Telenet of EDPnet

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
Plaats reactie
anyflash85
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 nov 2020, 01:32

Goed, hier gaan we weer.

Zou hier wel ergens een topic kunnen wegkapen, maar er zijn mij momenteel nog iets te veel onduidelijkheden en er hangt enorm veel af van de lijn die binnenkomt natuurlijk. Momenteel zit ik met serieuze twijfels over Telenet, vooral door het feit dat mijn Cloudgebruik de komende maanden gaat stijgen. Films streamen, gamen en ook videobewerking doen. Gezien ik het huis ook deel met iemand die af en toe even stevig gebruik maakt van het internet moeten we dus even reflecteren. Een vaag limiet van 750GB is imo niet meer van deze tijd. De laatste weken hebben we ook heel wat problemen met Telenet - Wifi valt vaak weg - snelheid is niet naar behoren. De technici checkte reeds vanop afstand en werkte enkele storingen weg. Loste niets op, nu moet ik zelf met de modem naar de winkel. Misschien is er iets stuk. Nouja, dit is een nieuwe installatie van 3 maand oud. Kan altijd, maar dus toch misschien toch even tijd voor iets anders.

Mijn telenetabonnement:
  • All Internet.
  • 54,60EUR / maand.
  • 300/20.
  • Limiet van 750GB.
Mogelijkheid EDPnet:
  • Fiber XL.
  • 44,95EUR / maand.
  • 150EUR / eenmalig.
  • 500/100.
  • Geen limiet.
Goed, voor mij is het plaatje op deze manier meer dan duidelijk. Op anderhalf jaar ben ik al breakeven met de eenmalige kosten. Dit is allemaal goed op voorwaarde dat ik NIETS moet inboeten van download- en / of uploadsnelheid.

Nu komt mijn vraag. In hoeverre zal ik verschil zien van snelheid? Als ik de test doe op EDPnet dan is alles maxed (500/100). Als ik de test bij PX doe dan krijg ik volgende resultaten: Advertised Speed up to 350 Mbps download - up to 50 Mbps upload, Maximum Speed up to 241 Mbps download - up to 29,1 Mbps upload & The actual available speed will be communicated via MyProximus after activation of your Internet connection. Op die manier is zo'n provider switch toch wel een gokje.

Momenteel wacht ik nog even op een kabel om mijn Telenetverbinding eens te testen vanaf de modem zodat ik jullie een beter beeld kan geven. Maar kan mij iemand ondertussen wat pros en cons geven en eventueel zijn ervaringen van de switch tussen Telenet en EDP delen? Verder vraag ik mij ook af wat de fysieke verschillen nu eigenlijk zijn tussen de lijnen van Telenet en die van Proximus?

Hartelijk bedankt voor jullie tijd. Thanks! :beerchug:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

anyflash85 schreef:Nu komt mijn vraag. In hoeverre zal ik verschil zien van snelheid? Als ik de test doe op EDPnet dan is alles maxed (500/100). Als ik de test bij PX doe dan krijg ik volgende resultaten: Advertised Speed up to 350 Mbps download - up to 50 Mbps upload, Maximum Speed up to 241 Mbps download - up to 29,1 Mbps upload
De snelheid die je ziet op de Proximus website heeft niets te maken met beperkingen op je lijn (fiber), maar met de geadverteerde maximum snelheden van "Proximus Internet Maxi Fiber" (350/30 Mbps, 54.99€).
Hiermee willen ze "iets" sneller zijn dan Telenet All Internet (300/20 Mbps, 54€) voor dezelfde prijs?

Het is dus technisch goed mogelijk dat EDPNet een snelheid kan aanbieden van 500/100 Mbps op een lijn waarop Proximus maximaal 350/30 Mbps aanbiedt ...

Als je alleen naar de download kijkt is het snelste natuurlijk "Telenet All Internet Giga Speedboost" (1.000/40 Mbps, 54€ + 15€ = 69€), maar de upload is belabberd voor die prijs :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Helemaal akkoord met philippe_d.
Proximus heeft ook een giga optie dacht ik, maar daar is de upload 50.
Dat staat totaal niet in verhouding met de downloadspeed. 1000/100 zou veel logischer zijn!

Ik had bij xDSL een maximum lijn van 85/35 en navenant hier toch wel stevig gestreamd, hadden wij daar geen last van onderbrekingen.
Ondertussen heb ik een 300/20 verbinding van Telenet en dans ik elke maand rond die 750GB (piek) en 1.5TB (dal), ook heb ik de laatste 3 maand, 3x een downtime gehad van 3 tot 5 uur...

Nu als ik de opties had, die jij had voor internet, zou ik los voor EDPnet gaan.
350/50 verbinding (slechtste geval 241/30, wat straf zou zijn voor fiber), is nog steeds interessanter dan Telenet 300/20.
Die 60Mbps lager downspeeds gade echt niet voelen.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Gebruikersavatar
TheCeet
Pro Member
Pro Member
Berichten: 366
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 50 keer

Hier nieuwbouw en heb al
1 jaar Telenet gehad
6 maand Orange
Sinds mei dit jaar edpnet FiberXL.

Ik heb wel een eigen router ipv die Fritzbox die zel voorstellen > Asus AX58u, en werkt perfect.

Over edpnet zelf, geen slechte dingen tot nu toe meegemaakt. Snelheid is dik ok, zeker met het thuiswerken nu.
Bij Orange merkte ik toch teveel issues met die upload van amper 10mbit...

Dikke aanrader!
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
ISP: Afbeelding Telenet All-Internet
Running AdGuard Home: network-wide software for blocking ads & tracking
anyflash85
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 nov 2020, 01:32

Bedankt voor de feedback. Met welke app (Mac OS X 10.11) kan ik jullie het best tonen wat ik nu binnentrek met kabel, rechtstreeks van het Telenet ding die aan de muur hangt?
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1690
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 68 keer

Ga voor de fiber bij EDPnet , fiber is zowizo al beter
Internet = PX FLEX pack
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
TheCeet
Pro Member
Pro Member
Berichten: 366
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 50 keer

anyflash85 schreef:Bedankt voor de feedback. Met welke app (Mac OS X 10.11) kan ik jullie het best tonen wat ik nu binnentrek met kabel, rechtstreeks van het Telenet ding die aan de muur hangt?
Gewoon UTP kabel in modem en zo in uw laptop/desktop.
Speedtest.net of die rechtstreekse van Telenet:
https://speedtest.telenet.be/
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
ISP: Afbeelding Telenet All-Internet
Running AdGuard Home: network-wide software for blocking ads & tracking
pluim
Member
Member
Berichten: 98
Lid geworden op: 13 apr 2020, 14:03
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 12 keer

anyflash85 schreef:Bedankt voor de feedback. Met welke app (Mac OS X 10.11) kan ik jullie het best tonen wat ik nu binnentrek met kabel, rechtstreeks van het Telenet ding die aan de muur hangt?
Speedtest van Ookla zou prima moeten werken!
Ofwel online, via speedtest.net, ofwel kan je de app downloaden in de App Store voor macOS! :wink:
An easily-interested brunette who loves to explore the unfamiliar :curt:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

anyflash85 schreef: Met welke app kan ik jullie het best tonen wat ik nu binnentrek met kabel, rechtstreeks van het Telenet ding die aan de muur hangt?
Dat "ding' aan de muur heeft een naam :-) .
Als je resultaten deelt, vermeld dan ook exact type van de modem (label) en welk abonnement je hebt.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

https://glasvezel.fluvius.be/kies-helem ... e-provider
Niet in gebied Fluvius? Meeste niet denk ik.
Plaats reactie

Terug naar “Overstappen”