242
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 sep 2019, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 14 keer

Hier 6 jaar geleden een zonneboiler gezet met een gascondensatieketel er achter. Voor zowel warm water als verwarming. Gebruiken uiteraard wel nog gas, maar valt best mee vind ik. Gas blijft uiteraard verbranding, maar volgens mij momenteel een goede betaalbare oplossing.
Nederland is gas aan het afbouwen omdat ze hun eigen winning versneld aan het afbouwen zijn.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

phildww schreef:Een doorstromer kan wel degelijk ontkalkt worden, door een vakman die de juiste apparatuur heeft. Dat kostte mij indertijd 250 eur (bovenop de gewone onderhoudskost) dacht ik, en moest elke 2 jaar gedaan worden.
Tegenwoordig is zo'n doorstromer niet veel meer dan een kleine warmtewisselaar.
Het CV-water warmt op en wordt gecirculeerd over deze warmtewisselaar.
Dat hier wat kalk in zit is in principe niet zo'n ramp omdat je dit circuit toch niet / zelden moet bijvullen.
Hoe kan de pomp daar aan kapot gaan... Normaalgezien niet.
Deze zijn eerder gevoelig aan de permanente magneet (energiezuiniger) van re rotor die alle ijzerdeeltjes (roest) aantrekt en zo vast loopt / schuurt door vervuiling. Vandaar blijft het aan te raden een magneetfilter in het circuit te plaatsen (kost rond de 100€).

Heb m'n broer z'n warmtewisselaar ook ontkalkt door deze te demonteren (eenvoudig), en er eens een nachtje azijn in laten staan en de volgende dag eens goed met de hogedrukreiniger in de openingen te spuiten... kwam toch veel vuiligheid uit.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

johan.devos schreef:Een waterverharder die met zout werkt (NaCl) zal de kalk in het water vervangen door Natrium.

Voor iedere fH verlaging (Franse hardheid) van het harde water zal het natriumgehalte van het water met 4,6 mg (mg = milligram = duizendste gram) per liter toenemen.

Wanneer het kraantjeswater een hardheid heeft van bijvoorbeeld 20 fH, én het water totaal onthard wordt, zal het natrium gehalte toenemen met 20 x 4,6 mg/l = 92 mg/l. In BE is het maximaal toegelaten Natrium in het leidingwater 200 mg/l.

De smaak zal hierdoor "zouter" worden maar dit is relatief weinig en de meeste mensen smaken dit niet.
Ik refereerde niet naar de smaak, dat merk je niet/nauwelijks.
Maar je krijgt wel een pak meer mineralen binnen, of dat wenselijk is laat ik aan elkeen over.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Enkel warm water laten ontharden en ik veronderstel dat niemand warm water gaat drinken.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

Idd, hier doen we dat ook zo. Geeft dan wel nog altijd kalkaanslag tenzij je puur warm water neemt, maar dat nemen we erbij. Sinds kort wordt het water hier onthard door de watermaatschappij, dat scheelt ook al.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

We hebben een warmtewisselaar met een klein buffervat.
Hij zei: ik kan idd die warmtewisselaar/installatie met een product spoelen, dat zou +- 150€ kosten. Enkel het buffervat zit niet in die spoeling.

Ik weet niet wat ik moet doen... nog eens een 150/200€ er tegenaan of ineens nieuwe ketel met boiler van 150 of 200l.

Hij installeert vooral Weishaupt, het duurste maar ook wel beste als ik zo vele zaken lees.
Ook Buderus zijn goede wat ze ook doen, en Viessmann laten ze de laatste reeks links liggen door heel wat problemen.

Een doorstromer en boiler van bovenstaande merken is TE DUUR. Dan spreken we al snel van 6500/7000€.
Ik was dan eventueel aan enkel boiler van 200l aan het denken..
de huidige plaatsing was zeer goed gebeurd zei em, dus ze zouden weinig werk hebben voor de nieuwe.

Ik weet het even niet meer..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Waarom wil je per sé nog een separate boiler, kost, energieverliezen, ...?
Het argument comfort vind ik een beetje achterhaald als je de huidige generatie doorstromers bekijkt, zeker met comfortfunctie aan (op temperatuur houden).
Oké, het debiet is lager maar hoe vaak neem je op meer dan 1 punt warm water af.
Samen bad vullen en douchen? Of die 10 liter water voor even de gootsteen te vullen of een emmertje dweilwater ;-)

https://www.wildkamp.nl/maatwerk/specia ... cw-klassen
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

Dafke schreef: Hij zei: ik kan idd die warmtewisselaar/installatie met een product spoelen, dat zou +- 150€ kosten.
Als je installatie voor de rest niet kapot is (geen andere reparatie nodig) dan zou ik dat doen. Je kan alweer een paar jaar verder dan.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Ja dat is dus niet gezegd e.. Als hij het buffervat niet mee kan spoelen, heeft het dan nut? En doet dat product 90% tenminste van de kalk weg?

Ik wil niet nog eens 150/200€ bij op de hoop gooien als er uiteindelijk dan toch een nieuwe moet komen.. De unit met warmtewisselaar van Atag kost zelf iets van een 1500€, dan had ik dat beter ineens laten doen (900€ + 200€)...

Als er hier iemand ervaring mee heeft?

Dit is trouwens de huidige ketel die als ik me goed herinner een 3200€ excl plaatsting en btw kostte:
http://cvinstal.be/centraleverwarming/c ... gel-q.html

Q25C, de 2e dus
honda4life schreef:Waarom wil je per sé nog een separate boiler, kost, energieverliezen, ...?
Ik ga het idd eens bekijken..
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Hier al 20 jaar een doorstroomtoestel van Vaillant op gas. Super content van en nog nooit problemen mee gehad.
Ik vind dat de prijzen ook serieus meevallen tegenover andere merken en de gasprijzen zijn ook goedkoop.
Het nut van een boiler zie ik helemaal niet in.
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

Ik verslik me serieus in de prijzen dat hier gegeven worden? Is een nieuwe condensatieketel van Vaillant incl. Installatie niet rond de 1,5k -2k€? Ook herstellingen dat vermeld worden zijn erg prijzig. Ieder zijn budget natuurlijk..
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Voor die prijs ben je dan ook 20 jaar gerust. Ik ken mensen die goedkope merken kochten en na 8 a 10 jaar al moesten vernieuwen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Wat is goedkoop en wat is duur?
Een ketel van 1000 euro die 10 jaar meegaat. Heeft je 100 euro per jaar gekost
Een ketel van 2000 euro die 20 jaar meegaat. Heeft je 100 euro per jaar gekost.
Zit dus geen verschil in. Ik spreek uitsluitend over aankoopprijs en looptijd. Ik heb het niet over onderhoudskosten en dergelijke.
Hier hangt een elektrische boiler van Daalderop. Ben er zeker van dat die hier al 20 jaar hangt. Ik zie dat die tegenwoordig 840 euro kost. Heeft dus max 42 euro per jaar gekost en ik heb ook warm water voor de badkamer. Oh ja, en geen onderhoud aan en dus ook geen kosten.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

En hier hangt al 8 jaar een boiler van Bulex.
Tweemaal al de weerstand moeten vervangen.
Dacht telkens een €85 kosten.
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

Dafke schreef: Q25C, de 2e dus
Dafke, bij mijn nieuwe installatie 5jr geleden heb ik Atag ook bekeken en niet genomen wegens veel te dure vogel.

Bij ons staat Junkers (nu heet dat Bosch), zeer tevreden van (ik moet er gewoon niet naar omkijken) en tov de vorige ketel (Vaillant) is mijn gasverbruik met 30% gezakt. Dat ligt uiteraard deels aan de meegeplaatste zonneboiler, maar ook aan de ketel zelf.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Jack Daniels schreef:Hier hangt een elektrische boiler van Daalderop. Ben er zeker van dat die hier al 20 jaar hangt. Ik zie dat die tegenwoordig 840 euro kost. Heeft dus max 42 euro per jaar gekost en ik heb ook warm water voor de badkamer. Oh ja, en geen onderhoud aan en dus ook geen kosten.
Een elektrische boiler is wel iets anders dan een gasketel (met warm water) voor je centrale verwarming !
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

Hier hangt er een Atag ketel, weliswaar de A-series (A285EC), geen blauwe engel. Kostprijs was vergelijkbaar met andere merken. Geen idee wat die blauwe engel zoveel beter zou maken. Hier moest nog overal CV komen en gewoon de installateur genomen die prijs/kwaliteit de beste offerte had, toevallig was dat toen één die Atag aanbood.

Issue dat wij hier hebben is dat om de anderhalf jaar de ontstekingspen vervangen moet worden. Dat kan aan onze elektriciteit liggen (3 x 230 V ipv 400 V + N), maar 't is niet dat we hier een andere ketel op overschot hebben om dat even te testen. Die pen wordt sowieso vervangen bij elk onderhoud. Verder doet hij wat het moet doen en geen klachten over het verbruik, we betalen iets van een 35 € gas / maand in een matig geïsoleerd huis, half open. Nu, elke moderne ketel zou zuinig moeten zijn.

Het warmwaterdebiet van dat ding is super, ligt dacht ik boven de 20 l / minuut. Er zijn totaal geen temperatuurschommelingen als je warm water vraagt.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Temperatuurschommelingen worden al voor een groot stuk opgevangen door thermostatische kranen ook hé.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

honda4life schreef:Temperatuurschommelingen worden al voor een groot stuk opgevangen door thermostatische kranen ook hé.
Blijkbaar zou dat net problemen geven met doorstromers ?

Hier sinds enkele jaren een Itho Daalderop gasketel met doorstromer.
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

honda4life schreef:Temperatuurschommelingen worden al voor een groot stuk opgevangen door thermostatische kranen ook hé.
Op de spoelbak in de keuken zit geen thermostatische kraan, ook daar blijft de temperatuur mooi stabiel.
DarkV schreef:Hier sinds enkele jaren een Itho Daalderop gasketel met doorstromer.
Nog nooit problemen mee gehad eerlijk gezegd. Waarschijnlijk vooral met "oudere" doorstromers die meer temperatuurschommelingen hebben.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Voor diegene die zich afvragen waarom het een big deal is en die prijzen etc..

Wel, het is geen appartementje waar we inzitten helaas, dan zou het idd goedkoper kunnen.
De bewoonbare opp is 306m2 waar we effectief 270m2 van gebruiken/verwarmen dmv vloerverwarming en conventionele radiatoren in de kids hun slaapkamer en badkamer. Die staan natuurlijk niet vollebak, maar om de koude te breken, badkamer al iets warmer.

Hier wordt wat gesport, dus veel gedouched/bad genomen door kinderen, wat ook weer een heel groot bad is met zo een fontein om te vullen.

Hier is dus wel wat waterverbruik en daarom dat ik dat comfort dat onze ketel in het begin gaf, wel wil houden. Dat lukte hem met enkel een doorstromer en klein drukvat.

De combo doorstromer/boiler gaat me denk ik te duur worden, dus jullie zouden dan liefst naar enkel doorstromer kijken? Maar dan wel 1 die makkelijk te vervangen is?
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

DarkV schreef:Toch wel een raar verhaal... 6 maand hard water en je ketel is defect ?
honda4life schreef:Wat noem je hard water?
Als ik me niet vergis woont Dafke in onze streek. In 2017 heeft de Watergroep de onthardingsinstallatie in Zoutleeuw voor onderhoud / werken stilgelegd. In plaats van de gebruikelijke 18 Franse graden steeg de hardheid tijdens de werken naar 38 Franse graden.
Bij ons in de buurt hebben er veel kosten gehad, kapotte kranen, was of afwasmachine stuk, boilers etc. Op een recent gebouwde wijk hebben bewoners kranen van een jaar of twee oud moeten vervangen.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

100% gelijk decat!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

decat schreef:Als ik me niet vergis woont Dafke in onze streek. In 2017 heeft de Watergroep de onthardingsinstallatie in Zoutleeuw voor onderhoud / werken stilgelegd. In plaats van de gebruikelijke 18 Franse graden steeg de hardheid tijdens de werken naar 38 Franse graden.
Bij ons in de buurt hebben er veel kosten gehad, kapotte kranen, was of afwasmachine stuk, boilers etc. Op een recent gebouwde wijk hebben bewoners kranen van een jaar of twee oud moeten vervangen.
Kan je hen daar niet aansprakelijk voor stellen of via je verzekering ?
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Neen ze hebben verwittiging gestuurd en dat was voldoende..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Bon ondertussen de hardheid van het water gemeten: 15 F°.
Dus is weer een twijfelgeval om een ontharder te zetten. Er is de maatstaf dat als je een ontharder zet, je rond de 8F° moet zitten.
Als je dan standaard een 40 of 50 F° zit, is de keuze snel gemaakt. Maar nu zitten we nog steeds met zacht water.
Blijkbaar is de hardheid gedurende de aantal maanden van aanpassing waterzuiveringsstation makkelijk naar +60F° gegaan. Logisch dat er veel toestellen stuk zijn gegaan.

Bon, eerste wat we gaan doen: warmtewisselaar met een speciaal toestel laten ontkalken door een vakman. De prijs zou tussen de 200/250€ zijn blijkbaar. Ik kan zeer weinig terugvinden over een richtprijs hiervoor..?

We gaan kijken wat dit uithaalt de komende maanden.. en basis daarop beslissen of we een nieuwe ketel gaan zetten of niet.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”