Ventilatie smart maken

Plaats reactie
sdke
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 aug 2017, 15:43
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

Mijn vraag

Ik heb momenteel een WTW die 'dom' is. Ik heb in de badkamer en keuken een schakelaar ervoor met 4 standen. (uit, 1,2,3)
Ik zou deze graag smart maken. Wat zijn de mogelijkheden? Ik dacht bv aan Shelly, maar dat kan maar 2 punten behandelen/aansluiten.. Ik zoek dus een device die deze 4 standen kan activeren via Home Assistant.

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Home Assistant gebruik ik voor mijn lichten en enkele shelly punten te bedienen. Ook voor automations.

De WTW is een Ned Air 300.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Shelly 2.5 of sonoff, maar deze hebben niet genoeg aansluitingen..

Alvast bedankt voor de hulp en tips!
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

https://www.itead.cc/sonoff-4ch.html ?

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Is de bediening bedraad, of is dat een afstandsbediening op batterijen?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
sdke
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 aug 2017, 15:43
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

Vanuit het systeem ventilatie systeem lopen er dus 4 draden naar een draadloze Niko Controller. Daarvan heb ik 2 afstandsbedieningen om het systeem meer of minder te laten blazen.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Uitzoeken hoe die 4 draden werken en dan een Sonoff 4chPro erop om de 4 kabels op de juiste manier aan elkaar te koppelen met een relais. Je kunt testen door de vier draden eens te kortsluiten, zal wat zoeken zijn.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

liegebeestig schreef:Uitzoeken hoe die 4 draden werken en dan een Sonoff 4chPro erop om de 4 kabels op de juiste manier aan elkaar te koppelen met een relais. Je kunt testen door de vier draden eens te kortsluiten, zal wat zoeken zijn.
Dat moet ergens wel beschreven staan in de handleiding als dat zo is.
Ik vrees dat dit eerder een digitale communicatie is... "Zomaar" kortsluiten om te testen zou ik niet doen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Inderdaad, dat is beter advies. Ga op zoek in de handleidingen naar extra AUX ingangen die reageren op kortgesloten droogcontacten.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Desnoods een extra afstandsbediening bestellen en er wat draadjes op solderen om button-press te simuleren ?
sdke
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 aug 2017, 15:43
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

Probleem 1 is dat ik van mijn ventilatie geen handleiding heb. Het is een NedAir 300.

Probleem 2 is dat ik het niet installeerd heb en dus veel reverse engineering moet doen.
Zoals hier:

https://www.mupload.nl/img/d4wi5xc.jpg

Als ik het goed begrijp, zorgt de Niko controller ervoor dat de correcte relay aanklikt en zo een 230v signaal terug stuurt naar de correcte input van het toestel.

Mijn wederhelft zou liefst de analoge knoppen ook blijven gebruiken.

Ik denk evt om met arduino en relays te werken, maar kan ik dit hier tussen aansluiten. Ik zou een aftakking maken van de kabels die naar ventilatie gaan en zo dan een relay aansluiten die wel smart is via arduino aansturing.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

2 controllers (dia van Niko en je zelf gemaakte), gaat mogelijk problemen geven (aangezien ze beide stroom kunnen zetten op verschillende paren). Misschien dat de remote hack nog het makkelijkste is, maar je hebt dan wel geen feedback ...
sdke
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 aug 2017, 15:43
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

devastator schreef:2 controllers (dia van Niko en je zelf gemaakte), gaat mogelijk problemen geven (aangezien ze beide stroom kunnen zetten op verschillende paren). Misschien dat de remote hack nog het makkelijkste is, maar je hebt dan wel geen feedback ...
De remote hack zal het wsl worden. Ik kan eventueel toch ook via een arduino relay switch werken? Zo'n remote werkt wsl toch maar op max 5v (zal eens moeten uitlezen).

Zo kan ik evt het toch toevoegen aan mijn home assistant. Kan ik een automation of script insteken als bv stand 3 ingeduwd word het systeem na 30 minuten zelf weer naar stand 1 gaat.


Ik zie dat zo'n afstandsbediening 80 euro kost.. Zijn er hier in geen DIY oplossingen. Moet wel, genoeg ESP32 bordjes en dergelijke. De Niko verstuurt via 868mhz. Zal daarbij misschien even in verdiepen.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Dan moet je het protocol ook kennen als je het zelf wil uitzenden ...
Veel tijd die ik liever ergens anders in steek ;-)
sdke
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 aug 2017, 15:43
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

devastator schreef:Dan moet je het protocol ook kennen als je het zelf wil uitzenden ...
Veel tijd die ik liever ergens anders in steek ;-)
Awel ja, ook ontdekt in een snelle leessessie..

Misschien gewoon beter een nieuwe installatie zetten die alles out of the box ondersteund :lol:
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Het signaal dupliceren zou niet zo'n grote uitdaging mogen zijn.
Misschien is je afstandsbediening ook eenvoudig te openen, en spreekt het typenummer van IC dat er in zit wel boekdelen.
Van waar ben je?

Voor de eenvoud kan je vast beter een relaisschakeling aanpassen, maar wordt een heel gedoe welke controller het voor het zeggen heeft.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
sdke
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 aug 2017, 15:43
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

Open gesmeten en geen IC nummer gevonden..

Het is een Niko 410-00002. Je vindt meer info als je zoekt op 410-00001.

Voornaamste probleem is blijkbaar de leeftijd van alles. Ik vind amper handleidingen terug. Ook van het Niko Easywave protocol vind je weinig bruikbaar info
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Als de aansturingssignalen eenvoudig zijn, zou ik kijken naar een ESP32. Die kan voldoende aansturen en meer nog, met esphome integreert hij perfect in je home assistant installatie.
Persoonlijk ben ik hier aan het spelen met oa meerdere ESP32 en ESP8266 bordjes en CO2-sensoren (MH-Z19B) om zo te weten wanneer ik een raam moet openen om te verluchten. Met jouw systeem zou je dat waarschijnlijk helemaal kunnen automatiseren.
sdke
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 aug 2017, 15:43
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

Even een andere denkpiste ingeslagen.

Die Niko Controller is eigenlijk een schakelaar toch met rf functie. Ik zou toch doormiddel van een shelly/sonoff toch een extra 'schakelaar' toevoegen..
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

sdke schreef:Even een andere denkpiste ingeslagen.

Die Niko Controller is eigenlijk een schakelaar toch met rf functie. Ik zou toch doormiddel van een shelly/sonoff toch een extra 'schakelaar' toevoegen..
Gewoon de "schakelaar" dubbel uitvoeren bedoel je?
Dat komt niet goed, want welke controller heeft het nu voor het zeggen.
Je domotica / je afstandsbediening, aan is aan.
Wordt helemaal onduidelijk als ergens nog de status getoond wordt.

De enige juiste manier is het RF-signaal uitzenden (en dat hoeft helemaal niet superduur te zijn), er bestaan goede loggers / replicators van zulke RF-signalen die je via computer kan aansturen.

Misschien is het, gezien de belachelijk lage kostprijs ook het proberen waard zo'n RF-duplicator afstandsbediening van 867 Mhz te bestellen op AliExpress, mocht dat werken, kan je net zo goed deze afbeelding slopen en draadjes solderen ipv. drukknoppen te gebruiken.

Waar ik ook een oplossing in zie, is dat je zo'n Sonoff 4 Ch pro koopt, deze heb je ook in RF, variant met goed ogende afstandsbediening, gooi die Niko afstandsbediening dan buiten en klaar!
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
sdke
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 aug 2017, 15:43
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

Zal mij eens verdiepen in het opvangen van het RF signaal en kijken wat ik kan bereiken. Via alie kost het inderdaad 2 keer niets.

Het blijft echt wel een struikelblok in mijn home assistant project.. Rolluiken, lichten, stopcontacten,.. Allemaal gelukt met de vingers in de neus. Zelf HA ging nog vlot.

STOMME VENTILATIE :bang: :-D :-) :-D
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

sdke schreef:Zal mij eens verdiepen in het opvangen van het RF signaal en kijken wat ik kan bereiken. Via alie kost het inderdaad 2 keer niets.

Het blijft echt wel een struikelblok in mijn home assistant project.. Rolluiken, lichten, stopcontacten,.. Allemaal gelukt met de vingers in de neus. Zelf HA ging nog vlot.

STOMME VENTILATIE :bang: :-D :-) :-D
Nogmaals, bekijk even zo'n Sonoff 4ch Pro, kan zowel wifi als RF afstandsbediening.
Misschien die relais uit die stuurkast gooien et voila.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
sdke
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 aug 2017, 15:43
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

honda4life schreef: Nogmaals, bekijk even zo'n Sonoff 4ch Pro, kan zowel wifi als RF afstandsbediening.
Misschien die relais uit die stuurkast gooien et voila.
Die sonoff ondersteunt maar 433 mhz.. Die niko werkt oo 868mhz.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

433 Mhz om rechtstreeks die relais te sturen, niet via Niko

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

sdke schreef:
honda4life schreef: Nogmaals, bekijk even zo'n Sonoff 4ch Pro, kan zowel wifi als RF afstandsbediening.
Misschien die relais uit die stuurkast gooien et voila.
Die sonoff ondersteunt maar 433 mhz.. Die niko werkt oo 868mhz.
Niko ga je dan ook niet meer gebruiken ;-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
sdke
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 aug 2017, 15:43
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

Awel ja, dan heb ik miserie met de vrouw des huizes :lol:


Die afstandsbedieningen heeft de vorige eigenaar in de muur vast gemaakt.. Via klik systeem gaan ze eruit, maar dan heb ik een gat en dat wilt de vrouw niet natuurlijk :lol:
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

sdke schreef:Awel ja, dan heb ik miserie met de vrouw des huizes [emoji38]


Die afstandsbedieningen heeft de vorige eigenaar in de muur vast gemaakt.. Via klik systeem gaan ze eruit, maar dan heb ik een gat en dat wilt de vrouw niet natuurlijk [emoji38]
Ik heb ook lange tijd gezocht naar de module "vrouw HA proof te maken". Uiteindelijk de zoektocht opgegeven nadat ik tot het besluit kwam dat ze niet compatibel waren. Twee die het voor het zeggen willen hebben moet je echt niet hebben en ook al doet HA emotioneelloos koppig hij trekt toch altijd aan t kortste eind. Zo lang het maar geen kortsluiting tot gevolg heeft ben ik al tevreden.
sdke
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 aug 2017, 15:43
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

Ze is HA proof. Gebruikt de app met plezier, blij met de automations,..

Alleen heeft ze 1 eis dat ze wilt dat alles ook analog nog blijft werken, stel dat HA niet werkt dat alles nog werkt.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Je zou met Tasmota wel iets kunnen maken waarbij X-tijd geen teken van leven de overbruggingsrelais uitvallen en je terug op het huidige systeem vervalt.

Kan je uitvissen hoe de huidige relais werken, wil gerust wel eens een schets maken?
hoe loopt die onderste blauwe draad met "N", naar beide relais?
Graag wat meer foto's waar ik alle klemnummers duidelijk op kan lezen en volgen.
Misschien wat foto's van elke schakelstand van je afstandsbediening en de getrokken relais, ...
Foto's van waar deze draad naartoe gaat.

Denk dat rood-blauw-wit-geel de "+" is
Deze wordt geschakeld in "stand 1" naar grijs-groen, "stand 2", naar zwart-bruin
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
sdke
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 aug 2017, 15:43
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

Het is mij tenslotte gelukt met volgende informatie:

https://github.com/defcon24bit/record-a ... -RF-remote

RTL-SDR dongle was 25 euro. Had nog een Rasberry Pi rondliggen (HA werkt op ander toestel).

Heb nu enkele flows gemaakt voor wanneer de ventilatie hoger of lager moet als we thuis zijn of niet.

:banana:
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”