Energiebeheersystemen

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

Hoi Ub-ers!

Je kan moeilijk ontkennen dat op energievlak veel aan het veranderen is in België. Slimme meters, zonnepanelen en de tarieven en incentives errond, en binnenkort het capaciteitstarief. Het is trouwens ook duidelijk dat er velen hier dit op de voet volgen (mezelf inclusief). Energiebeheersystemen zijn daarom interessant, en ben er zeker van dat deze heel snel in populariteit gaan winnen. In NL zijn ze precies al wat verder op dat vlak.
Eerst en vooral zijn er hier al ub-ers met zo'n energiemanager? wat zijn de +/- van jullie systeem? ik vind niet veel informatie of reviews op het internet hieromtrent. Dat is spijtig. Daarom deze topic ook! :wink:

Op maakjemeterslim.be vind je een tal van systemen.

Ik heb wat informatie gezocht en na wat overwegingen ga ik binnenkort de CEMM Basic bestellen. ééns het is geïnstalleerd ga ik jullie op de hoogte houden.

Misschien toch al wat positieve beloftes rond dit systeem :
+ geen abonnement
+ Elektriciteit is / realtime te bekijken (per seconde)
+ monitoren van een extra watermeter/warmtepomp/zonnepanelen behoort ook tot de mogelijkheden
+ Notificaties. bvb : hoog energieverbruik. Deze is uniek. Na een vraag bij de klantendienst of dit (met het capaciteitstarief binnenkort) een notificatie na 5 min al kan gegeven worden. Werd vermeld dat dit in ontwikkeling is met de Belgische markt in het achterhoofd.
- prijs! Met wifi extender komt dit neer op 203,95 € op moment van schrijven.

Ik ben vooral benieuwd welke systemen jullie gebruiken :-D
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Nexus1980 schreef:Ik ben vooral benieuwd welke systemen jullie gebruiken :-D
Geen.

Eer ik meer dan €204 winst zal kunnen maken zal er héél veel moeten gebeuren.

Of toch, ik vul maandelijks (manueel) mijn standen in op:
https://www.energieid.be

Er zijn ook integraties beschikbaar, dus geen idee of je een € moet uitgeven om te doen wat jij wilt doen:
https://www.energieid.be/integrations
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

DSMR en Home Assistant. 204 Euro om elektriciteit uit te lezen :eek:
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Als het effectief de verschillende gebruikers gaat identificeren voor je is het wel wat meer werk ;)

Je kan het wel zelf, adhv de info uit de S1 poort... als je tijd/goesting hebt.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
giolovin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 25 jun 2013, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 18 keer

Waar ik nog steeds aan twijfel:

Een modbus (solar edge) installeren (verbruik en opbrengst controleren + mogelijkheid om, als de injectietarieven ongunstig blijken te zijn + eventuele afschaffing terugdraaiende teller, mijn injectie volledig uitschakelen (adhv mijn optimizers) dan wekken mijn zonnepanelen enkel op wat ik nodig heb + vermogenbegrenzing (geen idee of dat rekening houdt met het capaciteitstarief)

Daarnaast bestaan er nog een aantal smart energie producten van Solaredge: aansturing vermogen wp's + intelligente stopcontacten.

Ik vraag me wel af of dit dan een volwaardig alternatief is voor een energie manager. Ik denk niet dat dit op hetzelfde uitkomt? [emoji848]

Als je met een modbus werkt kun je adhv klemmen ook al veel uitlezen. Ik veronderstel dat de andere systemen die rechtstreeks aan een digitale meter kunnen aangesloten worden ook hetzelfde doen?

Ik ben me nog niet lang hierover aan het inlezen. Alle hulp is dus welkom.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
giolovin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 25 jun 2013, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 18 keer

Nexus1980 schreef:Hoi Ub-ers!

Je kan moeilijk ontkennen dat op energievlak veel aan het veranderen is in België. Slimme meters, zonnepanelen en de tarieven en incentives errond, en binnenkort het capaciteitstarief. Het is trouwens ook duidelijk dat er velen hier dit op de voet volgen (mezelf inclusief). Energiebeheersystemen zijn daarom interessant, en ben er zeker van dat deze heel snel in populariteit gaan winnen. In NL zijn ze precies al wat verder op dat vlak.
Eerst en vooral zijn er hier al ub-ers met zo'n energiemanager? wat zijn de +/- van jullie systeem? ik vind niet veel informatie of reviews op het internet hieromtrent. Dat is spijtig. Daarom deze topic ook! :wink:

Op maakjemeterslim.be vind je een tal van systemen.

Ik heb wat informatie gezocht en na wat overwegingen ga ik binnenkort de CEMM Basic bestellen. ééns het is geïnstalleerd ga ik jullie op de hoogte houden.

Misschien toch al wat positieve beloftes rond dit systeem :
+ geen abonnement
+ Elektriciteit is / realtime te bekijken (per seconde)
+ monitoren van een extra watermeter/warmtepomp/zonnepanelen behoort ook tot de mogelijkheden
+ Notificaties. bvb : hoog energieverbruik. Deze is uniek. Na een vraag bij de klantendienst of dit (met het capaciteitstarief binnenkort) een notificatie na 5 min al kan gegeven worden. Werd vermeld dat dit in ontwikkeling is met de Belgische markt in het achterhoofd.
- prijs! Met wifi extender komt dit neer op 203,95 € op moment van schrijven.

Ik ben vooral benieuwd welke systemen jullie gebruiken :-D
Volgens mij moet je wel eerst op voorhand vragen om de twee gebruikerspoorten te activeren, als ik het me goed herinner.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

Klopt. Dit doe je op de website van fluvius.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”