Proximus: Welke fiber tussen intropunt en fiber modem?

Gesloten
jankeymeulen
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 aug 2020, 17:03
Bedankt: 2 keer

Binnenkort komt Proximus fiber plaatsen, maar ik vrees ervoor dat ze dit niet gaan willen doen op de plaats waar ik wil (kelder), de fiber ligt immers op de gevel en dat is al rap 15 meter naar waar ik het wil.


Online vind ik een paar fotos van installaties, zoals deze:

Afbeelding

Het lijkt met dus vrij makkelijk om het intropunt (kleine doosje met de paarse waarschuwingssticker) te laten plaatsen kort bij de gevel - die heeft toch geen stroom nodig - en dan de fiber modem in de kelder te plaatsen, met gewoon een langere fiber er tussen.

Op bovenstaande foto lijkt de connector op het intropunt een groene APC SC, maar wat er aan de andere kant in de modem zit? Lijkt te klein voor een SC connector, is het misschien een LC connector? Kabel zelf zal wel gewoon single mode zijn, daar maak ik me geen zorgen over.

Afbeelding

Zou er eens iemand die reeds zo'n fiber setup heeft eens kunnen kijken? :-D Dan leg ik gewoon zelf een langere fiber tussen die twee apparaten...
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Beste,

Is langs bijde kanten een APC SC connector en de kabel is singlemode.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Hieronder vind je de specificaties voor indoor-bekabeling, compatibel met Proximus FTTH.
Proximus raadt aan om een kabel met minstens 2 vezels als vaste binnenbekabeling te gebruiken.
https://www.cynerpro.be/nl/product/107/mdic-dca-rond
http://b-cables.be/asite/catalogus-cpr- ... getlang=nl
https://eshop.cebeo.be/html/Products/Ar ... g=proximus
jankeymeulen
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 aug 2020, 17:03
Bedankt: 2 keer

Top, bedankt!

De specs van de fiber had ik al gevonden, veel gegoochel met termen en normen voor wat gewoon een "standaard" OS2 single mode is. Maar de connectors wist ik dus niet, maar nu wel!

Voor toekomstige lezers die hetzelfde willen doen, met deze kabel van nog geen vier euro moet het lukken: https://www.fs.com/de-en/products/41923.html

Ik zal na installatie posten of het effectief zo is 8)
jankeymeulen
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 aug 2020, 17:03
Bedankt: 2 keer

Installatie is eindelijk in orde, kabel is inderdaad een APC SC, simplex, single mode.

Fiber door wat electriciteitsbuizen getrokken, Proximus technieker had er geen probleem mee de ONTP te plaatsen vlak bij de gevel waar de fiber binnenkomt en dan via mijn fiber door te patchen naar de ONT in de kelder. (Zo hoort het ook, maar je weet maar nooit dat ze enkel "hun" fiber willen gebruiken).
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

APC bestaat in meerdere varianten, de A staat voor Angled en het is die hoek die kan verschillen.

Het is wel belangrijk welke hoek je connector heeft. Ik ben niet zeker maar Proximus gebruikt volgens mij 9 graden.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
jankeymeulen
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 aug 2020, 17:03
Bedankt: 2 keer

Ik heb in mijn leven al tienduizenden fibers geïnstalleerd, nog nooit een andere dan de "standaard" 8º tegengekomen.

Voor toekomstige lezers: een fiber als deze doet het dus perfect: https://www.fs.com/de-en/c/os2-9-125-si ... apc-apc=21
dwdm
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jul 2018, 01:23
Bedankt: 5 keer

Ik heb ook al tienduizenden fibers geïnstalleerd, 8° of 9° is een keuze die de uitbater van het netwerk maakt. Op het access netwerk weet ik het niet maar op core/bb gebruiken ze bij Fluvius en Telenet 9°. Bij de andere operatoren zoals Eurofiber, Orange, Colt, Vodafone,... is het 8° indien SC APC.
Voor een gig linkje 1310/1550 dat geen tientallen kilometers lang is gaat het zelfs niet zoveel uitmaken als je 8° op 9° steekt... Ik heb zelfs al SC PC - SC APC koppelingen gezien die al jaren in dienst waren zonder enige issues.
Alles hangt af van je link budget en toepassing. Goed is het zeker niet en die laatste is zeer goed zichtbaar op een OTDR meting. Een koppeling SC APC 8° naar SC APC 9° detecteren op een OTDR vraagt in vele gevallen ook een ervaren oog.

Doorgaans herken je 9° aan de groene connector en een rode trekontlasting en 8° aan een groene connector + groene trekontlasting maar ook daarin zijn uitzonderingen aangezien dat een keuze is van de fabrikant.
jankeymeulen
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 aug 2020, 17:03
Bedankt: 2 keer

Ah, we leren elke dag bij, van iemand met username DWDM had ik niet anders verwacht. :-D
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

jankeymeulen schreef:Ik heb in mijn leven al tienduizenden fibers geïnstalleerd, nog nooit een andere dan de "standaard" 8º tegengekomen.
Wel raar dat iemand die al "tienduizenden" fibers heeft geïnstalleerd hier komt vragen welk kabeltje hij moet gebruiken :-) ..
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jankeymeulen
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 aug 2020, 17:03
Bedankt: 2 keer

Ik vind dat zo raar niet, op het werk weet ik de specificaties van de eindapparatuur en patch panels, maar in dit geval is Proximus nogal karig met informatie, voor zover ik kon vinden staat dat nergens in een of andere installatiehandleiding.

Voor een moderator ben je overigens best wel minachtend...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

jankeymeulen schreef:Ik heb in mijn leven al tienduizenden fibers geïnstalleerd, nog nooit een andere dan de "standaard" 8º tegengekomen.

Voor toekomstige lezers: een fiber als deze doet het dus perfect: https://www.fs.com/de-en/c/os2-9-125-si ... apc-apc=21
Tja, ik klets ook maar wat uit mijn nek :bang: :banana: en het is niet abnormaal om wat je zelf kent als 'standaard' te aanzien. Maar uw standaard is daarom de mijne niet.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
jankeymeulen
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 aug 2020, 17:03
Bedankt: 2 keer

Da's waar.

Maar als we dan toch aan het discussiëren zijn :-D, IEC 61755-3-2 stelt wel degelijk 8º als standaard voor APC.

Ik zou trouwens niet weten waar je een fiber met een andere polishing hoek kan kopen, maar ik leer graag bij.
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 342
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 36 keer

Aub, 1 minuut Google

http://rurtelenet.com/product/apc-8-and ... atch-cord/
We also offer 9 degree angled ferrule cut and can denote this with an alternative boot colour
dwdm
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jul 2018, 01:23
Bedankt: 5 keer

Tegenwoordig zie ik meer en meer LC/APC, tot hiertoe enkel 8°, in high density ODF racks.

Afbeelding
jankeymeulen
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 aug 2020, 17:03
Bedankt: 2 keer

Fatsie schreef:Aub, 1 minuut Google

http://rurtelenet.com/product/apc-8-and ... atch-cord/
We also offer 9 degree angled ferrule cut and can denote this with an alternative boot colour
Ja, die vond ik ook. Een KMOtje in India. Vind er mij een die gewoon uit voorraad kan leveren in België en ik erken mijn ongelijk.
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 342
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 36 keer

De wereld is groter dan ons Belgenlandje, ik ben nog de Brexit voor he?

http://www.avalonnetworks.co.uk/sc-apc- ... -connector
Avalon SC APC Fiber Connectors polishes the fiber at either an 8 or 9 degrees angle with a radius of curvature between 5 and 12mm.
https://en.wikipedia.org/wiki/Optical_fiber_connector
The APC angle is normally 8 degrees, however, SC/APC also exists as 9 degrees in some countries.
dwdm
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jul 2018, 01:23
Bedankt: 5 keer

ook verkrijgbaar in België hoor... niet alle leveranciers hebben een webshop...

deze wel:
Crosswise.be
jankeymeulen
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 aug 2020, 17:03
Bedankt: 2 keer

I stand corrected...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ook rap van aannemen precies :)
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

philippe_d schreef: Wel raar dat iemand die al "tienduizenden" fibers heeft geïnstalleerd hier komt vragen welk kabeltje hij moet gebruiken :-) ..
Die heeft genoeg ervaring om te weten dat er zoveel verschil is dus even komen navragen op een forum waar er volk zit dat deze situatie kent :angel:
jankeymeulen
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 aug 2020, 17:03
Bedankt: 2 keer

Tienduizenden fibers in een datacenter ≠ een FTTH installatie. Daarvan heb ik er dus nog maar één geïnstalleerd, vorige week bij mij thuis.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Tienduizenden zonder kennis dan toch. Gewoon blindelings.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
jankeymeulen
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 aug 2020, 17:03
Bedankt: 2 keer

Da's uw interpretatie, maar ik ken je dan ook niet, noch jij mij, on te oordelen hoeveel je al dan niet van fibers weet.
Gesloten

Terug naar “Glasvezel en FTTH”