Sturing Vleugelpoort - City1 van V2

Plaats reactie
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Hi

Ik heb deze poort al enkele jaren in gebruik.

Er zijn verschillende manieren om te bepalen of de poort dicht moet of niet.
1° is een timer, ik heb die nu ingesteld staan om 20 minuten. Gaat er niets voor de fotocel voor de ingestelde tijd, dan gaat ze dicht (1 of 2 vleugels, precies wat er open is).
2° zonder de timer, gewoon met de remote, maar als je het vergeet blijft ze dus de ganse nacht open staan. Dat is voor mij niet wenselijk

Wat ik wil en in gebruik heb: mogelijkheid 1.
De poort staat open. Ik haal de spanning van de controller. De poort blijft open voor onbepaalde tijd. Ik wil soms gewoon dat ze langer open blijft zonder dat ze telkens dicht gaat.
Ik beslis om de poort terug te sluiten. Dus de spanning gaat er op. Probleem? De controller vergeet de vorige stand en gaat er vanuit dat de poort dicht is. Gevolg, Ze blijft open staan, behalve als ik op de knop druk dat beide vleugels open moeten (dan hoor je de motor draaien, terwijl ze al open is).

Dit is ook niet gewenst:
- de motor draait terwijl het niet nodig is
- als ik vergeet om de spanning er op te zetten blijft ze open (al kan dat via de domotica, maar dan nog blijft ze open omdat de controller denkt dat ze dicht is)

Ik kan geen contact vinden dat ik kan sluiten om bvb de fotocel te imiteren (er passeerde iemand). Stel ik sluit/open dat 1 seconden per 10 minuten, dan blijft ze gewoon open. Enkel tussen klem 8 en klem 11 valt de spanning weg wanneer er iets voor de fotocel staat.

Wie kent deze controller en heeft een idee om dit op te lossen?
Bijlagen
City1.jpg
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Fotocellen en andere veiligheidsfuncties zijn normaal NC (normaal gesloten) contacten.

Het enige wat je moet doen (tenminste als ik je vraag goed begrijp.....) om je gewenste functionaliteit te bekomen is de input van 1 van de fotocellen doorlussen via een NC contact van je domotica, op die manier kan je bekomen dat als je het NC contact van je domotica pulst voor 1 of een paar seconden, je controller idd denkt dat er iemand door de fotocel is gelopen, en de poort weer 20m moet openblijven.

Alternatief kan je ook een sturing doen op contact 4, wat normaal bedoeld is voor een voetgangersschakelaar (bv codeklavier/sleutel). Maar ik kan niet garanderen dat hij daar rekening houdt met je 20 m timer.
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 948
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

1. Tussen de draad welke naar L8 gaat een schakelaar voorzien.
2. Fot2 instellen op "CFCh" (Fotocell altijd aktief).

Indien je de schakelaar open zet (simutatie van onderbroken straal fotocell) bij een open poort: poort blijft open. Schakelaar terug dicht en poort zal sluiten na verstrijken van de timer-tijd.
Info: Manual
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Er gaan 2 draden naar L8 en 2 naar L11 (COM).
Moet ik dan maar 1 van de 2 draden naar L8 onderbreken of beide ?

Of mag ik evengoed L11 (COM) onderbreken (beide)?

CFCh van Fot 2 is default.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
seppe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 okt 2005, 19:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 11 keer

Aan com niets doen.... die wordt nog gebruikt voor iets anders(volgens deze afb toch..)
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 948
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

Je zegt dat de spanning wegvalt wanneer er iemand voor de fotocel staat. Dat zou er op wijzen dat het een NO (normal open) contact is. Ook het feit dat er 2 draden toekomen op de aansluitpunten (dus parallelle schakelaars) duidt normaal op NO contacten. In dat geval dien je geen schakelaar in serie te zetten met de draad(en) naar L8, maar een schakelaar parallel met de andere. Dus een schakelaar tussen L8 en L11. Als je die dan sluit bij een open poort, zal de poort open blijven tot je de schakelaar terug opent (+ time tijd).
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Toen Flashblue schreef dat ik eigenlijk de input van 1 van de Fotocellen door mijn domotica moest sturen was ik al aan de slag gegaan.
Ik heb uiteindelijk toch beide kabeltjes op L11 uit de controller gehaald, wago er aan, kabel naar Qbus Relais en van de Qbus naar L11. Het contact in de Qbus is NC.

Getest: als ik nu de Qbus relais open dan blijft idd de poort gewoon open.

Ik heb de schakelaar hiervoor opgenomen in de alles uit scene, zodat als ik van huis ga, en de poort is nog open, ze nu vanzelf na 20 minuten sluit.
Ik heb een logica bijgemaakt dat om 21u30 's avonds kijkt of deze schakelaar nog aan staat, en deze dan sluit, zodat om 22u de poort zeker dicht is.

Bedankt aan iedereen om me op de goede weg te hebben gezet !
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

FlashBlue schreef:Fotocellen en andere veiligheidsfuncties zijn normaal NC (normaal gesloten) contacten.
Zo is dat ook, heeft vooral te maken met veiligheid.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Lijkt me in mijn geval toch ook zo te zijn?
Als tussen L8 en L11 spanning zit wanneer er niemand voor staat, dan is dat contact toch gesloten (?)
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Volgens mij zou je geen spanning (of een hele lage) meten wanneer niemand er voor staat. Het contact is namelijk gesloten. Wanneer het open is, heb je daar idd een spanningsverschil.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”