Coronalert... wie gebruikt het (niet) ?

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Matomatisch
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 nov 2020, 20:31
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 4 keer

philippe_d schreef:
Matomatisch schreef:Mijn app (android) heeft vannacht de gegevens bijgewerkt, ik vermoed dus dat de problemen opgelost zijn?
Er zijn 2 soorten gegevens die dagelijks bijgewerkt worden :
1) de wekelijkse gemiddelden
2) het blootstellingsrisico

Hier versie Android 1.11.2 = up tot date?
1) de wekelijkse gemiddelden worden dagelijks correct bijgewerkt.
2) het blootstellingsrisico staat nog altijd op 5 januari :-( .
Bij 'risicostatus' (als je op de groene kader drukt) staat bij mij onderaan "Bijgewerkt: gisteren 01:34"

Werd dus wel degelijk bijgewerkt op 12 januari, maar afgelopen nacht niet. Zie ook reviews in de Play Store die hetzelfde melden. Vreemd dat bij sommige wel bijgewerkt werd(eenmalig), en bij anderen dan totaal weer niet.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

bij mij is de laatste update van blootstellingsrisico 11/1 en het lukt niet om dat bij te werken. De dagelijkse statistieken zijn wel up to date, maar daarvoor installeer je dat niet uiteraard ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

marzman schreef:
petrol242 schreef:Ik kan dat alleen maar beamen. Hier een groen scherm terwijl madamme al even geleden positief getest is... Eigenlijk is het een farce.
Heeft ze dat wel aangegeven dan in de app?
Ja.
LoewieKatorz
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 17 nov 2011, 11:57
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 17 keer

Hoe zit het met de blootstellingen?
Ik heb nooit blootstellingen gehad maar sinds een week plots 4 en vandaag zelfs 7!. Blijft wel groen.
Geen idee van waar ze komen, want ik ga niet zo veel buiten (wel wandelen bij goed weer) of ga zeer weinig naar de winkel. Woon wel in een stadscentrum.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Dat zijn de zogenaamde laagrisico contacten(minder dan 15minuten of een zwak bluetooth signaal waardoor de app ervan uitgaat dat je ver genoeg stond om besmetting te voorkomen).
Dat laatste is overigens een beetje een hit & miss aangezien Bluetooth niet ontwikkeld werd om afstanden te schatten.

De besmettingen zijn wel gestegen dus is het logisch dat je die ook de in de app zie.
Ik kom wel veel buiten, neem zonder probleem de trein en heb ook zeer lang 0 af en toe 1/2 laagrisicocontacten gehad. Terwijl het de laatste 2 weken ook van 4->6->8 ging.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

LoewieKatorz schreef:Woon wel in een stadscentrum.
Het is om die reden dat ik het er na 4 weken heb afgegooid.
Volgens krijg je in een stad, waar de huizen tegen elkaar staan, je links, rechts, boven, onder op 2m van je, buren hebt.
Je telefoon moet maar de hele nacht tegen de muur van je buur liggen die positief test en je hebt volgens mij een rood signaal als die die app ook heeft een risico contact had.
Terwijl je die in geen weken in levende lijven gezien hebt.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

sky schreef:Volgens krijg je in een stad, waar de huizen tegen elkaar staan, je links, rechts, boven, onder op 2m van je, buren hebt.
De app (eigenlijk het algoritme van Google/Apple) is wel degelijk voorzien om het verschil te zien in iemand die naast je staat of een kamer link/rechts/boven/onder van je. Er is dus helemaal geen reden om de app van je telefoon te smijten vanwege die reden... of weet je liever van niets als je buur misschien Corona heeft ?

De app is gewoon een hulp voor jezelf om je voorzichtiger te gedragen als je een melding krijgt... het is dan nog steeds aan jou om vrijwillig een dokter te raadplegen of niet, al kan je natuurlijk ook gewoon je kop in het zand steken.

Je schrijft trouwens "volgens mij" waaruit ik kan besluiten dat je het zelfs niet weet maar louter een vermoeden is :bang:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Dat werkt via bluetooth.
Als ik in de garage sta verliest mijn radio het bluetooth signaal van mijn GSM, ik heb dus vrij sterk het vermoeden dat ook coronalert geen verbinding zal kunnen opstellen met mijn buur, laat staan dat die denkt dat we op 1,5 meter van elkaar staan.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

sky schreef:
LoewieKatorz schreef:Woon wel in een stadscentrum.
Het is om die reden dat ik het er na 4 weken heb afgegooid.
Volgens krijg je in een stad, waar de huizen tegen elkaar staan, je links, rechts, boven, onder op 2m van je, buren hebt.
Je telefoon moet maar de hele nacht tegen de muur van je buur liggen die positief test en je hebt volgens mij een rood signaal als die die app ook heeft een risico contact had.
Terwijl je die in geen weken in levende lijven gezien hebt.
Is toch handig om te weten dat je buurman mogelijk corona heeft.
Masker op of extra afstand als je een praatje zou maken ofzo ;)
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Ik hbe vorige week een (negatieve) test moeten ondergaan, en ik heb er toen echt op aangedrongen om de app te gebruiken. De routine zat er duidelijk bij de (nog jonge) dokter nog niet in want ze moest even zoeken waar ze mijn code moest ingeven. Ondertussen heb ik mijn resultaat al een week, maar volgens de app "is de evaluatie van mijn test nog niet afgerond". Dat resultaat gaat er vermoedelijk dus nooit in komen.
Ik heb die test ondergaan omdat een collega positief getest was, en ondanks zijn duidelijke symptomen heeft men er in het testcentrum niet eens aan gedacht de code te vragen. Zijn app is bijgevolg nog steeds groen terwijl hij overduidelijk positief was. Als hij mij niet zelf gebeld had had ik het nooit geweten.

Met andere woorden: het wordt eigenlijk gewoon niet gebruikt.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

zegt misschien meer over de dokter ;)

terwijl de dokter de gegevens van mijn coronatest in haar systeem inbrengt krijg ik al een bevestigings sms waarmee ik de test kan inbrengen in de coronalert app.
Volgende ochtend krijg ik een SMS van het labo en past de coronalert zich aan naar negatief resultaat.
:banana:
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Ik heb ondertussen twee testen gehad... echter beide staan nog steeds op "Valid" (de laatste nochtans al 6 dagen geleden afgenomen).

Bij m'n vrouw (hebben ons beide tegelijk laten testen op dezelfde plaats) staat er wel bij dat deze vervallen zijn :???:
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Groen wil dat Coronalert-app afgebouwd wordt
De Coronalert-app kan stilaan uitdoven. Dat vindt Groen. De app dient om een coronabesmetting anoniem te melden aan contacten zodat die zich kunnen laten testen of in quarantaine gaan, maar biedt op dit moment volgens de partij geen meerwaarde meer.

Bron: https://datanews.knack.be/ict/nieuws/gr ... 62857.html
Misschien zou men zich beter afvragen waarom resultaten niet in de app terechtkomen... voor mij werkte het alvast prima (nadat ik bij het boarden in het buitenland blijkbaar naast besmette Belgen had gezeten).
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”