Vreg voert vanaf 2022 capaciteitstarief in

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Splitter schreef:
MClaeys schreef:Exact waarom ik in Home Assistant hier mee experimenteer.
wat/welke sensor gebruik je om de waardes uit te lezen naar HA ?

heb zelf ondertussen HA wel al een tijdje opgezet, maar nog niet erg veel mee bezig omdat ik nog niet genoeg van de nuttige zaken in huis heb om het echt te gebruiken naar mijn zin.
Ik gebruik Z-Wave Aeotec, en men P1 meter tegenwoordig ook vanuit de slimme meter (maar die power metingen deed ik al voor de slimme meter er was, vandaar de Aeotecs).

Zoals hier al staat, Utility meter die elk kwartier reset. Overlaatst dan input_numbers gemaakt per maand en met een collega die wat javascript kent in NodeRed aangemaakt dat hij de nummers telkens update in dat overzicht als er een piek is. Waarschijnlijk is er een betere manier, maar het werkt.
ivob schreef:Neen, iedereen, analoog of digitaal heeft een forfaitaire afnamepiek van 2.5 kW.
Dit vermogen is vast dus geen max. of minimum.
Voor analoge meters wel degelijk het maximum, want een hogere kan pas berekend worden met een digitale. 2.5 kW is dus het minimum forfait. Zelfs een lege woning die niks verbruikt heeft 2.5 kW als calculatie.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

MClaeys schreef: Voor analoge meters wel degelijk het maximum, want een hogere kan pas berekend worden met een digitale. 2.5 kW is dus het minimum forfait. Zelfs een lege woning die niks verbruikt heeft 2.5 kW als calculatie.
Ja dus net wat ik aangeef.
Het is bij analoog dus minimum noch maximum maar gewoon een vast gegeven waar je, ongeacht het werkelijk verbruik en wat betreft het 80%deel, niet boven of onder kan gaan. Wanneer je aangeeft dat het een maximum is betekent dat ook dat er ook lagere waarden mogelijk zijn. Wat je zelf al aangeeft in je laatste zin niet het geval is voor een analoge meter.
Dus eerder een semantische discussie. :-D
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Hakki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 240
Lid geworden op: 12 dec 2011, 15:33
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 22 keer

ivob schreef: Neem als praktijkvoorbeeld een werkelijk afgenomen vermogen gedurende het jaar, waarbij ieder cijfer de max. weerhouden piek van de maand weergeeft:
1+1+1+2.5+6+7+3+11+0+4+0+3 kW
De aangerekende gemiddelde jaarpiek bij een analoge meter is dan 2.5 kW voor het 80% deel of uitgedrukt in euro 2,5 x 50 = 125 €..
De aangerekende gemiddelde jaarpiek bij een digitale meter is dan 2,5+2.5+2.5+2.5+6+7+3+11+2,5+4+2,5+3 = 49/12 = 4,08 € x 50 € = 204 €
Niet 100% zeker dat ze de maandelijkse naar 2.5 zetten.. Misschien nemen ze het jaargemiddelde, valt dat lager uit, dan naar 2.5.
Valt het hoger uit, dan de werkelijke berekening houden?

Als ik via de berekeningstool een simulatie deed met mijn echte gegevens van 2021, kreeg ik 3.29 als gemiddelde piek.
Ik had 1 maand onder de min afname (namelijk 2.325), als ik die op 2.5 zet en het wiskundig gemiddelde neem, dan krijg ik 3.30 ipv de 3.29. Dus ze hebben in hun online tool niet gerekend met een correctie op maandbasis.
Maar wie weet wijkt hun tool af van de realiteit later.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Hakki schreef:
ivob schreef: Neem als praktijkvoorbeeld een werkelijk afgenomen vermogen gedurende het jaar, waarbij ieder cijfer de max. weerhouden piek van de maand weergeeft:
1+1+1+2.5+6+7+3+11+0+4+0+3 kW
De aangerekende gemiddelde jaarpiek bij een analoge meter is dan 2.5 kW voor het 80% deel of uitgedrukt in euro 2,5 x 50 = 125 €..
De aangerekende gemiddelde jaarpiek bij een digitale meter is dan 2,5+2.5+2.5+2.5+6+7+3+11+2,5+4+2,5+3 = 49/12 = 4,08 € x 50 € = 204 €
Niet 100% zeker dat ze de maandelijkse naar 2.5 zetten.. Misschien nemen ze het jaargemiddelde, valt dat lager uit, dan naar 2.5.
Valt het hoger uit, dan de werkelijke berekening houden?

Als ik via de berekeningstool een simulatie deed met mijn echte gegevens van 2021, kreeg ik 3.29 als gemiddelde piek.
Ik had 1 maand onder de min afname (namelijk 2.325), als ik die op 2.5 zet en het wiskundig gemiddelde neem, dan krijg ik 3.30 ipv de 3.29. Dus ze hebben in hun online tool niet gerekend met een correctie op maandbasis.
Maar wie weet wijkt hun tool af van de realiteit later.
Nee, onder de huidige regelgeving nemen ze voor de jaarafrekening het jaargemiddelde van de som van alle maandpieken. Het is een rollende kwartierpiek afgeklokt per maand. Zie je ook weergeven in de indicatieve tarieven van de VREG weergegeven. Onder het bedrag van de jaarpeik staat telkens het maandbedrag. En dat is 1/12 van de jaarpiek.
Als ze de huidige regelgeving weer wijzigen is het natuurlijk iets anders. Ik heb ook geen glazen bol.
Ik ben anders wel voorstander van jouw uitgangspunt. Het merendeel van de maanden heb ik niet eens een meetbare piek van betekenis. Spijtig maar helaas.
VREG schreef:Uw ‘gemiddelde maandpiek’ (kW) bepaalt wat u betaalt voor het capaciteitstarief. Die gemiddelde maandpiek wordt elke maand opnieuw berekend als het gemiddelde van de 12 voorafgaande ‘maandpieken’. De maandpiek is het hoogste kwartiervermogen (ofwel ‘piekvermogen’) dat u in een maand hebt gebruikt. Uw digitale meter registreert dat kwartiervermogen. Het maakt daarbij niet uit hoe vaak (tijdens één of meerdere kwartieren) u dat piekvermogen heeft gebruikt. Is uw maandpiek kleiner dan 2,5 kW? Dan betaalt u een minimum bijdrage voor een capaciteit van 2,5 kW. Daardoor draagt iedereen bij in de netkosten. Hoeveel u betaalt voor dat minimum is afhankelijk van het tarief van de gemiddelde maandpiek.

Uw aansluitingsvermogen en type aansluiting (een- of driefasig) speelt geen enkele rol in de berekening van het capaciteitstarief. Enkel het piekvermogen dat uw digitale meter registreert telt.
De simulatietool hangt inderdaad met haken en ogen aan elkaar en houdt niet met alles rekening.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Ivob,
Ben je in je bovenstaande berekening niet een kost vergeten die de bezitter van een analoge meter nog moeten betalen
Immers in de DNB kWh prijs zit nog een klein stukje netkosten die hoger zijn voor analoge afnemers versus digitale afnemers
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ygeffens schreef: Heb je DSMR bvb om de waarden via P1 uit je digitale meter in te lezen ?
nog niet, maar die komt eraan als fluvius hun administratie wat afwerkt (eind vorig jaar panelen gelegd, dus ze komen in principe voor een meter, en dan laat ik de P1 natuurlijk activeren)

thanks voor de code!
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

ivob schreef:Dus eerder een semantische discussie. :-D
Ok ja, semantisch volkomen gelijk idd :-D
Hakki schreef:Maar wie weet wijkt hun tool af van de realiteit later.
Want dat is verbazingwekkend :twisted: uiteraard stellen ze het graag mooier voor dan het is, dat deed hun vorige simulatie ook al.
Splitter schreef:(eind vorig jaar panelen gelegd, dus ze komen in principe voor een meter, en dan laat ik de P1 natuurlijk activeren)
Ze lopen wel hopeloos achter, zelfs om de registratie van zonnepanelen af te ronden, dus zo snel zullen ze er mogelijk nog niet zijn. Geniet er tot die tijd nog maar van. Voor het activeren van de P1 poort, gebruik geen te lang e-mailadres want hun tool kan daar niet mee overweg.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

MClaeys schreef:Voor het activeren van de P1 poort, gebruik geen te lang e-mailadres want hun tool kan daar niet mee overweg.
als dat al problemen geeft... wat zou hun systeem doen als je je EAN-nr als user-deel van het emailadres gebruikt? :angel:
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Bij ons was het [email protected], iets van een 26 letters voor de @, geen idee waar hun limiet ligt/lag eigenlijk. Tis uiteindelijk wel gefixt geraakt en inmiddels een andere strategie qua mailadressen die beter en korter is :-) .
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

bruma schreef:Ivob,
Ben je in je bovenstaande berekening niet een kost vergeten die de bezitter van een analoge meter nog moeten betalen
Immers in de DNB kWh prijs zit nog een klein stukje netkosten die hoger zijn voor analoge afnemers versus digitale afnemers
Deze heb ik bewust niet mee opgenomen.
Ik heb dat ook zo gemeld. Een klein deel van de netkosten zal nog verrekend worden via het kWh verbruik. Net zoals bij de digitale meter.
Verschilt inderdaad tussen digitale meter en analoge meter.
Maar dat kan je niet meenemen in een voorbeeldberekening want het is een volledig individueel gegeven.
De detailberekening zal iedereen voor zichzelf moeten maken.
De voorbeelden zijn ook allemaal gebaseerd op de gekende gemiddelde indicatieve prijs per kW. Per netgebied verschilt dit nog eens en de echte tarieven zijn nog steeds niet gekend. Je moet de berekening dus niet zien als een exacte weergave van een bepaalde situatie maar als een indicatie in een orde van grootte. Het is meer om aan te geven hoe het capaciteitstarief wordt berekend. De werkelijke kost zal een individueel gegeven zijn.
En niet eenvoudig te berekenen want de VREG heeft zelf nog altijd geen volledig correcte simulatietool kunnen ontwikkelen. Hun tool is voor een deel gebaseerd op aannames.
MClaeys schreef:Ze lopen wel hopeloos achter, zelfs om de registratie van zonnepanelen af te ronden, dus zo snel zullen ze er mogelijk nog niet zijn. Geniet er tot die tijd nog maar van. Voor het activeren van de P1 poort, gebruik geen te lang e-mailadres want hun tool kan daar niet mee overweg.
De digitale meter is niet voor iedereen een financieel nadeel . Een digitale meter laten plaatsen is ook niet moeilijk. Wel niet via hun onlne formulieren doen maar zelf telefonisch contact opnemen met de technische afdeling van de regionale dienst van je netbeheerder. Kan je gewoon een afspraak maken wanneer ze langs komen wanneer het je het beste uitkomt. In mijn geval is dat zeer vlot verlopen met inachtneming van de agenda van beide partijen. En wat ik kan kan een ander ook.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Mensen denken ook na over wat de toekomst brengt met het capaciteitstarief. Nu is dit op 2,5kW gelegd, dit kan binnen 5 jaar mss 4kW zijn waardoor zonnepaneleneigenaars en mensen met een thuisbatterij nog meer benadeeld zijn waardoor hun factuur nog hoger wordt.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Als dat op vandaag vastgelegd is op 2,5kW zal dat een onderbouwde en eerlijke reden hebben. Mocht dat zoals u zegt wijzigen in de toekomst dan zal dat op dat moment ook een onderbouwde en eerlijke reden moeten hebben.
Of moeten zonnepaneeleigenaars en mensen met een thuisbatterij dan gratis van het net kunnen gebruik maken volgens u ?
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ja.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ik zou dan liever zien dat je GEEN vergoeding krijgt voor zonnepanelen en dat je GEEN injectie kan/mag doen.
en dat je dan enkel zou betalen voor hetgene je van het net afhaalt.

dan kan niemand zeggen "het net is te zwaar belast door zonnepanelen", en men kan ook niet zeggen "het net moet geupgrade worden door de zonnepanelen, dus iedereen moet meer betalen"

lijkt me ook het meest eerlijke: als je zonnepanelen hebt, heb je daar het geld voor gehad om die te leggen, en moet je kunnen gebruik maken daarvan zonder extra kost.
echter moet je dan -net zoals iedereen- wel betalen voor het gebruik van het net (ongeacht de richting)

en er zou dan ook geen echte reden zijn voor een "slimme meter", want je moet niet terugdraaien of berekenen wat je krijgt of op het net zet etc...

maar.... je krijgt gewoon die keuze niet, de overheid maakt fouten (de GSC's) en de hele bevolking mag vervolgens in de buidel tasten
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

37 euro PER JAAR voor de mega projecten en hun GSC? Dat is peanuts. Ik vraag me af hoeveel de boete ons per jaar per gezin zou kosten omdat men niet aan het minimumpercentage komt van groene stroom zonder dat deze projecten er waren.

31 miljoen in 2020 groene stroom aangekocht om van 11,3 naar 13% te gaan.

Ik blijf er bij, er zou een mondiaal of alvast een Europees stroomnet moeten zijn ipv een landelijk en iedereen trekt zijne plan.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

PeterP schreef:Als dat op vandaag vastgelegd is op 2,5kW zal dat een onderbouwde en eerlijke reden hebben.
Denk je dat?
Ik denk dat het anders gegaan is. Fluvius wil meer inkomsten, niet minder.
Dus zijn ze met de data waarover ze beschikken op zoek gegaan naar een financieringsmodel dat niet al te zot klinkt, waarvoor ze allerlei drogredenen kunnen aanhalen én dat meer opbrengt.
Als morgen blijkt dat dit capaciteitstarief toch niet de verhoopte meerinkomsten genereert, dan krijgen we een andere hocus-pocusformule, die evenzeer niemand snapt, die evengoed niet "eerlijk" of "logisch" is, die de shift naar duurzaam niet per sé ondersteunt, ... etc
Of moeten zonnepaneeleigenaars en mensen met een thuisbatterij dan gratis van het net kunnen gebruik maken volgens u ?
Niemand spreekt toch over gratis?
Als ik 0,7kW piek heb, waarom zou ik dan moeten betalen voor een piek van 2,5kW?
Schaf anders de berekening van het nettarief af en maak er gewoon een forfait van? Iedereen evenveel. Met als uitleg dat je een sinus koopt.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Waarom focussen op een piek van 2,5 ? Dit is gewoon om te zorgen dat er een minimum is per aansluiting (en terecht, iemand zal toch nog wel het onderhoud en de investeringen moeten betalen). Ze hadden dit evengoed "net abonnementskost" ofzo kunnen heten. Als je niet akkoord bent dan kan je je aansluiting opzeggen hé, niemand verplicht je om op het electriciteitsnet aangesloten te zijn.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

PeterP schreef:Als dat op vandaag vastgelegd is op 2,5kW zal dat een onderbouwde en eerlijke reden hebben. Mocht dat zoals u zegt wijzigen in de toekomst dan zal dat op dat moment ook een onderbouwde en eerlijke reden moeten hebben.
Of moeten zonnepaneeleigenaars en mensen met een thuisbatterij dan gratis van het net kunnen gebruik maken volgens u ?
Gezien jij die onderbouwde en eerlijke reden blijkbaar kent kan je ze dan hier even weergeven?

De VREG heeft recent ook al het gemiddelde afgenomen vermogen van een gemiddeld gezin al naar boven moeten bijstellen.
Bij gebrek aan voldoende data en meetgegevens heeft zelfs de VREG er op bepaalde punten het raden naar.
Slechts wanneer een meerderheid van de huishoudens over een geruime tijd bechikken over een digitale meter zal men voldoende data ter beschikking hebben om een eerlijke analyse te maken. Ergens rond 2029? :oops:
Tot dan is het een combinatie van giswerk, chaos en discriminatie.
VOiD schreef:Als je niet akkoord bent dan kan je je aansluiting opzeggen hé, niemand verplicht je om op het electriciteitsnet aangesloten te zijn.
Ik zou de mensen toch maar niet op ideeën brengen.
Dat is nu net wat er aan het gebeuren is met consumenten die zich dat kunnen veroorloven.
Verschillende installateurs hebben al een offertestop ingelast op PV-installaties omdat ze de vraag niet kunnen bijhouden en de prijs van batterijsystemen is dit jaar al met 5% gestegen omdat er meer vraag dan aanbod is.
Het resultaat zal zijn dat zij die het zich niet kunnen veroorloven of om wat voor reden ook onvoldoende geïnformeerd zijn en afhankelijk blijven van een openbaar net steeds met minder dezelfde investeringen zullen moeten blijven betalen.
Is het dan dat dat men wil?
Voorlopig is (deels) het net gebruiken nog een optie omdat het een redelijk goedkope laatste sluitsteen is.
De dag dat het dat niet meer zal zijn ben ik met één draai aan de knop inderdaad gewoon weg van het openbaar net.
Geen probleem om mijn aandeel in een openbaar net te betalen. Toch als dat voor het deel is dat ik gebruik en grotendeels gebruikt wordt voor het up to date houden van dat net. Niet om er overwegend een overladen administratief en politiek systeem mee drijvende te houden dat een ondoorzichtig kluwen geworden is en alles behalve een transparante onderneming van openbaar nut.

Of ze zouden dezelfde kant moeten opgaan als aansluiting op het rioleringsnet. Lig je op minder dan 200 meter van een "openbaar" rioleringsstelsel (trouwens steeds meer in handen van buitenlandse investeringsmaatschappijen) ben je wettelijk verplicht je aan te sluiten of het nu nodig is of niet. Gevolg van de steeds verdere uitbesteding aan private ondernemingen van de openbare dienstverlening. Tegenwoordig zijn er al bestuurders welke men zo zot krijgt om hun gasboetes uit te besteden aan private ondernemingen.
En we weten allemaal dat private ondernemingen niet de openbare dienstverlening voor ogen hebben maar een zo hoog mogelijk rendement nastreven. Maar dit terzijde. zo ver zijn we voorlopig nog niet bij het energienetwerk. Al heeft het enkele jaren niet veel gescheeld of het was nu in handen van de Volksrepubliek China.
Laatst gewijzigd door ivob op 06 feb 2022, 10:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Wat is eigenlijk de "kost" van die 2,5kW op jaarbasis stel dat je er gans het jaar onder blijft ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Dat is al meermaals tot in detail op dit forum weergegeven.
Op jaarbasis is dat 2,5 maal de eenheidsprijs van het kW tarief.
Volgens de huidige gekende indicatieve prijszetting in orde van grootte iets van een 50 €, inclusief 21% BTW.
De indicatieve prijs voor jouw netbeheerder* kan je opzoeken op zijn gepubliceerde indicatieve prijslijst.
Naar goede gewoonte is dat in Limburg het goedkoopste en bij Gaselwest het duurste.

De werkelijke prijs is nog steeds niet vrijgegeven. En dat voor een tarief dat normaal gezien op 1/1/2022 had moeten ingaan.

*
https://www.vreg.be/nl/veelgestelde-vra ... ieven-voor

Dat zijn de indicatieve nettarieven (vind je vanaf blz. 8 van bovenstaande link) die we nu gebruiken. Voor de eerste helft van 2022 zullen we de nettarieven nog bepalen op een gelijkaardige manier zoals vandaag. 
Laatst gewijzigd door ivob op 06 feb 2022, 11:15, 5 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

VOiD schreef:Wat is eigenlijk de "kost" van die 2,5kW op jaarbasis stel dat je er gans het jaar onder blijft ?
https://simulatornieuwenettarieven.vreg.be
Als ik de "echte" maandpiek op 1kW zet, wordt er rekening gehouden met een gemiddelde maandpiek van 2,5kW en dat brengt de simulator op €272.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Indien ik simuleer met 1kWh jaarverbruik en een gemiddelde maandpiek van 1kW, zone Gaselwest, kom ik op een capaciteitstarief van 139 euro/jaar.
ivob schreef: Gezien jij die onderbouwde en eerlijke reden blijkbaar kent kan je ze dan hier even weergeven?
Ik heb niet gezegd dat ik de onderbouwing ken maar wel dat het onderbouwd is.
Alle info kun je hier terugvinden. https://www.vreg.be/nl/consultaties
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Wat een afzetterij.

Ik heb nu 11 maanden een digitale meter, mijn piekvermogen komt nooit boven de 2. In de zomer zelf niet boven 1!!!!!!!!

BOERENBEDROG

:lol:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

PeterP schreef:Indien ik simuleer met 1kWh jaarverbruik en een gemiddelde maandpiek van 1kW, zone Gaselwest, kom ik op een capaciteitstarief van 139 euro/jaar.
ivob schreef: Gezien jij die onderbouwde en eerlijke reden blijkbaar kent kan je ze dan hier even weergeven?
Ik heb niet gezegd dat ik de onderbouwing ken maar wel dat het onderbouwd is.
Alle info kun je hier terugvinden. https://www.vreg.be/nl/consultaties
Ik weet heel goed het resultaat van de consultaties. Ik pluis ze allemaal uit.
Eerst zegt je dat de resultaten onderbouwd en eerlijk zijn en nu dat je de onderbouwing niet kent?
Hoe weet je dan dat ze voor (iedereen) eerlijk zijn?
Blind vertrouwen in een semi overheidsinstelling is nooit een goed uitgangspunt.

En ik maak ook geen drama van het capaciteitstarief. Dat is iets anders dan er een discussie over voeren.
Eerst afwachten wanneer het er komt. Dan zal ik het wel ergens anders recupereren zodat de balans in evenwicht blijft.
Bollegijs schreef: Heb nu 11 maanden een digitale meter, mijn piekvermogen komt nooit boven de 2. In de zomer zelf niet boven 1!!!!!!!!
Bedoel je dan het vermogen afgenomen van het net of je werkelijk piekvermogen?
Het eerste lijkt me mogelijk, het tweede een hele kunst in een hedendaags gezin.
Kan je dat toelichten?
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

ivob schreef:
Bollegijs schreef: Heb nu 11 maanden een digitale meter, mijn piekvermogen komt nooit boven de 2. In de zomer zelf niet boven 1!!!!!!!!
Bedoel je dan het vermogen afgenomen van het net of je werkelijk piekvermogen?
Het eerste lijkt me mogelijk, het tweede een hele kunst in een hedendaags gezin.
Kan je dat toelichten?
Stadsbewoner, alleenstaand, appartement 70m2, EPC600, ik hoor bij de laagste inkomens. Denk dat dit voor grootstad een gekende casus is... Als je weing geld hebt leef je naar je inkomen en niet op schulden.
Bijlagen
Schermafbeelding 2022-02-06 om 11.38.57.png
(54.96 KiB) Nog niet gedownload
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

bollegijs schreef: Stadsbewoner, alleenstaand, appartement 70m2, EPC600, ik hoor bij de laagste inkomens. Denk dat dit voor grootstad een gekende casus is... Als je weing geld hebt leef je naar je inkomen en niet op schulden.
Kook jij electrisch of op gas ? Ik begrijp dat je verbruik laag is maar dat sluit niet uit dat je toch wel een piek hebt die boven 2,5 gaat. Sterk dat je onder die 1 kan blijven.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Gas, idem boiler en verwarmingselementen. Zo zalige jaren 70 Flandria gaschauffage. Kleren wassen buitenhuis zoals redelijk wat mensen doen in stad, ik denk de enige piek dat hier kan gemaakt worden is de badkamer verwarmen (elektrisch vuur 2000watt). Da brengt het naar 2?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

bollegijs schreef:
ivob schreef: Stadsbewoner, alleenstaand, appartement 70m2, EPC600, ik hoor bij de laagste inkomens. Denk dat dit voor grootstad een gekende casus is... Als je weing geld hebt leef je naar je inkomen en niet op schulden.
Waar en hoe groot je woont zegt natuurlijk nog weinig.
Als je naast je elektriciteitsverbruik geen gasaansluiting hebt (of deze niet gebruikt voor koken en verwarmen) is het inderdaad een mooie prestatie.
Wanneer je voor koken, SWW, verwarming wel nog extra gas verbruikt is er natuurlijk weinig kunst aan om pieken onder de 1 kW te genereren. Verlichting, tv, radio verbruiken geen grote vermogens.
Maar in dat laatste geval ben je in de toekomst inderdaad twee keer geschoren: hoge gasprijzen en een relatief hoog vast capacitietstarief tov piekgebruik van het net.

edit: het laatste dus. Indien je elektrisch vuur één keer per maand een klokkwartier lang draait veroorzaakt dit idd de piek. Wordt dan een dure verwarming en best niet in combinatie met andere elektrische verbuikers gebruiken.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Ik denk dat er in een Belgische grootstad best nog veel een opstelling hebben zoals ik, de meeste verouderde woningen in stad hebben gas voor alles wat door de historisch lage prijzen steeds betaalbaar waren voor lage lonen. Nu zal de shock waarschijnlijk te groot worden ervaren voor veel van die huishoudens. Maar dat is andere discussie, alleen spijtig dat capaciteitstarief dan de verkeerde doelpubliek viseren door die minimum quota. Zet die minimum piek op 1.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Waarom op 1?
Indien je de apparatuur hebt om pieken te meten is er voor de consument geen enkele goede reden om nog met een vast piektarief te werken.
Dat doe je dan alleen nog als er op locatie geen meetapparatuur beschikbaar is.
Een vast tarief heeft als hoofdreden voor de beheerder een vast inkomen te genereren dat door besparend ingrijpen aan de kant van de cosument niet meer gecounterd kan worden.
En dan gaan ze om hun eigen regelgeving te kunnen omzeilen nog subsidies geven aan mensen die het niet echt nodig hebben.
Allemaal heel eerlijk en transparant. :-D
Een consument die niet dagelijks met de materie bezig is en zich niet grondig informeert heeft geen idee meer hoe zijn factuur wordt samengesteld noch wat hij kan doen om een verhoging tegen te gaan. Wie wel die mogelijkheden heeft geeft men zelfs de pap nog in de mond hoe hij er vanonder kan komen.

Ter info: voor 2022 lag mijn laagste piekvermogen op 1,75 kW (oktober) en hoogte op 6,968 kW (december).
De overige maanden was het piekvermogen tussen 3,487 kW en 4,247 kW.
Mijn werkelijk uitgemiddelde jaarpiek voor 2022 is 4,157 kW en onder de regels van het capaciteitstarief zou dat 4,28 kW zijn.
(zonder rekening te houden met het verrekende netgedeelte voor kWh verbruik).

Als ik na invoering capaciteitstarief zou blijven thuisladen zou mijn gemiddelde jaarpiek dus 4,2 kW zijn.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 15 keer

Ik ben er naar aan het kijken geweest, maar 2.5 kW is echt weinig. We hebben dat 3 of 4 maanden gehaald van de 12 bij een jaarverbruik van 1433 kWh in een jaar (dus we verbruiken best weinig). Ik denk dat het me nog wel zou lukken er onder te blijven, maar mijn vrouw heeft er niet zo'n zin in er rekening mee te houden. Ze keek in ieder geval geiriteerd toen ik het probeerde uit te leggen.

Jammer, want het is vrij goed te zien (heb een P1 meter, bij mijn Fluvius zie je het ook maar dan is het al te laat ;) )
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

bollegijs schreef:Stadsbewoner, alleenstaand, appartement 70m2, EPC600, ik hoor bij de laagste inkomens. Denk dat dit voor grootstad een gekende casus is... Als je weing geld hebt leef je naar je inkomen en niet op schulden.
Of je in de stad woont, lijkt me irrelevant. Het is niet dat "op den buiten" meer elektriciteit nodig is om water te koken :).
Niet onbelangrijk - wel opmerkelijk aangezien je zelf aangeeft een beperkt budget te hebben - is dat je uw was (en misschien ook droogkast) buitenshuis doet.

Op flessen getrokken: als ik mijn wasmachine elders laat draaien en mijn eten op restaurant haal, dan haal ik ook maar een piek van 2kW :).
De pieken die wij realiseren, is altijd tijdens het koken overigens.
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 15 keer

Waar kun je eigenlijk een beetje duidelijk zien wat je betaald bij welk verbruik aan distributiekosten? Ik zie bij Fluvius wel een excellsheet, maar daar snap ik helemaal niks van.
heist_175 schreef:
bollegijs schreef:Stadsbewoner, alleenstaand, appartement 70m2, EPC600, ik hoor bij de laagste inkomens. Denk dat dit voor grootstad een gekende casus is... Als je weing geld hebt leef je naar je inkomen en niet op schulden.
Of je in de stad woont, lijkt me irrelevant. Het is niet dat "op den buiten" meer elektriciteit nodig is om water te koken :).
Niet onbelangrijk - wel opmerkelijk aangezien je zelf aangeeft een beperkt budget te hebben - is dat je uw was (en misschien ook droogkast) buitenshuis doet.
Inderdaad, bij het koken en dan alleen als we gasten hebben (dus die piek is ook letterlijk een keer per maand een kwartiertje en verder zitten we er altijd onder. Ook bij het koken.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Heel dat systeem lijkt mij boerenbedrog.
Per slot van rekening worden toestellen steeds zuiniger, dus wat is dan de truc?
We gaan eventjes de piek gaan nemen, om extra te kunnen rekenen...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

heist_175 schreef:
bollegijs schreef:Stadsbewoner, alleenstaand, appartement 70m2, EPC600, ik hoor bij de laagste inkomens. Denk dat dit voor grootstad een gekende casus is... Als je weing geld hebt leef je naar je inkomen en niet op schulden.
Of je in de stad woont, lijkt me irrelevant. Het is niet dat "op den buiten" meer elektriciteit nodig is om water te koken :).
Niet onbelangrijk - wel opmerkelijk aangezien je zelf aangeeft een beperkt budget te hebben - is dat je uw was (en misschien ook droogkast) buitenshuis doet.

Op flessen getrokken: als ik mijn wasmachine elders laat draaien en mijn eten op restaurant haal, dan haal ik ook maar een piek van 2kW :).
De pieken die wij realiseren, is altijd tijdens het koken overigens.
misschien is dat wel de toekomst... alles buitenhuis.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 15 keer

boulder schreef:Heel dat systeem lijkt mij boerenbedrog.
Per slot van rekening worden toestellen steeds zuiniger, dus wat is dan de truc?
We gaan eventjes de piek gaan nemen, om extra te kunnen rekenen...
Ik vind het ook bedrog. Het is letterlijk een kwartier per maand bij ons dat we ietsje meer gebruiken. Als er mensen komen eten en we wat meer maken op verschillende manieren met verschillende toestellen. Pak dan een piek per dag en daar het gemiddelde van van een jaar. Dan zitten we er ruim onder. Dat kun je toch niet na elkaar doen, of als de gasten nog voor de televisie zitten de televisie uitschakelen voor een kwartier?
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Ik vind heel die boel degoutant.

Zeg je tegen je dochter dat ze even geen taart mag bakken, want de droogkast staat aan en net nu heb je nog wat andere dingen die veel stroom verbruiken aan. Wie denkt de overheid wel dat ze zijn om dit soort dingen te dicteren ? Puur om geld te doen.

We betalen mega veel voor stroom, maar mogen zelf nog niet beslissen wanneer we een toestel aanzetten ??
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

heist_175 schreef: Op flessen getrokken: als ik mijn wasmachine elders laat draaien en mijn eten op restaurant haal, dan haal ik ook maar een piek van 2kW :).
De pieken die wij realiseren, is altijd tijdens het koken overigens.
Heb ik het nu verkeerd begrepen maar had jij geen thuisbatterij? Daar kan je toch eenvoudig netpieken door koken mee voorkomen?

De enige piek boven 2.5 kW, ook met thuisaccu, die ik niet zou kunnen voorkomen wordt veroorzaakt door de laadpaal.
En daar zal ik - buiten de zomer - dan ook de oplossing van Bollegijs voor moeten toepassen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

heist_175 schreef: Of je in de stad woont, lijkt me irrelevant. Het is niet dat "op den buiten" meer elektriciteit nodig is om water te koken :).
Bedoel dat je in de stad veel verouderde wooneenheden heb in verhouding met buiten de stad? Onze steden zijn nu eenmaal oud en mensen huren er massaal. Het is zo historisch gegroeid. Ook ivm gasverbruik.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

ivob schreef:Heb ik het nu verkeerd begrepen maar had jij geen thuisbatterij? Daar kan je toch eenvoudig netpieken door koken mee voorkomen?
Volgens mij kan je dat niet "eenvoudig".
Ten eerste moet de batterij al vol zijn (of er moet wat in zitten), wat in de winter al geen zekerheid is.
Ten tweede heeft de batterij maar een output van 3kW. Dus zelfs als de batterij vol is, en ik 8kW trek (wat perfect kan op een 1F/40A aansluiting), moet ik nog steeds een stuk uit het net trekken.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”