Home assistant NFC tags: use cases

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Sinds de laatste update van home assistant kan je nu eenvoudig automatiseringen creëren met NFC tags. URL: je home assistant url/config/tags/

Nu heb ik er al wat over nagedacht maar ik zie niet direct use cases :). Hoewel ik er wel graag mee zou willen spelen. Dus vroeg ik of iemand er al nuttige use cases voor heeft gevonden?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Nachtmodus wanneer je gaat slapen? Nfc sticker op het nachtkastje.

De kinderen makkelijk muziek laten opzetten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Ik had al eens gedacht aan het openen van de deur/garagepoort. Uiteraard met voorwaarde dat je thuis bent. Iemand die daar een beveiligingsprobleem in ziet?
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Daar is geen beveiligingsprobleem mee, want de actie gebeurt nog altijd op je telefoon zelf (hier: de HA app).
Je moet dan natuurlijk wel uitstappen om die tag te scannen.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Dacht ik ook, maar anderen denken misschien aan dingen waar ik niet aan denk :)

De garage openen wanneer je met de wagen toekomt was eigenlijk niet mijn eerste idee, maar als je bij het oprijden dicht genoeg tegen een paaltje/boom/brievenbus/... moet passeren zou je het wel kunnen doen zonder te moeten uitstappen ;)
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

devastator schreef:Daar is geen beveiligingsprobleem mee, want de actie gebeurt nog altijd op je telefoon zelf (hier: de HA app).
Je moet dan natuurlijk wel uitstappen om die tag te scannen.
Het enige risico dat ik kan verzinnen is dat iemand anders die tag gaat overschrijven en jij die nietsvermoedend gaat scannen, met mogelijke problemen tot gevolg. Of je tag gaat vervangen door een andere (identiek uitziende)

Gevaar naar je lokale installatie zie ik niet direct. Tenzij dat je je HA via het internet beschikbaar gaat stellen, dan weet iedereen die langskomt gelijk op welk adres die te vinden is.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

De tag is gewoon een id. Als deze niet gekend is in homeassistant gebeurd er ook niets.

Het enige wat ik kon bedenken is dat iemand je tag kopieert en vervolgens deze stiekem scant als je even niet op je telefoon let. Maar daarom voeg je bij zaken als het openen van deuren en poorten de voorwaarde erbij dat je thuis moet zijn. Volgens mij moet je telefoon ook ontgrendeld zijn en is het risico op zo'n scenario daarmee ook lager.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

MaT schreef:De garage openen wanneer je met de wagen toekomt was eigenlijk niet mijn eerste idee, maar als je bij het oprijden dicht genoeg tegen een paaltje/boom/brievenbus/... moet passeren zou je het wel kunnen doen zonder te moeten uitstappen ;)
Dan zal je toch al tegen dat paaltje moeten rijden denk ik voordat ie die tag ziet ;-)
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Ik neem aan dat hij bedoelt gsm door het raam steken en taggen ;)
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Als de enige benodigdheden zijn dat de gebruiker op je netwerk moet kunnen, de tag code moet kennen en weten dat je home assistant gebruikt, dan is je enige veiligheidsbarriere die van je WiFi netwerk aangezien men zo aan de tag kan als die buiten hangt of (als men dan toch al op je netwerk zit) deze uit het netwerkverkeer kan halen.
Op zich is WiFi normaal veilig, maar voor het afsluiten van een woning zou ik toch iets meer willen (er moet maar weer eens een exploit gevonden worden ofzo).

Wat ik wel zou doen met zo’n tag is er bv een naast je bed zetten om alle lichten uit te schakelen ofzo
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Je moet toegang hebben tot homeassistant ook. Maar als je dat hebt heb je die tag niet eens nodig dus in dat opzicht is die tag geen verlaging van het beveiligingsniveau.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Je hebt blijkbaar inderdaad ook de app nodig op je gsm. Het is dus niet gewoon een url met tag-id bezoeken.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Nacht modus is een leuke. Daar ga ik beetje mee proberen spelen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”